Den fetaste persondatorn år 1999-2000 (millennieskiftet)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas1966:

* Pentium III 800EB
* Intel BX440
* 512Mb - 1Gb Ram.
* Sound Blaster 64 AVE
* Mitsumi CD rw
* Geforce 256DDR

Har för mig att man kunde stöta på en hel del kompatibilitetsproblem om man hade mycket ram i Windows 98. Tror de flesta uppenbarade sig över 512MB. 3x128MB var väl det som vanligen kördes om det skulle "maxas" på den tiden. Är dessutom osäker på om ens 440BX stödjer 256MB stickor.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

"EB" modellerna körde på 133MHz FSB.
Och det fixade inte BX chipsetet utan vidare.
Efterföljande 815 (i princip ett lätt moddat BX) klarade det dock med bravur, men begränsades till 512MB minne.

Det var inga problem alls att köra i 133 med rätt moderkort!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Har för mig att man kunde stöta på en hel del kompatibilitetsproblem om man hade mycket ram i Windows 98. Tror de flesta uppenbarade sig över 512MB. 3x128MB var väl det som vanligen kördes om det skulle "maxas" på den tiden. Är dessutom osäker på om ens 440BX stödjer 256MB stickor.

Som du säger är nog 3x128MB max!

Wiki: The 440BX could often be taken to 133 MHz FSB. Enthusiast motherboards, such as the Asus P3B-F and Abit BH6/BF6/BE6 series, were equipped with BIOS options to set the board to this unofficial speed. With a 133 MHz FSB, the 440BX could even match the later i815 chipset, which was designed to accommodate the final Tualatin-core Pentium III.

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Har för mig att man kunde stöta på en hel del kompatibilitetsproblem om man hade mycket ram i Windows 98. Tror de flesta uppenbarade sig över 512MB. 3x128MB var väl det som vanligen kördes om det skulle "maxas" på den tiden. Är dessutom osäker på om ens 440BX stödjer 256MB stickor.

BX fixar 256MB stickor.
Men jag tror att gränsen går där.
Men standard med en P2/3 på ett BX var nog 64MB och 128MB om man ville lyxa till det lite.
RAM var ju svindyrt vid den eran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

BX fixar 256MB stickor.
Men jag tror att gränsen går där.
Men standard med en P2/3 på ett BX var nog 64MB och 128MB om man ville lyxa till det lite.
RAM var ju svindyrt vid den eran.

Ja, 256MB stickor är väl inte tidsenligt oavsett så är väl ett sidospår, men:

”This chipset lacked support for 256Mbit SDRAM, which became more common in the 2002 to 2003 period. The higher end 440GX chipset released in June 1998 that was originally intended for servers and workstations has this support.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Intel_440BX

Hittar även lite forumtrådar med folk som inte får det att lira.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr gjort mig av med all gammal hårdvara, men jag kan sätta ihop en komplett dator med Q9450 om det skulle behövas. Dock bara 10 år gammal

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Rekordmedlem

För att det ska gå fort att installera de spel som köptes på cd så behöver man en Kenwood truX 72x scsi cd rom och för att bränna så är det ju (som än i dag) bara Plextor som gäller om man är seriös med att det ska vara kvalitet.
http://www.kenwoodtech.com/72x_atapi.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har städat i förrådet under veckan och fick se att jag har ett nummer av tidskriften Mikrodatorn från våren 1999! Ska kika på annonser och artiklar där och återkomma i tråden!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag vet inte vad grafikdelen var men jag vet att den första datorn inom familjen som jag fick bekanta mig med som 4-åring år 2000 bestod av en Intel Pentium 3 "Coppermine" på 733 MHz! Enligt Intel själva lanserades den under första kvartalet så den bör ju rimligtvis kunna slåss om CPU-tronen runt denna tidsperioden? https://ark.intel.com/products/27550/Intel-Pentium-III-Proces...

Tillägg: Den verkar ha lanserats sent 1999 ändå, om man ska tro den här artikeln på Anandtech från mars 2000! https://www.anandtech.com/show/500

Jag vill minnas att jag och kompisen köpte en sådan som vi med lätthet klockade till 900Mhz och erhöll ett magnifikt flyt i QW

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag hade en amd på 600mhz kan det ha varit en thunderbird? på den tiden och ett Matrox g 400. Var min första dator fick hjälp av en kompis med vad jag skulle köpa

Visa signatur

Henx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

BX fixar 256MB stickor.
Men jag tror att gränsen går där.
Men standard med en P2/3 på ett BX var nog 64MB och 128MB om man ville lyxa till det lite.
RAM var ju svindyrt vid den eran.

Just precis 99/00 hade jag en ny hem-PC. En HP-burk med P3 550 Mhz, 128 MB RAM, Riva TNT lött på moderkortet, 17 GB HDD, DVD-snurra och CD-R/RW-brännare. Den hade en ledig AGP-port så senare åkte det i något i Geforce 2-serien har jag för mig. 384 MB RAM blev det också någon gång senare. Det har jag för mig var när jag tryckte in Win 2000 istället för 98SE, då 128 MB RAM inte riktigt förslog då.

Tillägg: Skärmen var massiva 17", givetvis CRT.

Permalänk
Medlem

just sent 1999 är ju det vi i braindrain lan fokuserar på!
vi bygger datorer med det bästa från 1999,

Om man ser på release date så är det väl p3 800EB samt geforce 256 som är the shit december 1999

vi nöjer oss med TNT 2 eller voodoo 3 dock, geforce 256 är rare=)

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken sidan av år 2000 som IBM 75GXP 45 och 75 GB storlek började säljas men klart är att på 2000-sidan så började debaclet med diskar som rasade och gav diskarna snabbt nicknamnet Deathstar...

så - en klickade Deathstar kanske också är obligatorisk del av bygget

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag riktigt koll på åren men minns att jag hade Intel 200mhz MED MMX(socket 7?) klockad till 250mhz med hjälp av switchar på modermodemet. Riva 128 med ett Diamond voodoo2 8mb.( Det byttes senare ut till ett STB tnt för att opengl såg bättre ut än Glide, dock så var det långsammare)
Quantum fireball 3.2gig jisses vad utrymme. Datorn kom från Mycom.

Sen blev det uppgradering skräperon (celeron) slot 1 med GeForce 2 GTS från Hercules med skinande blå PCB samt kylflänsar i samma färg.
Cd-brännare tillkom, minns inte året men det blev en från märket plextor.
Sen blev det en slot 1 converter till socket 370 med en fop32-kylare. Hade även en fop38 men lät värre än morsans hårtork.
Kanske blev lite OT här, men fick sån nostalgi tripp,
down the memory lane

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amd Ryzen 3600, Asus Rog Strix B450-F, Corsair 32Gig@3600Mhz, Gigabyte RTX3070 Arous Master

Permalänk
Medlem

Denna snubben är en legend

Permalänk
Entusiast

Glöm inte att det är snart dags för ett retro Lan med datorer från just 1999.
Lanet utspelar sig i Skedala 5min utanför Halmstad den 18-20 Januari.
Ta med en egen retrlburk från 1999 eller hyr en av oss.

#17675350

Permalänk
Hedersmedlem

Angående 440BX så tar det en del 256mb minnen. Fritt ur minnet så måste de vara dubbelsidiga... kan dock vara tvärtom

Kör i alla fall en Dell här med en ensam 256a på ett 440BX och det funkar fint

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Kommer ihåg alla skulle ha rambus minnen för det var bäst.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en p3 600mhz parat med ett ATI Rage Fury Maxx... Måste varit 1999.... Minns inte resten av specen, men jag betalade totalt en bit över 25k.... De spelen som stödde dubbla gpu och drog nytta av grafikkortet var ju få, men i gengäld var grafiken grym på den... Tyvärr körde de andra spelen bara på en gpu, och ATI rage var väl inte så grym...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av blue eyed devil:

Kommer ihåg alla skulle ha rambus minnen för det var bäst.

fast det var ju inte bäst. Men jag kom ihåg hypen

Permalänk
Medlem

Vilket chassi var grymmast då? Chassi/CPU fläktar? Minns att airflow knappt fanns på den tiden. Fanns det ens modulär PSU på den tiden? Hade varit nice att få se ett riktigt fint bygge med modern look och trevlig kabeldragning mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Vilket chassi var grymmast då? Chassi/CPU fläktar? Minns att airflow knappt fanns på den tiden. Fanns det ens modulär PSU på den tiden? Hade varit nice att få se ett riktigt fint bygge med modern look och trevlig kabeldragning mm.

80mm fläkt bak i chassiet om man hade tur typ, men gick ju att modda
Modulär PSU är moderna grejer.

Minns att jag använde buntband och snören för att sätta in större fläktar så jag kunde kyla mina dubbla celeron 366@550MHz bättre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

80mm fläkt bak i chassiet om man hade tur typ, men gick ju att modda
Modulär PSU är moderna grejer.

Minns att jag använde buntband och snören för att sätta in större fläktar så jag kunde kyla mina dubbla celeron 366@550MHz bättre.

Precis, på min HP hade de ju inte besvärat sig med chassifläkt. Det byggde bara på att nätaggregatet ventilerade chassit, vilket ju räckte om det inte var någon riktigt uppskruvad burk. Prylarna drog inte så mycket i standardutförande före klockfrekvenserna började skena ordentligt. Jag tror inte att nätaggregatet var på mer än 160 W, vilket väl förvisso inte var överdimensionerat. Till min efterföljande Northwood-P4 hade jag nog 400 W-någonting (trol. 430 W), men det var ett hemmabygge. Den hade jag två 120 mm i också, men det var ju några år senare än det som efterfrågas i tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av employed:

Vilket chassi var grymmast då? Chassi/CPU fläktar? Minns att airflow knappt fanns på den tiden. Fanns det ens modulär PSU på den tiden? Hade varit nice att få se ett riktigt fint bygge med modern look och trevlig kabeldragning mm.

Grymmast var det inte men Cheiftech Dragon var väldigt väldigt vanligt tidigt 2000-tal. Några år tidigare dominerade Aopen HX08 och HQ08 tack vare lågt pris, bra nätagg och sågvänliga design.

Själv körde jag Addtronics 7890 och 6896. Även de väldigt trevliga chassin efter att de har fått smaka på sticksågen.

Vill minnas nåt InWin-chassi som vi satt och dreglade över på rasterna i gymnasiet. En stor lila fulltower som kostade hutlösa 2000kr eller något i de trakterna.

Inte långt senare kom LianLi och deras aluminiumchassin. Fanns många snygga men dyra modeller från dem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Kommer inte ihåg exakta detaljer men runt den tiden hade jag en AMD Athlon Slot A 700Mhz med Riva TNT 2
Fanns riktigt roliga spel på den tiden, är lite synd hur speluvecklingen gått sedan 2005 med DLC, first day patches etc.

Permalänk
Medlem

Yes har kvar cpuerna 2x Athlon MP 1600 tror jag, plus alla SCSI diskar man körde och alla kontrollerkort. Min låda såklart.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Juste, jag har ju glömt det viktigaste – optisk läsare/brännare! Antar att CD fortfarande var det som alla använde, eller hade DVD börjat få nån form av genomslag värt att tala om? Vilka företag, modeller och hastigheter fanns tillgängliga på den tiden?

Glöm inte att du måste ha två stycken! Man ville ju kunna kopiera on the fly utan att behöva spara en image på datorn.

När kom ZIP drive? Det dog ut rätt fort förvisso, men man var ball om man hade det.

Permalänk
Medlem

Och ni måste ju bara ha UV-rör i chassit!
Helst tillsammans med runda IDE-kablar som är UV känsliga.

Soundblaster Live! med uttag i 5.25" platsen är också givet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Glöm inte att du måste ha två stycken! Man ville ju kunna kopiera on the fly utan att behöva spara en image på datorn.

När kom ZIP drive? Det dog ut rätt fort förvisso, men man var ball om man hade det.

Zip är klart äldre än millenieskiftet, men de fanns i flera kapaciteter. Även Jaz fanns ju, plus lite andra liknande lösningar från andra tillverkare. Fast de var inte särskilt vanliga.

Jag hade som jag skrev tidigare i tråden en DVD-enhet och en CD/RW-brännare, så DVD hade ju absolut kommit (apropå frågan i inlägget du svarade på). Brännaren var hutlöst snabba 4x med CD-R och 2x med CD-RW. Ok, 20 minuter för CD-R kunde man överleva, men 40 minuter för en CD-RW var en ren plåga. Och så kunde man knappt göra någonting medan bränning pågick, annars var risken stor att man lyckades få tömd buffert och körd skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Har för mig att man kunde stöta på en hel del kompatibilitetsproblem om man hade mycket ram i Windows 98. Tror de flesta uppenbarade sig över 512MB. 3x128MB var väl det som vanligen kördes om det skulle "maxas" på den tiden. Är dessutom osäker på om ens 440BX stödjer 256MB stickor.

Ja, stämmer väl.
Införskaffade 3 st 256MB stickor och stoppade i min burk, har nog aldrig varken förr eller senare haft en så seg dator med blåskärmar, korrupt info på HD m.m.

Där var en patch från M$ som inte var värd namnet, var nästan lika dåligt med den som utan.

Men det fungerade perfekt med 2x 256MB, den tredje fick en bekant som blev överlycklig.

Det var inte den enda begränsningen.
Införskaffade två 40 GB HD och tänkte köra dom i Raid men fick endast ut 16 GB, den övre gränsen var då 64 GB så effekten blev att allt över 64 GB visades. Hmm...

(2x40) - 64 = 16

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!