32 tummare med 1440p och 144hz! (samlingstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Så, nu kunde jag inte hålla mig längre efter att ha läst en del på Reddit och sett ett antal YT reviews.
Det blev en Dell via WH och skulle den nu dyka upp på BF så får vi ta det då.

Funfunfun!

Permalänk
Medlem

Har Samsung Odyssey G7 C32G75T gått obemärkt förbi?

Ser ju väldigt bra ut från tftcentralens granskning.

Snabb VA med bra kontrast
31-32” lätt anti reflexfilter
1440 och 240hz
Strobe- och synclägen
Välvd, säkert trevligt
8000:- så inte superdyr

Hade varit en trevlig uppdatering från min mg278q om jag letade nytt

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt en välvd skärm, hur fungerar det för allmän användning?
(kontorsanvändning samt film, mycket kontorsanvändning..)

/Christer

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av crilloan:

Jag har aldrig använt en välvd skärm, hur fungerar det för allmän användning?
(kontorsanvändning samt film, mycket kontorsanvändning..)

Du måste först köpa ögondroppar och balsam till huden. Sedan installera en ny mjukvara till Windows.

Nejdå, det fungerar exakt som innan. Ge det några timmar eller dagar och din hjärna har anpassat sig.

En del gillar välvningen, andra inte. Det problem som kan finnas är att ifall du får reflexer i skärmen kan välvningen göra reflexen värre eftersom skärmen är konkav.

Permalänk
Medlem

Så då var Dell skärmen på plats
Har inte hunnit pilla så mycket med den, men den ger ett bra intryck redan från start och med default settings (betydligt bättre än Samsung skärmen).

Kör skärmen via dp i 165 Hz utan HDR och adaptiv sync aktiverat, har ställt in nvidia färg med fullständigt dynamiskt område och 10-bpc färgdjup samt skalning via gpu (RTX 3070).
Alla inställningar i/på skärmen är än så länge default.

Har någon lite inputs på vilka inställningar man bör titta över extra noga är det bara att hojta.
Lika dant om någon har förslag på bra inställningsparametrar så posta dom gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Så då var Dell skärmen på plats
Har inte hunnit pilla så mycket med den, men den ger ett bra intryck redan från start och med default settings (betydligt bättre än Samsung skärmen).

Kör skärmen via dp i 165 Hz utan HDR och adaptiv sync aktiverat, har ställt in nvidia färg med fullständigt dynamiskt område och 10-bpc färgdjup samt skalning via gpu (RTX 3070).
Alla inställningar i/på skärmen är än så länge default.

Har någon lite inputs på vilka inställningar man bör titta över extra noga är det bara att hojta.
Lika dant om någon har förslag på bra inställningsparametrar så posta dom gärna.

Kul!

Här är mina settings för stunden:

Presete Mode: Standart
Game Enhance Mode: Off
FreeSync: Off
Smart HDR: Off
Response Time: Super Fast
Dark Stabilizer: 0
Brightness: 42
Contrast: 74
Sharpness: 50

On the NVidia Control Panel:

All channels:

Brightness: 45%
Contrast: 57%
Gamma: 1.07

Red:

Brightness: 40%
Contrast: 72%
Gamma: 1.07

Green:

Brightness: 45%
Contrast: 50%
Gamma: 1.07

Blue:

Brightness: 50%
Contrast:50%
Gamma: 1.07

Digital vibrance: 52%
Hue: 0

Dold text
Ljug
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woods:

Har Samsung Odyssey G7 C32G75T gått obemärkt förbi?
Hade varit en trevlig uppdatering från min mg278q om jag letade nytt

Jag är lite Samsung fanboy, men! en allmän obildad varning..
Samsung verkar sen något år(?) tillbaka ha väldigt mycket problem med alla(?) deras nya skärmar, och ev firmware uppdateringar är inte en pålitlig fix.
på pappret är allt väl, panelen är bra.. men pcb(kretskortet) är bajs.
innan min Dell så provade jag på en Samsung skärm som var nästan mer mumma än vad Dell är, men kretskortets var instabillt som fan och skärmen var opålitlig..
Det verkar som flimmer och konstigheter hör till lineupen Odyssey också.
jag vet inte och vill inte prata strunt, men om du gillar den så kolla upp den mer / köp ifrån ett ställe som har schysst retur policy och ha en ev. retur i åtanke när du packar upp skärmen..

Skrivet av crilloan:

Jag har aldrig använt en välvd skärm, hur fungerar det för allmän användning?
(kontorsanvändning samt film, mycket kontorsanvändning..)

/Christer

jag tror jag har 1800r (relativt vid) jag skriver skolarbete, kolla film och spelar dagligen och kurvan märks inte ens nu förtiden
Som sagt, man vänjer sig relativt fort.

Skrivet av MacAllan:

Så då var Dell skärmen på plats
Har inte hunnit pilla så mycket med den, men den ger ett bra intryck redan från start och med default settings (betydligt bättre än Samsung skärmen).

grats jag har för mig att det som är det.. är de blåa färgerna som pushas på lite hårdare än övrig, så drar ner blått lite.. men annars så antar jag att sterling har koll på det och allt annat i sin config

Permalänk

Kollar på ny skärm inför nytt datorköp senare i vinter, vad tror panelen (pun intended) om den här?
https://www.inet.se/produkt/2218644/asus-32-rog-swift-pg329q-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDogfight:

Kollar på ny skärm inför nytt datorköp senare i vinter, vad tror panelen (pun intended) om den här?
https://www.inet.se/produkt/2218644/asus-32-rog-swift-pg329q-...

Jo den och Acer 32" Predator XB323UGP är våta drömmar på papperet men lite dyra imo. Har de skaplig svärta så tror jag inte att man kan bli missnöjd. Men det återstår att se. Misstänker att de kanske är panelsyskon och att detsamma gäller 240hz versionen.

Är det bara jag eller tycks man ha övergett kurvatur numera? Med undantag för Samsung då som böjer skärmar som aldrig förr.

Permalänk
Skrivet av sterling:

Jo den och Acer 32" Predator XB323UGP är våta drömmar på papperet men lite dyra imo. Har de skaplig svärta så tror jag inte att man kan bli missnöjd. Men det återstår att se. Misstänker att de kanske är panelsyskon och att detsamma gäller 240hz versionen.

Är det bara jag eller tycks man ha övergett kurvatur numera? Med undantag för Samsung då som böjer skärmar som aldrig förr.

Har du något tips på något lite mer prisvärt? Provar gärna på IPS men viktigast är fina färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDogfight:

Har du något tips på något lite mer prisvärt? Provar gärna på IPS men viktigast är fina färger.

Inte för IPS nej tyvärr. 27" har mycket större urval.

Permalänk
Medlem

En sak jag saknar på Dell skärmen är att ha olika brightness på olika profiler, någon som har en lösning på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDogfight:

Kollar på ny skärm inför nytt datorköp senare i vinter, vad tror panelen (pun intended) om den här?
https://www.inet.se/produkt/2218644/asus-32-rog-swift-pg329q-...

Är mycket intresserad utav denna, priset på just ASUSen var t.o.m lite lägre än jag förväntade mig jämfört med Acers variant. Här i Finland kan ASUSen fås för 7829 kr just nu, Acern är nästan 1000 kr mer här.

Nästan så det kliar i fingrarna men köpa skärmar är sånt lottande idagsläget att jag mycket ogärna sätter såna slantar utan att läsa nån recension.

Är särskilt intresserad hur pass bra ELMB Sync funkar i just denna modellen (var inte sådär särskilt bra i deras första skärm som stödde det så förväntar mig lite nya optimeringar i det), hur ljustyrkan och eventuella sidoeffekter märks med det påsatt och hur mycket det påverkar ljusstyrkan och ifall variabel Overdrive funkar bra och om backlight bleed är något bekymmer osv.

Funkar ELMB dåligt så är det nästan så jag skulle hellre satsa på nån annat märke, helst Zowie då deras DyAc skulle jag påstå är tweakat bäst just nu (bra förbättring för rörelser och relativt liten ljusstyrka påverkan) men de har väl inte annonserat nån modell med just denna panelen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Ett tips:
Acer 32" Nitro XZ322QUP Curved 165 Hz på rea på cdon singles day
https://cdon.se/hemelektronik/acer-32-nitro-xz322qup-curved-1...

*edit*
Det är ju Inet som säljer produkten egentligen såg jag nu
(kan lika gärna köpa den direkt via Inet)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt intresserad av antingen Acer XB323UGP eller Asus PG329Q. Är det någon här som fått händerna på en av dessa och kan rapportera? Jag hittar inga tester eller liknande på nätet nämligen.

Permalänk
Medlem

Såg att AOC CQ32G1 31,5" är bra billig just nu:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar...
2790 kr för 144hz och freesync premium.

Vet inget annat om skärmen dock.
*edit* priset brukar nog ligga runt 3200 annars, så ingen massiv prissänkning

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Uppdatering gällande MSI MAG322CQRV.

Verkar som att det är problem med deras sync (flickering screen) då jag kört både Nvidia och nu AMD och har ändå samma problem..

Lite surt då jag inte hittat någonting som fått det att lösa sig..

Har svårt att tro att Inet kan göra någonting åt det då den är 1år 2mån nu

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Uppdatering gällande MSI MAG322CQRV.

Verkar som att det är problem med deras sync (flickering screen) då jag kört både Nvidia och nu AMD och har ändå samma problem..

Lite surt då jag inte hittat någonting som fått det att lösa sig..

Har svårt att tro att Inet kan göra någonting åt det då den är 1år 2mån nu

Tråkigt att höra
men bra att du rapporterar i tråden så infon finns här

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Verkar som att MSI har problem med flera utav deras skärmar så kommer definitivt undvika dessa hädanefter.

VA-paneler kanske har problem med det överlag då jag läste idag att även Samsungs senaste Odyssey serie lider utav flickering problem också?

Hur som haver så beställdes Acer XB323UGP från Inet.
Knep fyndvara med ett pixelfel som jag hoppas kunna ignorera och överleva då den var 4000kr billigare

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺

Överlag är det flera VA-paneler som har problem med flimmer och även hack i adaptiv synk när frekvensen sjunker. Samsung har i alla fall tidigare haft en lösning, eller "lösning" med två lägen för Adaptiv synk/Freesync som. Ett läge med snävt och sällan särskilt hjälpsamt intervall, kanske 75–100 eller 100–120 Hz samt ett "Ultimate" eller liknande som går 40–120 Hz där handboken varnar för flimmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Överlag är det flera VA-paneler som har problem med flimmer och även hack i adaptiv synk när frekvensen sjunker. Samsung har i alla fall tidigare haft en lösning, eller "lösning" med två lägen för Adaptiv synk/Freesync som. Ett läge med snävt och sällan särskilt hjälpsamt intervall, kanske 75–100 eller 100–120 Hz samt ett "Ultimate" eller liknande som går 40–120 Hz där handboken varnar för flimmer.

Ah. Tråkigt att det ska vara så. Testade att köra CRU och ändra intervall till 30-144 och 78-144 men utan framgång.

Har gjort ett ärende hos Inet och nu vill de ha in den för att kunna konkret gå igenom min skärm tillsammans med MSI.

Dock så var de noga med att påpeka innan att troligtvis så kommer ingen åtgärd att göras, då det med stor sannolikhet inte är ett garantiärende.

Kan man inte peka mot någonting annat som konsument om det är en funktion de påstår sig ha som inte fungerar?

Eller faller den inom ramen på öppet köp där jag, om man ska hårdra det, testa med både ett Nvidia kort och ett AMD kort

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Verkar som att MSI har problem med flera utav deras skärmar så kommer definitivt undvika dessa hädanefter.

VA-paneler kanske har problem med det överlag då jag läste idag att även Samsungs senaste Odyssey serie lider utav flickering problem också?

Hur som haver så beställdes Acer XB323UGP från Inet.
Knep fyndvara med ett pixelfel som jag hoppas kunna ignorera och överleva då den var 4000kr billigare

Berätta gärna om dina intryck när du får hem den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Berätta gärna om dina intryck när du får hem den.

Jag hittade denna tråd där han jämför Asus med Acer, den påverkade mig i att dissa Asus och sikta in mig på Acer

Han har även länkat med sitt tycke om Acer skärmen där han gått igenom grundligt sina tankar om skärmen

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/jsk8c5/asus_rog_sw...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Jag hittade denna tråd där han jämför Asus med Acer, den påverkade mig i att dissa Asus och sikta in mig på Acer

Han har även länkat med sitt tycke om Acer skärmen där han gått igenom grundligt sina tankar om skärmen

https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/jsk8c5/asus_rog_sw...

Jag har läst hans intryck, och resultatet blev att jag la in en beställning på Acern. Den är ännu inte levererad och egentligen så har jag en skärm som är bra nog (Asus MG279Q) så jag behöver rättfärdiga en uppgradering.

Permalänk
Medlem

Har använt skärmen (Acer XB323UGP) och är extremt nöjd av den lilla tid jag använt den nu.

Pixelfelet märker jag inte ens av så 4k rabatt på priset var väldigt tacksamt!

Däremot har jag en fråga gällande IPS glow och HDR, när jag har igång HDR så blir det väldigt mycket vitt ljus, nästan som på teater när de styr en strålkastare efter personer på scen. Följer efter muspekaren osv.

Är det ett vanligt fenomen fortfarande, det är inget jag behöver känna att jag fått tag i ett dåligt exemplar ur det perspektivet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Har använt skärmen (Acer XB323UGP) och är extremt nöjd av den lilla tid jag använt den nu.

Pixelfelet märker jag inte ens av så 4k rabatt på priset var väldigt tacksamt!

Däremot har jag en fråga gällande IPS glow och HDR, när jag har igång HDR så blir det väldigt mycket vitt ljus, nästan som på teater när de styr en strålkastare efter personer på scen. Följer efter muspekaren osv.

Är det ett vanligt fenomen fortfarande, det är inget jag behöver känna att jag fått tag i ett dåligt exemplar ur det perspektivet?

Med kantbelysning blir det så tyvärr. Den matar på med oerhört starkt ljus i nederkant som blir som ljuspelare i HDR-läget. Bör ju funka ok i ljusa scener men sämre i mörka med ett fåtal starkt lysande punkter utspridda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Överlag är det flera VA-paneler som har problem med flimmer och även hack i adaptiv synk när frekvensen sjunker. Samsung har i alla fall tidigare haft en lösning, eller "lösning" med två lägen för Adaptiv synk/Freesync som. Ett läge med snävt och sällan särskilt hjälpsamt intervall, kanske 75–100 eller 100–120 Hz samt ett "Ultimate" eller liknande som går 40–120 Hz där handboken varnar för flimmer.

instämmer, min VA panel i 144hz flimrar förjävligt med adaptiv sync igång så har helt enkelt stängt av det eftersom det var otroligt irriterande.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Med kantbelysning blir det så tyvärr. Den matar på med oerhört starkt ljus i nederkant som blir som ljuspelare i HDR-läget. Bör ju funka ok i ljusa scener men sämre i mörka med ett fåtal starkt lysande punkter utspridda.

Jaha, skönt att det är ett allmänt fel/egenskap med den här skärmen! Då behöver jag inte vara orolig över att jag ska skicka tillbaka o köpa en ny

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Jaha, skönt att det är ett allmänt fel/egenskap med den här skärmen! Då behöver jag inte vara orolig över att jag ska skicka tillbaka o köpa en ny

Ja det krävs en riktig FALD-bakbelysning med många zoner för att det ska bli bra HDR. Men då hade skärmen nog kostat det dubbla.

Jag har för övrigt också införskaffat skärmen. Inte packat upp än. Vi kan säga såhär, Acer har inte snålat med paketeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Har använt skärmen (Acer XB323UGP) och är extremt nöjd av den lilla tid jag använt den nu.

Pixelfelet märker jag inte ens av så 4k rabatt på priset var väldigt tacksamt!

Däremot har jag en fråga gällande IPS glow och HDR, när jag har igång HDR så blir det väldigt mycket vitt ljus, nästan som på teater när de styr en strålkastare efter personer på scen. Följer efter muspekaren osv.

Är det ett vanligt fenomen fortfarande, det är inget jag behöver känna att jag fått tag i ett dåligt exemplar ur det perspektivet?

Lyckades också knipa en av dessa skärmar. Kan inte säga att jag känner igen det du beskriver dock. Blir det ljust sken runt muspekaren / efter muspekaren? Jag slog på hdr och körde runt den med helt svart bakgrund och märkte inget speciellt.
Tycker att jag får bäst bild för surfande/arbete med brightness på 70 och color temp på cool. Har inte testat att spela så mycket på den än. Väldigt nöjd med den överlag. Kört några död-pixel test och hittade ingen. Har även släckt ned och testat backlight bleed vilket jag tyckte inte alls var farligt ens med brightness på högsta.

Visa signatur

NZXT H7 Flow - Strix 1000w - B550-F - 32GB Ram - 5800x - Rog Ryujin II 240 - Red Devil 7900XTX - LG Flex