Den fetaste persondatorn år 1999-2000 (millennieskiftet)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Skrev du verkligen rätt nu? GeForce 2 började väl lanseras under våren år 2000.

The first models to arrive after the original GeForce 2 GTS was the GeForce 2 Ultra and GeForce2 MX, launched in September 7, 2000. In September 29, 2000 Nvidia started shipping graphics cards which had 16 and 32 MB of video memory size.

Så antar jag tänkte på detta.

Håller med att Ultra var ett monster dock, problemet var ju att det blev utdaterat väldigt fort pga DX versionerna sprang om den. GTS dock var ju inget speciellt... Voodoo slog ju den i vissa spel fortfarande (och även tidigare GF kort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

The first models to arrive after the original GeForce 2 GTS was the GeForce 2 Ultra and GeForce2 MX, launched in September 7, 2000. In September 29, 2000 Nvidia started shipping graphics cards which had 16 and 32 MB of video memory size.

Så antar jag tänkte på detta.

Håller med att det var ett monster dock, problemet var ju att det blev utdaterat väldigt fort pga DX versionerna sprang om den.

Syftade mer på att mitten av 2000-talet kan tolkas som rätt många andra årtal än år 2000.

Hade för mig att Ultra kom i Augusti, papperslansering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Syftade mer på att mitten av 2000-talet kan tolkas som rätt många andra årtal än år 2000.

Hade för mig att Ultra kom i Augusti, papperslansering?

Aaah, nej jag tror inte GF2 kom 2050

Sådan detalj minns jag inte, jag fick utgå från den info jag hitta på nätet. Jag satt som sagt med Voodoo 5 kort och hade ingen anledning att byta förrän "kanske" med GF 2 Ultra. Dock var glide prestandan så pass bra, att det kändes inte lönt.

Och GF3 vill jag minnas tom var sämre än GF2 Ultra på vissa delar, så det blev... svårt där efter. Mitt nästa var som sagt ett GF4 Ti... ett val jag ångrar än idag, då kortet brann upp på under 1 år (go ASUS crap!), och sen när man köpte ett ATi 9000 kort istället, fick man bättre AA prestanda ändå. Man slapp också mycket av detta Shader level bråket i början med DX som plågade vännerna (iaf ett tag).

Det var en udda tid dock, där DX var ung och spelen hade helt andra nivåer av krav på sig än idag.

Permalänk
Medlem

Min drömdator 2000

Gjorde slag i saken och beställde delarna till drömdatorn jag inte hade råd att köpa på gymnasiet 2000.
Det blev följande:

Processor: Intel PIII 1Ghz kyld med en Thermaltake ORB kylare
Moderkort: Abit ST6E
RAM: 2x256MB
Hårddisk: Maxtor Atlas 15krpm, på ett Adaptec 29160 kort.
Grafikkort: Elsa Gladiac GeForce 2 Ultra 64MB
CD: Yamaha CD-RW 6x/4x/16x SCSI
PSU: Här fuskades det lite med ett passivt nytt EVGA 650W modulärt ATX aggregat.
Chassi: Lian-li PC-8NB (Hade velat hitta ett PC-60 men det visade sig vara för svårt)

Ska bli otroligt roligt att installera Windows 2000 och alla spel man spelade hela gymnasieperioden.

Mvh
ViZioN

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Skrivet av ViZioN:

Gjorde slag i saken och beställde delarna till drömdatorn jag inte hade råd att köpa på gymnasiet 2000.
Det blev följande:

Processor: Intel PIII 1Ghz kyld med en Thermaltake ORB kylare
Moderkort: Abit ST6E
RAM: 2x256MB
Hårddisk: Maxtor Atlas 15krpm, på ett Adaptec 29160 kort.
Grafikkort: Elsa Gladiac GeForce 2 Ultra 64MB
CD: Yamaha CD-RW 6x/4x/16x SCSI
PSU: Här fuskades det lite med ett passivt nytt EVGA 650W modulärt ATX aggregat.
Chassi: Lian-li PC-8NB (Hade velat hitta ett PC-60 men det visade sig vara för svårt)

Ska bli otroligt roligt att installera Windows 2000 och alla spel man spelade hela gymnasieperioden.

Mvh
ViZioN

Får man fråga vilka spel du lirade år 2000? Half Life, Command and Conquer Red Alert 2, Counterstrike, Thief 2, No One Lives Forever? Diablo II?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Får man fråga vilka spel du lirade år 2000? Half Life, Command and Conquer Red Alert 2, Counterstrike, Thief 2, No One Lives Forever? Diablo II?

Q3 såklart.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Q3 såklart.

Såklart Quake 3 Arena! Det var ju typ det populäraste FPS-online spelet då tillsammans med Counterstrike och Half Life antar jag.

Var jämnt så frustrerad att min dator från julen 1996 (486:a 133 Mhz, 16 Mb Ram, 850 Mb hårddisk, 8x speed cd-rom) inte klarade av dessa spel. Ett år efter att jag fått min dator och spel såsom Command and Conquer Red Alert, Starcraft, Quake 2 mm kom ut så gick de riktigt hackigt alternativt att jag inte kunde spela de överhuvudtaget...

Permalänk
Medlem

@anon159643: Hur många privatpersoner hade en SGI då?

Jo jag kände en som hade en Sun SPARCstation hemma, men det var inte en privat dator i den meningen utan något hans arbetsgivare lät honom ha hemma. Om du är född -86 så kommer du nog kanske inte ihåg att knappt någon normal privatperson hade en PC hemma ens under första halvan av 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Johan86c: Hur många privatpersoner hade en SGI då?

Jo jag kände en som hade en Sun SPARCstation hemma, men det var inte en privat dator i den meningen utan något hans arbetsgivare lät honom ha hemma. Om du är född -86 så kommer du nog kanske inte ihåg att knappt någon normal privatperson hade en PC hemma ens under första halvan av 90-talet.

Jag har fortfarande kvar min SPARCstation 5 Tyvärr har jag inte haft igång den på ett antal år då hårddisken skurit ihop och jag har inte orkat ta itu med att byta den, men den är trevlig att titta på.

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

@Johan86c: Hur många privatpersoner hade en SGI då?

Jo jag kände en som hade en Sun SPARCstation hemma, men det var inte en privat dator i den meningen utan något hans arbetsgivare lät honom ha hemma. Om du är född -86 så kommer du nog kanske inte ihåg att knappt någon normal privatperson hade en PC hemma ens under första halvan av 90-talet.

86 står för min IQ och inte min födelseår.
Jag hade SGI datorer på högskolan och de var skitgrymma, förutom namnet prestandan så imponerades jag på dubbla 24" skärmar runt år 2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Johan86c: Hur många privatpersoner hade en SGI då?

Jo jag kände en som hade en Sun SPARCstation hemma, men det var inte en privat dator i den meningen utan något hans arbetsgivare lät honom ha hemma. Om du är född -86 så kommer du nog kanske inte ihåg att knappt någon normal privatperson hade en PC hemma ens under första halvan av 90-talet.

Ja, det var Commodore, Amiga och Atari som gällde för privapersoner. PC började bli hett mot mitten av 90-talet, minns att dom sålde 486DX100-towers på Coop Forum så då var det ganska mainstream. Korken ur var Hem PC-reformen när typ alla arbetar hushåll fick en "Volvo dator" mot en för tiden låg kostnad.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhesus:

Jag har fortfarande kvar min SPARCstation 5 Tyvärr har jag inte haft igång den på ett antal år då hårddisken skurit ihop och jag har inte orkat ta itu med att byta den, men den är trevlig att titta på.

Jag har en SPARCstation LX jag sparat i en massa år i väntan på att göra en fin casemodd. Nu finns det ju både mITX och relativt lätt tillgängliga nätdelar som har en chans att få plats, så möjligheterna att göra något av den utan att ”modda”/slakta chassit med vinkelslip är bättre än någonsin.

Det blir givetvis något litet kretskort med passthrough för diverse anslutningar så att man kan ta ut dem genom original-I/O-panelen.

Skrivet av the squonk:

Korken ur var Hem PC-reformen när typ alla arbetar hushåll fick en "Volvo dator" mot en för tiden låg kostnad.

Ja, hyrköp på bruttolönen var utan tvekan en avsevärt lägre tröskel för de flesta hushåll än att slanta upp kostnaden kontant, men minns även hur många knappt visste vad de skulle ha dem till. Internet var närmast något mystiskt cyberspace för de flesta, och påfallande ofta var det tonårsbarn i familjen som var pådrivande...