Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det är vad jag förstått nästan omöjligt för en person som uppnått pensionsåldern att få bolån oavsett inkomst av den enkla anledningen att risken för att de avlider innan lånet är betalt är överhängande.

Handlar inte om att man avlider innan lånet är betalt (vi är massor i storstadsregionerna som aldrig kommer kunna betala tillbaka bolånen innan vi dör! ), anledningen till att pensionärer nekas är att deras inkomst sänks så drastiskt, de flesta får 50-60% av tidigare lön i pension, då drar vanliga bankerna öronen åt sig. (det sjuka är att man kan öka lånet året innan man går i pension, eftersom de tittar på den historiska/deklarerade inkomsten ) ...och en marknad med s.k. pensionärslån har uppstått, med sinnessjukt mycket högre räntor.

Hur som helst, rådet är alltså att öka på bolånen och SEN gå i pension om man vill frigöra kapital den vägen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av LeCorbusier:

Hej, om en pensionär har en kapitalförsäkring som betalar ut 5000 i månaden (utöver den vanliga pensionen) kommer denna utbetalning ses som inkomst? (och därmed förbättra sannolikheten att man får ett bolån).

Nu har jag kollat med SBAB. De räknar inte med kapitalförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det är vad jag förstått nästan omöjligt för en person som uppnått pensionsåldern att få bolån oavsett inkomst av den enkla anledningen att risken för att de avlider innan lånet är betalt är överhängande.

Även om personen avlider så har banken säkerhet i fastigheten eller bostadsrätten. Detta bygger dessutom de så kallade "seniorlånen" på, även om den dåliga publiciteten ledde till att vissa aktörer slutade med dem, men de finns fortfarande.

Permalänk
Inaktiv

Därför finns det ingen mening med att bli helt skuldfri när det gäller bolån. Bättre att amortera ned till 50% och sen kör man endast räntebetalningar och sparar det man skulle amorterat i indexfonder.

Permalänk
Inaktiv

Dags att omförhandla boräntan som är skyhög för min del. Vad finns det för andra bolag liknande Compricer/Schibsted?
Min bank (Swedbank) tycker att jag skall binda om mina lån på internetbanken vilket är lika med skyhög ränta igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon19889:

Dags att omförhandla boräntan som är skyhög för min del. Vad finns det för andra bolag liknande Compricer/Schibsted?
Min bank (Swedbank) tycker att jag skall binda om mina lån på internetbanken vilket är lika med skyhög ränta igen.

Beroende på hur mycket du är belånad (i procent) så finns det ju massor av tips i denna tråden.

Är du under 60% belånad. Kolla upp tex Avanza (Stabelo) som har 1,09% ränta, lite billigare om du bor i ett miljöhus.
Annars kan du kolla på SBAB eller andra banker, där hittar du direkt på hemsidan, prutat och klart.

Sista steget är att ringa runt till olika banker och pruta manuellt eller rättare sagt, ställa dom mot varandra.
Kolla även om ditt fackförbund har något erbjudande om extra ränterabatter på någon bank/kreditinstitut.

Jag orkade inte hålla på och tjafsa med banker så jag gick på Avanza när jag såg att dom hade bra ränta.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SunQ:

Beroende på hur mycket du är belånad (i procent) så finns det ju massor av tips i denna tråden.

Är du under 60% belånad. Kolla upp tex Avanza (Stabelo) som har 1,09% ränta, lite billigare om du bor i ett miljöhus.
Annars kan du kolla på SBAB eller andra banker, där hittar du direkt på hemsidan, prutat och klart.

Sista steget är att ringa runt till olika banker och pruta manuellt eller rättare sagt, ställa dom mot varandra.
Kolla även om ditt fackförbund har något erbjudande om extra ränterabatter på någon bank/kreditinstitut.

Jag orkade inte hålla på och tjafsa med banker så jag gick på Avanza när jag såg att dom hade bra ränta.

Tack för svaret. Avanza/Stabelo och liknande faller bort för mig. Nybyggda bostaden HSB har inte ens fått energideklaration efter 2+ år! -Brister i bygget är en annan fantastisk kapitel för sig... 2 Studenter är ledamöter i bostadsrätten varav en av dessa har besök av dussintals "klienter" varje vecka.
Skall man skratta eller gråta.

Permalänk
Medlem

Nu kommer nog de flesta få panik, men here we go.

Jag och min flickvän vill köpa boende.
Sparat ihop 400k tillsammans.
Hon påbörjar sitt examensarbete nu i dagarna och blir färdigutbildad civilingenjör inom AI från KTH till sommaren.
Jag jobbar och har en inkomst på 30k före skatt varje månad.

Vi har hittat vårt drömboende för 2.3mil.

Problemet vi har då är att hon inte har en inkomst då hon är studerande för tillfället, och då måste jag stå på lånet.
Jag får inte låna den summa som behövs för att köpa boendet, även om vi har handpenning, med hänvisning till min årslön om jag förstått allt korrekt.

Då är min tanke, jag skulle nog kunna ta min mor som medlånare till lånet, men frågan är om det är möjligt att göra om lånet/byta medlånare, i höst när min flickvän/blivande sambo fått jobb och tjänar bra?
Det som gör det ännu lite jobbigare är att jag just nu också har ett lån på 300k för min syster som hade gjort en massa idiotiska saker förut och behövde ett samlingslån.
Detta lån blir jag av med i sommar då hon kan själv ta ett nytt lån och täcka det.

Tror ni det är möjligt att kunna ta ett lån på 1.9mil trots detta och med min mor som medlånare för att sen ta ett nytt lån i höst med min då sambo?

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Nu kommer nog de flesta få panik, men here we go.

Jag och min flickvän vill köpa boende.
Sparat ihop 400k tillsammans.
Hon påbörjar sitt examensarbete nu i dagarna och blir färdigutbildad civilingenjör inom AI från KTH till sommaren.
Jag jobbar och har en inkomst på 30k före skatt varje månad.

Vi har hittat vårt drömboende för 2.3mil.

Problemet vi har då är att hon inte har en inkomst då hon är studerande för tillfället, och då måste jag stå på lånet.
Jag får inte låna den summa som behövs för att köpa boendet, även om vi har handpenning, med hänvisning till min årslön om jag förstått allt korrekt.

Då är min tanke, jag skulle nog kunna ta min mor som medlånare till lånet, men frågan är om det är möjligt att göra om lånet/byta medlånare, i höst när min flickvän/blivande sambo fått jobb och tjänar bra?
Det som gör det ännu lite jobbigare är att jag just nu också har ett lån på 300k för min syster som hade gjort en massa idiotiska saker förut och behövde ett samlingslån.
Detta lån blir jag av med i sommar då hon kan själv ta ett nytt lån och täcka det.

Tror ni det är möjligt att kunna ta ett lån på 1.9mil trots detta och med min mor som medlånare för att sen ta ett nytt lån i höst med min då sambo?

Att ha din mor som medlåntagare är inga problem, inte heller att ställa om det på din sambo i ett senare skede då hon har inkomst.

Om du får tillräckligt högt lånelöfte trots ditt blankolån (antar jag att det är) beror på hur mycket inkomst du och din mor har tillsammans men bör inte vara något problem, lite förenklat bör du få låna 2,2 miljoner (vilket det blir tillsammans med 300.000kr lånet du har för din systers räkning) med en gemensam årsinkomst på 488 889kr. Det hänger dock på att KALP-kalkylen (kvar-att-leva-på) går ihop också. Du kan kolla FI:s räknesnurra, den baseras på samma som KALP. https://www.fi.se/contentassets/4477fe5d762341ddac7617d81013d...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Hej,

Det är så att jag tänkt köpa en ny bostad detta år. Planen är att invänta deklarationen, då jag tjänade mer under 2020 kontra 2019. Kom dock o tänka på nu att det kanske räcker med att lämna in sista lönespec som visar totala bruttoinkomsten för året?

Nackdel som jag ser med detta är

1. Har haft inkomst från 3 olika arbetsgivare under 2020 (inte under hela året, utan i samband med jobbyte)

2. Det jag tjänade under hela 2020 är mycket mer än vad min månadslön egentligen är. Vet inte hur noggrant banken kollar på detta dock? Kanske är så att de bara kollar på det jag tjänat in?

Punkt 2 är anledningen till att jag velat invänta tills man ser 2020 årsinkomst i UC. Då om jag har tur, så ber de inte om lönespec, vilket de ej gjorde när jag köpte min nuvarande bostad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Hej,

Det är så att jag tänkt köpa en ny bostad detta år. Planen är att invänta deklarationen, då jag tjänade mer under 2020 kontra 2019. Kom dock o tänka på nu att det kanske räcker med att lämna in sista lönespec som visar totala bruttoinkomsten för året?

Nackdel som jag ser med detta är

1. Har haft inkomst från 3 olika arbetsgivare under 2020 (inte under hela året, utan i samband med jobbyte)

2. Det jag tjänade under hela 2020 är mycket mer än vad min månadslön egentligen är. Vet inte hur noggrant banken kollar på detta dock? Kanske är så att de bara kollar på det jag tjänat in?

Punkt 2 är anledningen till att jag velat invänta tills man ser 2020 årsinkomst i UC. Då om jag har tur, så ber de inte om lönespec, vilket de ej gjorde när jag köpte min nuvarande bostad

För mig så bad jag bankmannen kolla mina löner jag fått senaste året . han räknade ihop dessa och delade summan på 12. då blev min uppskattade lön 35k istället för 25.5k som jag har i verkligheten. stor del är traktamente och andra ersättningar som ej ska räknas som lön så jag hade nog tur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

För mig så bad jag bankmannen kolla mina löner jag fått senaste året . han räknade ihop dessa och delade summan på 12. då blev min uppskattade lön 35k istället för 25.5k som jag har i verkligheten. stor del är traktamente och andra ersättningar som ej ska räknas som lön så jag hade nog tur

Får man fråga vilken bank? Det är denna tur man hoppas på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Får man fråga vilken bank? Det är denna tur man hoppas på!

Swedbank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Hej,

Det är så att jag tänkt köpa en ny bostad detta år. Planen är att invänta deklarationen, då jag tjänade mer under 2020 kontra 2019. Kom dock o tänka på nu att det kanske räcker med att lämna in sista lönespec som visar totala bruttoinkomsten för året?

Nackdel som jag ser med detta är

1. Har haft inkomst från 3 olika arbetsgivare under 2020 (inte under hela året, utan i samband med jobbyte)

2. Det jag tjänade under hela 2020 är mycket mer än vad min månadslön egentligen är. Vet inte hur noggrant banken kollar på detta dock? Kanske är så att de bara kollar på det jag tjänat in?

Punkt 2 är anledningen till att jag velat invänta tills man ser 2020 årsinkomst i UC. Då om jag har tur, så ber de inte om lönespec, vilket de ej gjorde när jag köpte min nuvarande bostad

Hänger nog mycket bankpersonen och vad det är för jobb.
Senast jag pratade om det var det typ:
-Vad har du i lön?
-XY kr plus ca Z extra i bonus/övertid/etc.
-Vi räknar inte med bonus.
-Jag jobbar på ett av våra största bolag.
-Ok, vi kan räkna med de pengarna.

Hur mycket den "rörliga" delen är spelar säkert inte med, i mitt fall är det bara ca 2k över min grundlön i snitt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Att ha din mor som medlåntagare är inga problem, inte heller att ställa om det på din sambo i ett senare skede då hon har inkomst.

Om du får tillräckligt högt lånelöfte trots ditt blankolån (antar jag att det är) beror på hur mycket inkomst du och din mor har tillsammans men bör inte vara något problem, lite förenklat bör du få låna 2,2 miljoner (vilket det blir tillsammans med 300.000kr lånet du har för din systers räkning) med en gemensam årsinkomst på 488 889kr. Det hänger dock på att KALP-kalkylen (kvar-att-leva-på) går ihop också. Du kan kolla FI:s räknesnurra, den baseras på samma som KALP. https://www.fi.se/contentassets/4477fe5d762341ddac7617d81013d...

Men den gemensamma inkomsten förutsätter väll att hans mor inte redan har ett lån?

Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

Men den gemensamma inkomsten förutsätter väll att hans mor inte redan har ett lån?

Nja men att hon inte har egna lån som gör att totalen lånen övergår över 4,5 - 5 ggr årsinkomsten iaf. 480.000 före skatt är ju inga jättehöga löner för två personer direkt...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hänger nog mycket bankpersonen och vad det är för jobb.
Senast jag pratade om det var det typ:
-Vad har du i lön?
-XY kr plus ca Z extra i bonus/övertid/etc.
-Vi räknar inte med bonus.
-Jag jobbar på ett av våra största bolag.
-Ok, vi kan räkna med de pengarna.

Hur mycket den "rörliga" delen är spelar säkert inte med, i mitt fall är det bara ca 2k över min grundlön i snitt.

Ringde till Swedbank tidigare idag. De ska ringa upp mig inom 48h o boka in ett fysiskt möte. Är det så att det räcker med att endast visa sista lönespec från respektive arbetsgivare, så ser de ändå inte hur mycket jag tjänat genom övertid. Får hålla tummarna att jag får en bankperson som endast tittar på det taxerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Ringde till Swedbank tidigare idag. De ska ringa upp mig inom 48h o boka in ett fysiskt möte. Är det så att det räcker med att endast visa sista lönespec från respektive arbetsgivare, så ser de ändå inte hur mycket jag tjänat genom övertid. Får hålla tummarna att jag får en bankperson som endast tittar på det taxerade.

För mig ville SBAB ha de tre senaste specarna. Så alltså oktober, november, och december om man sökte bolån nu i januari.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Nu kommer nog de flesta få panik, men here we go.

Jag och min flickvän vill köpa boende.
Sparat ihop 400k tillsammans.
Hon påbörjar sitt examensarbete nu i dagarna och blir färdigutbildad civilingenjör inom AI från KTH till sommaren.
Jag jobbar och har en inkomst på 30k före skatt varje månad.

Vi har hittat vårt drömboende för 2.3mil.

Problemet vi har då är att hon inte har en inkomst då hon är studerande för tillfället, och då måste jag stå på lånet.
Jag får inte låna den summa som behövs för att köpa boendet, även om vi har handpenning, med hänvisning till min årslön om jag förstått allt korrekt.

Då är min tanke, jag skulle nog kunna ta min mor som medlånare till lånet, men frågan är om det är möjligt att göra om lånet/byta medlånare, i höst när min flickvän/blivande sambo fått jobb och tjänar bra?
Det som gör det ännu lite jobbigare är att jag just nu också har ett lån på 300k för min syster som hade gjort en massa idiotiska saker förut och behövde ett samlingslån.
Detta lån blir jag av med i sommar då hon kan själv ta ett nytt lån och täcka det.

Tror ni det är möjligt att kunna ta ett lån på 1.9mil trots detta och med min mor som medlånare för att sen ta ett nytt lån i höst med min då sambo?

Detta är inga problem, vi gjorde samma sak. Jag och min sambo stod som boende och låntagare. Sen stod farsan som medlåntagare.
När hon hade pluggat färdigt och fått ett jobb så ringde vi banken och de plockade bort honom som medlåntagare efter intyg från arbetsgivare.

Båda ska stå på både boende och lån inget annat.

Permalänk
Inaktiv

Kontaktade Danske Bank igår och ville kika vilken ränta jag kan få, 80% belåningsgrad, så kunde jag få via facket 1,18%, 3 år bundet. Frågan om man kan få bättre villkor än det där. Solid ekonomi, jag jobbar i region Stockholm. Och sambon jobbar på ett kommunalt bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Detta är inga problem, vi gjorde samma sak. Jag och min sambo stod som boende och låntagare. Sen stod farsan som medlåntagare.
När hon hade pluggat färdigt och fått ett jobb så ringde vi banken och de plockade bort honom som medlåntagare efter intyg från arbetsgivare.

Båda ska stå på både boende och lån inget annat.

Tack, hade ingen tanke på att tjejen kunde/skulle stå på lånet från början och min mor bara som medlåntagare och hon sen tas bort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Troberg:

Tack, hade ingen tanke på att tjejen kunde/skulle stå på lånet från början och min mor bara som medlåntagare och hon sen tas bort.

Tjejen kan ju stå med. Det är bara KALPEn som får en törn eftersom du förväntas försörja både din tjej och dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

För mig ville SBAB ha de tre senaste specarna. Så alltså oktober, november, och december om man sökte bolån nu i januari.

Gäller att ansöka vid rätt tillfälle då om man har varierande månadslön över året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Gäller att ansöka vid rätt tillfälle då om man har varierande månadslön över året.

Det kommer ju fortfarande stå på specen vad din ”riktiga” månadslön är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Gäller att ansöka vid rätt tillfälle då om man har varierande månadslön över året.

Skrivet av Asusboy:

Det kommer ju fortfarande stå på specen vad din ”riktiga” månadslön är.

Jag behövde inte ens visa specen utan bankmannen såg inbetalning på lönkontot och räknade på det. Han frågade iofs om spec först men jag sa att våra är lösenordsskyddade så lämnar inte ut min lösenord , vilket han förstod

Permalänk
Medlem

Räntefråga.
Har försökt få ner min ränta på mitt bolån så har fått erbjudet 3år 1.15% eller 5år 1.28%.
Hur bra siffror är dessa?

Belångsgrad runt 70%.
Vi ligger dock ganska högt över 4.5 skuldkvot om det har någon betydelse.

Permalänk
Skrivet av Sweina:

Räntefråga.
Har försökt få ner min ränta på mitt bolån så har fått erbjudet 3år 1.15% eller 5år 1.28%.
Hur bra siffror är dessa?

Belångsgrad runt 70%.
Vi ligger dock ganska högt över 4.5 skuldkvot om det har någon betydelse.

Med så hög belåning är det nog rätt okej siffror.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweina:

Räntefråga.
Har försökt få ner min ränta på mitt bolån så har fått erbjudet 3år 1.15% eller 5år 1.28%.
Hur bra siffror är dessa?

Belångsgrad runt 70%.
Vi ligger dock ganska högt över 4.5 skuldkvot om det har någon betydelse.

Vilken bank gav dig 1,15 på tre år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Räntefråga.
Har försökt få ner min ränta på mitt bolån så har fått erbjudet 3år 1.15% eller 5år 1.28%.
Hur bra siffror är dessa?

Belångsgrad runt 70%.
Vi ligger dock ganska högt över 4.5 skuldkvot om det har någon betydelse.

Rätt normalt i dagsläget skulle jag säga.
Att ni ligger över 4,5 betyder mest att ni får vara försiktiga om det är gamla lån och inte vill åka på extra amorteringskrav.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Rätt normalt i dagsläget skulle jag säga.
Att ni ligger över 4,5 betyder mest att ni får vara försiktiga om det är gamla lån och inte vill åka på extra amorteringskrav.

Men om man byter bank, borde det inte följa med samma villkor då?
Tänkte det är därför banken efterfrågan amorteringsunderlag.