Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Release 18e augusti! Priserna börjar på 59$ upp till 119$
https://www.flightsimulator.com/microsoft-flight-simulator-se...

Permalänk

Spelet släpps redan 18 augusti i år, mycket tidigare än vad jag väntade mig.
https://www.flightsimulator.com/microsoft-flight-simulator-se...
Releasetrailer https://youtu.be/TYqJALPVn0Y

3 olika versioner, standard 599 kr, deluxe 829 kr, premium deluxe 1189 kr.

Visa signatur

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC - AMD Ryzen 9 5900X - ASUS TUF GAMING B550M-PLUS - HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 32GB (2x16GB)

Permalänk
Medlem

Tjaba! Ni som flygit i Alpha/Beta, hur är dom svenska flygplatserna samt hur är skalan (dvs stämmer flygtiden tex mellan Stockholm - Heathrow 2:30h)

Nyfiken på svar!

//Sebban

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sebban95:

Tjaba! Ni som flygit i Alpha/Beta, hur är dom svenska flygplatserna samt hur är skalan (dvs stämmer flygtiden tex mellan Stockholm - Heathrow 2:30h)

Nyfiken på svar!

//Sebban

Vi får inte svara med detaljer som inte är publika.
Skalan ska stämma; så mycket lär det vara OK att säga. Det är ju en seriös simulator.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Karta över de mer detaljerade flygplatserna och de olika utgåvorna (blå=standard, grå=deluxe, gul=premium)
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1ytmQjPiR5SX24FxOa_7...

Gjort av;
https://www.reddit.com/r/flightsim/comments/hqou7n/made_a_map...

Permalänk
Medlem

Här är bilder på alla flygplan med färgmarkering för de som ingår i de dyrare utgåvorna (klicka upp bilden i egen flik).

Skapat av;
https://www.reddit.com/r/MicrosoftFlightSim/comments/hqjqsq/a...

Permalänk
Medlem

Jäklar vad kul detta kommer bli, det jag har sett är otroligt bra och att flyga VFR kommer vara en helt annan upplevelse än vad det har varit. Skogar ser ut som skogar, städer ser ut som städer.

Nu får vi bara hålla tummarna att 3rd party utvecklare kommer snabbt igång, eller redan är igång (PMDG?? ser ingen 737). Någon som har föreställt redan?

Permalänk
Medlem

@kalln:
PMDG jobbar på det, men har inte hört något om releasedatum än. De nämnde när de släppte 737-NGXu att de hade någon form av rabatt för den som köpte modellen för tidigare plattform (Prepar3D/FSX) och även ville ha den i FS2020.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Grymt taggad! Har skaffat Logitech Saitek yoken, pedaler etc. Tyckte det var en lagom nivå för min del, finns ju proffsigare grejer men det här kitet borde lyfta upplevelsen rejält!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Grymt taggad! Har skaffat Logitech Saitek yoken, pedaler etc. Tyckte det var en lagom nivå för min del, finns ju proffsigare grejer men det här kitet borde lyfta upplevelsen rejält!

Nice! Köpte hem mig själv trackhat som borde göra detsamma. Har gått och tänk på det så länge men igår drog jag av plåstret och köpte hem mig ett kit!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kalln:

Nice! Köpte hem mig själv trackhat som borde göra detsamma. Har gått och tänk på det så länge men igår drog jag av plåstret och köpte hem mig ett kit!

Hm, en liten varning: de har inte nämnt något om stöd för TrackIR och liknande, vilket har bidragit till en del klagomål. Det är inte säkert att det finns stöd omkring lansering.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, en liten varning: de har inte nämnt något om stöd för TrackIR och liknande, vilket har bidragit till en del klagomål. Det är inte säkert att det finns stöd omkring lansering.

Förståeligt. Men det lär inte ta det för lång tid att komma igång med någon tredje parts program som stödjer detta som Chaseplane. Är väl egentligen precis som alla andra nya simulatorer som rullat ut. P3D har ingen inbyggd support för TrackIR. Sålänge simconnect fungerar lär det inte ta allt för länge att kunna fixa något, så är inte super orolig för det.

Har ju x-plane så länge som jag kan röja runt i med min trackhat

Permalänk
Medlem

Inser att min nuvarande dator inte kommer att klara spelet... Tror ni denna dator skulle funka? Är den nära de rekommenderade kraven?

https://www.komplett.se/product/1134794/gaming/speldator/stat...

Permalänk
Medlem

Om man bara vill spela lite såhär casual skulle det räcka med endast en sån här? https://www.komplett.se/product/904038/gaming/spelutrustning/...
Eller finns det någon bättre joystick att köpa?

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hbn74:

Inser att min nuvarande dator inte kommer att klara spelet... Tror ni denna dator skulle funka? Är den nära de rekommenderade kraven?

https://www.komplett.se/product/1134794/gaming/speldator/stat...

Datorn du länkade har ett GTX 1650 och en Ryzen 5 3500, minimum kraven är Ryzen 3 1200 och GTX 770/RX 570. Enligt sweclockers prestandaindex är ett 1650 något sämre än ett RX570 medans Ryzen 5 3500 borde vara mer än tillräckligt för processor delen. Jag tror att datorn skulle klara det men jag skulle rekommendera att försöka hitta en dator med ett GTX 1650 SUPER istället för att vara på den säkra sidan. Anledningen är för att ett GTX 1650 SUPER är ungefär 30% snabbare än ett vanligt GTX 1650 som synes: https://www.sweclockers.com/test/28666-gigabyte-gtx-1650-supe...
Andra på forumet är förmodligen bättre än mig på detta men det är vad jag hade gjort.

Edit* Kan ju fråga vad du har för specifikationer på din nuvarande dator?

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonk97:

Om man bara vill spela lite såhär casual skulle det räcka med endast en sån här? https://www.komplett.se/product/904038/gaming/spelutrustning/...
Eller finns det någon bättre joystick att köpa?

Det där är billigaste/bästa go-to yoke:n om du vill flyga propellerplan/små jet:arna/boeing, du vill även ha pedaler till, sen har du första insteget in i hobbyn. Airbus flygs med joystick och pedaler, så då kan du komma ännu billigare undan om du vill börja med A320n i standard edition.

Steget upp för yoke numer är Honeycomb Alpha, men det är strax över 3.000kr (absolut värt prisskillnaden dock)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hbn74:

Inser att min nuvarande dator inte kommer att klara spelet... Tror ni denna dator skulle funka? Är den nära de rekommenderade kraven?

Kolla någon av datortrådarna istället (eller skapa en ny själv om du inte hittar lämpligt alternativ). Du får mer kräm om får det om du låter inet/komplett/webhallen montera ihop komponenter snarare än köpa en färdigbyggd.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Hm, en liten varning: de har inte nämnt något om stöd för TrackIR och liknande, vilket har bidragit till en del klagomål. Det är inte säkert att det finns stöd omkring lansering.

Det som har sagts är att TrackIR och VR inte kommer att finnas när MSFS släpps då Asobo/MS vill göra det rätt
hellre än att släppa något halvfärdigt vid release. Jag tror att man kan utgå ifrån att det kommer, men att det dröjer lite.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Det som har sagts är att TrackIR och VR inte kommer att finnas när MSFS släpps då Asobo/MS vill göra det rätt
hellre än att släppa något halvfärdigt vid release. Jag tror att man kan utgå ifrån att det kommer, men att det dröjer lite.

Såg f.ö. att svenska Tobii släpt Eye Tracker 5, någon som testat 4 eller 5? Kikat på 4:an ett par gånger förr men med dess begränsningar på skärmstorlek o.s.v. så blev det aldrig något köp.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kolla någon av datortrådarna istället (eller skapa en ny själv om du inte hittar lämpligt alternativ). Du får mer kräm om får det om du låter inet/komplett/webhallen montera ihop komponenter snarare än köpa en färdigbyggd.

Såg den videon där en av utvecklarna av spelet sa att de kunde ha patchat in stöd en ok VR lösning enkelt, men de vill göra det riktigt bra, och det tar längre tid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Det som har sagts är att TrackIR och VR inte kommer att finnas när MSFS släpps då Asobo/MS vill göra det rätt
hellre än att släppa något halvfärdigt vid release. Jag tror att man kan utgå ifrån att det kommer, men att det dröjer lite.

Jo, men det var ju lite det som var min poäng. Notera "omkring lansering" i inlägget ovan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Här är en video som diskuerar alla planen man kan flyga i mer detalj.

Permalänk
Medlem

Microsoft kommer ha användarinnehåll på en inbyggd marknad i spelet. De ska släppa en SDK för att göra det enklare skapa innehåll.
https://www.flightsimulator.com/july-16th-2020-development-up...

Citat:

We are excited to announce our new Microsoft Flight Simulator Marketplace Partner Program!

For the first time, Microsoft Flight Simulator will include a built-in Marketplace which enables approved partners to sell their content directly to simmers.

The 3rd party creator community has been incredibly vibrant, delighting simmers with their creativity for many years. We recognize that creations by 3rd parties are a vital ingredient to broaden and deepen the Flight Simulation experience so we are excited to announce our Marketplace Partner Program which enables approved partners to sell content within our built-in Marketplace.

We are looking for partners with all types of content that will enhance the simulation experience. We can’t wait to see what you come up with!

Permalänk
Hedersmedlem

Lite tråkigt är dock att man måste registrera sig och bli godkänd för att få SDK-tillgång:

Citat:

There is no cost to sign up for the program, but you need to apply and be approved in order to get started.

Om praktiskt taget alla blir godkända på något dygn så är det väl okej, men jag föredrar ändå skarpt X-Plane-modellen där man bara tankar SDK:t, kodar nåt litet, och slänger upp det på Github (om man så vill).
Jag har även gett mig på att små-modda existerande plugins för eget bruk, vilket kanske inte blir aktuellt i MSFS.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Lite tråkigt är dock att man måste registrera sig och bli godkänd för att få SDK-tillgång:
Om praktiskt taget alla blir godkända på något dygn så är det väl okej, men jag föredrar ändå skarpt X-Plane-modellen där man bara tankar SDK:t, kodar nåt litet, och slänger upp det på Github (om man så vill).
Jag har även gett mig på att små-modda existerande plugins för eget bruk, vilket kanske inte blir aktuellt i MSFS.

Enligt nedanstående ska man kunna göra eget innehåll utanför Microsofts marknad. Att då kunna ändra andras tidigare moddar (t.ex. om det inte är uppdaterat på ett tag) och lägga till det manuellt vid sidan av borde gå.

"Just like with FSX, you can continue to sell your content outside of our Marketplace. Becoming a Microsoft Flight Simulator Marketplace Partner essentially unlocks another channel for you."

Permalänk
Medlem

Har insett att flyga i Sverige kommer bli ganska trist då Bing Maps inte är uppdaterat sen 2015 på dom flesta ställena. Tex Gavlehovsområdet i Gävle finns inte med och inte heller det "nya" industriområdet i Falun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban95:

Har insett att flyga i Sverige kommer bli ganska trist då Bing Maps inte är uppdaterat sen 2015 på dom flesta ställena. Tex Gavlehovsområdet i Gävle finns inte med och inte heller det "nya" industriområdet i Falun.

Lär säkert komma uppdateringar, frågan är om FS2020 automatiskt uppdateras parallellt med att Bing Maps uppdateras.
Samtidigt finns ju t.ex Karlaskrapan i Göteborg med, vilket är konstigt eftersom den inte ens är byggd.

Själv sitter jag och grubblar på dilemmat med uppgraderingen av datorkomponenter. Hade hoppats på att spelet skulle komma lagom till nya generationen CPU och GPU, typ okt-nov eller när det blir. Nu sitter man här med en i7 2600k, 8GB RAM, RX480 (motsvarande GTX1060), men har ingen lust att köpa komponenter som håller på att fasas ut. Chansar väl och ser om man kan köra på typ medium utan lag, annars får jag väl vänta några månader med att lira

Permalänk

Lite kort sammanfattning om vilka tredjepartsutvecklare som bekräftat att de jobbar på produkter till MSFS.
https://www.youtube.com/watch?v=SjB98J6tShE

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk

VATSIM har presenterats som officiell partner

https://www.youtube.com/watch?v=tS9O9pkQ6HE

För den som inte känner till VATSIM:

Citat:

VATSIM (short for the Virtual Air Traffic Simulation Network) is a completely free online platform which allows virtual pilots, wherever they are in the world, to connect their flight simulators into one shared virtual world. VATSIM also simulates air traffic control in this virtual world, creating the ultimate as-real-as-it-gets experience for you, the virtual aviation enthusiast.

With over 79,000 active members in 2018, connecting your flight simulator to VATSIM allows you to join hundreds of other pilots in our virtual skies, flying all kinds of aircraft all over the world. As a VATSIM member, you can join our many communities across the world to enhance your flying skills and flight simulator experience in a shared virtual airspace. You can also become a virtual air traffic controller, adding that extra bit of realism for you and your fellow enthusiasts. The real beauty of VATSIM is that it caters people who are completely new to the hobby as well as to the seasoned flight simmer.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Detta blir bättre och bättre. Hoppas det lever upp till (de gigantiska) förväntningarna någorlunda väl. Funderar på första flygningen, lär bli över Göteborg och se hur hemkvarteren ser ut. Vart går din första tur?