Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Särimner:

Ja jag lärde mig mer allteftersom under hela gårdagen. Testade med fläkt-mode 300-400rpm vid Idle(surf, video etc) temp blev 38-40 34 grader och går inte att höra alls. Undervoltade också och vid 99% gpu load maxar jag 75 grader annars avg 70grader.

Mitt kort och version verkar inte ha problemen som folk beskriver. Kom på att jag har wreckfest så jag installerade och maxade grafiken, avg 165fps och inga stutterings eller konstigheter trots att wreckfest använder dx11 samt på 1080p skärm. Är enormt nöjd so far. Klivet från 960m till 5700 xt är enorm. Prestanda ökning fem gånger över för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: enligt gpu userbench är kraft/prestanda skillnaden närmare 500%.
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-960M-vs-AMD-...
Och det med referenskortet!

Skrivet av Särimner:

Den klivet är härlig

Jag har inte gjort seriös undervolting med prestanda i fokus. undervoltade från 1172mV till 1122mV samt ökade klocket från 2100 till 2120. Inte märkt något försämring annat än att kortet är svalare har barn så jag får ta tag i undervoltstuning när man är ensam och har mycket tid över!

Nu har jag inte koll på vilken tillverkare och variant av RX 5700 XT du har dock.
Undervolt ger garanterat svalare temps. Har själv undervoltat och underklockat kortet litegrann. Gick från 2095MHz till 1905MHz och har gått ner till 1001mV. Har inte orkat pilla mer med själva volten då de är stabilt såhär. Sänkte tempen med nästan 25 grader på mitt kort. I ren prestanda så ligger skillnaden inom felmarginalerna. Så jag anser att de inte blev någon sänkning av prestandan alls.

Glöm inte att leka lite med Radeon Chill också. Där kan du ytterligare få ner tempen på kortet. De är något jag har börjat använda rätt flitigt nu.

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Nu har jag inte koll på vilken tillverkare och variant av RX 5700 XT du har dock.
Undervolt ger garanterat svalare temps. Har själv undervoltat och underklockat kortet litegrann. Gick från 2095MHz till 1905MHz och har gått ner till 1001mV. Har inte orkat pilla mer med själva volten då de är stabilt såhär. Sänkte tempen med nästan 25 grader på mitt kort. I ren prestanda så ligger skillnaden inom felmarginalerna. Så jag anser att de inte blev någon sänkning av prestandan alls.

Glöm inte att leka lite med Radeon Chill också. Där kan du ytterligare få ner tempen på kortet. De är något jag har börjat använda rätt flitigt nu.

Jag har Sapphire Nitro+ OC
Vågar man nu leka med Radeon Chill? Läst ett och annat om den mjukvaran!

Permalänk
Medlem

@Särimner: Låter kul hehe.

Själv har jag Asus 5700XT ROG Strix. Har ändrat bara i fläktkurvan så att den snurrar på nästan max vid hög belastning annars zero rpm. I spelet Outer Worlds kan den gå på hög varv sen väldigt snabbt gå om i zero rpm om man t.ex. trycker på ESC till menyn. Outer Worlds är väldigt optimerat faktiskt. I ett annat spel med sämre grafik kan det däremot gå mot 80-90 grader i junction temp och kanske 70-80 på gpu. Allt verkar handla om källkoden till spelet faktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Särimner:

Jag har Sapphire Nitro+ OC
Vågar man nu leka med Radeon Chill? Läst ett och annat om den mjukvaran!

Då har du en mycke kompetent kylare iaf. De kan du lät göra. Jag leker fritt med de, och de funkar faktiskt väldigt bra. De som går emot mig när jag jobbar Radeon Chill är spel som får 144 FPS eller mer eftersom ju högre FPS man har, desto mindre hjälper Radeon Chill mot höga temps. Men för mig så funkar de ypperligt som ett komplement till undervoltningen.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Vill också bara tillägga att i början har jag oroat mig lite om värme i 5700XT men inte nu längre. Har googlat och läst en massa så det är lugnt. Men det skadar inte att ändra fläktkurvan själv och det bör räcka i de flesta fall gissar jag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mateush:

Vill också bara tillägga att i början har jag oroat mig lite om värme i 5700XT men inte nu längre. Har googlat och läst en massa så det är lugnt. Men det skadar inte att ändra fläktkurvan själv och det bör räcka i de flesta fall gissar jag?

Beroende på vilket modell man valt så räcker de ofta med att lirka med fläktkurvan. Men de finns några modeller där de kan vara lämpligt att fippla med antingen lite undervoltning eller Radeon Chill. En del så långt att man ändrar lite på allt. Jag själv har nöjt mig med Radeon Chill och undervoltning och nerklockning till AMDs referensfrekvenser. För min del så stökar fläktkurvan till de, och dom vinster jag fått i temperaturerna försvinner om jag sänker fläktarna. Dock så spinner dom inte upp lika hårt heller, så jag har inte känt av de behovet ännu heller.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Gillar hur Radeon hanterar fläktarna!

Om jag startar spel så återaktiveras "silent-fan" mode, om jag stänger spelet så avaktiveras "silent-fan" och mitt config slår in så kortet idlar 34 grader

Permalänk
Medlem

Den saken är att originalkortet verkar kunna hantera 110 grader junction temp och 90 på gpu. I spel brukar det inte belastas lika hårt som ett riktigt benchmark test. Så det är inget att få panik över om man t.ex. ser 90 grader junction temp eller liknande. 5700XT är tålig en tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Den saken är att originalkortet verkar kunna hantera 110 grader junction temp och 90 på gpu. I spel brukar det inte belastas lika hårt som ett riktigt benchmark test. Så det är inget att få panik över om man t.ex. ser 90 grader junction temp eller liknande. 5700XT är tålig en tydligen.

Absolut, men undervolts oc scenen har ju tagit mig med stormen Man tävlar ju lite mot sig själv genom att undervolta och bibehålla prestandan! Undrar om jag kan nå sub 30 grader idle och sub 65 på 99% load! haha detta är ju kul!

Sen beror det såklart på ditt setup, om du bygger htpc så är ju detta självklart! Men om du sitter på många fläktar och god kylningsförmåga så varför inte?

@HC-8315
Var hittar du referensvärdena för volt och klock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Beroende på vilket modell man valt så räcker de ofta med att lirka med fläktkurvan. Men de finns några modeller där de kan vara lämpligt att fippla med antingen lite undervoltning eller Radeon Chill. En del så långt att man ändrar lite på allt. Jag själv har nöjt mig med Radeon Chill och undervoltning och nerklockning till AMDs referensfrekvenser. För min del så stökar fläktkurvan till de, och dom vinster jag fått i temperaturerna försvinner om jag sänker fläktarna. Dock så spinner dom inte upp lika hårt heller, så jag har inte känt av de behovet ännu heller.

Tja, Ser att vi har samma kort. Har du också upplevt ganska hög memory temp? Mitt når upp på 88 grader vilket känns rätt högt då grafikkortet annars ligger på ca 74 grader. Hört att mechen har dåliga thermal pads, är det något man bör kolla mer på och kanske sätta dit bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Tja, Ser att vi har samma kort. Har du också upplevt ganska hög memory temp? Mitt når upp på 88 grader vilket känns rätt högt då grafikkortet annars ligger på ca 74 grader. Hört att mechen har dåliga thermal pads, är det något man bör kolla mer på och kanske sätta dit bättre?

Kan det vara det gamersnexus pratade om? Att något 57xt kort har dåliga thermals? Kanske det var Rog Strix jag tänker på?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Entash:

Tja, Ser att vi har samma kort. Har du också upplevt ganska hög memory temp? Mitt når upp på 88 grader vilket känns rätt högt då grafikkortet annars ligger på ca 74 grader. Hört att mechen har dåliga thermal pads, är det något man bör kolla mer på och kanske sätta dit bättre?

Ja, vanliga MECH från msi har två minnesmoduler som har dålig täckning av thermalpads. Går att ersätta dom om man önskar bättre temp på minnet. msi har åtgärdat detta och dom kort som har detta fixat har fått suffixet GP i sina namn. Till exempel RX 5700 MECH GP och RX 5700 EVOKE GP.
Men sen kan man se på vad AMD själva sa angående tempen. AMD ser de som förväntat att minnena uppnår 110 grader under belastning.
Jag funderar på att fixa de. Men mina minnen när sällan över 90 grader. Om du själv tänker byta thermalpads så byt ut samtliga. Dom som säljs hör i Sverige har lite bättre prestanda än dom kuddar som msi har satt på.

Skrivet av Särimner:

Kan det vara det gamersnexus pratade om? Att något 57xt kort har dåliga thermals? Kanske det var Rog Strix jag tänker på?!

Ja, GN pratade om de. Men de vart msi RX 5800 XT EVOKE som dom testade. Dock så hade fler modeller från msi denna medvetna miss som deras MECH till exempel. Bara Gaming X vart utan denna miss, men de vart med minsta möjliga marginal då deras kuddar inte heller satt optimalt under kylaren. GN kom också fram till att tempen ändå var inom specifikationerna, men ansågs ändå höga eftersom kylaren inte är referens. GN har ju mycket höga krav på vad dom vill se och skall finnas så dom kan ju ge ganska ordentligt med kritik. I de här fallet så låg problemet inte i själva temperaturerna, utan i att msi var dumsnåla med kuddarna för att spara in några ören under monteringen.

Kan också tillägga att jag finputsat undervoltningen till 990mV på 1905MHz. När jag stresstestar kortet så snittar den runt 1860MHz vilket jag tycker är riktigt bra. De är 105MHz över den spelfrekvens AMD själva anger som referens.

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315
Vad använder du för program till stresstest?

Permalänk

Fått mitt Red Devil 5700XT och precis installerat det. Har enbart hunnit med att köra 3dmark Timespy (9296 poäng) och CS:GO uLLetical fps benchmark ( medel 450fps). Inga problem än så länge.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Kan det vara det gamersnexus pratade om? Att något 57xt kort har dåliga thermals? Kanske det var Rog Strix jag tänker på?!

MSI Mech, EVOKE (kommit en ny version av EVO nu, oklart hur man skiljer den uppdaterade från den icke), XFX THICC II och Asus Strix är kort som de flesta bör hålla sig undan om man inte vill modda dem själv med plastbrickor, skruvar eller thermalpads.

Både Gamers Nexus och hardware unboxed har grundligt undersökt kortet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Jag köpte själv ett MSI kort dock valde jag icke XT varianten av gaming x, har försökt hitta lite tester på det men inte hittat något av substans men utgår från att problemet med kuddarna existerar även på detta kort med?

Köpte iofs. kortet för att det verkar hålla låg ljudnivå vilket det gör, Sapphire nitro R9 390 kortet jag hade innan lät mer samt att fläktarna hoppade gång lite då & då när man kikade på youtube.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Särimner:

@HC-8315
Vad använder du för program till stresstest?

Jag använder dels Furmark och Superpostions stresstest (har köpt Superposition). Sen spelar jag med några spel bara för att se att dom också funkar. Och jag rekommenderar att man testar med dom spel man spelar mest helt enkelt.

Skrivet av Gambit_2K:

MSI Mech, EVOKE (kommit en ny version av EVO nu, oklart hur man skiljer den uppdaterade från den icke), XFX THICC II och Asus Strix är kort som de flesta bör hålla sig undan om man inte vill modda dem själv med plastbrickor, skruvar eller thermalpads.

Både Gamers Nexus och hardware unboxed har grundligt undersökt kortet.

Glömde ju att nämna Asus RX 5700 TUF varianterna som då verkar vara ruskigt dåliga och får då STRIX å va bra. msi klarar sig tack vara att komponenterna klarar temperaturerna. Så rent tekniskt har msi hållit sig inom gränsvärdena. Men som jag skrev tidigare så är de dumsnålt och fult av msi att fuska på de sätt dom gjorde.

Skrivet av Bael:

@HC-8315: Jag köpte själv ett MSI kort dock valde jag icke XT varianten av gaming x, har försökt hitta lite tester på det men inte hittat något av substans men utgår från att problemet med kuddarna existerar även på detta kort med?

Köpte iofs. kortet för att det verkar hålla låg ljudnivå vilket det gör, Sapphire nitro R9 390 kortet jag hade innan lät mer samt att fläktarna hoppade gång lite då & då när man kikade på youtube.

msi Gaming X klarar sig bra. Dom få som har kollat deras kuddar kan väl bara klaga på att man lite hafsigt har lagt dom över komponenterna. Men i överlag så har man iaf 90% täckning på minnesmodulerna jämfört med vad man hade på MECH och EVOKE där man kanske täckte 40% på två av minnesmodulerna medans resten fick i princip full täckning. Men Gaming X är bra. Kylningen tillhör bland dom bättre. De är väl i princip bara Powercolor och Sapphire som håller samma eller bättre nivå på sina premiummodeller. Med andra ord så finns inte de problemet på Gaming X.

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Jag använder dels Furmark och Superpostions stresstest (har köpt Superposition). Sen spelar jag med några spel bara för att se att dom också funkar. Och jag rekommenderar att man testar med dom spel man spelar mest helt enkelt.

Glömde ju att nämna Asus RX 5700 TUF varianterna som då verkar vara ruskigt dåliga och får då STRIX å va bra. msi klarar sig tack vara att komponenterna klarar temperaturerna. Så rent tekniskt har msi hållit sig inom gränsvärdena. Men som jag skrev tidigare så är de dumsnålt och fult av msi att fuska på de sätt dom gjorde.

msi Gaming X klarar sig bra. Dom få som har kollat deras kuddar kan väl bara klaga på att man lite hafsigt har lagt dom över komponenterna. Men i överlag så har man iaf 90% täckning på minnesmodulerna jämfört med vad man hade på MECH och EVOKE där man kanske täckte 40% på två av minnesmodulerna medans resten fick i princip full täckning. Men Gaming X är bra. Kylningen tillhör bland dom bättre. De är väl i princip bara Powercolor och Sapphire som håller samma eller bättre nivå på sina premiummodeller. Med andra ord så finns inte de problemet på Gaming X.

Ja TUF modellen glömde jag. Visst håller vissa kort sig kanske inom spec, men tex. Asus fuskar upprepande gånger med AMD's modeller. Asus RX 480 och 580 samt Vega 56 & 64 modellen av strix var för dåliga att kyla VRM, och nu har det visat sig vara problem med 5700 XT. Och STRIX ska ju vara deras topp modell många gånger. 1 gång ingen gång, 2 ggr eller mer ett mönster om man frågar mig.

MSI tappade ju bollen totalt i år när 3 st av deras X570 moderkorts modeller visat sig verkligen fuska med kylningen av VRM. Och samma fuskande och användande av billiga komponenter och delar, ser man på många av deras grafikkort modeller. Det är just Gaming X modellen som du nämnt som är bra.

Man börjar se mönster i vilka kort som tillverkarna tar seriöst och inte. Sapphire, Powercolor & Gigabyte skulle jag säga ger AMD den attention de förtjänar. Enligt mig är dem de enda pålitliga tillverkarna för AMD's kort numera, oavsett vilka modeller man kikar på. De övriga måste man nästan alltid passa sig och avakta inför ett köp, minst ett par månader för att se vilken typ av problem som folk på olika forum rapporterat.

Aja rant over

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

Ja TUF modellen glömde jag. Visst håller vissa kort sig kanske inom spec, men tex. Asus fuskar upprepande gånger med AMD's modeller. Asus RX 480 och 580 samt Vega 56 & 64 modellen av strix var för dåliga att kyla VRM, och nu har det visat sig vara problem med 5700 XT. Och STRIX ska ju vara deras topp modell många gånger. 1 gång ingen gång, 2 ggr eller mer ett mönster om man frågar mig.

MSI tappade ju bollen totalt i år när 3 st av deras X570 moderkorts modeller visat sig verkligen fuska med kylningen av VRM. Och samma fuskande och användande av billiga komponenter och delar, ser man på många av deras grafikkort modeller. Det är just Gaming X modellen som du nämnt som är bra.

Man börjar se mönster i vilka kort som tillverkarna tar seriöst och inte. Sapphire, Powercolor & Gigabyte skulle jag säga ger AMD den attention de förtjänar. Enligt mig är dem de enda pålitliga tillverkarna för AMD's kort numera, oavsett vilka modeller man kikar på. De övriga måste man nästan alltid passa sig och avakta inför ett köp, minst ett par månader för att se vilken typ av problem som folk på olika forum rapporterat.

Aja rant over

När de kommer till grafikkort samt X570 serien så vill jag hålla med om att msi tappade bollen. Gigabyte har jag själv kört i några år nu. Både deras grafikkort och deras moderkort. När jag nu gick skulle köpa ett RX 5700 kort så föll Gigabyte bort helt eftersom dom i princip inte hade nåt kort alls när jag skulle köpa. Och vänta funkade inte för mig då jag behövde kortet snabbt. Dessutom var de deras Aorus version jag suktade efter. Nu är de som de är och jag tog ett msi. Jag har dock gett mig fan på att få deras MECH att funka bra så jag bytte precis från vanliga till XT modellen. Och den funkar bra. Temperaturerna är inom specifikationerna. Referenskylaren låter mer och kyler lite sämre. Men MECH är inte direkt tyst heller, men den går att få tyst om man väljer att undervolta. Är man riktigt känslig så funkar de att fippla med fläktarna och kan få de tyst som fasen med samma temps som Referensmodellen ger. Jag använder också Radeon Chill. Funkar bra i många spel.
Vad jag dock kan se verkar de som att msi tar sig i kragen och har börjat fixa problemen med att ersätta vissa moderkort samt att åtgärda kylarna på grafikkorten.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag har en MSI 5700 XT OC EVOKE som jag ska skicka tillbaka till Komplett för byte pga att kortet blir för varmt. Någon nämnde att nya korten som är fixade har fått suffixet GP men det verkar bara gälla EVOKE icke XT som har fått det suffixet om man kollar korten på kompletts hemsida. Hoppas att jag får ett kort som är fixat.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av delidana:

Tjena,

Jag har en MSI 5700 XT OC EVOKE som jag ska skicka tillbaka till Komplett för byte pga att kortet blir för varmt. Någon nämnde att nya korten som är fixade har fått suffixet GP men det verkar bara gälla EVOKE icke XT som har fått det suffixet om man kollar korten på kompletts hemsida. Hoppas att jag får ett kort som är fixat.

Vad fick du för temps då?

Permalänk
Medlem

@Särimner: Jag kunde komma upp till 96c på mem och runt 80c på gpu och fläktar som nästan gick på max. Säkert inom ramarna men ändå inte okej.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av delidana:

@Särimner: Jag kunde komma upp till 96c på mem och runt 80c på gpu och fläktar som nästan gick på max. Säkert inom ramarna men ändå inte okej.

80 gpu är väl standard för 5700xt kort! Med mem, menar du ram minnena eller Joint Temps?

Permalänk
Medlem

@Särimner: Ja jag menar ram minnena. Har inte alla temps i huvudet. Kan kolla mina screenshots senare ikväll.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Avstängd

@delidana: dom temperaturerna är helt inom AMDs egna specifikationer för RX 5700. Så där är de inget fel alls. Till och med bättre än referens modellen. Men jag förstår att du själv tycker de är varmt. Men kan du utan att öppna upp kylaren påvisa att du har demonterade thermalpads (vilket EVOKE serien har) så är de på de du bör gå på för garantin. Varför komplett inte skulle ha EVOKE GP i sortimentet är ju lite förbryllande eftersom varken MECH och EVOKE utan GP suffixet tillverkas längre.
Vill också tillägga att Gamers Nexus testat både EVOKE och EVOKE GP mot varann. Vanliga EVOKE fick då 94 grader på minnet och EVOKE GP fick 87 grader på minnet.

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Jag har inte alla kunskaper, men hur kan GPU vara kopplat till ram minnena? Ram-korten står ju vid CPU?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Särimner:

Jag har inte alla kunskaper, men hur kan GPU vara kopplat till ram minnena? Ram-korten står ju vid CPU?

Lade till ett par saker i mitt inlägg ovanför.
Även grafikkort har RAM minne!
När de kommer till kylaren på EVOKE så påverkar GPU och minnet varann då dom kyls av samma platta. Men de är fortfarande inom ramen för specifikationerna.

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

@delidana: dom temperaturerna är helt inom AMDs egna specifikationer för RX 5700. Så där är de inget fel alls. Till och med bättre än referens modellen. Men jag förstår att du själv tycker de är varmt. Men kan du utan att öppna upp kylaren påvisa att du har demonterade thermalpads (vilket EVOKE serien har) så är de på de du bör gå på för garantin. Varför komplett inte skulle ha EVOKE GP i sortimentet är ju lite förbryllande eftersom varken MECH och EVOKE utan GP suffixet tillverkas längre.

Att mina temperaturer är bättre än referensmodellen är för mig en självklarhet eller rättare sagt bör bara en självklarhet då det sitter en partner kylare på kortet och bör prestera bättre. Problemet är att mina temps är för nära ett referenskort vilket inte är okej. Anledningen till detta är som du skriver att MSI snålat på thermal pads och ibland inte riktigt dragit åt alla skruvar ordentligt. Om man kollar Gamers Nexus videon så är EVOKE typ det ända kortet som har temperaturer nära referens modellen. Skickar in den så får vi se vad som händer.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem

Ja 96 grader är ganska högt. Men testade du det i benchmark? Isåfall det är förväntat. En annan sak om du spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Ja 96 grader är ganska högt. Men testade du det i benchmark? Isåfall det är förväntat. En annan sak om du spelar.

Det är när jag spelar Apex Legends. Temperaturerna är något högre i benchmarks och något lägre i andra spel. Minnena ligger alltid 90+c under belastning.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |