Nvidia avtäcker Geforce RTX 2000-serien med arkitekturen "Turing"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Jaså? Du vet att lanserignsdatumet är den 20 September så de är omöjligt att kortet skickas imorn.

Ah, fan, skyller på att Amerikanska datum är i fel ordning!
> This item will ship on or around 9/20/2018

Permalänk
Medlem

När kommer test? Är det 20 september först? Är det ett jättekliv i prestanda kan priset givetvis motiveras, men utan test vet vi inte? Kan 2080ti vara kortet som klarar att köra 4k i 60hz/fps med riktigt höga inställningar = max/ultra?
But can it run crysis?😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Nu leker vi lite med tanken bara, jag är fullt medveten om att det finns andra kostnader i ett företag än bara produktionskostnaden. Det finns enormt många utgifter som ett grafikkort måste tjäna in sina pengar åt för att ett företag ska kunna överleva.

MEN MED DET SAGT!

Vad tror ni att att ett RTX 2080 Ti skulle kosta att producera? 1000kr?

Jag skulle tro att det är ganska rejält mycket dyrare än så. Gigantiska kretsar är dyrt av flera anledningar. Och GDDR6 är nog inte billigt det heller (som de ju inte tillverkar själva).

Men visst, Nvidia har säkerligen smackat på en rätt fet marginal.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tyckte det såg trevligt ut, blir nog ett 2080ti när eftermarknadskorten hittar ut i hyllan. Brukar alltid hoppa över en generation och den här gången verkar det ha varit värt det om man ska tro på allt dom säger.

Edit: Efter att man läst några tester såklart.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

vill se tester först men kan nog bli ett RTX 2070 för mig vartefter, dyrare än man hoppats men när Nvidia är så dominerande så kan man tyvärr inte förvänta sig något annat.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Det kostar om man vill ligga på topp Med tanke på prestandaboosten som man får av dessa kort så är jag inte alls förvånad över att folk förbeställer!

villken boost då vi har ju inte sett nå tester?

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Det kommer att bli riktigt intressant att se vad testerna visar. Dock kan det vara väldigt missvisande i många titlar som inte stöder RT. Men förhoppningsvis så gör de tester med både RT av och på, och även titlar med och utan stöd för det.

Permalänk
Medlem

Sa han inte 11-serien, eller var det ett skämt? Måste checka min uppmärksamhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Här har vi facit angående priserna: https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/20-series/?nvid=nv-int-5...

GEFORCE RTX 2080 Ti
Founders Edition

13,999.00 kr
FÖRBESTÄLL
I LAGER

Fri frakt
Limit 2 per customer.

GEFORCE RTX 2080
Founders Edition

9,199.00 kr
FÖRBESTÄLL
I LAGER

Fri frakt
Limit 2 per customer.

GEFORCE RTX 2070
Founders Edition

6,899.00 kr
MEDDELA MIG
EJ I LAGER

Ser ut som att europeiska priser är i EUR.

Alltså inte:
699 * 9,16 * 1,25 = 8003:-
Det är istället:
699 * 10,51 * 1,25 = 9183:-

Så nVidia tar ut 15% högre pris av européer än amerikaner.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ang priser, om vi tittar på t.ex GTX 2070. Remember when 499 USD used to mean 4990 SEK. Pepperidge farm remembers... jävlar vad kronan rasat på senare år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

När kommer test? Är det 20 september först? Är det ett jättekliv i prestanda kan priset givetvis motiveras, men utan test vet vi inte? Kan 2080ti vara kortet som klarar att köra 4k i 60hz/fps med riktigt höga inställningar = max/ultra?

Jag hoppas verkligen på det, men som sagt, det får gärna komma ut vettiga tester så snart som möjligt så man vet med säkerhet. Att det är rappare än 1080 Ti är givet, men hur mycket (i existerande spel, utan att blanda in råtrasning)?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Nu leker vi lite med tanken bara, jag är fullt medveten om att det finns andra kostnader i ett företag än bara produktionskostnaden. Det finns enormt många utgifter som ett grafikkort måste tjäna in sina pengar åt för att ett företag ska kunna överleva.

MEN MED DET SAGT!

Vad tror ni att att ett RTX 2080 Ti skulle kosta att producera? 1000kr?

Måste nog kosta mer än så, säg en femte eller sjättedel av försäljningspriset? Är säkert helt ute och cyklar men 1000kr låter lite väl lite.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

villken boost då vi har ju inte sett nå tester?

Det cirkulerar läckta benchmarks som visar en ganska stor ökning av prestanda. Huruvida det är ett RTX 2080 eller 2080 ti är svårt att veta, men att dess lägsta FPS presterar i närheten av GTX 1080ti's högsta FPS är ganska imponerande oavsett.

https://www.gamerevolution.com/tech/418617-nvidia-rtx-2080-be...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Ser fram emot prisdump på 1000 serien! Mitt minne sviker mig, brukar Nvidia säljas billigare eller gör de som AMD, byter bios till 'revision senaste generationen' och säljs som senaste gen?

Permalänk
Avstängd

Lite frustrerande presentation faktiskt när jag inte ser RT som något "måste ha". Ingenting om "vanlig prestanda" :/.Frågan är ju om prislappen endast gör en betatestare till RT eller om prisskillnaden är värt det över 1000 serien för vanliga dödliga. Pengarna får nog sitta kvar på kontot för stunden 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men visas inte alltid amerikanska priser utan moms och /-eller sales tax (beroende på delstat)? Ray tracing ser otvivelaktigt fenomenalt ut men känns nästan lite hairworks-aktigt. Plug-in teknologi som fullständigt sänker prestandan hos både konkurrenten men också deras äldre Pascalkort så man blir i princip "tvungen" att ha ett RTX-kort för att få vara med på partyt. Ska bli mest intressant att se vad prestandaskillnaden är i jämförelse med äldre korten med raytracing avstängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Nu leker vi lite med tanken bara, jag är fullt medveten om att det finns andra kostnader i ett företag än bara produktionskostnaden. Det finns enormt många utgifter som ett grafikkort måste tjäna in sina pengar åt för att ett företag ska kunna överleva.

MEN MED DET SAGT!

Vad tror ni att att ett RTX 2080 Ti skulle kosta att producera? 1000kr?

Det är ingen som vet vad det kostar att tillverka korten men Jensen sade att de utvecklat Turing i 10 år så det lär vara en lejonpart av slutpriset.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av jehuty:

Nu leker vi lite med tanken bara, jag är fullt medveten om att det finns andra kostnader i ett företag än bara produktionskostnaden. Det finns enormt många utgifter som ett grafikkort måste tjäna in sina pengar åt för att ett företag ska kunna överleva.

MEN MED DET SAGT!

Vad tror ni att att ett RTX 2080 Ti skulle kosta att producera? 1000kr?

Bra mycket mer än 1000 spänn.

Jag gissar att Nvidias marginaler ligger på runt 100% på spelkorten.

Så säg 5-6000 tusen spänn i produktionskostnad. Nu i början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Be en kompis/kollega att köpa i USA och ta med hem till dig. Eller om du har en resa inplanerad till USA hyfsat snart, håll ut och köp där istället. Det är ganska stor skillnad på 999 USD + sales tax och 14.000 kronor. Det är nästan du får en tur och returflyg till USA + ett 2080Ti för samma pris som att bara köpa ett 2080Ti i Sverige. En "gratis" flygresa till USA är ju inte illa.. Visserligen behöver man ordentligt med fickpengar när man väl är där, men ändå!
Något är fel med skatterna och importavgifter i det här landet. Om inte annat åk dit, köp kort, åk hem, bara för att inte ge bort dina pengar i skatt och importavgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Det cirkulerar läckta benchmarks som visar en ganska stor ökning av prestanda. Huruvida det är ett RTX 2080 eller 2080 ti är svårt att veta, men att dess lägsta FPS presterar i närheten av GTX 1080ti's högsta FPS är ganska imponerande oavsett.

https://www.gamerevolution.com/tech/418617-nvidia-rtx-2080-be...

Kan inte vara möjligt, inte ens för spel använder RT. I äldre titlar gissar jag på runt 20% ökning i prestanda.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Rätta mig om jag har fel men visas inte alltid amerikanska priser utan moms och /-eller sales tax (beroende på delstat)?

Det stämmer. Men även om man lägger på svensk moms på 25% så når man inte upp till de nuvarande europeiska priserna, så någonstans görs det ett redigt ytterligare påslag. T.ex. så kan det mycket väl vara som @Aleshi misstänker (dvs att de ersatt $ rakt av med € utan att justera beloppen, något som inte är ovanligt men grovt irriterande).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Även om jag har råd så håller jag i pengarna ett tag till, Galen prisökning som jag inte kan motivera innan bench

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ser ut som att europeiska priser är i EUR.

Alltså inte:
699 * 9,16 * 1,25 = 8003:-
Det är istället:
699 * 10,51 * 1,25 = 9183:-

Så nVidia tar ut 15% högre pris av européer än amerikaner.

Ja du har nog fan rätt!

Permalänk
Medlem

Inget snack on DX12?

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk

Lutar åt att 970:an får köra ett "generationsvarv" till, för det här är ju helt enkelt sinnessjukt.

2014: GTX 970: 3400 kr
2016: GTX 1070: 5500 kr
2018: GTX 2070: 6900 kr

Ofattbar prisökning på "mellansegmentet"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Inget snack on DX12?

Fick för mig att DX12 eller Vulkan är ett krav? Varför skulle Microsoft jobba för något som inte kräver Windows 10 och DX12 liksom.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiiWeee:

Fuck off Jensen och dina priser...

Inte orimliga $-priser om man ser till komponentkostnad. Eller när såg du hårdvara med >700 mm2 kretsar för <1000$ senast?

Eller menade du Fuck off Löfven?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Kan inte vara möjligt, inte ens för spel använder RT. I äldre titlar gissar jag på runt 20% ökning i prestanda.

Varför skulle det inte vara möjligt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör Nzxt Kraken X62 med Nzxt G12 på mitt 1080ti idag. Undrar om den lösningen kommer funka på 2080ti?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiiWeee:

Fuck off Jensen och dina priser...

Men ger 270 6 ggr mer prestanda än 1070 och så vidare så kanske priserna inte är så tokiga. Men man får väll ta Nvidias siffror med en nypa salt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]