Permalänk
Medlem

Ikväll testade jag att spela utomhus på gårdsplanen. Spelade bara pingis i Eleven. Stor grusad yta så jag målade upp en yta på ca 6x6m. Funkade fantastiskt bra och vad skönt det var att kunna röra sig ohindrat över en sån yta! Vann betydligt många fler bollar eftersom jag nu kunde springa fram vid sidan av bordet och slå i helt andra vinklar än vad jag kunde inomhus.

Tur att vi bor på landet utan grannar som ser in i trädgården

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Känner att jag har alldeles för mycket frågor men alla är ju relaterade till Quest så antar att det är okej.

Jag funderar på att köpa ett USB-C instickskort till min stationära dator i dagarna och undrar hur bra/dåligt den skulle kunna klara SteamVR med Oculus LINK. Specsen jag har nu är i3 6100, Radeon RX 560 och 8 GB ram.

Testade att köra Link på min laptop då den redan har USB-C men grafikkortet stöddes inte. Kan tilläggas att den har en i7 8550U, MX150 och 8 GB RAM så CPU:n verkar iaf bättre men nu är det den Stationära jag vill testa med så vad tror ni?

Glömde nästan säga att jag testade Virtual Desktop på den stationära vilket i sig funkade men fick aldrig till det med SteamVR, har ingen aning hur man gör med alla dessa saker trots dem Youtube videos jag kollat på...

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Ikväll testade jag att spela utomhus på gårdsplanen. Spelade bara pingis i Eleven. Stor grusad yta så jag målade upp en yta på ca 6x6m. Funkade fantastiskt bra och vad skönt det var att kunna röra sig ohindrat över en sån yta! Vann betydligt många fler bollar eftersom jag nu kunde springa fram vid sidan av bordet och slå i helt andra vinklar än vad jag kunde inomhus.

Tur att vi bor på landet utan grannar som ser in i trädgården

Haha härligt, var det soligt? Störde inte trackingen? Annars hörde jag tidigare att det inte var rekomenderar i soligt väder men jag minns inte anledningen.
Jag tänkte ta med headsetet när man är till fritidshuset där ha rjag en stor gårdsplan och även ett stort garage/förråd med stor yta.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Känner att jag har alldeles för mycket frågor men alla är ju relaterade till Quest så antar att det är okej.

Jag funderar på att köpa ett USB-C instickskort till min stationära dator i dagarna och undrar hur bra/dåligt den skulle kunna klara SteamVR med Oculus LINK. Specsen jag har nu är i3 6100, Radeon RX 560 och 8 GB ram.

Testade att köra Link på min laptop då den redan har USB-C men grafikkortet stöddes inte. Kan tilläggas att den har en i7 8550U, MX150 och 8 GB RAM så CPU:n verkar iaf bättre men nu är det den Stationära jag vill testa med så vad tror ni?

Glömde nästan säga att jag testade Virtual Desktop på den stationära vilket i sig funkade men fick aldrig till det med SteamVR, har ingen aning hur man gör med alla dessa saker trots dem Youtube videos jag kollat på...

Datorn uppfyller nog kraven även fast det kanske är det lägsta laget.
Ang Virtual desktop.
Var det SideQuest versionen du körde? Det är den du måste använda för att spela pcvr och du ska starta spelen via "games" i menyn i virtual desktop och inte gå in i SteamVR först och starta spelen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

du ska starta spelen via "games" i menyn i virtual desktop och inte gå in i SteamVR först och starta spelen.

Det här har jag läst mer eller mindre överallt. Stämmer det? Jag har bara testat några enstaka PCVR-spel (Rec Room, Arizona Sunshine, Distance) och dessa har jag startat direkt via Steam (inte SteamVR). Även snabbt testat Half-Life: Alyx utan Steam för att se hur bra det fungerar för mig trådlöst innan jag slänger ut 500kr på det.

Hittills har jag aldrig använt Games-fliken i VD.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det här har jag läst mer eller mindre överallt. Stämmer det? Jag har bara testat några enstaka PCVR-spel (Rec Room, Arizona Sunshine, Distance) och dessa har jag startat direkt via Steam (inte SteamVR). Även snabbt testat Half-Life: Alyx utan Steam för att se hur bra det fungerar för mig trådlöst innan jag slänger ut 500kr på det.

Hittills har jag aldrig använt Games-fliken i VD.

Det kan fungera att starta via Steam eller SteamVR Home också men det är rekomenderar att köra via Games i menyn för virtual desktop.
När jag provade starta vissa spel den vägen du beskriver så fick jag ibland att trackingen fungerade dåligt eller inte alls (mina händer låg nere på golvet)

Edit sen förstår jag inte varför man inte skulle använda games-fliken.
Den är ju bara en knapptryckning och sen välja vilket spel man vill starta.
Både SteamVR och Oculus spelen hamnar i samma meny 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Haha härligt, var det soligt? Störde inte trackingen? Annars hörde jag tidigare att det inte var rekomenderar i soligt väder men jag minns inte anledningen.
Jag tänkte ta med headsetet när man är till fritidshuset där ha rjag en stor gårdsplan och även ett stort garage/förråd med stor yta.

Det var lätt molnigt/disigt, så det var ganska diffust ljus. Inte heller något direkt solljus där jag stod. Kan tänka mig att det ballar ur vid solsken in i kameran då det blir konstiga effekter. Men testa du, friheten med så stor yta var underbart

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Jo jag fick en orderbekräftelse, tyckte bara det var skumt att reservationen på beloppet släptes och inga pengar faktiskt drogs från kontot :S

Pengarna dras först när ordern packas/skickas från oculus, för mig dröjde det ca en vecka eftersom den beräknades ett tag efter från just när jag beställde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Haha härligt, var det soligt? Störde inte trackingen? Annars hörde jag tidigare att det inte var rekomenderar i soligt väder men jag minns inte anledningen.
Jag tänkte ta med headsetet när man är till fritidshuset där ha rjag en stor gårdsplan och även ett stort garage/förråd med stor yta.

Trackingen ballar ur om det är för ljust, vilket det är även om det är molnigt för mig. Gryning/skymning eller skugga verkar funka för andra.

Den andra uppenbara anledningen att inte ha den ute i soligt väder är att solen kan grilla sönder displayerna om den når linserna.

Permalänk
Medlem

Har någon testat Mamut DX? Mina händer är som två vattenkranar. Gör greppet någon praktisk skillnad när det kommer till svettiga händer?

https://www.mamutvr.com/products/mamut-grips-dx-stealth-rift-...

Skrivet av Molotov:

Edit sen förstår jag inte varför man inte skulle använda games-fliken.
Den är ju bara en knapptryckning och sen välja vilket spel man vill starta.
Både SteamVR och Oculus spelen hamnar i samma meny 👍

Du har nog rätt, jag är mest van med att alltid starta spel via Steam och har inte hunnit vänja mig med Games-fliken.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ska testa spela Steam VR spel genom Virtual Desktop trådlös streaming. Varför behöver jag sideloada Virtual Desktop? Kan jag inte köra genom appen som finns i Oculus store? Ska jag avinstallera appen och sen sideloada VD genom SideQuest?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Ska testa spela Steam VR spel genom Virtual Desktop trådlös streaming. Varför behöver jag sideloada Virtual Desktop? Kan jag inte köra genom appen som finns i Oculus store? Ska jag avinstallera appen och sen sideloada VD genom SideQuest?

Precis så, du ska avinstallera appen och sideloada från SideQuest ist.
Varför? Jo för funktionen att köra tex SteamVR inte finns i nån annan version.
Försöker du köra SteamVR i den från Quest-store så blir det inte VR utan du ser bara "skärm varianten"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Datorn uppfyller nog kraven även fast det kanske är det lägsta laget.
Ang Virtual desktop.
Var det SideQuest versionen du körde? Det är den du måste använda för att spela pcvr och du ska starta spelen via "games" i menyn i virtual desktop och inte gå in i SteamVR först och starta spelen.

Nej SideQuest funkar tydligen inte utan developer mode och det kan jag inte aktivera då jag inte har en Android eller iOS. Så jag antar att Virtual Desktop för PCVR är out of the question om jag inte kan får SideQuest att funka då jag inte har nån mobil av nämnda OS?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Nej SideQuest funkar tydligen inte utan developer mode och det kan jag inte aktivera då jag inte har en Android eller iOS. Så jag antar att Virtual Desktop för PCVR är out of the question om jag inte kan får SideQuest att funka då jag inte har nån mobil av nämnda OS?

Nej då funkar det inte, det är SideQuest versionen du måste ha.
Du har ingen telefon eller platta alls som kan ladda ner Oculus appen?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej då funkar det inte, det är SideQuest versionen du måste ha.
Du har ingen telefon eller platta alls som kan ladda ner Oculus appen?

Fan då, va krångligt de ska göra det. Jag har 3 Androidenheter men ingen av dem funkar, testade Bluestack Androidemulator men funkade inte heller. Så Link är enda alternativet då men på Laptop funkar det inte då MX150 eller UHD 620 stöds så får skaffa instickskort till den stationära och hoppas att det funkar där.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Fan då, va krångligt de ska göra det. Jag har 3 Androidenheter men ingen av dem funkar, testade Bluestack Androidemulator men funkade inte heller. Så Link är enda alternativet då men på Laptop funkar det inte då MX150 eller UHD 620 stöds så får skaffa instickskort till den stationära och hoppas att det funkar där.

Hur menar du att det inte funkar på android-enheterna?
Funkar inte Oculus appen från Google play alls?

Edit Link stödjrer nu USB2 kablar, du har ingen USB c i ena enda vanlig usb i andra eller en adapter?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur menar du att det inte funkar på android-enheterna?
Funkar inte Oculus appen från Google play alls?

Edit Link stödjrer nu USB2 kablar, du har ingen USB c i ena enda vanlig usb i andra eller en adapter?

Nej, Playbutiken funkar inte alls på två av dem och ladda ned direkt från nätet går inte heller då jag testat medans den 3:e är helt död.

Jo den biten med USB-2 vet jag redan och har inget av det du nämner men en adapter bör funka tror jag hoppas det inte blir glapp bara men det löser sig nog, billigare än USB-C instickskort i vilket fall. Men ska försöka åka iväg och skaffa en sån.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Nej, Playbutiken funkar inte alls på två av dem och ladda ned direkt från nätet går inte heller då jag testat medans den 3:e är helt död.

Jo den biten med USB-2 vet jag redan och har inget av det du nämner men en adapter bör funka tror jag hoppas det inte blir glapp bara men det löser sig nog, billigare än USB-C instickskort i vilket fall. Men ska försöka åka iväg och skaffa en sån.

Det var synd.
Lucka till hoppas du åtm får Link att fungera så du får testa.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Jag funderar på att köpa en Quest och köra med virual desktop. Finns det något sätt för mig att testa mitt nätverk innan jag köper headsetet? Till exempel med min telefon.
Kommer förmodligen köpa en accesspunkt endast för Quest för bästa resultat men det hade varit trevligt att testa innan som sagt.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det var synd.
Lucka till hoppas du åtm får Link att fungera så du får testa.

Link funkade faktiskt och lite över förväntan men det laggade nåt så makabert så ej spelbart! Hade tänkt att uppgradera GPU när jag ändå håller på. Funderade på denna: https://www.komplett.se/product/1158289/datorutrustning/dator... hur mycket prestanda ökning kommer jag få med denna jämfört med den jag har nu och kommer det bli spelbart?

Edit: Hoppas mitt 450W nätagg klarar av den bara!

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Ikväll testade jag att spela utomhus på gårdsplanen. Spelade bara pingis i Eleven. Stor grusad yta så jag målade upp en yta på ca 6x6m. Funkade fantastiskt bra och vad skönt det var att kunna röra sig ohindrat över en sån yta! Vann betydligt många fler bollar eftersom jag nu kunde springa fram vid sidan av bordet och slå i helt andra vinklar än vad jag kunde inomhus.

Tur att vi bor på landet utan grannar som ser in i trädgården

Skrivet av Molotov:

Haha härligt, var det soligt? Störde inte trackingen? Annars hörde jag tidigare att det inte var rekomenderar i soligt väder men jag minns inte anledningen.
Jag tänkte ta med headsetet när man är till fritidshuset där ha rjag en stor gårdsplan och även ett stort garage/förråd med stor yta.

Skrivet av Halldin:

Trackingen ballar ur om det är för ljust, vilket det är även om det är molnigt för mig. Gryning/skymning eller skugga verkar funka för andra.

Den andra uppenbara anledningen att inte ha den ute i soligt väder är att solen kan grilla sönder displayerna om den når linserna.

Såg att det var några som skrev om att spela utomhus. Detta är från Oculus egna sida:

Följ de här tipsen för att skydda din Oculus Quest mot solen:

* Förvara eller lämna inte din Quest någonstans där den kan utsättas för solljus. Linserna inuti headsetet kan skadas permanent efter att ha utsatts för direkt solljus i mindre än en minut, även om det är inomhus.
* Använd inte din Quest utomhus.
* Om du behöver transportera din Quest ska du göra det in en väska eller ett fodral där den skyddas från direkt solljus.

https://support.oculus.com/644956809267244/#faq_2778286730663...

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Saandberg:

Jag funderar på att köpa en Quest och köra med virual desktop. Finns det något sätt för mig att testa mitt nätverk innan jag köper headsetet? Till exempel med min telefon.
Kommer förmodligen köpa en accesspunkt endast för Quest för bästa resultat men det hade varit trevligt att testa innan som sagt.

/S

Hej

Du behöver 5Ghz nätverk (rekommenderat från Oculus). Helst ska bara Oculus Questen sitta på det nätverket också.
Oculus Quest klarar max 867Mbit/s så borde teoretiskt inte behöva mer.
Källa: https://www.qualcomm.com/products/snapdragon-835-mobile-platf...

Så en router med 5Ghz AC1200 (eller mer) borde räcka.
För att kolla så den du har nu räcker så är det ju egentligen bara att kolla specs på routern vad den har på 5Ghz.
Vill du testa från telefonen så får du väl kolla att den reggar sig som 5Ghz, samt vilken hastihet den speccar som.
Vet inte om man kan se det default i en mobil, men borde gå med någon wifi checker app.

Har du en bärbar dator så tror jag det är rätt enkelt att se om man går in på det trådlösa nätverkskortet.
Exempelbild:

Ska förövrigt också skaffa VD till min quest, måste byta grafikkort först bara. Så väntar in prissänkning eller 3000 serien.
Har en AC1200 router jag ska börja med, men kommer byta till en värre accesspunkt om den inte räcker till. Går att se i VD sen om man kommer upp i 867Mbit/s eller inte.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av jeffan97:

Link funkade faktiskt och lite över förväntan men det laggade nåt så makabert så ej spelbart! Hade tänkt att uppgradera GPU när jag ändå håller på. Funderade på denna: https://www.komplett.se/product/1158289/datorutrustning/dator... hur mycket prestanda ökning kommer jag få med denna jämfört med den jag har nu och kommer det bli spelbart?

Edit: Hoppas mitt 450W nätagg klarar av den bara!

Tror det kommer va lite klent fortfarande. Vad jag har läst mig till så verkar det som man vill ligga på RTX 2060 Super eller RTX 2070 (Eller AMDs motsvariget)
Det kortet ser ut så här på Sweclockers tester (Hittar inte exakt de kortet du länkade)

GTX 1080 verkar vara rekommenderat på Asgard's Wrath
https://www.oculus.com/experiences/rift/1180401875303371/

och RTX 2070 Super på Half-life: Alyx
https://www.oculus.com/experiences/rift/1180401875303371/

Om man inte går efter minimum då.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Geckod:

Funderar på att skaffa en chrome cast för att kunna visa hur det ser ut när man spelar om man är flera. Ser ju inte så kul att bara kolla på någon som viftar med armarna

Hört att det inte blir så hög upplösning dock (är väl för att det inte ska lagga)
Så man borde klara sig på den gen3 versionen va?
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4953881

Tänker inte använda den till något annat just nu så ultra versionen är väl overkill?

Hittade förresten en app som ska funka bra att casta med enligt denna videon. Så blir nog att testa den innan jag skaffar en chromecast.
https://www.youtube.com/watch?v=s_0t593Ql1w

Airreceiver
https://www.microsoft.com/sv-se/p/airreceiver/9pjmswq0g6gc?ac...

Finns någon utvärdering så man kan testa. Så länge datorn sitter samma nätverk som Oculus Questen så ska det funka.
Ska lagga mindre också så får väl se hur bra det funkar i praktiken sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Säker på att ljudet inte funkar?
Dock verkar ju det vara årets delay, typ 2-3 sec. Så vet inte om de är så kul att titta på det / lyssna :S
https://www.youtube.com/watch?v=SvbvV1GjvmU

Hmm så länge man använder sluta lurar så märker man nog inte av det.
https://www.youtube.com/watch?v=Q-RYnhkL8fM

Någon som har en chromecast gen 2 eller nyare som testat?
Annars känns de ju mer värt att ansluta till mobilen om man bara ska hjälpa någon att komma igång t.ex för att testa.
Men roligare om man hade kunnat se de på skärmen.

Jag har en gen 2 Chromecast och det går fint att casta direkt från Quest till Chromecast, dvs man skall inte gå via nån app på telefon som jag tyckte någon skrev om här (kanske inte var du). Ljudet funkar fint också om man castar direkt till Chromecast, men det blir som sagt ganska mycket delay. Så om både den som spelar och tittar skall ha en hygglig upplevelse så får den som spelar köra med hörlurar annars hörs ljud från Chromecast/TV/Ljudanläggning och stör. Om man mest ska hjälpa någon igång kan man ju ha låg volym på Chromecast.

Bildkvaliteten blir sådär på min Chromecast...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Tror det kommer va lite klent fortfarande. Vad jag har läst mig till så verkar det som man vill ligga på RTX 2060 Super eller RTX 2070 (Eller AMDs motsvariget)
Det kortet ser ut så här på Sweclockers tester (Hittar inte exakt de kortet du länkade)
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19146?key=d9665672c08537539f08379cf5f71740

GTX 1080 verkar vara rekommenderat på Asgard's Wrath
https://www.oculus.com/experiences/rift/1180401875303371/

och RTX 2070 Super på Half-life: Alyx
https://www.oculus.com/experiences/rift/1180401875303371/

Om man inte går efter minimum då.

Lite osäker på vad som diskuteras här men...
Jag spelade Half-Life: Alyx mha Quest+Link (3:e parts kabel), körde på absoluta max settings i spelet, med ett 2060 Super, inga problem alls. På min bärbara dator (som tyvärr dog innan jag hann testa HL:A) körde jag utan problem Elite Dangerous på min Quest, det var ett 1050Ti kort. Då var det inte max settings men det såg inte skräp ut heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Tror det kommer va lite klent fortfarande. Vad jag har läst mig till så verkar det som man vill ligga på RTX 2060 Super eller RTX 2070 (Eller AMDs motsvariget)
Det kortet ser ut så här på Sweclockers tester (Hittar inte exakt de kortet du länkade)
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19146?key=d9665672c08537539f08379cf5f71740

GTX 1080 verkar vara rekommenderat på Asgard's Wrath
https://www.oculus.com/experiences/rift/1180401875303371/

och RTX 2070 Super på Half-life: Alyx
https://www.oculus.com/experiences/rift/1180401875303371/

Om man inte går efter minimum då.

Beställde redan det kortet jag länkade förut men förhoppningsvis funkar det bättre ändå. Tror du 5600 XT hade vart ett bättre val? Nu är det bara VRChat som jag spelar så finns inga direkta tester på GPU:er som passar för det men hittade en video för 5600 XT och det verkar funka bra, kanske ska avbeställa ordern och gå på den senare då?

Edit: Såg att 5600 XT kräver mer än en 8 pin så köper väl med en sådan också då, Seasonic har jag hört är bra så plockar med mig en sån. Visst det blir dyrt, men blir bra vid senare uppgradering och framtidssäkring!

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roenlond:

Pengarna dras först när ordern packas/skickas från oculus, för mig dröjde det ca en vecka eftersom den beräknades ett tag efter från just när jag beställde

Ah, då makes det sense, tack

En fråga till alla er som kör virtual desktop, vilken setup är att föredra för att det ska flyta på så bra som möjligt när man spelar tex half life alyx?

1. Dator kopplad till router (edgerouter x sfp) med nätverkskabel sen questen kopplad till APn (Unifi ac ap lite) på 5ghz bandet där den är ensam enhet. Jag kommer stå ca 2 meter från apn med fri sikt mellan questen och apn.

2. Dator kopplad till router (edgerouter x sfp) med nätverkskabel sen questen kopplat direkt mot datorns wifi via wifi hotspot på 5ghz bandet, nätverkskortet som sitter i är ett intel wifi6 200ax

3. Datorn kopplad till min gamla router (RT-N56U) för att använda den som en AP mot enbart questen

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Ah, då makes det sense, tack

En fråga till alla er som kör virtual desktop, vilken setup är att föredra för att det ska flyta på så bra som möjligt när man spelar tex half life alyx?

1. Dator kopplad till router (edgerouter x sfp) med nätverkskabel sen questen kopplad till APn (Unifi ac ap lite) på 5ghz bandet där den är ensam enhet. Jag kommer stå ca 2 meter från apn med fri sikt mellan questen och apn.

2. Dator kopplad till router (edgerouter x sfp) med nätverkskabel sen questen kopplat direkt mot datorns wifi via wifi hotspot på 5ghz bandet, nätverkskortet som sitter i är ett intel wifi6 200ax

3. Datorn kopplad till min gamla router (RT-N56U) för att använda den som en AP mot enbart questen

Har inte testat själv men 1 borde funka bra.

N56-U har inte 802.11ac så den skall du inte använda.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

För Oculus Link / Virtual desktop

Pavlov 60% Rabatt på Steam.
https://store.steampowered.com/app/555160/Pavlov_VR/

VR motsvarighet till CS, med massvis communityn created matrial.
Man kan spela på klassiska CS, CoD, Halo banor bla

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc