Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

3) Romulans apparently have deadly acid blood now that kills a human with a positronic brain. lol

Dold text

På den punkten kan man ju säga att personen inte varit tillräckligt uppmärksam.

Personen i fråga "bet sönder" något och sedan spotta ut det. Giftigt, frätande, dödligt. Men det var inte personens blod.

Dold text

Är Picard perfekt? Nej. Är det bästa Star Trek någonsin? Nej. Är det bästa Star Trek vi har just nu? Absolut!

Till skillnad från en annan Star Trek serie, så försöker Picard iallafall hålla sig något sånär till "canon" och inte uppfinna en massa saker som inte borde finnas i sin tidsperiod. Ex. som "spore drive" som kan ta dig vartsomhelst i galaxen på 1 sekund, inklusive inne i planeter, eller 3D hologram i realtidskommunikation. Den serien säger sig vara i samma tidslinje som TOS, TNG m.fl, men passar inte alls in. Ignorerar man det visuella, så är det ändå en "teknisk" reboot med diverse tekniker som inte borde finnas. Hade Janeway haft Spore Drive i VOY, så hade hon vart hemma i pilotavsnittet.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Är Picard perfekt? Nej. Är det bästa Star Trek någonsin? Nej. Är det bästa Star Trek vi har just nu? Absolut!

Till skillnad från en annan Star Trek serie, så försöker Picard iallafall hålla sig något sånär till "canon" och inte uppfinna en massa saker som inte borde finnas i sin tidsperiod. Ex. som "spore drive" som kan ta dig vartsomhelst i galaxen på 1 sekund, inklusive inne i planeter, eller 3D hologram i realtidskommunikation. Den serien säger sig vara i samma tidslinje som TOS, TNG m.fl, men passar inte alls in. Ignorerar man det visuella, så är det ändå en "teknisk" reboot med diverse tekniker som inte borde finnas. Hade Janeway haft Spore Drive i VOY, så hade hon vart hemma i pilotavsnittet.

Sammanfattar även min syn på serien.
Är mycket glad att se att de håller sig till canon och bygger upp en trovärdig story för Picard.
Alldeles för tidigt för att uttala sig om serien som helhet ännu, men jag gillar det hela såhär långt.
Ingen stress med massa effekter och explosioner och annat, utan man tar sig tid att bygga upp en story.

Framförallt slås jag av kontrasten med Discovery när det gäller själva mentaliteten hos karaktärerna.
I Discovery kändes det inte som att de strävade efter de där utopiska idealen som kännetecknat Star Trek, utan vi hade en massa grälsjuka personer som mest tänkte på sig själva. Det var snarare en dystopi och värre än hur det ser ut idag.
Dessutom kryddat med massa ytlig diversitysignalering när det gäller representation och så vidare.

Star Trek ska handla om att vidga sina vyer, personlig utveckling och tolerans på riktigt.
I Star Trek Picard ser jag mer en återgång till de mer klassiska idealen där folk står upp för sin moral även om det innebär problem för den egna karriären (som i Picards fall).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Sammanfattar även min syn på serien.
Är mycket glad att se att de håller sig till canon och bygger upp en trovärdig story för Picard.
Alldeles för tidigt för att uttala sig om serien som helhet ännu, men jag gillar det hela såhär långt.
Ingen stress med massa effekter och explosioner och annat, utan man tar sig tid att bygga upp en story.

Framförallt slås jag av kontrasten med Discovery när det gäller själva mentaliteten hos karaktärerna.
I Discovery kändes det inte som att de strävade efter de där utopiska idealen som kännetecknat Star Trek, utan vi hade en massa grälsjuka personer som mest tänkte på sig själva. Det var snarare en dystopi och värre än hur det ser ut idag.
Dessutom kryddat med massa ytlig diversitysignalering när det gäller representation och så vidare.

Star Trek ska handla om att vidga sina vyer, personlig utveckling och tolerans på riktigt.
I Star Trek Picard ser jag mer en återgång till de mer klassiska idealen där folk står upp för sin moral även om det innebär problem för den egna karriären (som i Picards fall).

Oj, oj, här ha vi en riktig "politisk" Trekkie! Personligen bryr jag mig noll om politiken utan uppskattar allt från TOS till dagens Picard som underhållning. Jag misstänker att så var tanken från början. Jag blir inte populär på några inrökta sajter men jag gillar alla de nya Star Trek-varianterna även Discovery. Ett av mina bästa bioögonblick var när Final Frontier hade extra tidig premiär på Draken för medlemmar i West Coast Trekkers.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Oj, oj, här ha vi en riktig "politisk" Trekkie! Personligen bryr jag mig noll om politiken utan uppskattar allt från TOS till dagens Picard som underhållning. Jag misstänker att så var tanken från början. Jag blir inte populär på några inrökta sajter men jag gillar alla de nya Star Trek-varianterna även Discovery. Ett av mina bästa bioögonblick var när Final Frontier hade extra tidig premiär på Draken för medlemmar i West Coast Trekkers.

Det är den där tanken om en framtida bättre värld och hur mänskligheten ständigt förbättras som inspirerar mig.
Gillar att se hur forna fiender till slut kan samarbeta och komma överrens och tillsammans bli starkare.
Gillar inte om tittaren skrivs på näsan på ett övertydligt sätt vad gäller politik dock.

Uppskattar också det mesta som har med Trek att göra, men tycker att senaste discovery inte kändes andemässigt speciellt trekkigt.
Har dock ändå sett alla avsnitt av Discovery, även om det är den serie jag gillar sämst såhär långt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det är den där tanken om en framtida bättre värld och hur mänskligheten ständigt förbättras som inspirerar mig.
Gillar att se hur forna fiender till slut kan samarbeta och komma överrens och tillsammans bli starkare.
Gillar inte om tittaren skrivs på näsan på ett övertydligt sätt vad gäller politik dock.

Uppskattar också det mesta som har med Trek att göra, men tycker att senaste discovery inte kändes andemässigt speciellt trekkigt.
Har dock ändå sett alla avsnitt av Discovery, även om det är den serie jag gillar sämst såhär långt.

+1 på det mesta här! Visst finns det politiska inslag som är tydliga, men ärligt inget som slog mig "på näsan" när jag själv såg avsnitten. ST har ju alltid varit politisk (svarta skådisar och med asistiskt ursprung i TOS t.ex). Men inget jag retar mig på eller fäster mig vid speciellt, utan jag njuter av showen. Tycker den fångar en hel del av själen av Picard från TNG och det räcker långt för mig. Sen att det handlar om Data är för mig en STOR grej som de ska ha eloge för att ha tagit upp tråden på. En av favorit-karaktärerna overall i ST för min del.

Discovery är till skillnad från detta betydligt mer problematisk då den känns rätt icke-ST i det mesta. Klingonernas utseende t.ex... Men, jag kollar på den också och tar den för vad den är med en klackspark; En alternativ Star Trek, liksom filmrebooten av Abrams.
Ju mer ST det sänds ju bättre!

Vad man verkligen saknar är en ny Stargate-reboot, men det var en annan tråd det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Vad man verkligen saknar är en ny Stargate-reboot, men det var en annan tråd det...

Så länge det är en lika bra "reboot" som Mandalorian.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Rekordmedlem

Lugna nu, Piccard verkar underhållande än så länge.
Jag väntar bara på att Q kommer styr upp allt, när han kommer så kan det bli lite svårt att hänga med i teknik, fysik och tidslinjer för han gör ju lite som han vill med allt och alla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Long live the Q.

Det allra bästa i TNG och Voyager sedan skivat bröd.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Barsk66:

r en ny Stargate-reboot, men det var en annan tråd det...

Nej fy fan, ingen reboot. Ny Stargate-serie som bygger på det existerande är nog det främsta jag önskar inom TV, medan en reboot som förstör 17 års historia är bland det sista jag skulle vilja se.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nej fy fan, ingen reboot. Ny Stargate-serie som bygger på det existerande är nog det främsta jag önskar inom TV, medan en reboot som förstör 17 års historia är bland det sista jag skulle vilja se.

Håller med. Stargate som serie är perfekt, Med undantag för Universe som dom helt typ tappade riktning med och inte visste vad dom vill ha gjort med premisserna. Att omintegöra SG-1 eller SGA vore helt förkastligt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Försöker tröttsamts se på ep3.
Plågsamt.

Väntar på att ”Trek” ska ha nån betydelse!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vet inte vad ni förväntade er med PIC egentligen. Sades redan från början att det skulle vara helt annorlunda än TNG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vet inte vad ni förväntade er med PIC egentligen. Sades redan från början att det skulle vara helt annorlunda än TNG.

En del förväntade sig - hör och häpna - Star Trek.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

En del förväntade sig - hör och häpna - Star Trek.

MEN jämfört med Discovery så går det att titta på, trots sina brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

En del förväntade sig - hör och häpna - Star Trek.

Och vad är Star Trek enligt dig då?

Picard är 100 ggr mer Star Trek än vad Discovery någonsin vart. Det är inte samma stil som TNG men vad ska man förvänta sig?

Många som tycker Discovery är underbart, använder argumentet att man inte kan göra en Star Trek serie som ser ut som det gjordes på 60-talet, därför ser Discovery ut som det gör. Samma argument går att återanvända för Picard vs TNG.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Och vad är Star Trek enligt dig då?

Det går ju inte att komma ifrån att kärnan i Star Trek är Gene Roddenberry och hans positiva utopiska framtidsvision. Det finns 35245217 olika berättelser som är dystopier, men vilka andra med riktiga utopier finns det egentligen?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Inaktiv

Gene Roddenberrys vision har väl inte varit särskilt aktuell sen typ TNG säsong 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Gene Roddenberrys vision har väl inte varit särskilt aktuell sen typ TNG säsong 2.

Blir den mindre betydelsefull p.g.a detta?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

Blir den mindre betydelsefull p.g.a detta?

Ja?

Permalänk

Trist att det inte är fristående avsnitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ljusår bättre än Discovery. Men det säger inte mycket. För tidigt att säga hur serien är efter bara tre avsnitt känner jag.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Gene Roddenberrys vision har väl inte varit särskilt aktuell sen typ TNG säsong 2.

Större delen av TNG och Voyager, stundtals finns dessa teman till och med i Enterprise.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Trist att det inte är fristående avsnitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker precis tvärtom här.
Att alla avsnitt var i stort sett helt fristående i gamla serierna tycker jag var en av de största nackdelarna.
Man fick aldrig känslan att vad de gjorde, upptäckte eller vilka nya tekniker de utvecklade fick någon betydelse i senare avsnitt.
Det var som att det aldrig hänt. Vill ha mer kontinuitet och känsla av utveckling.
Enterprise tycker jag var lite bättre på denna punkt dock.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Star Trek Picard DISASTER | Destroys Gene Roddenberry's Vision and TNG's Legacy

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektroman:

Star Trek Picard DISASTER | Destroys Gene Roddenberry's Vision and TNG's Legacy
https://www.youtube.com/watch?v=vzfXICDJMUc

Med den bilden kommer jag inte ens bemöda mig med att titta en sekund på videoklippet.

Permalänk
Medlem

Jag kan nog anse att Nerdrotic bara bidrar till en sämre diskussion om man dra in denne.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Nerdrotic, Mecharandom, Midnight's Edge m.fl är ett gäng "konspirationsteoretiker" som gör mer smutskastning mot Star Trek, CBS och dom inblandade i produktionen, än något annat. Lägger ingen större vikt vid deras åsikter.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Med den bilden kommer jag inte ens bemöda mig med att titta en sekund på videoklippet.

Ja varför bedömma vad som sägs i videon och de argument som tas upp när man kan göra det enkelt för sig och döma efter en bild som inte egentligen har med videons innehåll att göra?

Skrivet av Meurik:

Nerdrotic, Mecharandom, Midnight's Edge m.fl är ett gäng "konspirationsteoretiker" som gör mer smutskastning mot Star Trek, CBS och dom inblandade i produktionen, än något annat. Lägger ingen större vikt vid deras åsikter.

Den videon jag länkade av nerdrotic är första jag sett av personen, och de andra kanalerna du skrev har jag aldrig sett. Vad består konspirationsteorierna av?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Tycker precis tvärtom här.
Att alla avsnitt var i stort sett helt fristående i gamla serierna tycker jag var en av de största nackdelarna.
Man fick aldrig känslan att vad de gjorde, upptäckte eller vilka nya tekniker de utvecklade fick någon betydelse i senare avsnitt.
Det var som att det aldrig hänt. Vill ha mer kontinuitet och känsla av utveckling.
Enterprise tycker jag var lite bättre på denna punkt dock.

Enterprise hade en perfekt avvägning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektroman:

Ja varför bedömma vad som sägs i videon och de argument som tas upp när man kan göra det enkelt för sig och döma efter en bild som inte egentligen har med videons innehåll att göra?

Varför ha en sådan bild om det inte har nåt med videon att göra? Väldigt oseriöst. Nej, ser ingen anledning till att titta på den.

Skrivet av FattarNiInte:

Enterprise hade en perfekt avvägning.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det är roligt, när Enterprise kom så blev den jätteutskälld, men idag får den mest praise.

Undrar vad folk kommer tycka om Discovery om 15 år