Command & Conquer remastered

Permalänk
Medlem

Inte jätteimponerad totalt sett även om introt var sjukt snyggt och ljudet var riktigt bra.

Grafiken var OK men animationerna sänkte betyget med sin låga framerate. Tydligen påstod utvecklarna vid något tillfälle att detta var en bieffekt av att man kunde byta läge "on-the-fly" men då har man ju uppenbarligen inte ansträngt sig tillräckligt eller så finns det andra anledningar.

Det var en hel del buggar kvar. Frameraten dippade med mycket units. Pathfindingen var sämre än originalet emellanåt. Ibland struntade mina units i att skjuta på fienden. Jukeboxen funkade sporadiskt, ibland spelade den musik jag inte hade i min playlist. För mig är musiken hälften av nostalgin i ett spel.

Permalänk
Medlem

Det är som 4K för öronen...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

https://youtu.be/DertJD9wlxI

Det är som 4K för öronen...

Fråga: själva videosekvenserna är väl samma dåliga kvalité som för 25 år sedan? De har inte förbättrat videosekvenserna eller är det någon inställning man ska ändra på?

Permalänk

Har ej köpt Red Alert än men det är alltså precis som originalet men förbättrad grafik?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Har ej köpt Red Alert än men det är alltså precis som originalet men förbättrad grafik?

Exakt! Mycket skarpare och förbättrad grafik samt att man även kan zooma in (som man kan på Warcraft III, Starcraft 2, Command and Conquer Generals och Generals Zero Hour).

Underbart att få återuppleva gamla minnen... Nostalgi på hög nivå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Fråga: själva videosekvenserna är väl samma dåliga kvalité som för 25 år sedan? De har inte förbättrat videosekvenserna eller är det någon inställning man ska ändra på?

Videosekvenserna ville man rendera om i hög upplösning, men tyvärr verkar originalbanden vara förlorade, så man valde till slut att skala upp sekvenserna med hjälp av AI. Så många som möjligt från PS1 versionen då dessa hade en kodek med en aningens bätte kvalitet än PC versionen. Dock fanns inte allt material på PS1 så därför kan det se lite olika ut.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Videosekvenserna ville man rendera om i hög upplösning, men tyvärr verkar originalbanden vara förlorade, så man valde till slut att skala upp sekvenserna med hjälp av AI. Så många som möjligt från PS1 versionen då dessa hade en kodek med en aningens bätte kvalitet än PC versionen. Dock fanns inte allt material på PS1 så därför kan det se lite olika ut.

Va? Hade de tappat bort VHS banden som de gjort inspelningarna på? 😂😂😂😂

Tiden går fort. Kändes som igår vintras då det var julafton 1997, jag fick Command and Conquer Red Alert i julklapp (har fortfarande kvar originalkartongen). Fick även en bonus cd skiva med alla Red Alert låtar samt en svart t-shirt där det stod Red Alert på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Va? Hade de tappat bort VHS banden som de gjort inspelningarna på? 😂😂😂😂

Tiden går fort. Kändes som igår vintras då det var julafton 1997, jag fick Command and Conquer Red Alert i julklapp (har fortfarande kvar originalkartongen). Fick även en bonus cd skiva med alla Red Alert låtar samt en svart t-shirt där det stod Red Alert på...

https://www.reddit.com/r/commandandconquer/comments/fdyqo6/re...

Man ska komma ihåg att sedan dess så köptes Westwood upp, stängdes ned, personalen flyttades runt flera gånger och så har det gått 25 år. Verkligen synd men banden verkar ha blivit kastade vid något tillfälle, ja.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Härlig nostalgisk tripp detta, men har svurit över AI:n och pathfindingen både en och två gånger kan jag säga.

Minns att pathingen i orginalet lämnade mer att önska, men jag undrar om den banne mig inte blivit sämre nu i remastern (eller om det bara är 25 års glömska som spelar in. )

Favoriten är när två harvesters står på en bro och stirrar på varandra i all oändlighet, alternativt när ömtåliga enheter med lång range verkligen ska köra in och faceplanta den där flametanken eftersom... jA vArFöR iNtE?
*Tittar på dig GDI MLR!*

Jag kan även inte minnas att jag hade sådana resursproblem i orginalet. Tycker kartans tiberium (i kampanjen) töms väldigt fort och trots att man spelar i 'fastest' så växer den knappt tillbaka vid tiberiumträden...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Minns att pathingen i orginalet lämnade mer att önska, men jag undrar om den banne mig inte blivit sämre nu i remastern (eller om det bara är 25 års glömska som spelar in. )

Tror den är lika dålig som den alltid vart. Minns att anfalla betydde att hälften av enheterna retirerade... Vel-cykel heter väl fordon på engelska?

Roligt att spela ett spel där man kan fallera. Hatar verkligen de missions med begränsad styrka, ett fel och det är bara att starta om. Red alert på hard är verkligen hard men roligt.

Permalänk

Jävla fuskare jag förlorar lusten att spela. Nej jag pratar ej om folk online utan om Ain i spelet.
Jag körde skirmish match emot datorn. Jag gick till hårt angrepp emot datorns haverster för att minska dens kassaflöde. Men vad är poängen med detta när datorn får pengar någon annanstans? Jag hade sett till att datorn hade 0st haverster i över en halvtimma, datorn hade inte mycket pengar ihopsamlade. Men det var att bygga gubbar och helikoptrar ändå. I slutet när jag hade slagit ut datorns barack, ja då byggde datorn advance command center för att direkt sälja den. På så sätt fick datorn några gubbar som den kunde kriga med. Ett smart drag om det ej vore för det att advance command center är väldigt dyr.
Jag experimenterade i en halvtimma där datorn nästan inte hade ett skit, jag slog ut hans barack. Datorn byggde en ny, jag slog ut den igen osv. Datorn hade 0 st haverster den senaste timman och jag undrar var kom pengarna ifrån?

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jävla fuskare jag förlorar lusten att spela. Nej jag pratar ej om folk online utan om Ain i spelet.
Jag körde skirmish match emot datorn. Jag gick till hårt angrepp emot datorns haverster för att minska dens kassaflöde. Men vad är poängen med detta när datorn får pengar någon annanstans? Jag hade sett till att datorn hade 0st haverster i över en halvtimma, datorn hade inte mycket pengar ihopsamlade. Men det var att bygga gubbar och helikoptrar ändå. I slutet när jag hade slagit ut datorns barack, ja då byggde datorn advance command center för att direkt sälja den. På så sätt fick datorn några gubbar som den kunde kriga med. Ett smart drag om det ej vore för det att advance command center är väldigt dyr.
Jag experimenterade i en halvtimma där datorn nästan inte hade ett skit, jag slog ut hans barack. Datorn byggde en ny, jag slåg ut den igen osv. Datorn hade 0 st haverster den senaste timman och jag undrar var kom pengarna ifrån?

Den tog kanske sms lån...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Ser jag i syne... Eller är Grenadiern i Red Alert remastern självaste John 'TotalBiscuit' Bain?

https://pasteall.org/media/d/6/d6cea2cf3dbe06b2b4031651a5606967.png

Påskägg/hyllning till den välkände profilen ifrån spelvärlden? Jag vet att han och Frank Klepacki var bekanta och uppskattade varandras arbete väldigt mycket, samt att TB var ett mycket stort fan av C&C.

Likheten är i alla fall slående i mina ögon.

Det där kan faktiskt mycket väl vara en Easter Egg och ett sätt att ge hatten av för TB. Idén kan ha kommit oxå ifrån att ursprungliga Grenadier såg rätt lik ut.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Slog oxå till på spelet. Skaplig skillnad grafik när man skiftar mellan. Hoppas verkligen Generals kommer. Flöt på bra med en Q9450/7970 3gb i 1440p.

Jag har 2 datorer med samma Steam konto. Går det att köra LAN på dessa. Tänkte om grabben och jag skulle kunna spela tillsammans. Surt att behöva köpa det 2 gånger.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Slog oxå till på spelet. Skaplig skillnad grafik när man skiftar mellan. Hoppas verkligen Generals kommer. Flöt på bra med en Q9450/7970 3gb i 1440p.

Jag har 2 datorer med samma Steam konto. Går det att köra LAN på dessa. Tänkte om grabben och jag skulle kunna spela tillsammans. Surt att behöva köpa det 2 gånger.

Om ni kör Steam offline och kopplar en nätverkssladd mellan datorerna like the old days så borde det väl funka?

189 kr x2 är annars fett värt det tycker jag....

Permalänk
Skrivet av Soldierofwar1985:

Om ni kör Steam offline och kopplar en nätverkssladd mellan datorerna like the old days så borde det väl funka?

189 kr x2 är annars fett värt det tycker jag....

Då måste Steam använda andra kurser. Gav 219kr.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Då måste Steam använda andra kurser. Gav 219kr.

Ok! Jag gav 189 (digital download cdon).

Permalänk
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ok! Jag gav 189 (digital download cdon).

Kostar 209:- nu iallafall

https://cdon.se/spel/spel-downloads/command-conquer-remastere...

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk

Guess I was lucky...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Slog oxå till på spelet. Skaplig skillnad grafik när man skiftar mellan. Hoppas verkligen Generals kommer. Flöt på bra med en Q9450/7970 3gb i 1440p.

Jag har 2 datorer med samma Steam konto. Går det att köra LAN på dessa. Tänkte om grabben och jag skulle kunna spela tillsammans. Surt att behöva köpa det 2 gånger.

Enligt Jimtern på EA så fick LAN skjutas till framtiden på grund av covid-19; eftersom dom jobbade hemifrån var det svårt att testa LAN.
Det ska komma i framtiden. Det skulle kunna tänkas att du i framtiden kan ha ett Steamkonto, köra det i offlineläge på ena datorn och starta spelet på båda och därigenom få åtkomst till LAN. Men det är endast spekulation ifrån min sida. Du kommer inte åt spelets onlineläge om Steam är satt som offline.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Red Alert 2 är mycket bra spel spelade det mycket ofta när jag var på skolan på rasterna
körde den på en bärbar som va ok. 1.2Ghz och 256MB Ram HHD 40GB.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul spel, en lyckad remaster

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jävla fuskare jag förlorar lusten att spela. Nej jag pratar ej om folk online utan om Ain i spelet.
Jag körde skirmish match emot datorn. Jag gick till hårt angrepp emot datorns haverster för att minska dens kassaflöde. Men vad är poängen med detta när datorn får pengar någon annanstans? Jag hade sett till att datorn hade 0st haverster i över en halvtimma, datorn hade inte mycket pengar ihopsamlade. Men det var att bygga gubbar och helikoptrar ändå. I slutet när jag hade slagit ut datorns barack, ja då byggde datorn advance command center för att direkt sälja den. På så sätt fick datorn några gubbar som den kunde kriga med. Ett smart drag om det ej vore för det att advance command center är väldigt dyr.
Jag experimenterade i en halvtimma där datorn nästan inte hade ett skit, jag slog ut hans barack. Datorn byggde en ny, jag slog ut den igen osv. Datorn hade 0 st haverster den senaste timman och jag undrar var kom pengarna ifrån?

Poängen. Ja den är att AI för strategispel alltid har fuskat med både resurser och information. För att vår människohjärna har varit så vida överlägsen det datorn kan prestera om den inte får massa hjälp i just RTS med oändligt många valmöjligheter och ofullständig information om läget. Fram tills nu senaste åren då när googles datorer självlär sig spela starcraft utan fusk.
Visst hade det gått att bygga en AI redan för 25 år sedan som inte fuskade. Men det hade heller inte gått att förlora mot en så värdelös AI. Alltså verkligen ;). Nivån vi kunde tillverka AIspelare för RTS var helt enkelt MYCKET sämre på den tiden. Det hade varit 4åringsnivå på motståndet utan möjlighet att höja det mer. Det och det hade spelarbasen klagat på mycket mer tror jag. Med nuvarande upplägg kan datorn iaf ge någon form av motstånd.

-"Men vadå? I andra strategispel från den tiden fuskade inte datorn med resurser?"
Svaret är helt enkelt jo. Ta vilket strategispel du vill från den tiden så har AIn i RTS alltid behövt hjälp med resurserna för att kunna erbjuda motstånd.

Sedan kan man såklart bli lite mer specifik och fråga om man verkligen behöver ge datorn en oändlig extra intäktskälla som inte kan sina. Det måste man såklart inte göra. Här får man kanske ha en viss nivå av överseende med att genren inte var helt utvecklad. Kanske inte en perfekt lösning - men i förhållande till vad som fanns var det väl ändå en bra lösning. För sin tid ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Videosekvenserna ville man rendera om i hög upplösning, men tyvärr verkar originalbanden vara förlorade, så man valde till slut att skala upp sekvenserna med hjälp av AI. Så många som möjligt från PS1 versionen då dessa hade en kodek med en aningens bätte kvalitet än PC versionen. Dock fanns inte allt material på PS1 så därför kan det se lite olika ut.

Det förklarar varför det såg så himla smetigt ut. Spelet var ganska kul i alla fall, även om man kan bli rejält sur på den omoderna mekaniken ibland (t.ex. när man styr Tanya i ett uppdrag, skjuter man inte hundarna så snart man ser dom så tar hon för lång tid på sig, ofta för att hon vill gå färdigt till nästa ruta innan hon skjuter...) Nu hade jag inte förväntat mig en ändring på den biten i och för sig, men man har ju blivit lite kräsnare med åren tack vare SC2 o dyl.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Hoppas på att de gör en remaster av Tiberian Sun men har mina dubier.

Det finns underliga saker i det spelet som är svåra att se i en remaster.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

AI:n fuskar ju även i modernare spel, det är inga konstigheter.
Total Warhammer-serien t.ex. så är det just AI:ns fuskande och buffar som ökar svårighetsgraden, inte att AI:n i sig blir smartare eller mer strategisk.

Dock har jag kunnat svälta ut AI:n i Tiberian Dawn. Väldigt enkelt att helt enkelt bygga sandsäckar bort till fiendebasen och 'säcka igen' den så tröskorna inte kan röra sig.
Minns att det var något jag gjorde redan 1995.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

LIGHT TANK RUUUUUUSH!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Va? Hade de tappat bort VHS banden som de gjort inspelningarna på? 😂😂😂😂

Tiden går fort. Kändes som igår vintras då det var julafton 1997, jag fick Command and Conquer Red Alert i julklapp (har fortfarande kvar originalkartongen). Fick även en bonus cd skiva med alla Red Alert låtar samt en svart t-shirt där det stod Red Alert på...

Titta bara på BBC som spelade över originalband av t. Ex doctor Who på 60 talet.

Permalänk
Medlem

Körde klart NOD-kampanjen i helgen. Hoppade över till RA för att prova en skirmish. 1 medium AI-motståndare. Skickar iväg en scout för att kolla banan lite. Scouten skjuter ett skott på deras harvester och AIn blir skogstokig och kör värsta rushen på mig. Blev totalförnedrad. Nästa match gick bättre dock.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jävla fuskare jag förlorar lusten att spela. Nej jag pratar ej om folk online utan om Ain i spelet.
Jag körde skirmish match emot datorn. Jag gick till hårt angrepp emot datorns haverster för att minska dens kassaflöde. Men vad är poängen med detta när datorn får pengar någon annanstans? Jag hade sett till att datorn hade 0st haverster i över en halvtimma, datorn hade inte mycket pengar ihopsamlade. Men det var att bygga gubbar och helikoptrar ändå. I slutet när jag hade slagit ut datorns barack, ja då byggde datorn advance command center för att direkt sälja den. På så sätt fick datorn några gubbar som den kunde kriga med. Ett smart drag om det ej vore för det att advance command center är väldigt dyr.
Jag experimenterade i en halvtimma där datorn nästan inte hade ett skit, jag slog ut hans barack. Datorn byggde en ny, jag slog ut den igen osv. Datorn hade 0 st haverster den senaste timman och jag undrar var kom pengarna ifrån?

Finns ett rts spel (minns ej namnet) där ain inte fuskar. Ain måste det annars blir det för enkelt. I total annihilation tog jag över en metal extractor min gav 2 i metal ains gav 9 i metal.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.