Permalänk
Medlem

Hade råd med 780 på tiden men valde 770 "för de räckte"...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Då blir det istället ångest för att du inte väntade på ddr5? ^^

Hahaha faktiskt lite. Ska bygga ny inför cyberpunk 2077 så har inget val. Får leva lite i förnekelse, "DDR5 är helt överskattat jag klarar mig på DDR4" ^^

Permalänk
Medlem

Att jag inte köpte 2600k och 16 gb ram...

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

Jag ångrar att jag köpte ett ASUS AMD-grafikkort IGEN. Efter mina dåliga erfarenheter med deras Radeon 5800 (som hade rippat sin kyllösning från ett ASUS Nvidia grafikkort) så borde jag lärt mig läxan. Men icke, nu köpte jag ett ASUS Vega 64 och det har återigen en undermålig kyllösning. ASUS gör fantastiska komponenter (jag har haft 3 ASUS moderkort i rad utan problem) men det gäller sannerligen inte deras AMD-grafikkort.

Om du har ett strix så år det en felkonstruktion som går att åtgärda själv! De satte inga pads på VRM eller något i den stilen, så är nog bara att googla lite och fixa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk
Relik 📜

Historiskt, att jag köpte ett Geforce FX 5200 till mitt första egna datorbygge. Det var Geforce, det var FX-serien, det skulle vara amazing. Så långt från sanningen..

Med nuvarande bygge, inget speciellt faktiskt. Jag brukar sällan vara nöjd med mina prylar, men nu rullar alla maskinerna på överraskande bra. 🤷‍♂️

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Du har köpt en ny dator men nu i efterhand har du insett att du hade velat ha detta istället. Berätta.

Själv ångrar jag mig att jag köpte ett gigantisk kloss till dator. Hade mycket hellre haft en kompakt, portabel stationär dator som jag enkelt hade kunnat ta med hem till mina föräldrar vid släktträffar. Just nu sitter den där den sitter då det är för mycket bök att flytta runt den. Hade gärna offrat ljudnivå mot storlek om jag hade köpt en dator nu. Har dock inga planer att byta.

Min kylning, Enermax 360 TR4. Den lär ju vara i riskzonen för att bli kletig inuti.

Har inte mätt temperaturen på länge. Blir nog i kväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Att jag valde en sluten vatten kylare från början och inte en stor luft kylare som är både tystare och funkar lika bra.
Kommer bli en Custom bygge den dagen istället för en vanlig aio

Permalänk
Medlem

All time low inköp: FX5800 ultra, jo jag hade ett som ganska hastigt vart bytt till ett 9800XT (eller Pro kommer inte ihåg) då det tack och lov var DOA Ett köp innan lansering mer eller mindre vilket har lärt mig att invänta reviews, tack & lov var det som sagt DOA xD

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Moderkortet. Ljudet fungerade aldrig. Köpte begagnat så för väl skylla mig själv lite.

Permalänk
Medlem

Det jag älskar mest är chassit, mini-ITX, men också det enda jag ångrar. Det gör att jag inte kan köpa någon HTC Vive som jag velat göra länge eftersom man måste ha ett extra instickskort för att kunna göra den trådlös. Och den måste vara trådlös för att för mig vara värd att köpa. Kanske kommer det något annat smart snart som gör att det inte behövs.
Annars kommer jag om jag lyckas hitta ett riktigt grymt mATX-chassi köpa det istället. Men jag kommer fälla en tår eller två när jag blir av med mitt nuvarande chassi, helt klart.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk

Att jag ovetande köpte Samsung 970EVO 500GB då EVO Plus kom ut en vecka senare.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Jag använder datorn till mycket så ville verkligen ha gott om lagring hade 20 k i budget och fick med lagringen inte plats med ett 1080 . Detta ångrar jag nu då 1070 kortet gör att jag måste sänka nivån på grafiken vilket inte är roligt . dum snålt var det gav 3995 kr för 1070 på rea för 2,5 år sen och 1080 fanns för 1100 kr mer

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd

Jag ångar ingenting. Jag tycker att jag gjorde ett bra val vad gäller val av komponenter.

Det blev en Intel Core i7 4770K "Haswell" i en Fractal Design R3.

Jag skulle inte ändra på någonting, men samtidigt i min fantasivärld så skulle jag vilja att processorn var passivt kyld och att systemet var helt tyst. Jag tycker också att chassit är rätt stort, men jag vill ju ha ATX inte microATX.

Permalänk

Mitt NZXT Phantom hade jag gärna bytt mot något som är lite mer symmetriskt och mindre plastigt! Dyrt var det också!

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem

Nu var det bara ett halvår sedan jag köpte och den var svindyr, men/och ärligt talat ångrar jag ingenting alls. Inte ens Optane-minnet, även om det väl var mest overkill. Visst, det hade varit kul med ett RTX-kort, men de var/är svindyra och jag hinner spela alldeles för lite för att motivera det.
(Ja datorn syns förstås i signaturen nedan.)

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Thredripper! Eller ja en bas där jag kan byta ut våra tre speldatorer mot en och köra alla som VM's istället =p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det är inget som jag direkt ångrar med min nuvarande burk. Skulle jag göra om det hade jag stuvat om lite med billigare moderkort och kanske ssd.

Största misstaget jag gjort var mitt första datorbygge där jag köpte ett mellansegments grafikkort (radeon 9500 pro) för samma pengar som värstingen (9700 pro) endast pga av märke/tillverkare.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag vill alltid ändra på min dator men hur mycket jag än byter så blir jag aldrig nöjd. Min psykolog säger att jag använder det som skyddsmekanisk för att inte tänka på att jag hatar mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skengetronic:

Om du har ett strix så år det en felkonstruktion som går att åtgärda själv! De satte inga pads på VRM eller något i den stilen, så är nog bara att googla lite och fixa!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet, jag har till och med med köpt pads. Det kom en flytt emellan men snart är det semester och då har jag inga ursäkter att inte fixa.

Men jag tycker fortfarande att det är skandal att Asus inte fixade det från början. Det är ju bara dåligt!

Permalänk
Medlem

Ska byta ut min 1 Tb ssd Samsung datorn tappar bort den stup i kvarten senare skaffa en ny låda thermaltake view 91 skulle passa fint. För övrigt ganska nöjd med den vatten kylda datorn.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har åtgärdat det mesta, men så är det 6 år sen jag köpte nuvarande burken och har hunnit byta gpu 2ggr sen dess (en fick jag aldrig reda med, måndagsex). Jag snålade på ram, har dubblat mängden i efterhand. Trodde att jag skulle vara nöjd med FD fläktarna i chassit, de byttes snart ut mot 3x noctua som på senare tid fått en liten fläktkontroll då moderkortet bara har pwm på CPU-uttaget. Jag snålade även på trådlöst nätverkskort, insåg snabbt att låg ping + wifi kostar. Numera har jag kabel till datorn och vill aldrig se ett trådlöst nätverkskort igen. Min 2TB wd green har ersatts av en SSD med samma kapacitet, kommer aldrig sätta en snurrdisk som lagringsenhet i datorn mer.

Det enda som återstår och jag ångrar idag är att jag köpte en 4670k, jävlar vad det skulle klockas, den står fortfarande och tuffar på i stockfrekvens...
På önskelistan står även en ett litet fäste för min noctua fläktkontroll, den hänger lös bakom 5,25" gallret på chassit och en 3d-printad historia som ersätter gallret skulle sitta fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Mitt Corsair 800D, klumpigt chassi och man blir sur varje gång man måste ta ut dammfiltret på baksidan när man ska rengöra. Luckan för hotswap av hårddiskar har också gått sönder trots att jag knappt använt den.

Blir att köpa ett Corsair Carbide, Corsair Crystal eller liknande nästa gång (litet chassi jag kan ha på skrivbordet)

Permalänk
Medlem

Att jag inte köpte komponenter som jag slipper uppgradera om 12-18 månader.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Jag hade gärna köpt ett 850W Gold plus nätagg istället för ett 750W så att jag kunde överklocka mitt Vega 64 om jag så ville testa det. Just nu är det undervoltning som gäller.

Va? Du kan köra dubba vega 64or på ett 750w nätagg. Med mindre det är något kinesiskt fuskagg som inte alls klarar av 750w.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Skulle köpt en redig 38" ultrawide skärm istället för att hoppas på att priset skulle falla eller at en ny bättre skulle släppas. Har gått två år och det har knappt hänt någonting

Till och med är det så illa att priset gått upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Va? Du kan köra dubba vega 64or på ett 750w nätagg. Med mindre det är något kinesiskt fuskagg som inte alls klarar av 750w.

Skickades från m.sweclockers.com

Dubbla vega 64or med en Ryzen 1700 överklockad till nästan 4ghz plus 4 SSD + HDD tror jag knappast 750W räcker för. Rekomenderat för Vega 64 är 750W som klarar av eventuella powerspikes. jag har fractal designs 750W och Jag har ett 850W platiuna HX 850W ifrån corsair som jag skall installera när jag får tid.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Köpte ROG STRIX X470-I moderkort till min dator, pröjsade lite extra för att få "premium känsla".

Resultatet:

  • Hänger Comhem routrar (jag skämtar inte) med sitt inbyggt ethernet, måste köra USB -> Lan eller wifi. Testat allt

  • Vägrar låta mig ha LEDs avstängda utan slår på dom lite då och då trots avstängt i bios.

  • Saknar helt stöd för SED, som är typ standard på alla SSDs.

  • Medföljande mjukvara för ljud "krockar med Discord" och tar konstant över mic vilket gör att discord tappar den.

Polaren som köpte ett mITX moderkort för hälften har inga problem alls och hans dator hänger inte min router.
Utöver moderkortet så har vi exakt samma hårdvara och nästan identiska clock och temperaturer.

Så vad lärde man sig? Dyrare är inte alltid bättre.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ångrar inget med min egna men ångrar chassit till sonens. Riktigt skitchassi: Corsair Carbide SPEC-03
Köpte ett Fractal Design R5 till min då jag insåg missen på sonens dator. Dåliga skruvar, passform.. ja inget var bra på Corsair. Men samtidigt var det ju också budgetpris.

Permalänk
Medlem

Har för tillfället ett fractal design C. Ett mycket kompakt chassi som stödjer atx format, samt ljuddämpat. Jag trodde jag skulle få det bästa av två världar, mindre burk o tyst med alla fördelar atx ger men särskilt tyst är det inte när en väl slänger in fler fläktar. Så blir nog till att byta till ett större djudämpat med plats för större fläktar (tenderar göra bättre jobb till lägre db) eller mindre chassi och ett matx mobo som en kan stoppa undan lite bättre.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Köpte ROG STRIX X470-I moderkort till min dator, pröjsade lite extra för att få "premium känsla".

Resultatet:

  • Hänger Comhem routrar (jag skämtar inte) med sitt inbyggt ethernet, måste köra USB -> Lan eller wifi. Testat allt

  • Vägrar låta mig ha LEDs avstängda utan slår på dom lite då och då trots avstängt i bios.

  • Saknar helt stöd för SED, som är typ standard på alla SSDs.

  • Medföljande mjukvara för ljud "krockar med Discord" och tar konstant över mic vilket gör att discord tappar den.

Polaren som köpte ett mITX moderkort för hälften har inga problem alls och hans dator hänger inte min router.
Utöver moderkortet så har vi exakt samma hårdvara och nästan identiska clock och temperaturer.

Så vad lärde man sig? Dyrare är inte alltid bättre.

Huh låter ju som snudd på garantiärende eller? Har inte haft några av de problemen alls (alltså discord och LED) med rog strix 470-f. Sedan har ju inte f varianten wifi så den biten kan jag inte tala för.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.