Apples Iphone-modeller för 2018 hittar ut på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så för att en sida i ett test gjort innan Samsung Galaxy 9 testet påstår att Iphone X har världens bästa display så blir det automatiskt objektiv fakta?

Sedan ifrågasätter jag också recensenter som påstår att man inte bör förbättra något då det inte ger någon skillnad för en människa (upplösningen i S9 testet).

Det är ett test gjort ifrån en hel rad objektiva kriterier.

Citat:

Nej men det är en individuell upplevelse. Vissa gillar vissa specs gällande skärmar och andra gillar andra specs. Påstår man att OLED panelen i Iphone X utklassar Samsungs AMOLED paneler så är man snett på det hur man än ser på det.

Och någon kanske gillar hallontårta till skärm.

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Undrar detsamma. Trots att har stora nävar så tycker jag att mobiltelefonerna är för stora. Lika bra att skaffa en surfplatta att lägga ner i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

"Problemet är bara att väldigt många tror att, bara för att man skapar en trend, att man också var först med det" - motsattsvis följer då att många tror att bara för man är först, sätter det trenden. Vilket alltså är misstaget du gör.

Essential är irrelevanta. Det krävs bara ett par normalt fungerande ögon för att se att designen har få likheter. Samma ögon kan därefter se att det finns slående likheter mellan iPhone X och efterföljande Androider. Vidare kan man anföra att Apple länge varit populära att kopiera, medan samma sak knappast kan sägas för Essential.

1. Den "trend" som jag pratar om handlar om flärpen. Jag menar på att det inte är Apple som "skapat" trenden, utan ett naturligt steg efter All-Screen phone trenden som Samsung skapade (även om de inte var först). Trenden med flärp hade troligen funnit med eller utan Apple.

2. Den "trend" du pratar om gällande designen menar jag på inte ens existerar. Din egna källa visar bara på kina-kopior, Essential som kom före, och ASUS. Sure, ASUS har väl möjligen kopierat designen. (EN tillverkare alltså) Det är alltså inte jag som menar på att Essential liknar iPhone X. Utan den källa som du hänvisade mig till.

3. Instämmer med att Apple länge varit populära att kopiera. Tills dess att Steve Jobs dog. Nu är det minst lika vanligt att Apple kopierar andras. Vilket oftast förnekas av trogna fans med dålig koll på Androidbaserade produkter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

1. Den "trend" som jag pratar om handlar om flärpen. Jag menar på att det inte är Apple som "skapat" trenden, utan ett naturligt steg efter All-Screen phone trenden som Samsung skapade (även om de inte var först). Trenden med flärp hade troligen funnit med eller utan Apple.

Flärpen är ful som tusan, väldigt många tyckte/tycker detta. Många av oss med flärp på mobilen väljer aktivt att dölja den. Jag personligen har gjort detta och utnyttjar utrymmet för informationssymboler.

Apple är ett populärt varumärke som kan få igenom trender och göra dem populära. Samma sak gäller det med borttagning av hörlursuttag, många hade skrattat åt telefoner utan dessa. Men nu var det Apple som gjorde det först och då var det okej.
Jag ser det lite som hål i jeansen, om rätt person börjar med detta så kan det bli accepterat.
Så Apple har gjort det socialt accepterat att ha en ful flärp på mobilen och jag är inte så säker på om folk skulle vilja ha detta annars.

Sedan All-screen display så hade jag redan 2002 en mobil SE P800 där man direkt såg att det var vad utvecklingen gick emot. År 2022 kanske vi kan få denna display med inbyggd kamera, hörlurar etc i skärmen som vi önskade 2002 och att det då även fungerar bra.
Ser man på mobilutvecklingen under dessa 20år så skulle jag inte säga att det har gått så extremt snabbt, förutom det att 2002 kanske det var 1 promille som kunde surfa, maila, fotografera etc på mobilen och idag kan nästan alla göra detsamma.

Det stora med dagens mobiler är alltså att så otroligt många kan göra mycket och dagligen jobbar med dem. Inte det att teknikutvecklingen på något super extremt sätt har rusat iväg mer än förväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ett test gjort ifrån en hel rad objektiva kriterier.

Och någon kanske gillar hallontårta till skärm.

Ja det är ETT test och ett tycke.

Löjlig liknelse. Gör det ont i själen när folk inte tokhyllar Apple?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Flärpen är ful som tusan, väldigt många tyckte/tycker detta. Många av oss med flärp på mobilen väljer aktivt att dölja den. Jag personligen har gjort detta och utnyttjar utrymmet för informationssymboler.

Apple är ett populärt varumärke som kan få igenom trender och göra dem populära. Samma sak gäller det med borttagning av hörlursuttag, många hade skrattat åt telefoner utan dessa. Men nu var det Apple som gjorde det först och då var det okej.
Jag ser det lite som hål i jeansen, om rätt person börjar med detta så kan det bli accepterat.
Så Apple har gjort det socialt accepterat att ha en ful flärp på mobilen och jag är inte så säker på om folk skulle vilja ha detta annars.

Sedan All-screen display så hade jag redan 2002 en mobil SE P800 där man direkt såg att det var vad utvecklingen gick emot. År 2022 kanske vi kan få denna display med inbyggd kamera, hörlurar etc i skärmen som vi ville ha och det då fungerar bra.
Ser man på mobilutvecklingen under dessa 20år så skulle jag inte säga att det har gått så extremt snabbt, förutom det att 2002 kanske det var 1 promille som kunde surfa, maila, fotografera etc på mobilen och idag kan nästan alla detsamma.

Jag tycker faktiskt att flärpen är helt okej. Dessutom ser jag inget annat användningsområde att använda utrymmet för informationssymboler? Det är väl just vad utrymmet är gjord för? Än att behöva ta bort en bit av det "riktiga" utrymmet för att visa informationssymbolerna.

Borttagningen av hörlursuttag var Apple först med (så sant), men det blev ju definitivt ingen trend dock. Och jag tror inte heller det finns särskilt många Apple-användare som är glada över detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Tur man redan bestämt sig för att behålla min nuvarande telefon, en iphone 7+, för jävlar va fula deras telefoner har blivit.

Trist om alla får fula flärpar! Hade istället hoppats på genomgående OLED på alla modeller.

Detta var mycket trist. 😥

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Varför skulle de gå tillbaka till en förlegad teknik? Tycker du att man skall börja använda VGA på grafikkorten igen, eller?

Va? Citerade du rätt person? Isåfall, vad är det för fel med AUX?? Och hemknappen är väldigt praktiskt, man känner direkt åt vilket håll man ska hålla telefonen på exempelvis natten eller när det är mörkt eller när man tar upp telefonen från fickan, brukar slide’a telefonen genom att hålla ett finger på hemknappen och ett finger bakom. Dessutom gillar jag idén att ha en knapp som går att trycka på. Hade infact inte haft nåt emot att ha flera knappar att trycka på. Finns många fler anledningar varför jag gillar hemknapp och AUX.
Sen gillar jag dessutom hur det är en ram runt telefonen. Finns inget värre än telefoner där skärmen täcker hela framsidan.
Varför skulle jag vilja ha VGA? Världens sämsta comparison 2k18.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Microsoft var först med Windows Hello Microsoft använder IR kamera för 3D bild och Essential Phone var först med en flärp.

Japp. Hade det på min Lumia 950XL, och även på min nuvarande HP.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

@Tdoll: Ja det hade man ju kunnat göra, men lägger nog hellre pengarna mot en ny. Märk också att jag har 6 "vanlig" och inte "s". Men visst kunde man kunnat härda ut ett tag till. Frågan är hur den blir efter iOS 12 till hösten.

Som vanligt är det väl bäst att vänta lite....:)

Betan av ios12 verkar iaf vara markant snabbare jämfört med ios 11 på äldre enheter. De har verkligen fokuserat på prestanda i ios12.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Lite googlande säger att Windows Hello är till Windows 10 (typ Surfacedatorer) dvs inte en telefon. Vidare är det för förvisso IR, men den jämförs bara mot en bild lagrad på datorn medan FaceID läser av ansiktet i 3D (”dot projection”) och lär sig hur ansiktet ändras över tid med AI. Så det känns lite långsökt att säga att Microsoft var först.

Fel på ditt googlande.

Har det på min hp-telefon med W10, och även tidigare på min Lumia 950XL.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Finns ju kinesiska telefoner som redan har "pop-up" kamera och på så sätt kommit undan flärpen...

Mycket snyggare!

Hade gärna sätt att Apple gjort på liknande sätt (gillar iPhone i grunden, och vill gärna fortsätta köpa).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Apples innovation har helt stagnerat. Har en 7 plus. Varför skulle jag uppgradera??

Visa signatur

i9 9900k, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast är det så häpnadsväckande design?

Jag har haft NMT telefon, Nokia 6110, Nokia 9000 Communicator, SE P800 etc.
Och ser man vad de största hoppet var det mellan min NMT och Nokia 6110. När jag köpte SE P800 år 2002 så var det ganska självklart att mobilerna om 5 år skulle ha samma design fast de skulle vara mindre, snabbare, bättre display, touch, kamera etc. På SE P800 ingick ett löstagbart tangentbordet som jag körde utan, enda anledningen till att den fanns handlade inte om ett rent designval utan om att skärmtekniken år 2002 med touch inte var tillräckligt bra.

Alltså iPhone kom knappast någon förvånande design på något sätt, det folk imponerades av var att de lanserade den så långt innan andra. Det Apple främst gjorde var att göra smartphones till en mainstreamprodukt, när vi andra använde "smartphones" redan 10 år innan.

Jag ser mobiler lite som laptops. Jag har polare som hade dessa på 1980 talet. Men när man började närma sig 1995 så var det ganska självklart hur laptops skulle se ut 2018. Kompaktare, större skärm, mindre tangenter, färg etc.
Tillverkare har hela tiden gjort allt mindre och tävlat om den mest kompakta laptopen. Men rent designmässigt är utseendet självklart för de flesta för nästan 25 år sedan.

Som du säger så var skärmtekniken då inte tillräckligt bra för att man skulle kunna skriva text så som vi gör idag med bara fingrarna.
Men jag minns tydligt när jag var ute efter en ny mobil och iPhone 3G precis hade kommit. Jag hade i princip bestämt mig redan för en SE Xperia (den första som hette Xperia) och skulle bara ner på stan för att känna lite på den. Den var som man förväntade sig, helt ok, inga överraskningar. (Körde HP hx4700 innan dess så det var inte mycket skillnad)
Sen gick jag förbi Telia och de gjorde reklam överallt för iPhone. "Äh, jag går in och klämmer lite på den. Den kan ju aldrig vara värd sitt höga pris".
DAAAAAAAMMMNN, säger jag bara! Det är SÅ HÄR en touch-skärm ska kännas och fungera! Det var som dag och natt, vilken otrolig precision man hade bara med hjälp av fingrarna. (Xperia körde ju både tangentbord och penna utöver touchskärmen)
Sen dess har det bara varit iPhone för mig, även om det körts rätt mycket android på jobbet.

Det var det som var skillnaden, men den skillnaden kunde man ju inte förstå förrän man hållit en iPhone i handen och verkligen provat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte så särskillt spännande egentligen. "Think different"? Mja, mer som "Think... ungefär the same som last året".

Top notch svengelska där alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ett test gjort ifrån en hel rad objektiva kriterier.

Absolut, och när iPhone X släpptes hade den den bästa skärmen bland mobiler. När sedan Samsung Galaxy S9 släpptes så hade den (enligt displaymate) den bästa skärmen bland mobiler. "The Galaxy S9 is the most innovative and high performance Smartphone display that we have ever Lab tested, breaking and establishing many new Display Performance Records that are listed above. The Galaxy S9 delivers uniformly consistent all around Top Tier display performance and receives All Green (Very Good to Excellent) Ratings in All of the DisplayMate Lab Test and Measurement Categories – the first display we have ever tested to get All Green in All Categories. The level of display performance and excellence has been increasing each year, and the Galaxy S9 has raised the bar higher..."

Och nu när Samsung faktiskt har löst en del skärmproblem de hade vid release så är den ännu bättre än vad den var när den släpptes. Så jag tror de allra flesta som försöker vara objektiva kan vara överens om att den bästa skärmen i dagsläget sitter i Samsungs telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

1. Den "trend" som jag pratar om handlar om flärpen. Jag menar på att det inte är Apple som "skapat" trenden, utan ett naturligt steg efter All-Screen phone trenden som Samsung skapade (även om de inte var först). Trenden med flärp hade troligen funnit med eller utan Apple.

2. Den "trend" du pratar om gällande designen menar jag på inte ens existerar. Din egna källa visar bara på kina-kopior, Essential som kom före, och ASUS. Sure, ASUS har väl möjligen kopierat designen. (EN tillverkare alltså) Det är alltså inte jag som menar på att Essential liknar iPhone X. Utan den källa som du hänvisade mig till.

3. Instämmer med att Apple länge varit populära att kopiera. Tills dess att Steve Jobs dog. Nu är det minst lika vanligt att Apple kopierar andras. Vilket oftast förnekas av trogna fans med dålig koll på Androidbaserade produkter.

Det må så vara att det är ett naturligt steg. Att ta bort alla knappar utom en hem-knapp var också en naturligt steg, men det visade sig vara revolutionerande.
Asus medger i princip att de följt Apples design. Huawei säger att de själva inte vågade förrän Apple introducerade flärpen. Och med det har du sedan Asus, LG, Huawei, Xiaomi, OnePlus och Google som hakar på.

Steve Jobs har inget med saken att göra. Apple har varit populära att kopiera både under och efter hans tid. Sedan är det Sir Ive (jo, han är faktiskt adlad) som lett Apples designavdelning.

För övrigt så...

Steve Jobs förberedde Apple och Tim Cook på eventuell hädangång långt innan han kastade in handduken. Även om vi bara ser till efter han gick bort har Apple gjort följande:

Siri, touch ID, vattenreistens, 3D touch, FaceID, iOS 7 som gjorde folk vilda över platta ikoner, fortsatt utveckling av iOS (gestures, split screen etc), iPad Mini/Air/Air2, iPad Pro, Apple Pencil, "Retina" MacBooks, Touchbar, Apple Watch, Apple Music, AirPods, HomePod, AR/VR, continuity/handoff, Apple Pay, Metal, iCloud, MDM, Apple File System (APFS)...

Apple har ungefär dubbla antalet produkter mot för 10 år sedan.

Steve Jobs var inte heller någon slags idéspruta som satt hela dagarna och kom på geniala idéer. Han var för all del en visionär med en fantastisk förmåga att se hur människor kan interagera med ny teknik, och han hade några enorma framgångar. Mycket av utvecklingen under hans tid var dock också iterativ. Introducera ny teknik och förfina den tills det är dags för nästa.

Därutöver var han aktiv när marknaden var väldigt ung, kom tillbaka när den gick mot en rejäl boom och hängde sedan med till typ medelåldern. Idag är det en gammal marknad. Den har lugnat sig och erbjuder inte längre lika stora överraskningar.

Efter Tim Cook började hos Apple 1998 har han styrt upp en radikal förbättring av finanserna, styrde upp försäljning, distribution och ett väloljat leverantörsnätverk. Han har revolutionerat hur Apple fungerar som företag (dvs. drift, logistik, leverantörsavtal, föräljning m.m.). Utan honom hade Apple haft problem redan på Steve Jobs tid. Nu är det ett av världens rikaste företag.

Tim Cook har dock inte Steve Jobs karisma så hans betydelse för Apple tenderar att vara kraftigt underskattad. Faktum är dock att han gjort ett helt ofattbart bra jobb.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ja det är ETT test och ett tycke.

Löjlig liknelse. Gör det ont i själen när folk inte tokhyllar Apple?

Ett test som råkar vara det bästa och mest omfattande som går att hitta för mobilskärmar.

Nej, det gör ont i själen när folk har fel på internet. Särskilt om teknik.

Liknelsen är inte det minsta löjlig. Det finns en hel rad objektiva kriterier utifrån vilka du kan testa skärmar. Exempelvis finns det standarder för reproduktion av färger, och man kan mäta hur stora eller små avvikelser en skärm har. Det går att mäta ljusstyrka, betraktningsvinklar, hur starka reflexer du har från glaset etc. osv. Så, när du menar att det är subjektivt säger jag: hallontårta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Absolut, och när iPhone X släpptes hade den den bästa skärmen bland mobiler. När sedan Samsung Galaxy S9 släpptes så hade den (enligt displaymate) den bästa skärmen bland mobiler. "The Galaxy S9 is the most innovative and high performance Smartphone display that we have ever Lab tested, breaking and establishing many new Display Performance Records that are listed above. The Galaxy S9 delivers uniformly consistent all around Top Tier display performance and receives All Green (Very Good to Excellent) Ratings in All of the DisplayMate Lab Test and Measurement Categories – the first display we have ever tested to get All Green in All Categories. The level of display performance and excellence has been increasing each year, and the Galaxy S9 has raised the bar higher..."

Och nu när Samsung faktiskt har löst en del skärmproblem de hade vid release så är den ännu bättre än vad den var när den släpptes. Så jag tror de allra flesta som försöker vara objektiva kan vara överens om att den bästa skärmen i dagsläget sitter i Samsungs telefoner.

Ja, det är helt rätt. Och om senaste tidens trend fortsätter kommer det snart en ny iPhone med ännu bättre skärm. Vi får vänta och se, men det är i varje fall roligt att mobilskärmarna blivit så bra som de är idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Renrakad:

iPhones OLED är ju överlägsen Samsungs variant. Så det är ju exklusivt, till och med riktigt exklusivt.

Men jag antar att du lider oerhört av att människor gillar appleprodukter...

Eftersom apple köper alla sina oleds av samsung undrar jag vad dom gör med dom efteråt som ökar kvaliten så dramatiskt. Jag trodde det var noll skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Eftersom apple köper alla sina oleds av samsung undrar jag vad dom gör med dom efteråt som ökar kvaliten så dramatiskt. Jag trodde det var noll skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

#17500827

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det må så vara att det är ett naturligt steg. Att ta bort alla knappar utom en hem-knapp var också en naturligt steg, men det visade sig vara revolutionerande.
Asus medger i princip att de följt Apples design. Huawei säger att de själva inte vågade förrän Apple introducerade flärpen. Och med det har du sedan Asus, LG, Huawei, Xiaomi, OnePlus och Google som hakar på.

Steve Jobs har inget med saken att göra. Apple har varit populära att kopiera både under och efter hans tid. Sedan är det Sir Ive (jo, han är faktiskt adlad) som lett Apples designavdelning.

För övrigt så...

Steve Jobs förberedde Apple och Tim Cook på eventuell hädangång långt innan han kastade in handduken. Även om vi bara ser till efter han gick bort har Apple gjort följande:

Siri, touch ID, vattenreistens, 3D touch, FaceID, iOS 7 som gjorde folk vilda över platta ikoner, fortsatt utveckling av iOS (gestures, split screen etc), iPad Mini/Air/Air2, iPad Pro, Apple Pencil, "Retina" MacBooks, Touchbar, Apple Watch, Apple Music, AirPods, HomePod, AR/VR, continuity/handoff, Apple Pay, Metal, iCloud, MDM, Apple File System (APFS)...

Apple har ungefär dubbla antalet produkter mot för 10 år sedan.

Steve Jobs var inte heller någon slags idéspruta som satt hela dagarna och kom på geniala idéer. Han var för all del en visionär med en fantastisk förmåga att se hur människor kan interagera med ny teknik, och han hade några enorma framgångar. Mycket av utvecklingen under hans tid var dock också iterativ. Introducera ny teknik och förfina den tills det är dags för nästa.

Därutöver var han aktiv när marknaden var väldigt ung, kom tillbaka när den gick mot en rejäl boom och hängde sedan med till typ medelåldern. Idag är det en gammal marknad. Den har lugnat sig och erbjuder inte längre lika stora överraskningar.

Efter Tim Cook började hos Apple 1998 har han styrt upp en radikal förbättring av finanserna, styrde upp försäljning, distribution och ett väloljat leverantörsnätverk. Han har revolutionerat hur Apple fungerar som företag (dvs. drift, logistik, leverantörsavtal, föräljning m.m.). Utan honom hade Apple haft problem redan på Steve Jobs tid. Nu är det ett av världens rikaste företag.

Tim Cook har dock inte Steve Jobs karisma så hans betydelse för Apple tenderar att vara kraftigt underskattad. Faktum är dock att han gjort ett helt ofattbart bra jobb.

Ett test som råkar vara det bästa och mest omfattande som går att hitta för mobilskärmar.

Nej, det gör ont i själen när folk har fel på internet. Särskilt om teknik.

Liknelsen är inte det minsta löjlig. Det finns en hel rad objektiva kriterier utifrån vilka du kan testa skärmar. Exempelvis finns det standarder för reproduktion av färger, och man kan mäta hur stora eller små avvikelser en skärm har. Det går att mäta ljusstyrka, betraktningsvinklar, hur starka reflexer du har från glaset etc. osv. Så, när du menar att det är subjektivt säger jag: hallontårta.

Ehm, Oneplus och LG är i alla fall inte alls likt iPhone X Det enda som är gemensamt är flärpen.

Stämmer att Apple har vuxit efter Steve Jobs död. Det är dock inte till följd av innovation utan en växande mobilmarknad med ökad efterfrågan.

Finns split screen till iOS? Säg gärna hur man använder den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sineira:

Apples innovation har helt stagnerat. Har en 7 plus. Varför skulle jag uppgradera??

Detsamma gäller alla andra telefontillverkare också med skillnaden att de inte uppdaterar OS'et särskilt länge om ens alls så det finns anledning pga mjukvaran.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Telefon för över 6000kr nej tack. Telefon med kostnad för byte skärm som kostar över 1000kr nej tack. (Samsung 7edge 2900kr för byte skärm hade alldrig köpt den luren till frugan om jag viste det)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sineira:

Apples innovation har helt stagnerat. Har en 7 plus. Varför skulle jag uppgradera??

Håller ej med, jag anser det mest handlar om ren teknikutveckling.
Det var självklart för i nästan alla strax efter år 2000 att alla mobiler i princip kommer bestå av en platt skärm på framsidan. Då de bästa mobilerna gick emot detta och många inklusive mig hade inte en enda fysisk knapp på framsidan på mobilen för över 15 år sedan.
Att inte veta om det då, ser jag som lite som att inte veta om idag att det finns elbilar. Då dessa smartphones då var vanligare än vad elbilar är idag.

Mobilerna har ganska naturligt utvecklas därefter, att saker som skärm, cpu, kamera, internetuppkoppling och mjukvaror har blivit bättre bör knappast förvåna någon. Samma sak gäller för övrigt all datorteknikutrustning. Är någon förvånad över detta eller trodde de t.ex att deras Xbox från runt 2003 skulle vara den snabbaste spelkonsolen år 2018? Microsoft har varit innovativa, de har gjort xbox one snabbare, mer minne och högre upplösning än deras första.

Vi står dock snart i ett skede där hela framsidan är en display, kameran är svår att utveckla mer och datakraft i förhållande till input/outputinterfacet börjar bli onödigt mycket.
Så vad är nästa steg? Vikbar telefon såklart, vilket det har demonstreras lite, men det dröjer nog länge. Bättre batteri efterfrågas, men även om någon skulle komma med ett dubbelt så bra batteri, så tycker jag iden bättre batteri inte har ett skvatt med innovation att göra.
Då varenda kotte från runt 5års åldern ser detta som en självklar förbättring, innovationen kan dock ligga i hur man ska utveckla det aktuella batteriet.

Mjukvaror kan utvecklas, problemet där är att bristerna idag inte enbart ligger i mobilen. Många vill med sina mobiler kunna göra alla ärenden, de ska inte behöva bära med sig bankkort, körkort eller nycklar. Detta är inte lätt för en ensam tillverkare att göra och det kommer gå trögt.

Så min gissning, såvida vi inte får till vikbara telefoner, bättre batteri eller myndigheter, banker etc gör bättre mobillösningar så kommer utvecklingen att stagnera. För att det idag inte finns några självklara förbättringar att göra som det har funnits de senaste 20åren. Där inte sagt att det har varit enkelt att förbättra något, bara att det har varit naturligt lätta steg att förutspå.
Ta trådlös headset som nu 2018 börjar bli populärt, det hade många för 15 år sedan till mobilen, och gissa vilket protokoll, jo bluetooth som idag...
https://www.mobil.se/nyheter/problematiskt-med-bluetooth-head...

*edit*
De som hävdar att implementation av röststyrning i mobiler är innovativt, så måste de nog prata om mobiler gjorda före 1960 när Startrek sändes. Det har drefter kommit hur många olika röststyrningar som helst. På 1980 talet så hade ungdomar Konami Laser Scope till deras nes.
Hur många försök som helst har gjorts, SJ automatiska telefonsvarare är väl en av de först kommersiellt fungerande..

Att däremot göra den först fungerande röststyrningen i en mobil är imponerande, men prata om innovativt och att själva iden att införa det är att vara före så delar vi nog ej samma ordlista.

*edit2*
Alla idag har inte ett program på deras mobil så de kan tjata med folk direkt när de sitter på mobilen och på datorn. Detta kanske implementeras och det är nytänkande, bara att många runt år 2003 gjorde exakt samma sak med icq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det må så vara att det är ett naturligt steg. Att ta bort alla knappar utom en hem-knapp var också en naturligt steg, men det visade sig vara revolutionerande.
Asus medger i princip att de följt Apples design. Huawei säger att de själva inte vågade förrän Apple introducerade flärpen. Och med det har du sedan Asus, LG, Huawei, Xiaomi, OnePlus och Google som hakar på.

Steve Jobs har inget med saken att göra. Apple har varit populära att kopiera både under och efter hans tid. Sedan är det Sir Ive (jo, han är faktiskt adlad) som lett Apples designavdelning.

För övrigt så...

Steve Jobs förberedde Apple och Tim Cook på eventuell hädangång långt innan han kastade in handduken. Även om vi bara ser till efter han gick bort har Apple gjort följande:

Siri, touch ID, vattenreistens, 3D touch, FaceID, iOS 7 som gjorde folk vilda över platta ikoner, fortsatt utveckling av iOS (gestures, split screen etc), iPad Mini/Air/Air2, iPad Pro, Apple Pencil, "Retina" MacBooks, Touchbar, Apple Watch, Apple Music, AirPods, HomePod, AR/VR, continuity/handoff, Apple Pay, Metal, iCloud, MDM, Apple File System (APFS)...

Apple har ungefär dubbla antalet produkter mot för 10 år sedan.

Steve Jobs var inte heller någon slags idéspruta som satt hela dagarna och kom på geniala idéer. Han var för all del en visionär med en fantastisk förmåga att se hur människor kan interagera med ny teknik, och han hade några enorma framgångar. Mycket av utvecklingen under hans tid var dock också iterativ. Introducera ny teknik och förfina den tills det är dags för nästa.

Därutöver var han aktiv när marknaden var väldigt ung, kom tillbaka när den gick mot en rejäl boom och hängde sedan med till typ medelåldern. Idag är det en gammal marknad. Den har lugnat sig och erbjuder inte längre lika stora överraskningar.

Efter Tim Cook började hos Apple 1998 har han styrt upp en radikal förbättring av finanserna, styrde upp försäljning, distribution och ett väloljat leverantörsnätverk. Han har revolutionerat hur Apple fungerar som företag (dvs. drift, logistik, leverantörsavtal, föräljning m.m.). Utan honom hade Apple haft problem redan på Steve Jobs tid. Nu är det ett av världens rikaste företag.

Tim Cook har dock inte Steve Jobs karisma så hans betydelse för Apple tenderar att vara kraftigt underskattad. Faktum är dock att han gjort ett helt ofattbart bra jobb.

Ett test som råkar vara det bästa och mest omfattande som går att hitta för mobilskärmar.

Nej, det gör ont i själen när folk har fel på internet. Särskilt om teknik.

Liknelsen är inte det minsta löjlig. Det finns en hel rad objektiva kriterier utifrån vilka du kan testa skärmar. Exempelvis finns det standarder för reproduktion av färger, och man kan mäta hur stora eller små avvikelser en skärm har. Det går att mäta ljusstyrka, betraktningsvinklar, hur starka reflexer du har från glaset etc. osv. Så, när du menar att det är subjektivt säger jag: hallontårta.

Då kan du väl ta och läsa testet, på samma sajt, som kom efter Iphone X, det gällande Samsung Galaxy S9. Hade du redan läst i tråden hade du kanske inte gjort bort dig så här.

Vissa gillar "overly saturated colors" och andra vill ha "realistic colors". Det är helt och hållet subjektivt och har ingenting med hallontårtor eller trolleri att göra.

Men du kanske vill stödja uttalandet som jag motsatte mig, att Iphone X:s OLED skulle vara väldigt mycket bättre än dem på Samsungs egna mobiler?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Eftersom apple köper alla sina oleds av samsung undrar jag vad dom gör med dom efteråt som ökar kvaliten så dramatiskt. Jag trodde det var noll skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

De köper Apples försäljningsnack rakt av. Det som är problemet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Hoppades på en uppdaterad SE istället för dessa jättetelefoner. Jag förstår att många tycker det är jättebra med stora telefoner, men varför kan det inte finnas lite bättre utbud på mindre telefoner också, för oss andra? Så få kan vi inte vara.

Vet inte riktigt vad du menar med stor telefon, men det folk är ute efter är inte stora telefoner utan stora skärmar och det är ju därför man vill göra kanterna så små som möjligt. I övrigt så är IPhone X väldigt liten i storleken. Mindre än så vet jag inte ens om det borde kallas för en smartphone.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som stör mig på att fingeravtrycksläsare fortfarande saknas? När man inte kommit med något nytt i övrigt tycker jag iallafall man kunde försöka klämma in det.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firstofmay:

Är det bara jag som stör mig på att fingeravtrycksläsare fortfarande saknas? När man inte kommit med något nytt i övrigt tycker jag iallafall man kunde försöka klämma in det.

Det kommer nog bakom skärmen, precis som kameran, högtalaren etc.
Sedan är har Apple varit extrem med att ta bort saker, jag syftar långt tillbaka till deras första macintosh. Där Steve ville ha minimalt med portar bara för att...

Det jag efterfrågar är en inloggning med både face och fingeravtryck, alltså dubbel säkerhet. Det skulle självklart gå att kombinera med pinkod, tvåfaktorsautentisering för känsliga mobiler etc.

Det negativa med dessa framtida skärmar är att man kan glömma att lämna in skärmen för ett byte..

Angående Apple så har de gjort en imponerande faceid och de har kanske den bästa just nu? Min telefons suger som många andras och den är så dålig så den ej borde få finnas. Hade jag haft en iPhone så hade de då tagit bort funktionen..
Alltså ett skydd som suger men det ej upplys om deras brister, så luras folk in i falsk trygghet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ehm, Oneplus och LG är i alla fall inte alls likt iPhone X Det enda som är gemensamt är flärpen.

Stämmer att Apple har vuxit efter Steve Jobs död. Det är dock inte till följd av innovation utan en växande mobilmarknad med ökad efterfrågan.

Finns split screen till iOS? Säg gärna hur man använder den.

Nej, de är inte alls lika - förutom på framsidan (och OnePlus kamera-app, men det är en annan historia).

Jag listade just flera innovativa saker efter Steve Jobs död (samt en hel del utveckling). Men du menar alltså att Apple fortsatt växa, år efter år, till en värdering på tusen miljarder dollar, medan Apple mest rullat tummarna och håvat in pengar på att marknaden vuxit? Om Apple rullat tummarna måste konkurrenterna sovit. Faktum är ju dock att Apple lanserat flera nya produkter och kunnat fortsätta växa trots en stagnerande mobilmarknad.

Ja, iOS 11 introducerade lite nya möjligheter för multitasking.
https://youtu.be/pqFyfbCbNpc

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Då kan du väl ta och läsa testet, på samma sajt, som kom efter Iphone X, det gällande Samsung Galaxy S9. Hade du redan läst i tråden hade du kanske inte gjort bort dig så här.

Vissa gillar "overly saturated colors" och andra vill ha "realistic colors". Det är helt och hållet subjektivt och har ingenting med hallontårtor eller trolleri att göra.

Men du kanske vill stödja uttalandet som jag motsatte mig, att Iphone X:s OLED skulle vara väldigt mycket bättre än dem på Samsungs egna mobiler?

Jag har inte läst testet, har aldrig påstått att jag läst testet och inte heller sagt något om vilken mobil som har bäst skärm av Galaxy S9 och iPhone X. Vad jag kommenterat är ditt förhållande till testet, om än lite slarvigt då du först gjorde en jämförelse med S9;an.

Vissa gillar chokladtårta och andra gillar hallontårta. Nu är det dock fråga om återgivning av bild och då finns det objektiva och mätbara kriterier (oaktat att dessa kan behöva viktas då det alltid blir kompromisser).