AMD Ryzen 3000 kompatibilitet hos B350, X370, B450 & X470

Permalänk
Medlem

Något som kör med Asus 470 F-gaming X med nya serien?

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Hur stor är chansen att jag sabbar mitt moderkort om jag uppdaterar bios? Har ett Gigabyte 370x k5? med en 1600x just nu opch funderar på att köpa en 3800xt men är nervös över att byta bios!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Hur stor är chansen att jag sabbar mitt moderkort om jag uppdaterar bios? Har ett Gigabyte 370x k5? med en 1600x just nu opch funderar på att köpa en 3800xt men är nervös över att byta bios!

Chansen är liten. Jag brukar regelbundet se se till att ha senaste bios för mitt kort för att det ska prestera så bra som möjligt.
Här är en bra post angående hur man går tillväga med ditt moderkort ifall du inte har efterforskat det själv:
https://forums.tomshardware.com/threads/trying-to-update-my-m...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Chansen är liten. Jag brukar regelbundet se se till att ha senaste bios för mitt kort för att det ska prestera så bra som möjligt.
Här är en bra post angående hur man går tillväga med ditt moderkort ifall du inte har efterforskat det själv:
https://forums.tomshardware.com/threads/trying-to-update-my-m...

Tusen tack! Uppskattar det jätte mycket, då kör jag en chansning och testar!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk

Sitter på ett ASUS ROG STRIX B450-E moderkort och funderar på uppgradera, är det någon som kör specifikt det med en 5000-serie Ryzen? Har sett att -F modellerna ska fungera men osäker om det är en större diff faktiskt. Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

Halloj jag har blivit erbjuden att ev köpa en R7 3800x av en kompis som antagligen kommer köpa nytt och för tillfället så har vi inte möjlighet att flytta runt på cpun för att testa på ett smidigt sätt.

Jag sitter på ett msi B350m mortar arctic med r5 1500x och rtx3070 som är vattenkylda. Kommer de att fungera ihop förutsatt att jag lyckas få in nyaste bios (aldrig uppdaterat den)

Om jag förstått rätt så borde det fungera med uppdateringen men känner mig osäker, har funderat på ett nytt moderkort istället men de som är tilltalande ligger utanför min budget just nu.

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Medlem

Fick en chock idag när jag kollade upp vad min budget 350 bräda stödde och om jag hade rätt bios för att trycka i en 2600x!

Brädan i sig en GA-AB350M-Gaming 3 (rev. 1.x) stödjer upp till alla i 3000 serien, vågar man verkligen ploppa i en Ryzen 9 3950X eller Ryzen 9 3900XT i en sådan budget bräda som gick på runt tusenlappen när 1000 serien var ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acobra:

Halloj jag har blivit erbjuden att ev köpa en R7 3800x av en kompis som antagligen kommer köpa nytt och för tillfället så har vi inte möjlighet att flytta runt på cpun för att testa på ett smidigt sätt.

Jag sitter på ett msi B350m mortar arctic med r5 1500x och rtx3070 som är vattenkylda. Kommer de att fungera ihop förutsatt att jag lyckas få in nyaste bios (aldrig uppdaterat den)

Om jag förstått rätt så borde det fungera med uppdateringen men känner mig osäker, har funderat på ett nytt moderkort istället men de som är tilltalande ligger utanför min budget just nu.

Uppdaterar lite här och det verkar fungera med den absolut nyaste versionen av bios (beta) för mig, den nyaste stabila ville inte lira med nya CPUn.
Det enda är att jag har fått ett ftpm fel som jag ska kolla närmare på men har inte märkt något konstigt förutom att jag får göra ett val när jag bootar datorn om jag vill laga ftpm sektorer eller vad det stod, antar det lagar sig själv om jag trycker Y istället för N.

Så det som fungerar för mig är
Bios Version
7A37vAKT(Beta version)
Release Date
2021-11-04

Spec
MSI B350M MORTAR ARCTIC
R7 3800x
Asus RTX 3070 ekwb
Ballistix Sport LT ddr4 2666MHz 8gb x4st

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Fick en chock idag när jag kollade upp vad min budget 350 bräda stödde och om jag hade rätt bios för att trycka i en 2600x!

Brädan i sig en GA-AB350M-Gaming 3 (rev. 1.x) stödjer upp till alla i 3000 serien, vågar man verkligen ploppa i en Ryzen 9 3950X eller Ryzen 9 3900XT i en sådan budget bräda som gick på runt tusenlappen när 1000 serien var ny?

Nja, det beror ju helt på uppsättningen VRM-komponenter den har. Den kommer säkerligen boota och fungera, men risken är att den kommer att throttla vid last eller kräva aktiv VRM-kylning. Att man listar stöd för även dessa modeller har nog delvis också att göra med att den microcode som krävs finns inkluderad eftersom det är samma för alla Zen 2-processorer.

Skrivet av Acobra:

Uppdaterar lite här och det verkar fungera med den absolut nyaste versionen av bios (beta) för mig, den nyaste stabila ville inte lira med nya CPUn.
Det enda är att jag har fått ett ftpm fel som jag ska kolla närmare på men har inte märkt något konstigt förutom att jag får göra ett val när jag bootar datorn om jag vill laga ftpm sektorer eller vad det stod, antar det lagar sig själv om jag trycker Y istället för N.

Så det som fungerar för mig är
Bios Version
7A37vAKT(Beta version)
Release Date
2021-11-04

Spec
MSI B350M MORTAR ARCTIC
R7 3800x
Asus RTX 3070 ekwb
Ballistix Sport LT ddr4 2666MHz 8gb x4st

Kan du skriva ut det exakta felet du får? Troligen löser det sig om du trycker Y, ja. Är dock svårt att säga säkert utan att veta vad det faktiska felet är.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, det beror ju helt på uppsättningen VRM-komponenter den har. Den kommer säkerligen boota och fungera, men risken är att den kommer att throttla vid last eller kräva aktiv VRM-kylning. Att man listar stöd för även dessa modeller har nog delvis också att göra med att den microcode som krävs finns inkluderad eftersom det är samma för alla Zen 2-processorer.

Kan du skriva ut det exakta felet du får? Troligen löser det sig om du trycker Y, ja. Är dock svårt att säga säkert utan att veta vad det faktiska felet är.

Felmeddelandet är
New CPU installed, fTPM NV corrupted or fTPM NV structure changed.

Så det är antagligen för jag satt i en ny CPU och inte att något har pajjat. Ska kolla ifall jag har bitlocker aktiverat innan jag trycker ja, läste mig till att det kan bli jobbigt då utan nyckeln.
Har gjort liknande byten med kompisar utan att detta har dykt upp förut. Jag har inte lika koll längre så Google fick försöka undervisa mig om vad fTPM är. Verkar vara något för win11 som jag borde kunna avaktivera?

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acobra:

Felmeddelandet är
New CPU installed, fTPM NV corrupted or fTPM NV structure changed.

Så det är antagligen för jag satt i en ny CPU och inte att något har pajjat. Ska kolla ifall jag har bitlocker aktiverat innan jag trycker ja, läste mig till att det kan bli jobbigt då utan nyckeln.
Har gjort liknande byten med kompisar utan att detta har dykt upp förut. Jag har inte lika koll längre så Google fick försöka undervisa mig om vad fTPM är. Verkar vara något för win11 som jag borde kunna avaktivera?

Testa att cleara CMOS och sen in i bios och sätt dina inställningar.

Jag fick problem med min TPM i bios när jag bytte CPU (gick från en 3700X till en 5700G).
Det gav sig inte förrän jag clearade CMOS.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acobra:

Felmeddelandet är
New CPU installed, fTPM NV corrupted or fTPM NV structure changed.

Så det är antagligen för jag satt i en ny CPU och inte att något har pajjat. Ska kolla ifall jag har bitlocker aktiverat innan jag trycker ja, läste mig till att det kan bli jobbigt då utan nyckeln.
Har gjort liknande byten med kompisar utan att detta har dykt upp förut. Jag har inte lika koll längre så Google fick försöka undervisa mig om vad fTPM är. Verkar vara något för win11 som jag borde kunna avaktivera?

Ja, fTPM:en är CPU-beroende så byter du den behöver du resetta den. Det är helt normalt. Senare BIOS-versioner aktiverar fTPM som standard eftersom det krävs för Windows 11. Det går såvitt jag vet att stänga av efter installationen om man vill, så länge man inte använder något som utnyttjar TPM:en. Det är dock inget som Microsoft har stöd för officiellt eftersom datorn då inte längre uppfyller systemkraven.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbamare:

Testa att cleara CMOS och sen in i bios och sätt dina inställningar.

Jag fick problem med min TPM i bios när jag bytte CPU (gick från en 3700X till en 5700G).
Det gav sig inte förrän jag clearade CMOS.

Tack för tipset, kan komma till nytta

Skrivet av blunden:

Ja, fTPM:en är CPU-beroende så byter du den behöver du resetta den. Det är helt normalt. Senare BIOS-versioner aktiverar fTPM som standard eftersom det krävs för Windows 11. Det går såvitt jag vet att stänga av efter installationen om man vill, så länge man inte använder något som utnyttjar TPM:en. Det är dock inget som Microsoft har stöd för officiellt eftersom datorn då inte längre uppfyller systemkraven.

Okej, då behöver jag inte tänka så mycket på det, köra en reparation och sedan ev stänga av det. Jag kör win10 och hade inte tänkt migrera till 11an än och jag använder inget som kräver TPM vad jag känner till.

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Medlem

Då kan jag uppdatera lite här igen om någon annan skulle få för sig att göra samma resa som jag. 2 reparationer av fTPM fick jag göra men nu fungerar det felfritt förutom att bios utseendet får mig att minnas mina ungdoms dagar, svart/vitt med svårnavigerad fläktjustering.

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla lite här om ni har någon erfarenhet/kunskap om prestandaförluster och liknande om man installerar en r5000 serie på ett asus x470 prime mobo? Har inte riktigt lust att köpa 500 serie mobo om de är onödiga utgifter

Har en r5 2600x och funderar på en r5-7 5000 serie helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar99:

Tänkte kolla lite här om ni har någon erfarenhet/kunskap om prestandaförluster och liknande om man installerar en r5000 serie på ett asus x470 prime mobo? Har inte riktigt lust att köpa 500 serie mobo om de är onödiga utgifter

Har en r5 2600x och funderar på en r5-7 5000 serie helt enkelt

Det ända vad jag kan tänka mig är väl avsaknad av pci-e 4.0 stöd, annars ska det nog inte vara något som påverkas, kör själv ryzen 5 5600 på ett b450 moderkort som saknar pci-e 4.0 stöd, allt jag kör rullar på som det ska och även prestanda i cinebench r23 är som det ska på runt 10100 - 10200 poäng.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Oskar99:

Tänkte kolla lite här om ni har någon erfarenhet/kunskap om prestandaförluster och liknande om man installerar en r5000 serie på ett asus x470 prime mobo? Har inte riktigt lust att köpa 500 serie mobo om de är onödiga utgifter

Har en r5 2600x och funderar på en r5-7 5000 serie helt enkelt

Jag kör en 5900x på ett Asus ROG STRIX B450-E & jag har inga problem.
Jag har däremot läst att det kanske inte är optimalt pg.a att moderkortets "kylning" inte är helt tillräckligt då iaf 5900x krämar på bra med värme. Har man däremot bra kylning i chassit överlag skall det inte vara stora problem, men går i tankar att uppgradera också just pga detta känns dock ovärt

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

Har ett MSI B350 TomaHawk tillsamans med en Ryzen 1700.
Vilken är den senaste generation av proppar som mitt moderkort stödjer?

En till fråga.
Hur stor påverkan har moderkorten på hastighet eller fps i spel.

hade det varit någon skillnad om jag t.ex. hade haft ett b650 med en Ryzen vad det nu kan vara jämfört med att köra samma processor & minnen på mitt nuvarande B350?

Var väldigt insatt i hårdvara förr. Men inte längre.

mvh

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Har ett MSI B350 TomaHawk tillsamans med en Ryzen 1700.
Vilken är den senaste generation av proppar som mitt moderkort stödjer?

En till fråga.
Hur stor påverkan har moderkorten på hastighet eller fps i spel.

hade det varit någon skillnad om jag t.ex. hade haft ett b650 med en Ryzen vad det nu kan vara jämfört med att köra samma processor & minnen på mitt nuvarande B350?

Var väldigt insatt i hårdvara förr. Men inte längre.

mvh

Verkar stöda alla, dvs alla t.o.m. Ryzen 5xxx.

Om du tänker uppgradera, se till att uppdatera BIOS innan bytet.

https://www.msi.com/Motherboard/B350-TOMAHAWK/support#cpu

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Hur stor påverkan har moderkorten på hastighet eller fps i spel?

Hade det varit någon skillnad om jag t.ex. hade haft ett b550 med en Ryzen vad det nu kan vara jämfört med att köra samma processor & minnen på mitt nuvarande B350?

Så länge allt annat är samma så har det obetydlig påverkan. Det som kan påverka är att moderkortet inte klarar samma minneshastighet och timings (Ryzen 1000-serien var dock oftast mer begränsad av dess integrerade minneskontroller snarare än moderkortet när det kom till minneshastighet). Du tappar ju också stöd för PCI-E 4.0, men än så länge är det ingen stor grej när det gäller spel. I vilket fall som helst ger en CPU i 5000-serien ett massivt lyft jämfört med 1000-serien.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Verkar stöda alla, dvs alla t.o.m. Ryzen 5xxx.
https://www.msi.com/Motherboard/B350-TOMAHAWK/support#cpu

Den där kompatibilitetslistan ska nog tas med en skopa salt. Det verkar vara samma lista för alla Tomahawk-kort, oavsett version, och i listan med BIOS nämns ingen kompatibilitet med nyare CPU.
... men jag hoppas att jag har fel.

Är det inte hög tid att starta motsvarande tråd med moderkort som bevisat stöder 5000-serien?

Permalänk

Sitte rmed en dator jag byggt ihop av gamla delar här ifrån marknaden. Första datorn jag bygger på massor av år, senaste jag byggde var nog ett Sandy Bridge-system och har inte hängt med överhuvudtaget sedan dess. Försöker läsa på och förstå vilka uppgraderingsmöjligheter som finns.

Sitter nu med följande:
CPU: AMD Ryzen 9 3900XT
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB CL16 3200 MHz
MOBO: ASRock X370 Taichi

Har läst på en del och vill kolla om jag förstått rätt. Mitt moderkort verkar stödja de flesta CPU:erna med AM4 om jag förstår det rätt (https://www.asrock.com/mb/amd/x370%20taichi/index.asp#CPU) då jag kör BIOS-version P7.10. Jag borde alltså, när det blir dags att uppgradera, kunna byta till t.ex. en 5800X3D eller 5950X utan problem?

Ang. RAM så verkar dock inte plattformen ha stöd för snabbare än 3200 mhz, så det blir svårt att uppgradera det utan nytt moderkort + cpu + ram, är det korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Sitte rmed en dator jag byggt ihop av gamla delar här ifrån marknaden. Första datorn jag bygger på massor av år, senaste jag byggde var nog ett Sandy Bridge-system och har inte hängt med överhuvudtaget sedan dess. Försöker läsa på och förstå vilka uppgraderingsmöjligheter som finns.

Sitter nu med följande:
CPU: AMD Ryzen 9 3900XT
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB CL16 3200 MHz
MOBO: ASRock X370 Taichi

Har läst på en del och vill kolla om jag förstått rätt. Mitt moderkort verkar stödja de flesta CPU:erna med AM4 om jag förstår det rätt (https://www.asrock.com/mb/amd/x370%20taichi/index.asp#CPU) då jag kör BIOS-version P7.10. Jag borde alltså, när det blir dags att uppgradera, kunna byta till t.ex. en 5800X3D eller 5950X utan problem?

Ang. RAM så verkar dock inte plattformen ha stöd för snabbare än 3200 mhz, så det blir svårt att uppgradera det utan nytt moderkort + cpu + ram, är det korrekt?

Ja gällande cpu och BIOS.

Gällande hastighet på RAM så finns det ingen fast gräns. Hur snabbt du kan köra dem beror främst på vad cpu:ns minneskontroller mäktar med och det skiljer sig från exemplar till exemplar. Dock är minneskontrollern i AM4 cpu:er före 5XXX-serien inte lika stabil som den senare.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ReMemberMe:

Sitte rmed en dator jag byggt ihop av gamla delar här ifrån marknaden. Första datorn jag bygger på massor av år, senaste jag byggde var nog ett Sandy Bridge-system och har inte hängt med överhuvudtaget sedan dess. Försöker läsa på och förstå vilka uppgraderingsmöjligheter som finns.

Sitter nu med följande:
CPU: AMD Ryzen 9 3900XT
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB CL16 3200 MHz
MOBO: ASRock X370 Taichi

Har läst på en del och vill kolla om jag förstått rätt. Mitt moderkort verkar stödja de flesta CPU:erna med AM4 om jag förstår det rätt (https://www.asrock.com/mb/amd/x370%20taichi/index.asp#CPU) då jag kör BIOS-version P7.10. Jag borde alltså, när det blir dags att uppgradera, kunna byta till t.ex. en 5800X3D eller 5950X utan problem?

Ang. RAM så verkar dock inte plattformen ha stöd för snabbare än 3200 mhz, så det blir svårt att uppgradera det utan nytt moderkort + cpu + ram, är det korrekt?

Cpun är med på kompatibilitetslistan och när det gäller ram så är det överklockning över 3200 så moderkorten kommer inte att ha officiellt stöd för högre och hur högt du kan komma varierar som med all överklockning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Ja gällande cpu och BIOS.

Gällande hastighet på RAM så finns det ingen fast gräns. Hur snabbt du kan köra dem beror främst på vad cpu:ns minneskontroller mäktar med och det skiljer sig från exemplar till exemplar. Dock är minneskontrollern i AM4 cpu:er före 5XXX-serien inte lika stabil som den senare.

Skrivet av mrqaffe:

Cpun är med på kompatibilitetslistan och när det gäller ram så är det överklockning över 3200 så moderkorten kommer inte att ha officiellt stöd för högre och hur högt du kan komma varierar som med all överklockning.

Tack för era svar, då är jag med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Sitter nu med följande:
CPU: AMD Ryzen 9 3900XT
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB CL16 3200 MHz
MOBO: ASRock X370 Taichi

Ang. RAM så verkar dock inte plattformen ha stöd för snabbare än 3200 mhz, så det blir svårt att uppgradera det utan nytt moderkort + cpu + ram, är det korrekt?

3200 MHz är den högsta officiella hastigheten av DDR4 specificerad av JEDEC. Allt över det är med andra ord alltid överklockning tekniskt sett.

För min del kunde jag köra mina 3200 MHz CL14-stickor i 3600 MHz när jag bytte från 1800X till 3900X på mitt ASUS ROG Strix X370-F, på grund av den bättre minneskontrollern i 3000-serien. Det är mycket möjligt att du kan nå högre också, men det är inget jag personligen har testat. Detsamma gäller de flesta moderkort i 300-serien, med några få undantag (exempelvis ASUS X370 Prime, om jag minns rätt).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q