Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snubb1:

Jag tycker inte första avsnittet var tillräckligt för att bilda mig en uppfattning om serien.

Kan nog hålla med om det. Kändes inte som det gav så mycket mer än en matig trailer. Förstår inte varför den inte fick dubbelavsnitt?

Permalänk
Medlem

Många har mycket nostalgikänsla bara för att det är Picard - som är en karaktär känd inte bara från serien TNG i sig utan även i populärkulturen.

Ju mer distans man får till serien och ju mer den nostalgikänslan lägger sig, desto sämre och sämre framstår serien.

Vill man se action finns det 82475 olika serier och filmer att välja på. Det som gjorde Star Trek speciellt har ALDRIG varit "action".

Det som gjorde Star Trek speciellt var:
* Utopiskt framtidsscenario
* Vetenskap som kulturellt sammanhållande system
* Upptäckaranda
* Filosofi. Gamla Star Trek diskuterades ofta intressanta frågor som "Vad innebär det egentligen att något är en livsform?", "Vad är egentligen bakgrunden och syftet med prime directive?", "Vad har känslor för betydelse och vad innebär Vulcans nedtryckande av dem?"

Och det är väl där Kalle, 15, som vill ha snabba kickar utöver onanin medan han äter chips, tappar intresset, som uppenbarligen är den målgrupp de som gör Star Trek nuförtiden riktar sig till.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ursäkta mig lite här nu, men en återgång till de gamla idealen och känslan?
Nu tänker jag vara fräck att påstå att du kanske inte ens har sett ToS eller TnG om du tycker att Picard går i samma fotspår som föregående serier för det finns inte mycket som är samma så här långt, förutom att vissa karaktärer återanvänds.

För övrigt, tråkigt väder vi har haft idag.

Jag har sett allt Star Trek. TNG flera gånger, DS9, Voyager två gånger, Enterprise en gång. Alla filmer, inklusive Abrams "reboot"
ToS lider dock lite av det faktum att jag är så gammal att när ToS sändes i svensk TV så kom den efter Månbas Alpha (Space 1999) som var min första sci-fi serie jag såg som liten. Månbas alpha (sändes 1976) satte enormt stora avtryck i den grabben, och har faktiskt bitvis riktigt imponerande specialeffekter och snyggt foto. Star Trek (sändes 1977) är ju lite äldre och hade rätt mycket tristare specialeffekter. Jag minns planeterna som såg ut som glänsande målade klot (vilket de nog var). Även om jag gillade Star Trek då så var favoriten solklart månbas alpha! När sen TNG kom så blev jag toksåld på Star Trek, och har sedermera också omvärderat ToS i jämförelse med Månbas alpha.

Jag säger inte att Picard är identisk med föregående "äkta" Star trek. Det finns inget skepp. Men det handlar om karaktärerna och handlingen är viktigare än effekterna. Det som verkligen är "Trek" för mig är att berättelserna berör, känslomässigt. Förutom just att det är i rymden, framtiden, miljöerna och allt det där. TNG är den främsta serien för mig av den anledningen. Det är här som jag menar att Picard följer upp detta i samma anda. Även om det är mer action här. Det störde mig inte alls. Det är ju ett pilotavsnitt, man kan förvänta sig lite pizza med extra allt i en pilot...

Tråkigt väder här också!

Permalänk
Medlem

Video i trådstarten ser ut som att man har nåt skräp i ögat som får allt att se suddigt ut. Hemskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag säger inte att Picard är identisk med föregående "äkta" Star trek. Det finns inget skepp. Men det handlar om karaktärerna och handlingen är viktigare än effekterna. Det som verkligen är "Trek" för mig är att berättelserna berör, känslomässigt. Förutom just att det är i rymden, framtiden, miljöerna och allt det där. TNG är den främsta serien för mig av den anledningen. Det är här som jag menar att Picard följer upp detta i samma anda. Även om det är mer action här. Det störde mig inte alls. Det är ju ett pilotavsnitt, man kan förvänta sig lite pizza med extra allt i en pilot...

Det du skriver här är dock inget som på något sätt är unikt för Star Trek.
Jag ser Picard mest som ännu en av dessa serier i existerande universa som landat ett par kilometer från hur tidigare serier i universat tett sig.

Vill man ha Star Trek känsla idag så verkar det enbart finns icke Star Trek serier såsom The Orville att se på.

TCD sammanfattar bäst:

Permalänk
Medlem

Hade låga förväntningar, men bara den delen hade mer ST känsla för mig än hela Discovery. Kanske har att göra med att det är Patrik Stewart. Den gubben bara osar Star Trek på nåt sätt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Såg första avsnittet.

Ska ge serien några avsnitt. Sen visar det sig om jag fastnar eller inte. Finns en del positivt och en del negativt.

På plussida finner man en intressant story. Blade runner-lik med androider som gjort uppror. Får man väl anta. Kommande avsnitt fyller väl i back-storyn. CGI var rätt bra. Viktigt i en sci-fi serie att den sitter.
På minussidan, dialogen var lite torftig, stundtals. Person x säger något, person y svarar ja/nej och så vidare. Och som vanligt, castingen. Återstår att se om det blir bra eller inte.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

Det du skriver här är dock inget som på något sätt är unikt för Star Trek.
Jag ser Picard mest som ännu en av dessa serier i existerande universa som landat ett par kilometer från hur tidigare serier i universat tett sig.

Vill man ha Star Trek känsla idag så verkar det enbart finns icke Star Trek serier såsom The Orville att se på.

TCD sammanfattar bäst:
https://www.youtube.com/watch?v=A2XrkuexUaY

Tyvärr ligger det ju något i det han säger, men eftersom Discovery (ur mitt perspektiv) var så jävla dålig så känns detta väldigt mycket fräschare. Men man kan ju samtidigt inte sluta undrar hur manusförfattarna tänkte med vissa saker. Bara för att det är sci-fi måste man ju inte frångå all logik.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

Haha, ja den var ju lite rolig. Otroligt vad man kan analysera ut från ett enda avsnitt...
Visst, jag säger inte att serien är perfekt. Men ärligt talat, jag tyckte inte att TNG blev riktigt bra förrän i säsong 2-3 sisådär heller, förutom några riktigt bra episoder här och där. Problemet på den tiden var ju att de gjorde så otroligt många avsnitt typ 24 per säsong, så en del av dom var ju riktigt kassa ärligt talat. Utfyllnad mest, och några bestående av 90% klipp från tidigare episoder pga budgetskäl. Ge Picard några avsnitt åtminstone innan man gör en "review" åtminstone. Jösses. Att dra några slutsatser efter ett enda avsnitt är ju hårresande. Han säger ju själv efter allt snack att han kommer se fortsättningen med stort intresse för att se vart alla plot lines hamnar, så uppenbarligen fångade serien nåt intresse.

Sen fattar jag inte varför man, om man ska ge sitt eget betyg på serien klipper in en Youtube review. Skaffa er ett eget intryck istället för att låna nån annans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Haha, ja den var ju lite rolig. Otroligt vad man kan analysera ut från ett enda avsnitt...
Visst, jag säger inte att serien är perfekt. Men ärligt talat, jag tyckte inte att TNG blev riktigt bra förrän i säsong 2-3 sisådär heller, förutom några riktigt bra episoder här och där. Problemet på den tiden var ju att de gjorde så otroligt många avsnitt typ 24 per säsong, så en del av dom var ju riktigt kassa ärligt talat. Utfyllnad mest, och några bestående av 90% klipp från tidigare episoder pga budgetskäl. Ge Picard några avsnitt åtminstone innan man gör en "review" åtminstone. Jösses. Att dra några slutsatser efter ett enda avsnitt är ju hårresande. Han säger ju själv efter allt snack att han kommer se fortsättningen med stort intresse för att se vart alla plot lines hamnar, så uppenbarligen fångade serien nåt intresse.

Sen fattar jag inte varför man, om man ska ge sitt eget betyg på serien klipper in en Youtube review. Skaffa er ett eget intryck istället för att låna nån annans.

Jag kollade avsnittet först och såg videon efteråt. Den sammanfattar bra vad jag tyckte om avsnittet. Inte jättedåligt men spretigt. Vi får se om det blir bra och om ett par avsnitt så vet vi.
Att man blatant blandar in realpolitik är alltid en varningsflagga nuförtiden just för att man inte gör det vare sig subtilt eller tillåter publiken att skapa sig en egen uppfattning utan helst skriver folk på näsan. Då blir ämnet enbart fördummat. Det var något som de tidigare serierna gjorde betydligt bättre vilket gjorde dom sevärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

Jag kollade avsnittet först och såg videon efteråt. Den sammanfattar bra vad jag tyckte om avsnittet. Inte jättedåligt men spretigt. Vi får se om det blir bra och om ett par avsnitt så vet vi.
Att man blatant blandar in realpolitik är alltid en varningsflagga nuförtiden just för att man inte gör det vare sig subtilt eller tillåter publiken att skapa sig en egen uppfattning utan helst skriver folk på näsan. Då blir ämnet enbart fördummat. Det var något som de tidigare serierna gjorde betydligt bättre vilket gjorde dom sevärda.

Intressant, jag tolkade inte det så, alltså nutidspolitik. Antar att du menar romulanerna här?
Koppling till raspolitik och främlingsfientlighet är ju inte specifikt nutiden, det har alltid funnits som en sur krydda i tillvaron. Att recensören läser in nutidspolitik i det är hans egen koppling...

Men jag håller med om att det är extra anmärkningsvärt att de hanteras så i en framtid där ju federationen sedan lång tid utplånat detta och mänskligheten vuxit från sådant. Det var ju ett av huvudspåren i tidigare serier, och nåt som Picard i TNG stod upp för. Men det förklarar ju varför han avgick från Star Fleet. Uppenbarligen har också framtiden mörka krafter som verkar i andra riktningar än öppenhet och att omfamna olikhet... Jag väntar med spänning på att se vart detta ska leda. Man kan ju anta att då det handlar om Picard att detta är ett huvudspår i serien.

Låt oss nu se färdigt säsongen så kan man sätta ett betyg sen... Det är ju bara 10 avsnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Intressant, jag tolkade inte det så, alltså nutidspolitik. Antar att du menar romulanerna här?
Koppling till raspolitik och främlingsfientlighet är ju inte specifikt nutiden, det har alltid funnits som en sur krydda i tillvaron. Att recensören läser in nutidspolitik i det är hans egen koppling...

Men jag håller med om att det är extra anmärkningsvärt att de hanteras så i en framtid där ju federationen sedan lång tid utplånat detta och mänskligheten vuxit från sådant. Det var ju ett av huvudspåren i tidigare serier, och nåt som Picard i TNG stod upp för. Men det förklarar ju varför han avgick från Star Fleet. Uppenbarligen har också framtiden mörka krafter som verkar i andra riktningar än öppenhet och att omfamna olikhet... Jag väntar med spänning på att se vart detta ska leda. Man kan ju anta att då det handlar om Picard att detta är ett huvudspår i serien.

Låt oss nu se färdigt säsongen så kan man sätta ett betyg sen... Det är ju bara 10 avsnitt.

Ja, och anledningen att jag tolkar det så är att Patrick Stewart själv gått ut och pratat om det i upptakten till serien. Star Trek har ju alltid innehållit intressanta kopplingar till kontemporära händelser men alltid inneslutit och förvrängt dom så att den som tittar ser det som en fräsch vinkel på ett nutidsfenomen och inte ett politiskt ställningstagande.

Att man börjar ändra om i universat för att kunna lägga in sina politiska gliringar känns verkligen inte som en bra lösning.

Förhoppningsvis blir det en bra säsong på andra vis dock.

Permalänk
Medlem

Det finns ju vissa rykten som säger att huvudantagonisten är baserad på Donald Trump.
Jag hoppas att detta verkligen bara är ett rykte.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

Jag kollade avsnittet först och såg videon efteråt. Den sammanfattar bra vad jag tyckte om avsnittet. Inte jättedåligt men spretigt. Vi får se om det blir bra och om ett par avsnitt så vet vi.
Att man blatant blandar in realpolitik är alltid en varningsflagga nuförtiden just för att man inte gör det vare sig subtilt eller tillåter publiken att skapa sig en egen uppfattning utan helst skriver folk på näsan. Då blir ämnet enbart fördummat. Det var något som de tidigare serierna gjorde betydligt bättre vilket gjorde dom sevärda.

Något man gjort i alla år i Star Trek. Eller har folk verkligen glömt bort dessa?

Nu kanske ovan exempel är extremt tydlig, men det var en defintiv hänvisning till dåtidens (och nutidens) rasism mot mörkhyade personer.

Skrivet av Ssargon:

Ja, och anledningen att jag tolkar det så är att Patrick Stewart själv gått ut och pratat om det i upptakten till serien. Star Trek har ju alltid innehållit intressanta kopplingar till kontemporära händelser men alltid inneslutit och förvrängt dom så att den som tittar ser det som en fräsch vinkel på ett nutidsfenomen och inte ett politiskt ställningstagande.

Att man börjar ändra om i universat för att kunna lägga in sina politiska gliringar känns verkligen inte som en bra lösning.

Förhoppningsvis blir det en bra säsong på andra vis dock.

Star Trek har flera exempel på karaktärer som går tvärtemot "Starfleet idealen" och verkar för "Federationens bästa" även när det känns helt moraliskt fel. Detta är ingen nyhet i Picard serien, utan har pågått under en längre tid genom flera serier och filmer.

TNG: Picard tvingas avlägsna en bosättning med "indianer" för att Federation slutit avtal med Cardassianerna efter ett krig.
DS9: Starfleet Amiral utnyttjar situationen med Dominion, för att försöka överta hela Federationen under militärt styre.
DS9: Kapten Sisko gör diverse "gråzon" aktiviteter för att lura Romulanerna till att delta i kriget mot Dominion.
DS9: Section 31 skapar ett virus för att försöka utplåna Founders. Starfleet säger sig "inte gilla detta" men accepterar det.
Insurrection: Ytterligare en bosättning som ska tvingas från sina hem enligt en Starfleet Amiral, denna gång för att hjälpa en f.d fiende.

Listan kan säkert göras längre, men poängen kvarstår.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem

Det är inte fel att göra paralleller till nutidens politik, men det kräver två saker:

1. Att det görs på ett sätt som PASSAR IN i universumet där man placerar det.
2. Att det görs på ett sätt som har en inneboende logik som förklaring.

I Pic låter de Federationen (som är en enormt stor, intragalaktisk organisation) plötsligt vända 180 grader och gå rakt emot sina absolut mest grundläggande principer. Det passar INTE in i Star Trek-universumet. Det finns heller ingen inneboende logik i det. Federationen görs till en halmdocka som endast framstår som korkad (eller ond) och ologisk. De misslyckas alltså med både punkt 1 och 2.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Hänger inte alls ihop med Star Trek Online där Romulans efter Romulus förstörelse delats upp i olika fraktioner där en del har nära samarbete med Starfleet och andra är mer fientliga, vilket är ett väldigt mycket mer trovärdigt scenario än att Federationen plötsligt skulle dra en hel ras över en kam och se dem som mindre värda som folk överlag.

Nu tillhör STO kanske inte officiell kanon men serieskaparna hade gott kunnat i alla fall kasta ett öga hur de utvecklat universumet där, vilket i STO faktiskt gjors jävligt bra måste jag säga, något av det bästa "in-universumet" jag sett i ett dataspel.

Du jämför tv serien som är uttalad kanon med ett spel som inte är, och retar dig på skillnaderna? Visst har STO en välbyggd story, men den är ändå inte accepterad som canon. Den är svår att använda som referens.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Du jämför tv serien som är uttalad kanon med ett spel som inte är, och retar dig på skillnaderna? Visst har STO en välbyggd story, men den är ändå inte accepterad som canon. Den är svår att använda som referens.

Det säger väl det mesta att ett spel som är gratis att spela lyckas göra en 1000 gånger bättre och mer trovärdig story än en serie producerad av ett miljarddollarbolag.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Inaktiv

Det har gått 20 år i Star Trek-världen sen vi såg nånting, så jag vet inte var detta "plötsligt" kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det har gått 20 år i Star Trek-världen sen vi såg nånting, så jag vet inte var detta "plötsligt" kommer ifrån.

Relativt plötsligt jämfört med de 200 år Federationen existerat och under den tiden haft vissa väldigt grundläggande principer.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektroman:

Relativt plötsligt jämfört med de 200 år Federationen existerat och under den tiden haft vissa väldigt grundläggande principer.

Inte direkt första gången Starfleet har visat såna sidor

Permalänk
Medlem

Jag tyckte första avsnittet var bra. Kommer bli skoj att se vart detta leder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Inte direkt första gången Starfleet har visat såna sidor

Som sagt:

TNG: Picard tvingas avlägsna en bosättning med "indianer" för att Federation slutit avtal med Cardassianerna efter ett krig.
DS9: Starfleet Amiral utnyttjar situationen med Dominion, för att försöka överta hela Federationen under militärt styre.
DS9: Kapten Sisko gör diverse "gråzon" aktiviteter för att lura Romulanerna till att delta i kriget mot Dominion.
DS9: Section 31 skapar ett virus för att försöka utplåna Founders. Starfleet säger sig "inte gilla detta" men accepterar det.
Insurrection: Ytterligare en bosättning som ska tvingas från sina hem enligt en Starfleet Amiral, denna gång för att hjälpa en f.d fiende.

Finns fler exempel, men ett bra utdrag från "dom senaste åren".

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Det finns ju vissa rykten som säger att huvudantagonisten är baserad på Donald Trump.
Jag hoppas att detta verkligen bara är ett rykte.

Det är politiska saker som händer i världen idag och därför är serien usel.
I gamla Star Trek så har de en Abraham Lincoln som tror att den svarta kvinnan blir kränkt
av hans uttalande men hon blir inte det eftersom racism är något som är dött och begravet.

Till och med Patrick Stewart har varnat att serien är politiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crippen:

Det är politiska saker som händer i världen idag och därför är serien usel.
I gamla Star Trek så har de en Abraham Lincoln som tror att den svarta kvinnan blir kränkt
av hans uttalande men hon blir inte det eftersom racism är något som är dött och begravet.

Till och med Patrick Stewart har varnat att serien är politiskt.

Star Trek har alltid varit politiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Som sagt:

TNG: Picard tvingas avlägsna en bosättning med "indianer" för att Federation slutit avtal med Cardassianerna efter ett krig.
DS9: Starfleet Amiral utnyttjar situationen med Dominion, för att försöka överta hela Federationen under militärt styre.
DS9: Kapten Sisko gör diverse "gråzon" aktiviteter för att lura Romulanerna till att delta i kriget mot Dominion.
DS9: Section 31 skapar ett virus för att försöka utplåna Founders. Starfleet säger sig "inte gilla detta" men accepterar det.
Insurrection: Ytterligare en bosättning som ska tvingas från sina hem enligt en Starfleet Amiral, denna gång för att hjälpa en f.d fiende.

Finns fler exempel, men ett bra utdrag från "dom senaste åren".

Tror du missade eller inte förstod det jag skrev om inneboende logik som förklaring.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig verkligen som en tölp här bland alla Star Trek nördar (är Star Wars nörd själv) men jag tyckte första avsnittet var riktigt bra.
Har i princip bara sett JJ Abrams filmerna, så jag hädar väl som fan nu, men jag kommer definitivt fortsätta följa denna serie i alla fall.

Är stort fan av everything sci-fi och detta är precis i min smak.
Borde verkligen se de andra ST serierna också inser jag nu...

Permalänk
Medlem

@Billy Joe Bob: Bara att passa på så länge de ligger kvar i Netflix!
Förhoppningsvis "forever", men man vet aldrig. Ett tag i samband med lanseringen av Discovery så fanns alla filmer också, men de flesta är borta nu.

Permalänk
Medlem

Om man verkar gillar SCI-FI bör man kolla upp begreppen "hård" och "mjuk" science fiction.

Citat:

Hård science fiction (engelska: hard science fiction) en kategori inom science fiction där man lägger tonvikten på tekniska och naturvetenskapliga detaljer, särskilt när det gäller fysik, astrofysik, kemi, biologi och teknologi. Flera riktiga förutsägelser kommer från den hårda science fiction-genren, till exempel förutsåg Arthur C Clarke de geostationära satelliterna.

Observera att mjuk sci-fi har två OLIKA definitioner:

Citat:

Soft science fiction, or soft SF, is a category of science fiction with two different definitions.

1. It explores the "soft" sciences, and especially the social sciences (for example, anthropology, sociology, or psychology), rather than engineering or the "hard" sciences (for example, physics, astronomy, or chemistry).

2. It is not scientifically accurate or plausible; the opposite of hard science fiction.

Gamla Star Trek var BÅDE hård och mjuk sci-fi TYP 1.
Nya (fördummade) Star Trek är endast mjuk sci-fi TYP 2.

Picard hör tyvärr till kategorin "nya".

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, klart svalare mottagning här än vad jag hade väntat mig! Såg precis första avsnittet, och blev positivt överraskad. Jag har förvisso inte hatat Discovery heller, så vad vet jag?

Jag tror inte man bör förvänta sig att Picard är exakt som TNG, men nog tycker jag det här avsnittet var nära nog för att jag ska känna mig nöjd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Om man verkar gillar SCI-FI bör man kolla upp begreppen "hård" och "mjuk" science fiction.
...
Gamla Star Trek var BÅDE hård och mjuk sci-fi TYP 1.
Nya (fördummade) Star Trek är endast mjuk sci-fi TYP 2.

Lite tidigt att bedöma det av ett avsnitt, väl...

Skrivet av Thomas:

Hm, klart svalare mottagning här än vad jag hade väntat mig! Såg precis första avsnittet, och blev positivt överraskad. Jag har förvisso inte hatat Discovery heller, så vad vet jag?

Jag tror inte man bör förvänta sig att Picard är exakt som TNG, men nog tycker jag det här avsnittet var nära nog för att jag ska känna mig nöjd.

+1!
Även om jag till viss del håller med tidigare inlägg om att det är lite bekymmersamt att Star Fleet och Federationen gör en helomvändning från sina tidigare ideal. Men jag kan anta att det också är det som sätter lite av grunden för den här serien, och det behöver ju inte betyda att det slutar där. Om nån kan påverka en världsordning mer eller mindre själv driven av sin pondus, så är det ju Picard! Vi får väl se...