Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)

Permalänk
Medlem
Skrivet av delidana:

Det är när jag spelar Apex Legends. Temperaturerna är något högre i benchmarks och något lägre i andra spel. Minnena ligger alltid 90+c under belastning.

Okej om det är minne temp så ja det är rätt högt jämfört med mitt kort. Jag skulle också vela byta in kortet.

Permalänk
Medlem

Hallå där. Jag kör med Gigabyte RX 5700 XT CPU:Ryzen 5 3600 och 32GB RAM. Nice tycker jag. Spelar mest med Rocket League och ETS2. Har upplevt faktiskt att ibland när jag startar RL så fryser ut spelet redan på den första vita skärmen. Löste problemet genom att kör på borderless. Annars jag är nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Experimenterade lite med kortet, så ni med Sapphire nitro+ har något att jämföra mot! Mount & Blade: Bannerlord, maxade grafikinställningar på 1080p.

Referens (2100MHz ; 1172mV ; stock_fan_settings)

  • mode: V-sync off

  • GPU: avg 78c

  • Junction Temp: 89c

  • Fps: 145-160

M&B:Bannerlord_maxedSettings undervolt profile
Profile: Undervolt_stable_1 (2100MHz ; 1052mV ; custom_FAN_settings)

Undervolt

  • mode: V-sync off

  • GPU: avg 69-70c

  • Junction Temp: 80c

  • Fps: 145-160

  • mode: V-sync on

  • GPU: avg 54c

  • Junction Temp: 54c

  • Fps: 60

------------------------------
Spelet flyter buttersmooth på alla de tre valen, antar att v-sync on är det man bör lira med då kortet håller sig riktigt kallt då samt man förlänger livet på kortet? Jag har inte haft igång några andra tillval som bl.a. Radeon Chill!
Har också misstanke om att mitt chassi kanske inte är den mest optimala för luftflödet, skulle ha valt mesh front istället för temp glas!

Permalänk
Medlem

Hej alla och tack för trevlig läsning (från er alla).

Mitt Red Devil är igång sedans igår, ska tillägga att det var felsökning under X antal timmar med att jag inte fick någon signal till skärmen (hade lite hår innan och nu är det ännu mindre hår) men det löste sig tillslut, om någon vill ha tips så skicka pm eller skriv här.

Oavsett, det snurrar på väldigt bra, kör INTE senaste drivrutinerna (har inte versionen i huvudet, är på jobbet) och hade problem med "flickrande" skärm vilket löstes genom att stänga av MSI Afterburner vilket jag läste på något forum.

Har stresstestat snabbt i "Heaven - UNIGINE Benchmark", landade på 5xxx P (minnet återigen) i "Extreme 1080p" med en maxtemp på 72 med BIOS på OC.

Ska försöka sätta mig in i undervoltning samt ställa fläktkurvan efter eget önskemål.

Frågan är "HUR" och "VAR" ställer jag detta? I Radeons "Wattman" eller använder ni andra program för detta?

Mvh.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

@Izenoz

Wattman är borta nu, det heter Radeon Performance Tuning nu (om du har Radeon 2020)! Jag använder bara Radeons för tuning, stabilaste sättet. Du aktiverar logging genom Ctrl+Shift+L och avaktiverar med densamma. Sen kan du öppna csv filen i bl.a. google sheets och få fram diagram som snyggt visar kurvorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

@Izenoz

Wattman är borta nu, det heter Radeon Performance Tuning nu (om du har Radeon 2020)! Jag använder bara Radeons för tuning, stabilaste sättet. Du aktiverar logging genom Ctrl+Shift+L och avaktiverar med densamma. Sen kan du öppna csv filen i bl.a. google sheets och få fram diagram som snyggt visar kurvorna.

Tack för svar, jag har en väldigt gammal version, ska se om jag hinner med att testa mig fram.

Finns det något program som är att föredra där man ser en lista med andra resultat av Benchmark?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315 exakt de där problemet hade ja samt att datorn hängde sig titt som tätt samt starta om sig rätt som de va ibland.
Hade kortet i 2 dagar sen vart de ett nvidia kort ist.

Väldigt tråkigt tycker ja då ja vill att Radeon korten ska funka klockrent o ge nvidia smisk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ghuntax:

@HC-8315 exakt de där problemet hade ja samt att datorn hängde sig titt som tätt samt starta om sig rätt som de va ibland.
Hade kortet i 2 dagar sen vart de ett nvidia kort ist.

Väldigt tråkigt tycker ja då ja vill att Radeon korten ska funka klockrent o ge nvidia smisk

Skickades från m.sweclockers.com

Det är Anus korten det är fel på i videon.
(avsiktlig felskrivning)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är Anus korten det är fel på i videon.
(avsiktlig felskrivning)

Hahahaha anus korten 🤣🤣🤣 Ja hade ett sådant kort o ja du va ska man säga? Katastrof

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förvirrande när de tar bort kända brister från listan trots att de kvarstår. Har någon hunnit prova om enhanced sync är lika trasigt med nya utgåvan av drivrutiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Förtydligande
Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Kan jag uppdatera drivrutin direkt via Raedon eller måste jag fixa DDU etc först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Kan jag uppdatera drivrutin direkt via Raedon eller måste jag fixa DDU etc först?

Jag kör aldrig ddu när jag uppgraderar drivrutin, gör det bara om det är problem eller om jag byter mellan amd nvidia grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag kör aldrig ddu när jag uppgraderar drivrutin, gör det bara om det är problem eller om jag byter mellan amd nvidia grafikkort.

Tack!

Permalänk
Medlem

19.12.2 installerad nu. Får se om jag klarar mig undan problem nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

19.12.2 installerad nu. Får se om jag klarar mig undan problem nu...

Vad har du för problem?
*Två pcie kablar till grafikkort
*X16 pci lane
*Kolla att ram minnena körs i de hastigheten de är konstruerad för
*Balanserad energiåtgång Windows
*Använd inte afterburner, hwi, gpu-z och annat samtidigt med Radeon software
*Kör ddu om du byter gpu, behövs ej om du bygger nytt

Basic setup för problemfritt användande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Vad har du för problem?
*Två pcie kablar till grafikkort
*X16 pci lane
*Kolla att ram minnena körs i de hastigheten de är konstruerad för
*Balanserad energiåtgång Windows
*Använd inte afterburner, hwi, gpu-z och annat samtidigt med Radeon software
*Kör ddu om du byter gpu, behövs ej om du bygger nytt

Basic setup för problemfritt användande.

Skickades från m.sweclockers.com

Datorn frös sig. Första gången det hände mig nu efter flera dagar användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Datorn frös sig. Första gången det hände mig nu efter flera dagar användande.

Kommer du ihåg vad du har gjort? Kan du reproducera frysningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Kommer du ihåg vad du har gjort? Kan du reproducera frysningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag höll på att skriva ett inlägg i Steam sen frös det sig bara. Gick varken att stänga av datorn via startknappen så jag hade inget val än stänga av nätagg sen startade om, då kom det upp en ruta från Raedon Software att den återställde alla Wattman-inställningar till default pga krasch. Det enda jag gjorde i Wattman var ändra fläktprofil. Så det är kanske någon bugg med grafikkortet och drivrutin då jag verkar inte vara den enda som stött på nåt problem.

Ja får se om det är bättre nu med nyare drivrutin. Händer det igen då ska jag överväga att byta grafikkort till Nvidia alternativt titta på nyare drivrutinsversion om det kommer.

Permalänk
Medlem

@Mateush
Finns 20.1.1 som släpptes igår eller förrgår! Kör den just nu, kolla i Radeon forumdelen för tråden om 20.1.1!

Permalänk
Medlem

Tack jag vet. Men avvaktar lite först Tills den drivrutinen fått fler inputs

Permalänk
Medlem

Drivrutinen 19.12.2 med orörd fläktkurva (automatisk) funkar finfint. Inser nu att det är onödigt att göra något med fläktkurvan. I spel som Kingdom Come Deliverance håller den stabil ~60 grader.

Inte upplevt nån frysning av PC igen. Hoppas verkligen det var bara något knas med drivrutinen.

Permalänk
Medlem

Hade jag bara tur när jag installerade mitt MSI rx 5700xt gaming X utan minsta problem? varit helt stabilt nu i över 4 timmar. Och ja, det var en uppgradering från mitt rtx 2070 i dom spelen jag spelar. Supernöjd!! Kör på 20.1.1 drivisen för dom som undrar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Har suttit och experimenterat med inställningar hit och dit, och det enda som blir är att bilden blir väldigt mörk när jag sätter på HDR. När jag körde HDR med mitt rtx 2070 så blev bilden som att titta på 3d film utan 3d glasögon istället. Så HDR verkar inte funka med något grafikkort på min dator. Annars är jag toppen nöjd hittills.

Bör tilläggas att jag har en freesync2 skärm.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Hade jag bara tur när jag installerade mitt MSI rx 5700xt gaming X utan minsta problem? varit helt stabilt nu i över 4 timmar. Och ja, det var en uppgradering från mitt rtx 2070 i dom spelen jag spelar. Supernöjd!! Kör på 20.1.1 drivisen för dom som undrar.

Har kört mitt msi 5700 mech oc sen i november utan hickups förutom nått tjall med freesync men det löstes med cru, så tror det var skärmens problem. Och att adrenalin inte mindes undervoltningen, men det löstes med senaste uppdateringen.

Uppdaterat alla uppgraderingar som kommit sen jag köpte det.

Kör allt avslaget förutom chill som ligger på 140/140.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linus82:

Har kört mitt msi 5700 mech oc sen i november utan hickups förutom nått tjall med freesync men det löstes med cru, så tror det var skärmens problem. Och att adrenalin inte mindes undervoltningen, men det löstes med senaste uppdateringen.

Uppdaterat alla uppgraderingar som kommit sen jag köpte det.

Kör allt avslaget förutom chill som ligger på 140/140.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du Radeon Chill på 140/140 så gör den noll nytta och du kan likagärna stänga av den. Funktionen med Radeon Chill är att med flit sänka FPSen när du inte rör på musen för att på de sättet minska belastning på GPU i syfte att minimera värmeutvecklingen.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Kör du Radeon Chill på 140/140 så gör den noll nytta och du kan likagärna stänga av den. Funktionen med Radeon Chill är att med flit sänka FPSen när du inte rör på musen för att på de sättet minska belastning på GPU i syfte att minimera värmeutvecklingen.

Fast nu la du ju fram en motsägelse, om du inte menar att hög värmeutveckling är något positivt.

Effekt går ner => värmeutveckling går ner => bättre thermal headroom (eller tystare fläktkurva). Så om det skulle behövas gå upp i frekvens, så finns det bättre möjligheter att göra så, givet att man är GPU bunden utan den gränsen. Annars gör den förstås ingen nytta.

Utöver det så bör det även minska input lag i vissa fall, då låg utilization faktiskt kan ge snabbare respons (nya waves kan behandlas tidigare => exekvering av en wave och input ligger närmare i tid än om de måste vänta i en full kö). Enda nackdelen som jag kan se är att FPS blir lite variabel, men då han redan nämnt att han har freesync så borde det vara ok.

Jag vet dock inte om chill är en så bra idé om man har extrema nerklockningsproblem på navi, men han verkade inte ha några såna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Radolov:

Fast nu la du ju fram en motsägelse, om du inte menar att hög värmeutveckling är något positivt.

Effekt går ner => värmeutveckling går ner => bättre thermal headroom (eller tystare fläktkurva). Så om det skulle behövas gå upp i frekvens, så finns det bättre möjligheter att göra så, givet att man är GPU bunden utan den gränsen. Annars gör den förstås ingen nytta.

Utöver det så bör det även minska input lag i vissa fall, då låg utilization faktiskt kan ge snabbare respons (nya waves kan behandlas tidigare => exekvering av en wave och input ligger närmare i tid än om de måste vänta i en full kö). Enda nackdelen som jag kan se är att FPS blir lite variabel, men då han redan nämnt att han har freesync så borde det vara ok.

Jag vet dock inte om chill är en så bra idé om man har extrema nerklockningsproblem på navi, men han verkade inte ha några såna.

Nej, de gjorde jag inte. Mer utvecklat vad jag menar: Man har två värden att justera i Radeon Chill. De första värdet är den FPS som man vill låsa till när man inte gör några rörelser i spelet med musen först och främst. De andra värdet är den maximala FPSen som man vill ha under rörelse i spelet. Drivrutinen justerar sen FPSen baserat på hur mycke/lite man rör på sig i spelet. Syftet här är inte att få så hög FPS eller frekvens som möjligt. Utan att få ner frekvensen inom ramen för den FPS man har angett i Radeon Chill för att minska värmeutvecklingen. Detta skriver AMD själva:
Radeon™ Chill is a power-saving feature that dynamically regulates framerate based on your character and camera movements in-game. As your movement decreases, Radeon Chill reduces your gameplay frame rate, thus saving power and helping lowers GPU temperature.

Men om man gör som @Linus82 så försöker drivrutin enkelt förklarat imitera VSync och har egentligen bara låst min och max till samma FPS. Drivrutinen justerar då ingenting mer än att försöka låsa FPSen på 140 FPS och den minskade värmeutvecklingen som en lägre belastning ger i dom flesta fall uteblir. Undantaget skulle väl vara spel som CS och liknande där man kan få mer än 140 FPS konstant. Men man har fortfarande begränsat Radeon Chill eftersom man låter grafikkort pumpa ut en hög FPS.

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/dh-033

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Jag använder chill enbart som en global fps cap, då tearing får mig att må riktigt illa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Nej, de gjorde jag inte. Mer utvecklat vad jag menar: Man har två värden att justera i Radeon Chill. De första värdet är den FPS som man vill låsa till när man inte gör några rörelser i spelet med musen först och främst. De andra värdet är den maximala FPSen som man vill ha under rörelse i spelet. Drivrutinen justerar sen FPSen baserat på hur mycke/lite man rör på sig i spelet. Syftet här är inte att få så hög FPS eller frekvens som möjligt. Utan att få ner frekvensen inom ramen för den FPS man har angett i Radeon Chill för att minska värmeutvecklingen. Detta skriver AMD själva:
Radeon™ Chill is a power-saving feature that dynamically regulates framerate based on your character and camera movements in-game. As your movement decreases, Radeon Chill reduces your gameplay frame rate, thus saving power and helping lowers GPU temperature.

Men om man gör som @Linus82 så försöker drivrutin enkelt förklarat imitera VSync och har egentligen bara låst min och max till samma FPS. Drivrutinen justerar då ingenting mer än att försöka låsa FPSen på 140 FPS och den minskade värmeutvecklingen som en lägre belastning ger i dom flesta fall uteblir. Undantaget skulle väl vara spel som CS och liknande där man kan få mer än 140 FPS konstant. Men man har fortfarande begränsat Radeon Chill eftersom man låter grafikkort pumpa ut en hög FPS.

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/dh-033

Ummmm förstår inte syftet med att förklara för mig hur chill fungerar när jag har sagt konsekvenserna av att använda det och under vilka omständigheter det sker, men ok?

Man behöver inte "konstant" ha frametimes motsvarande +140FPS för att det ska ge nytta. Last i scener i spel är varken konstanta (då hade 1% low framerate varit överflödigt att skriva ut) och kan variera kraftigt beroende på lite vad man gör. Går man runt i ett slott fullt med en massa npcs och geometri kan du vara på 100 FPS, och då gör chill ingen skillnad. Kanske du plockat upp en pilbåge och vill använda den, då går du in i en meny och får kanske 300FPS, och chill gör skillnad. Ute på en äng när du sedan ska dra någon annanstans så sker det inte så mycket, och du kan få 150 FPS, och chill gör skillnad, inte en stor skillnad, men en skillnad. Kanske flyger en legendarisk kyckling fram som renderas mot en bar himmel när du försöker skjuta ner den, kan nog få rätt så höga frames där med. Beror som sagt på situationen, spel och inställningar.

Att sätta min==max gör det till en frame limiter , med viss variation, som ej påverkas av input. Vsync skiljer sig på det sättet att frames presenteras i ett visst intervall (och får större input lag, då din input har behandlats sedan länge och väntar på att få visas), medan chill ser till att frames skickas till GPU:n i en regelbunden takt. Visserligen garanterar det inte att de presenteras i en regelbunden takt, men att input lag blir rimligtvis lägre.

Jag har för övrigt gett feedback till utvecklaren av chill att den inte gjorde som specifikationen lovade (nådde aldrig max om min =/= max), vilket ledde till förbättringen i driver 19.12.3 (går nu att nå max FPS med mouse input).