AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vad kör du för Powerplan? Vet att 1Usmus rekommenderade följande inställningar till den han släppte, och nu är väl både Windows Balanced och Ryzen Balanced mer eller mindre kopior på hans, så kolla om du har detta inställt (inte säkert att alla BIOS har alla inställningar men testa att ändra de du hittar så ska det förhoppningsvis bli åka av!)

Global C-state Control = Enabled
Power Supply Idle Control = Low Current Idle
CPPC = Enabled
CPPC Preferred Cores = Enabled
AMD Cool’n’Quiet = Enabled
PPC Adjustment = PState 0

Ok, jag ska kolla detta närmare sen. Det jag har påslaget är Cool'n quiet samt Global C.
Tyvärr kan man inte göra några ändringar i operativsystemet så ingen powerplan i mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Fast du har ju USB BIOS FlashBack på ditt mammakort. Denna metoden sägs ju nolla gamla firmware före flashning och nolla när flashning är klar.

Antar att du menar det som Gigabyte kallars för Q-Flash?
https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/X570-AORUS-ELITE-rev-...
Har använt det tidigare på det sättet att man väljer Q-Flash, datorn boostar om i flash mode, man flashar och sen bootar den om igen. Denna gången flashade jag direkt i UEFI och den bootade bara om en gång.

Om det kommer en AGESA 1.0.1.0 update så lär jag försöka ett annat menyval.

Skrivet av Ozzed:

Jag brukar göra såhär

1 load optimized defaults
2 Clear CMOS
3 Dra in nytt UEFI med valfri metod (kör USB BIOS Flashback själv då det känns stabilt)
4 load optimized defaults (på nya UEFI-versionen)

Brukar rävka gott för att bli av med skröp så. Finns de som kör Clear CMOS efter steg 4 också men ser inte poängen då allt skräp borde bara borta efter steg 2.

Edit: angående lätta laster så borde också VID och Core voltage maxa om du kör CB20 single, eller CB15 om du tycker det är drygt att vänta SuperPI ör också bra. För mig brukar det räcka att ha igång datorn en stund, men jag har också ställt in min VRM för så snabb respons som möjligt så det kan vara därför jag ser spikarn fortare.

Bra sätt, ska testa det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Antar att du menar det som Gigabyte kallars för Q-Flash?
https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/X570-AORUS-ELITE-rev-...
Har använt det tidigare på det sättet att man väljer Q-Flash, datorn boostar om i flash mode, man flashar och sen bootar den om igen. Denna gången flashade jag direkt i UEFI och den bootade bara om en gång.

Om det kommer en AGESA 1.0.1.0 update så lär jag försöka ett annat menyval.

Bra sätt, ska testa det.

Nej, det är inte samma som Q-flash, du behöver ingen CPU med bios flashback alltså inte boota överhuvudtaget

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Antar att du menar det som Gigabyte kallars för Q-Flash?
https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/X570-AORUS-ELITE-rev-...
Har använt det tidigare på det sättet att man väljer Q-Flash, datorn boostar om i flash mode, man flashar och sen bootar den om igen. Denna gången flashade jag direkt i UEFI och den bootade bara om en gång.

Om det kommer en AGESA 1.0.1.0 update så lär jag försöka ett annat menyval.

Bra sätt, ska testa det.

Datorn behöver bara Standby-ström med USB BIOS flashback.

Det går till så att man lägger in en UEFI-ROM-fil på en USB-sticka, stänger av datorn, sätter i stickan och trycker på en knapp på baksidan för att dra igång uppdateringen. Sedan får man en indikation om förloppet genom en LED som blinkar. När lampan släcks är det klart och man drar då ut stickan och startar datorn som nu har den nya UEFI-versionen som flashats in.

Fördelen är dels att du har så få parametrar som stör processen som möjligt, och dels att du kan uppdatera UEFI helt utan CPU så man riskerar aldrig problem med att en gammal UEFI-version inte srödjer den nya processorn man köpt.

Jag brukar ändå ta Load optimized defaults och Clear CMOS före, och sedan Load optimized defaylts igen när det nya flashats in. Dels blir man som nämnts av med gamla skräpvärden, och dels vet man då att den nya UEFI-versionen är "fabriksinställd" innan man börjar pilla.

Kan mycket väl vara så att USB-BIOS Flashback kör en CMOS-reset före flashningen men då jag inte är säker på att det är så så gör jag det ändå manuellt först.

Load Optimized defaults både före och efter tycker jag är ett måste oavsett vilken flashningsmetod man kör. Det är så jävla surt när man glömmer det, ställer in alla sina grejer bara för att konstatera att prestandan inte är vad den borde vara på grund av gammal skit som ligger och skvalpar.

Dessutom är det så med ROM-filer generellt att namn på variabler, hur långa de är, på vilka adresser de lagras etc kan skilja mellan firmware-versioner, så även om det "ser ut" på samma sätt för användaren så kan det vara ommöblerat bakom kulisserna, så därför är det bra att säkerställa att gammal skit är borta innan man drar igång

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fast personligen tycker jag lite att just Gigabytes version av BIOS Flashback är lite falsk marknadsföring. För folk som skulle uppgradera till 3000 serien så kunde det krångla betänkligt. Tydligen skulle man först uppgradera till en viss version sen skulle man med en annan fil uppgradera chipsetet också innan man skulle gå vidare till nästa version av BIOS. Denna process krävde installation av CPU. Det var bara de som redan körde relativt ny BIOS version redan innan som kunde uppgradera rakt av utan krångel med Flashback funktionen. Vet inte om det kommer fungera likadant nu inför Ryzen 5000, förhoppningsvis inte...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast personligen tycker jag lite att just Gigabytes version av BIOS Flashback är lite falsk marknadsföring. För folk som skulle uppgradera till 3000 serien så kunde det krångla betänkligt. Tydligen skulle man först uppgradera till en viss version sen skulle man med en annan fil uppgradera chipsetet också innan man skulle gå vidare till nästa version av BIOS. Denna process krävde installation av CPU. Det var bara de som redan körde relativt ny BIOS version redan innan som kunde uppgradera rakt av utan krångel med Flashback funktionen. Vet inte om det kommer fungera likadant nu inför Ryzen 5000, förhoppningsvis inte...

Min Gigabyte har inte ens hittat usb-minnet utan tror att bios-flashen ligger på en hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast personligen tycker jag lite att just Gigabytes version av BIOS Flashback är lite falsk marknadsföring. För folk som skulle uppgradera till 3000 serien så kunde det krångla betänkligt. Tydligen skulle man först uppgradera till en viss version sen skulle man med en annan fil uppgradera chipsetet också innan man skulle gå vidare till nästa version av BIOS. Denna process krävde installation av CPU. Det var bara de som redan körde relativt ny BIOS version redan innan som kunde uppgradera rakt av utan krångel med Flashback funktionen. Vet inte om det kommer fungera likadant nu inför Ryzen 5000, förhoppningsvis inte...

Förmodligen så är det så att ROM-minnet är för snålt tilltaget och då behövs en massa "mellansteg" för att få in ett nytt UEFI. Dumsnålt av Gigabyte. Jag hoppas verkligen att när moderkortskraven för nästa sockel (som troligen då blir AM5) ska spikas så kräver AMD ett väl tilltaget ROM-minne så att sådant strul kan undvikas.

Önskvärt vore också om de krävde att något liknande ASUS USB BIOS flashback ska finnas på alla moderkort. Det vore en bra investering då AMD skulle slippa skicka ut sina BOOT-kit, slippa gnäll från folk som köpt en ny CPU men inte flashat till ny UEFI-version innan, återförsäljare skulle slippa massa support rörande UEFI-uppdateringar etc etc. Att moderkorten kanske blir 50-150Kr dyrare är en vettig tradeoff. Nu vet jag inte om det prisspannet är korrekt men kan inte tänka mig att det är så fasligt dyrt ur utvecklings- och tillverkningssynpunkt. Behövs ju egentligen bara att en enda extra komponent monteras som kan drivas på standy-ström och sköter uppdateringen, samt då en knapp vid själva porten med LED-lampa som indikerar status och förlopp.

Som det är nu så misstänker jag att själva funktionen inte lägger på särskilt mycket på tillverkningskostnaden, men tillverkarna tar ändå premium för att inte alla moderkort har det och det inte är ett krav. Men blir det krav kan de inget göra och de får slåss om vår gunst med andra funktioner istället.

Alternativet vore ju att AMD konstruerar processorerna och AGESA på ett sådant sätt att det alltid går att boota, oavsett om processorn stöds eller ej. Tänker mig då att om man försöker köra en ny CPU med en gammal UEFI-version så blir det som händer att man får en prompt där man informeras om att man måste uppdatera för att kunna fortsätta, och har man inga extra datorer, inga vänner med datorer etc så går det ändå lösa genom att ta med en sticka till t. ex ett bibliotek och dra ner en kompatibel UEFI-version med hjälp av deras datorer.

Känns som rätt enkla lösningar på problemen tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Antar att du menar det som Gigabyte kallars för Q-Flash?
https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/X570-AORUS-ELITE-rev-...
Har använt det tidigare på det sättet att man väljer Q-Flash, datorn boostar om i flash mode, man flashar och sen bootar den om igen. Denna gången flashade jag direkt i UEFI och den bootade bara om en gång.

Om det kommer en AGESA 1.0.1.0 update så lär jag försöka ett annat menyval.

Bra sätt, ska testa det.

Ja det är möjligt Gigabyte valt att kalla tekniken för Q-Flash (Quick-Flash?) men poängen är ju densamma.

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast personligen tycker jag lite att just Gigabytes version av BIOS Flashback är lite falsk marknadsföring. För folk som skulle uppgradera till 3000 serien så kunde det krångla betänkligt. Tydligen skulle man först uppgradera till en viss version sen skulle man med en annan fil uppgradera chipsetet också innan man skulle gå vidare till nästa version av BIOS. Denna process krävde installation av CPU. Det var bara de som redan körde relativt ny BIOS version redan innan som kunde uppgradera rakt av utan krångel med Flashback funktionen. Vet inte om det kommer fungera likadant nu inför Ryzen 5000, förhoppningsvis inte...

Med ASUS så kan man gå på med den senaste firmware som finns utan att ta alla i kronologisk ordning. Vet det skiljer så där med olika kameramärken med. Tex med Nikon så kan du ta den senaste firmeware och flasha även om det skulle vara 5 st versioner mellan det som är i kamerahuset och den som skall flashas in.

Måste va oerhört enerverande att ta alla firmwareversioner i kronologisk ordning för att få senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Ja det är möjligt Gigabyte valt att kalla tekniken för Q-Flash (Quick-Flash?) men poängen är ju densamma.

Det är ju det den inte är, vilket vi påpekade i inläggen innan. Bios Flashback fungerar utan CPU, det gör inte Q-Flash. En dealbreaker när det kommer nya inkompatibla CPU:er.

edit. verkar finns flera versioner av Q-Flash ser jag nu, även som fungerar utan CPU, men om man måste ta det i viss ordning försvinner ju en stor del av fördelen med det. Det går inte att se vilken version man befinner sig på innan man stoppat i en CPU.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är ju det den inte är, vilket vi påpekade i inläggen innan. Bios Flashback fungerar utan CPU, det gör inte Q-Flash. En dealbreaker när det kommer nya inkompatibla CPU:er.

edit. verkar finns flera versioner av Q-Flash ser jag nu, även som fungerar utan CPU, men om man måste ta det i viss ordning försvinner ju en stor del av fördelen med det. Det går inte att se vilken version man befinner sig på innan man stoppat i en CPU.

Måste man ta ur cpun då innan man flashar bios med BIOS flashback eller Q-flash? Jag har ju aldrig behövt använda funktionen själv, har alltid flashat när datorn fortfarande bootar. Men vad jag först förstod va att du kan installera den nya cpun som inte är kompatibel med moderkortet, sen använda usb flashback för uppdatering och kompatibilitet?

Jag är ju inte heller i riskzon med Agesa 1.0.8.1? installerad. Så jag är redo för 5000!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Måste man ta ur cpun då innan man flashar bios med BIOS flashback eller Q-flash? Jag har ju aldrig behövt använda funktionen själv, har alltid flashat när datorn fortfarande bootar. Men vad jag först förstod va att du kan installera den nya cpun som inte är kompatibel med moderkortet, sen använda usb flashback för uppdatering och kompatibilitet?

Jag är ju inte heller i riskzon med Agesa 1.0.8.1? installerad. Så jag är redo för 5000!

Nä, det fungerar även med CPU i, men man gör det med datorn avstängd. Endast nätdel behöver vara ansluten.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Med ASUS så kan man gå på med den senaste firmware som finns utan att ta alla i kronologisk ordning. Vet det skiljer så där med olika kameramärken med. Tex med Nikon så kan du ta den senaste firmeware och flasha även om det skulle vara 5 st versioner mellan det som är i kamerahuset och den som skall flashas in.

Måste va oerhört enerverande att ta alla firmwareversioner i kronologisk ordning för att få senaste.

Jag hoppade över en mellan-flash på Gigabyte utan problem.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vad kör du för Powerplan? Vet att 1Usmus rekommenderade följande inställningar till den han släppte, och nu är väl både Windows Balanced och Ryzen Balanced mer eller mindre kopior på hans, så kolla om du har detta inställt (inte säkert att alla BIOS har alla inställningar men testa att ändra de du hittar så ska det förhoppningsvis bli åka av!)

Global C-state Control = Enabled
Power Supply Idle Control = Low Current Idle
CPPC = Enabled
CPPC Preferred Cores = Enabled
AMD Cool’n’Quiet = Enabled
PPC Adjustment = PState 0

Så här ser mina inställningar ut :

SVM MODE : DISABLED
AMD COOL N QUIET : ENABLED
PPC ADJUSTMENT : PSTATE 0
GLOBAL C-STATE CONTROL : ENABLED
POWER SUPPLY IDLE CONTROL : AUTO
CCD CONTROL : AUTO
DOWNCORE CONTROL : AUTO
SMT MODE : AUTO
CPPC : AUTO
CPPC PREFERRED CORES : AUTO

De flesta står alltså på AUTO, ska jag ändra de till Enabled?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Så här ser mina inställningar ut :

SVM MODE : DISABLED
AMD COOL N QUIET : ENABLED
PPC ADJUSTMENT : PSTATE 0
GLOBAL C-STATE CONTROL : ENABLED
POWER SUPPLY IDLE CONTROL : AUTO
CCD CONTROL : AUTO
DOWNCORE CONTROL : AUTO
SMT MODE : AUTO
CPPC : AUTO
CPPC PREFERRED CORES : AUTO

De flesta står alltså på AUTO, ska jag ändra de till Enabled?

matcha inställningarna med det jag skrev i inlägget. De flesta blir ju att ändra till Enabled, Ja, men dubbelkolla vad det står så att det inte blir fel.

AUTO behöver nämligen inte alls betyda Enabled utan det är en rätt värdelös variabel som i de fell den kan vara antingen ENABLED eller DISABLED kan vara vilken som helst av de två, eller något helt annat. Finns säkert tillfällen där en förklarande text anger vad AUTO i praktiken innebär men jag har nästan aldrig sett det. Så vill du vara säker på att det blir rätt så ställ in som det står.

På mitt moderkort så betyde t. ex AUTO på CPPC och CPPC Prefered cores DISABLED, så några procent prestanda som förvann där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

matcha inställningarna med det jag skrev i inlägget. De flesta blir ju att ändra till Enabled, Ja, men dubbelkolla vad det står så att det inte blir fel.

AUTO behöver nämligen inte alls betyda Enabled utan det är en rätt värdelös variabel som i de fell den kan vara antingen ENABLED eller DISABLED kan vara vilken som helst av de två, eller något helt annat. Finns säkert tillfällen där en förklarande text anger vad AUTO i praktiken innebär men jag har nästan aldrig sett det. Så vill du vara säker på att det blir rätt så ställ in som det står.

På mitt moderkort så betyde t. ex AUTO på CPPC och CPPC Prefered cores DISABLED, så några procent prestanda som förvann där.

Visst känns det spontant att Auto betyder enabled. Jag gick och trodde det fastän jag egentligen borde vetat bättre att uttrycket är rätt neutralt. I alla fall tycker jag inte att det borde betyda disabled.
Jag ska ändra dessa variabler och se om jag får en boost.

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

Jag hoppade över en mellan-flash på Gigabyte utan problem.

OK.

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Det är ju det den inte är, vilket vi påpekade i inläggen innan. Bios Flashback fungerar utan CPU, det gör inte Q-Flash. En dealbreaker när det kommer nya inkompatibla CPU:er.

edit. verkar finns flera versioner av Q-Flash ser jag nu, även som fungerar utan CPU, men om man måste ta det i viss ordning försvinner ju en stor del av fördelen med det. Det går inte att se vilken version man befinner sig på innan man stoppat i en CPU.

Kan bara säga att en gång ASUS alltid ASUS för min del. Skulle aldrig köpa ett moderkort utan USB BIOS FlashBack. Man minns förr i tiden om nåt strulade med moderkortet så blev man utan dator i 2-3 veckor då man väntade på att få tillbaka moderkortet.

Förstår inte varför inte alla tillverkare släpper nya kompletta BIOS där all kod finns med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Kan bara säga att en gång ASUS alltid ASUS för min del. Skulle aldrig köpa ett moderkort utan USB BIOS FlashBack. Man minns förr i tiden om nåt strulade med moderkortet så blev man utan dator i 2-3 veckor då man väntade på att få tillbaka moderkortet.

Förstår inte varför inte alla tillverkare släpper nya kompletta BIOS där all kod finns med.

Asus bios är familjärt, har 5 Asus moderkort i drift just nu. C7H, B550-F, X470-Prime Pro, Maximus VIII Hero, Z87-A och till det P8Z68-DeLuxe och P5Q-DeLuxe på hyllan som äldsta kvarvarande reliker.

Var otrogen med ett Gigabyte Aorus M, fungerade helt ok och klarade tex FAH AVX 24/7 i 11 veckor med en 2700X, men bioset var bra snurrigt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Asus bios är familjärt, har 5 Asus moderkort i drift just nu. C7H, B550-F, X470-Prime Pro, Maximus VIII Hero, Z87-A och till det P8Z68-DeLuxe och P5Q-DeLuxe på hyllan som äldsta kvarvarande reliker.

Var otrogen med ett Gigabyte Aorus M, fungerade helt ok och klarade tex FAH AVX 24/7 i 11 veckor med en 2700X, men bioset var bra snurrigt.

Har faktiskt skruvat ut mitt CH6 som får hamna i mediaburken vid tv:n och in med ett B550-F faktiskt. Blir garanterat 5000-serien (annars skulle jag kört vidare med CH6 så klart) men tänker vänta ett tag så man får lite bättre tur med kisellotteriet. Nu var jag hyfsat snabb med 3700X när den släpptes och den fick bara silverstämpel enligt CTR. Va väl imorgon CTR skulle komma med ny version va det nån som skrev i nån tråd btw.

Rent generellt moderkorten emellan så kan man säga att CH6 funkar bättre med 4 RAM-minnen än B550-F av det lilla jag testat men B550-F har betydligt bättre ljudkort. Får dessutom nu PCIe3 16X på GPU då jag nu har två st M2 så andra PCIe-platsen är bestyckad med PCIe-adapter M2 NVMe. Har förvisso slö GPU (980Ti) så det har ingen roll just nu men i framtiden när man byter upp sig så.

Dock lite inställningar i B550 för att vara ROG. Lite besviken där men men det är som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Visst känns det spontant att Auto betyder enabled. Jag gick och trodde det fastän jag egentligen borde vetat bättre att uttrycket är rätt neutralt. I alla fall tycker jag inte att det borde betyda disabled.
Jag ska ändra dessa variabler och se om jag får en boost.

<rant>
Spontant tycker jag AUTO låter som om värdet ändras utifrån vad andra variabler är satta till, och utan en förklaring så är det ju omöjligt att veta vad. På Crosshair 7 så finns det i vissa fall inställningar som kan vara antingen DISABLED eller AUTO, där den förklarande texten anger att AUTO betyder ENABLED... JAHA?? Vad fan liksom? Varför då inte ha ENABLED eller DISABLED och ställa den på ENABLED som standard liksom? Väldigt förvirrande och ytterligare ett exempel på varför AUTO är rätt intetsägande.

Sen finns det ju vissa grejer, typ spänningar och sådant där AUTO möjligen kan vara ett vettigt namn. Vcore T. ex. Men SoC, som även på AUTO har ett fast värde borde istället heta "DEFAULT (1.1v)" eller vad nu tillverkaren valt, men att inte tala om vad ett värde kommer sättas till är rent drygt och jag kan ge mig fan på att hade ingengörerna fått som de ville så hade det inte vari som det är nu. Men det är väl som det är för att marknadsfolk fått för sig att "folk blir rädda om saker verkar krångligt", vilket är dumheter då den kategorin sannolikt aldrig går in i UEFI om de ens vet vad det är, utan de som är "rädda" för att ändra inställningar själva har förmodligen köpt en färdig "sata" som de aldrig meckar med och knappt ändrar några inställningar alls.
</rant>

Men ja i alla fall, inte säkert att de värden du har nu är rätt, möjligheten finns, men bättre att ställa in manuellt så vet du med säkerhet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

<rant>
Spontant tycker jag AUTO låter som om värdet ändras utifrån vad andra variabler är satta till, och utan en förklaring så är det ju omöjligt att veta vad. På Crosshair 7 så finns det i vissa fall inställningar som kan vara antingen DISABLED eller AUTO, där den förklarande texten anger att AUTO betyder ENABLED... JAHA?? Vad fan liksom? Varför då inte ha ENABLED eller DISABLED och ställa den på ENABLED som standard liksom? Väldigt förvirrande och ytterligare ett exempel på varför AUTO är rätt intetsägande.

Sen finns det ju vissa grejer, typ spänningar och sådant där AUTO möjligen kan vara ett vettigt namn. Vcore T. ex. Men SoC, som även på AUTO har ett fast värde borde istället heta "DEFAULT (1.1v)" eller vad nu tillverkaren valt, men att inte tala om vad ett värde kommer sättas till är rent drygt och jag kan ge mig fan på att hade ingengörerna fått som de ville så hade det inte vari som det är nu. Men det är väl som det är för att marknadsfolk fått för sig att "folk blir rädda om saker verkar krångligt", vilket är dumheter då den kategorin sannolikt aldrig går in i UEFI om de ens vet vad det är, utan de som är "rädda" för att ändra inställningar själva har förmodligen köpt en färdig "sata" som de aldrig meckar med och knappt ändrar några inställningar alls.
</rant>

Men ja i alla fall, inte säkert att de värden du har nu är rätt, möjligheten finns, men bättre att ställa in manuellt så vet du med säkerhet

Jamen precis. Vanliga användare som bara köper en dator utan att ens fundera på om bios existerar är ju inte målgruppen för dessa inställningar till att börja med. Då blir det liksom ett dubbelt fel och kanske mest pg a lathet att inte vilja skriva i klartext vad auto betyder!

Jag har iaf ändrat på inställningarna och vad jag kan se när jag kör ett stresstest och mäter klock på alla kärnor (innan cpun blir för varm) , är att kärnorna klockar ner sig. Blir dessutom varmare av nån märklig anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jamen precis. Vanliga användare som bara köper en dator utan att ens fundera på om bios existerar är ju inte målgruppen för dessa inställningar till att börja med. Då blir det liksom ett dubbelt fel och kanske mest pg a lathet att inte vilja skriva i klartext vad auto betyder!

Jag har iaf ändrat på inställningarna och vad jag kan se när jag kör ett stresstest och mäter klock på alla kärnor (innan cpun blir för varm) , är att kärnorna klockar ner sig. Blir dessutom varmare av nån märklig anledning.

Skumt så det förslår. Ingen ac de där inställningarna borde resultera i det. Hm. Om du pallar felsökning så sätt tillbaka dem till AUTO och ändra sedan en i taget tills du ser vilken inställning det är som spökar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Skumt så det förslår. Ingen ac de där inställningarna borde resultera i det. Hm. Om du pallar felsökning så sätt tillbaka dem till AUTO och ändra sedan en i taget tills du ser vilken inställning det är som spökar.

Hehe skumt ja. Får se om jag ger mig in på felsökning. Mycket möjligt att min fläktkurva som är väldigt konservativ spökar också. Eller att senaste bios flash kanske gjorde klocken långsammare. Nåja. Jag kan leva med det tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Hehe skumt ja. Får se om jag ger mig in på felsökning. Mycket möjligt att min fläktkurva som är väldigt konservativ spökar också. Eller att senaste bios flash kanske gjorde klocken långsammare. Nåja. Jag kan leva med det tror jag

Vad är det för AGESA-version och vad är din maxtemp på Tdie?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vad är det för AGESA-version och vad är din maxtemp på Tdie?

Jag har AGESA 1.0.8.1.
Maxtemp efter Uefi-ändringarna ligger på runt 82 C... Ungefär 2-3 grarder varmare nu då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jag har AGESA 1.0.8.1.
Maxtemp efter Uefi-ändringarna ligger på runt 82 C... Ungefär 2-3 grarder varmare nu då.

OK. Ja med sådanna temperaturer så rör du dig definitivt i tassemarker där boosten drar i handbromsen för att det blir för varmt. Men kan ju ändå ge bättre prestanda än innan tack vare de optimerade inställningarna. Det är väl i så fall att köra lite benchmarks och se om det är bättre eller sämre.

Alternativt kan du ju justera din konservativa fläktkurva så att den blir mer liberal eller socialistisk av sig

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

OK. Ja med sådanna temperaturer så rör du dig definitivt i tassemarker där boosten drar i handbromsen för att det blir för varmt. Men kan ju ändå ge bättre prestanda än innan tack vare de optimerade inställningarna. Det är väl i så fall att köra lite benchmarks och se om det är bättre eller sämre.

Alternativt kan du ju justera din konservativa fläktkurva så att den blir mer liberal eller socialistisk av sig

Japp, jag får nöja mig med detta än så länge. Datorn är ju inte direkt långsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är ju det den inte är, vilket vi påpekade i inläggen innan. Bios Flashback fungerar utan CPU, det gör inte Q-Flash. En dealbreaker när det kommer nya inkompatibla CPU:er.

edit. verkar finns flera versioner av Q-Flash ser jag nu, även som fungerar utan CPU, men om man måste ta det i viss ordning försvinner ju en stor del av fördelen med det. Det går inte att se vilken version man befinner sig på innan man stoppat i en CPU.

Väldigt många antagande och uttalande nu utan att ha någon koll på hur det är med saken.
Detta du säger gäller endast 3xx - 4xx serien inte 5xx serien har du upp till 4xx serien och inte redan bytt till nyare bios då måste du ta det i rätt ordning.
Har du därimot 5xx serien så är det bara att köra samt att 5xx serien har Q-flash pro dvs ingen cpu behövs ( reserverar mig mot att billiga brädor inte har Q-flash pro) sedan är det så att om du köper nytt nu är chansen att du får senaste bios och då stöds redan nya ryzen.

Ville bara ha detta klarlagt.

ps/ vänligen läs på lite innan ni försöker hjälpa så blir det lättare för alla

Permalänk
Medlem

1usmus ClockTuner v1.1 är släppt : https://www.guru3d.com/news_story/clocktuner_for_ryzen_build_...
(vet inte om det redan postats på andra håll)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9