MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tack!

Eller hur

Ganska säker på att det är Yamahas egna, de sätter ju på fula blinkers för att alla ska köpa de snyggare

https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/products/accessories/access...

Sen kan jag rekommendera LCD-flip! Inverterar färgerna på dashboard, finns färgtillval också om man känner för det. Flip + rött nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=qrZIBRAjYQ0&feature=youtu.be

Skärmen blir lite mörkare dock, tycker inte att det är några problem att se, man vänjer sig. https://colorclusterz.com

Hehe, ja det verkar som att dom gör så med flit, jäklar va fula originalblinkerna är

Tack för länkarna!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tackar som frågar!

Det gick super, inga problem. Fick lite skäll för att jag tydligen gasade på "innan" nya hastighetsbegränsningar, trots att jag ändå tänkte på det för de tjatade mycket om det när jag tog B-kort fört 11 år sen Men allt annat var bra så det blev godkänt.

https://i.ibb.co/pns1kv6/IMG-0079.jpg

MT-07 köpt i juni, gått 7 mil. Akropovich, tail tidy och nya LED-blinkers. Fick köpa den för 70K xD Då kunde man inte låta bli.

Grattis!
Nu har du ett par månader på två hjul framför dig

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nauie:

Grattis!
Nu har du ett par månader på två hjul framför dig

Ja det gäller att kötta, tänkte komma upp i 100 mils-servicen innan det är dags för vinterdvala

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Är helt inne på elektrifierade drivlinor... älskar min Tesla. Men nu är suget ute efter en Zero.. fördelen är ju då att man kan rulla in den i vardagsrummet, då den inte stinker. Har inget garage, men en hyffsat stor uteplats, men där blir den kanske ledsen av att stå... :'(

Vad betalade ni för erat MC kort? Funderar på att ta det nu i höst och sedan till våren nästa år köpa mig en Zero. Lutar åt en DSR eller ZR/F, 14.4 kWh batteri då, annars blir det för lite räckvidd. Förmodligen en DSR då den är lite mer praktisk och inte lika livsfarlig.

Någon med Zero erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Är helt inne på elektrifierade drivlinor... älskar min Tesla. Men nu är suget ute efter en Zero.. fördelen är ju då att man kan rulla in den i vardagsrummet, då den inte stinker. Har inget garage, men en hyffsat stor uteplats, men där blir den kanske ledsen av att stå... :'(

Vad betalade ni för erat MC kort? Funderar på att ta det nu i höst och sedan till våren nästa år köpa mig en Zero. Lutar åt en DSR eller ZR/F, 14.4 kWh batteri då, annars blir det för lite räckvidd. Förmodligen en DSR då den är lite mer praktisk och inte lika livsfarlig.

Någon med Zero erfarenheter?

Att ta kort nu i höst kan bli utmanande då det iprincip inte finns tider för varesig uppskrivning eller körprov nu i år.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Naxos:

Men nu är suget ute efter en Zero.. fördelen är ju då att man kan rulla in den i vardagsrummet, då den inte stinker.

Du kommer att känna att däck luktar/stinker, inte bensinen. En hoj som knappt syns behöver låta lite för att inte skrämma slag på hästar, mormor med barnbarnet i barnvagn och andra trafikanter när man ljudlöst dyker upp som gubben-i-lådan.

/pluttesmälla rulez

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Att ta kort nu i höst kan bli utmanande då det iprincip inte finns tider för varesig uppskrivning eller körprov nu i år.

Aj då, ok. Kanske boka in mig till nästa år då.

Skrivet av hasenfrasen:

Du kommer att känna att däck luktar/stinker, inte bensinen. En hoj som knappt syns behöver låta lite för att inte skrämma slag på hästar, mormor med barnbarnet i barnvagn och andra trafikanter när man ljudlöst dyker upp som gubben-i-lådan.

/pluttesmälla rulez

Ja det är ju risken, har tänkt på det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Är helt inne på elektrifierade drivlinor... älskar min Tesla. Men nu är suget ute efter en Zero.. fördelen är ju då att man kan rulla in den i vardagsrummet, då den inte stinker. Har inget garage, men en hyffsat stor uteplats, men där blir den kanske ledsen av att stå... :'(

Vad betalade ni för erat MC kort? Funderar på att ta det nu i höst och sedan till våren nästa år köpa mig en Zero. Lutar åt en DSR eller ZR/F, 14.4 kWh batteri då, annars blir det för lite räckvidd. Förmodligen en DSR då den är lite mer praktisk och inte lika livsfarlig.

Någon med Zero erfarenheter?

Betalade ca 25k för kortet all inclusive. (10 lektioner. Sedan start-utrustning för ca 10k. Sen ska du ha MCn på det, Zero är ju ganska dyra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Vad betalade ni för erat MC kort? Funderar på att ta det nu i höst och sedan till våren nästa år köpa mig en Zero. Lutar åt en DSR eller ZR/F, 14.4 kWh batteri då, annars blir det för lite räckvidd. Förmodligen en DSR då den är lite mer praktisk och inte lika livsfarlig.

Riskettan = 900
Intensivkurs + risktvåan = 11.900
2 lektioner på bana = 1800
MC-utrustning = 15.000
Teori/foto/uppkörning (trafikverket) = 2055
Lån av MC till uppkörning (körskolan) = 2500

Utrustning är ju det som är lättast att spara på, då jag köpte en hjälm för 7000. Men det är bekvämligheten som kostar där, och Shoei gör jäkligt bra hjälmar.

Och som andra sa, att ta kort i höst nu är nog i princip omöjligt. Bokar man uppkörning privat finns inga tider förens i maj, om man har tur. Boka via körskola är bäst då de har vissa slots som bara de kan boka. Så jag fick min tid, men jag bokade i juni och fick slutet på augusti.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Min kort verkar landa på 15035:-
(5 lektioner, lån av mc till uppkörning och alla övriga obligatoriska moment)

Permalänk
Medlem

7500kr kostade mitt kort för 5år sen, inkl 30mil ToR till uppkörning,
Inga körlektioner, lånade MC för uppkörning.
Risk 1 & 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tackar som frågar!

Det gick super, inga problem. Fick lite skäll för att jag tydligen gasade på "innan" nya hastighetsbegränsningar, trots att jag ändå tänkte på det för de tjatade mycket om det när jag tog B-kort fört 11 år sen Men allt annat var bra så det blev godkänt.

https://i.ibb.co/pns1kv6/IMG-0079.jpg

MT-07 köpt i juni, gått 7 mil. Akropovich, tail tidy och nya LED-blinkers. Fick köpa den för 70K xD Då kunde man inte låta bli.

Snyggt jobbat! Är du i närheten av Gbg så kanske jag kan ställa upp på en tur innan vintern.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd

@Halogen:

Hehe Västerås skulle jag inte bedöma som jättenära tyvärr Men ToR så har jag nästan mina 100 mil! xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Är helt inne på elektrifierade drivlinor... älskar min Tesla. Men nu är suget ute efter en Zero.. fördelen är ju då att man kan rulla in den i vardagsrummet, då den inte stinker. Har inget garage, men en hyffsat stor uteplats, men där blir den kanske ledsen av att stå... :'(

Vad betalade ni för erat MC kort? Funderar på att ta det nu i höst och sedan till våren nästa år köpa mig en Zero. Lutar åt en DSR eller ZR/F, 14.4 kWh batteri då, annars blir det för lite räckvidd. Förmodligen en DSR då den är lite mer praktisk och inte lika livsfarlig.

Någon med Zero erfarenheter?

Kolla också på Energica Ego. Eller någon av deras övriga modeller om du inte vill köra sport, men Egon är den överlägset sexigaste elcykeln just nu.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

@Halogen:

Hehe Västerås skulle jag inte bedöma som jättenära tyvärr Men ToR så har jag nästan mina 100 mil! xD

Typiskt, hehe.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Är helt inne på elektrifierade drivlinor... älskar min Tesla. Men nu är suget ute efter en Zero.. fördelen är ju då att man kan rulla in den i vardagsrummet, då den inte stinker. Har inget garage, men en hyffsat stor uteplats, men där blir den kanske ledsen av att stå... :'(

Vad betalade ni för erat MC kort? Funderar på att ta det nu i höst och sedan till våren nästa år köpa mig en Zero. Lutar åt en DSR eller ZR/F, 14.4 kWh batteri då, annars blir det för lite räckvidd. Förmodligen en DSR då den är lite mer praktisk och inte lika livsfarlig.

Någon med Zero erfarenheter?

Jag betalade typ totalt 7k, 2013. Det var nedsatt iom dom ej hade fyllt upp platserna.

Hade en jävla flax, tog en intensivutbildning i Västerås, Från dag 1 med teorin/första gången på hojen tog det 2v totalt, innan jag hade kortet i handen.

Permalänk
Medlem

På sida 14 kan du läsa om när jag tog MC kortet för mindre än 5000:- något, omöjligt att komma lägre än så då det inbefattar obligatoriska avgifter.

Permalänk
Medlem

Har någon testat appen Calimoto?
Jag har alltid tyckt det varit krångligt att hitta bra Mc-vägar om man ska åka långt hemifrån, men den här appen har en algoritm som kollar hur kurvigt det är. I teorin verkar det bra.
Ska köra 25 mil imorgon, lagt upp en rutt så får vi se om det blir bra också i praktiken

Några andra tips?

edit: Jodå, det var lyckat!
Telefonen låg i fickan och gav mig instruktioner via intercom i hjälmen, helt felfritt.
Det blev en riktig bra tur med många kurviga landsvägar. Tyvärr verkade jag vara förföljd av ett regnmoln första timmen, så kunde inte njuta fullt ut
Appen markerar sträckor man kört, så det lite kul. Kommer lätt använda igen.
https://calimoto.com/calimotour/tour-on-2020-08-30-r-DhvnXjZ1...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Har någon testat appen Calimoto?
Jag har alltid tyckt det varit krångligt att hitta bra Mc-vägar om man ska åka långt hemifrån, men den här appen har en algoritm som kollar hur kurvigt det är. I teorin verkar det bra.
Ska köra 25 mil imorgon, lagt upp en rutt så får vi se om det blir bra också i praktiken

Några andra tips?

edit: Jodå, det var lyckat!
Telefonen låg i fickan och gav mig instruktioner via intercom i hjälmen, helt felfritt.
Det blev en riktig bra tur med många kurviga landsvägar. Tyvärr verkade jag vara förföljd av ett regnmoln första timmen, så kunde inte njuta fullt ut
Appen markerar sträckor man kört, så det lite kul. Kommer lätt använda igen.
https://calimoto.com/calimotour/tour-on-2020-08-30-r-DhvnXjZ1...

Den ska man testa. Jag hittade Detecht, går att få kraschdetektering direkt till SOS om man kör betalvarianten (50 kr/mån). Tänker att det kanske är en billig investering om man är ute och kör mycket själv.

--------

Är det någon som kan rekommendera bra vattentäta handskar?

Jag köpte dessa, https://www.handelsboden.com/herr/bering-borneo, på handelsboden i Västerås och de var då fan allt annat än vattentäta xD Dyngsur direkt första körningen i regn.

Vattentät måste väl ändå vara vattentät? De höll ju emot en stund, men var ändå bara ute i drygt 1h 20m, i konstant regn iofs.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Den ska man testa. Jag hittade Detecht, går att få kraschdetektering direkt till SOS om man kör betalvarianten (50 kr/mån). Tänker att det kanske är en billig investering om man är ute och kör mycket själv.

--------

Är det någon som kan rekommendera bra vattentäta handskar?

Jag köpte dessa, https://www.handelsboden.com/herr/bering-borneo, på handelsboden i Västerås och de var då fan allt annat än vattentäta xD Dyngsur direkt första körningen i regn.

Vattentät måste väl ändå vara vattentät? De höll ju emot en stund, men var ändå bara ute i drygt 1h 20m, i konstant regn iofs.

Kan ej några bra handskar men jag vet att när jag läste på om "vattentät" så höll vissa 20 min och andra 4 timmar. Fick ändå säga vattentät. Följer diskussionen då jag gärna också vill ha vattentäta handskar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kan ej några bra handskar men jag vet att när jag läste på om "vattentät" så höll vissa 20 min och andra 4 timmar. Fick ändå säga vattentät. Följer diskussionen då jag gärna också vill ha vattentäta handskar.

Antog att det var något sådant ja. För kläder brukar de ju skriva ut vattentålighet i mm vattenpelare. Men handskar är mer "ah vattentätt!".

Antar att man får gå upp i prisklass, något med Gore Tex. Det brukar ändå vara riktigt vattentätt då.

Richa Hurricane kanske?

https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/mc-handskar_c17/touringha...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf: Ska kolla vad mina heter när jag kommer hem. Köpte dem där och de har varit täta än så länge.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf: De jag har är Richa Arctic Gore-Tex.

Jag gillar dem men nackdelen är att de är ganska styva.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anaii:

@Lagerlöf: De jag har är Richa Arctic Gore-Tex.

Jag gillar dem men nackdelen är att de är ganska styva.

Ah ok. Får svänga förbi en butik och se om jag kan testa dem.

Har du varit ute i riktigt regn också? Inga problem?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Den ska man testa. Jag hittade Detecht, går att få kraschdetektering direkt till SOS om man kör betalvarianten (50 kr/mån). Tänker att det kanske är en billig investering om man är ute och kör mycket själv.

--------

Är det någon som kan rekommendera bra vattentäta handskar?

Jag köpte dessa, https://www.handelsboden.com/herr/bering-borneo, på handelsboden i Västerås och de var då fan allt annat än vattentäta xD Dyngsur direkt första körningen i regn.

Vattentät måste väl ändå vara vattentät? De höll ju emot en stund, men var ändå bara ute i drygt 1h 20m, i konstant regn iofs.

Mina handskar ska vara vatentäta (Halvarsson Beast) och de funkar över förväntan, men fick likt förbannat kalla händer när jag körde i regn.
Uppvärmda handtag rådde bot på det. Bästa jag köpt till moppen hitills

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf: Inte åkt i ösregn men typ 30 min i lätt/medel regn har det inte varit några problem. De är ju Gore-Tex så det ska ju hålla tätt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Teoriprov för A körkort imorgon! Wish me luck dudes!

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Teoriprov för A körkort imorgon! Wish me luck dudes!

Lycka till!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Teoriprov för A körkort imorgon! Wish me luck dudes!

Har du B-kort så bör det vara simpelt. Mitt test var 70% samma frågor som bil och 30% 300% MC specifika.
Lycka till oavsett!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde också provet nyligen vilket gick bra.

Men Jag reagerade på ett par saker under provet.
Hade något fel och tycker det är synd att man inte fick redan på vart man tänkte fel så man kan lära sig något av det.

Något jag förunnades ännu mer av var att man 2020 blir presenterad med 4 bilder av upplösningen 200x150pix och förväntas analysera detaljer i dessa.

De flesta bilderna var ju stora och högupplösta men vissa var ju verkligen som att man trodde att det var blåsningen
Någon annan som upplevde detta?