AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Hej,
Hur tror ni att dessa minnen skulle fungera med 3000-serien parade med ett Crosshair VI Hero?

https://www.inet.se/produkt/5301780/g-skill-64gb-2x32gb-ddr4-...

Skickades från m.sweclockers.com

DC minnen fungerar bara med några få tvivlar på C6H hör till dom

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag laddar ner Bios och flashar via Usb i Bios Q-flash för Gigabyte.

Känns tryggaste sättet och något jag är van vid.

Vill oftast ha nyaste optimaterade version så blivit 10/dag nu från release och när det mognat lär de bli desto längre emellan som alltid.

Men detta visar också att intresset från tillverkare och AMD att optimera för att efterfrågan på produkten är hög annars skulle vi inte se alla uppdateringar så ofta och snabbt som dom kommit.

Samtidigt är alla tillverkare skeptiska till bios uppdatering, ''don't fix what ain't broken'' brukar dom säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

DC minnen fungerar bara med några få tvivlar på C6H hör till dom

Vad menar du med ”DC”?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Vad menar du med ”DC”?

Skickades från m.sweclockers.com

Dual Capacity, det är som två dual rank stickor staplade på varandra. Är lite speciellt.

Det jag själv hoppas på är större minnesmoduler så 32GB stickor blir vanlig dual rank, eller ännu bättre single rank men det kanske inte blir förrän på 5nm

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Samtidigt är alla tillverkare skeptiska till bios uppdatering, ''don't fix what ain't broken'' brukar dom säga.

Ja, de säger det. Men vet man vad man gör så är det ju oftast inga problem. Kreti och Pleti vet knappt vad BIOS/UEFI är och risken att de sabbar något när de uppdaterar är större. Även om de klarar att uppdatera UEFI så missar de ofta saker som "Load Optimized Defaults" innan flashning, med konsekvensen att det ligger massa skräpvärden kvar i NVRAM, prestanda sjunker och kunden blir missnöjd. Så jag tror mer det har att göra med att om den genomsnittliga användaren har OK prestanda så är riskerna större än nyttan med en uppdatering, men entusiaster som vet vad de gör och kan åtgärda problem om det skiter sig har ingen anledning att låta bli att uppdatera bara för att det står så.

Visst har det hänt att även jag hoppat över en uppdatering, men i det fallet handlade det om en punktfix för ett problem jag inte drabbades av.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som gjorde det men nu är mina mystiska lagg i spel och windows helt borta. Jag vet inte vad som fixade det eller om cpu:n behövde bara *köra* in sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Enligt sweclockers artikel ser det ut som att boosten är löst nu!
https://www.sweclockers.com/nyhet/28155-amd-ryzen-3000-serien...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Enligt sweclockers artikel ser det ut som att boosten är löst nu!
https://www.sweclockers.com/nyhet/28155-amd-ryzen-3000-serien...

Gött mos! Får väl se vad AMD's uttalande blir nu under kvällen och hur lång väntan blir innan vi får icke-beta UEFI med nya AGESA. Som väntat så är det ingen drastisk skillnad i prestanda men jag hoppas att de där +200 "RobertMegahertzen" nu fungerar bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Samtidigt är alla tillverkare skeptiska till bios uppdatering, ''don't fix what ain't broken'' brukar dom säga.

Mjo, men det handlar väl mer om att minimera supportärenden till följd av kunder som påbörjar saker de inte klarar att ro i hamn.
Känns som att det största problemet är att de (i de flesta fallen) nollställer alla inställningar, just det känns ju som att det gör processen mycket svårare än den hade behövt vara.

Skrivet av ClintBeastwood:

Enligt sweclockers artikel ser det ut som att boosten är löst nu!
https://www.sweclockers.com/nyhet/28155-amd-ryzen-3000-serien...

Skrivet av Ozzed:

Gött mos! Får väl se vad AMD's uttalande blir nu under kvällen och hur lång väntan blir innan vi får icke-beta UEFI med nya AGESA. Som väntat så är det ingen drastisk skillnad i prestanda men jag hoppas att de där +200 "RobertMegahertzen" nu fungerar bättre.

Jo precis, AGESA 1.0.0.3 ABBA verkar vara på ingång. Såg även https://www.guru3d.com/news-story/amd-agesa-1-3-abba-bios-tha...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Usch vad jag velar med min stundande uppgradering nu;
Hade siktet inställt på MSI-moderkort, men någon skriver här att de är långsamma med bios/att de är buggiga.
Samtidigt kanske det är alla tillverkare för tillfället?
Vilken djungel det blev helt plötsligt XD

Sedan var jag för långsam med att skaffa kylare till bygget också; tänkte köra på en Silent loop 360mm, men den verkar ha gått ur sortiment från be quiet då alla återförsäljare plockat bort den (dock inte 120, 240 och 280), hur tror ni att en Celsius S36 kommer stå sig (med corsair ML-fläktar)?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Usch vad jag velar med min stundande uppgradering nu;
Hade siktet inställt på MSI-moderkort, men någon skriver här att de är långsamma med bios/att de är buggiga.
Samtidigt kanske det är alla tillverkare för tillfället?
Vilken djungel det blev helt plötsligt XD

Sedan var jag för långsam med att skaffa kylare till bygget också; tänkte köra på en Silent loop 360mm, men den verkar ha gått ur sortiment från be quiet då alla återförsäljare plockat bort den (dock inte 120, 240 och 280), hur tror ni att en Celsius S36 kommer stå sig (med corsair ML-fläktar)?

Jag tycker att du borde vänta och se hur det ser ut för tillverkarna nu när det kommande bioset dyker upp och därefter ta beslutet vad du ska köra på. Har vi tur så kanske det inte spelar någon roll om en tillverkare är lite långsammare än andra efteråt för att alla kommer fungera fint så själva väntan hamnar i skymundan efteråt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Usch vad jag velar med min stundande uppgradering nu;
Hade siktet inställt på MSI-moderkort, men någon skriver här att de är långsamma med bios/att de är buggiga.
Samtidigt kanske det är alla tillverkare för tillfället?
Vilken djungel det blev helt plötsligt XD

Sedan var jag för långsam med att skaffa kylare till bygget också; tänkte köra på en Silent loop 360mm, men den verkar ha gått ur sortiment från be quiet då alla återförsäljare plockat bort den (dock inte 120, 240 och 280), hur tror ni att en Celsius S36 kommer stå sig (med corsair ML-fläktar)?

Om du funderar på lite olika moderkort från olika tillverkare så kan du gå in på supportsidan för respektive moderkort och kolla hur flitiga de varit med uppdateringar historiskt. Jag tror dock som det sagts att bara den här skiten lugnat ner sig så kommer det inte spela så stor roll så det som är bäst i längden är väl att välja en tillverkare vars hårdvara och UEFI-implementering du är nöjd med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ingen tillverkare är fläckfri, men Asus har alltid haft trevligast bios enligt mig. Jag kan ta lite sämre hårdvara på någon punkt för att slippa klydda med underliga bios. Men det är en högst personlig åsikt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the squonk:

Ingen tillverkare är fläckfri, men Asus har alltid haft trevligast bios enligt mig. Jag kan ta lite sämre hårdvara på någon punkt för att slippa klydda med underliga bios. Men det är en högst personlig åsikt.

Kan det bero på "vanan" vid ett visst bios? Själv är jag van vid just GB och tycker det är helt ok.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

DC minnen fungerar bara med några få tvivlar på C6H hör till dom

Korrekt köp inte, vill du ha 32GB moduler, köp Corsair, de har riktiga Samsung 32G moduler, och iaf enl ett snabbtest från Buildzoid så klockar de skapligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ingen tillverkare är fläckfri, men Asus har alltid haft trevligast bios enligt mig. Jag kan ta lite sämre hårdvara på någon punkt för att slippa klydda med underliga bios. Men det är en högst personlig åsikt.

Har också alltid gillat deras BIOS/UEFI då det är hyfsat intuitivt och lättarbetat. Bra hårdvara går ju också få om man pungar ut. Tycker Crosshair-serien alltid utklassat konkurrenterna i prisklassen sett till hårdvara och funktioner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Oj, klockfrekvensen går ner stadigt med temperaturen ser det ut som väl?

95 grader? vad i hela? Använde de Wraith Stealth?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@the squonk: Jodå, det finns vanliga 32G stickor nu.Här: https://www.inet.se/produkt/5302391/corsair-64b-2x32gb-ddr4-2... (Finns snabbare)

Buildzoid lyckades få dessa kretsar obinnade varianter till 3600+ har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Gigabyte har också beta Bios av ABBA.

Tyvärr inte mitt Mitx ännu.
https://forums.tweaktown.com/gigabyte/28441-gigabyte-beta-bio...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tycker att du borde vänta och se hur det ser ut för tillverkarna nu när det kommande bioset dyker upp och därefter ta beslutet vad du ska köra på. Har vi tur så kanske det inte spelar någon roll om en tillverkare är lite långsammare än andra efteråt för att alla kommer fungera fint så själva väntan hamnar i skymundan efteråt.

Skrivet av Ozzed:

Om du funderar på lite olika moderkort från olika tillverkare så kan du gå in på supportsidan för respektive moderkort och kolla hur flitiga de varit med uppdateringar historiskt. Jag tror dock som det sagts att bara den här skiten lugnat ner sig så kommer det inte spela så stor roll så det som är bäst i längden är väl att välja en tillverkare vars hårdvara och UEFI-implementering du är nöjd med.

Sant, lutar åt uppgradering senare i månaden, hoppas en del benats ut då (tycker dock det är kul att pilla)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Får inte ihop din beräkning här och det verkar inte heller stämma med vad värmekameran visade.

Det som borde storkna först på VRM-delen är low-side MOSFET, som i detta fall är en Sinopower SM4336.

Vid 100°C fixar denna maximalt 40 A. Den MOSFET:en sitter till vänster om dioden i denna illustration

Det finns totalt 6 stycken sådan kopplade i 3 faser, vilket enligt Kirchsoffs lag betyder att maximal kapacitet blir 6 * 40 = 240 A.

Det är som sagt vid low-MOSFET temperatur på 100°C, vid 25°C kan de hantera 65 A enligt databladet.

Enligt denna snubbe från Texas Instrument så är gränserna i databladet inte av typen "går du över dessa så brinner kretsen". Han säger

"However, this is not necessarily a hard limit. And what I mean by that is, if a package is rated to 50 amps, that doesn't mean that going above 50 amps, all of a sudden the device is going to explode. What it means is that the FET vendor does not guarantee any long-term reliability for operation above 50 amps. So you might be able to exceed the package limit, assuming that you can keep the device cool enough to not exceed its thermal limitations. But the long-term reliability will be impacted by operation above this type of limit. "

Verkar som dessa kapacitetsgränser inte är hårda

Nu finns det inga "phase doublers" på detta moderkort så man kan inte garantera att exakt hälften av strömmen i de två parallellkopplade, men om mina elektronikkunskaper inte är totalt fel borde Ohms lag och lite potentialvandring visa att snedbelastningen per par i en fas borde inte kunna avvika mer än maximala varians i resistans, kapacitans och reaktans av komponenterna som igår. Man är garanterad en kapacitet på 120 A < X < 240 A, där man i praktiken kommer hyfsat nära övre gränsen.

Primära problemet med ett budgetmoderkort som detta är att endast tre faster ger betydligt högre rippel jämfört med mer avancerat moderkort med fler faser. Irrelevant i "stock", men det kommer betyda lite högre förluster i CPU (rippel översätts till förlorad effekt som blir värme i CPU). Primär implikation av detta är sämre stabilitet vid överklockning, det är primär flaskhals i detta moderkort och inte strömkapacitet.

SoC VRM
https://i.imgur.com/jq4BFxP.jpg

VCore VRM vid Octave-loop
https://i.imgur.com/QFi87QC.jpg

Vcore VRM vid compile-loop
https://i.imgur.com/559Zv3m.jpg

Tog lite bilder idag, varmaste punkten kring VRM är rätt långt från 100, är spolarna och inte MOSFET som är klart varmast

Kollade även strömförbrukning från väggen, även den visar att kompilering är tyngre. Matchar med någon W vad SweC fick hos deras 3900X i Blender och Handbrake, vilket rätt mycket pekar på att mitt system nog inte throttlar p.g.a. moderkort (SweC körde med "Asus Crosshair VIII Hero (AMD X570)").

"Idle"
https://i.imgur.com/KgmkaoR.jpg
Octave i "stock"
https://i.imgur.com/5UFuyRL.jpg
Kompilering i "stock", högsta förbrukning av det jag testade
https://i.imgur.com/wraq08K.jpg

Med GTX1030 och B350 är det i praktiken bara CPU som drar ström

199-41 = 158 W verkar CPU dra som mest, SweC uppmätte 210-50=160 W. Så ur alla praktiska hänseenden identiskt (har en guld-klassad 500 W PSU).

Gissar att du gjort allt rätt här. Hittade en del forumtrådar om att OpenBLAS (matrisbiblioteket som Octave, NumPy m.fl. typiskt använder) har problem med att skala på något vettig sätt under Windows. Nu var det primärt Xeon CPUer med lite mer än 12 C, men det indikerar ändå att CPUer med många kärnor i Windows är lite som de dyra lättmetallfäljarna jag hade på min första bil (Open Ascona från 1977), ser kanske coolt ut men är inte precis där flaskhalsen ligger...

Matrismultiplikation är, tillskillnad från CB, inte "embarrassingly parallel". Det är absolut skalbart, OpenBLAS används framgångsrikt på Linux med system som har över 100 CPU-kärnor och teoretiska gränsen går vid 1024 kärnor. Men krävs lite mer av OS:et än för att skala renderingsprogram.

Och man kan inte riktigt skylla på OpenBLAS då skalningen över kärnor görs med OpenMP, industristandard för det här typen av CPU-skalning.

Så vi får nog lämna det här spåret för Windows

Temperaturavläsningen för CPU verkar visa fel. Insåg det när jag hoppade in i BIOS (där den antagligen är rätt) för att sedan boota in i Ubuntu, verkar vara 20°C fel (visar 20°C för lite med lm-sensors). Om man antar detta så känns CPU-temperaturerna jag ser rätt mycket rimligare, ca 50°C i "idle" och 70-80°C under full last (högre vid kompilering än DGEMM).

Jag testade två nya saker idag. Dels "överklockning" till 3,8 GHz samt testade att slå på PBO. Dessa två resulterade i högre GFLOPS siffror jämfört med tidigare, faktum är att de nästan exakt matchar det du listar ovan!

"överklockning" @ 3,8 GHz (har helt rak MHz över tid graf här på alla kärnor)

From 8000 To 12000 Step=2000 Loops=3 SIZE FLOPS TIME 8000x8000 : 473.13 GFlops 6.492989 sec 10000x10000 : 501.08 GFlops 11.974052 sec 12000x12000 : 515.66 GFlops 20.106171 sec

Med PBO (som enligt de flesta tester/tyckare ska vara meningslöst på 3900X med stock-kylare)

From 8000 To 12000 Step=2000 Loops=3 SIZE FLOPS TIME 8000x8000 : 481.71 GFlops 6.377339 sec 10000x10000 : 510.42 GFlops 11.754943 sec 12000x12000 : 520.66 GFlops 19.913088 sec

Slutsatsen av detta kan bara bli en, i alla fall mitt system fixar inte att hålla basfrekvensen under FMA/AVX last när allt är helt "stock". Det kan inte vara en orsak av för klena VRMs, för dålig CPU-kylare eller liknande då det rimligen inte borde gå att nå (och med PBO marginellt överskrida i genomsnitt) basfrekvensen med någon form av överklockning.

"Ren" FMA/AVX last verkar dock vara den enda last där så är fallet. Kör jag CB15/CB20 med Wine i "stock" håller sig systemet hela tiden över basfrekvens, poängen är inom ett 2-4 % (mitt system är lite långsammare) jämfört med SweClockers siffror i 3700X/3900X testet.

Förväntar mig att Wine ger nära nog noll overhead för något som CB och Linux har ingen fördel av att hantera många kärnor bättre då det handlar om ett "embarrassingly parallel" (någon som klarat grundkurs i OS-design fixar att få ihop en schemaläggare som fixar de fallen perfekt).

Precis som @SAFA redan lurat ut, Octave kör i normalfallet med en referensimplementation av BLAS som varken kan använda flera trådar eller FMA/AVX/SSE.

Vet inte varför någon skulle vilja köra med referensimplementation mer än att kolla att Octave fungerar. Ubuntu använder OpenBLAS som standard (jag kör Ubuntu 18.04).

Vad gäller effekter från väggen får jag tvärtom mot dig:

dgemm: 233W
CB R20: 210W
kompilering: 200W max.
Idle ligger på runt 48W.
Tar jag rapporterad core-spänning * rapporterad VRM-ström från "sensors" så landar effekten på runt 125W för dgemm och för CB20 blir det 118W.

Stämmer de rapporterade värdena så blir verkningsgraden för VRM + PSU 67-68% vilket är rätt lågt. Verkningsgraden på PSU:n ska ju vara närmare 90% vid denna last, så då borde VRM ligga på runt 75%, eller 41W förluster vilket verkar väl dåligt.
Om vi istället antar 142W för CPU så landar VRM på 84% och 24W förluster vilket verkar mera rimligt... (Får väl skaffa en strömtång o mäta inkommande 12V till VRM:en, är ett C7H bord)

När temperatur-visning väl fungerar så verkar den visa hyfsat rätt, nådde 87C när jag lät dgemm gå upp till 20000x20000 matris och 82C för CBR20.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Gigabyte har också beta Bios av ABBA.

Tyvärr inte mitt Mitx ännu.
https://forums.tweaktown.com/gigabyte/28441-gigabyte-beta-bio...

Har testat det på mitt Gigabyte X570 Auros Ultra med 3900X och boosten verkar bättre. 4.6GHz på en kärna och 4,575MHz på flera andra så det är bättre än innan.

Har inte hunnit testa så mycket ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Vad gäller effekter från väggen får jag tvärtom mot dig:

dgemm: 233W
CB R20: 210W
kompilering: 200W max.
Idle ligger på runt 48W.
Tar jag rapporterad core-spänning * rapporterad VRM-ström från "sensors" så landar effekten på runt 125W för dgemm och för CB20 blir det 118W.

Stämmer de rapporterade värdena så blir verkningsgraden för VRM + PSU 67-68% vilket är rätt lågt. Verkningsgraden på PSU:n ska ju vara närmare 90% vid denna last, så då borde VRM ligga på runt 75%, eller 41W förluster vilket verkar väl dåligt.
Om vi istället antar 142W för CPU så landar VRM på 84% och 24W förluster vilket verkar mera rimligt... (Får väl skaffa en strömtång o mäta inkommande 12V till VRM:en, är ett C7H bord)

När temperatur-visning väl fungerar så verkar den visa hyfsat rätt, nådde 87C när jag lät dgemm gå upp till 20000x20000 matris och 82C för CBR20.

Rent tekniskt så ska kompilering dra mindre effekt så ditt resultat är det man förväntas se, det som händer yoshman beror mycket sannolikt på throttlade komponenter, finns få andra sätt att få all core avx att dra mindre än kompilering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

AMDs kompletta statement om bios / andra optimizations / nya monitoring SDK:

https://community.amd.com/community/gaming/blog/2019/09/10/ry...

Permalänk
Medlem

Bios 5216(1.0.0.3ABB) för X470-F/Prime X470-Pro har i all fall bättre minnesklockning än 5007(1.0.0.2), vilket litegrann uppväger den sämre boosten med ABB.

Med 5007 var det omöjligt att få mina 4x8GB Hynix AFR-minnen över 2933MHz, nu bootar dom direkt på 3000MHz och är stabilt dessutom. Kanske tom finns visst hopp om OC av minnena.

Kan nämnas att en fördel med den sämre boosten med ABB är att det är avgjort lägre temperaturer övelag, bra bios för trånga lådor. Och trots allt boostar den inte sämre än att den uppfyller spec. 3 kärnor går till 4.4GHz.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

AMDs kompletta statement om bios / andra optimizations / nya monitoring SDK:

https://community.amd.com/community/gaming/blog/2019/09/10/ry...

Skönt att de också slår hål på ryktena att Ryzen 3000 skulle lida av dålig hållbarhet och att de därför "sänkte boosten med flit"

"In addition, we do want to address recent questions about reliability. We perform extensive engineering analysis to develop reliability models and to model the lifetime of our processors before entering mass production. While AGESA 1003AB contained changes to improve system stability and performance for users, changes were not made for product longevity reasons. We do not expect that the improvements that have been made in boost frequency for AGESA 1003ABBA will have any impact on the lifetime of your Ryzen processor."

Jag undrar hur det är att vara Shamino just nu?

Men det är klart... Det kommer ju finnas folk som kommer säga att detta är en efterhandskonstruktion. Själv anser jag att saken är ur världen nu när AMD svarat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag undrar hur det är att vara Shamino just nu?

Men det är klart... Det kommer ju finnas folk som kommer säga att detta är en efterhandskonstruktion. Själv anser jag att saken är ur världen nu när AMD svarat.

Finns väl inget företag som drar ner byxorna på sig själva.. Shamino kan ha hört saker från ingenjörerna, vem vet. Han kan vara ute o cykla. Men min erfarenhet är att ingenjörer och marknadsföringsfolk inte alltid drar jämt i vad som ska kommuniceras...

Citat:

Across the stack of 3rd Gen Ryzen Processors, our internal testing shows that these changes can add approximately 25-50MHz to the current boost frequencies under various workloads.

Är ändå tämligen långt ifrån vad vissa får i relation till max boost siffrorna. För att inte tala om PBO och +200MHz ytterligare...

Jag vidhåller att det varit för mkt BS från AMD om boost och framförallt PBO. När en relativt stor del av entusiastscenen har stora problem att nå frekvenser så hur många "vanliga user"-system och OEM-datorer kommer ens vara i närheten?

Jag når själv inte 4.6GHz med min (i jämförelse med många andra och ffa stock kylaren) overkill-kylning. Då har jag ändå suttit och tweakat en del. Att nå +200MHz utöver det är ju en utopi. Så om inte 2*360 rad med fullblock duger, då får man väl ändå kalla det för en ren o skär lögn.

Att AMD lyckats leverera en i grunden väldigt bra CPU-generation och kan konkurrera med Intel både vad gäller prestanda och ffa pris bör inte göra dom immuna mot kritik gällande delar av deras marknadsföring samt nivån på deras AGESA (nu har d gått 2 mån sen lansering).

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Är ändå tämligen långt ifrån vad vissa får i relation till max boost siffrorna. För att inte tala om PBO och +200MHz ytterligare...

Jag vidhåller att det varit för mkt BS från AMD om boost och framförallt PBO. När en relativt stor del av entusiastscenen har stora problem att nå frekvenser så hur många "vanliga user"-system och OEM-datorer kommer ens vara i närheten?

Jag når själv inte 4.6GHz med min (i jämförelse med många andra och ffa stock kylaren) overkill-kylning. Då har jag ändå suttit och tweakat en del. Att nå +200MHz utöver det är ju en utopi. Så om inte 2*360 rad med fullblock duger, då får man väl ändå kalla det för en ren o skär lögn.

Att AMD lyckats leverera en i grunden väldigt bra CPU-generation och kan konkurrera med Intel både vad gäller prestanda och ffa pris bör inte göra dom immuna mot kritik gällande delar av deras marknadsföring samt nivån på deras AGESA (nu har d gått 2 mån sen lansering).

Läser man hela texten så kan man också läsa det som +25-50 MHz utöver utlovad frekvens.

Citat:

Starting with our commitment to provide you an update on processor boost, our analysis indicates that the processor boost algorithm was affected by an issue that could cause target frequencies to be lower than expected. This has been resolved. We’ve also been exploring other opportunities to optimize performance, which can further enhance the frequency. These changes are now being implemented in flashable BIOSes from our motherboard partners. Across the stack of 3rd Gen Ryzen Processors, our internal testing shows that these changes can add approximately 25-50MHz to the current boost frequencies under various workloads.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Läser man hela texten så kan man också läsa det som +25-50 MHz utöver utlovad frekvens.

Sant, det är kanske en mer korrekt tolkning - jag tolkade "current frequencies" som de folk såg med nuvarande AGESA. Trevligt isf!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Finns väl inget företag som drar ner byxorna på sig själva.. Shamino kan ha hört saker från ingenjörerna, vem vet. Han kan vara ute o cykla. Men min erfarenhet är att ingenjörer och marknadsföringsfolk inte alltid drar jämt i vad som ska kommuniceras...

Är ändå tämligen långt ifrån vad vissa får i relation till max boost siffrorna. För att inte tala om PBO och +200MHz ytterligare...

Jag vidhåller att det varit för mkt BS från AMD om boost och framförallt PBO. När en relativt stor del av entusiastscenen har stora problem att nå frekvenser så hur många "vanliga user"-system och OEM-datorer kommer ens vara i närheten?

Jag når själv inte 4.6GHz med min (i jämförelse med många andra och ffa stock kylaren) overkill-kylning. Då har jag ändå suttit och tweakat en del. Att nå +200MHz utöver det är ju en utopi. Så om inte 2*360 rad med fullblock duger, då får man väl ändå kalla det för en ren o skär lögn.

Att AMD lyckats leverera en i grunden väldigt bra CPU-generation och kan konkurrera med Intel både vad gäller prestanda och ffa pris bör inte göra dom immuna mot kritik gällande delar av deras marknadsföring samt nivån på deras AGESA (nu har d gått 2 mån sen lansering).

Du missförstod mig tror jag. Det jag menar är "ur världen" är det här med livslängden. AMD har inte uttalat sig om det tidigare och det enda uttalandet vi har är att "Nä, det är inget fel på livslängden". Så det var det jag menade.

PBO och de 200 extra megahertzen skall de förståss fortsatt ha kritik för tills det är fixat, och även boosten om ABBA inte åtgärdar det. Sen är det såklart alltid knepigt när det är en opportunistisk algoritm, men nu har de ju gått ut och specificerat lite mer vilka förutsättningar som gäller för att man skall se maxboosten, så det är väl det man får förhålla sig till.

Jag tror dock att det kommer vara fortsatt förvirring kring detta, då många tror att boosten funkar som Intel's och förväntar sig boost på samma sätt, dvs "Om en kärna belastas oavsett typ av last så ska boosten ligga klistrad på max", men det är inte så det kommer fungera ens med ABBA.

PBO är dock något de "måste" fixa såsmåningom. Känns rätt meningslöst att ha ett moderkort med exceptionellt bra VRM om prestanda vid PBO blir samma som för knäckebrödsbrädor.

Hur det "borde" fungera är ju att den skiter i allt utom temperatur och boostar så högt den kan på alla kärnor som belastas tills antingen frekvenstaket eller temperaturtaket är nått, det borde kunna fungera, och även de +200 extra megahertzen, om kislet pallar med det. Sedan kan det såklart vara så att 3900X inte kommer nå dit ändå eftersom de binnat de bättre kretsarna till 3950X. Det ställer ju till det en del då de kretsar som är "för bra" för att gå till 3900X gått till 3950X.

Men om jag förstått det här med binning rätt så behöver kanske inte det vara ett problem heller. Kan mycket väl vara så att många 3900X klarar +200 extra Mhz, men inte med den energieffektivitet som 3950X kräver för att klara TDP, så vi får se.

Men jag tycker att de får ha i åtanke att de som slår på PBO och AUTO-OC redan gått med på att slänga energieffektivitet ut genom fönstret, och att de accepterar högre effektuttag bara prestandan finns där.

När jag själv slagit på PBO och Auto-oc så är det högsta jag sett 113A för CPU+SoC, samt ~170W för CPU+SoC, så kapaciteten att gå utanför spec finns ju där, men det känns fortfarande som AGESA är gimpad just nu vad gäller just PBO och Auto-OC.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.