Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av lotsen:

Vart går din första tur?

Rakt ner i backen om jag känner mig själv rätt. Måste ju testa kraschfysiken.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lotsen:

Funderar på första flygningen, lär bli över Göteborg och se hur hemkvarteren ser ut. Vart går din första tur?

BMA->ARN (Bromma till Arlanda), man är Stockholmare och ”lagom” lång första flygning med något mindre propellerplan... (och enorma landningsbanor så man säkert kommer ner i en del)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

En jämförelse mellan ett par flygplatser i X-plane 11 och Flight Simulator. Inte helt rättvist förstås, X-plane är 4-5 år gammalt och har väl inte tillgång till en jättedatabas med kartdata.

X-Plane 11 vs. FS2020

PS. den franska flygplatsen LFLJ Courchevel i verkligheten
https://www.youtube.com/watch?v=ISbZGQGoxzk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

En jämförelse mellan ett par flygplatser i X-plane 11 och Flight Simulator. Inte helt rättvist förstås, X-plane är 4-5 år gammalt och har väl inte tillgång till en jättedatabas med kartdata.

X-Plane 11 vs. FS2020
https://www.youtube.com/watch?v=yrrZK2i3m7k

PS. den franska flygplatsen LFLJ Courchevel i verkligheten
https://www.youtube.com/watch?v=ISbZGQGoxzk

Var väl en del taskiga jämförelser med Microsofts högdetaljerade flygplatser, som snarast är att jämföra med någon dyrare köpe-flygplats, men snyggt är det! Ska bli sköj att pröva!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Var väl en del taskiga jämförelser med Microsofts högdetaljerade flygplatser, som snarast är att jämföra med någon dyrare köpe-flygplats, men snyggt är det! Ska bli sköj att pröva!

Jo, precis, man får ha lite distans till det. Microsoft Flight Simulator är inte heller perfekt, det går att hitta grafiska problem även i deras egna trailers. Men då är det på detaljnivå, som t.ex. broar och trafik. Bara acceptera att det trots allt är ett stort steg framåt för simulatormarknaden.

Permalänk
Medlem

Ja nu väntar man så lagom. Har förbeställt Premium Deluxe. Samt då även Thrustmaster TCA Office Package. Och så då även en Odyssey G9. Lämnar X-Plane 11 och tänker inte gå tillbaka.

Kommer bli så bra så

Visa signatur

Fractal Design Define 7 White | ASUS Prime Z790-A | Intel i9 14900K | Artic Liquid Freezer II 360 | Corsair 2x32GB 5600Mhz DDR5 | Samsung 990 PRO M.2 2TB | DeepCool PX1200G 1200W | ASUS GTX 4080 | Samsung Odyssey C49G95 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lotsen:

Vart går din första tur?

Första blir ESSA - ESSK (Rörberg, Gävle). Så man får en lagom koll på hur det ser ut i krokarna.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 White | ASUS Prime Z790-A | Intel i9 14900K | Artic Liquid Freezer II 360 | Corsair 2x32GB 5600Mhz DDR5 | Samsung 990 PRO M.2 2TB | DeepCool PX1200G 1200W | ASUS GTX 4080 | Samsung Odyssey C49G95 49"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Castel:

Ja nu väntar man så lagom. Har förbeställt Premium Deluxe. Samt då även Thrustmaster TCA Office Package. Och så då även en Odyssey G9. Lämnar X-Plane 11 och tänker inte gå tillbaka.

Antar att det blir Airbus för hela slanten?

Vad kör du för pedaler till det kitet?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av lotsen:

Detta blir bättre och bättre. Hoppas det lever upp till (de gigantiska) förväntningarna någorlunda väl. Funderar på första flygningen, lär bli över Göteborg och se hur hemkvarteren ser ut. Vart går din första tur?

Lär väll bli en t o r ESDF - ESSV för att kolla in de gamla jaktmarkerna
Kommer bli underbart detta och med nyinköpt VR-headset som jag spänt väntar på att få använda ihop med denna simulator så allt kan bara bli bättre nu

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Kommer bli underbart detta och med nyinköpt VR-headset som jag spänt väntar på att få använda ihop med denna simulator så allt kan bara bli bättre nu

HP Reverb G2? Satt och spana på det en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

HP Reverb G2? Satt och spana på det en del.

Nej jag har gått åt andra hållet. Jag kör Pimax Artisan med vidare display

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Nej jag har gått åt andra hållet. Jag kör Pimax Artisan med vidare display

Simspel har ju fördelen av att inte behöva room scale. Man kan välja efter det om man inte är intresserad av andra typer av spel. Jag kommer nog skaffa VR lite senare. Just nu är det GPU uppgradering som står först i kön. : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Simspel har ju fördelen av att inte behöva room scale. Man kan välja efter det om man inte är intresserad av andra typer av spel. Jag kommer nog skaffa VR lite senare. Just nu är det GPU uppgradering som står först i kön. : )

Precis, jag har ett demoex påväg av NOLO för att få rumsorientering bara efter ett tag kort tag, man vill bara ha mer och mer. SÅ nu blir det att testa med detta, fördelen dock med att lägga till rumsorientering är att du kan luta dig fram för att läs på instrument etc. Det jag kommer köpa till detta headset så fort det släppts dock är hand tracking module för att slippa använda kontroller när jag sitter i simulatorn och istället bara använda mina händer för att slå på strömbrytare, fälla ut flaps etc etc :), det är alltså DENNA jag syftar på.

Dock så nu märker jag att jag sitter på gammal processorn och borde byta ut den ihop med moderkort och minnen så fort som möjligt, det är inget fel på den men jag har bara märkt nu att med VR så suger det ur mer must ur processorn och jag behöver fler trådar för att kunna ta om allt SÅ för mig ligger det nog inte långt borta innan jag också köper ny processor

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Antar att det blir Airbus för hela slanten?

Vad kör du för pedaler till det kitet?

Ja blir väl en del A320 tänker jag. Går från 757 så blir nytt.
Har tidigare haft Saitek Yoko och pedaler. Har inte bestämt vad jag ska ha nu.
Så avvaktar lite med nya roder. Kanske kommer det något nytt snart.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 White | ASUS Prime Z790-A | Intel i9 14900K | Artic Liquid Freezer II 360 | Corsair 2x32GB 5600Mhz DDR5 | Samsung 990 PRO M.2 2TB | DeepCool PX1200G 1200W | ASUS GTX 4080 | Samsung Odyssey C49G95 49"

Permalänk
Medlem

Lär ju bli en Swec-flygning efter den 18e, som vi gjorde back in the days i FSX!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Lär ju bli en Swec-flygning efter den 18e, som vi gjorde back in the days i FSX!

Helt klart på

Vi kan ju annordna typ fredagstävlingar där vi kör ett race mellan två städer/flygplatser, typ välja en typ av flygplan, sen är det först fram som vinner

Permalänk
Medlem

@CloX: VI får samla ihop så många vi kan och köra formationsflygning. Flygvapnet har ju julgransflygning varje år. Något vi kan ta över kanske

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Världen ser otroligt mer realistisk ut! I Xplane och FSX så ser vägarna påklistrade ut och kustlinjerna är ju bara en skarp gräns. Högre upplösning etc är en sak men tror det jag gillar mest är hur organiskt det ser ut.

Permalänk
Medlem

Nyheter om VR, hittat i HP Reverb tråden här på forumet :

https://www.engadget.com/flight-sim-2020-vr-fall-hp-reverb-07...

"Microsoft Flight Simulator' will support one VR headset this fall
First it'll hit the HP Reverb G2, but other headsets aren't out of the question."

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Nyheter om VR, hittat i HP Reverb tråden här på forumet :

https://www.engadget.com/flight-sim-2020-vr-fall-hp-reverb-07...

"Microsoft Flight Simulator' will support one VR headset this fall
First it'll hit the HP Reverb G2, but other headsets aren't out of the question."

Men? Jag förstår inte? Varför skulle det vara låst till ett headset? Jag menar antingen så har dom VR support och då funkar alla headset eller så har dom inte VR support, eller är jag helt fel ute? Nåjja det kommer nog lösa sig allteftersom, bara så konstigt formulerat

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Men? Jag förstår inte? Varför skulle det vara låst till ett headset? Jag menar antingen så har dom VR support och då funkar alla headset eller så har dom inte VR support, eller är jag helt fel ute? Nåjja det kommer nog lösa sig allteftersom, bara så konstigt formulerat

Kan vara ett missförstånd av han som skrivit länkade artikeln, tydligen så finns det ett uttalande att VR ska vara tillgängligt när Reverb G2 släpps, dvs att det då inte ska vara exclusivt, bara att det släpps samtidigt som då.

Permalänk
Medlem

Dykt upp några förhandstittar, finns säkert fler
https://www.eurogamer.net/articles/2020-07-30-microsoft-fligh...
https://arstechnica.com/gaming/2020/07/ms-flight-simulator-ou...

Även flera på youtube också, t.ex. IGN
https://www.youtube.com/watch?v=ATahhemFbH0
IGN har också en realtidsflygning från San Fransisco till Las Vegas
https://www.youtube.com/watch?v=mAz_eSDoWqY

Uppe på Steam nu också, samma releasedag.
https://store.steampowered.com/app/1250410/Microsoft_Flight_S...

Permalänk
Medlem

Kul att se så många svenskar taggade för detta!
Har spelat FSX sen jag var liten och är övertaggad på att få köra detta!

Jag har dock en fråga gällande RAM minne.
Jag har just nu 16gb DDR4 2666Mhz och ska köra på ultra i 1080p. Räcker 16gb eller bör man uppgradera till 32gb?

Mina specs är:
i7-7700K (OC 4.7Ghz)
GTX 1080 Ti
16gb DDR4 2666Mhz
500gb M.2 SSD

Permalänk

Det var tydligen något fel på videon de lade upp tidigare (nån flygplats som saknades) så de har lagt upp en ny version. Det är en officiell video med flygplanen och de finare handgjorda flygplatserna och hur de ser ut.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LastNinjas:

Kan vara ett missförstånd av han som skrivit länkade artikeln, tydligen så finns det ett uttalande att VR ska vara tillgängligt när Reverb G2 släpps, dvs att det då inte ska vara exclusivt, bara att det släpps samtidigt som då.

När släpps den då?
Jag såg en slags roadmap som hade VR-stöd som den första stora patchen, innan saker som uppdaterad värld, DLC och annat som är planerat.

Edit: Ars Technica skriver detta:

Citat:

We're surprised to see VR support announced ahead of other possible features, particularly Xbox console support, given that MSFS's non-VR version is already so demanding on CPUs and GPUs. (Which I'll get to in a bit.) For now, Asobo has put the game's VR version into a somewhat nebulous "fall 2020" release window, and the news does come with one catch: at launch, this mode will only work with the upcoming HP Reverb G2 system.

When pressed, Neumann and the rest of the MSFS team declined to specify exactly what about their VR implementation might require a limit to a single PC-VR system, especially since every headset on the market relies on OpenVR calls for axis orientation. (Indeed, this is exactly why non-Oculus headsets can be tricked into loading Oculus-exclusive software.) The Reverb G2 also happens to borrow the engineering and design of the Valve Index's lens array. Thus, we're hopeful that the game's VR mode removes these device-limiting flags and supports other headsets shortly after its launch.

https://arstechnica.com/gaming/2020/07/ms-flight-simulator-ou...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ett flertal YT:ers har lagt upp unrestricted gameplay!

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem

@mkrl:
kanske baserat på att den som har Xbox Game Pass kan köra en fri "beta" redan nu (som eventuellt inte har någon NDA?)

AFP95s var ju helt klockren, när det första som händer är att gasreglagen inte funkar

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk

Någon som kommer skaffa spelet på Steam? Såg i morse att man kan förboka spelet på steam nu!

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base_Camp2:

Någon som kommer skaffa spelet på Steam? Såg i morse att man kan förboka spelet på steam nu!

För mig spelar det ingen roll, jag hade ju föredragit steam, förutsatt att all 3rd party content kommer dit också?