Exemplar av EVGA Geforce RTX 2080 Ti XC uppges ha fattat eld

Permalänk
Medlem

Får väl se vad som har hänt när om detta blir bekräftat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Samma här, håller mig till Gigabyte och Asus.

Ska testa på MSI vid nästa behov av uppgradering.

Till EVGA's försvar har de ett bra garantiprogram.
Mitt 980ti "brann" upp och jag fick ett 1080 i utbyte utan knussel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mauk:

Till EVGA's försvar har de ett bra garantiprogram.
Mitt 980ti "brann" upp och jag fick ett 1080 i utbyte utan knussel.

Det är nog ungefär minimum vad man kan förvänta sig av en tillverkare. Det betyder ju bara att EVGA inte har ett dåligt garantiprogram.

Tycker man kan lägga ribban för bra garantiprogram lite högre än att man får ett nytt kort med likvärdig prestanda om det gamla brinner upp under garantiperioden.

Permalänk
Avstängd

Snart så byter dom ut handgranaten i GTA 5 mot RTX 2080TI.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Känns ju FörJxxxxvla bra att ma inte hppade på RTX tåget med problemen som varigt med alla dom korten

LEVE Pascal

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Får man fråga om dessa åsikter om EVGA. Varför? EVGA känns väldigt populärt i amerikanska kretsar medans här i EU så ser man mer på dem skeptiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Snart så byter dom ut handgranaten i GTA 5 mot RTX 2080TI.

https://i.gifer.com/77ED.gif

Det här vet du säkert, men jag tänkte bara förtydliga för övriga i tråden att det här är en modd till GTA V (alltså inte något som finns i det officiella spelet) som bytte ut handgranaten mot en Samsung Galaxy Note 7. Ni minns, den där mobilen som Samsung var tvungen att återkalla alla exemplar av för att den hade en tendens att fatta eld på ett rätt dramatiskt sätt. (Där var det iofs rätt naturligt iom att rollfigurerna ändå har mobiltelefoner som man fipplar med under normalt spel.)

Men jo, det vore väl rätt kul att se Trevor knata runt på stan med exploderande grafikkort. Fast det kanske hade varit mer naturligt med en modd till typ PC Building Simulator som lägger till ett uppdrag att bygga en exploderande dator som gåva till någon man inte gillar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är nog ungefär minimum vad man kan förvänta sig av en tillverkare. Det betyder ju bara att EVGA inte har ett dåligt garantiprogram.

Tycker man kan lägga ribban för bra garantiprogram lite högre än att man får ett nytt kort med likvärdig prestanda om det gamla brinner upp under garantiperioden.

Precis och EVGA har väl bra garantiperioder? Utan att kolla fakta så är 5 år garanti på grafikkort högre än snittet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är inte bara skit, i alla fall inte om man tittar på midrange-delen, och om man är beredd att shoppa runt lite.

Kan inget annat att hålla med. Mid-range är riktigt bra just nu med många GPUer som slåss om 1080p platsen. Både GTX1060/1070 och RTX580 är riktigt bra kort. Detsamma med CPU där Ryzen levererar bra prestanda till pris och sätter press på Intel att göra detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I det här fallet kanske vi ska vara lite försiktiga med att dra slutsatsen av att det är ett Nvidia-problem. Är PCB:n som används i det här EVGA-kortet en referens-PCB eller något EVGA själva hittat på?

Från artikeln:

Citat:

Modellen i fråga använder referensutförandet av kretskortet, vilket sällskapas av en öppen luftkylare med två fläktar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att installera brandvarnare i lådan då...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mauk:

Precis och EVGA har väl bra garantiperioder? Utan att kolla fakta så är 5 år garanti på grafikkort högre än snittet?

Jadå, 5 års garanti är definitivt högre än snittet. Har inte hittat något grafikkort som har 5 års garanti oavsett tillverkare. Fast då har jag inte letat superhårt.

EVGA har mellan 90 dagar till 3 års garanti på deras produkter. https://eu.evga.com/warranty/graphics-cards/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jadå, 5 års garanti är definitivt högre än snittet. Har inte hittat något grafikkort som har 5 års garanti oavsett tillverkare. Fast då har jag inte letat superhårt.

EVGA har mellan 1 till 3 års garanti på deras grafikkort. https://eu.evga.com/warranty/graphics-cards/

5 år vid registrering, fick jag i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mauk:

5 år vid registrering, fick jag i alla fall.

EVGA verkar ha försämrat sina garantivillkor 25 maj i år. De gamla villkoren hade längre garantiperioder.

Har man köpt innan 25 maj så har man kanske längre garanti (beroende på vad man köpt) men det är inget argument för EVGA om man köper nytt idag.

Tråkig utvecking tycker jag. Visar att man inte tror på sina produkter.

Permalänk

Det här är nog inget specifikt för 2080 Ti, utan mer ett problem hos EVGA gissar jag. Mitt EVGA 980 Ti brann upp nu i somras. Aldrig varit med om att ett kort brunnit upp förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Tråkig utvecking tycker jag. Visar att man inte tror på sina produkter.

Snarare att man har koll på hur länge en viss % av sina produkter håller och inte går sönder. Allt blir till slut uträknat.

Det går att tillverka så grafikkortet håller 10x längre med ett 10x högre pris.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pennywize:

Det här är nog inget specifikt för 2080 Ti, utan mer ett problem hos EVGA gissar jag. Mitt EVGA 980 Ti brann upp nu i somras. Aldrig varit med om att ett kort brunnit upp förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Att det är referensdesign på kretskortet talar emot att det skulle vara ett EVGA-problem.

Sanningen lär komma fram på ett eller annat sätt om vad som hänt här exakt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Det här vet du säkert, men jag tänkte bara förtydliga för övriga i tråden att det här är en modd till GTA V (alltså inte något som finns i det officiella spelet) som bytte ut handgranaten mot en Samsung Galaxy Note 7. Ni minns, den där mobilen som Samsung var tvungen att återkalla alla exemplar av för att den hade en tendens att fatta eld på ett rätt dramatiskt sätt. (Där var det iofs rätt naturligt iom att rollfigurerna ändå har mobiltelefoner som man fipplar med under normalt spel.)

Men jo, det vore väl rätt kul att se Trevor knata runt på stan med exploderande grafikkort. Fast det kanske hade varit mer naturligt med en modd till typ PC Building Simulator som lägger till ett uppdrag att bygga en exploderande dator som gåva till någon man inte gillar...

I teori så måste den ha ström mmm, men inget kan slå en Note 7 i GTA 5.

Kommer ihåg hur sur Samsung bliv när dom gjorde det på GTA och sen la upp det på youtube.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

I teori så måste den ha ström mmm, men inget kan slå en Note 7 i GTA 5.

Kommer ihåg hur sur Samsung bliv när dom gjorde det på GTA och sen la upp det på youtube.

Men Samsung drog sitt strå till stacken och återkallade alla Notes. Får se om Nvidia gör samma sak eller låtsas som att det regnar?

Ifall det visas sig vara ett fel från deras sida dvs.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg förvånad att det är ett EVGA-kort som brinner då dom verkar har en tendens att göra det. (980 Ti ACX och 1070/1080 FTW är överrepresenterade i statistiken. EVGA fick ju till och med skicka ut värmekuddar retroaktivt till sina kunder...)

Frågan är om det är kretsen, drivrutinen eller EVGAs kyllösning som är boven i dramat.

Skrivet av Mauk:

Till EVGA's försvar har de ett bra garantiprogram.
Mitt 980ti "brann" upp och jag fick ett 1080 i utbyte utan knussel.

Mitt GTX 980 Ti (EVGA) brann också upp, men fick bara ett GTX 1070 i utbyte. :/

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vilken oTur(ing) denna krets verkar vara

Permalänk

Det hände mig också att mitt 980 Ti från EVGA brann och dog efter nåt år. Fick ett 1080 istället och kundsupporten sköttes exemplariskt så jag har inget att klaga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiamondDogs:

Det hände mig också att mitt 980 Ti från EVGA brann och dog efter nåt år. Fick ett 1080 istället och kundsupporten sköttes exemplariskt så jag har inget att klaga på.

Samma som mig då. En stor anledning till att jag använder EVGA är krångelfri support.
Men enligt pv2b tillhör EVGA bottenskiktet gällande detta.

Permalänk
Medlem

Finns en anledning varför man bör köra vattenkylning.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Men Samsung drog sitt strå till stacken och återkallade alla Notes. Får se om Nvidia gör samma sak eller låtsas som att det regnar?

Ifall det visas sig vara ett fel från deras sida dvs.

Man vet inte om det kan vara nätdelen som kan ligga bakom det eller om det är just EVGA kort som har problem då är det väl inte Nvidia ansvar om EVGA har gjort om kortet?

Just med Samsung så var det ganska uppenbart då mobilen inte är moddad från något tredje part.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Lite onödigt att göra så stor sak av ett enda exemplar som dött, sånt händer ju hela tiden.
Här är t.ex. en liknande rapport om ett Vega 64, jag kan inte minnas att Sweclockers rapporterade om det.

Permalänk
Medlem

Nvidia kör så det ryker

Nej men det var väl inget att hetsa upp sig över om det handlar om *ett* exemplar. Kommer det däremot in flera rapporter om samma sak är det kanske dags att börja bli orolig.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av eXpander_:

Hahahahahahaahah!

Jävligt osmakligt att skratta åt det här. Ifall du försöker aktivera en liten större del av hjärnan än den skadeglädje du känner så borde du inse att brand är förknippat med livsfara. Fy fan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eduenlamer:

Jävligt osmakligt att skratta åt det här. Ifall du försöker aktivera en liten större del av hjärnan än den skadeglädje du känner så borde du inse att brand är förknippat med livsfara. Fy fan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är sant, grafikkortet dog!

R.I.P. NVIDIA

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Man vet inte om det kan vara nätdelen som kan ligga bakom det eller om det är just EVGA kort som har problem då är det väl inte Nvidia ansvar om EVGA har gjort om kortet?

Just med Samsung så var det ganska uppenbart då mobilen inte är moddad från något tredje part.

Därav min kommentar "Om det är Nvidias fel dvs."

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |