Saker jag funderade på under detta, eller efter detta snarare.
1. De visade enbart (så vitt jag uppfattade det) prestanda i RTX, att 2070 är kraftigare än Titan är alltså enbart en jämförelse med RTX-spel.
2. "Built for overclocking". Sen pratade han om maximal överklockningseffekt, vilket jag översätter direkt till turbo boost och absolut inget som har med överklockningspotential att göra. Däremot riktigt imponerande att det ska vara en femtedel så högljutt som ett referenskort från förra generationen.
Det nämner ju dock inget om hur pass varmt de låter kortet gå och vilken hastighet de två fläktarna får jobba i. Om jag får gissa så låter de kortet gå lite högre i temperatur med snällare fläktkurva, men det är så klart rena spekulationer.
3. De visade upp ett antal kommande spel som kommer använda sig av tekniken där BFV var ett av dem. Däremot så stod det RTX Alpha och man såg en grafisk bugg i det hela. Att tekniken skulle vara helt klar tills bara om en månad får ses som optimistiskt.
4. Det var fokus på machine learning och vad tekniken är kapabel till, men man var väldigt noga med att inte göra någon som helst jämförelse med tidigare generations kort mot dagens, redan släppta spel i prestanda när det kommer till fps.
5. NDA för test av grafikkort. Ju närmre vi kommer komma släppdatum (vilket vad 20:e september) utan att vi ser recensioner, ju säkrare tror jag vi kan vara att korten inte erbjuder något jättelyft som Jensen gärna ville försöka oss tro att Turing-kortet innebär.
De hypade upp en teknik som utan tvekan är fantastisk och utan tvekan framtiden, däremot var man försiktga att prata något alls om det skulle få någon inverkan alls mot dagens kort. DirectX 12 har funnits ute i tre år vid det här laget. Hur många spel använder sig av DX12 idag? Hur många av dessa gör det bra?
Nu ska man kanske inte jämföra DX12 och Raytracing, det är lite som äpplen och päron. Men jämförelsen jag vill göra är att även om Raytracing innebär framtiden så tror jag nog att det är just det, framtiden. Du får dessutom ha i åtanke att halva världen knappast kommer att investera i RTX-kort direkt, det kommer ta minst två-tre år innan RTX-kort, eller motsvarande från AMD kommer att ha en betydande del av marknaden.
That said... det ser onekligen ut som om Turing är framtiden och jag skulle ljuga om jag inte sa att jag trots det hutlösa priset för 2080 Ti, inte var helt ofrämmande för att köpa det. Däremot är referenskortet helt ointressant. Jag hoppas bara att vi inte följer samma utveckling som förra generationen där founders skulle vara dyrare och tredjeparts billigare, bara för att få det precis tvärtom (mestadels).
TL;DR
Imponerande teknik, framtiden för grafik. Svindyrt som vanligt att vara early adopters och med otroligt tveksam potential till att låta kortet sträcka på benen inom de närmsta året förutom i ett fåtal speltitlar.
Du satte ord på många av mina tankar. Fullt fokus på Ray Tracing och inte ett knyst om något annat. Hade 2080 Ti fullständigt krossat ett 1080 Till så är jag rätt säker på att de hade lagt lite fokus på det också.
Skickades från m.sweclockers.com
ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt