Rapport: Kemikalieskatten flyttar handel av elektronik utomlands

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

“Problem solved!” - Isabella Lövin

Skickades från m.sweclockers.com

Nån idé om hur man ska göra istället? Eller ska man bara acceptera att det finns billigare men farligare kemikalier i de produkter vi använder?

Skrivet av blade80:

Det är just sånt här som inte ska straffa enskilda länders medborgare utan det här ska regleras internationellt. Ska det läggas på en avgift på något så är det väl vid tillverkningen så alla som köper bidrar, inte ett jävla sketet land på 10 miljoner. Det är väl lika bra att man betalar in varenda krona man tjänar till staten istället. Snart är vi ju där i alla fall.

Jag vet inte om det alltid har klagats på hur landet styrs, men de som leder detta land nu måste ändå ta rekordet i vansinne.

Så i väntan på att alla världens länder ska komma överens vilka kemikalier som är ok så är du ok med att exponeras för vad som helst? Jag ser det som klart osannolikt att att världens länder skulle kunna komma överens om något sådant

Men jag utgår från att du (precis som de flesta) nog egentligen vill minska exponeringen för kemikalier som exempelvis är hormonstörande, vad tycker du man ska göra i vänta på att fler länder hakar på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

Oj vilken bra kommentar, direkt från Flashback eller? Du tillför ingenting här med din rad.

On-topic: Är det någon som hade förväntat sig ett annat utfall? Budskapet känns mer = elektronik dåligt köp inget.

Frågan är vad du tillför med din kommentar som ingen redan visste?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nån idé om hur man ska göra istället? Eller ska man bara acceptera att det finns billigare men farligare kemikalier i de produkter vi använder?

Så i väntan på att alla världens länder ska komma överens vilka kemikalier som är ok så är du ok med att exponeras för vad som helst? Jag ser det som klart osannolikt att att världens länder skulle kunna komma överens om något sådant

Men jag utgår från att du (precis som de flesta) nog egentligen vill minska exponeringen för kemikalier som exempelvis är hormonstörande, vad tycker du man ska göra i vänta på att fler länder hakar på?

Givet att vi inte vill utsättas för farliga kemikalier, men det känns på väldigt många sätt som att den sammanfattningen är det enda riksdagen hade att gå på när de röstade. Ingenstans har jag hört några farhågor eller transparenta funderingar över vilka konsekvenser detta har för svensk handel, i en väldigt viktig sektor. Och vilket land tror du på allvar kommer att ta efter när Sverige på ett betydande sätt helt sänkt en marknad, och på sikt alltså försämrat både sin ekonomi samt miljö?

Om prisskillnaden mellan ett utländskt och ett svenskt köp av samma vara är över 10-20% eller mer kommer ju ingen sansad människa köpa från en svensk aktör. Danska Proshop jublar över kemikalieskatten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Nån idé om hur man ska göra istället? Eller ska man bara acceptera att det finns billigare men farligare kemikalier i de produkter vi använder?

Så i väntan på att alla världens länder ska komma överens vilka kemikalier som är ok så är du ok med att exponeras för vad som helst? Jag ser det som klart osannolikt att att världens länder skulle kunna komma överens om något sådant

Men jag utgår från att du (precis som de flesta) nog egentligen vill minska exponeringen för kemikalier som exempelvis är hormonstörande, vad tycker du man ska göra i vänta på att fler länder hakar på?

Men bara för man vill få bort kemikalier i vardagen så behöver det också finnas bra verktyg för att göra detta på. Och detta är inte ett bra verktyg, detta är ett uselt verktyg.

Jag tror inte någon vill ha kemikalierna i sin närmiljö, men se då till att göra det på ett sätt som får effekt och inte som detta. Och nej jag har inget svar på hur det ska gå till, men jag har heller inte tillsatt skatten.
Det första jag tänker på är försöka driva det i EU/grannländerna för att få större makt. Nu är det bara straffskatt och gör det inte bättre för någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

kan inte eu stoppa alla hittepåskatter som regeringen straffar svenska medborgar emed?

Alla skatter är per definition "hittepå".

Skrivet av igelkotte:

Konsekvens tänkande kanske är nånting som politiker borde bli bättre på?

Tycker det gäller människor generellt faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Givet att vi inte vill utsättas för farliga kemikalier, men det känns på väldigt många sätt som att den sammanfattningen är det enda riksdagen hade att gå på när de röstade. Ingenstans har jag hört några farhågor eller transparenta funderingar över vilka konsekvenser detta har för svensk handel, i en väldigt viktig sektor. Och vilket land tror du på allvar kommer att ta efter när Sverige på ett betydande sätt helt sänkt en marknad, och på sikt alltså försämrat både sin ekonomi samt miljö?

Om prisskillnaden mellan ett utländskt och ett svenskt köp av samma vara är över 10-20% eller mer kommer ju ingen sansad människa köpa från en svensk aktör. Danska Proshop jublar över kemikalieskatten.

Vilka varor, som folk då väljer att köpa från utlandet, har ett pris som går upp 10-20% eller mer pga av kemikalieskatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vi är ifs ett av de mest köpkraftigaste länderna i världen. Så jag tror att vi mycket väl konsumerar mer än vad länder med betydligt fler invånare gör. Har ingen fakta på det, men känns ganska rimligt Borde gå att kolla upp i detalj.

Frågan är om det är en sanning med modifikation. Det är ganska få industriländer där man praktiserar GDS på i stort sett allt hemma. I många andra länder har man så gott som alltid råd att anlita fackhjälp som medelsvensson. Vi har även ett brutalt högt skatteläge inte bara på inkomst och arbete, utan även på konsumtion via moms och punktskatter. Även på sparat kapital, allt detta äter av vår köpkraft. Nettoskuldsättningen är dessutom väldigt hög. Vi har mycket pengar att spendera eftersom vi har historiskt låga kostnader för att skuldsätta oss just nu.

Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Oväntat? Nej, inte!

Kontraproduktivt!
Folk beställer utomlands och det blir mer flygplansleveranser och mer koldioxidutsläpp. Kemikalieskatten är kontraproduktiv och leder till mer kemikalieutsläpp och straffar svensk handel.

Spelar ingen roll om vi släpper ut mer eller mindre.
Här är lite fakta: Utsläppen kommer öka något enormt OAVSETT vad Sverige gör.

Tål att upprepas eftersom väldigt många människor har svårt att ta till sig denna fakta.

Permalänk

Svårt att räkna ut att konsumenter som blir straffade av att handla i Sverige tar sina pengar och handlar utanför Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svensk Handel gnäller ju egentligen över internet och möjligheten att beställa från EU och även Kina.

Svenskar började först handla från svenska företag på nätet så att mindre svenska butiker och en del kedjor fick stänga ner. Sen blev det enklare att handla direkt från EU så då tappade svenska företag (nu även de på nätet ytterligare). Sen öppnade Kina och då kunde svenskar handla kläder och krimskrams direkt från Kina till låga priser istället för att köpa via ett svenskt (eller EU-baserat) företag, så då tappade svenska företag ytterligare.

Är det någon som tror att Svensk Handel inte var och tryckte på att privatimporterade varor från Kina skulle tullkontrolleras? Eller att de är väldigt emot att Amazon skulle få för sig att öppna en svensk nätbutik?

Svenska butiker tappar och försvinner pga ökad konkurrens tack vare internet och EU. Kemikalieskattens, privatkopieringenskatten, osv påverkan på det hela är liten. Men de kan ju inte riktigt kräva att Sverige lämnar den inre marknaden, eller att man inför en skatt på utländska internetköp, så då gnälls det över dessa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Spelar ingen roll om vi släpper ut mer eller mindre.
Här är lite fakta: Utsläppen kommer öka något enormt OAVSETT vad Sverige gör.

Tål att upprepas eftersom väldigt många människor har svårt att ta till sig denna fakta.

Men du.
Kemikalieskatten är inte tänkt att ta ner mängden bromerade flamskydd globalt.
Grundtanken är att få ner mängden hormonstörande ämnen i svenskarnas omgivning.
Det handlar alltså om hur mycket hormonstörande ämnen i har i svenska hushåll och på svenska arbetsplatser och i svenska fordon.

Att ta upp hur mycket/lite Sverige kan påverka globalt utsläppsmässigt är ett slag i luften i den här frågan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yonie:

Givet att vi inte vill utsättas för farliga kemikalier, men det känns på väldigt många sätt som att den sammanfattningen är det enda riksdagen hade att gå på när de röstade. Ingenstans har jag hört några farhågor eller transparenta funderingar över vilka konsekvenser detta har för svensk handel, i en väldigt viktig sektor. Och vilket land tror du på allvar kommer att ta efter när Sverige på ett betydande sätt helt sänkt en marknad, och på sikt alltså försämrat både sin ekonomi samt miljö?

Om prisskillnaden mellan ett utländskt och ett svenskt köp av samma vara är över 10-20% eller mer kommer ju ingen sansad människa köpa från en svensk aktör. Danska Proshop jublar över kemikalieskatten.

Är det här en relevant fråga för dig så rekommenderar jag att du lägger en kväll på att läsa igenom rapporten från kemikalieskattsutredningen.

Däri finns beslutsunderlaget. Lägesrapporten, varför det är av relevans att göra något, vilka alternativ som finns, konsekvenser av diverse alternativ samt rekommendationer.
Allt det du efterfrågar finns ju faktiskt i precis det underlag som använts för att ta beslut i frågan ;).

Ja - den är ca 300 sidor. Men det innefattar 20 försättssidor, grafer, luftig text och sånnt. Och det är inte så svår text så det är inte så blodigt att läsa igenom utan det är mest intressant.
Jag läste igenom rapporten när den kom för att förstå frågan bättre.
Så är frågan viktig för dig och du vill förstå läget lite bättre så rekommderar jag att läsa igenom denna.

Här finns den:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentli...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det här en relevant fråga för dig så rekommenderar jag att du lägger en kväll på att läsa igenom rapporten från kemikalieskattsutredningen.

Däri finns beslutsunderlaget. Lägesrapporten, varför det är av relevans att göra något, vilka alternativ som finns, konsekvenser av diverse alternativ samt rekommendationer.
Allt det du efterfrågar finns ju faktiskt i precis det underlag som använts för att ta beslut i frågan ;).

Ja - den är ca 300 sidor. Men det innefattar 20 försättssidor, grafer, luftig text och sånnt. Och det är inte så svår text så det är inte så blodigt att läsa igenom utan det är mest intressant.
Jag läste igenom rapporten när den kom för att förstå frågan bättre.
Så är frågan viktig för dig och du vill förstå läget lite bättre så rekommderar jag att läsa igenom denna.

Här finns den:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentli...

Och den är skriven av en utredare vald av alliansregeringen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Den här kritiken är lite tokig.
Om vi utgår ifrån att vi i vår omgivning i grunden har problem med hormonstörande ämnen så som exempelvis bromerade flamskyddsmedel - vilket ju är sant, så är denna skatt enligt utsago ett sätt att få ner mängden giftiga ämnen i omgivningen för just oss.
Inte globalt utan vi Svenskars närmiljö ska få mindre gifter så att vi Svenskar får det bättre.
Det är alltså i grunden inte utformat för att göra en global ändring så att ge kritik för att skatten inte hjälper till globalt är ett slag i luften.

Aja.
Det stämmer fortfarande att vi har hormonstörande ämnen i vår omgivning. Frågan om hur vi får ner mängden bromerade flamskyddsmedel är en relevant och högst reell fråga.

Men är befintligt verktyg till för att hantera situationen? Är utformning av skatten rätt? Är beskattning ens rätt verktyg för det här?

Det är väl här man ska lägga fokuset om man är kritisk. Tänker jag ;).

Vad hjälper det att försöka hitta rätt verktyg i efterhand eller luska ut om den är utformad rätt?.

Nu är skatten här, den har ingen effekt annat än att beskatta medborgarna ytterligare (försök få bort tanken på att politikerna vill dig väl) Dom argumenterar för att dom bryr sig om befolkningen genom att få bort hormonstörande ämnen i vår närmiljö, och då blir det rättfärdigt att beskatta lite till för deras omtanke?

Denna skatt får inte bort/minskar inte flamskyddsmedlet i samhället. Och även fall en tillverkare fick bort alla hormonstörande ämnen så går det inte få bort skatten. Vad är argumentet för att fortsätta lägga på kemikalieskatten på produkter som inte innehåller dom farliga kemikalierna?

Permalänk
Medlem

Behövs på EU nivå för att det ska bli nåt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon190792:

Vad hjälper det att försöka hitta rätt verktyg i efterhand eller luska ut om den är utformad rätt?.

Nu är skatten här, den har ingen effekt annat än att beskatta medborgarna ytterligare (försök få bort tanken på att politikerna vill dig väl) Dom argumenterar för att dom bryr sig om befolkningen genom att få bort hormonstörande ämnen i vår närmiljö, och då blir det rättfärdigt att beskatta lite till för deras omtanke?

Denna skatt får inte bort/minskar inte flamskyddsmedlet i samhället. Och även fall en tillverkare fick bort alla hormonstörande ämnen så går det inte få bort skatten. Vad är argumentet för att fortsätta lägga på kemikalieskatten på produkter som inte innehåller dom farliga kemikalierna?

Vill man kritisera ett skatteupplägg så är det väl bättre om man använder skarpa frågeställningar och välriktade ifrågasättanden istället för att ifrågasätta ovidkommande grejer. Tänker jag...

Du ställer relevanta frågor i andra stycket.
Att ifrågasätta vad denna skatt gör på global nivå är däremot inte någon vidare bra fråga. För skatten riktar sig inte globalt på något sätt. Det är oskärpan som ifrågasätts av kritiker här. Det är inte ett direkt försvar av skatten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta vet såklart politikerna men de skiter i vilket. Kan man få in skattepengar och samtidigt hänvisa till att det ska förbättra miljön är det dubbelvinst.
Det gäller: Bilskatter, kemikalieskatter, energiskatter, vägtullar mm.mm. Det är bara en ursäkt för att få in skattepengar och skylla det på att de gör det för miljöns skull. Fattar man inte det, så är man väldigt korkad (hoppas ingen tar illa vid sig)
Om de verkligen ville värna om miljön skulle de göra åtgärder där det verkligen behövs och det är inte i vårt land som redan ligger långt framme. Den globala miljön påverkar oss alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Med alla galenskaper som denna. Tänk med hjärnan nästa gång ni röstar gått folk.

Vilka ska man rösta på då? Idén kommer ju från alliansen från början.

https://timbro.se/smedjan/din-dator-blir-dyrare-onodan/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Istället för att göra en prisjämförelse över ett större antal produkter så väljer HUI Research att titta på en produkt, ett USB-minne.

Inte konstigt att de väljer just ett usb-minne då dessa har en kraftig prisökning tack vare att just dessa åker på en hiskelig privatkopieringsersättning. Inte heller svårt att tänka sig att eftersom de bara valde en produkt så kan de ha valt den med omsorg....

Men inte bara det. Utan de verkar inte, som redan påpekats, förstå att svenska konsumenter betalar svensk moms från amazon. Så beställer vi sagda usbminne från amazon.uk så betalar vi 25% i moms till svenska staten.

De lägger heller inte på frakten i priset, utan presenterar fraktkostnaden skilt från totalpriset, fraktpriset och tiden det tar att få produkten är ju två uppenbara skäl till varför man inte väljer att handla från vissa utländska butiker.

De jämför med en större svensk butik där fraktpriset skulle vara 29kr, men både CDON och Inte har sålt dessa fraktfritt sedan april respektive mars för 449kr.

Prisskillnaden i jämförelsen uppgår till 130kr. Men lägg på frakt för amazon.uk och lägg på svensk och inte brittisk moms och skillnaden blir plötsligt bara 50kr.

Finns varan i lagret på Inet så får man den blixtsnabbt medans det kommer att ta ett tag för den att ta sig hit från amazon (såvida inte man vill betala expressfrakt...)

Är det värt 50kr extra att få minnet snarast?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiruz:

Folket har valt skiten som sitter nu så sluta klaga

Problemet med Svensk "demokrati" är att partierna gör vad dem vill, bara för att man röstar på ett vist parti betyder inte det att man godkänner allt dem gör, inte mycket till val då varje parti kommer att göra saker som är korkade utan att folket får säga något om det, det är mycket i Svensk politik som folket borde få folkrösta om, men det får vi inte, så det är helt enkelt därför din kommentar betyder 0.

Permalänk

politikerna är inte smarta, denna kemikalieskatt måste EU sätta in då kommer ingen undan att betala nån form av skatt (import/moms), nu så är de bara att handla elektronik från Danmark som har svenska sidor man kan handla ifrån och slippa skatten helt.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Köpte mina ram minnen via amazon.co.uk under black friday.
Skulle säkert betalat mer än 1000kr mindre om jag köpte hela datorn från amazon.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChaosClocker:

Köpte mina ram minnen via amazon.co.uk under black friday.
Skulle säkert betalat mer än 1000kr mindre om jag köpte hela datorn från amazon.

Det visar väl i så fall på att de högre priserna i Sverige varken beror på kemikalieskatten (RAMminnen innefattas ej i denna skatt) eller någon annan avgift så som copyswedes knäppavgifter (privatkopieringsavgiften gäller inte heller RAM).
Inga enskilda komponenter för stationära datorer har kemikalieskatt.

Kanske att det blir dyrare att sälja på mindre marknader. Who knows ;).

Eller ja - egentligen kan man väl varken säga bu eller bä med en mätpunkt på en produkt. Lite väl tunt axplock av data för att säga något egentligen. Men om man nu ändå vill säga något så är det alltså att prisbilden är högre i Sverige på prylar utan dessa avgifter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Köpte mina ram minnen via amazon.co.uk under black friday.
Skulle säkert betalat mer än 1000kr mindre om jag köpte hela datorn från amazon.

Du köpte dem för att Amazon hade ett bättre pris, och att de hade det hade inget att göra med varken skillnad i moms, kemikalieskatt, eller privatkopieringsavgift. Utan mer troligt att det var ett lockpris eller att de hade bättre marginaler då de är större.

Det enda du hade betalat kemikalieskatt i Sverige för en dator i delar är bildskärmen.
Det enda du skulle betalat privatkopieringsavgift för är lagringsmediet.

Edit: något sen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Detta vet såklart politikerna men de skiter i vilket. Kan man få in skattepengar och samtidigt hänvisa till att det ska förbättra miljön är det dubbelvinst.
Det gäller: Bilskatter, kemikalieskatter, energiskatter, vägtullar mm.mm. Det är bara en ursäkt för att få in skattepengar och skylla det på att de gör det för miljöns skull. Fattar man inte det, så är man väldigt korkad (hoppas ingen tar illa vid sig)
Om de verkligen ville värna om miljön skulle de göra åtgärder där det verkligen behövs och det är inte i vårt land som redan ligger långt framme. Den globala miljön påverkar oss alla.

1. Kemikalieskatten handlar inte om den globala miljön utan om att vi i Sverige inte ska komma i kontakt med gifter.

2. Vi i Sverige drar vårt strå till stacken med globala miljöproblem. Påverka andra länder i all ära men att vara ett föredöme är viktigt.

3. Många av våra skatter används som styrmedel för att ändra våra beteenden till det bättre, inte med huvudsyftet att få in pengar.

4. Vägtullar används bland annat för att finansiera vägprojekt av dem som använder dem, sprida ut trafiken över olika delar av dygnet och rent av minska mängden trafik.

Våra liv styrs av pengar i stor utsträckning. Att ändra kostnader med skatter/subventioner är ett effektivt sätt att ändra beteenden på ett "mjukt" sätt (jämför med förbud).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Exemplet med USB-minnet är inte det bästa, från Amazon får du ge ~400 kr och på Inet 449 kr med fri frakt, 80 kr av dessa är privatkopieringsersättning. Finns andra exempel där det orimliga syns bättre. På en sådan produkt kanske kemikalieskatten är ~6 kr. Där är det ingen politiker som bestämt att produkten ska omfattas eller nivån, privatkopieringsersättning är ingen punktskatt, ökningen är också fullt tillräcklig för att det ska löna sig att betala frakt från ett annat land. Det handlar mer om att de behöver bryta upp det tidigare systemet där, så Copyswede inte får samla in några pengar.

Permalänk
Medlem

Finns ett flertal problem med dessa "miljöskatter" då de enligt JÖK:en skall finansiera skattelättnader på arbete, samtidigt som skatter är till för och lär leda till förändrade vanor som redan diskuterats. Med andra ord kommer mindre elektronik säljas (i Sverige), och för att täcka upp för "förlusten" så måste skatten höjas än mer osv osv. Inte direkt hållbart. Tror dessutom att få lyxkonsumerar kylskåp och dylikt så den totala omsättningen av kemikalier bör vara konstant.

På EU-nivå finns redan REACH för att hantera och klassificera / förbjuda oönskade kemikalier. RoHS är ett annat direktiv. Hade vart intressant att veta vilken om någon klassificering som ämnena i fråga har.

Enda lösningen med dessa problem är som alla andra problem, hitta en bättre eller åtminstone fungerande lösning. Vi har haft asbest, bly, DDT och gudar vet allt genom åren men var inte asbest-skatt som löste det problemet till sist utan produktutveckling. Att bara beskatta / förbjuda gör att någon annan hittar lösningarna och får jobb och tillväxt till sitt land medan andra riskerar stagnera, en tyvärr tydlig trend för Europa där man tappat i utvecklingstakten till främst USA och Asien (Kina).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Men bara för man vill få bort kemikalier i vardagen så behöver det också finnas bra verktyg för att göra detta på. Och detta är inte ett bra verktyg, detta är ett uselt verktyg.

Jag tror inte någon vill ha kemikalierna i sin närmiljö, men se då till att göra det på ett sätt som får effekt och inte som detta. Och nej jag har inget svar på hur det ska gå till, men jag har heller inte tillsatt skatten.
Det första jag tänker på är försöka driva det i EU/grannländerna för att få större makt. Nu är det bara straffskatt och gör det inte bättre för någon.

Skrivet av Söderbäck:

Är det här en relevant fråga för dig så rekommenderar jag att du lägger en kväll på att läsa igenom rapporten från kemikalieskattsutredningen.

Däri finns beslutsunderlaget. Lägesrapporten, varför det är av relevans att göra något, vilka alternativ som finns, konsekvenser av diverse alternativ samt rekommendationer.
Allt det du efterfrågar finns ju faktiskt i precis det underlag som använts för att ta beslut i frågan ;).

Ja - den är ca 300 sidor. Men det innefattar 20 försättssidor, grafer, luftig text och sånnt. Och det är inte så svår text så det är inte så blodigt att läsa igenom utan det är mest intressant.
Jag läste igenom rapporten när den kom för att förstå frågan bättre.
Så är frågan viktig för dig och du vill förstå läget lite bättre så rekommderar jag att läsa igenom denna.

Här finns den:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentli...

Skrivet av anon190792:

Vad hjälper det att försöka hitta rätt verktyg i efterhand eller luska ut om den är utformad rätt?.

Nu är skatten här, den har ingen effekt annat än att beskatta medborgarna ytterligare (försök få bort tanken på att politikerna vill dig väl) Dom argumenterar för att dom bryr sig om befolkningen genom att få bort hormonstörande ämnen i vår närmiljö, och då blir det rättfärdigt att beskatta lite till för deras omtanke?

Denna skatt får inte bort/minskar inte flamskyddsmedlet i samhället. Och även fall en tillverkare fick bort alla hormonstörande ämnen så går det inte få bort skatten. Vad är argumentet för att fortsätta lägga på kemikalieskatten på produkter som inte innehåller dom farliga kemikalierna?

Om du nu har specifika synpunkter på skatten så kanske det kan vara intressant att faktiskt läsa vad utredarna kom fram till och vad som då var det underlag som politikerna utgick ifrån? Hur är den tänkta påverkan på handeln? Hur tänker man sig att detta påverkar vilka kemikalier som finns i vår närmiljö och vilka mängder som vi exponeras för?

Många här i tråden verkar utgå från att de som beslutat är helt främmande för att detta skulle påverka handeln, men detta lär knappast stämma. Jag har inte läst utredningen själv, men jag skulle vara mycket förvånad om detta inte tas upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Vilka ska man rösta på då? Idén kommer ju från alliansen från början.

https://timbro.se/smedjan/din-dator-blir-dyrare-onodan/

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.elektronikbranschen.se/press/moderaterna-vill-riva...

Att idén kommer från alliansen får du nog förklara lite närmare, då det ej är sant.

Tveksam om man ens får debattera sånt här på det här forumet, mina inlägg brukar bli raderade moderaterna så fort man yppar något politiskt... Men det här är givetvis ett MP/S påhitt, inget annat.

Permalänk
Medlem

@Frispel:

Att tillverkarna får betala för dåliga kemikalier som dom i sin tur får lägga på konsumenterna. Ska det vara så svårt? Varför ska en lite grupp betala för något som en annan grupp slipper? När det är så enkelt att lägga ansvaret på alla som köper?!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.