The Witcher, serie på Netflix

Permalänk
Medlem

Första avsnittet var väldigt svagt med för mycket CGI fake men sen tar den sig ordentligt. Blev betydligt bättre än vad jag trodde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hur många av Netflix 158 mille användare tror ni läst boken? Känner till The Witcher? Öht vet att serien baseras på en bok?

Jag skulle säga att det är rätt givet att serien anpassats för en ”mainstream” tittarbas.
Har bara sett första avsnittet och det var -långt- över förväntan.

Däremot är jag besviken på 8 avsnitt? Det är ju mer en miniserie. En säsong ska ju upp i 20-24 avsnitt för att vara värd namnet.
Men verkar ju vara nya tidens grej nu, landa runt 6-10 eps.

Ett avsnitt kostar nog rätt mycket mer att producera idag än för 20+ år sedan.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kollade lite snabbt på serien i Netflex, den såg helt okej ut. Men jag förstår ej var folk får all tid till att se på såna serier ifrån? Men visst en serie går nog följa, men då gäller det att välja den bästa.

Det är ju jul? Jag har semester i tre veckor och har inte rest bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

I böckerna så är väl Fringilla besläktad med Cirilla. Har även för mig att Geralt ligger med henne vid något tillfälle för att hon påminde honom om Yennefer till utseendet?

Var ett tag sen jag läste böckerna MEN.. mitt påpekande var inte om man castat personen ifråga rätt utan att man inte kan använda spelet som referensmaterial. Boken nämner bara en släkting till Fringilla vill jag minnas och det var Anna Henrietta av Toussaint.

Skrivet av _Merc_:

Rätt ska vara rätt. Sen att dem är dåliga skådespelare är en annan sak.

Det är samma sak för Wheel of time serien.

"Rätt ska vara rätt" för att sedan hänvisa till ett referensmaterial som inte är relevant och har därför per automatik felaktiga kriterium. Bra där.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Serien var klart godkänd, men kunde vart bättre. Gillar fantasy.. Men i första avsnittet kändes det som CGI inte var riktigt polerat. Sedan tidshoppandet kändes lite sisådär genomtänkt. Var någon som nämnde att dom har manus för 7 säsonger.. tror Säsong 2 ska börja spelas in i Februari. Men detta känns mer som halvsäsong med paus imellan, kändes lite för kort helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Var ett tag sen jag läste böckerna MEN.. mitt påpekande var inte om man castat personen ifråga rätt utan att man inte kan använda spelet som referensmaterial. Boken nämner bara en släkting till Fringilla vill jag minnas och det var Anna Henrietta av Toussaint.

"Rätt ska vara rätt" för att sedan hänvisa till ett referensmaterial som inte är relevant och har därför per automatik felaktiga kriterium. Bra där.

ja du kanske ska fråga dig hur hon ser ut i böckerna, hon och triss ser inte ut som i böckerna. på något sätt.

https://www.reddit.com/r/witcher/comments/9owwh1/fringilla_vi...

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

ja du kanske ska fråga dig hur hon ser ut i böckerna, hon och triss ser inte ut som i böckerna. på något sätt.

https://www.reddit.com/r/witcher/comments/9owwh1/fringilla_vi...

Du vet inte vad du pratar om.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Du vet inte vad du pratar om.

jag har läst böckerna. jag vet fullt ut vad jag pratar om.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jag har läst böckerna. jag vet fullt ut vad jag pratar om.

Du påstår det men inget du skrivit hittills pekar mot det. Nej denna diskussion är onödig eftersom den bygger på luft från vissas sida. Ha en bra kväll.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Var ett tag sen jag läste böckerna MEN.. mitt påpekande var inte om man castat personen ifråga rätt utan att man inte kan använda spelet som referensmaterial. Boken nämner bara en släkting till Fringilla vill jag minnas och det var Anna Henrietta av Toussaint.

Ja, precis. Och Anna Henrietta i sin tur är kusin(?) med Ciri. Nåt sånt var det i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Ja, precis. Och Anna Henrietta i sin tur är kusin(?) med Ciri. Nåt sånt var det i alla fall

Var ett tag sedan jag läste böckerna men det kan antagligen stämma. Däremot säger det inte emot att de skulle ha olika hudfärger.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tyckte inte att den här serien var bra. Inte direkt oväntat då jag inte gillar spelen, witchervärlden, Netflixs produktioner eller polacker.
Gav den i alla fall en chans. Kul att andra verkar uppskatta den ändå. Jag tycker den här tråden är mer underhållande än serien 😊

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Var ett tag sedan jag läste böckerna men det kan antagligen stämma. Däremot säger det inte emot att de skulle ha olika hudfärger.

Nej, och inte heller att Geralt råkar kalla henne för Yen när de idkar umgänge. Mimi Ndiweni fick såklart bara rollen tack vare sin fantastiska skådespelartalang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, och inte heller att Geralt råkar kalla henne för Yen när de idkar umgänge. Mimi Ndiweni fick såklart bara rollen tack vare sin fantastiska skådespelartalang.

Japp. Det finns bara en mörkhyad kvinna i hela världen. Förstår att det sticker dig i ögonen att en producent gör val som inte faller dig in i smaken (Ja.. hyr vågar de?).

Att han kallar någon Yen är i sig inte bevis för att hon liknar henne. Faktum är att det är inte ovanligt att kvinnor/män fantiserar om andra människor medan de har sexuellt umgänge med sin partner... finns ju tonvis med trådar på flashback och andra liknande forum om detta.

Skrivet av Storage Jar:

Tyckte inte att den här serien var bra. Inte direkt oväntat då jag inte gillar spelen, witchervärlden, Netflixs produktioner eller polacker.
Gav den i alla fall en chans. Kul att andra verkar uppskatta den ändå. Jag tycker den här tråden är mer underhållande än serien 😊

Kan förstå att du inte gillar världen, universumet eller Netflixs produkter men hur är det relevant att du inte gillar polacker (nu menar jag självfallet med just Netflix serie och inte böckerna i sig)?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Tyckte inte att den här serien var bra. Inte direkt oväntat då jag inte gillar spelen, witchervärlden, Netflixs produktioner eller polacker.

Wait.. what?

Det där låter inte bara lite rasistiskt utan väldigt mycket så... Jag ger dig benefit of the doubt och tänker att du kanske formulerade dig fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Wait.. what?

Det där låter inte bara lite rasistiskt utan väldigt mycket så... Jag ger dig benefit of the doubt och tänker att du kanske formulerade dig fel?

Bara för man inte gillar folk från olika delar av världen så är man rasist? Jag gillar inte skåningar och smålänningar, är jag rasist för de?

Hypotetiskt

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Bara för man inte gillar folk från olika delar av världen så är man rasist? Jag gillar inte skåningar och smålänningar, är jag rasist för de?

Hypotetiskt

Vet inte om du är seriös nu men att påstå att man ogillar araber, kineser eller liknande kan ju tolkas ganska mycket som att man är rasistisk i sitt tänk.

Vet inte om du ser vad du själv skriver eller vad.... Jag lämnar diskussionen kring detta nu iaf för jag känner inte att det är givande

Permalänk
Medlem

Tycker den var bra, klart sevärd men jag fick spunk på hoppen i kronologi som var drygt svåra att hänga med i.

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Japp. Det finns bara en mörkhyad kvinna i hela världen. Förstår att det sticker dig i ögonen att en producent gör val som inte faller dig in i smaken (Ja.. hyr vågar de?).

Att han kallar någon Yen är i sig inte bevis för att hon liknar henne. Faktum är att det är inte ovanligt att kvinnor/män fantiserar om andra människor medan de har sexuellt umgänge med sin partner... finns ju tonvis med trådar på flashback och andra liknande forum om detta.

Det som sticker i ögonen är att hon helt uppenbart är inkvoterad medan detta ska förnekas in absurdum.

Permalänk
Medlem

Så länge det inte finns några konkreta bevis på att hon enbart är ”inkvoterad” är det väl egentligen bara du och liktänkande som förnekar in absurdum att hon inte är det. En diskussion som kan pågå i all oändlighet känns det som och som egentligen tillför noll till den här tråden, då det enbart är en personlig åsikt baserat på ett visst förhållningssätt till människors värde.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det som sticker i ögonen är att hon helt uppenbart är inkvoterad medan detta ska förnekas in absurdum.

Och? Ponera att hon är det, vad gör det för skillnad. Dom får för tusan casta hur dom vill, om du inte har immersion nog att svälja det är det bara att låta bli att titta. Du ser, enkelt va?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

För den som gillar serien men inte har testat spelen så finns Witcher 3 på Steam just nu för endast €8,99.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det som sticker i ögonen är att hon helt uppenbart är inkvoterad medan detta ska förnekas in absurdum.

Du påstår det ja.. Oberoende så behöver du inte titta på serien om du inte vill. Visst är det enkelt?

Skrivet av MinscS2:

För den som gillar serien men inte har testat spelen så finns Witcher 3 på Steam just nu för endast €8,99.

Hade jag inte redan ägt spelet så hade jag lätt slagit till. Lätt ett av de bästa spelen på 2010-talet om man frågar mig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Wait.. what?

Det där låter inte bara lite rasistiskt utan väldigt mycket så... Jag ger dig benefit of the doubt och tänker att du kanske formulerade dig fel?

Jasså. Så polacker är en egen ras nu..ok då vet vi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Jasså. Så polacker är en egen ras nu..ok då vet vi

Skickades från m.sweclockers.com

För rasism måste ju inkludera raser...

Rasism är det när man värderar människor baserad på deras härkomst så som etnicitet eller efter folkgrupp. Så att inte gilla polacker kan ses som rasism eftersom man bedömer folk baserad på deras härkomst.

Begreppet ras är dessutom förlegat och har väldigt lite med biologiska skillnader att göra utan är mer ett sociologiskt begrepp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För rasism måste ju inkludera raser...

Rasism är det när man värderar människor baserad på deras härkomst så som etnicitet eller efter folkgrupp. Så att inte gilla polacker kan ses som rasism eftersom man bedömer folk baserad på deras härkomst.

Begreppet ras är dessutom förlegat och har väldigt lite med biologiska skillnader att göra utan är mer ett sociologiskt begrepp.

Rasism måste inkludera raser annars finns andra ord som till exempel främlingsfientlighet.
Dra inte rasistkortet så fort. Den kommer att slitas sönder och när den verkligen behövs dras så kommer ingen att bry sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Rasism måste inkludera raser annars finns andra ord som till exempel främlingsfientlighet.
Dra inte rasistkortet så fort. Den kommer att slitas sönder och när den verkligen behövs dras så kommer ingen att bry sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Rasism är ett samlingsbregrepp som inkluderar xenofobi (Främlingsfientlighet). Ett exempel är hur antisemitism räknas som rasism eftersom det länkas starkt till folkgrupper och mindre till en ras i dess egentliga mening.

UNESCO t.ex. menar att dessa två begrepp hör samman.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Alltså min mening i varför jag inte gillar när dom skruvar med hudfärger och allmänt inte följer källmaterialet är att man är då kanske är mer villig att fucka just källmaterialet.
Sen om man tar Dara som exempel så måste man förklara att det finns svarta alver, var dom kommer ifrån och hur dom behandlas av andra.

Det blir liksom en massa extra grejer som måste ta plats och som dessutom glider iväg från originalet.

Vill säga att några som vissa av er kallar rasister hade förmodligen inte haft problem med deras hudfärg om dom fanns i boken till att börja med, det är alltså ATT dom ändrar som sticker i ögat, inte själva ändringen (för många)

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Alltså min mening i varför jag inte gillar när dom skruvar med hudfärger och allmänt inte följer källmaterialet är att man är då kanske är mer villig att fucka just källmaterialet.
Sen om man tar Dara som exempel så måste man förklara att det finns svarta alver, var dom kommer ifrån och hur dom behandlas av andra.

Det blir liksom en massa extra grejer som måste ta plats och som dessutom glider iväg från originalet.

Vill säga att några som vissa av er kallar rasister hade förmodligen inte haft problem med deras hudfärg om dom fanns i boken till att börja med, det är alltså ATT dom ändrar som sticker i ögat, inte själva ändringen (för många)

Men böckerna är inte specifika över alla huvudkaraktärers hudfärger utan många kritikers argument är baserad på att Witcheruniversumet MÅSTE se ut som medeltidens Polen och dess etnografiska situation. Vilket inte är fallet. Med andra ord.. de projekterar sina egna tolkningar på både serien och dess skapare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du vet inte vad du pratar om.

Jag tänker inte ge mig in i diskussionen hurvida hudfärg spelar roll, men om du åtminstone hade tagit dig tid att läsa den postade länken så finns följande text att läsa:

Citat:

Now I'm close to the end of Lady of the Lake and I noticed on page 411 it explicitly says, and I quote, "And Fringilla Vigo. Dejected. Sad. And pale with a truly deathly, morbid, utterly ghastly paleness." end quote. Before this point the color of her skin or the complexion of it has never been described much more than her blushing. I'm not denying that PoC cannot become pale from shock or fear, but it explicitly says she's sad and dejected, not shocked or in fear.

Isn't it safe then to assume then that she is, in fact, canonically white in the books? I'd appreciate if this didn't devolve into racism, because that's not the intent of this post. I'm just confused as to why they'd go for a diversity hire rather than following the book canon like they said they would.

Sen så bör man inte glömma att Peter Jackson bl.a inkvoterat kvinnor i hans tolkningar av Tolkiens böcker, så helt ovanligt skulle det inte vara om så var fallet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Det här med "raser" är på väg åt sydpolen, det är fantasy vi pratar om i princip kunde alla varit knallblå eller mintgröna, kanske dags att rensa lite i era inlägg

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||