AMD Ryzen 3000 kompatibilitet hos B350, X370, B450 & X470

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Har jag fått hjärnsläpp??? Trodde alla X570 kostade 10K eller mer.

Ja det finns x570 för under 200$

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Alla utan fläkt(ett) kostar typ så

Skrivet av adzer:

Ja det finns x570 för under 200$

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, Undrar vad man ska välja för kort om man trots alls köper ett X570 moderkort
Några förslag?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jonas la upp vad en 3900x drar under tung last och det var ungefär 140 watt med hwinfo. jag lastade då min nuvarande 1700 som är OC'd till sin max gräns och den låg lite över 185 watt. då borde mitt mobo klara av en 3900x eller är det något jag inte tänkt på?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jonas la upp vad en 3900x drar under tung last och det var ungefär 140 watt med hwinfo. jag lastade då min nuvarande 1700 som är OC'd till sin max gräns och den låg lite över 185 watt. då borde mitt mobo klara av en 3900x eller är det något jag inte tänkt på?

En stock 3900x drar mindre än en tok klockad 1700, speciellt i saker med all core avx, enbart package power dock så tänk på det så du inte jämför olika saker. Om du senare vill klocka 3900x blir det en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

En stock 3900x drar mindre än en tok klockad 1700, speciellt i saker med all core avx, enbart package power dock så tänk på det så du inte jämför olika saker. Om du senare vill klocka 3900x blir det en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag pumpade på avx och allt jag kunde för att få max power draw. min vanligt så tysta fläkt började leva rövare vilket är ovanligt. körde utan avx då kom jag upp i ca 160 watt.

vad kan man kika på om man inte kikar på package power? finns det bättre program? vad drar en klockad 3900x till låt säga 4.2ghz, grovt räknat.

planen är att klocka den till 4.2-4.3ghz men kanske får vänta med det tills jag har råd med nytt mobo också. funderade en stund på en 3700x eftersom jag spelar mycket men känns dumt att snåla och köper jag en sådan VET jag att jag kommer gå runt och ångra mig.

har lärt mig att velar jag mellan 2 saker är det alltid bättre att ta den bättre, för mig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ok, Undrar vad man ska välja för kort om man trots alls köper ett X570 moderkort
Några förslag?

Gigabyte aorus elite är nog den jag själv skulle gå på om jag var behöver välja x570. Jag gick dock på x470 istället för jag orkar inte med en extra fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja jag pumpade på avx och allt jag kunde för att få max power draw. min vanligt så tysta fläkt började leva rövare vilket är ovanligt. körde utan avx då kom jag upp i ca 160 watt.

vad kan man kika på om man inte kikar på package power? finns det bättre program? vad drar en klockad 3900x till låt säga 4.2ghz, grovt räknat.

planen är att klocka den till 4.2-4.3ghz men kanske får vänta med det tills jag har råd med nytt mobo också. funderade en stund på en 3700x eftersom jag spelar mycket men känns dumt att snåla och köper jag en sådan VET jag att jag kommer gå runt och ångra mig.

har lärt mig att velar jag mellan 2 saker är det alltid bättre att ta den bättre, för mig.

Jag skulle låta bli att klocka manuellt då den kommer boosta till runt 4,15-4.2 i spel iaf, den lilla skillnaden till 4,2 eller 4,3 kommer du inte märka annat än på en MASSIV ökning av strömförbrukning. Kör den stock och med en smula PBO om nödvändigt.

Angående package power menade jag bara så du inte kikade på ett annat värde angående 1700ans förbrukning

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Gigabyte aorus elite är nog den jag själv skulle gå på om jag var behöver välja x570. Jag gick dock på x470 istället för jag orkar inte med en extra fläkt.

Då stannar jag nog kvar på B450 Tomahawk jag funderade på först som är billigt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jag skulle låta bli att klocka manuellt då den kommer boosta till runt 4,15-4.2 i spel iaf, den lilla skillnaden till 4,2 eller 4,3 kommer du inte märka annat än på en MASSIV ökning av strömförbrukning. Kör den stock och med en smula PBO om nödvändigt.

Angående package power menade jag bara så du inte kikade på ett annat värde angående 1700ans förbrukning

Jonas kollade på package power så jag jämnförde med samma helt enkelt.

kör den nog i stock med PBO i början så kanske det får bli annat mobo senare som garanterat klarar lite klockning, har jag tur kommer ett billigt 570 utan fläkt
har en noctua d15 så den vill jag gärna använda till klockning.

hur blir det med applicering av kyl pasta på cpun nu när det är olika små kretsar under ihsen, lite mer än vanligt eller små "riskorn" över varje chiplet?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jonas kollade på package power så jag jämnförde med samma helt enkelt.

kör den nog i stock med PBO i början så kanske det får bli annat mobo senare som garanterat klarar lite klockning, har jag tur kommer ett billigt 570 utan fläkt
har en noctua d15 så den vill jag gärna använda till klockning.

hur blir det med applicering av kyl pasta på cpun nu när det är olika små kretsar under ihsen, lite mer än vanligt eller små "riskorn" över varje chiplet?

Du kan rent tekniskt inte applicera för mycket (enligt tester av GN exempelvis) så kör ett större riskorn & låt det "rinna över" efter du applicerat tryck. Bättre att hela IHS har blivit täckt, kör du flytande metall däremot lär du vara långt mer försiktig men vanlig icke ledande pasta är ingen fara alls att låta pressas ut.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Som tellus säger ovan så ett stort riskorn i mitten att rekommendera. Lägger man flera korn så riskerar man bara luftbubblor mellan dem som inte alls är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du kan rent tekniskt inte applicera för mycket (enligt tester av GN exempelvis) så kör ett större riskorn & låt det "rinna över" efter du applicerat tryck. Bättre att hela IHS har blivit täckt, kör du flytande metall däremot lär du vara långt mer försiktig men vanlig icke ledande pasta är ingen fara alls att låta pressas ut.

Kör nog AS5 sånt har jag liggandes ska jag tänka på att ta lite extra.

tack för din hjälp och en bra tråd om dessa nya cpuer och vilka moderkort som kan fungera beroende på olika typer av användnings områden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hur står sig Prime X470 Pro vs MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI? Något man ska tänka på med respektive kort. Vad jag kan utläsa, så har dom ungefär samma VRM. Något mer och tänka på? Antar att minnes OC blir mycket bättre på X570 också? (Har Flare X 3200/CL14, så vill gärna nå 3600)

Någon nackdel med att köra vattenkylning kontra luft om man kör en 3700X/3800X i respektive bräda? Chassit i övrigt har bra luftflöde. Anledningen att jag undrar är för att jag köpte ett X470 på Inets kampanj, men nu kommer X570 ut på ungefär samma pris, med rejäl kyllösning på köpet (tänkte köpa en Noctua NH-U12A till X470, så då blir det faktiskt dyrare)

Vad hade ni valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@Aka_The_Barf: Som tellus säger ovan så ett stort riskorn i mitten att rekommendera. Lägger man flera korn så riskerar man bara luftbubblor mellan dem som inte alls är bra.

hellre lite för mkt än för lite helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Med risk för att frågeställningen redan finns besvarad. Vilken B450 moderkort passar bäst för tredje generationens Ryzen?

Samt hur stort behov av PCI Express 4 kommer egentligen finnas inom den närmaste tiden? Säg inom 5 år. Vill inte bli begränsad av ett eventuellt grafikkortbyte i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Med risk för att frågeställningen redan finns besvarad. Vilken B450 moderkort passar bäst för tredje generationens Ryzen?

Samt hur stort behov av PCI Express 4 kommer egentligen finnas inom den närmaste tiden? Säg inom 5 år. Vill inte bli begränsad av ett eventuellt grafikkortbyte i framtiden.

Inom fem år så kanske pci-e 4 kommer att visa prestandaskillnad, inom närmaste åren förmodligen ingen alls mot pci-e 3, är du ute efter bra budget bord å MSI har B450 tomahawk exempelvis, samma VRM finns även på MSI B450 Carbon men det kortet hare wifi & bättre ljud samt nätverkschip.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Inom fem år så kanske pci-e 4 kommer att visa prestandaskillnad, inom närmaste åren förmodligen ingen alls mot pci-e 3, är du ute efter bra budget bord å MSI har B450 tomahawk exempelvis, samma VRM finns även på MSI B450 Carbon men det kortet hare wifi & bättre ljud samt nätverkschip.

B450 Tomahawk låter mycket intressant. Av artikeln att döma så borde den klara av att överklocka en 3700X utan problem?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

B450 Tomahawk låter mycket intressant. Av artikeln att döma så borde den klara av att överklocka en 3700X utan problem?

Tomahawk klarar en klockad 2700x utan att bli varm utan luftflöde över vrm, en 3700x är en enkel uppgift för det bordet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Saxar in Robert Hallocks svar angående spänningar man kan se på en Zen2 cpu i stock läge

Skrivet av Robert Hallock, Senior Technical Marketing Manager at AMD:

The final word on idle voltages for 3rd Gen ryzen
Hi, everyone. I've spoken to many of you publicly or privately over the past 48H to better understand why you are seeing idle voltages the community considers to be high. Some of the back-and-forth was covered in this thread, but I wanted to submit my own post to bring more visibility to this topic. We have a final answer for you.

Understanding What's Going On

We have determined that many popular monitoring tools are quite aggressive in how they monitor the behavior of a core. Some of them wake every core in the system for 20ms, and do this as often as every 200ms. From the perspective of the processor firmware, this is interpreted as a workload that's asking for sustained performance from the core(s). The firmware is designed to respond to such a pattern by boosting: higher clocks, higher voltages.

The Effect of This Pattern

So, if you're sitting there staring at your monitoring tool, the tool is constantly instructing all the cores to wake up and boost. This will keep the clockspeeds high, and the corresponding voltages will be elevated to support that boost. This is a classic case of observer effect: you're expecting the tool to give valid data, but it's actually producing invalid data by virtue of how it's measuring.

What about Ryzen Balanced vs. Windows Balanced Plan?

By now, you may know that 3rd Gen Ryzen heralds the return of the Ryzen Balanced power plan (only for 3rd Gen CPUs; everyone else can use the regular ol' Windows plan). This plan specifically enables the 1ms clock selection we've been promoting as a result of CPPC2. This allows the CPU to respond more quickly to workloads, especially bursty workloads, which improves performance for you. In contrast, the default "Balanced" plan that comes with Windows is configured to a 15ms clock selection interval.

Some have noticed that switching to the Windows Balanced plan, instead of the Ryzen Balanced Plan, causes idle voltages to settle. This is because the default Balanced Plan, with 15ms intervals, comparatively instructs the processor to ignore 14 of 15 clock requests relative to the AMD plan.

So, if the monitoring tool is sitting there hammering the cores with boost requests, the default plan is just going to discard most of them. The core frequency and clock will settle to true idle values now and then. But if you run our performance-enhancing plan, the CPU is going to act on every single boost request interpreted from the monitoring tool. Voltages and clock, therefore, will go up. Observer effect in action!

Okay, Rob. Shhhhh. Just Tell Me How I See Voltages? I Just Wanna Check!

CPU-Z does an excellent job of showing you the current/true idle core voltage without observer effect. In my example image, I've configured a Ryzen 9 3900X with all the same things we would advise the public to use: Windows 10 May 2019 Update, the latest BIOS for the Crosshair VIII, and chipset driver 1.07.07 (incl. the AMD power plan). Yes, we're monitoring the behavior of the core, but we can see that idle voltage looks great. The tool is not compelling the firmware to boost when it's not needed.

Is There Anything Else I Need To Know?

Yes, actually. The Ryzen CPU depends heavily on a low-power state called cc6 sleep. In this sleep state, core clockspeeds and voltages are basically nil as the core is sleeping and gated. It is not possible to report out the state of the core in this sleep state without waking the core, probing the status, and killing the power savings of cc6. Therefore, MOST tools can only show you the last clock and voltage of the core before the core went to cc6. So if you were at full 4.5GHz+ boost @ 1.48V, then the core went to sleep, many tools might show the core(s) stuck at that value. The tool just doesn't know any better.

However, the latest version of AMD Ryzen Master can uniquely show you clocks and voltages in a cc6 state. No other tool can do it. Neat piece of info for the people looking to understand how their core behaves!

tl;dr: Observer effect bad. You can't always trust your tools. CPU-Z gives you the right idle voltage. We'll look at the rest. Thank you everyone for your reports and insight, which helped us get to the bottom of this once and for all.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Har frågat förut, men frågar igen på grund av det finns ny info och tester efter release.

Hur tror ni mitt system klarar av en 3700X med tanke på VRM och möjligheter kring boost etc? Kommer det bli någon skillnad med minneshastigheter?

Tar med den infon som är relevant ang mitt system:

MB: MSI X370 Krait Gaming
Minnen: 2x8 GB Gskill Flare X (körs 3200 via XMP)
Kylare CPU: Noctua DH15S
Chassi: Fractal Define C
2x Noctua 140mm i fronten
1x Noctua 120mm bak
Nätagg: EVGA Supernova G2 650W

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Har frågat förut, men frågar igen på grund av det finns ny info och tester efter release.

Hur tror ni mitt system klarar av en 3700X med tanke på VRM och möjligheter kring boost etc? Kommer det bli någon skillnad med minneshastigheter?

Tar med den infon som är relevant ang mitt system:

MB: MSI X370 Krait Gaming
Minnen: 2x8 GB Gskill Flare X (körs 3200 via XMP)
Kylare CPU: Noctua DH15S
Chassi: Fractal Define C
2x Noctua 140mm i fronten
1x Noctua 120mm bak
Nätagg: EVGA Supernova G2 650W

Skickades från m.sweclockers.com

Du har stöd ända upp till 3900X enligt MSI själva, minnen klockar generellt bättre med Ryzen 3000 än tidigare, så det behöver du inte vara orolig för. 3700X drar betydligt mindre ström än 2700X, har det inte överhettat med en sån så kommer det inte att göra det nu. Däremot tappar du support för ett antal äldre cpu modeller om du installerar det nya bioset, men det kanske inte gör något?

https://www.msi.com/Motherboard/support/X370-KRAIT-GAMING

AMI BIOS
Version
7A33v1JM(Beta version)
Release Date
2019-07-01
File Size
10.15 MB

Description
- Update AMD ComboPI1.0.0.3a
- Support Ryzen 3000 series CPU. Ryzen 9 3900X/Ryzen 7 3800X/Ryzen 7 3700X/Ryzen 5 3600X/Ryzen 5 3600/Ryzen 5 3400G/Ryzen 3 3200G
- Change BIOS UI to click BIOS(GSE-Lite) mode

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av B450 Tomahawk Max, aldrig sett detta kort förut.

MSI B450 Tomahawk Max

Verkar kunna köra högre klockfrekvenser för minnen än vanliga Tomahawken, i övrigt ser jag inte så stor skillnad.

Hittar de inte heller hos några svenska återförsäljare.

Edit: Verkar vara nya B450 med större minne för bios osv. och mest troligt Ryzen 3000 ready.
Hoppas några Svenska återförsäljare tar in detta asap!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matteume:

Någon som har erfarenhet av B450 Tomahawk Max, aldrig sett detta kort förut.

MSI B450 Tomahawk Max

Verkar kunna köra högre klockfrekvenser för minnen än vanliga Tomahawken, i övrigt ser jag inte så stor skillnad.

Hittar de inte heller hos några svenska återförsäljare.

Edit: Verkar vara nya B450 med större minne för bios osv. och mest troligt Ryzen 3000 ready.
Hoppas några Svenska återförsäljare tar in detta asap!

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Sitter dock på ett B350 idag, tror det är lite för klent

Tror inte jag...

Permalänk
Medlem

Rörigt men intressant video från en kille som vet vad han snackar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Någon som har erfarenhet av Asus ROG Crosshair VI Extreme och Ryzen 3000-serien? Har varit under isen sen början av juli och har ärligt inte hunnit med att följa diskussionerna så bra som jag önskat. Sitter idag på en Ryzen 7 1700X och tänker beställa en Ryzen 7 3700X. @tellus82 kanske vet?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Någon som har erfarenhet av Asus ROG Crosshair VI Extreme och Ryzen 3000-serien? Har varit under isen sen början av juli och har ärligt inte hunnit med att följa diskussionerna så bra som jag önskat. Sitter idag på en Ryzen 7 1700X och tänker beställa en Ryzen 7 3700X. @tellus82 kanske vet?

Nej, men stöd finns, använd USB Flashback vid uppgradering av bios

Latest Version
Version 7106
2019/07/05 10.18 MBytes
ROG CROSSHAIR VI EXTREME BIOS 7106
1. Improve system stability.
2. Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (C6E.CAP) using BIOS Renamer.

Jag förmodar att det har samma buggar som alla andra Asus-kort, kolla dom andra trådarna här. De viktigaste är att mus inte fungerar i bios och att VDRAM Boot Voltage måste sättas manuellt innan man bootar om.

Finns användare här som kör både vanliga CH6 och Prime X370 utan större problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av the squonk:

Nej, men stöd finns, använd USB Flashback vid uppgradering av bios

Latest Version
Version 7106
2019/07/05 10.18 MBytes
ROG CROSSHAIR VI EXTREME BIOS 7106
1. Improve system stability.
2. Before running the USB BIOS Flashback tool, please rename the BIOS file (C6E.CAP) using BIOS Renamer.

Jag förmodar att det har samma buggar som alla andra Asus-kort, kolla dom andra trådarna här. De viktigaste är att mus inte fungerar i bios och att VDRAM Boot Voltage måste sättas manuellt innan man bootar om.

Finns användare här som kör både vanliga CH6 och Prime X370 utan större problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt, tack för snabbt svar! Då lägger jag en beställning nu och hoppas få hem den soon™.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jacob:

Någon som har erfarenhet av Asus ROG Crosshair VI Extreme och Ryzen 3000-serien? Har varit under isen sen början av juli och har ärligt inte hunnit med att följa diskussionerna så bra som jag önskat. Sitter idag på en Ryzen 7 1700X och tänker beställa en Ryzen 7 3700X. @tellus82 kanske vet?

@Jacob

Kolla här #17926538

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon298854:

Trådstarten har jag inte missat, var mer ute efter faktiska erfarenheter.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner