Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Inte professionell kanske, men bodybuilder är vad du är.

Jo fan är personen bara där för utseendet så är man ju bodybuilder.

För min del är större muskler en nackdel av att bli starkare (svårare och svårare att köpa kläder).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Har du något tips kring bål/höft-stabilitet? Har oerhörda problem att hålla ihop i botten sen jag gick ner till 74an. Mixtrat med platta/lyftarskor, fotbredd m.m. Men så fort jag kommer ner till parallellt så är det något i höften/bålen som inte vill säg.. Funkade betydligt bättre när jag vägde runt 80kg~, jag kanske är för smal helt enkelt.. (180cm)

Kör du med eller utan bälte? Low bar eller high bar?

Jag känner igen det du säger, framför allt när jag har kört low bar. Det som funkat bäst för mig att är dels värma upp bålen inför knäböj, bara lätt för att "hitta" musklerna, dels att spänna bålen på rätt sätt. Den här videon beskriver det ganska bra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Kör du med eller utan bälte? Low bar eller high bar?

Jag känner igen det du säger, framför allt när jag har kört low bar. Det som funkat bäst för mig att är dels värma upp bålen inför knäböj, bara lätt för att "hitta" musklerna, dels att spänna bålen på rätt sätt. Den här videon beskriver det ganska bra tycker jag.

Både och, lowbar vid lägre reps-antal och highbar för volymträning. Är uppskattningvis 10%~ starkare i lowbar, så vid eventuell tävling blir det lowbar.

Håller med dig, lowbar ställer ju högre krav på bålen i och med mera horisontel torso vinkel.

Kör oftast bälte vid vanliga "comp" böj, plockar av det vid pausböj.

Ska kika på klippet, tack!

Permalänk
Medlem

Tog mod och satte skivstången på ryggen för någon dag sedan. Körde bara arbetsset på 70kg och benen klarar det inga problem men jag är inte van med stången än, känns inte skönt varken för rygg eller axlar. Har historiskt PB på 100kg med Safety Squat Bar så jag ville prova en 100kg på vanlig skivstång för att se hur det kändes och fan det är inte trevligt alls. Vikten var inte superlätt heller, men känns som att största problemet är hur stången känns mot ryggen. Måste härda mig själv lite

Har också börjat modifierat mitt program lite. Jag har introducerat "gzcl metoden" på primära lyften. Vanligtvis kör jag A(Pull) & B(Push) dagar med relativt raka set (3x10 eller liknande) och bara alternerar passen varje dag. Nu ska jag prova A1, A2, B1, B2 där 1:orna är tyngre dagar baserat på gzcl. Vilket betyder att jag på A1 och B1 kör 4x3 först (squat & deadlift, bänkpress), 4x6 antingen variant på primärlyften eller helt enkelt lättare primärlyft. Sedan 3x12 någon isolation (benspark & lår curl, fly). Kör även resterande övningar relaterade till push/pull dagar som tricep pushdown, bicep curls, etc.

Eftersom A1, B1 blir ganska krävande då så blir det mindre volume för baslyften på A2 och B2 dagarna. Kanske helt enkelt ett 3x10 på låg vikt, bara för att hålla igång blodflödet tills nästa tunga pass.

Varför jag gör detta är att jag tröttnar på att köra så låg vikt hela tiden. Jag lutar ju definitivt mer åt bodybuilder-hållet då min primära motivation för att gymma är att förbättra kroppen, men det blir ju lite tråkigt i längden och det är kul att kunna lägga till moment där man kan fokusera lite på att bygga toppstyrka också.

Tankar på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Tog mod och satte skivstången på ryggen för någon dag sedan. Körde bara arbetsset på 70kg och benen klarar det inga problem men jag är inte van med stången än, känns inte skönt varken för rygg eller axlar. Har historiskt PB på 100kg med Safety Squat Bar så jag ville prova en 100kg på vanlig skivstång för att se hur det kändes och fan det är inte trevligt alls. Vikten var inte superlätt heller, men känns som att största problemet är hur stången känns mot ryggen. Måste härda mig själv lite

Har också börjat modifierat mitt program lite. Jag har introducerat "gzcl metoden" på primära lyften. Vanligtvis kör jag A(Pull) & B(Push) dagar med relativt raka set (3x10 eller liknande) och bara alternerar passen varje dag. Nu ska jag prova A1, A2, B1, B2 där 1:orna är tyngre dagar baserat på gzcl. Vilket betyder att jag på A1 och B1 kör 4x3 först (squat & deadlift, bänkpress), 4x6 antingen variant på primärlyften eller helt enkelt lättare primärlyft. Sedan 3x12 någon isolation (benspark & lår curl, fly). Kör även resterande övningar relaterade till push/pull dagar som tricep pushdown, bicep curls, etc.

Eftersom A1, B1 blir ganska krävande då så blir det mindre volume för baslyften på A2 och B2 dagarna. Kanske helt enkelt ett 3x10 på låg vikt, bara för att hålla igång blodflödet tills nästa tunga pass.

Varför jag gör detta är att jag tröttnar på att köra så låg vikt hela tiden. Jag lutar ju definitivt mer åt bodybuilder-hållet då min primära motivation för att gymma är att förbättra kroppen, men det blir ju lite tråkigt i längden och det är kul att kunna lägga till moment där man kan fokusera lite på att bygga toppstyrka också.

Tankar på detta?

Låter bra, du kombinerar dina mål med att ha roligt på gymmet, perfekt! Det enda jag hade lagt till är ett drop set eller annan intensitets teknik på isolation övningarna så att du verkligen får driva in blod i muskeln (A1 & B1). Om du redan får bra pump är det dock onödigt, då räcker raka sets väl.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Tog mod och satte skivstången på ryggen för någon dag sedan. Körde bara arbetsset på 70kg och benen klarar det inga problem men jag är inte van med stången än, känns inte skönt varken för rygg eller axlar. Har historiskt PB på 100kg med Safety Squat Bar så jag ville prova en 100kg på vanlig skivstång för att se hur det kändes och fan det är inte trevligt alls. Vikten var inte superlätt heller, men känns som att största problemet är hur stången känns mot ryggen. Måste härda mig själv lite

Har också börjat modifierat mitt program lite. Jag har introducerat "gzcl metoden" på primära lyften. Vanligtvis kör jag A(Pull) & B(Push) dagar med relativt raka set (3x10 eller liknande) och bara alternerar passen varje dag. Nu ska jag prova A1, A2, B1, B2 där 1:orna är tyngre dagar baserat på gzcl. Vilket betyder att jag på A1 och B1 kör 4x3 först (squat & deadlift, bänkpress), 4x6 antingen variant på primärlyften eller helt enkelt lättare primärlyft. Sedan 3x12 någon isolation (benspark & lår curl, fly). Kör även resterande övningar relaterade till push/pull dagar som tricep pushdown, bicep curls, etc.

Eftersom A1, B1 blir ganska krävande då så blir det mindre volume för baslyften på A2 och B2 dagarna. Kanske helt enkelt ett 3x10 på låg vikt, bara för att hålla igång blodflödet tills nästa tunga pass.

Varför jag gör detta är att jag tröttnar på att köra så låg vikt hela tiden. Jag lutar ju definitivt mer åt bodybuilder-hållet då min primära motivation för att gymma är att förbättra kroppen, men det blir ju lite tråkigt i längden och det är kul att kunna lägga till moment där man kan fokusera lite på att bygga toppstyrka också.

Tankar på detta?

Tycker det låter som en jättebra idé, även om du är mer inriktad på kroppsbyggning. Regelbunden träning är alltid bättre än optimal träning och regelbunden träning kommer av att det är kul!

Angående knäböj va safety bar squat är två ganska olika övningar, där safety baren mer liknar frontböj. Kan va värt att tänka på när du jämför vikter.

Permalänk

Någon mer än jag här inne som kör Jim Wendlers 5/3/1 BBB schema eller liknande variant och hur går det i sådana fall för er?

Drog igång med det i Februari efter att ha haft ett uppehåll från styrketräningen på cirka 4 år. Och jag måste säga att för max styrka är det för mig det bästa programmet jag kört under min träningskarriär. Det är ett träningsupplägg som passar min kropp väldigt bra.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Någon mer än jag här inne som kör Jim Wendlers 5/3/1 BBB schema eller liknande variant och hur går det i sådana fall för er?

Drog igång med det i Februari efter att ha haft ett uppehåll från styrketräningen på cirka 4 år. Och jag måste säga att för max styrka är det för mig det bästa programmet jag kört under min träningskarriär. Det är ett träningsupplägg som passar min kropp väldigt bra.

Under mina 5 år som tävlande inom strongman och även följande 5 år som styrkelyftare, är det programmet som gett bredast bas.
Körde under väldigt lång period med bra resultat.

10/10 hillsprints

Permalänk
Medlem

531 verkar grymt och jag skulle kört det om det inte vore för att jag är så värdelös på att logga. Jag orkar inte med sånt. Har inte ens med mig mobilen på gymmet.

Köpte ett anteckningsblock när jag började gymma, har också gjort otaliga excel document. Men jag har inte lyckats hållit igång det mer än någon vecka. När jag börjar tröttna på vad jag gör just nu så kanske ska ge det ett ärligt försök igen. Något 531 eller kanske canditos 6-veckors program, som jag också hör mycket gott om.

Avundas ju faktiskt det där att inte behöva "bestämma själv" vad man ska göra. Alltid vara osäker på om man gjort nog, eller för mycket. Att bara göra det som loggen begär av en känns som en fin omväxling.

Permalänk

Jag kör med excel filen härifrån https://liftvault.com/programs/powerlifting/jim-wendlers-531-... Jag har alltid med mig mobilen så jag skriver in mitt resultat direkt eftersom jag har en teflonhjärna och aldrig skulle komma ihåg rätt siffror annars. Sen gillar jag också loggningen, det är trevligt att kunna gå tillbaka och se hur man utvecklats när motivationen tryter ibland.

Man kan inte förneka att programmet det är sjukt effektivt för att höja vikterna också. När jag började min träning igen i Januari hade jag fullt upp med att göra en 5a på 50 i böjen. Sen började jag med 5/3/1 i Februari och körde fram till slutet på Maj där jag hoppade över alla deload veckor och bara plöjde på. Sen i slutet på Maj så stoppade jag in nya startvikter i schemat och körde på men har från det kört med deload veckorna för nu börjar kroppen behöva dem.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Kört varianter på 5/3/1 i startgropparna av mitt styrkelyftande, ökade galet fort. Men det kommer snabbt till en gräns när man börjar gå sönder i stället.

Är väldigt individuellt när. Men vid en viss punkt anser jag att alla styrkelyftare bör gå över till ett RPE baserat program.

Måste dock medge att jag saknar AMRAP seten..

Har kört ett par vändor BVB v.2 programmet senaste gångerna (David Woolson's gamla gratis program innan han sålde sitt gym).
Första programmet på länge där jag känner att volymen/intensiteten har varit lagom för mig. Tidigare kört BBM Powerbuilding & Fastpeak, Candito 6week, CBB programmet och ett par till jag inte minns namnet på.

Lyckades med en 600KG total på 74KG vid senaste maxningen, 15KG PB med en viktnedgång från 80KG är jag mer än nöjd med. Här får jag dock ta hänsyn till mina genetiska förutsättningar, 74KG på 180cm är lite väl ambitiöst.

Så nu är siktet ställt på 83an, fortsätter med basövningar men med mera paus/tempo variationer samt smal mark & highbar böj m.m. istället för att maximera range-of-motion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Kört varianter på 5/3/1 i startgropparna av mitt styrkelyftande, ökade galet fort. Men det kommer snabbt till en gräns när man börjar gå sönder i stället.

Är väldigt individuellt när. Men vid en viss punkt anser jag att alla styrkelyftare bör gå över till ett RPE baserat program.

Måste dock medge att jag saknar AMRAP seten..

Har kört ett par vändor BVB v.2 programmet senaste gångerna (David Woolson's gamla gratis program innan han sålde sitt gym).
Första programmet på länge där jag känner att volymen/intensiteten har varit lagom för mig. Tidigare kört BBM Powerbuilding & Fastpeak, Candito 6week, CBB programmet och ett par till jag inte minns namnet på.

Lyckades med en 600KG total på 74KG vid senaste maxningen, 15KG PB med en viktnedgång från 80KG är jag mer än nöjd med. Här får jag dock ta hänsyn till mina genetiska förutsättningar, 74KG på 180cm är lite väl ambitiöst.

Så nu är siktet ställt på 83an, fortsätter med basövningar men med mera paus/tempo variationer samt smal mark & highbar böj m.m. istället för att maximera range-of-motion.

Det finns ju inget som hindrar dig att köra 531 men med RPE-begränsning på amrap-setet. Kör till @7,8,9 eller 10 beroende på dagsform och övrig träningsplanering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Tog mod och satte skivstången på ryggen för någon dag sedan. Körde bara arbetsset på 70kg och benen klarar det inga problem men jag är inte van med stången än, känns inte skönt varken för rygg eller axlar. Har historiskt PB på 100kg med Safety Squat Bar så jag ville prova en 100kg på vanlig skivstång för att se hur det kändes och fan det är inte trevligt alls. Vikten var inte superlätt heller, men känns som att största problemet är hur stången känns mot ryggen. Måste härda mig själv lite

Har också börjat modifierat mitt program lite. Jag har introducerat "gzcl metoden" på primära lyften. Vanligtvis kör jag A(Pull) & B(Push) dagar med relativt raka set (3x10 eller liknande) och bara alternerar passen varje dag. Nu ska jag prova A1, A2, B1, B2 där 1:orna är tyngre dagar baserat på gzcl. Vilket betyder att jag på A1 och B1 kör 4x3 först (squat & deadlift, bänkpress), 4x6 antingen variant på primärlyften eller helt enkelt lättare primärlyft. Sedan 3x12 någon isolation (benspark & lår curl, fly). Kör även resterande övningar relaterade till push/pull dagar som tricep pushdown, bicep curls, etc.

Eftersom A1, B1 blir ganska krävande då så blir det mindre volume för baslyften på A2 och B2 dagarna. Kanske helt enkelt ett 3x10 på låg vikt, bara för att hålla igång blodflödet tills nästa tunga pass.

Varför jag gör detta är att jag tröttnar på att köra så låg vikt hela tiden. Jag lutar ju definitivt mer åt bodybuilder-hållet då min primära motivation för att gymma är att förbättra kroppen, men det blir ju lite tråkigt i längden och det är kul att kunna lägga till moment där man kan fokusera lite på att bygga toppstyrka också.

Tankar på detta?

Haha, på tal om skivstång på ryggen kan jag visa hur det ser ut när man kört knäböj 4-5 gånger per vecka i ett par år:
(Många år gammal bild)

Min hud där jag lägger stången är helt "död" och får ingen färg samt blir inte bränd när jag solar

En lite nyare bild där det syns sämre, bildkvalitén har fuckat det lite:

Ser så jävla stört ut tycker jag. Lite som blomkålsöron fast för en styrkelyftare?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaQue:

Det finns ju inget som hindrar dig att köra 531 men med RPE-begränsning på amrap-setet. Kör till @7,8,9 eller 10 beroende på dagsform och övrig träningsplanering.

Visst är det så, men det är fortfarande inte optimalt. Bättre att utgå från RPE och använda % som riktlinje. Dessutom tappar du kontrollen över volym när du ändrar ett redan färdigt program.

Permalänk
Skrivet av wille61:

Kört varianter på 5/3/1 i startgropparna av mitt styrkelyftande, ökade galet fort. Men det kommer snabbt till en gräns när man börjar gå sönder i stället.

Är väldigt individuellt när. Men vid en viss punkt anser jag att alla styrkelyftare bör gå över till ett RPE baserat program.

Måste dock medge att jag saknar AMRAP seten..

Har kört ett par vändor BVB v.2 programmet senaste gångerna (David Woolson's gamla gratis program innan han sålde sitt gym).
Första programmet på länge där jag känner att volymen/intensiteten har varit lagom för mig. Tidigare kört BBM Powerbuilding & Fastpeak, Candito 6week, CBB programmet och ett par till jag inte minns namnet på.

Lyckades med en 600KG total på 74KG vid senaste maxningen, 15KG PB med en viktnedgång från 80KG är jag mer än nöjd med. Här får jag dock ta hänsyn till mina genetiska förutsättningar, 74KG på 180cm är lite väl ambitiöst.

Så nu är siktet ställt på 83an, fortsätter med basövningar men med mera paus/tempo variationer samt smal mark & highbar böj m.m. istället för att maximera range-of-motion.

Det låter ju inte orimligt det du säger, jag passerade 500kg i totalen förra veckan och det känns som det kommer gå att fortsätta i samma takt ett tag till för mig.
Men jag har ändå funderat lite på hur jag ska göra när det tar stopp. Min första tanke är att första gången det tar stopp minska ökningarna, just nu kör jag 10kg i böj och mark och 5 i bänken, tanken är att jag ändrar det till 5 i böj och mark och 2,5 i bänk startar om schemat med nya maxvikter och kör tills det tar stopp igen och efter det så blir det eventuellt ett annat program.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Det låter ju inte orimligt det du säger, jag passerade 500kg i totalen förra veckan och det känns som det kommer gå att fortsätta i samma takt ett tag till för mig.
Men jag har ändå funderat lite på hur jag ska göra när det tar stopp. Min första tanke är att första gången det tar stopp minska ökningarna, just nu kör jag 10kg i böj och mark och 5 i bänken, tanken är att jag ändrar det till 5 i böj och mark och 2,5 i bänk startar om schemat med nya maxvikter och kör tills det tar stopp igen och efter det så blir det eventuellt ett annat program.

Låter som en bra plan! Gör inte så mycket att vikterna stagnerar, däremot är det viktigt att du lyssnar på kroppen. Den tenderar att ge varningstecken innan det "smäller". Har 3-4 ryggskador i bagaget som jag med lätthet hade kunnat undvika om jag inte hade pushat så hårt.

Men med facit i hand så behövs nog skadorna för att man ska göra något åt saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Visst är det så, men det är fortfarande inte optimalt. Bättre att utgå från RPE och använda % som riktlinje. Dessutom tappar du kontrollen över volym när du ändrar ett redan färdigt program.

5@9 + AMRAP @9 , 3@9 + AMRAP @9, 1@9+ AMRAP @9, eller vilken variant man nu vill köra på uppföjningen.
Visst förlorar man kanske lite av den TOTALA kontrollen, men ska man vara slav under en procentsats, eller efter dagsform?
Det finurliga med RPE är ju autoregulering för dagens max kontra ett statiskt max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Det låter ju inte orimligt det du säger, jag passerade 500kg i totalen förra veckan och det känns som det kommer gå att fortsätta i samma takt ett tag till för mig.
Men jag har ändå funderat lite på hur jag ska göra när det tar stopp. Min första tanke är att första gången det tar stopp minska ökningarna, just nu kör jag 10kg i böj och mark och 5 i bänken, tanken är att jag ändrar det till 5 i böj och mark och 2,5 i bänk startar om schemat med nya maxvikter och kör tills det tar stopp igen och efter det så blir det eventuellt ett annat program.

Varför inte ändra redan nu till 5 / 2.5? Du försäkrar dig ju om en längre, men flackare, progressionskurva.
Om du nu ska ändra koncept, vad ska du gå till? Hur lång är din plan? 3 månader? 6 månader?
Utan att vilja verka för påstridig eller dryg för den delen, är det trots allt viktiga parametrar att ta i beaktan för fortsatt utveckling. Sen finns det 0 och inget som hindrar lite utsvävningar en period för att få testa något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Låter som en bra plan! Gör inte så mycket att vikterna stagnerar, däremot är det viktigt att du lyssnar på kroppen. Den tenderar att ge varningstecken innan det "smäller". Har 3-4 ryggskador i bagaget som jag med lätthet hade kunnat undvika om jag inte hade pushat så hårt.

Men med facit i hand så behövs nog skadorna för att man ska göra något åt saken.

Det där är ju mitt dilemma. Jag både tycker knäböj är typ bästa övningen som finns, på papperet, samt den sämsta. Inga gains är värde kroniska rygg eller knäproblem. Så nu när jag börjat med knäböj så känner jag ju att jag är hycklare av högsta rang då jag bara för en månad sedan argumenterade att det är en övningen ingen som inte tävlar borde köra.

Men samtidigt så resonerar ju jag precis som alla andra, man måste ju inte göra illa sig! Jag har också kört marklyft hela tiden, även den en övning som folk rekommenderar emot på grunden att skaderisken aldrig är värt fördelarna. Men jag har inte haft något problem alls de 3 år som jag kört den flera gånger i veckan. Kör jag för lätt eller har jag grym form ? Vad är hemligheten.

På marklyft kör jag väldigt sällan sets under 8, sedan kör jag också nästan bara "romanian" varianten. Är det hemligheten? Hålla sig över 5-8 reps, alltid? Har precis börjat köra 2or och 3or med klassisk form så om jag gör illa mig nu får jag väl anta att det ligger något i det.

Skulle du vilja gå mer ingående i vad du tror orsakat dina skador? För lite vila? Jag är noga på marklyft, att när jag får känningar så avbryter jag direkt och tar ofta extra vilodagar. Eller är det i samband med för mycket vikt? För mycket pre-workout som gör en överstimulerad och oförsiktig?

Permalänk
Samsung Sverige

Vad är det bästa sättet att träna uttålighet?

Jag tävlar under sommrarna i Endurocykling. Där tävlas det under cirka 8 timmar där man trampar upp för berg och tävlar sedan i vem som kan ta sig ner snabbast. Man behöver alltså kunna ta sig upp inom en rimlig tid, men samtidigt måste kroppen vara tillräckligt utvilad för att orka cykla ner för berget igen.

Vad bör jag träna för att få kroppen i optimal kondition inför detta? Intervall? Långnötning om 2 timmar? Jag behöver eran hjälp, är rätt lost själv

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Det där är ju mitt dilemma. Jag både tycker knäböj är typ bästa övningen som finns, på papperet, samt den sämsta. Inga gains är värde kroniska rygg eller knäproblem. Så nu när jag börjat med knäböj så känner jag ju att jag är hycklare av högsta rang då jag bara för en månad sedan argumenterade att det är en övningen ingen som inte tävlar borde köra.

Men samtidigt så resonerar ju jag precis som alla andra, man måste ju inte göra illa sig! Jag har också kört marklyft hela tiden, även den en övning som folk rekommenderar emot på grunden att skaderisken aldrig är värt fördelarna. Men jag har inte haft något problem alls de 3 år som jag kört den flera gånger i veckan. Kör jag för lätt eller har jag grym form ? Vad är hemligheten.

På marklyft kör jag väldigt sällan sets under 8, sedan kör jag också nästan bara "romanian" varianten. Är det hemligheten? Hålla sig över 5-8 reps, alltid? Har precis börjat köra 2or och 3or med klassisk form så om jag gör illa mig nu får jag väl anta att det ligger något i det.

Skulle du vilja gå mer ingående i vad du tror orsakat dina skador? För lite vila? Jag är noga på marklyft, att när jag får känningar så avbryter jag direkt och tar ofta extra vilodagar. Eller är det i samband med för mycket vikt? För mycket pre-workout som gör en överstimulerad och oförsiktig?

Det byggarna glömmer (oftast det klientelet som har svårast för tunga baslyft ) är att marklyft/knäböj på moderat nivå är de övningar som stärker upp dessa svaga punkter bäst, rygg, knän, höft etc.

Just marklyft anser jag att man bör hålla sig på lägre antal reps (1-8), lätt att tappa formen när man börjar bli matt.

Knäböj, och framförallt highbar böj kan man mata på med mera reps, förutsatt att man inte har katastrof dåliga vinklar och behöver fälla extremt mycket.

Rumänska mark är mycket bra, enklare att hålla tekniken då du enbart jobbar med höftleden. Dessutom så blir det mindre vikt på stången vilket betyder att skaderisken minskar.

Från början så kommer mina skador från dålig teknik och alldeles för hög volym och intensitet. Lärde mig min läxa och rättade till tekniken men körde vidare med för mycket volym vilket gjorde att jag drog på mig skador om och om igen.

Du gör helt rätt i att lyssna på kroppen och agera därefter, se till att sköta kosten så musklerna hinner återhämta sig så fort som möjligt.

Numera kör jag till exempel alltid mera fokus på hypertrofi under sommaren, dels för att det tenderar att bli en hel del pilsner, samt att min kropp verkar vara extra känslig för skador när det är riktigt varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Vad är det bästa sättet att träna uttålighet?

Vad bör jag träna för att få kroppen i optimal kondition inför detta? Intervall? Långnötning om 2 timmar? Jag behöver eran hjälp, är rätt lost själv

//Pontus

Skall du öka flåset så är intervaller bra. Skall du träna uthållighet så är långa pass i långsamt tempo bra och bygger samtidigt upp muskler så du minskar skaderisken.

Blandad träning med andra ord.

För att inse hur sjuk mycket volym som proffsen lägger så räcker dessa rader.

“If you think about how long a 1500m race lasts for (lets say 3 minutes and 40 seconds), then why are we running 90 minutes at a slow pace? Does it really do anything for a middle distance race? There seems to be a common weekly mileage of between 80 and 100 miles a week. Is it necessary to run that amount for a middle distance race?”

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Ibymafayhas:

Skall du öka flåset så är intervaller bra. Skall du träna uthållighet så är långa pass i långsamt tempo bra och bygger samtidigt upp muskler så du minskar skaderisken.

Blandad träning med andra ord.

För att inse hur sjuk mycket volym som proffsen lägger så räcker dessa rader.

“If you think about how long a 1500m race lasts for (lets say 3 minutes and 40 seconds), then why are we running 90 minutes at a slow pace? Does it really do anything for a middle distance race? There seems to be a common weekly mileage of between 80 and 100 miles a week. Is it necessary to run that amount for a middle distance race?”

Ajaj, jag hade önskat att svaret var 10 minuter intervall Alltid lättare att offra mindre tid. Men jag försöka avsätta mer tid under vintern och träna mer varierat så hoppas jag på att få mer flås inför nästa år.
Tack för svaret
//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av MaQue:

Varför inte ändra redan nu till 5 / 2.5? Du försäkrar dig ju om en längre, men flackare, progressionskurva.
Om du nu ska ändra koncept, vad ska du gå till? Hur lång är din plan? 3 månader? 6 månader?
Utan att vilja verka för påstridig eller dryg för den delen, är det trots allt viktiga parametrar att ta i beaktan för fortsatt utveckling. Sen finns det 0 och inget som hindrar lite utsvävningar en period för att få testa något annat.

Mest för att jag vill se hur länge jag kan klara av de här ökningarna, och för att jag snabbt vill komma tillbaka dit jag var när jag slutade träna. I böj har jag precis tangerat mitt tidigare pb men i mark och bänk är det ungefär 30 kilo kvar innan jag är tillbaka där jag slutade.

Testade att kasta in mina nuvarande max i programmet och justera ned ökningarna till 5 / 2,5 med början måndag nästa vecka och då tar det till mitten på Mars nästa år som jag är uppe på 180 i böj vilket är mitt nuvarande pb. Och det känns inte alls roligt.

Min plan just nu är att jag ska böja 200 innan årsskiftet. För mark och bänk har jag inget fast mål men det vore trevligt om jag kunde komma upp till mina gamla pb där åtminstone.

Eventuellt blir det något lite mer bodybuilding inspirerat när det tar stopp i 5/3/1 eftersom jag inte tränar för att tävla i styrkelyft.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Avstängd

Jag blir tillfälligt förbannad (läs: avundsjuk) när jag ser andra i liknande ålder på gymmet som verkar ha en helt OK kropp (långt ifrån typisk bodybuilder men typ lite större än vanlig och ändå inte "fet") medan jag själv kämpar på med en kropp vars muskelproteinsyntes är så patetiskt långsam att jag borde ha rätt till TRT från läkare.

Ibland undrar jag om det är många fler än man anar som faktiskt tar genvägar precis som det finns fler som håller på med piratkopiering än vad det pratas öppet om. Därför skall jag hålla mig till att träna på mornarna när det är jag och bara pensionärer så behöver jag inte skämmas (fast jag känner inte skam utan snarare avundsjuka) över min småmulliga kropp som jag håller på att förvandla till "helt ok ripped med mellan 15-18%-fettig ut".

Hursomhelst fyra pass denna vecka varav första avklarad i skrivande stund. Jag förstår dock varför de flesta inte når sina drömkroppar - att bara kötta igenom en månad med rätt sömn, kost & träning disciplinerat är mentalt utmanande nog. Men som i lumpen: den som klagar har gett upp. Så jag slutar klaga nu.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag blir tillfälligt förbannad (läs: avundsjuk) när jag ser andra i liknande ålder på gymmet som verkar ha en helt OK kropp (långt ifrån typisk bodybuilder men typ lite större än vanlig och ändå inte "fet") medan jag själv kämpar på med en kropp vars muskelproteinsyntes är så patetiskt långsam att jag borde ha rätt till TRT från läkare.

Ibland undrar jag om det är många fler än man anar som faktiskt tar genvägar precis som det finns fler som håller på med piratkopiering än vad det pratas öppet om. Därför skall jag hålla mig till att träna på mornarna när det är jag och bara pensionärer så behöver jag inte skämmas (fast jag känner inte skam utan snarare avundsjuka) över min småmulliga kropp som jag håller på att förvandla till "helt ok ripped med mellan 15-18%-fettig ut".

Hursomhelst fyra pass denna vecka varav första avklarad i skrivande stund. Jag förstår dock varför de flesta inte når sina drömkroppar - att bara kötta igenom en månad med rätt sömn, kost & träning disciplinerat är mentalt utmanande nog. Men som i lumpen: den som klagar har gett upp. Så jag slutar klaga nu.

Många av dem som är "äldre" i bra form har antagligen tränat majoriteten av sitt liv också - ingen har fått det gratis.

Nu är jag antagligen yngre än dig men har redan hunnit träna strax över 50% av mitt liv på gym.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Många av dem som är "äldre" i bra form har antagligen tränat majoriteten av sitt liv också - ingen har fått det gratis.

Nu är jag antagligen yngre än dig men har redan hunnit träna strax över 50% av mitt liv på gym.

Jovars, så är det nog. Psykologin av att bara se slutresultaten istället för att se den långa och mentalt jobbiga vägen dit, antar jag!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag blir tillfälligt förbannad (läs: avundsjuk) när jag ser andra i liknande ålder på gymmet som verkar ha en helt OK kropp (långt ifrån typisk bodybuilder men typ lite större än vanlig och ändå inte "fet") medan jag själv kämpar på med en kropp vars muskelproteinsyntes är så patetiskt långsam att jag borde ha rätt till TRT från läkare.

Ibland undrar jag om det är många fler än man anar som faktiskt tar genvägar precis som det finns fler som håller på med piratkopiering än vad det pratas öppet om. Därför skall jag hålla mig till att träna på mornarna när det är jag och bara pensionärer så behöver jag inte skämmas (fast jag känner inte skam utan snarare avundsjuka) över min småmulliga kropp som jag håller på att förvandla till "helt ok ripped med mellan 15-18%-fettig ut".

Hursomhelst fyra pass denna vecka varav första avklarad i skrivande stund. Jag förstår dock varför de flesta inte når sina drömkroppar - att bara kötta igenom en månad med rätt sömn, kost & träning disciplinerat är mentalt utmanande nog. Men som i lumpen: den som klagar har gett upp. Så jag slutar klaga nu.

Har du gjort något blodprov? Gjorde ett för ett par veckor sedan av ren nyfikenhet, enligt mig är det värt någon tusenlapp så slipper man spekulera.. :- )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wille61:

Har du gjort något blodprov? Gjorde ett för ett par veckor sedan av ren nyfikenhet, enligt mig är det värt någon tusenlapp så slipper man spekulera.. :- )

Jag gjorde faktiskt ett för flera år sedan men borde nog göra igen eftersom efter 30 så sägs ju testot sjunka för varje år.

Hade också varit spännande att kunna få göra ett gentest för att få reda på hur snabb eller långsam byggning man har utifrån genetiska förutsättningar. Jag vet inte hur man tar reda på att veta om ens kropp svarar på träning i form av styrke- & muskelökningar.

Styrkeökningar torde gå fortare att upptäcka om ens kropp svarar på? Bara ett par tiotals pass så märker man om man plötsligt orkar tyngre vikter i samma antal reps & sets? Frågan är med muskelökningar i ren muskelmassa. Hur lång tid tar sådant att se om vi pratar om just "nybörjarökningar"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Att haka upp sig på ens gener är enligt mig fel sätt att se på ”problemet”. Finns ju alltid undantag men 99% av dem som skyller på sina gener som den främsta faktorn till att man inte bygger muskler har andra saker i bakgrunden som spelar roll. Stämmer mitt kaloriintag verkligen? Tränar jag hårt eller rätt nog? Stressar jag mig igenom vardagen hela tiden? Sover jag kvalitativt? Finns mycket som kan förstöra ens progress, långt innan ens genetik slår i taket.

Jag själv gick o skyllde på en hög förbränning då min mamma hade det som ung. I själva verket berodde det på en överskattning av kalorier och framförallt; för lite protein. Alltid värt att ta en titt och mäta EXAKT hur man lever både i och utanför gymmet. lycka till

Edit: När jag utvärderar min träning så utgår jag från följande punkter:
* Känner jag att muskeln spänner under varje rep?
* Får jag pump under passet?
* Får jag DOMS aka träningsvärk efter passen?

Får jag ett nej på 2/3 är träningen inte bra nog helt enkelt. Ett ja på 3/3 och din träning är nästan optimal

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT