32 tummare med 1440p och 144hz! (samlingstråd)

Permalänk
Medlem

En sen uppdatering i den här gamla tråden:
Blade@LCD tipsade just i tipstråden att det är rea på LG 32GK850G på Proshop:
#18059111
5804kr inkl frakt!

Hade jag inte redan ägt 32 tums Acern så hade jag slagit till

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har idag IPS hemma och på jobb, skulle jag överleva att gå över till VA panel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Har idag IPS hemma och på jobb, skulle jag överleva att gå över till VA panel?

Beror lite på vad du är känslig för...
Du får ju gamma shift, dvs att skärmen "bleknar" när du ser den från sidorna, men det störde mig faktiskt mindre än jag trodde på min Acer Z321QU. Håller du på med något som kräver korrekta färger osv så är det nog ett större problem.

Sen är nästa primära problem rörelsehantering av mörka områden. Av vad jag hört ska LG:n vara en av de bättre men jag tror inte de eliminerat problemen helt: du kommer i rörelse få viss "kladdig" suddighet runt mörka områden och kontrastrika detaljer.

Sen beror det förstås på vilken pixelstorlek du är OK med. Sitter du med tex 24 tums 1080p nu, så kommer nog den här skärmen funka bra, men kör du 27 tum 1440p nu, så får du tänka på att pixlarna förstås blir större.

Och du får ju förstås fördelar också, som den djupare svärtan och högre konstrasten!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av maximm:

Har idag IPS hemma och på jobb, skulle jag överleva att gå över till VA panel?

Utöver nämnda problem har också flera VA-paneler – i synnerhet många av de 32-tums 2560x1440-panelerna jag träffat på – en subpixelstruktur som påverkar textrendering och grafik. Men också adderar halvtonsstrukturer till bilden. Detta kan göra skärmen olämplig för arbete med text och bild ifall den typen av arbete är ett av krav. Tar upp det mer i detalj här: https://www.sweclockers.com/artikel/26730

Permalänk
Medlem

Jag tror det här är en subpixel layout från LG:n:
https://forum.ixbt.com/topic.cgi?id=28:29628:64#64

Den klipper av pixlarna på höjden när ljusstyrkan är låg om jag fattar rätt, vilket kan göra att pixelstrukturen blir tydligare. (mer screen door effect)

Jag tror inte LG panelen har så mycket mer hyss för sig än så, dvs jag tror inte det är några "halvtonsstrukturer" och skum checkerboard dithering osv på dem. (som tex Philips 436M6VBPAB har, se här: https://www.tftcentral.co.uk/reviews/philips_436m6vbpab.htm#o... )

Men jag kan ha fel: jag har inte kollat på LG:n själv.

*edit*
I vissa Samsungs 32 tumspaneler så verkar det som den verkliga pixelstrukturen inte riktigt matchar mot subpixelstrukturen, se denna bild:
https://www.overclock.net/forum/44-monitors-displays/1641668-...
Jag är osäker på om LG:n omfattas av denna konstighet.
(jag är inte säker på om min Acer gör det heller... men jag tror jag borde reagerat på det?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Roger W: Ah, trevligt med mer info. Och att så många börjar uppmärksamma detta problem. Så synd för VA-teknik har egentligen sin enda stora (och viktiga) styrka i kontrastförhållandet. Som då riskerar att falla rätt platt om skärmen riskerar bli oanvändbar för vissa typer av uppgifter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla snälla svar. Givetvis jobbar jag även på skärmen, ibland 8h om dagen programmering när jag jobbar hemifrån, och min fru ibland också, så det är viktigt att texten är skarp så att man inte blir trött. Känns som jag fortsätter med IPS.

LG UltraGear 27GL850 får det nog bli

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/mission-sg-em3...

31,5" QHD VA-panel, 144Hz, 1ms respons.

För ynka 2990:- . Låter för bra för att vara sant.

Om jag ej är intresserad av färgdynamik osv. enbart intresserad av hur bra bilden hänger med o dyl.

Vad talar för att jag hellre skulle vilja lägga ner ~3k till för LG/Acer/Asus/AOC/Samsung ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av xze-:

Om jag ej är intresserad av färgdynamik osv. enbart intresserad av hur bra bilden hänger med o dyl.

Då rekommenderas att du i första hand tittar på en beprövad TN-panel. Det är alldeles för många unknowns runt en VA-panel i allmänhet och en budgetmodell i synnerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då rekommenderas att du i första hand tittar på en beprövad TN-panel. Det är alldeles för många unknowns runt en VA-panel i allmänhet och en budgetmodell i synnerhet.

Dåligt formulerat av mig. Menade mer att den budgetmodellen eventuellt har sämre färgåtergivning än de mer beprövade skärmarna vilket inte jag stör mig på särskilt mycket. Och om någon eventuellt har sett den och kanske har någon input rent krasst gällande tekniska spec. (har sett att det finns recensioner på deras hemsida där de verkar nöjda)

Har kunnat tänka mig en TN-Panel, dock så finns dessa ej över 27" vad jag kan hitta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺

@xze-: Finns mig veterligen bara upp 27 och 28 tum med TN.

Problemet med att köpa skärm är överlag att man inte vet vad man får innan man testat eller sätt den ifråga. Oftast hänger sakerna ihop. Den modernare och bättre skärmen med bättre kontroll över eftersläp/skuggor och allting annat har också bättre färgåtergivning.

Är lockande att tänka att man vill slippa betala för någon egenskap man inte prioriterar. Men det ena brukar förutsätta det andra. God färgåtergivning är mer än att rött är "rätt sorts rött" etc. Det kan handla om sådana saker om posterisering/bandning och halvtonsmönster vilket kan störa spelandet även om man inte är noga med själva färgernas exakthet.

För att vända på förklaringen: Jag kan inte komma på särskilt många skärmar som är förträfflig på alla punkter men ger rätt kassa färger. Däremot är det väldigt vanligt, så gott som alla skärmar jag testar, att nya skärmar med hög kvalitet överlag också håller en bra färgkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/mission-sg-em3...
31,5" QHD VA-panel, 144Hz, 1ms respons.
För ynka 2990:- . Låter för bra för att vara sant.

Teoretiskt kan den matcha tex AOC, men i praktiken är jag skeptisk av samma skäl som Thomas. Finns många fallgropar.
Och marknadsföringen är sådär... Tex 1ms responstid är ju ren bullshit. Finns inte en sportmössa att den här (rimligen VA) panelen kommer i närheten. (responstiden är alltid ett blajvärde i och för sig, men här är det mer uppenbart fel än vanligt)

Hoppas det dyker upp några bra tester på den!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding & @Roger W tacksam för bra svar.

Vi må prøve helt enkelt och se vad jag känner själv vad jag får ut av den, tänkte köpa en efter jobbet och testa.

Har redan förberett mig att jag inte kommer känna exakt samma känsla som med min nuvarande Acer XB271HUA för just gaming men att jag kommer kunna acceptera det, då det är just 32" steget jag vill ta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Inaktiv

Gud, jag är helt ute och cyklar i skärmträsket jag också..
desto mer man vet - desto mer vet man att man inte vet!

Jag tänkte jag skulle slå till på en 32+ nu till blackfriday (troligtvis blir det ett rx 5700 XT också).
Men! eftersom ni har pratat endel om chg70 tänkte jag ge er lite info om min erfarenhet runt denna skärmen..

Jag beställde nyligen en Samsung c27hg70, och färgåtergivningen/hdr var helt fantastiskt.
jag kanske börjar bli gammal.. men jag märkte inte av något negativt när jag spelade overwatch, som iofs är ganska ljust och färgglatt spel. I Metro exodus märkte jag lite eftersläp i mörk vs ljus miljö - när jag letade efter det och rörde musen som en tok.

Det enda som var negativt med mitt exemplar av c27hg70 (och det som fick mig att lämna tillbaka den) var att skärmen var kvar i standby vid dator start(vilket verkar vara ett vanligt problem?)
den hoppade inte igång fören man toggla av/på-knappen.
den tappa bla skärmkontakt ibland när jag stängde spel.
den flimra/ändra ljus, så fort jag starta/stängde ett spel eller öppna webläsaren (m .videoklipp) -kanske är normalt iom hdr?

Men jag vet inte för, ibland var nämligen osd-valen låsta och ibland var de upplåsta, igen!
(bla ljusstyrkan, trots att jag hade hdr på(?) och det framgår här i tråden att det egentligen inte borde gå..)

summering c27hg70 (och troligtvis det samma för c32hg70 också?):
skönaste färgerna och NICE budget hdr600, bra skärm för fps.. (om du är +30?)
MEN med den absolut senaste firmwaren..
fortfarande grymt ostabil!? - eller fick jag bara en skärm med ett skevt kretskort?

Annars!
Jag skrev att jag är i djunglen och är lite vilsen.. hade jag inte haft pcb fel eller vad det nu var på min c27hg70, så hade jag antagligen lämnat in den och köpt en c32hg70!
Men nu när jag testat samsung, letar jag fortfarande efter en (freesync) 31+ skärm.

min "look out" monitor lista inför Blackfriday är:
(2560x1080@144hz)
LG 34UC79G
AOC CQ32G1
MAG322CQR

(3440x1440@100hz)
MAG341CQ
EX3501R
C34F791
C34H890

de skärmarna jag ser som mest troliga köp är MAG322CQR eller (den redan billiga) AOC CQ32G1

Missar jag någon gedigen 31+ skärm inom budget/medel pris segmentet?
finns det någon gammal "premium" skärm, som har tappat i pris och kan konkurera med min lista?

vad skulle ni ha valt (på antingen rx590 eller ett 5700xt kort) 2560@144hz eller 3440@100 hz?
eller skulle ni kanske behållt rx590 och istället lägga alla pengarna på en 3440@144hz, för att senare/såfortsom uppgradera grafikkort?

Permalänk
Medlem

@anon125263: Jag köpte MAG322CQR från Inet och har använt den i ungefär 1 månad nu.

Efter lite inställningar med färg/kontrast o dyl. så måste jag säga att jag är väldigt nöjd! Dock har jag mest spelat WoW classic atm men färgåtergivningen är jag väldigt nöjd med och den klarar av 144Hz utan problem.

Som alla andra VA-paneler så blir det lite eftersläpningar jämfört med TN/IPS men jag har vant mig.

Kör med Geforce kort och adaptiva synken fungerar kalas.

Funktioner som Night vision och dyl. har jag inte använt så mycket men då när man testat så har det varit väldigt positivt.

Edit: Hade https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/mission-sg-em3... skärmen i ca. 3 dagar innan den lämnades tillbaka på öppet köp, man fick vad man betalade för tyvärr..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

Det enda som var negativt med mitt exemplar av c27hg70 (och det som fick mig att lämna tillbaka den) var att skärmen var kvar i standby vid dator start(vilket verkar vara ett vanligt problem?)
den hoppade inte igång fören man toggla av/på-knappen.

Just den där konstigheten händer mig ibland vid uppstart av datorn... (på min Acer Z321QU)
Kanske en gång av tio eller så... Inget som stör mig alltför mycket.

Sen får jag sporadiskt problem när jag väcker datorn från standby: bilden blir helt grynig (som en riktigt billig dither effekt från sent 80-tal) och det släpper inte förrän jag startar om datorn. Vet inte om det är skärmen eller grafikkortet dock.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

@Roger W: JA! nu när du säger det så .. precis sådär grynigt kunde min c27hg70 bli -dock räckte det med att starta om skärmen.
nu lämnade jag tillbaka min chg -Men har du kollat din dp-kabel?
efter att ha läst den klistrade tråden här i forumet, så är det nästan så jag misstänka att min samsung kan ha felkopplat den dp-kabel jag hade.

ontopic:
var väldans svårt att hitta någon review på Z321QU eller XZ321QU :/
förutom lite mysko saker, du är nöjd med din Z321QU?

såg din text ang skärmen, här i tråden
de fåtal "amatör" recensionerna jag sett får mig att tveka lite, istortsett alla har skrivit om färg-toner/hinna, känns lite som ett ofrivilligt panellotteri

@xze- recension om MAG322CQR ingav mycket mer förtroende, på något sätt

Permalänk
Medlem

Hmm, ska prova starta om skärmen istället för hela datorn nästa gång... (men tror jag provat det förut?)
Jag har inte haft några problem med färgtoner/hinna som jag kan komma på?

Hehe, min "recension" jag skrev tidigare om mina intryck av Z321QU var kanske inte superpositiv, men jag är rätt kinkig på sånt här, och inte speciellt förändringsbenägen. (för vissa är allt nytt liksom automatiskt bättre, för mig är första intrycket ofta nästan tvärtom )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

Problemen med att skärmen inte starta då och då är typiskt för Displayport. Om ni har detta problem, testa gärna med en certifierad DP-kabel som inte kopplar pinne 20 och berätta om det hjälper. Finns tråd om detta klistrat.

Kolla även efter ny UEFI för de lite äldre Nvidia-korten: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Denna hjälpte mig en hel del med mitt 1070 jag kör på datorn hemma.

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att jag kört den där UEFI-uppdateringen för länge sen på mitt 1080, men den gjorde ingen större skillnad för mig.

Jag använder DP kabeln som kom med grafikkortet, men om jag springer på en annan kabel ska jag testa den.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

@Roger W:
Ja, jag kan vara ganska xenofobiskt jag också.. men så länge man vet om sina "brister", så är hälften vunnet
men då förstår jag mer av din inställning, monitorn är uppskriven på min lista. men jag hoppas nog mest på att se en MSI 31+ modell reas ut, då den verkar vara hyffsat köp-populärt, kontra nästan inte någon negativ recension(?).

alternativt då om någon hyfsad 3440@144hz panel reas ut för 6-7k, men det är nog föga troligt?
som @laxpudding skriver!
kika i den klistrade tråden här på forumet, där står det bla om pin 20 i kontakten, om den har bleck/metall och därmed kopplad.. då vet du på engång om det är just en felkopplad kabel.

Jag hann aldrig kolla samsung kabel, men eftersom jag har hittat flera "köp kommentarer" om det här med en skärm som inte går igång ifrån sleep, så skulle det inte förvåna mig om samsung:s dp-kabel var felkopplad..

Men också.. något nämnvärt, denna "gryniga" skärm som dyker upp, efter sleepmode. TLDR; det kan vara pga HDCP.

på min samsung chg fick jag samma sorts grynighet (efter jag datorn hade sovit) som också har uppkommit för mig med benqxl2411T@120hz@win10.

144hz gick inte ens att köra.. MEN! den gryniga bilden försvann, när jag tog bort HDCP i Radeon settings.
Likaså kan man även kolla på netflix@144hz - om man tar bort HDCP.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon125263:

kika i den klistrade tråden här på forumet, där står det bla om pin 20 i kontakten, om den har bleck/metall och därmed kopplad..
då vet du på engång om det är just en felkopplad kabel.

kontaktblecket på pinne 20 kan fortfarande vara kvar – och är kvar på många kablar – utan att det för delen är kopplad till något.

Är det borta så vet man säkert förstås.

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding: viktig klarifiering vill inte starta någon kabel köps hysteri ..

Permalänk
Medlem

Wow, såg just i tipstråden:
LG 32gk850g kostar just nu 4990 på netonnet.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/dat...

hade jag inte haft Acern hade jag slagit till!
(det får ju proshop-rean tidigare i tråden på 5800kr att blekna!!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

@Roger W: jaa "singles day"-rea, men jag misstänker att lg gamla skärmar typ 650 & 850 kommer reas ut ganska kraftigt även under blackfriday. whoknows. (i Canada så var det en affär som sålde 650 för 250$ under single day-rean)

jag är dock ganska såld på Dell nya, S3220DGF.
vilket jag inte tror har nämnts här i tråden..
https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/s3220dgf -den enda reviewe:en som finns på internet, verkar det som..?
De på redit gillar den också.

10bit(8bit+frc?) VA 2560 x 1440, överklockat till 165hz - 144hz native, dp1.4, Fresync2, hdr400. (+en bra fot!)
Just nu, 5800kr på dell shoppen.

ps.
den verkar dock ha problem med xbox, inget som berör mig så är inte insatt.

Permalänk
Inaktiv

SÅDÄR!

Köpte en Dell S3220DGF - 2560 x 1440. VA 10-bits. 165hz.
5300:-
Dell har bra färger, inga eftersläpningar/overshoot vad jag kan se OCH en nice fot som inte tar plats(!) det går även att justera höjd, vrida åt sidan & ned/upp.
(vilket gör den ganska så prisvärd, om sådana funktioner behövs).

är sjukt nöjd(!) och kan verkligen rekommendera den till både film och fps-spel som typ overwatch och modern warfare.

@laxpudding eftersom du är så himla bra på att recensera, så tycker jag absolut att du borde göra en recension av s3220dgf.. det känns lite som att den är värd din tid

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon125263: Ska hålla den i åtanke! Så många skärmar och så lite tid...

Permalänk
Medlem

Nu har MSI Optix MAG322CQRV rea på elgiganten för 3990kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...
(gäller till imorgon söndag)

Vet inte så mycket om skärmen, men verkar vara ett vettigt pris!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu har MSI Optix MAG322CQRV rea på elgiganten för 3990kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...
(gäller till imorgon söndag)

Vet inte så mycket om skärmen, men verkar vara ett vettigt pris!

Jag har använt min i 2,5månad nu och jag är väldigt nöjd! Dock fick jag lite flimmer i t.ex loading screen I WoW när jag använde freesync/adaptive sync så jag har stängt av adaptive sync helt då det även står i mina inställningar i Nvidia control panel att skärmen ej stöds av någon anledning..

Kör utan sync över huvudtaget nu istället och jag känner inte av någonting med tearing osv. Lite inställningar på färger kontrast o dyl. Och måste säga att jag som sagt är väldigt nöjd med färger och skärm överlag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Jag har använt min i 2,5månad nu och jag är väldigt nöjd! Dock fick jag lite flimmer i t.ex loading screen I WoW när jag använde freesync/adaptive sync så jag har stängt av adaptive sync helt då det även står i mina inställningar i Nvidia control panel att skärmen ej stöds av någon anledning..

Tackar för input!

En liten gnutta flimmer i loading screens kan jag få även med äkta gsync ifrån min 32" Acer Predator...
Men jag skulle aldrig välja att stänga av gsync av den anledningen (fördelarna är klart värda det lilla irritationsmomentet)

Att skärmen inte stöds beror väl troligen på att MSI inte certifierat den antar jag...
Men den kan funka lika bra ändå, så det är ju klart värt att testa tvinga adaptive sync och se hur den uppför sig.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.