AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Läs mitt svar till dig här och testa stegen. Då kommeralla kärnor att hålla sig aktiva. Försvinner problemet då blir det lättare för andra kunniga att hjälpa dig felsöka.
edit, glömde länken
#18052420

Har installerat programmet men lyckas inte få den att hålla alla kärnor aktiva.

Skrivet av tellus82:

Att låsa kärnor aktiva kommer skapa andra problem med frekvenser, sleep states ska inte under några omständigheter orsaka någon form av muslagg eller annan lagg i windowsmiljö, då är det något annat som är fel och att avaktivera sleep states kommer med tur lösa lagget men också orsaka en mängd följdfel. Det behöver heller inte lösa grundfelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Laggen uppstår när kärnorna hoppar mellan av och på läget och under spelande kommer laggen när några kärnor går i sleep för sedan i samma sekund hoppa igång igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/AMDRyzen/status/1168901636162539536

Permalänk
Medlem

Spännande!

Permalänk
Medlem

OK, då har jag testat mild undervolt samt mild övervolt. Mild undervolt gjorde att boosten blev aningen gimpad, såg 25-50Mhz lägre boost beroende på belastning. Mild övervolt gjorde nada på prestandan men höjde Tdie med ca 2c så summa summarum så ligger mitt exemplar bäst på AUTO.

Testade även att sätta VRM på Optimized istället för Extreme, vilket fick negativ inverkan på prestandan och Tdie steg med ca 2c men märkte inte att den boostade annorlunda, så min processor verkar trivas med "öppna spjäll" på VRM. Har ingen vetenskaplig förklaring men antar att CPPC2 tjänar på att få ett svar på spänningsförändringar så snabbt som möjligt. Även med fullt ös på VRM så ligger temperaturen på 47C vid hård belastning så den klarar det helt galant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Se där ja! AMD tar bladet från munnen och säger att "ja, det är fel på boosten just nu". Inte "Va, nääääh... Det skall vara så because livslängd" som en del kanske hade trott att de skulle svara.

Jag tänkte väl det. Shamino är visserligen välrenomerad och kunnig men sålänge han jobbar på ASUS så handlar det mer om att rädda reras rykte än att komma med fakta. Sen är det såklart inte ASUS fel att de nu fått en dålig AGESA att jobba med, men det lämnar en sur eftermak i munnen att han så tvärsäkert sa att "Ja AMD har sänkt boosten och det kommer fortsätta vara så för de har valt att prioritera livslängd framför angiven boost."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Kraeshok: Så Der8auer fick AMD att fixa sin boost kan man säga. Spännande

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Kraeshok: Så Der8auer fick AMD att fixa sin boost kan man säga. Spännande

Eller annars är det som så att högre boost visst kan påverka livslängden lite negativt men att AMD nu helt enkelt struntar i denna risk eftersom det blev ett jäkla liv?

Permalänk
Medlem

Ja, spännande tider framöver, typ allt måste testas om igen grattis alla testsiter!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Eller annars är det som så att högre boost visst kan påverka livslängden lite negativt men att AMD nu helt enkelt struntar i denna risk eftersom det blev ett jäkla liv?

Aktien skulle väl sjunka som en sten om AMD berättade det iofs.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Ja, spännande tider framöver, typ allt måste testas om igen grattis alla testsiter!

Haha ja, nu börjar det hända prylar.
Längtar till att få prova nya bios.

Permalänk
Medlem

Så en vecka tills (10 sept) ny agesa med boost o buggfixar alltså.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Se där ja! AMD tar bladet från munnen och säger att "ja, det är fel på boosten just nu". Inte "Va, nääääh... Det skall vara så because livslängd" som en del kanske hade trott att de skulle svara.

Jag tänkte väl det. Shamino är visserligen välrenomerad och kunnig men sålänge han jobbar på ASUS så handlar det mer om att rädda reras rykte än att komma med fakta. Sen är det såklart inte ASUS fel att de nu fått en dålig AGESA att jobba med, men det lämnar en sur eftermak i munnen att han så tvärsäkert sa att "Ja AMD har sänkt boosten och det kommer fortsätta vara så för de har valt att prioritera livslängd framför angiven boost."

Ja ska jag vara helt ärlig så fick jag en chock när jag läste deras uttalande. Jag var helt säker på att dom skulle säga att det berodde på att CPPC2 var för snabbt för våra föråldrade mätverktyg och att alla i själva verket hade specificerad maxboost men att hwinfo inte hann registrera det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja ska jag vara helt ärlig så fick jag en chock när jag läste deras uttalande. Jag var helt säker på att dom skulle säga att det berodde på att CPPC2 var för snabbt för våra föråldrade mätverktyg och att alla i själva verket hade specificerad maxboost men att hwinfo inte hann registrera det.

Hade den hypotesen stämt så hade det väl visat sig efterhand att folk fick för olika resultat i benchmarks. Der8auer hade kunnat göra uppföljningar typ "vilken poäng får du i CB15 kontra uppmätt boost", så "I see what you did there", men man får ha i åtanke att det var ett inte helt orimligt antagande från min sida under en period då det var fullständigt kaos i tråden. Nu har vi i alla fall ett uttalande, en orsak och en planerad åtgärd så det är väl bra? Sedan om det blir fint i slutändan återstår att se.

Jag kan tänka mig att de där +200Mhz" det pratas om kommer kunna bli en grej nu. Med 2501 så boostade min till 4675Mhz som man och nu med 0002+ går den till 4625, så det är lägre men potentialen finns ju där. Men det kommer väl bli gap och skrik om att alla inte når 200Mhz extra även om det är uttryck med all önskvärd tydlighet att det är överklockning det handlar om. "Your mileage may vary", som det heter

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Så en vecka tills (10 sept) ny agesa med boost o buggfixar alltså.

Sen gäller det att moderkorts tillverkarna också får in detta i nya bios versioner om dom får tillgång den 10 September från AMD.

Dock har Gigabyte varit enormt snabba enligt mig och fått nytt bios var 10/dag ungefär.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Sen gäller det att moderkorts tillverkarna också får in detta i nya bios versioner om dom får tillgång den 10 September från AMD.

Dock har Gigabyte varit enormt snabba enligt mig och fått nytt bios var 10/dag ungefär.

Har vi läst olika info? Jag kan bara se att dom (AMD) kommer gå ut med mer info den 10:e September. Inte att det skall släppas något nytt AEGA då?

Eller är det jag som inte kan läsa?

Min gissning är att nytt AEGSA kan ta lång tid. Kanske inte ens denna månad.

Möjligtvis kan dom släppa en ny 1.0.0.3ABB med support för 3950X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellis4711:

Har vi läst olika info? Jag kan bara se att dom (AMD) kommer gå ut med mer info den 10:e September. Inte att det skall släppas något nytt AEGA då?

Eller är det jag som inte kan läsa?

Min gissning är att nytt AEGSA kan ta lång tid. Kanske inte ens denna månad.

Möjligtvis kan dom släppa en ny 1.0.0.3ABB med support för 3950X.

https://twitter.com/1usmus/status/1168911500586749959?s=20

"SMU FW 46.44.00 will improve the boost of processors of the Zen 2 generation, very soon in all BIOSes.
ETA: 10 September

Also 3950X is already visible on the horizon ;)"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hur vet man vilken SMU version man har för övrigt?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Vilken last som helst, alla kärnor samt max TDP. Som det var förr.

Inte för att vara den MEN det har aldrig fungerat så.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hur vet man vilken SMU version man har för övrigt?

Brukar stå i "main"-fliken på advanced mode i UEFI.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Brukar stå i "main"-fliken på advanced mode i UEFI.

Eller advanced/firmware info, alla har dock detta på olika ställen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

https://twitter.com/1usmus/status/1168911500586749959?s=20

"SMU FW 46.44.00 will improve the boost of processors of the Zen 2 generation, very soon in all BIOSes.
ETA: 10 September

Also 3950X is already visible on the horizon ;)"

Bara hoppas att det stämmer. Men ingen officiell information så skulle ta det med en nypa salt så du inte har för stora förväntningar.

Lär ju ta ett tag innan moderkortstillverkarna släpper nya bios också.

Hoppas jag har fel dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

https://twitter.com/1usmus/status/1168911500586749959?s=20

"SMU FW 46.44.00 will improve the boost of processors of the Zen 2 generation, very soon in all BIOSes.
ETA: 10 September

Also 3950X is already visible on the horizon ;)"

De måste ju fixa så att 3950X når 4.7 Gugahurtz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellis4711:

Bara hoppas att det stämmer. Men ingen officiell information så skulle ta det med en nypa salt så du inte har för stora förväntningar.

Lär ju ta ett tag innan moderkortstillverkarna släpper nya bios också.

Hoppas jag har fel dock

AMD tweetade sin tweet efter detta, så jag tror det stämmer. Vore skumt om skaparen bakom Ryzen DRAM-calculator sitter och killgissar med så exakt datum och SMU-version och allt, men ja, AMD var inte lika detaljerade i sin tweet så man får väl se. Har väl för den delen aldrig hänt att de nämnt ett specifikt versionsnummer för SMU eller ens pratat om det så tror inte vi får versionsnummer bekräftade av dem heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

De måste ju fixa så att 3950X når 4.7 Gugahurtz

I Hertz myself today
To see if I still feel
I focused on the Boost
The only thing that's real

.... Jag hittar ut själv

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hoppas att kommande uppdatering fixar också mitt problem att det laggar till så fort några kärnor hoppar mellan vilande och aktiva..

Börjar bli lite störande.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellis4711:

Bara hoppas att det stämmer. Men ingen officiell information så skulle ta det med en nypa salt så du inte har för stora förväntningar.

Lär ju ta ett tag innan moderkortstillverkarna släpper nya bios också.

Hoppas jag har fel dock

Förra gången AMD officiella uttalande om Idle Voltage så stämde datumet korrekt och sedan tog det 2 dagar så hade Gigabyte nytt Bios ute.

Trodde också det skulle ta minst 1 vecka efter Agesa släpptes till moderkortstillverkarna.

Men Boostfrekvensen har AMD jobbat på ända sedan Idle Voltage men verkar som först nu som dom hittade orsaken enligt uttalande deras.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det hade varit bättre om dom skrev "Up to 4.6 GHz" istället.

Eller en liten fin stjärna brevid och sen beskriva under vilka förutsättningar cpun kan nå utsatt boost frekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Antar vi i stället att det finns potential att hålla maximal boost i hela 10 millisekunder kommer man träffa det med 99 % sannolikhet. Under Linux, där CPPC2 ännu saknas, ändras frekvensen mer på 100 millisekunder nivå då det hanteras av OS.

Är 10 ms uppdatering på Linux också, åtminstone på kernel 4.20.17 som jag kör nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det skulle kunna vara så enkelt att det inte har med hållbarhet att göra, utan yield. Det kan vara så att dom har förfärligt svårt att få fram högt boostande chiplets, något som delvis bekräftas av att a. 3900X går fortfarande inte att köpa i stora delar av världen b. 3950X är lagd med en mycket senare release.

Vad göra för att öka yields? Jo, sänka målen för vad chippen måste klara. Men det är inte bara att prångla ut dessa sämre binnade chip i stora mängder, för eftersom dom är sämre binnade så kommer dom att få problem med hög boost. Alltså sänker man boost för alla, för att vara safe, dom som har fått bra chips kan fortfarande överklocka manuellt och alla dom andra är samma lika.

Men, hur kommunicerar man detta till allmänheten? Att man kan sälja fler chips pga ändrade mål för yield är bara bra så länge efterfrågan är hög, men när allmänheten börjar undra. Inte helt lätt att hitta på vad man ska säga. Så man håller tyst, och säljer fler chips så länge det går. Kanske hoppas man på att yields skall bli bättre med tiden och skjuter problemet framför sig.

Detta är alltså rena spekulationer, i brist på fakta.

Nu är det ju känt att temperaturvariationer till slut utmattar bondningar och lödningar inne i processorkapseln. Dessutom så minskar antal cykler innan det börjar gå sönder dramatiskt med ett ökande temperatursving. Dvs en sänkning av maxtemperaturen 5 grader kan öka livslängden med kanske 2-3 gånger. Skulle tro att man kanske inte tänkte på det i början när man körde igång marknadsföringen men sen har nån påpekat det och man har förmodligen räknat på det och kanske tom hunnit köra några tester.

Så tror mer på att det faktiskt har med hållbarheten att göra.