AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Visst går det få saker att fungera ungefär som utlovat, men det krävs som sagt lite koll och i vissa fall moddade bios. Jag håller med kritkerna, det ska bara fungera, annars får man helt enkelt vara mer försiktig i sin marknadsföring. Står det max boost 4.6GHz på kartongen som det gör kommer ingen att haka upp sig på att det står "Max"(och i det finstilta under "nominal conditions" vad det nu är för något) utan 100 av 100 typ förväntar sig att se processorn nå 4.6GHz åtminstone någon gång under en och samma session. Är det så extremt ovanligt som det verkar, så skall man inte skriva 4.6GHz någonstans alls. Själv har jag två kärnor som går till 4625MHz varenda gång jag använder datorn, men det är pga moddat bios.

Ja jag håller med om att AMD gott och väl kunde kliva ut & säga att boost frekvenserna specade gäller för:...... Och har man nu gimpat boost i och med 1.0.0.3xx agesa så ska man faktiskt säga det och samtidigt sluta säga åt testare att nyttja en pre 1.0.0.3 version

Samtidigt har man som slutanvändare ett visst ansvar i att ta reda på vad man bör göra för att hårdvaran ska prestera som bäst, exempelvis vilket OS man bör köra och med vilken driver samt vilka inställningar, AMD har detta i klartext dock så jag vet inte hur mycket tydligare det kan göras, kanske lägga en lapp i varje kartong där det står Använd Windows 10 version 1903 för bäst prestanda i windows

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Ok. En gång för alla - Jag installerar 3600 och har senaste Bios från Asus. Vad kommer INTE att funka som det är tänkt? Måste jag nolla chipset och ominstallera mm? Måste få en överblick. Så mkt bra info i tråden men det blir lite snurrigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Ok. En gång för alla - Jag installerar 3600 och har senaste Bios från Asus. Vad kommer INTE att funka som det är tänkt? Måste jag nolla chipset och ominstallera mm? Måste få en överblick. Så mkt bra info i tråden men det blir lite snurrigt.

Kör en färsk windows 10 1903 install med senaste chipset drivarn från AMD, Ryzen balanced strömplan kommer då aktiveras automatiskt men om den nu mot förmodan inte skulle göra det så kan du aktivera den manuellt. Utöver detta så är bios/uefi specifika tweaks HW beroende och SW beroende. Alltså vilket moderkort & uefi sagda bord har.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

@tellus82: Asus B450-F i mitt fall då. Kan jag bara dra igång PBO Overdrive och hoppas på det bästa (+ köra Ryzen balanced). Lite slöa minnen, AT-serien från Ballistix, 3000Mhz 2 x 8.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@tellus82: Asus B450-F i mitt fall då. Kan jag bara dra igång PBO Overdrive och hoppas på det bästa (+ köra Ryzen balanced). Lite slöa minnen, AT-serien från Ballistix, 3000Mhz 2 x 8.

Strunta i PBO först & kika hur saker beter sig, PBO kan i många fall ge sämre prestanda beroende på trasig implementation eller alldeles för höga spänningar. Vill du köra PBO så sätt gränser till motherboard och kör scalar på 5 eller 6. Om du vill köra overdrive med +200 så är det bättre att prova sig fram till vad som funkar bäst mellan +25 till +200

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Det som står i specifikationerna ska bara fungera. Undantag finns så klart, men köper man ett nytt moderkort där det står att det är kompatibelt, så ska man inte behöva krångla med BIOS-versioner, inställningar, bättre kylning än den medföljande osv. Det är sånt man gör för att få ut mer än vad som förväntas.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Det som står i specifikationerna ska bara fungera. Undantag finns så klart, men köper man ett nytt moderkort där det står att det är kompatibelt, så ska man inte behöva krångla med BIOS-versioner, inställningar, bättre kylning än den medföljande osv. Det är sånt man gör för att få ut mer än vad som förväntas.

Nja, visst i en perfekt värld skulle det vara så men inte ens Intel klarar det, exempelvis är Intels HEDT där du måste köra boost drivarn i windows för att jobb ska placeras på rätt kärna som kan nå specad max boost, precis som AMD och CPPC2

Sen vad det gäller bios/uefi så är det nog lite utopi att man inte skulle behöva bry sig, speciellt när mikrokod uppdateras löpande med just detta, inställningar håller jag med om att det ska funka per auto men här delar AMD och moderkortstillverkare på skuldbördan då bägge ligger till grund för problem som uppstår.

Sen verkar olika människor läsa in egna uppfattningar om hur en processor "ska bete sig" med just boost samtidigt som man inte tittar på hur de faktiskt beter sig och varför.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Roman verkar vara under uppfattningen att boost frekvens ska uppnås oavsett belastning och strömuttag vilket blir direkt felaktigt och det borde han rimligen veta om.
https://youtu.be/DgSoZAdk_E8

Ehh va? Om man marknadsför en processor med en viss boost frekvens skall väl den uppnås utan att man behöver ha koll på något annat? Har aldrig hört så mycket ursäkter för ett miljardföretag från en privatperson. Om du inte kan kritisera AMD för detta så kan väl inte AMD göra något fel i dina ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ehh va? Om man marknadsför en processor med en viss boost frekvens skall väl den uppnås utan att man behöver ha koll på något annat? Har aldrig hört så mycket ursäkter för ett miljardföretag från en privatperson. Om du inte kan kritisera AMD för detta så kan väl inte AMD göra något fel i dina ögon?

Nu vet Jag inte riktigt vad du pratar om men fine, förklara hur precision boost funkar på zen 2 och hur det inte är beroende av vilken last det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ehh va? Om man marknadsför en processor med en viss boost frekvens skall väl den uppnås utan att man behöver ha koll på något annat? Har aldrig hört så mycket ursäkter för ett miljardföretag från en privatperson. Om du inte kan kritisera AMD för detta så kan väl inte AMD göra något fel i dina ögon?

Alla processorer har olika boost-frekvens beroende på workload, om du kör AVX på en 9900k så kommer den garanterat inte ligga på 4.7GHz all core

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Vad finns det för knep för att stoppa cpu-fläkten från att gå som en jävla jojo upp och ner? Ibland vid idle så skjuter tempen upp till 60-70 i nån sekund för att sen dyka ner igen; nåt som kylflänsen utan problem kan "äta upp" utan hjälp från fläktarna. På gigabyte's moderkort verkar inte finnas nån funktion som kan jämna ut det så det inte blir så ryckigt, så nåt jag funderade på vore att sätta en av mina thermistor-kablar som följde med moderkortet på undersidan av kylflänsen, och sen styra fläktarna på min NH-U12A baserat på hur varm den blir.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nu vet Jag inte riktigt vad du pratar om men fine, förklara hur precision boost funkar på zen 2 och hur det inte är beroende av vilken last det är.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD hade gett honom hur lasten skulle vara, dvs 1 thread Cinebench 15 och precision boost overdrive avslaget.
Har du inte kollat videon?
Så här ser AMDs marknadsföring ut för Ryzen 3900X.
https://www.amd.com/en/processors/ryzen-9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nja, visst i en perfekt värld skulle det vara så men inte ens Intel klarar det, exempelvis är Intels HEDT där du måste köra boost drivarn i windows för att jobb ska placeras på rätt kärna som kan nå specad max boost, precis som AMD och CPPC2

Sen vad det gäller bios/uefi så är det nog lite utopi att man inte skulle behöva bry sig, speciellt när mikrokod uppdateras löpande med just detta, inställningar håller jag med om att det ska funka per auto men här delar AMD och moderkortstillverkare på skuldbördan då bägge ligger till grund för problem som uppstår.

Sen verkar olika människor läsa in egna uppfattningar om hur en processor "ska bete sig" med just boost samtidigt som man inte tittar på hur de faktiskt beter sig och varför.

Min uppfattning är att skriver man 4,4 GHz, så ska man få minst 4,4 GHz. Allt annat är bluff och båg. Detta gäller såväl Intel som AMD. Som jag minns det så brukade det inte vara så här, utan det är något som de börjat fiffla med på senare år. Finns ingen som helst ursäkt att de överspecificerar sina processorer.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Alla processorer har olika boost-frekvens beroende på workload, om du kör AVX på en 9900k så kommer den garanterat inte ligga på 4.7GHz all core

Turbo/Boost har inget med all core att göra eftersom en dator 99% av tiden inte använder mer än en kärna har det funnits utrymme ur energiperspektiv att boosta en kärna.

100% av 9900K kommer helt automatiskt upp i 5GHz under en enkeltrådad cinebench 15.
6% av 3900X kommer upp i 4,6GHz under en enkeltrådad cinebench 15.

Intel har säkert haft tveksam marknadsföring i andra scenrion, det handlar inte Intel vs AMD, det handlar om AMDs marknadsföring Av Ryzen 3-serien där de överdrivet max boost frekvensen på samtliga processorer, i fallet 3900X något helt för jävligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

förklara hur precision boost funkar på zen 2 och hur det inte är beroende av vilken last det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Den här attityden att du kan så mycket och någon som motsäger dig skall mästras är ganska otrevlig, jag behöver inte kunna förklara eller ens förstå hur precision boost fungerar. Om en CPU i ett test som AMD själva rekommenderat inte klarar att ens under en sekund komma upp i max boost utlovad så är marknadsföringen falsk och bör kritiseras. CPUn i sig är bra som det är.

Permalänk
Medlem

Efter att precis tittat på Derbauers Boos survey, så blev jag nyfiken på vad jag skulle få.
Är fortfarande lite förvirrad, men jag måste posta innan jag glömmer. Min bästa geekbench score, detta är med -0.0500 på CPU core voltage i Aisuite. Medans jag skriver detta så tittar jag på HWinfo64 och har även 4.475 Ghz registrerat på en kärna, 4.425 på 2 och 4.450 på 2.

Fick även min högsta poäng någonsin i R15, 2215.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Den här attityden att du kan så mycket och någon som motsäger dig skall mästras är ganska otrevlig, jag behöver inte kunna förklara eller ens förstå hur precision boost fungerar. Om en CPU i ett test som AMD själva rekommenderat inte klarar att ens under en sekund komma upp i max boost utlovad så är marknadsföringen falsk och bör kritiseras. CPUn i sig är bra som det är.

Men om du nu tycker att jag skriver något direkt felaktigt så kan du peka på det istället för att insinuera att jag häver ur mig ursäkter utan att sen specificera alls vad du menar, om du nu inte kan peka på något felaktigt utan bara vill slänga skit på någon så är det kanske inte min ton som är felet?

Jag har också påvisat flertalet gånger hur AMD har gjort fel och hur de bör åtgärda sin PR men den biten verkar många här bara hoppa över helt & hållet och enbart fokusera på när jag beskriver hur något faktiskt fungerar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Efter att precis tittat på Derbauers Boos survey, så blev jag nyfiken på vad jag skulle få.
Är fortfarande lite förvirrad, men jag måste posta innan jag glömmer. Min bästa geekbench score, detta är med -0.0500 på CPU core voltage i Aisuite. Medans jag skriver detta så tittar jag på HWinfo64 och har även 4.475 Ghz registrerat på en kärna, 4.425 på 2 och 4.450 på 2.

Fick även min högsta poäng någonsin i R15, 2215.

https://i.ibb.co/6WJBQdg/Wow-cpu-core-voltage-0-0500.png

Vad är du förvirrad över? Vill du jämföra ditt resultat med derbauer's poll så får du köra allting på stock i bios och dra en runda cinebench r15.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Min uppfattning är att skriver man 4,4 GHz, så ska man få minst 4,4 GHz. Allt annat är bluff och båg. Detta gäller såväl Intel som AMD. Som jag minns det så brukade det inte vara så här, utan det är något som de börjat fiffla med på senare år. Finns ingen som helst ursäkt att de överspecificerar sina processorer.

Skulle det vara under precis vilken last som helst oberoende av strömförbrukning & antal kärnor under belastning? Skulle det vara under en viss tid eller oändlig? Skulle det tillåtas gå utanför TDP?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Jag är förvirrad över resultatet, tidigare har jag bara vid enstaka tillfällen med PBO sett 4.425 Ghz.

Har även tidigare testat med offset och då fått förlust i CB redan vid -0.02500. Nu får jag högre resultat och ser boost på en 3700X upp till 4.475Ghz. Tittar jag samtidigt på Volten, så verkar inte min offset ändras oavsett om jag sätter + eller - offset, men ändå ger det skillnad i resultat.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Men om du nu tycker att jag skriver något direkt felaktigt så kan du peka på det istället för att insinuera att jag häver ur mig ursäkter utan att sen specificera alls vad du menar, om du nu inte kan peka på något felaktigt utan bara vill slänga skit på någon så är det kanske inte min ton som är felet?

Jag har också påvisat flertalet gånger hur AMD har gjort fel och hur de bör åtgärda sin PR men den biten verkar många här bara hoppa över helt & hållet och enbart fokusera på när jag beskriver hur något faktiskt fungerar.

Rent felaktigt var att du påstod att lasten inte var definierad och att der8auer på något sätt hade fel om det i sitt test som var efter AMDs rekommendationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Rent felaktigt var att du påstod att lasten inte var definierad och att der8auer på något sätt hade fel om det i sitt test som var efter AMDs rekommendationer.

Ehh va?!? "Lasten inte definierad" vad menar du nu? Jag har pratade inte om det i inlägget du citerade först, läs om läs rätt.

Jag skrev

"Roman verkar vara under uppfattningen att boost frekvens ska uppnås oavsett belastning och strömuttag vilket blir direkt felaktigt och det borde han rimligen veta om."

Vart ser du att jag talar om testet här? Jag pratar om hur jag uppfattar det han säger i allmänhet om boost, på honom låter det som att det ska inte spela roll vilken belastning det är men det gör ovillkorligen det pga hur PB fungerar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Skulle det vara under precis vilken last som helst oberoende av strömförbrukning & antal kärnor under belastning? Skulle det vara under en viss tid eller oändlig? Skulle det tillåtas gå utanför TDP?

återigen testet der8auer gjorde var enligt specifikation från AMD så vi får väl ta det. Dvs 500ms räcker, TDP enligt BIOS defaults, cinebench 15 enkeltrådad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Vad finns det för knep för att stoppa cpu-fläkten från att gå som en jävla jojo upp och ner? Ibland vid idle så skjuter tempen upp till 60-70 i nån sekund för att sen dyka ner igen; nåt som kylflänsen utan problem kan "äta upp" utan hjälp från fläktarna. På gigabyte's moderkort verkar inte finnas nån funktion som kan jämna ut det så det inte blir så ryckigt, så nåt jag funderade på vore att sätta en av mina thermistor-kablar som följde med moderkortet på undersidan av kylflänsen, och sen styra fläktarna på min NH-U12A baserat på hur varm den blir.

Det jag gjorde eftersom Asus funktion för fläktfördröjning inte fungerar var helt enkelt att sätta höga gränser för fläkthastigheten. 15% av RPM upp till 50°C, 25% upp till 60°C och 100% vid 75°C. Kör Noctua NH-D15.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

återigen testet der8auer gjorde var enligt specifikation från AMD så vi får väl ta det. Dvs 500ms räcker, TDP enligt BIOS defaults, cinebench 15 enkeltrådad.

Nu svarade du inte på det jag frågade alls. Och de du skriver här har inte med det jag svarade på (till en annan person) att göra.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ehh va?!? "Lasten inte definierad" vad menar du nu? Jag har pratade inte om det i inlägget du citerade först, läs om läs rätt.

Jag skrev

"Roman verkar vara under uppfattningen att boost frekvens ska uppnås oavsett belastning och strömuttag vilket blir direkt felaktigt och det borde han rimligen veta om."

Vart ser du att jag talar om testet här? Jag pratar om hur jag uppfattar det han säger i allmänhet om boost, på honom låter det som att det ska inte spela roll vilken belastning det är men det gör ovillkorligen det pga hur PB fungerar.

Och hur kan det komma sig när han gjorde ett test med strikta specifikationer på last? Han kan nog inte lika mycket som dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Och hur kan det komma sig när han gjorde ett test med strikta specifikationer på last? Han kan nog inte lika mycket som dig...

Men vad är det du pratar om? Han följde ett råd från AMD på vilket program han skulle använda, det är inget fel i det?. Nu börjar du bli direkt svår att hänga med i resonemanget. Det jag pratar om är hur han resonerar kring boost problemen, du verkar inte kunna skilja på praktiska resultat och det han säger.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Skulle det vara under precis vilken last som helst oberoende av strömförbrukning & antal kärnor under belastning? Skulle det vara under en viss tid eller oändlig? Skulle det tillåtas gå utanför TDP?

Vilken last som helst, alla kärnor samt max TDP. Som det var förr.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Det hade varit bättre om dom skrev "Up to 4.6 GHz" istället.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Vilken last som helst, alla kärnor samt max TDP. Som det var förr.

Jag är ledsen & meddela att ingen modern processor fungerar så, varken Intel, AMD eller ens ARM tillverkarnas. Sen ska vi inte tala om moderna GPUer.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::