Rapport: Kemikalieskatten flyttar handel av elektronik utomlands

Permalänk
Melding Plague

Rapport: Kemikalieskatten flyttar handel av elektronik utomlands

I en ny rapport om digitaliseringens påverkan på handeln konstaterar HUI Research att en allt större internationell handel gör lokala påläggsavgifter till en direkt nackdel för svenska handlare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

:surprised pikachu meme:

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Rapport: Våra politiker lyssnar inte på annat än lobbyisters rapporter.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

nämän, oj vad konstigt.

Förhoppningsvis så blir det bättre effekt av att rösta (visa missnöje) med plånboken än att rösta på partier/politiker.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Det känns förstås inte särskilt oväntat. Undrar om de som röstat igenom förslaget från början tagit hjälp och räknat på hur mycket sämre det blir för klimatet med alla extra paket som skickas internationellt? Ett stort paket till en återförsäljare i Sverige blir förstås mindre utsläpp än 1000 små paket som skickas långt vs skickas bara inom Sverige eller köps på plats i butiken. Det är förstås lite olika saker nu med vissa specifika kemikalier mot för utsläpp med frakt, men det känns som att risken är att det blir lite +- noll miljömässig effekt och sämre för Sverige ekonomiskt om många fler köper utomlands och skickar iväg våra pengar i större grad än tidigare.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

...suck

Permalänk
Medlem

Förr så kollade jag bara prisjakt när jag letade varor på nätet. Idag är det Prisjakt men även amazon.de och ebay.co.uk innan jag köper nåt. Kan jag spara 100kr så gör jag ju såklart det och köper från den säljaren. hithils har det ju varit liknande / samma pris i Sverige så hållt det mesta inom Sveriges gränser, iaf på de varor jag köpt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kan inte Copyswede bara försvinna?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

kan inte eu stoppa alla hittepåskatter som regeringen straffar svenska medborgar emed?

Permalänk
Avstängd

Bättre för miljön att importera för utlandet gissar jag på , det är så man gör med kolkraften från Tyskland iallafall

Permalänk
Avstängd

Folket har valt skiten som sitter nu så sluta klaga

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Problemet med vår representativa demokrati. Helt vanlig svensson med allt från medioker till snäppet över medel-intelligens och potentiellt utan verklighetsförankring i godtycklig bransch ska samtidigt bestämma över alla lagar, reglerverk och skatter för branschen.

När till och med alla preliminära rapporter visade på motsatt effekt och man röstar igenom det utan att tveka ändå. Då vet man att huvudet är i sanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Folket har valt skiten som sitter nu så sluta klaga

Oj vilken bra kommentar, direkt från Flashback eller? Du tillför ingenting här med din rad.

On-topic: Är det någon som hade förväntat sig ett annat utfall? Budskapet känns mer = elektronik dåligt köp inget.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

Som politiker handlar det nog mest om att driva igenom skit man kommit på än att backa ur. Dom samlar väl poäng för högre poster inom regeringen.

Permalänk
Avstängd

Men detta löser vi genom att öka på med mer skatt, fast på andra håll?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ibland känns det som att skatter är enda verktygslådan i riksdagen. De använder den lite för frikostligt emellanåt. Allt kan inte lösas genom skatter. Tror skatteavdrag på reparation av elektronik hade gett mer effekt, så folk slipper slänga och köpa nytt. Framför allt när det gäller större prylar som kylskåp, tv, stereo m.m. Ett USB-minne får man bara inse är en förbrukningsvara precis som en plastpåse.

Copyswede-avgiften ska vi inte ens prata om, den fyller inget som helst syfte och är bara rena dumheter. De lever bara kvar ett litet tag till bara för att ingen har kommit ner så djupt i skräpkorgen på ärenden som ska utföras. Kan inte tänka mig att det kommer pågå allt får många år till.

EDIT: Å andra sidan sänktes momsen för småreparationer från 25% ->12% år 2016. Jag har då iaf inte märkt någon skillnad i priser, fortfarande lika dyrt att reparera skor och cyklar. Så det kanske bara ger mer i kassan på aktörerna? Vad tror ni andra? Skulle det vara värt att sänka momsen på elektronikreparationer?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Konsekvens tänkande kanske är nånting som politiker borde bli bättre på?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Ensidiga miljö åtgärder i ett land med knappa 10miljoner invånare har självklart stor miljö påverkan globalt, eller? Här handlar det enbart om att håva in mer skattepengar, fungerar kortsiktigt men tar kål på alla lokala handlare i längden.

Permalänk
Medlem

vem hade anat??????? Vi har varit naïva....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaptenperre:

Det känns förstås inte särskilt oväntat. Undrar om de som röstat igenom förslaget från början tagit hjälp och räknat på hur mycket sämre det blir för klimatet med alla extra paket som skickas internationellt? Ett stort paket till en återförsäljare i Sverige blir förstås mindre utsläpp än 1000 små paket som skickas långt vs skickas bara inom Sverige eller köps på plats i butiken. Det är förstås lite olika saker nu med vissa specifika kemikalier mot för utsläpp med frakt, men det känns som att risken är att det blir lite +- noll miljömässig effekt och sämre för Sverige ekonomiskt om många fler köper utomlands och skickar iväg våra pengar i större grad än tidigare.

Du tror väl inte på fullaste allvar att politiker bryr sig om miljön eller är ens i stånd att förstå de enklaste sambanden än mindre komplexa saker som LCA? Det hela handlar om att berika sina kompisar och PR. Verklighet har lika mycket att göra med politik som med religion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Rapport: Våra politiker lyssnar inte på annat än lobbyisters rapporter.

_Vissa_ lobbyisters rapporter.

Citat:

HUI Research bedriver forskning och analys av svensk handel och turism, och ägs av branschorganisationen Svensk Handel.

HUI Research är utan tvekan partiska, borde räknas som en lobbyorganisation i frågor som denna och allt det som de säger borde tas med en nypa salt.

I denna fråga tycker jag de har rätt men vi ska inte skönmåla dem.

Permalänk
Skrivet av Wiruz:

Folket har valt skiten som sitter nu så sluta klaga

Isf så bör jag räknas som en fågel och inte en människa (folk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ensidiga miljö åtgärder i ett land med knappa 10miljoner invånare har självklart stor miljö påverkan globalt, eller? Här handlar det enbart om att håva in mer skattepengar, fungerar kortsiktigt men tar kål på alla lokala handlare i längden.

Vi är ifs ett av de mest köpkraftigaste länderna i världen. Så jag tror att vi mycket väl konsumerar mer än vad länder med betydligt fler invånare gör. Har ingen fakta på det, men känns ganska rimligt Borde gå att kolla upp i detalj.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Det är nu man önskar att man hade Donald Trump han hade sätt till att vi hade fått en bättre handel samt starkare krona.

Som sagt detta var inget oväntat.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Bättre för miljön att importera för utlandet gissar jag på , det är så man gör med kolkraften från Tyskland iallafall

Fel, Sverige är självförsörjande och nettoproducent av elektricitet sen sju år tillbaka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrMacho:

Rapport: Våra politiker lyssnar inte på annat än lobbyisters rapporter.

Vill man vara på det humöret så är den här rapporten faktiskt beställd av en lobbyistorganisation och utförd av en annan lobbyistorganisations undersökningsinstitut.

HUI Research ägs av Svensk handel. Svensk handel är en lobbyorganisation och de agerar för att driva dess företrädares frågor för att främja handeln för deras medlemmar. Inom bland annat politiken då. Så att branchen får en politisk röst helt enkelt.
Och ja - elektronikbranchen som beställt artikeln företräder såklart sina representanter - alltså elektronikhandlarna så att de får en politisk röst. Alltså den andra lobbyorganisationen.
Det är rimligt att dessa organisationer finns och de vill ju sina medlemmars bästa. Företag själva får ju inte rösta så det är väl lämpligt att det finns någon kanal att få sin röst hörd. Exempelvis när det kommer till frågor om copyswedes märkliga avgifter eller kanske kemikalieskatter.

Men man bör väl ändå ha detta i bakhuvudet när man ser rapporten. Att de som beställt rapporten och de som tagit fram denna har representanter med ekonomiska intressen. För ja - utredningen är väl en del av en lobbysatsning för att få bort skatten.
Precis som satsningen med:
kemikalieskatten.se

Aja. Det finns säkerligen rimlig kritik mot nuvarande skatteupplägg så rapporten välkomnas.
Och vill regeringen själva inte utreda läget och inverkan för skatten så får de nog finna sig i att andra parter kommer utföra detta ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ser att det här redan börjar spåra åt ett (fel) håll. Vill åter påminna om vår policy kring politik: https://www.sweclockers.com/artikel/26130-sweclockers-install...

Diskutera gärna kemikalieskatten, privatkopieringsavgiften, osv. som tas upp i artikeln, men gör det sakligt, konstruktivt och utan sidospår som alla på förhand vet blir infekterade efter ett par sidor.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

_Vissa_ lobbyisters rapporter.
HUI Research är utan tvekan partiska, borde räknas som en lobbyorganisation i frågor som denna och allt det som de säger borde tas med en nypa salt.

I denna fråga tycker jag de har rätt men vi ska inte skönmåla dem.

Jag kanske räknar fel, men är inte exemplet i bilden som visas i artikeln baserat på brittisk moms för amazon? Om det stämmer så kan man ju fungera på varför man gör det när alla i Sverige som beställer från amazon lär få betala svensk moms...och varför är produkten dyrare att köpa in till Sverige från början?

Ja fattar verkligen inte varför man känner ett uppenbart behov att skruva exemplen på ett klart missvisande sätt, räcker inte verkligheten som den är?

Kort sagt så är detta en klar partsinlaga som bör tas med en nypa salt. Man kan kritisera båda copyswede och kemikalieskatten och fortfarande vara saklig...det finns gott om problem med båda dessa utan att man behöver vinkla alls.

Permalänk
Medlem

Nämen vilken överraskning - har regeringen varit naiva - IGEN...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Fel, Sverige är självförsörjande och nettoproducent av elektricitet sen sju år tillbaka.

Det beror på hur man räknar. Du kan inte bara ta hur mycket man producerar per år och hur mycket man använder och hävda det. Det hela beror på real time förbrukningen och produktion så det är knappast omöjligt att Sverige importerar smutsig el när vinden och solen struntar i att producera. Det är som i Tyskland där alla kollar på hur mycket vind och sol producerar men skiter i alla gas/kol kraftverk som spinner för att kunna balansera nätet när vind oscillerar som en galning. Det är svårt med fysik, främst för att när man räknar på allt blir resultaten oftast helt fel jämfört med det man önskar sig politiskt/religiöst.