Nvidia avtäcker Geforce RTX 2000-serien med arkitekturen "Turing"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Saker jag funderade på under detta, eller efter detta snarare.

1. De visade enbart (så vitt jag uppfattade det) prestanda i RTX, att 2070 är kraftigare än Titan är alltså enbart en jämförelse med RTX-spel.

2. "Built for overclocking". Sen pratade han om maximal överklockningseffekt, vilket jag översätter direkt till turbo boost och absolut inget som har med överklockningspotential att göra. Däremot riktigt imponerande att det ska vara en femtedel så högljutt som ett referenskort från förra generationen.

Det nämner ju dock inget om hur pass varmt de låter kortet gå och vilken hastighet de två fläktarna får jobba i. Om jag får gissa så låter de kortet gå lite högre i temperatur med snällare fläktkurva, men det är så klart rena spekulationer.

3. De visade upp ett antal kommande spel som kommer använda sig av tekniken där BFV var ett av dem. Däremot så stod det RTX Alpha och man såg en grafisk bugg i det hela. Att tekniken skulle vara helt klar tills bara om en månad får ses som optimistiskt.

4. Det var fokus på machine learning och vad tekniken är kapabel till, men man var väldigt noga med att inte göra någon som helst jämförelse med tidigare generations kort mot dagens, redan släppta spel i prestanda när det kommer till fps.

5. NDA för test av grafikkort. Ju närmre vi kommer komma släppdatum (vilket vad 20:e september) utan att vi ser recensioner, ju säkrare tror jag vi kan vara att korten inte erbjuder något jättelyft som Jensen gärna ville försöka oss tro att Turing-kortet innebär.

De hypade upp en teknik som utan tvekan är fantastisk och utan tvekan framtiden, däremot var man försiktga att prata något alls om det skulle få någon inverkan alls mot dagens kort. DirectX 12 har funnits ute i tre år vid det här laget. Hur många spel använder sig av DX12 idag? Hur många av dessa gör det bra?

Nu ska man kanske inte jämföra DX12 och Raytracing, det är lite som äpplen och päron. Men jämförelsen jag vill göra är att även om Raytracing innebär framtiden så tror jag nog att det är just det, framtiden. Du får dessutom ha i åtanke att halva världen knappast kommer att investera i RTX-kort direkt, det kommer ta minst två-tre år innan RTX-kort, eller motsvarande från AMD kommer att ha en betydande del av marknaden.

That said... det ser onekligen ut som om Turing är framtiden och jag skulle ljuga om jag inte sa att jag trots det hutlösa priset för 2080 Ti, inte var helt ofrämmande för att köpa det. Däremot är referenskortet helt ointressant. Jag hoppas bara att vi inte följer samma utveckling som förra generationen där founders skulle vara dyrare och tredjeparts billigare, bara för att få det precis tvärtom (mestadels).

TL;DR
Imponerande teknik, framtiden för grafik. Svindyrt som vanligt att vara early adopters och med otroligt tveksam potential till att låta kortet sträcka på benen inom de närmsta året förutom i ett fåtal speltitlar.

Du satte ord på många av mina tankar. Fullt fokus på Ray Tracing och inte ett knyst om något annat. Hade 2080 Ti fullständigt krossat ett 1080 Till så är jag rätt säker på att de hade lagt lite fokus på det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Även fast jag har stålarna så nää alldeles för dyrt som det ser ut nu iallafall.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Ingen köper väl ett grafikkort för fjorton lax kom ig.......och där va dom slut 😂

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Antagligen samma personer som köper det senaste titan varje gång något nytt släpps.
Sen är priserna här i Sverige, som fler noterat tidigare i tråden helt åt helvete.

Har ett 1080 och kommer fortsätta köra det tills det inte längre klarar att hålla 60 fps i 1080p.

Så summa summarum.

ASUS GeForce DUAL RTX 2080Ti, 15 490 :-
Gigabyte GeForce RTX 2080Ti Windforce OC, 13 190 :-
Gigabyte GeForce RTX 2080Ti Gaming OC, 14 990 :-
ZOTAC GeForce RTX 2080 Ti Triple, 13 590 :-
ZOTAC GeForce RTX 2080Ti AMP! Edi, 14 190 :-

Livet är skit. Jag brukar säga att hobbyn får ha no-limit när det gäller slantarna men det här är för mycket. Jag står över denna gång.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Inaktiv

Inte ett enda av korten Nvidia har presenterat idag är inom prisnivån som jag anser är någorlunda rimlig. Såvida inte någonting drastiskt händer med deras priser så står jag nog över hela denna grafikkortsgeneration. Mitt 1080 kommer få hänga med länge

Permalänk
Skrivet av ALmo:

Varför kostar ett 2080ti i Danmark bara 9-10k ?????????

Vi få la ta en pölse me brööö och åka över till Danmark o handla där istället 🙃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ALmo:

Varför kostar ett 2080ti i Danmark bara 9-10k ?????????

Valutan är starkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Folk är rikare än man tror. Bara att läsa lite i "Hur mycket tjänar du" tråden, medellönen där är nog norr om 40k.

Handlar inte bara om ifall man är rik eller ej. Helt sinnessjukt att folk kan vara okej med att Nvidia mjölkar dem så här. Prishöjningarna är ju helt sanslösa.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@ALmo: 1 Danish Krone equals 1,41 Swedish Krona

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Tror dom kommer sänka priserna så fort GTX10** har taget slut då kommer dom sänka priset.

Nvidia mål är att ha så höga priser på RTX20** så att folket väljer GTX10** så att dom tar slut sen så kan dom börja sänka priset men dom som vill ha det nyaste kommer köpa dom nya.

Min gissningen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Äsh det är ju bara att sälja en njure så har man råd med ett Nvidia kort. Rätt förvånad att Nvidia bara tar 599 för 2070,

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Ingen köper väl ett grafikkort för fjorton lax kom ig.......och där va dom slut 😂

Den första stora gamer generationen är födda på 80talet. De är idag 30-40år och då kan man lägga 15k på sin hobby. Andra lägger hundratals tusen på motorcyklar och bilar och ingen blinkar :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Så summa summarum.

ASUS GeForce DUAL RTX 2080Ti, 15 490 :-
Gigabyte GeForce RTX 2080Ti Windforce OC, 13 190 :-
Gigabyte GeForce RTX 2080Ti Gaming OC, 14 990 :-
ZOTAC GeForce RTX 2080 Ti Triple, 13 590 :-
ZOTAC GeForce RTX 2080Ti AMP! Edi, 14 190 :-

Livet är skit. Jag brukar säga att hobbyn får ha no-limit när det gäller slantarna men det här är för mycket. Jag står över denna gång.

Man prioriterar olika, helt enkelt

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd

Har inte webhallen eller inet som man kan beställa ifrån är det bara komplett änsålänge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kabex:

Tycker bara det verkar tveksamt med en sån bisarrt hög markup, $999 blir inte 15kkr, även med lite påslag för OC-modeller och annan kylare.

Dessutom så länkar folk bara till komplett, man kan ju vänta och se senare eller imorgon när fler ÅF fått upp modeller och prissättning.

Jag kan ha fel, men jag hoppas att ni har fel.

Inet har dom uppe med för motsvarande pris.

Skrivet av jehuty:

Hur ser det ut med AMD? Ska dom släppa nya eller har deras nya kommit?

Bara...

https://www.feedough.com/what-is-price-anchoring-how-it-works...

Nej, personen du svarade glömde bara att konvertera 10.000 dkk till sek, d.v.s. 14.000:-

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelli:

Vem är egentligen målgruppen för dessa kort? Kan inte tänka mig att genomsnittsgamern lägger $1000+ på en gpu eller har jag fel?

Entusiaster. Är bara o slänga en blick i galleriet här på forumet så ser man vilka enorma summor vissa lägger på sina datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALmo:

Varför kostar ett 2080ti i Danmark bara 9-10k ?????????

ja du vet uppenbarligen inte vad danska kronan är värd. Köper du direkt från Nvidia kostar 2080ti 14000 svenska. och 9800 danska.
Alltså kostar dom samma. 9800 danska kronor är 13 750 svenska kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Åh, inte det där korkade "det kostar om man vill ligga på topp" igen........... finns det något mer urvattnat uttryck egentligen?

Ojoj, dålig dag idag?

Skrivet av Exxovion:

Entusiaster. Är bara o slänga en blick i galleriet här på forumet så ser man vilka enorma summor vissa lägger på sina datorer.

Jo precis Jag kan tänka mig att en hel del personer här på forumet har förbeställt!

Skrivet av NaturaL:

Nu börjar det bli dyrt på riktigt, har väldigt svårt att övertala mig själv att lägga 15k på ett grafikkort..
Hade räknat med att 2080ti skulle landa på runt 11000 kr.

Japp, jag håller med att priserna är alldeles för dyra nu.. Vi får hoppas att AMD lyckas komma ikapp likt de gjort på processorsidan!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Så 999 dollar är amerikanska priset. Detta är 9168:- med dagens valuta. Ta det gånger 1.5 så har du 13 752:-.
Vet att 25% inte är elektronik skatten men de 25% kommer från någonstans. Därför jag sa att lägga till 25%.

Permalänk
Skrivet av Jorgen75:

Har inte webhallen eller inet som man kan beställa ifrån är det bara komplett änsålänge

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.inet.se/kampanj/4656/nvidia-rtx-launch

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

HUR i helvete blir 699 dollar 11,500kr i sverige ? inet allså på vanligt 2080 kort allså 1 dollar är ju ffs inte ens 9kr ju

https://www.inet.se/produkt/5406719/asus-geforce-rtx-2080-8gb...

Vi får skylla på Trump allså hans fel ju

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Handlar inte bara om ifall man är rik eller ej. Helt sinnessjukt att folk kan vara okej med att Nvidia mjölkar dem så här. Prishöjningarna är ju helt sanslösa.

Kan bara hålla med! Det lustiga är nu att en dator för ca 14'000 (minus gpu) är ganska high-spec, det totala nu blir alltså att gpun utgör 50% av priset för en komplett speldator

May you live in interesting times...men börjar bli för intressant.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det bli dyrt på riktigt, har väldigt svårt att övertala mig själv att lägga 15k på ett grafikkort..
Hade räknat med att 2080ti skulle landa på runt 11000 kr.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Livet är skit. Jag brukar säga att hobbyn får ha no-limit när det gäller slantarna men det här är för mycket. Jag står över denna gång.

Håller med. Blir första gången på över 10 år som jag hoppar över en generation.
Jag "har råd", men tänker inte köpa ett grafikkort för 14.000:- av ren j*vla princip.

Glad jag inte väntade på 2000-generationen utan slog till på ett GTX 1080 under Singles Day istället. Det kommer nog få jobba på betydligt längre än jag först trodde...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Man prioriterar olika, helt enkelt

För många hobbys

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Nää, jag fortsätter tuffa på med mitt 1050ti jag köpte för 600 kr.

Givetvis har jag utan problem råd att lägga 15k, men inte fan tycker jag det är värt för att spela spel 😅 reser hellre eller gör någon aktivitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Handlar inte bara om ifall man är rik eller ej. Helt sinnessjukt att folk kan vara okej med att Nvidia mjölkar dem så här. Prishöjningarna är ju helt sanslösa.

Jag är den förste att hålla med dig Mängden pengar för en helt okänd prestandauppgradering är svårmotiverad. Men killen nedan har dock en annan åsikt.

Skrivet av Hellworks:

Som vanligt kryllar det med fattiglappar på Sweclockers som vill ligga på topp men vill inte betala för sig.

GTFO, Jensen säger ni?
Mjodå.
Dags att skaffa sig bättre jobb istället...eller nya intressen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Håller med. Men Nvidia måste verkligen jobba med en massa studios nu för att få ut tekniken. Är inte prestandan i spel utan RTX verkligen markant bättre så kommer dom få svårt att sälja annars. Det där "It just works" som upprepades så ofta, kan det betyda att speltillverkarna egentligen inte behöver göra något för att lägga till raytracing? Jag har skitdålig koll på hur det kommer fungera.

Såg, denna, 21 spel alltså de flesta redan släppta

https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/nvidia_reveals_...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|