Apples Iphone-modeller för 2018 hittar ut på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Samsung släpper ju sina galaxy s enheter tidigare än apple så det är ju apple som släpper en ny modell ett halvår efter samsung?

Tidigare på året förvisso, men det rimliga är ju att hålla en Apple-centrisk tideräkning. IPhone var två år före Galaxy. Det finns 11.5 generationer iPhone (X var lite nästa generation ett år före) och 9 generationer Galaxy.

Ergo, jorden kretsar kring Apple och inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Precis. Därför blir det löjligt att påstå att det är klart galaxyns skärm är bättre eftersom den släpps ett halvår efter. De som gillar samsung påstår ju bara samma sak om iphonen när de får något som är bättre än deras samsung telefon.

Varför är det löjligt att påstå? Det är klart att nyare produkter har bättre egenskaper än innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

Varför är det löjligt att påstå? Det är klart att nyare produkter har bättre egenskaper än innan.

Det handlade mer om hur man väljer att vinkla det. De som gillar samsung kommer vinkla det till att samsung släpper först och apple efter. De som gillar apple vinklar det tvärtom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det handlade mer om hur man väljer att vinkla det. De som gillar samsung kommer vinkla det till att samsung släpper först och apple efter. De som gillar apple vinklar det tvärtom.

Fast det är ju sant oavsett vinkel. Fakta har ju den kvalitén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

Fast det är ju sant oavsett vinkel. Fakta har ju den kvalitén.

Okej så "Det är klart att nyare produkter har bättre egenskaper än innan." är fakta? Det är det inte finns många egenskaper i många produkter som är sämre än i föregångaren. Av olika anledningar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej så "Det är klart att nyare produkter har bättre egenskaper än innan." är fakta? Det är det inte finns många egenskaper i många produkter som är sämre än i föregångaren. Av olika anledningar.

Nej, det är inte alltid sant, men att det "vinklas" spelar ju ingen roll. Det är lika sant om Apples PR säger det som att Samsungs PR säger det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Steve Jobs har inget med saken att göra. Apple har varit populära att kopiera både under och efter hans tid. Sedan är det Sir Ive (jo, han är faktiskt adlad) som lett Apples designavdelning.

Nämner man Apple, Ive, och kopiera så får man ju inte glömma Dieter Rams....

Men Ive kanske inte kopierade vad Rams hade designat, han kanske "innoverade"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nämner man Apple, Ive, och kopiera så får man ju inte glömma Dieter Rams....

Men Ive kanske inte kopierade vad Rams hade designat, han kanske "innoverade"?

Det är ingen hemlighet att att Jony Ive har tagit starka intryck från Dieter Rams. I vissa fall är likheterna slående (iPod och miniräknare), i andra fall finns det gemensamma element (Mac Pro och T1000). Sen finns det riktigt dåliga jämförelser. TV och iMac? Kom igen. Högtalare och iMac? Inte direkt. Braun L60 och iPod Hi-Fi? Lolliboll. Och låt oss sedan ta med flera av bilderna två gånger...

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker skärmdiskussionen påminner lite när audiofiler diskuterar vilka högtalarkablar som är bäst och länkar till olika sidor och tillverkare. De vräker ut påståenden som att vissa kablar är totalt överlägsna andra och kablar från vissa tillverkare är helt obrukbara. När de utmanas att höra skillnaden i en blindtest så vågar ingen ställa upp och kommer med dumma ursäkter.

Samsungs bästa telefoners skärm och Apples håller likvärdig kvalite, jag betvivlar så många skulle här skulle kunna se en skillnad om man tar bort yttersta glaset.
I valet av vilken telefon man väljer mellan Android och iPhone idag, så är det nog typ ingen som gör valet för att displayen, kameran eller cpuns prestanda skulle vara bättre på någon av dem. Det är andra saker som är viktigare som operativsystem, ekosystem, till viss del utseende även om nu denna går emot samma.

Nå det intressanta med de nya iPhones är om de får usb c tycker jag, det finns många rykten: https://macworld.idg.se/2.1038/1.703223/iphone-2019

Eu gillar heller inte att Apple inte går över till en standardladdkontakt
https://www.expressen.se/dinapengar/eu-kan-tvinga-apple-att-o...

*edit*
Många gör med mobiler som mig, aktivt väljer att inte köpa det bästa men betala halva priset. Skillnaden emot att ha det absolut bästa och nästan är ofta väldigt stor, det brukar dessutom inte dröja så länge innan det som var bäst inte längre är det.
Jag tänker på en bekant som vartannat år köper en ny mobil för långt över 10 000kr, redan efter en månad har han skärmen full med sprickor och jag själv skulle skärmas över att ens visa upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker skärmdiskussionen påminner lite när audiofiler diskuterar vilka högtalarkablar som är bäst och länkar till olika sidor och tillverkare. De vräker ut påståenden som att vissa kablar är totalt överlägsna andra och kablar från vissa tillverkare är helt obrukbara. När de utmanas att höra skillnaden i en blindtest så vågar ingen ställa upp och kommer med dumma ursäkter.

Samsungs bästa telefoners skärm och Apples håller likvärdig kvalite, jag betvivlar så många skulle här skulle kunna se en skillnad om man tar bort yttersta glaset.
I valet av vilken telefon man väljer mellan Android och iPhone idag, så är det nog typ ingen som gör valet för att displayen, kameran eller cpuns prestanda skulle vara bättre på någon av dem. Det är andra saker som är viktigare som operativsystem, ekosystem, till viss del utseende även om nu denna går emot samma.

Nå det intressanta med de nya iPhones är om de får usb c tycker jag, det finns många rykten: https://macworld.idg.se/2.1038/1.703223/iphone-2019

Eu gillar heller inte att Apple inte går över till en standardladdkontakt
https://www.expressen.se/dinapengar/eu-kan-tvinga-apple-att-o...

*edit*
Många gör med mobiler som mig, aktivt väljer att inte köpa det bästa men betala halva priset. Skillnaden emot att ha det absolut bästa och nästan är ofta väldigt stor, det brukar dessutom inte dröja så länge innan det som var bäst inte längre är det.
Jag tänker på en bekant som vartannat år köper en ny mobil för långt över 10 000kr, redan efter en månad har han skärmen full med sprickor och jag själv skulle skärmas över att ens visa upp den.

Precis som jag redan skrivit i den här tråden så är de flesta OLED skärmar på mobilmarknaden riktigt bra. Så i min mening har du rätt i ditt resonemang.

Iphone X har en riktigt fin panel och det får den gärna ha, det jag reagerade på var att en person satt och länkade till en sajt och använde den som källa till att Iphone X har världens bästa OLED skärm. Detta trots att källan i fråga hade en senare artikel om Samsung Galaxy S9 vars skärm tydligen enligt sajten var ännu bättre.

Sedan är det svårt att sitta tyst när personen i fråga även är otrevlig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

X-2 Plus verkar vara intressant hoppas på dual sim med bara!

Permalänk
Medlem

Det har varit en hel del diskussion om skärmar i denna tråd och jag tänkte fortsätta den.
Många av Samsungs telefoner och iPhone X använder OLED (AMOLED). Det jag nu undrar är hur skarpa dessa är? Jag ägde en gång i tiden en Note 4 som min mor nu använder och min syster använder en Galaxy S7. När jag tittar på dessa två skärmar och sedan jämför med min iPhone 8 Plus föredrar jag att läsa på min iPhone med LCD-skärm då jag upplever den som skarpare och mer behaglig för ögonen under en längre period. För ett antal år sedan var det mycket prat om Pentile som oftast eller alltid används i AMOLED-skärmar och att det var anledningen till att trots hög upplösning kunde man uppleva skärmarna som lite oskarpa. Hur är det idag angående detta på tex iPhone X och Galaxy S9? Skulle jag fortfarande föredra min 8 Plus eller är det mer behagligt att läsa på en S9 eller X? Jag har som sagt inte haft möjlighet att jämföra det själv än.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Varför undrar alla vad den kommer heta. Inte särskilt svårt att lista ut.

iPhone
iPhone 3G
iPhone 3GS
iPhone 4
iPhone 4s
iPhone 5
iPhone 5s
iPhone 6 och iPhone 6+
iPhone 6s och iPhone 6s+
iPhone 7 och iPhone 7+
iPhone 8, iPhone 8+ och iPhone X (x = 10 på romerska siffror, dom hade 10 års jubileum för iPhone)

Eftersom dom inte släppte iPhone 7s utan gick till 8an direkt så antar jag att dom har slopat s modellerna.

Altså kommer nästa generations iPhone heta:

Minsta modellen: iPhone 9
Mitten-modellen: iPhone 9+
Största modellen: iPhone XI ((11) års jubileum på romersa siffror)) Dessutom kan den ju inte heta Xs av det enkla skälet att den inte är extra small

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag ska försöka förklara så att du förstår: att Windows Hello har implementerats i en telefon (Lumia 950) avhandlades kort efter att jag skrev mitt inlägg, därför fanns det ingen vits med att du påpekade det en gång till. Jag har inga problem med att medge att det påståendet var felaktigt

Håller inte alls med. Tycker du tvärt om haft bra stora problem med just det. 🙂

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ändå sålde den i 6,1 miljoner exemplar och blev utnämnd till årets uppfinning av Time, och banade väg för iPhone 3G som sålde en miljon enheter på tre dagar.

Eftersom man inte kunde installera appar så var det ingen smart phone.

(Dock en trevlig telefon på andra sätt.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Varför undrar alla vad den kommer heta. Inte särskilt svårt att lista ut.

iPhone
iPhone 3G
iPhone 3GS
iPhone 4
iPhone 4s
iPhone 5
iPhone 5s
iPhone 6 och iPhone 6+
iPhone 6s och iPhone 6s+
iPhone 7 och iPhone 7+
iPhone 8, iPhone 8+ och iPhone X (x = 10 på romerska siffror, dom hade 10 års jubileum för iPhone)

Eftersom dom inte släppte iPhone 7s utan gick till 8an direkt så antar jag att dom har slopat s modellerna.

Altså kommer nästa generations iPhone heta:

Minsta modellen: iPhone 9
Mitten-modellen: iPhone 9+
Största modellen: iPhone XI ((11) års jubileum på romersa siffror)) Dessutom kan den ju inte heta Xs av det enkla skälet att den inte är extra small

Borde de inte särskilja mittenmodellen eftersom den blir lite enklare och billigare med LCD-skärm och endast en kamera på baksidan? Så de nya namnen blir:
Minsta: iPhone XI
Största: iPhone XI+
Mitten: iPhone 9

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker skärmdiskussionen påminner lite när audiofiler diskuterar vilka högtalarkablar som är bäst och länkar till olika sidor och tillverkare. De vräker ut påståenden som att vissa kablar är totalt överlägsna andra och kablar från vissa tillverkare är helt obrukbara. När de utmanas att höra skillnaden i en blindtest så vågar ingen ställa upp och kommer med dumma ursäkter.

Stor skillnad på att jämföra objektiva mått mot audiofilnonsens.

Citat:

Samsungs bästa telefoners skärm och Apples håller likvärdig kvalite, jag betvivlar så många skulle här skulle kunna se en skillnad om man tar bort yttersta glaset.
I valet av vilken telefon man väljer mellan Android och iPhone idag, så är det nog typ ingen som gör valet för att displayen, kameran eller cpuns prestanda skulle vara bättre på någon av dem. Det är andra saker som är viktigare som operativsystem, ekosystem, till viss del utseende även om nu denna går emot samma.

Fast det har ju inte direkt handlat om själva innebörden av skillnaderna. Det skulle bli en helt annan diskussion. Skillnaden i upplevelse måste dock likväl betraktas med glaset på, eftersom det är så skärmen används.

Jag har inte jämfört resultaten mellan X och S9 så jag vet inte hur stora skillnaderna är, men det är sannolikt små skillnader.

Här är dock en nackdel med displaymates test. Han definierar sin JNCD (Just Noticeable Color Difference) utefter avvikelser i chroma. Det är en bra början men mäter bara två dimensioner. Sen mäter han inte särskilt många färger. Tror han brukar ha 41st numera och det är väldigt lite. 30-40ggr fler hade varit bra för ett rigoröst test. Därefter presenterar han inte heller ett ordentligt resultat, utan ett förenklat "största avvikelsen var X JNCD". Ett riktigt bra test hade gett något i stil med:

1500 samples
Bästa 90% (1300 samples): Min/Max/Medel deltaE
Sämsta 10% (200 samples): Min/Max/Medel deltaE

Ett sånt resultat ger betydligt mer information om hur skärmen presterar. Nu finns det dock ingen som utför såna tester, så displaymate är fortfarande den bästa källa för tester av mobilskärmar.

Poängen med det hela är att det är svårt att uttala sig om hur stora skillnaderna mellan skärmarna faktiskt är, och det gör det också svårt att säga i vilken utsträckning vi kan se dem.

Jag värderar för övrigt skärm, kamera och processorkraft. Det påverkar hur bra mobilen är för just foto, vilket jag gärna använder den till. Sen värderar jag för all del andra saker högre, varför jag inte skulle få för mig att byta till Android i första taget.

Citat:

Nå det intressanta med de nya iPhones är om de får usb c tycker jag, det finns många rykten: https://macworld.idg.se/2.1038/1.703223/iphone-2019

Eu gillar heller inte att Apple inte går över till en standardladdkontakt
https://www.expressen.se/dinapengar/eu-kan-tvinga-apple-att-o...

Digitimes rykte är inte värt mycket och dessutom helt ologiskt. De menar att Apple skulle börja leverera Lightning till USB-C adapter med årets iPhone i syfte att förbereda kunderna på övergången. Jag undrar vad de tänkte att folk skulle ha den till om telefonerna 2019 kommer med en USB-C kabel?

Vad gäller EU är det bara hoppas de håller sina feta byråkratkorvar borta. Jag föredrar min Lightningkontakt, tack så mycket.

Citat:

*edit*
Många gör med mobiler som mig, aktivt väljer att inte köpa det bästa men betala halva priset. Skillnaden emot att ha det absolut bästa och nästan är ofta väldigt stor, det brukar dessutom inte dröja så länge innan det som var bäst inte längre är det.
Jag tänker på en bekant som vartannat år köper en ny mobil för långt över 10 000kr, redan efter en månad har han skärmen full med sprickor och jag själv skulle skärmas över att ens visa upp den.

Jag ser det som en lyx jag kan unna mig. Gillar prylar och mobilen används ändå väldigt mycket. Det blir en löpande månadskostnad som håller sig hyfsat konstant, medan jag byter telefon varje år.

Förstår inte hur vissa lyckas misshandla sina mobiler som de gör. Samma sak med trasiga laddkablar. Jag har lyckats spräcka en glasbaksida på min iPhone 4s, som för övrigt fortfarande tjänstgör ibland och har en hel såndär sladd med 30-pins kontakt (original). Nu ska man väl inte vara för kaxig, så lagen om alltings jävlighet träder in och gör att jag tappar telefonen i backen imorgon, men ibland undrar jag vad folk gör med sina prylar.

Permalänk
Medlem

Hmm.. tur att folk orkar gnälla på varandra om en teflon.
Alla kopiera varandra och det är väl tur det annars har fan-boysen inget att böla om. Att man orkar lägga ner en så massa tid på något som man inte äger.
Det som är det sjuka att vissa personer lever i sina sekt:er och försöker att övertala alla andra om att det, de har är det bästa som finns. Skillnaden mellan dom och islamistisk extremism är NOLL.

Apple: Allt som har fyra hörn har vi kommit på eller har ett äpple på en skylt. (SUCK kan man bli trött)

https://www.telegraph.co.uk/technology/apple/8858333/Apple-ta...
https://www.theguardian.com/world/2013/oct/07/apfelkind-cafe-...

Ps. orkar inte läsa hela tråden.. Samma gnäll.

Visa signatur

Har du Windows 8 och 8.1 så klicka på denna länk
http://nooooooooooooooo.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Det har varit en hel del diskussion om skärmar i denna tråd och jag tänkte fortsätta den.
Många av Samsungs telefoner och iPhone X använder OLED (AMOLED). Det jag nu undrar är hur skarpa dessa är? Jag ägde en gång i tiden en Note 4 som min mor nu använder och min syster använder en Galaxy S7. När jag tittar på dessa två skärmar och sedan jämför med min iPhone 8 Plus föredrar jag att läsa på min iPhone med LCD-skärm då jag upplever den som skarpare och mer behaglig för ögonen under en längre period. För ett antal år sedan var det mycket prat om Pentile som oftast eller alltid används i AMOLED-skärmar och att det var anledningen till att trots hög upplösning kunde man uppleva skärmarna som lite oskarpa. Hur är det idag angående detta på tex iPhone X och Galaxy S9? Skulle jag fortfarande föredra min 8 Plus eller är det mer behagligt att läsa på en S9 eller X? Jag har som sagt inte haft möjlighet att jämföra det själv än.

Det är pentile-matriser i Samsungs OLED för mobiler. Vet inte hur det ser ut hos andra, men pentile har fördelen att vara mer energieffektiv så det är ett rimligt val i enheter som behöver vara energisnåla.
Pentile kan ge "fringing" och "jaggies" i vissa element, som text. I högupplösta skärmar är det på mikroskopisk nivå men det kan fortfarande ge ett intryck av att texten inte är lika skarp som på motsvarande skärm med bättre lämpad subpixel-layout.
På äldre OLED var problemen tydliga. Idag... inte så mycket. Galaxy S7 var nog första telefonen med en riktigt bra OLED-skärm. Det är i grunden samma typ av pentile-matris som introducerades i S5, men med förfinad teknik. Sedan S5 använder alla Samsungs OLED samma diamantformade matris.
Jag håller för övrigt med om att iPhones LCD har snyggare text än S7;an. Jag vet inte hur det är jämfört med S8 och S9 dock. Här ska man dock tänka på att skillnaderna också kan bero på typsnitt och textrendering. Det behöver inte vara skärmens fel.
IPhone X använder också en pentile-matris i diamantmönster. Apples variant är dock tätare och det är just med motiveringen att text ska bli skarpare. Jämför du iPhone X och iPhone 8 sida vid sida tvivlar jag på att du skulle lyckas se någon skillnad i textrendering.
Vad man kan se, om man vet att det är där, är på vissa ikoner. Ta någon ikon med vit bakgrund, som kalendern. Rundningen av hörnen är inte helt 100% jämn. Det kan du se om du kollar riktigt nära och vet att det finns där. Det är något som skulle kunna bero på pentile-matrisen (jag har ingen iPhone med LCD att jämföra med). Varför du inte ser det i text beror antagligen på att de renderas på olika sätt.

Jag vet inte om det gav ett bra svar på frågan. Själv skulle jag absolut inte vara rädd att byta till iPhones med OLED. Jag läser mycket på min telefon så dåligt renderad text är något som verkligen skulle störa mig. Finns dock inget att anmärka på där. I övrigt är det också en ypperligt bra skärm. Det jag hoppas ska förbättras i framtiden är färgskiftningarna vid större betraktningsvinklar (LCD;erna får urblekt bild, OLED skiftar mot gult). Även där är det dock på en nivå som är bra.

Hur nya Samsung ser ut vet jag inte. De har ju dock också jäkligt bra skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är pentile-matriser i Samsungs OLED för mobiler. Vet inte hur det ser ut hos andra, men pentile har fördelen att vara mer energieffektiv så det är ett rimligt val i enheter som behöver vara energisnåla.
Pentile kan ge "fringing" och "jaggies" i vissa element, som text. I högupplösta skärmar är det på mikroskopisk nivå men det kan fortfarande ge ett intryck av att texten inte är lika skarp som på motsvarande skärm med bättre lämpad subpixel-layout.
På äldre OLED var problemen tydliga. Idag... inte så mycket. Galaxy S7 var nog första telefonen med en riktigt bra OLED-skärm. Det är i grunden samma typ av pentile-matris som introducerades i S5, men med förfinad teknik. Sedan S5 använder alla Samsungs OLED samma diamantformade matris.
Jag håller för övrigt med om att iPhones LCD har snyggare text än S7;an. Jag vet inte hur det är jämfört med S8 och S9 dock. Här ska man dock tänka på att skillnaderna också kan bero på typsnitt och textrendering. Det behöver inte vara skärmens fel.
IPhone X använder också en pentile-matris i diamantmönster. Apples variant är dock tätare och det är just med motiveringen att text ska bli skarpare. Jämför du iPhone X och iPhone 8 sida vid sida tvivlar jag på att du skulle lyckas se någon skillnad i textrendering.
Vad man kan se, om man vet att det är där, är på vissa ikoner. Ta någon ikon med vit bakgrund, som kalendern. Rundningen av hörnen är inte helt 100% jämn. Det kan du se om du kollar riktigt nära och vet att det finns där. Det är något som skulle kunna bero på pentile-matrisen (jag har ingen iPhone med LCD att jämföra med). Varför du inte ser det i text beror antagligen på att de renderas på olika sätt.

Jag vet inte om det gav ett bra svar på frågan. Själv skulle jag absolut inte vara rädd att byta till iPhones med OLED. Jag läser mycket på min telefon så dåligt renderad text är något som verkligen skulle störa mig. Finns dock inget att anmärka på där. I övrigt är det också en ypperligt bra skärm. Det jag hoppas ska förbättras i framtiden är färgskiftningarna vid större betraktningsvinklar (LCD;erna får urblekt bild, OLED skiftar mot gult). Även där är det dock på en nivå som är bra.

Hur nya Samsung ser ut vet jag inte. De har ju dock också jäkligt bra skärmar.

Stort tack för ditt svar. Jag skall gå till en butik och jämföra hur skarpt jag upplever texten är när nya iPhone med 6,5 tum släpps.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (meningslöst tjafs/urspårning)*

Här var det sandlådenivå.. Vänligen höj nivån några snäpp.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 [..] Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kommer "iphone lite" var en billig modell ungefär som iphone SE ?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ändå sålde den i 6,1 miljoner exemplar och blev utnämnd till årets uppfinning av Time, och banade väg för iPhone 3G som sålde en miljon enheter på tre dagar.

Fortfarande ingen smartphone!
Kolla hur många av Nokias S30 och S40 telefoner som såldes samma år.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_mobile_pho...

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Fortfarande ingen smartphone!
Kolla hur många av Nokias S30 och S40 telefoner som såldes samma år.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_mobile_pho...

Snacket om smartphone eller inte är mest semantik.

Ja, det fanns andra som sålde mer. Vad är poängen med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Kommer "iphone lite" var en billig modell ungefär som iphone SE ?

Antagligen inte men man kan ju alltid hoppas.

Visa signatur

Hej, :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Snacket om smartphone eller inte är mest semantik.

Ja, det fanns andra som sålde mer. Vad är poängen med det?

Rätt mycket semantik om OLED tycker jag. 😆

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Känns tyvärr rätt sant.
Apple-fanboys är tyvärr väldigt fixerade vid iPhone och tycker att alla andra mobiler är skit. Krävs tyvärr att Apple släpper detaljen/funktioner det till sina egna mobiler för att de ska tycka att det är "coolt" och sen när de väl gjort de påstår Apple-användarna att de var först xD

Skillnaden är väl att Apple-fanboys inte behöver hävda sig på varenda tråd som rör ämnet på internet. Jämför en nyhet om Iphone kontra Android här bara, så får vi se vilka dom egentliga hatarna är.

Är man van vid Apples ekosystem är det svårt att byta, så enkelt är det. Rätt skönt att lyssna på musik på macbooken på jobbet, stänger ner för lunch, sen när jag är tillräckligt långt bort för att koppla bort hoppar den på telefonen automatiskt och tar över musiken. Hårdvaran är en sak, att det kostar är en sak, men dom har gjort oerhört många oerhört smidigt är vad jag betalar för mig. Sätta sig i bilen och det kommer upp en notifikation direkt om vilken väg jag bör ta till jobbet...finns säkert många appar för samma sak, men det här kommer utan att jag ens tänkt på det.

Enkelhet, smidighet och ett bra ekosystem. När Android lyckas med detta kan man ta diskussionen om pris igen och vem som kopierar vem igen. En får allt att funka, den andre lyckas inte lika bra.

Permalänk
Medlem

Även jag föredrar Apples ekosystem framför Google. Kanske något färre appar, men kvalitetsapparna är bättre och fler i min erfarenhet.

Sedan är överdriven fanboyizm, som IMO varit rätt förblindad även på Applesidan (denna tråd i sig är ett utmärkt bevis på det), rätt trist tycker jag personligen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Skillnaden är väl att Apple-fanboys inte behöver hävda sig på varenda tråd som rör ämnet på internet. Jämför en nyhet om Iphone kontra Android här bara, så får vi se vilka dom egentliga hatarna är.

Är man van vid Apples ekosystem är det svårt att byta, så enkelt är det. Rätt skönt att lyssna på musik på macbooken på jobbet, stänger ner för lunch, sen när jag är tillräckligt långt bort för att koppla bort hoppar den på telefonen automatiskt och tar över musiken. Hårdvaran är en sak, att det kostar är en sak, men dom har gjort oerhört många oerhört smidigt är vad jag betalar för mig. Sätta sig i bilen och det kommer upp en notifikation direkt om vilken väg jag bör ta till jobbet...finns säkert många appar för samma sak, men det här kommer utan att jag ens tänkt på det.

Enkelhet, smidighet och ett bra ekosystem. När Android lyckas med detta kan man ta diskussionen om pris igen och vem som kopierar vem igen. En får allt att funka, den andre lyckas inte lika bra.

Enkelhet, smidighet och ett bra ekosystem är just vad Android har enligt mitt tyckte. Men alla tycker såklart olika. Apple är såklart inte dåliga, har själv både Macbook och iPad men det största problemet jag ser är att de kostar för mycket i förhållande till vad man får tillbaka. Android-mobiler kan kosta halva summan men ge ändå alla de funktioner som senaste iPhone ger.

Det var förövrigt inte jag som startade diskussionen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500