Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Att jag inte köpte Ryzen 2000, skulle bygga i SFF med SF600 och 980Ti och var rädd att ha högre belastning än vad jag ville på nättagget. Förra året innan midsommar byte jag mitt 980Ti till 1070 på garanti och då blev strömförbrukningen inget problem men hade redan köpt 8600K våren innan för 1600 kr.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Jag är väldigt nöjd med min dator då jag fick den väldigt billigt. Det jag skulle ånga litegrann är att jag köpte ett GTX 1060 för 2000 när man kan få tag i sådana för några hundralappar mindre.
Annars är jag mycket nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Chassi: Cooler Master Cosmos S PSU: Corsair HX 1000W Moderkort: MSI MS - 7681 Processor: Intel Core i7 2600k Kylare: bequiet PURE ROCK Minne: 16 GB (4x4gb) 1333MHz Corsair Vengance Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 6GB Lagringsenheter: Samsung 750GB, Seagate Firecuda 1000GB SSHD, Samsung 850 Evo 1000GB

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Ersatte min 10 år gamla dator men ett nybygge i vintras (januari). Började kika på dator under "Black Friday" men kom till skott först under julhelgen. Fokus bildbehandling (PS) och tänkte mig något omkring 15 tkr. Var inställd på att skippa grafikkort, fönster, RGB och annat oväsentligt … kom på att det nog ändå skulle kunna vara kul att titta in i burken och ändrade i sista stund min beställning till ett Fractal Design S2 med fönster, och det var ju ändå RGB på minne, MB och AIO …

Ny dator levererades och jag kom på att det ändå skulle vara kul att klocka lite … och "benchmarka". Insåg snabbt att det gick ju inte att ha en ny dator med I9 9900K utan grafikkort. Spontanköpte ett RX580 vilket ju var kul ett tag, men jag kom ju inte så högt på topplistorna med det. Dör upp ett RTX 2080 på Tradera som jag budade hem till ett riktigt bra pris (6700 kr för ett nytt ASUS Rog Strix RTX 2080 OC gick ju inte att motstå …). Insåg att det skulle vara kul med RGB-fläktar med PWM för att kunna styra kylningen bättre, visste ni att blått ljus sänker temperaturen med 0,2 grader?

Så nu sitter jag med en typ 30 tkr dator som ligger riktigt bra till i de flesta "benchmarks", går som ett spjut i Photoshop och trycker på rejält i de flesta spel (fast jag spelar ju nästan ingenting … bara benchmarkar).

Är det då något jag ångrar, njae, jag hade inte riktigt koll när jag beställde datorn och det känns som ett helt OK köp. Skulle jag köpa med den kunskap jag har idag skulle jag ta ett mer påkostat MB (bättre VRM typ, har jag hört), snabbare minne, minst 3200 MHZ, köpte ett värsting grafikkort direkt (hehe), lite kraftigare nätaggregat, typ 850 eller mer bara för att … osv. När gäller chassiet ångrar jag inte ett ögonblick att jag köpte ett S2 (ganska stort), otroligt skönt att det finns lite utrymme när det ska skiftas grafikkort, fläktar och mixtras med kabeldragning. Men … jag skulle gärna vila haft ett Meshify för bättre ventilation, men det fanns inte när jag köpte min dator (alltså S2 Meshify).

Vi får se var det slutar … men jag tror jag sitter lugn ett tag nu!

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

Att jag brände 500kr extra på att köpa den dyrare versionen av mitt NZXT chassi, då ingick deras lösning för fläkt och LED kontroll, som visade sig vara helt oanvändbar spyware.

Permalänk
Medlem

Helt klart att jag köpte i5 istället för i7. "Du behöver inte alls i7 om du bara gamear" var helt inne på den tiden (2017). Idag använder jag mycket Photoshop, olika IDE för mitt kodande, ibland videoredigering. Kör även väldigt mycket spel och ibland i 4K. Hade absolut dragit mycket nytta av en i7:a.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Jag är rätt nöjd med min dator, "livstidsförlängde" den med ett GTX1080 i höstas och stegade upp från 16 till 32GB RAM på en i7-2600, dessförinnan en SSD som OS-disk, så om jag vill ha mer så blir det ett helt nytt bygge. Den nuvarande har hängt med några år så det är rätt bra ändå.

Tyvärr blir jag nog tvungen att köra Windows 10 på nästa dator även om jag får hjärnblödning på det användargränssnittet.

Det enda jag ångrar var att jag från början hade dubbla GTX460 i datorn, och de korten var inte alls bra, de bara strulade och kraschade. Ensamma var de bättre.

Permalänk
Medlem

Ångrar att jag köpte RapidFire-versionen av K70. Totalt värdelst att skriva på när man inte ens kan vila ett finger lite lätt på en tangent utan att det skriver

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Har 4 st. SSD's på mellan 240 och 1050 GB som jag införskaffat vid olika reor då SSD-marknaden hade stagnerat och priserna aldrig ville gå ner. Nu hade det varit trevligt med en enda 2 TB SSD istället, men kan samtidigt inte motivera att kasta ut en massa fullt fungerande SSD. Så jag for fortsätta jonglera spel och program mellan C, D, E och F, samt G: för den mekaniska HDD:n.

Windows storage spaces? Gör en enda stor disk!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Har för liten m2 disk som jag ska uppgradera. Denna sitter bakom mitt grafikkort som i sin tur har drygt 1 mm marginal från radiatorn. Ingreppet kommer således att kräva precision likt en hjärtoperation. Annars är jag nog rätt nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Ångrar inget med själva datorn, tycker komponenterna är välbalanserade.

Däremot ångrar jag mitt val av headset, ett siberia 840 jag köpte på elgiganten i mellandagarna. Inte för att det är dåligt ljud eller mikrofon, utan för att det inte har någon ljudisolering överhuvudtaget. Hör allt som sambon pysslar med i vår relativt lilla lägenhet från telefonsamtal till TV till matlagning osv, stör spelkänslan rejält för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ångrar ingenting!
Tyvärr har det blivit vissa inlåsningar, som hade kunnat undvikas men inte var fel när valen gjordes.

Mitt nätaggregat är till exempel riktigt bra och kommer att hålla i många år till.
Det är ett Antec CP-850. Nominell maxeffekt på 850W med komponenter väl lämpade för ett aggregat på 1500W.
Valet av datorchassi blir enkelt när ett ska-krav är stöd för nätaggregat i CPX-format...

Jag har även tänkt sätta in vattenkylning. Delarna till det köpte jag senhösten 2017, men har ännu inte tagit mig tiden att montera in dem.

Permalänk
Medlem

Det enda jag ångrar är jag inte väntade ett halvår eller så att uppgradera från det fortfarande skapligt välfungerande i7-2600k@4.6GHz + GTX580.
Fläskade på med det nära nog värsta som fanns då - ett GTX980Ti, i7-6700k osv. Ett halvår senare kom GTX1080Ti - vilket hade behövts nu när jag "dragit på mig" en ny skärm med mååånga fler pixlar.

Permalänk
Medlem

Att jag inte köpte ett bättre grafikkort.