MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Hej Alla!

Då är det min tur imorgon att köra upp för A körkort. Börjar bli fett nervös. En fråga till er som tagit kortet. Tog ni med er typ snacks? energidricka eller annat? Känns som det kan bli en rätt lång dag? Såg att jag skulle möta upp kl 10:45(Säve) Men kör först kl 12:45.

Var ett par år sedan, körde upp på Gillingebanan (norr om sthlm), där vill jag minnas att det fanns kaffe. Mer än så tillät nog inte nerverna att inta ändå

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Hej Alla!

Då är det min tur imorgon att köra upp för A körkort. Börjar bli fett nervös. En fråga till er som tagit kortet. Tog ni med er typ snacks? energidricka eller annat? Känns som det kan bli en rätt lång dag? Såg att jag skulle möta upp kl 10:45(Säve) Men kör först kl 12:45.

Jag plockade ett äpple i en park på vägen dit. Tycker jag klarade mig rätt bra på det. Var inte hunger som stod i fokus iaf.

LYCKA TILL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jag plockade ett äpple i en park på vägen dit. Tycker jag klarade mig rätt bra på det. Var inte hunger som stod i fokus iaf.

LYCKA TILL!

Stort tack!

ja det blir nog så att man inte är så hungrig på nervositeten. En annan fråga. Det ska spöregna imorgon såklart. Lite orolig för undanmanöver i 50(har inga problem med det) Men när det regnar kan det ju bli halare på vägen? behöver jag tänka på ngt mer när det är blöt asfalt än allt det vanliga? Har kört en del när det regnar men inte just undanmanövern.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Var ett par år sedan, körde upp på Gillingebanan (norr om sthlm), där vill jag minnas att det fanns kaffe. Mer än så tillät nog inte nerverna att inta ändå

Ahhhh ok tack. Ja det blir nog så att man känner av hungern efter allt är klart. Ska ju självklart regna imorgon cokså vilket jag finner ännu jobbigare.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OceanK:

Stort tack!

ja det blir nog så att man inte är så hungrig på nervositeten. En annan fråga. Det ska spöregna imorgon såklart. Lite orolig för undanmanöver i 50(har inga problem med det) Men när det regnar kan det ju bli halare på vägen? behöver jag tänka på ngt mer när det är blöt asfalt än allt det vanliga? Har kört en del när det regnar men inte just undanmanövern.

Nej det blir inte halt av regn, förutom när det möjligtvis precis börjat regna och det ligger olja/gummirester/löv på en väg. I övrigt har du tillräckligt bra grepp, men var vaksam om det är vattenpölar (även om vattenplaning är mindre risk med MC än bil).

Jag körde en dag i regn på intensivkursen och märkte ingen skillnad för undanmanövern.

Rekommenderar banan som snack om du äter det. Bra innehåll!

Lycka till och kom ihåg att andas och ta det lugnt, kommer ihåg hur det kändes

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Stort tack!

ja det blir nog så att man inte är så hungrig på nervositeten. En annan fråga. Det ska spöregna imorgon såklart. Lite orolig för undanmanöver i 50(har inga problem med det) Men när det regnar kan det ju bli halare på vägen? behöver jag tänka på ngt mer när det är blöt asfalt än allt det vanliga? Har kört en del när det regnar men inte just undanmanövern.

Skulle nästan gissa att provledaren godkänner att ni kör banan med lägre hastighet om det är riktigt blött på banan, typ 40km/h.

Om jag inte minns helt fel så brukar man skippa bromsningen i 90 när det är riktigt blött. (Något vår körskolelärare sa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej det blir inte halt av regn, förutom när det möjligtvis precis börjat regna och det ligger olja/gummirester/löv på en väg. I övrigt har du tillräckligt bra grepp, men var vaksam om det är vattenpölar (även om vattenplaning är mindre risk med MC än bil).

Jag körde en dag i regn på intensivkursen och märkte ingen skillnad för undanmanövern.

Rekommenderar banan som snack om du äter det. Bra innehåll!

Lycka till och kom ihåg att andas och ta det lugnt, kommer ihåg hur det kändes

Tack för bra info. Banan -Check!

Ok jag hänger med. Kommer köra som jag alltid gjort innan men lite mer observant iof. Jag vet att vi skulle samlas kl 10:45 och ska värma upp. Då skulle man köra lite lågfart/högfart etc innan man tillsammans åkte till uppkörnings platsen. Kör upp sedan kl 12:45 så blir en del uppvärmning.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OceanK:

Tack för bra info. Banan -Check!

Ok jag hänger med. Kommer köra som jag alltid gjort innan men lite mer observant iof. Jag vet att vi skulle samlas kl 10:45 och ska värma upp. Då skulle man köra lite lågfart/högfart etc innan man tillsammans åkte till uppkörnings platsen. Kör upp sedan kl 12:45 så blir en del uppvärmning.

Ah jag är inte avundsjuk... Jag var ensam, så vi snackade lite, sen manöverbana, sen trafik, klart. Tog kanske drygt 1h totalt?

Men vet att om man är 4 st och kör upp sist så kan man få vänta i flera timmar. Men är ju nice med mycket uppvärmning

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Skulle nästan gissa att provledaren godkänner att ni kör banan med lägre hastighet om det är riktigt blött på banan, typ 40km/h.

Om jag inte minns helt fel så brukar man skippa bromsningen i 90 när det är riktigt blött. (Något vår körskolelärare sa)

Ja det låter ju iof vettigt. Man känner ju rätt stor skillnad med att köra 40km/h istället för 50km/h inför undanmanövern. Ok bromsningen i 70/90km/h känns inte lika läskigt i halt väder tycker jag, men ändå det är ju ett extra orosmoment i regn ändå.

Får hålla tummarna att det kanske är lite uppehåll medans man kör banorna. regnar det sedan när man ska ut i trafik så är det ok.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ah jag är inte avundsjuk... Jag var ensam, så vi snackade lite, sen manöverbana, sen trafik, klart. Tog kanske drygt 1h totalt?

Men vet att om man är 4 st och kör upp sist så kan man få vänta i flera timmar. Men är ju nice med mycket uppvärmning

Gaaaah! är nog mer avundsjuk på dig som har kortet
det jag kan känna är lite olustigt när man är 4st. Det är om 1kuggar, 2kuggar redan på första delen så ökar nog nervositeten ännu mer. Som jag förstår det så får man lämna direkt efter om man kuggar ngn del.

Får hoppas att alla 4 klarar sig imorgon! fy fan blir ingen sömn inatt förmodligen.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OceanK:

Gaaaah! är nog mer avundsjuk på dig som har kortet
det jag kan känna är lite olustigt när man är 4st. Det är om 1kuggar, 2kuggar redan på första delen så ökar nog nervositeten ännu mer. Som jag förstår det så får man lämna direkt efter om man kuggar ngn del.

Får hoppas att alla 4 klarar sig imorgon! fy fan blir ingen sömn inatt förmodligen.

Precis så är det. Ingen trafik om man inte klarar manöverbanan.

Jag "övningskörde" ju dit med MCn jag skulle åka upp på, och sen var det två alternativ.

1. Om jag klarade det så kunde jag köra tillbaka till körskolan och lämna MCn där.
2. Fail, då hade jag behövt ringa min handledare då de kunde komma och övningsköra med mig tillbaka.

Men jag var onödigt nervös insåg jag efteråt, men inte så lätt att sluta heller ^^ Gick bara en intensivkurs, 3 dagar bana och 1 trafik. Sen tog jag 2h övning på manöverbana igen och sen körde jag upp. Har man trafikvana inne från bil blir det ju mycket enklare också.

Sen är de inte stenhårda, råkar man sätta ner foten en snabbis på lågfarten så gör det säkerligen inget. Sålänge man fortsätter och försöker göra klart banan även om man råkar göra något litet fel. Antingen får man göra om det eller så testar de en lite extra ute i trafiken på det som de tyckte att man hade lite svårt för.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Vi var ca 8st på min uppkörning. Min handledare var med mig till platsen och pushade för att jag skulle be om att få göra allt först.

Först ut på manöverbanan, först ut i trafiken.
I efterhand var det rätt skönt för då slapp man all nervositet av att se andra som inte blev godkända.

Känslan när man fick köra skolans MC tillbaka utan en reflexväst med ”ÖVNINGSKÖR” på var enormt skön!

Angående mat skulle jag rekommendera att ha med dig något. En proteinbar och vatten ifall det behövs. Bättre att ha och inte behöva än att behöva och inte ha!
Skippa energidryck bara

Permalänk
Avstängd

Glöm inte plugga säkerhetskontroll

Jag fick stötdämpare, tror det är i princip lättaste man kan få.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Glöm inte plugga säkerhetskontroll

Jag fick stötdämpare, tror det är i princip lättaste man kan få.

Jag fick enbart belysning. Kändes också rätt tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jag fick enbart belysning. Kändes också rätt tacksamt.

Fick belysning också, absolut lättaste av de alla och tacksam för det.

Tog med vatten men jag åt precis innan jag åkte ut och sen fick jag fika av körskolan så jag klarade mig. Hade känts tugnt annars iom att vi var ute från 11 till 16. Men att sen som tidigare skrivits få köra tillbaka hojen till körskolan utan läraren kändes grymt bra. Sen köpte jag min egna veckan därpå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fick belysning också, absolut lättaste av de alla och tacksam för det.

Tog med vatten men jag åt precis innan jag åkte ut och sen fick jag fika av körskolan så jag klarade mig. Hade känts tugnt annars iom att vi var ute från 11 till 16. Men att sen som tidigare skrivits få köra tillbaka hojen till körskolan utan läraren kändes grymt bra. Sen köpte jag min egna veckan därpå.

Jag har köpt all utrustning men fortfarande ingen cykel. Kan inte bestämma mig för vad jag vill ha, så blir nog att vänta till våren. Lånar en Super Blackbird under tiden så man kan pendla till jobbet när vädret är fint.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Jag har köpt all utrustning men fortfarande ingen cykel. Kan inte bestämma mig för vad jag vill ha, så blir nog att vänta till våren. Lånar en Super Blackbird under tiden så man kan pendla till jobbet när vädret är fint.

Jag drog till med en MT-07, rekommenderas! Går att få till bra priser på blocket om man inte vill köpa ny.

Men man får vara beredd på ett jäkla vinddrag på naked bikes bara, men går ju att fixa till med bättre wind shields också.

Våren är dock dyraste årstiden att köpa, höst är billigaste. Generellt iaf.

T. ex. https://www.blocket.se/annons/gavleborg/yamaha_mt_07/92220352

https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamaha_mt_07_svart/92...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag drog till med en MT-07, rekommenderas! Går att få till bra priser på blocket om man inte vill köpa ny.

Men man får vara beredd på ett jäkla vinddrag på naked bikes bara, men går ju att fixa till med bättre wind shields också.

Våren är dock dyraste årstiden att köpa, höst är billigaste. Generellt iaf.

T. ex. https://www.blocket.se/annons/gavleborg/yamaha_mt_07/92220352

https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamaha_mt_07_svart/92...

Funderar lite på en mt-09, z900 eller Monster.
Men blir nog en ny och då verkar årstiden spela mindre roll

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Funderar lite på en mt-09, z900 eller Monster.
Men blir nog en ny och då verkar årstiden spela mindre roll

Ah, min spontana tanke är att MT-09 är lite för kraftfull som en första MC. Men det där är svårt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ah, min spontana tanke är att MT-09 är lite för kraftfull som en första MC. Men det där är svårt

Haha ja, jag köpte ju en förstahoj med 115 häst på 220 kg som förstahoj. Det... är för mycket för mig egentligen. Jag hade lätt kunnat stanna på ca80 för en rolig hoj som inte är för snabb. Man ska ju lära sig hantera hojen och inte farten i början. Men sen tror jag inte att jag tröttnar på denna så fort heller så det är ju en avvägning.
Oavsett vilken hoj man köper så ska den passa körstilen och att man sitter skönt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ah, min spontana tanke är att MT-09 är lite för kraftfull som en första MC. Men det där är svårt

De är ju alla avsevärt klenare än den blackbird jag kör nu så borde fungera rätt fint

Vill inte köpa något jag känner att jag kommer vilja byta ut efter 1år heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Precis så är det. Ingen trafik om man inte klarar manöverbanan.

Jag "övningskörde" ju dit med MCn jag skulle åka upp på, och sen var det två alternativ.

1. Om jag klarade det så kunde jag köra tillbaka till körskolan och lämna MCn där.
2. Fail, då hade jag behövt ringa min handledare då de kunde komma och övningsköra med mig tillbaka.

Men jag var onödigt nervös insåg jag efteråt, men inte så lätt att sluta heller ^^ Gick bara en intensivkurs, 3 dagar bana och 1 trafik. Sen tog jag 2h övning på manöverbana igen och sen körde jag upp. Har man trafikvana inne från bil blir det ju mycket enklare också.

Sen är de inte stenhårda, råkar man sätta ner foten en snabbis på lågfarten så gör det säkerligen inget. Sålänge man fortsätter och försöker göra klart banan även om man råkar göra något litet fel. Antingen får man göra om det eller så testar de en lite extra ute i trafiken på det som de tyckte att man hade lite svårt för.

Jag har bokat en 160min manöverbana idag så får den sista övning idag på körskolan. Så det blir nog bra då tack för infon, ska fan klara detta imorgon!

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OceanK:

Jag har bokat en 160min manöverbana idag så får den sista övning idag på körskolan. Så det blir nog bra då tack för infon, ska fan klara detta imorgon!

I believe!

Återkoppla imorrn

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marothka:

Vi var ca 8st på min uppkörning. Min handledare var med mig till platsen och pushade för att jag skulle be om att få göra allt först.

Först ut på manöverbanan, först ut i trafiken.
I efterhand var det rätt skönt för då slapp man all nervositet av att se andra som inte blev godkända.

Känslan när man fick köra skolans MC tillbaka utan en reflexväst med ”ÖVNINGSKÖR” på var enormt skön!

Angående mat skulle jag rekommendera att ha med dig något. En proteinbar och vatten ifall det behövs. Bättre att ha och inte behöva än att behöva och inte ha!
Skippa energidryck bara

Ja det måste kännas mäktigt att få höra "du är godkänd" och sedan få köra hem utan skylten Ja det går bli vatten, banan och kanske ngn proteinbar /snickers. Energidricka e kanske dumt då det ökar pulsen en del.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Glöm inte plugga säkerhetskontroll

Jag fick stötdämpare, tror det är i princip lättaste man kan få.

Tjabba!

yes det har jag gjort! har även gått igenom detta med körskoleläraren och vi skulle ta sista kollen sedan idag under min dubbel-lektion för manöverbanan. Så tar vi nog alla delar man kan få. Finns även en del bra youtube videos på det. Tack för info.

ps: när är det man gör säkerhetskontrollen? är det första man gör innan lågfartsbanan?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OceanK:

Tjabba!

yes det har jag gjort! har även gått igenom detta med körskoleläraren och vi skulle ta sista kollen sedan idag under min dubbel-lektion för manöverbanan. Så tar vi nog alla delar man kan få. Finns även en del bra youtube videos på det. Tack för info.

ps: när är det man gör säkerhetskontrollen? är det första man gör innan lågfartsbanan?

Jag gjorde kontroll, lågfart, högfart, trafik.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag gjorde kontroll, lågfart, högfart, trafik.

Precis denna ordning står beskriven på trafikverkets hemsida, så du kan vara ganska säker på att det är denna ordning du kommer att få utföra momenten i.

(Kontroll, lågfart, högfart, bromsning, trafik)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

I believe!

Återkoppla imorrn

jag KLARADE DET!!!!
vi har 12st idag, endast 3 inkl mig som klarade det. YES, A kortet -Done!

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

jag KLARADE DET!!!!
vi har 12st idag, endast 3 inkl mig som klarade det. YES, A kortet -Done!

Stort grattis och kör försiktigt!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OceanK:

jag KLARADE DET!!!!
vi har 12st idag, endast 3 inkl mig som klarade det. YES, A kortet -Done!

Fan va grymt! Grattis! Kom ihåg att ta den försiktigt och ha jävligt kul.

Visa signatur

Mr. Scriptman