Rapport: Kemikalieskatten flyttar handel av elektronik utomlands

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

@Frispel:

Att tillverkarna får betala för dåliga kemikalier som dom i sin tur får lägga på konsumenterna. Ska det vara så svårt? Varför ska en lite grupp betala för något som en annan grupp slipper? När det är så enkelt att lägga ansvaret på alla som köper?!

Hur tänker du att det ska gå till? Innebär det inte att priset går upp för de produkter som har dåliga kemikalier, dvs samma sak som nu sker med denna skatt?

Tror du verkligen att detta är något som världssamfundet skulle kunna komma överens om?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZyntaX:

http://www.elektronikbranschen.se/press/moderaterna-vill-riva...

Att idén kommer från alliansen får du nog förklara lite närmare, då det ej är sant.

Tveksam om man ens får debattera sånt här på det här forumet, mina inlägg brukar bli raderade moderaterna så fort man yppar något politiskt... Men det här är givetvis ett MP/S påhitt, inget annat.

Jo då. Alliansen var med från start.
Och jo då. Man får prata om kemikalieskattens ursprung och framväxt i en tråd om kemikalieskatten.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/kommitted...

I december 2013 drog det här igång. Dåvarande regering (alltså alliansen) tillsatte utredningsledare och även vad som skulle undersökas.

Eller ja. Det här med att utreda hur vi ska få bort hormonstörande ämnen från vår omgivning så som bromerade flamaskyddsmedel är såklart inget alliansen kom på heller. Detta har drivits i många år innan av intresseorganisationer som sett problematiken sedan tidigare. Men 2013 kom frågan alltså upp på beslutsbordet för regeringen och alliansen satte äntligen igång en utredning.

Vad kom utredningen fram till då?

Ja detta finns att läsa här:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentli...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

http://www.elektronikbranschen.se/press/moderaterna-vill-riva...

Att idén kommer från alliansen får du nog förklara lite närmare, då det ej är sant.

Tveksam om man ens får debattera sånt här på det här forumet, mina inlägg brukar bli raderade moderaterna så fort man yppar något politiskt... Men det här är givetvis ett MP/S påhitt, inget annat.

Idén kommer från Centerpartiet och lanserades på Almedalsveckan 2013, Folkpartiet/Liberalerna och Kristdemokraterna har stött förslaget och fört fram det som grön skatteväxling de också. Alliansregeringen drog igång utredningen i december 2013. Det var del av Alliansens valmanifest 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo då. Alliansen var med från start.
Och jo då. Man får prata om kemikalieskattens ursprung och framväxt i en tråd om kemikalieskatten.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/kommitted...

I december 2013 drog det här igång. Dåvarande regering (alltså alliansen) tillsatte utredningsledare och även vad som skulle undersökas.

Eller ja. Det här med att utreda hur vi ska få bort hormonstörande ämnen från vår omgivning så som bromerade flamaskyddsmedel är såklart inget alliansen kom på heller. Detta har drivits i många år innan av intresseorganisationer som sett problematiken sedan tidigare. Men 2013 kom frågan alltså upp på beslutsbordet för regeringen och alliansen satte äntligen igång en utredning.

Vad kom utredningen fram till då?

Ja detta finns att läsa här:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentli...

Att tala om att få bort hormonstörande ämnen och dess problematik, absolut.
Men att de skulle ligga bakom den kemikalieskatt vi har idag är väldigt oärligt.

Idé och utförande är inte riktigt samma sak. Men det är lite svårt för mig att bevisa att andra partier skulle gjort det på ett annorlunda sätt. Historiskt sett har MP:s alla "lösningar" varit så här dåliga.

Edit: Sen försvarar jag inte C eller M för den delen. Alliansens är väldigt delaktiga i att köra det här landet i botten.
Min poäng är att så här fel och dumt kan endast MP lyckas få det.

Permalänk
Medlem

Klädskatt nästa:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/JoLM77/regeringen-ska-infora-skatt-pa-klader

Genialt. Då importerar vi våra kläder också istället så alla klädbutiker kan slå igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Att tala om att få bort hormonstörande ämnen och dess problematik, absolut.
Men att de skulle ligga bakom den kemikalieskatt vi har idag är väldigt oärligt.

Idé och utförande är inte riktigt samma sak. Men det är lite svårt för mig att bevisa att andra partier skulle gjort det på ett annorlunda sätt. Historiskt sett har MP:s alla "lösningar" varit så här dåliga.

Edit: Sen försvarar jag inte C eller M för den delen. Alliansens är väldigt delaktiga i att köra det här landet i botten.
Min poäng är att så här fel och dumt kan endast MP lyckas få det.

Det är ingen "MP-lösning", lagen blev i princip det som utredningen kom fram till och föreslog (nedsättningen höjdes till 90 % från 75 % för de tuffare kraven, S+MP-regeringen såg alltså till att de som klarade de tuffaste kraven får betala mindre än utredningens förslag) och MP beställde inte utredningen. Höjningen som sker nu 1 augusti är också ett krav från C och L i och med JA. Centern fick dock inte riktigt som de ville då Centerpartiet gick till val på att bredda skatten till andra produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

1. Kemikalieskatten handlar inte om den globala miljön utan om att vi i Sverige inte ska komma i kontakt med gifter.

2. Vi i Sverige drar vårt strå till stacken med globala miljöproblem. Påverka andra länder i all ära men att vara ett föredöme är viktigt.

3. Många av våra skatter används som styrmedel för att ändra våra beteenden till det bättre, inte med huvudsyftet att få in pengar.

4. Vägtullar används bland annat för att finansiera vägprojekt av dem som använder dem, sprida ut trafiken över olika delar av dygnet och rent av minska mängden trafik.

Våra liv styrs av pengar i stor utsträckning. Att ändra kostnader med skatter/subventioner är ett effektivt sätt att ändra beteenden på ett "mjukt" sätt (jämför med förbud).

Skickades från m.sweclockers.com

Du nämner 3, isåfall bör vi inte heller lönearbeta, vi har ett av de högsta skattetrycken på inkomst av arbete.
Att höja skatter kan aldrig skapa något välstånd, du kan inte taxera ett land till välstånd, lika verkningslöst som sedeltryckning.

Huvudsyftet med skatt är givetvis att få in pengar, som du säger i slutet styrs allt av pengar. Handlar det om beteenden tror jag det är avsevärt bättre att det sker under fri vilja.

Alla vill alltid vara ett föredöme, men dessvärre är ofta vägen till helvetet stensatt med goda intentioner. Som slutligen blir den direkta motsatsen till huvudsyftet. Detta är ett solklart exempel, kommer enbart skada svensk tillväxt, men då kan vi fortsätta sälja svenska kronor.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ingen "MP-lösning", lagen blev i princip det som utredningen kom fram till och föreslog (nedsättningen höjdes till 90 % från 75 % för de tuffare kraven, S+MP-regeringen såg alltså till att de som klarade de tuffaste kraven får betala mindre än utredningens förslag) och MP beställde inte utredningen. Höjningen som sker nu 1 augusti är också ett krav från C och L i och med JA. Centern fick dock inte riktigt som de ville då Centerpartiet gick till val på att bredda skatten till andra produkter.

Finns Voldemort partiet med. De vill inte ha någon Kemikalieskatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Problemet med Svensk "demokrati" är att partierna gör vad dem vill, bara för att man röstar på ett vist parti betyder inte det att man godkänner allt dem gör, inte mycket till val då varje parti kommer att göra saker som är korkade utan att folket får säga något om det, det är mycket i Svensk politik som folket borde få folkrösta om, men det får vi inte, så det är helt enkelt därför din kommentar betyder 0.

Svensk demokrati? Parlamentarisk demokrati fungerar på detta sättet. Att tro att det enbart skulle vara "svensk demokrati" går ju inte eftersom varenda nationen i världen sedan demokratins första genomtrång har haft medborgare som inte varit nöjda med exakt 100% av alla beslut. Problemet är att folk ignorerar när regeringen gör något bra och fokuserar på det negativa. Det i sin tur ger sken av att "Det är bara skit.." när det i verkligheten kunde varit såååå mycket bättre.

Sedan kan du garantera att folk satt sig i varenda problem? Om inte så kommer inte en folkomröstning göra ett smack. Faktum är att situationen kommer antagligen bli värre.. Folk har en kraftig övertro på den gemene medborgarens kunskap samt om direkta folkomröstningar. Kolla bara på valet 2018. Folk sitter än idag och gnäller.. och inget säger att en kostsam folkomröstning om allt från himmel till jord inte skulle få samma utgång. Ett problem som många folkomröstningsförespråkare inte riktigt satt sig in i.

Skrivet av ZyntaX:

Klädskatt nästa:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/JoLM77/regeringen-ska-infora-skatt-pa-klader

Genialt. Då importerar vi våra kläder också istället så alla klädbutiker kan slå igen.

Det är sedan länge känt att MP gått och blivit galna. Det må stå "Regeringen ska införa" men det är fortfarande bara ett förslag från MP, inte regeringen i stort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Finns Voldemort partiet med. De vill inte ha någon Kemikalieskatt.

Du får nog nämna partiet med dess namn.

Det finns hur som helst ingen tänkbar regering som kan tolereras utan stöd från C, L och/eller MP.

Permalänk
Medlem

@filbunke:
@Söderbäck:
Det är jag medveten om, i hastens kommentar glömde jag att ge meningen med den.
Meningen är att skatt eller inte så är det ofta billigare utomlands, danmark/tyskland/england som exempel.
Det är skönt att köpa i sverige då återköp/reklamationer är lättare men allt för ofta undrar man varför man skall betala mer.
2009 köpte jag windows 7(home retail) från amazon för ynka 800kr~, tror inte sverige kom i närheten av det.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får nog nämna partiet med dess namn.

Det finns hur som helst ingen tänkbar regering som kan tolereras utan stöd från C, L och/eller MP.

Det som var hela poängen med Voldemort. You know who. He who should not be named.
Säger man SD så börjar folk lose their shit.

Du har helt rätt, ännu finns ingen regering som tolereras med Voldemort partiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

@filbunke:
@Söderbäck:
Det är jag medveten om, i hastens kommentar glömde jag att ge meningen med den.
Meningen är att skatt eller inte så är det ofta billigare utomlands, danmark/tyskland/england som exempel.
Det är skönt att köpa i sverige då återköp/reklamationer är lättare men allt för ofta undrar man varför man skall betala mer.
2009 köpte jag windows 7(home retail) från amazon för ynka 800kr~, tror inte sverige kom i närheten av det.

Kanske för att många svenska butiker inte säljer grå-nycklar till Windows?

Skrivet av ZyntaX:

Det som var hela poängen med Voldemort. You know who. He who should not be named.
Säger man SD så börjar folk lose their shit.

Du har helt rätt, ännu finns ingen regering som tolereras med Voldemort partiet.

Finns en klar orsak till det också.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Finns en klar orsak till det också.

Du får nog utveckla.

Permalänk
Medlem

Ingen tycker att det är mysigt med så kallade oönskade kemikalier, och alltsammans är primärt en fråga om hur man bör angripa situationen för att uppnå önskat resultat.

"Branscherna har påtalat att Sverige istället för att införa en skatt bara för Sverige borde verka för ett förbud inom EU och förändring av REACH och RoHS", för att citera kemikalieskatten.se som har samlat remissvar och artiklar i ämnet under resans gång varför rapporten från HUI Research inte kommer som en VAAAAAAAAAAAAAH-chock.

Lokala påläggsavgifter i denna fråga är bevisligen ingen bra metod, eftersom man inte gärna kan eller bör följa upp med att stänga gränserna för all privatimport när så flödet skiftar från inhemsk handel till utländsk.

Att influera kapitalet har visat sig vara gångbart, och när man släpar in relevanta parter för diskussion så finner man ofta att en god lösning är möjligt att uppnå; snart blir det exempelvis att dricka via halmstrån, bokstavligen, efter signalerande om sugrör i plast. Så har det inte gått till när kemikalieskatten utformades, utan istället har berörda företag som gjort förfrågningar om att få träffa utredaren avvisats vilket delvis kunde förklara varför skatten tycks vara så pass ogenomtänkt att den inte rimligen kan ha införts av värn för vår miljö. (~”Ni skall använda detta cancerframkallande ämne, istället för detta cancerframkallande ämne”).

Miljöbalken förbjuder all nedskräpning i Sverige och det är faktiskt ett brott med fängelsestraff som eventuell påföljd för den som döms. Har aldrig sett en tvättmaskin i skogen, men väldigt många på min lokala återvinningscentral. Man kan åstadkomma mycket genom att ingjuta folkvett, och anser personligen att just återvinningen/tippen borde spela en större roll i angreppssättet vad gäller så kallade oönskade kemikalier - särskilt som allmänheten upplever sig, och blir allt mera medveten om, att man i Sverige redan betalar alldeles för hög moms och skatt jämfört världen i övrigt så varför skulle inte detta redan fungera fullgott. Vill företagen verkligen tvingas informera sina kunder om hela anledningen till varför deras produkter skall lämnas på återvinningscentralen, sådant kunde möjligen vara ett av många sätt för att inspirera företagen till en extra runda vid ritbordet samt slussa resurser åt FoU-avdelningen.

Om man även slutade att dalta med den lilla flickan som skolkar från skolan på fredagar och som vill att alla skall känna dödsångest eftersom hon föreställer sig att jorden går under om 10 år, istället uppmuntrades att lyckas bra i skolan och eventuellt bli en i skaran klipska individer som tänker fram lösningar i framtiden så vore det bra.

Väldans vad långt detta blev, ursäkta mig.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Nu tror jag att det kan vara sant, men "en rapport beställd av elektronikbranschen", gör ju att man blir liiiite misstänksam.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Ibland känns det som att skatter är enda verktygslådan i riksdagen. De använder den lite för frikostligt emellanåt. Allt kan inte lösas genom skatter. Tror skatteavdrag på reparation av elektronik hade gett mer effekt, så folk slipper slänga och köpa nytt. Framför allt när det gäller större prylar som kylskåp, tv, stereo m.m. Ett USB-minne får man bara inse är en förbrukningsvara precis som en plastpåse.

Copyswede-avgiften ska vi inte ens prata om, den fyller inget som helst syfte och är bara rena dumheter. De lever bara kvar ett litet tag till bara för att ingen har kommit ner så djupt i skräpkorgen på ärenden som ska utföras. Kan inte tänka mig att det kommer pågå allt får många år till.

EDIT: Å andra sidan sänktes momsen för småreparationer från 25% ->12% år 2016. Jag har då iaf inte märkt någon skillnad i priser, fortfarande lika dyrt att reparera skor och cyklar. Så det kanske bara ger mer i kassan på aktörerna? Vad tror ni andra? Skulle det vara värt att sänka momsen på elektronikreparationer?

Ja, om jag ser till mig själv så har jag aldrig lämnat in någon elektronikpryl för reparation. Däremot har jag velat det flera gånger. Min absoluta favoritbergsprängare som jag älskade av hela mitt hjärta (och betalat 50 kr för) skulle de ha 800 kr för att laga ett litet fel på och det var bara för saftigt för mig då. En kompis fick härom veckan också prisförslaget 800 kr för att laga en grej på hennes lilla bandspelare (som hon älskade gränslöst) som kostat nåt liknande min att köpa. Det räcker inte med affektionsvärde utan det behöver nog vara en extremt grunddyr produkt + affektionsvärde för att man i nuläget ska orka lämna in för reparation.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Handlar man på Amazon.de för €40 så betalar man ingen frakt till Sverige
Svensk handel är död

Permalänk
Medlem

@nubbe: vi hade nog haft Amazon i Sverige om det inte varit för detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Du nämner 3, isåfall bör vi inte heller lönearbeta, vi har ett av de högsta skattetrycken på inkomst av arbete.
Att höja skatter kan aldrig skapa något välstånd, du kan inte taxera ett land till välstånd, lika verkningslöst som sedeltryckning.

Huvudsyftet med skatt är givetvis att få in pengar, som du säger i slutet styrs allt av pengar. Handlar det om beteenden tror jag det är avsevärt bättre att det sker under fri vilja.

Alla vill alltid vara ett föredöme, men dessvärre är ofta vägen till helvetet stensatt med goda intentioner. Som slutligen blir den direkta motsatsen till huvudsyftet. Detta är ett solklart exempel, kommer enbart skada svensk tillväxt, men då kan vi fortsätta sälja svenska kronor.

Jag skrev "många skatter", inte "alla skatter". De flesta skatter är antagligen där med syftet att få in pengar till statskassan, men verkligen inte alla. Huvudsyftet på inkomstskatten är självklart att få in pengar.

Ett väldigt tydligt exempel på det motsatta är det relativt nya "bonus malus-systemet" för bilar. Syftet med den extra fordonsskatten på nya bilar är inte att få in mer pengar till statskassan, utan istället att främja bilar med bra miljöegenskaper (extra skatt för dåliga bilar och subventioner på bra bilar).

Skulle staten vara ett företag som vill maximera sina inkomster hade skatterna sett helt annorlunda. Nu blandas dock inkomstdrivande skatter med de skatter som används som styrmedel.

Permalänk
Medlem

Wow man trodde ju aldrig detta skulle hända då politikerna i Sverige tvingar på befolkningen massa onödiga skatter. Är ju rätt givetvis att handeln förflyttas utomlands efter hur dom beter sig med alla dessa påläggsutgifter och att det skadar Svenskhandel är ju en självklarhet.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Bra exempel är mitt senaste köp. Köpte en ny retailpackad Ubiquiti USG pro från Amazon.de för 2850:-. Dustin som brukar ha bra pris på Ubiquiti tar 3299:-. Kan va andra faktorer såklart, men faktum kvarstår att skatten finns i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Ingen tycker att det är mysigt med så kallade oönskade kemikalier, och alltsammans är primärt en fråga om hur man bör angripa situationen för att uppnå önskat resultat.

"Branscherna har påtalat att Sverige istället för att införa en skatt bara för Sverige borde verka för ett förbud inom EU och förändring av REACH och RoHS", för att citera kemikalieskatten.se som har samlat remissvar och artiklar i ämnet under resans gång varför rapporten från HUI Research inte kommer som en VAAAAAAAAAAAAAH-chock.

Lokala påläggsavgifter i denna fråga är bevisligen ingen bra metod, eftersom man inte gärna kan eller bör följa upp med att stänga gränserna för all privatimport när så flödet skiftar från inhemsk handel till utländsk.

Att influera kapitalet har visat sig vara gångbart, och när man släpar in relevanta parter för diskussion så finner man ofta att en god lösning är möjligt att uppnå; snart blir det exempelvis att dricka via halmstrån, bokstavligen, efter signalerande om sugrör i plast. Så har det inte gått till när kemikalieskatten utformades, utan istället har berörda företag som gjort förfrågningar om att få träffa utredaren avvisats vilket delvis kunde förklara varför skatten tycks vara så pass ogenomtänkt att den inte rimligen kan ha införts av värn för vår miljö. (~”Ni skall använda detta cancerframkallande ämne, istället för detta cancerframkallande ämne”).

Miljöbalken förbjuder all nedskräpning i Sverige och det är faktiskt ett brott med fängelsestraff som eventuell påföljd för den som döms. Har aldrig sett en tvättmaskin i skogen, men väldigt många på min lokala återvinningscentral. Man kan åstadkomma mycket genom att ingjuta folkvett, och anser personligen att just återvinningen/tippen borde spela en större roll i angreppssättet vad gäller så kallade oönskade kemikalier - särskilt som allmänheten upplever sig, och blir allt mera medveten om, att man i Sverige redan betalar alldeles för hög moms och skatt jämfört världen i övrigt så varför skulle inte detta redan fungera fullgott. Vill företagen verkligen tvingas informera sina kunder om hela anledningen till varför deras produkter skall lämnas på återvinningscentralen, sådant kunde möjligen vara ett av många sätt för att inspirera företagen till en extra runda vid ritbordet samt slussa resurser åt FoU-avdelningen.

Om man även slutade att dalta med den lilla flickan som skolkar från skolan på fredagar och som vill att alla skall känna dödsångest eftersom hon föreställer sig att jorden går under om 10 år, istället uppmuntrades att lyckas bra i skolan och eventuellt bli en i skaran klipska individer som tänker fram lösningar i framtiden så vore det bra.

Väldans vad långt detta blev, ursäkta mig.

Ett par korta kommentarer till ett bra inlägg.

Jag tycker att skräpmatskedjor borde straffbeskattas med en femma per "måltid". De pengarna får sedan kommunen använda för att minst på månadsbasis sanera parkeringar, parkeringsfickor, avtag till skogsbilvägar längs stora vägar och liknande. För tyvärr fattar inte samma personer som lämnar tvättmaskinen på tippen att det går att lägga skräppåsen i bilen och slänga den hemma eller på nästa mack man passerar. Det brukar se f'r j**ligt ut på ovan nämnda platser inom en mils radie från närmsta flotthak. Folk fattar bra ibland, men behöver fortfarande stryk (mot plånboken förstås!) ibland för att ersätta att de inte fick stryk som små. Som uppvuxen med "Tippen" på sommarlovsmorgon tror jag faktiskt att det programmet gjorde mycket för att lära min generation att sopsortera.

Håller med om ungen. Känns som hennes mamma kanske kunde drivit detta själv istället, men det hade väl inte slagit lika bra i media.

Permalänk
Medlem

Nähäää? Herregud vad förvånad jag blev..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nån idé om hur man ska göra istället? Eller ska man bara acceptera att det finns billigare men farligare kemikalier i de produkter...

Man kan ju börja med att tänka igenom skatten innan man paniktrycker in den. T.ex. bör ju skatten inte gynna aktörer utan fast driftställe i Sverige. 99% av de skattade produkterna produceras utanför Sverige, det är ingen producent som kommer ändra sin produkt för en så liten marknad som Sverige så där är den helt verkningslös. Och vad är logiken bakom att en bärbar dator är subjekt för beskattning men köper jag samma lösa komponenter så är de inte subjekt för beskattning. Hela uppsättningen från start till deklaration och betalningar är helt horribelt fel. Man beskattar total vikt av produkten men man tar inte hänsyn till exakt hur mycket kemikalier som finns (förutom att man kan får 50 % eller 90 % avdrag om man uppfyller specifika kriterier). Det finns hur många andra saker som är galet med den här implementationen.

Gör om gör rätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Den här kritiken är lite tokig.
Om vi utgår ifrån att vi i vår omgivning i grunden har problem med hormonstörande ämnen så som exempelvis bromerade flamskyddsmedel - vilket ju är sant, så är denna skatt enligt utsago ett sätt att få ner mängden giftiga ämnen i omgivningen för just oss.
Inte globalt utan vi Svenskars närmiljö ska få mindre gifter så att vi Svenskar får det bättre.
Det är alltså i grunden inte utformat för att göra en global ändring så att ge kritik för att skatten inte hjälper till globalt är ett slag i luften.

Aja.
Det stämmer fortfarande att vi har hormonstörande ämnen i vår omgivning. Frågan om hur vi får ner mängden bromerade flamskyddsmedel är en relevant och högst reell fråga.

Men är befintligt verktyg till för att hantera situationen? Är utformning av skatten rätt? Är beskattning ens rätt verktyg för det här?

Det är väl här man ska lägga fokuset om man är kritisk. Tänker jag ;).

Jo, men vissa partiers lösning på många problem är beskattning verkar det som. Som du säger så har vi lagar att styra med också. Där får vi underställa oss EU:s lagar till viss mån vad jag förstår. Men lagar är nog vettigare i det här fallet än att försöka skatta bort problemet.

Vi har redan ett så pass komplext skattesystem i sverige att det skadar mer än vad det hjälper. Småföretagare står för 60% av alla arbetstillfälle och det är de som vi behöver ta hand om. Det är fan inte lätt att bedriva verksamhet när man ska hålla reda på alla jävla regler :).

Men det är ett stort komplext system, men det är lite väl mycket trevande och "tester" tycker jag.

Skrivet av Nils-Göte:

Folk fattar bra ibland, men behöver fortfarande stryk (mot plånboken förstås!) ibland för att ersätta att de inte fick stryk som små.

Man skall inte slå barn. Det enda man lär barn då är att man ska använda våld om andra inte gör som man vill. Man ska förklara samband för att få andra människor att vilja göra det som är bättre, så att de förstår varför det är bättre och vad konsekvenserna är ifall man inte gör det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ni som är "pro Amazon" kanske skulle titta på detta korta avsnitt och skulle ni vilja jobba på deras "logistikcenter" ? Här har ni förklaringen varför dom är så "bra Och billiga" https://www.svtplay.se/video/21213611/skavlan/skavlan-var-201...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Vill man kritisera ett skatteupplägg så är det väl bättre om man använder skarpa frågeställningar och välriktade ifrågasättanden istället för att ifrågasätta ovidkommande grejer. Tänker jag...

Du ställer relevanta frågor i andra stycket.
Att ifrågasätta vad denna skatt gör på global nivå är däremot inte någon vidare bra fråga. För skatten riktar sig inte globalt på något sätt. Det är oskärpan som ifrågasätts av kritiker här. Det är inte ett direkt försvar av skatten.

Skrivet av Frispel:

Om du nu har specifika synpunkter på skatten så kanske det kan vara intressant att faktiskt läsa vad utredarna kom fram till och vad som då var det underlag som politikerna utgick ifrån? Hur är den tänkta påverkan på handeln? Hur tänker man sig att detta påverkar vilka kemikalier som finns i vår närmiljö och vilka mängder som vi exponeras för?

Många här i tråden verkar utgå från att de som beslutat är helt främmande för att detta skulle påverka handeln, men detta lär knappast stämma. Jag har inte läst utredningen själv, men jag skulle vara mycket förvånad om detta inte tas upp

Ok, efter först luskat igenom utredningen av kemikalieskatten så hitta jag citat:
"Utredningen föreslår att regeringen ger Kemikalieinspektionen återkommande uppdrag att utvärdera om skatten har avsedd styr-effekt"

Försökte hitta vad utvärderingen sa om vad skatten har för effekt

går man till kemikalieinspektionen och läser rapporten Fördjupad utvärdering av Giftfri miljö 2019

finner jag på sidan 34 "lagstiftning", vilken hänvisar till Agenda 2030. Läs under Mål 12 – Hållbara konsumtions- och produktionsmönster. länk som regeringen gått med på.

Vad Agenda 2030 har för globalt mål (kort sammanfattat) citat:

Vid FN:s toppmöte den 25 september 2015 antog världens stats- och regeringschefer Agenda 2030 med dess 17 globala mål för hållbar utveckling. Världens länder har åtagit sig att fram till år 2030 leda världen mot en hållbar och rättvis framtid, att utrota fattigdom och hunger överallt, att bekämpa ojämlikheter inom och mellan länder, att bygga fredliga, rättvisa och inkluderande samhällen, att förverkliga de mänskliga rättigheterna och främja jämställdhet och kvinnors och flickors egenmakt samt att säkerställa ett varaktigt skydd för planeten och dess naturresurser

Dold text

Kontentan som jag förstått det så är kemikalieskatten är till för att sänka hormonstörande ämnen som: "astma, allergier, reproduktionsstörningar, missbildningar och leverskador."
Skulle va intressant att se hur mycket av kemikalierna som påverkar dessa. Hur många missbildningar eller folk som drabbas av astma pgr av flamskyddsmedlen.

Dom är ju inte bra såklart. Men skatter kommer inte ha någon effekt om inte hela EU är involverade. Och tydligen så visar det sig nu att det ingår i Agenda 2030 för dom globala målen. Och då blir det ju en helt annan sak av detta.

Sen kan man ju diskutera Agenda 2030, Som jag kan tycka påminner om en Global Överstatlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hur tänker du att det ska gå till? Innebär det inte att priset går upp för de produkter som har dåliga kemikalier, dvs samma sak som nu sker med denna skatt?

Tror du verkligen att detta är något som världssamfundet skulle kunna komma överens om?

På samma sätt som många andra (Inte alla, långt ifrån alla) giftiga kemikalier har blivit förbjudna, så ska även detta förbjudas eller straffbeläggas. ALLA ska betala för en varas giftiga/farliga ämnen. Inte en liten grupp som tex. vi svenskar är. Hur kan du ens missuppfatta det jag skriver?!

Jag förstår inte vad du inte fattar. Jag har aldrig varit mot att höja priset på giftiga kemikalier. Jag har varit mot att höja det med att beskatta i ett begränsat område (Som i detta fallet är Sverige) som varken gör till eller ifrån. ALLA som köper den varan ska vara med och betala, då kommer det göra skillnad och skapa en debatt. Självklart vill ingen ha giftiga ämnen i sin närhet och självklart ska avgiften läggas på tillverkaren...och självklart kommer konsumenten få betala för kalaset i slutändan...och då ALLA som köper produkten och inte någon minimal procent i form av en straffskatt.

Varför ska jag eller du betala för något som hela Europa och hela den moderna världen konsumerar. Som sagt, ALLA som köper en viss produkt ska betala. I min värld är det en självklarhet.

Sånt här kommer inte göras på frivillig basis, det vet vi redan. Det måste ske tidigt i ledet så ingen sist i ledet bara kan kringgå avgiften genom att köpa från en region som inte har ett förhöjt pris.

Våra Svenska butiker kommer konkurreras ut och försvinna om endast dessa butiker ska få skattehöjningar på något som ALLA borde vara med och betala. För när prisskillnaderna blir större och större pga fler skatter/avgifter så kommer vi handla någon annanstans.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Fel, Sverige är självförsörjande och nettoproducent av elektricitet sen sju år tillbaka.

beror på hur man ser det. Stora företag kan inte satsa i Sverige då elen inte räcker till. Talas om el-ransonering i södra Sverige, likt vilket U-land som helst

Så självförsörjande är mer "vi klarar oss med nöd o näppe"

// LZ