Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Då var det snart dags att omförhandla lånet. Har haft Danske Banks sacoerbjudande. Just nu har jag 1,09%. Nuvarande sacoerbjudande som finns idag är 3 år på 1,18%. Min belåningsgrad är på 80%. Har ni experter några tips och så?

Jag är i samma sits, mina lån löper ut vid årsskiftet. Hade vi inte redan börjat leta nytt hus så hade jag inte tvekat att hoppa på Danskes 3-årserbjudande, vad jag kunnat se är det ingen annan bank som är i närheten.

Mitt problem är istället att deras rörliga ränta är så hög, även med SACO-rabatt. Jag har fått förslag på 1,71 vilket är ~0,3 procentenheter högre än tex SBAB och nära 0,5 procentenheter högre än Avanza. Jag har inga problem att stanna hos Danske men jag tänker inte betala flera tusentals kronor för nöjet.

Och förresten, 1,09 är väl med energiklassrabatt? Isf får du ju ta med den och hamnar på 1,08 på tre år.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Landshypotek + Villaägarna

Ser att flera i tråden sitter i samma sits som mig med hus och relativt låg belåning. Bytte nyligen till Landshypotek och hoppade på ett erbjudande de kör med Villaägarna. 1,05% med ett år bundet. Värt att kika på även om SBAB nyligen vässat sitt erbjudande.

Det är bra om man stavar rätt också.
Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Då var det snart dags att omförhandla lånet. Har haft Danske Banks sacoerbjudande. Just nu har jag 1,09%. Nuvarande sacoerbjudande som finns idag är 3 år på 1,18%. Min belåningsgrad är på 80%. Har ni experter några tips och så?

Vet du om bägge som står på lånet måste ha lönekonto hos Danske Bank eller räcker det att den ena har det?

Vi är inte så sugna på att flytta allt till ett enda ställe.

Permalänk

En kollega fick nyss erbjudande om 0,98% ränta efter rabatt, det är fan sjukt vad låga räntorna är i nuläget. Högavlönade, stora lån men låg belåning i förhållande till lön och bostadsvärde visserligen men ändå.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

En kollega fick nyss erbjudande om 0,98% ränta efter rabatt, det är fan sjukt vad låga räntorna är i nuläget. Högavlönade, stora lån men låg belåning i förhållande till lön och bostadsvärde visserligen men ändå.

Ja och Ingves har ju inget emot minusräntor igen (https://www.svd.se/ingves-minusranta-ar-fullt-mojligt/i/senas...) så vi lär nog få se ännu lägre räntor framöver. Man får intrycket av att Riskbanken & co har ett perverst intresse av att nå upp till inflationsmålet även om det sker på bekostnad av allt annat.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av herc:

Vet du om bägge som står på lånet måste ha lönekonto hos Danske Bank eller räcker det att den ena har det?

Vi är inte så sugna på att flytta allt till ett enda ställe.

Vi var tvungna att flytta båda till Danske Bank. Internetbanken är riktigt dåligt :/. Känns något från förra årtusendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Vi var tvungna att flytta båda till Danske Bank. Internetbanken är riktigt dåligt :/. Känns något från förra årtusendet.

Jag vill minnas att jag kikade på deras internetbank för ett par årsen och det var precis det där jag minns, att den kändes riktigt dålig.

Vi kanske får använda Danske Bank för att få in lönen och sen flytta pengarna till våran nuvarande bank varje månad helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Vi har länsförsäkringar och nu äntligen vid nyår så går vårt bundna 5 åriga lån ut. Vår nya ränta på länsförsäkringar blir 1,29% (3mån). Men jag har sett att Landshypotek kan erbjuda 1,05% (1 år) då vi är med i villaägarna. Vi har ca 1,6milj i lån med 52% belåningsgrad.

Är det värt att byta? Hur är landshypotek kundtjänst om det skulle vara något? Lätta att nå osv..?

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b-fire:

Vi har länsförsäkringar och nu äntligen vid nyår så går vårt bundna 5 åriga lån ut. Vår nya ränta på länsförsäkringar blir 1,29% (3mån). Men jag har sett att Landshypotek kan erbjuda 1,05% (1 år) då vi är med i villaägarna. Vi har ca 1,6milj i lån med 52% belåningsgrad.

Är det värt att byta? Hur är landshypotek kundtjänst om det skulle vara något? Lätta att nå osv..?

Självklart ska du byta till Landshypotek. De har funnits länge och är bra att ha göra med. Det bästa är att slå en pling till Landshypotek, alternativet är att visa ditt erbjudande för Länsförsäkringar och kolla om de kan matcha. Om de säger nej, så begär du ut amorteringsunderlaget. Just det ordet är en ett rött skynke för alla bankmän. Det är med det du menar allvar att byta bank med.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja höra er åsikt och gärna ta emot tips på hur jag och min sambo kan lösa vår situation gällande vårt bolån.

Vi har idag bolån (belångingsgrad 80%) hos Länsförsäkringar där vårt bolån är uppdelat i 4 delar där varje del är rörlig (3-mån) räntefördelningen ser ut enl följande:
Del 1: 3,75%
Del 2: 1,75%
Del 3: 1,75%
Del 4: 1,75%

Jag har försökt att få Länsförsäkringar att sänka räntan i utbyte mot att jag önskar amortera mer på den dyrare delen men detta vill dom inte gå med på.

Jag har nu förstått att ungefär alla banker kan erbjuda bättre ränta än vad jag har idag. Problemet är bara det att min sambo är tjänstledig från sitt jobb då hon håller på och studerar och har ca 1,5år av studier kvar.

Jag har varit i kontakt med ett par banker men samtliga säger nej då dom inte kan räkna med min sambos lön eftersom hon studerar och extrajobb tydligen inte går att räkna med.

Har du/ni något tips på vad jag kan göra nu?

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att räntan är såpass mycket högre på del 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur kommer det sig att räntan är såpass mycket högre på del 1?

LF har topplån vid belåning över 75%, borde säkerligen gå att pruta ner från de där nivåerna dock. Men går inte er kalkyl runt just nu så är det nog bara och gilla läget och shoppa runt när studierna är klara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herc:

Jag vill minnas att jag kikade på deras internetbank för ett par årsen och det var precis det där jag minns, att den kändes riktigt dålig.

Vi kanske får använda Danske Bank för att få in lönen och sen flytta pengarna till våran nuvarande bank varje månad helt enkelt.

Jag flyttade bara lönen till Danske bank och behöll min vanliga bank när jag teckande saco erbjudandet tidigare iår.
Har kopplat ett swish till ett extra telefonnummer (jobbmobil) till lönkekontot och swishar helt enkelt mig själv den 25e varje månad.
Funkar helt okej. Allt för att slippa Danske banks internetbank och flytta autogiron etc.

Permalänk
Skrivet av civ1:

Jag flyttade bara lönen till Danske bank och behöll min vanliga bank när jag teckande saco erbjudandet tidigare iår.
Har kopplat ett swish till ett extra telefonnummer (jobbmobil) till lönkekontot och swishar helt enkelt mig själv den 25e varje månad.
Funkar helt okej. Allt för att slippa Danske banks internetbank och flytta autogiron etc.

Frågan är om den är sämre än handelsbankens app / internettjänst? Appen har inte ändrat sig nämnvärt på +10 år och hemsidan för banken är också märkligt dålig. Lite av ett mysterium att de inte utvecklar den vidare och gör ngt bra. Nåväl.

Den bästa bankappen som jag använt är helt klart swedbanks. Den kan jag sakna lite.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qwertan:

Jag skulle vilja höra er åsikt och gärna ta emot tips på hur jag och min sambo kan lösa vår situation gällande vårt bolån.

Vi har idag bolån (belångingsgrad 80%) hos Länsförsäkringar där vårt bolån är uppdelat i 4 delar där varje del är rörlig (3-mån) räntefördelningen ser ut enl följande:
Del 1: 3,75%
Del 2: 1,75%
Del 3: 1,75%
Del 4: 1,75%

Jag har försökt att få Länsförsäkringar att sänka räntan i utbyte mot att jag önskar amortera mer på den dyrare delen men detta vill dom inte gå med på.

Jag har nu förstått att ungefär alla banker kan erbjuda bättre ränta än vad jag har idag. Problemet är bara det att min sambo är tjänstledig från sitt jobb då hon håller på och studerar och har ca 1,5år av studier kvar.

Jag har varit i kontakt med ett par banker men samtliga säger nej då dom inte kan räkna med min sambos lön eftersom hon studerar och extrajobb tydligen inte går att räkna med.

Har du/ni något tips på vad jag kan göra nu?

Har du uttömt möjligheten att låna från släkt och vänner? Den rörliga delen med topplån kan du ju betala av först, oavsett vad banken säger. Förutsatt att du har pengar. Om det var länge sen du köpte bostaden så kanske du kan be en mäklare värdera om bostaden. Minst 5 år mellan värderingarna.

Kalp:en är förrädiskt när man är två och den ena inte jobbar. Då du beräknas betala för två. Topplånet ska bort först. Även om sambon jobbar extra så får ni kriga ihop de sista 5:en.

Jag minns att Danske bank hade ett sånt upplägg först. Över 80% belåning skulle det vara topplån. Då sket jag i det, men ett år senare så hade de ändrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag minns att Danske bank hade ett sånt upplägg först. Över 80% belåning skulle det vara topplån. Då sket jag i det, men ett år senare så hade de ändrat.

För Saco-medlemmar har de topp-lån fast med samma ränta som bottenlånet. De lade på något "ful" avi-avgift eller något dock så verkliga räntan är högre.

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med flera personer på Danske, inkl en kontakt som jag faktiskt litar på, och det är bom stopp vid 1,71 på den rörliga. Att SBAB erbjuder 1,29 och Avanza ännu lite lägre var inget som de brydde sig om eller ens ville försöka matcha.

Min kontakt förordade istället att vi binder på 2-3 år och gör ett säkerhetsbyte när vi köper nytt hus. Enligt honom är det rätt vanligt idag och mindre jobb än att avsluta de gamla lånen och lägga upp nya. Naturligtvis finns det några mindre krav, tex för man inte sälja innan man köpt nytt, det nya lånebeloppet måste vara lika stort eller större än det gamla och belåningsgraden <85% precis som vid alla bolån. För vår del är detta inget problem, med två små barn och kraftigt ökade huspriser så det lutar åt att hoppa på det. Med 3 års bindningstid får vi isf 1,17 vilket är ungefär vad vi har idag.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag har pratat med flera personer på Danske, inkl en kontakt som jag faktiskt litar på, och det är bom stopp vid 1,71 på den rörliga. Att SBAB erbjuder 1,29 och Avanza ännu lite lägre var inget som de brydde sig om eller ens ville försöka matcha.

Min kontakt förordade istället att vi binder på 2-3 år och gör ett säkerhetsbyte när vi köper nytt hus. Enligt honom är det rätt vanligt idag och mindre jobb än att avsluta de gamla lånen och lägga upp nya. Naturligtvis finns det några mindre krav, tex för man inte sälja innan man köpt nytt, det nya lånebeloppet måste vara lika stort eller större än det gamla och belåningsgraden <85% precis som vid alla bolån. För vår del är detta inget problem, med två små barn och kraftigt ökade huspriser så det lutar åt att hoppa på det. Med 3 års bindningstid får vi isf 1,17 vilket är ungefär vad vi har idag.

Så du tar alltså 31% högre ränta för att slippa byta bank? De försöker bara låsa fast dig och ha chans på att kunna debitera ränteskillnad ifall du säljer huset. Din kontakt är en säljare även fast de kallar det rådgivare. Men iofs bilrådgivare kanske blir nästa stora grej, så säljer de inte bilar utan råder dig att köpa bilar.

Vill dom inte ha kvar sig som kund låt dom slippa och byt bank!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Är i startgroparna att köpa bostad.
Har för 3 mån sen fått fast jobb med lön på 30k.
Enda skulden jag har är studieskulder som ska börja betas av i januari.
Kommer ju självklart behöva ta ett rätt maxat bostadslån men har fört budget sen jag studerade och kan visa på att mina utgifter i princip aldrig ens överstiger 10k/mån.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Så du tar alltså 31% högre ränta för att slippa byta bank? De försöker bara låsa fast dig och ha chans på att kunna debitera ränteskillnad ifall du säljer huset. Din kontakt är en säljare även fast de kallar det rådgivare. Men iofs bilrådgivare kanske blir nästa stora grej, så säljer de inte bilar utan råder dig att köpa bilar.

Vill dom inte ha kvar sig som kund låt dom slippa och byt bank!

Nej, vid säkerhetsbyte utgår ingen ränteskillnad och räntan blir ju lägre med bundet lån.

Jag har inga problem att byta bank, det har jag redan gjort fyra gånger i mitt vuxna liv och det blir bara lättaste och lättare för varje gång men det tar fortf några månader varje gång. Eftersom vi letar nytt hus så ser jag ingen poäng i att byta bank just nu, det handlar isf bara om att flytta lånen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Är i startgroparna att köpa bostad.
Har för 3 mån sen fått fast jobb med lön på 30k.
Enda skulden jag har är studieskulder som ska börja betas av i januari.
Kommer ju självklart behöva ta ett rätt maxat bostadslån men har fört budget sen jag studerade och kan visa på att mina utgifter i princip aldrig ens överstiger 10k/mån.

Kanske kan va skillnad om du har en bankman som du har relation till, men generellt sett är din budget inte värt något alls. Banken har sina egna schablonbelopp för levnadsomkostnader som dom utgår från.

Här kan du räkna på hur mycket du får låna med din inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, vid säkerhetsbyte utgår ingen ränteskillnad och räntan blir ju lägre med bundet lån.

Jag har inga problem att byta bank, det har jag redan gjort fyra gånger i mitt vuxna liv och det blir bara lättaste och lättare för varje gång men det tar fortf några månader varje gång. Eftersom vi letar nytt hus så ser jag ingen poäng i att byta bank just nu, det handlar isf bara om att flytta lånen.

Nä det utgår ingen ränteskillnad om du köper ny dyrare bostad innan du säljer din nuvarande dvs du lär behöva sitta med dubbla lån som är ännu bättre för banken.

Så du menar att varken avanza eller SBAB sänker sina räntor om du binder där?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Självklart ska du byta till Landshypotek. De har funnits länge och är bra att ha göra med. Det bästa är att slå en pling till Landshypotek, alternativet är att visa ditt erbjudande för Länsförsäkringar och kolla om de kan matcha. Om de säger nej, så begär du ut amorteringsunderlaget. Just det ordet är en ett rött skynke för alla bankmän. Det är med det du menar allvar att byta bank med.

Nu har Landshypotek sänkt räntan med 0,05%, så 1,00% för bundet i ett år.
Sen känns det som att Länsförsäkringar börjar krypa sig närmare storbankerna angående avgifter. Vi ville utöka vårt bolån hos länsförsäkringar och då blev det en uppläggningsavgift på 700:-. Denna avgift har vi inte behövt betala tidigare vid utökning av lån.
Och dessutom inför de en avgift från 1/1 på bankkort och internetbank. Tror Länsförsäkringar kommer förlora kunder på det.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b-fire:

Nu har Landshypotek sänkt räntan med 0,05%, så 1,00% för bundet i ett år.
Sen känns det som att Länsförsäkringar börjar krypa sig närmare storbankerna angående avgifter. Vi ville utöka vårt bolån hos länsförsäkringar och då blev det en uppläggningsavgift på 700:-. Denna avgift har vi inte behövt betala tidigare vid utökning av lån.
Och dessutom inför de en avgift från 1/1 på bankkort och internetbank. Tror Länsförsäkringar kommer förlora kunder på det.

Men byt bank så att LF inser att det inte går att mjölka på vanliga konsumenter. 1% är ju super, köp champagne för mellanskillnaden och ta frugan ut på SPA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Men byt bank så att LF inser att det inte går att mjölka på vanliga konsumenter. 1% är ju super, köp champagne för mellanskillnaden och ta frugan ut på SPA.

Japp, blir att skicka in en ansökan till Landshypotek nu efter helgerna

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Nä det utgår ingen ränteskillnad om du köper ny dyrare bostad innan du säljer din nuvarande dvs du lär behöva sitta med dubbla lån som är ännu bättre för banken.

Så du menar att varken avanza eller SBAB sänker sina räntor om du binder där?

Ja fast det kommer jag att behöva göra ändå, med två små barn är det inte aktuellt att hitta någonstans att bo temporärt. Vi kommer bo kvar i vårt radhus tills vi fått tillträde till vårt nya boende, när det än blir. Med dagens marknad skulle vi behöva flytta långt från både familj och arbete för att hitta ett hus med mindre lån än vi har idag. Att det kostar en liten slant får vi helt enkelt ta med i kalkylen, precis som vi hade fått göra om vi skulle magasinera våra saker ett par månader.

Avanza har lägre ränta på lån upp till ett år men högre på längre bindningstider, problemet är att de är stenhårda på belåningsgraden. SBAB har samma ränta som DB eller marginellt lägre men deras beräkningar bygger på dagens belåningsgrad så jag antar att de inte är lika pigga på ett säkerhetsbyte till högre belåningsgrad.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Kanske kan va skillnad om du har en bankman som du har relation till, men generellt sett är din budget inte värt något alls. Banken har sina egna schablonbelopp för levnadsomkostnader som dom utgår från.

Här kan du räkna på hur mycket du får låna med din inkomst.

Okej tack.
Då räcker det knappt till nåt mao.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk

Hej, om en pensionär har en kapitalförsäkring som betalar ut 5000 i månaden (utöver den vanliga pensionen) kommer denna utbetalning ses som inkomst? (och därmed förbättra sannolikheten att man får ett bolån).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeCorbusier:

Hej, om en pensionär har en kapitalförsäkring som betalar ut 5000 i månaden (utöver den vanliga pensionen) kommer denna utbetalning ses som inkomst? (och därmed förbättra sannolikheten att man får ett bolån).

Det är vad jag förstått nästan omöjligt för en person som uppnått pensionsåldern att få bolån oavsett inkomst av den enkla anledningen att risken för att de avlider innan lånet är betalt är överhängande.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Det är vad jag förstått nästan omöjligt för en person som uppnått pensionsåldern att få bolån oavsett inkomst av den enkla anledningen att risken för att de avlider innan lånet är betalt är överhängande.

Nej, det är det inte alls omöjligt, även om det är svårare. Lita på mig.