Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ska returnera en billig skitvara till ett svenskt företag, det var en defekt (inkomplett) vara som skickades så det är rätt klart att de ska stå för returfrakten. De vill dock att jag själv bokar skiten och ligger ute med pengarna.

Det ska vara spårbart och skickas direkt till företaget. Inte ombud. De rekommenderar att jag använder Postnord och skickar som företagspaket så det inte hamnar hos ombud. Skickar jag med Schenker måste det vara företagspaket, inte privatpaket.

Så, hur tusan skickar man spårbara paket direkt till företag? Det brukade väl gå för inte så länge sedan? På postnord hittar jag inget som jag som privatperson kan använda. Inte heller på schenker. Så, hur gör man? Jag har föreslagit att de ska skicka en fraktsedel, inget svar än.

Postnord blir bara sämre och sämre, när jag själv jobbade där var det inga problem att få paketen till företagen, det gällde bara att ha ungefär rätt adress så fixade det sig...*mummel*

Vad har detta med tråden att göra?

Hur som helst, du går till ombudet och frågar efter paket med utkörning till företag eller beställer på https://portal.postnord.com/skickadirekt/?toCountry=SE&produc... med "Utkörning till företag".

Sen frågar du som sagt först om de verkligen vill stå för 220/200 kr frakt

Skrivet av ToddTheOdd:

Se där. Om man väljer paket som väger upp till 3 kg så finns det valet men om man väljer t.ex 1 och 2 kg så kan man inte välja det.

Det är för att 250 g, 500 g, 1 kg och 2 kg är brev, inte PostNord Parcel. Skicka lätt är bara brev med spårning. Paket är generellt över 2 kg.

Permalänk
Medlem

Så många paket som aldrig nått fram denna sommar är nog rekord,jag har förvisso beställt jäkligt mycket saker till olika project men ändå, i skrivande stund 11st på drygt 3 månader, 7 av dom står som levererade, men inte hos mig. 2st återfanns hos en person som bor på på samma nummer som mig men på en annan gata efter att han själv kontaktat mig. har för övrigt fått ett par av denna personen paket med under sommaren. 1 står att det fortfarande är hos tullen (sedan juni) men posten säger det är levererat. NEJ det är det inte.
talade med kundtjänst som ger det vanliga svaret, kontakta dom som skickat paketet så får dom göra en anmälan, hjälper dock inte när man köper delar från kina,(hahaha ser framför mig en frustrerad kines tala med postens kundtjänst Dom paketeten som står som levererade lär ju inte en säljare vilja ersätta. det "roligaste" paketet var ett kickstater paket som jag betalde ca 900kr för i tullavgift, där fick jag en öppnad tom påse...... Nu mera begär jag alltid att det ska skickas så jag får hämta ut paketet hos ica om dom tvunget ska skicka med posten, så man får en chans att se paketet innan man tar ut det och kan anmäla skiten på plats. dock tycks det fungera när man ska hämta ut det på ica där försvinner inga paket (åtminstone inte för mig) sedan är jag aningen frågande till hur dom beräknar momsen/tull, exempel: paket 1, 10st 1meters stora ALU profiler kostnad ca 2500kr tullavgift 1300kr? paket två 20st 1meters något mindre Alu profiler kostnad ca:2350kr tullavgift 228kr, från samma tillverkare och skickade samtidigt. tycker det är ett lotto var gång vad man får betala i avgift, Gör dom en egen bedömning av värdet även om det är bifogade dokument för kostnaderna?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolexius:

Fick AVI hem om att hämta paket hos ombud en ganska bra bit hemifrån. När jag tar mig dit har jag gott om tid att fråga mig själv varför de inte tog ett av alla ombud som låg betydligt närmare? När jag kommer dit och de scannar min lapp så säger damen bakom kassan att paketet visst ligger på mitt närmaste ombud.

Varför skriva ut en lapp som hänvisar mig till fel ombud?

Samma sak hände mig! Fick en avi där det stod att paketet låg i en stad 3 mil bort, efter mycket jagande så låg paketet ändå på terminalen i min stad, utan att köras ut till något ombud.

Permalänk
Medlem

@aragon: Vilken tur att kineserna inte skickar inrikesbrev/paket med Postnord då, för de reklamerar hos sin speditör. Där räcker det fint om de pratar mandarin alltså. Beställer du från säljare som inte vill ge någon som helst garanti, beställ då genom en plattform som har en garanti! Många plattformar har köpskydd som täcker dig om varorna inte kommer fram.

Permalänk
Medlem

Det som jag upplever som det största problemet med postnord är att det inte finns nån som helst ansvarskänsla för det man levererar, för det mesta så funkar det bra och grejerna kommer hem, men de gånger det strular så är det bara "jaha synd för dig att det inte kom fram, vi skiter fullständigt i om det var något viktigt, gör en ny beställning och hoppas att vi lyckas med att inte tappa bort det/stjäla det denna gång"

Har beställt massor med bildelar från USA och använt mig av fedex och dom är helt brutalt snabba och proffsiga, aldrig några problem, förpackningen är alltid hel och fin och man får det hemkört till dörren en tid som passar mig.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@aragon: Vilken tur att kineserna inte skickar inrikesbrev/paket med Postnord då, för de reklamerar hos sin speditör. Där räcker det fint om de pratar mandarin alltså. Beställer du från säljare som inte vill ge någon som helst garanti, beställ då genom en plattform som har en garanti! Många plattformar har köpskydd som täcker dig om varorna inte kommer fram.

Jojo, lär ju hända eller inte.
Visa den garantin som täcker paket som står som leverade.
Paket som aldrig kommer fram är ju inget problem, dock jäkligt irriterade

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jojo, lär ju hända eller inte.
Visa den garantin som täcker paket som står som leverade.
Paket som aldrig kommer fram är ju inget problem, dock jäkligt irriterade

Där kommer det nog variera, men kvittens på brev är inget kvittens på att du har fått leveransen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon99553:

Allt går mot en mer globaliserad värld utan gränser om vi nu vill så eller inte. I denna värld är det ett krav att globala funktioner som brev & paket / logistiktjänst ska fungera ordentligt.

Men nej. Denna uppgift är för mycket för ett bolag som Postnord.

När tror ni vi som Svenskar kommer få ett funktionellt post bolag?

  • Sena transporter.

  • Problem i leveranser.

  • Trasiga paket i leveranser.

  • Ockerpriser på deras tjänster som påtvingas kunden.

  • Onödiga fördröjningar i tull-terminaler.

  • Problem med hemtransport.

  • Dyra kostnader på deras tjänster. (125:- för att läsa tulletiketten???!!)

  • Allmän apati och tröghet från bolagets ledning och anställda och kundtjänst.

Hur hjälper vi detta bolag att gå i konkurs så att konkurrenterna kan köpa upp eller ta över detta bolag?

Skriv förslag här hur man kommer runt Postnord, speciellt med paket som kommer in i landet då jag har tröttnat helt.
UPS / FEDEX / DB SCHENKER kan leverera utan att postnord är involverad i transportkedjan, det vet jag redan och kommer alltid använda då jag inte vill att en enda krona av mina pengar ska gå till postnord.

Detta icke funktionella förlustbolag måste ersättas eller göras om från början.

Hjälp varande i denna tråd att komma runt detta bolag, eventuellt kommer något förändras. Även om det kommer ta väldigt lång tid då bolaget drivs på våra skattepengar till stor del.

Vi kan hjälpa varandra med juridiska tips och erfarenhet från tvister med detta skit bolag.

Tillsammans kan vi göra en ändring. Glöm aldrig bort det.

utan gränser gäller nog förbannat få länder varesig alla v tokar eller ej vill ...... försök få visa / inträde till 90% av världens länder och återkom gärna vilka som har "öppna gränser" ? eller vilka länder som vill ha befolkning annat än sin ursprungsbefolkning / religion för den delen ?

reser extremt mycket så är ganska insatt men vill gärna lära mig mer så förklara gärna vart dessa öppna gränser finns förutom vissa eu länders tokerier

ps aldrig haft problem med postnord men att skicka fisk mm till asien för att rensas och sedan tillbaka till försäljning mm ser jag som ett enormt problem , utförs dock inte av postnord mm ,

hur skulle dom hantera sin distribution annorlunda tänker du när nätshopping slår rekord år efter år ? när du bojkottar bolaget har du alternativ ? isf vilka ? bedrivits och bedrivs och byggs upp med skattemedel och skattepengar är väl inget nytt men plats för annan tråd gällande felia volvo sas vatten mfl mfl

har absolut inget för eller mot postnord men korrekta fakta vore fint om man ska försöka påverka folk att avsky ett bolag

Permalänk
Skrivet av aragon:

Visa den garantin som täcker paket som står som leverade.

Står det vem paketet har levererats till eller bara att paketet har levererats till någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Står det vem paketet har levererats till eller bara att paketet har levererats till någon?

Nej det står bara som levererat, med tanke på att det anlänt till andra adresser tidigare är man ju helt utlämnad till att personer som får det felaktigt säger till.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Där kommer det nog variera, men kvittens på brev är inget kvittens på att du har fått leveransen.

hur menar du att det skulle variera?
står paketet som levererat så finns det nog ingen butik som kommer skicka saker till dig för du säger att du inte mottagit paketet.
Tycker det är rätt skumt gällande paketet som var tomt, rimligen måste ju tullen kollat paketet då jag betalade tull/moms för det så rimligen borde något reagerat på att det var en öppen tom påse.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hur menar du att det skulle variera?
står paketet som levererat så finns det nog ingen butik som kommer skicka saker till dig för du säger att du inte mottagit paketet.
Tycker det är rätt skumt gällande paketet som var tomt, rimligen måste ju tullen kollat paketet då jag betalade tull/moms för det så rimligen borde något reagerat på att det var en öppen tom påse.

Det är inte rek eller personlig utlämning det handlar om. Vill butiken ha detta får de betala extra. Vi pratar dessutom om plattformarnas tvistlösningar, och där kan det nog gå åt båda hållen i olika fall.

Varför skulle tullen ha kollat på paketet? Postnord har tagit en bild på CN22 (tulldeklarationen) och deklarerat därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte rek eller personlig utlämning det handlar om. Vill butiken ha detta får de betala extra. Vi pratar dessutom om plattformarnas tvistlösningar, och där kan det nog gå åt båda hållen i olika fall.

Varför skulle tullen ha kollat på paketet? Postnord har tagit en bild på CN22 (tulldeklarationen) och deklarerat därefter.

Du menar att du varit med om att personer fått pengarna tillbaka eller en ny vara om det står att den leverats? Lycka till med det

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Du menar att du varit med om att personer fått pengarna tillbaka eller en ny vara om det står att den leverats? Lycka till med det

Klart folk varit med om det när det inte handlar om att du blivit legitimerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Klart folk varit med om det när det inte handlar om att du blivit legitimerad.

Aldrigt hört om någon som lyckats med det, och ser inte att något företag skulle gå med på det om dom inte känner sig extremt välvilliga. Jag har nog förlorat närmare 50 paket genom åren om inte mer, enda svaret är "det står som levererat" postens svar, "vi kan göra en sökning mer kan vi inte göra" tycker det borde införas ett taggsystem, där brevbäraren får skanna paketet och brevlådan när han lämnar av det. Eller göra som andra bolag, ta ett foto när dom lämnar det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Aldrigt hört om någon som lyckats med det, och ser inte att något företag skulle gå med på det om dom inte känner sig extremt välvilliga. Jag har nog förlorat närmare 50 paket genom åren om inte mer, enda svaret är "det står som levererat" postens svar, "vi kan göra en sökning mer kan vi inte göra" tycker det borde införas ett taggsystem, där brevbäraren får skanna paketet och brevlådan när han lämnar av det. Eller göra som andra bolag, ta ett foto när dom lämnar det.

Alltså vi pratar om två olika saker, brev har ingen som helst försäkring. Företag som skickar breven kan dock ha gått med på ett köpskydd som är betydligt mer långtgående, men du tar givetvis en risk när du skickar brev och oförsäkrade paket. Spelar egentligen ingen roll det står att de är levererade eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alltså vi pratar om två olika saker, brev har ingen som helst försäkring. Företag som skickar breven kan dock ha gått med på ett köpskydd som är betydligt mer långtgående, men du tar givetvis en risk när du skickar brev och oförsäkrade paket. Spelar egentligen ingen roll det står att de är levererade eller inte.

Företag som skickar till privatpersoner står för hela transportrisken enligt lagen. Det innebär att de är ansvariga ända tills du har försändelsen i din hand. Ifall de väljer att skicka med vanligt brev så får de skylla sig själva ifall det försvinner och ska formellt skicka ny vara eller betala tillbaka pengarna. I praktiken dock har detta vad jag vet inte prövats i rätten ifall nått står som levererat men inte är det. Så egentligen ska man som privatperson inte behöva ha att göra med transportören tex Postnord ifall det blir krångel utan man ska vända sig till återförsäljaren som i sin tur få ha att göra med transportören.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Företag som skickar till privatpersoner står för hela transportrisken enligt lagen. Det innebär att de är ansvariga ända tills du har försändelsen i din hand. Ifall de väljer att skicka med vanligt brev så får de skylla sig själva ifall det försvinner och ska formellt skicka ny vara eller betala tillbaka pengarna. I praktiken dock har detta vad jag vet inte prövats i rätten ifall nått står som levererat men inte är det. Så egentligen ska man som privatperson inte behöva ha att göra med transportören tex Postnord ifall det blir krångel utan man ska vända sig till återförsäljaren som i sin tur få ha att göra med transportören.

Gäller svenska företag, vilket främst är varför de skickar billigare varor på det sättet. Ska man beställa från okänd säljare på andra sidan klotet får man se till att det finns något köpskydd via plattform/betallösning.

Mottagaren kan inte reklamera när de inte själva bokat frakten, men det kan inte heller säljaren när det är oförsäkrat. De kan på sin höjd skicka en förfrågan om de kan kolla vart brevet tagit vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alltså vi pratar om två olika saker, brev har ingen som helst försäkring. Företag som skickar breven kan dock ha gått med på ett köpskydd som är betydligt mer långtgående, men du tar givetvis en risk när du skickar brev och oförsäkrade paket. Spelar egentligen ingen roll det står att de är levererade eller inte.

möjligt du talar om två olika saker för mig som konsument är det sak samma, kom paketet i brevlådan NEJ står det som levererat JA, kommer jag få mitt paket eller pengarna tillbaka NEJ.

Det kom ett tomt paket i brevlådan, kommer jag få sakerna eller pengarna tillbaka NEJ.

skulle man inför att det tas ett foto på brev/paket när det lämnas skulle väldigt mycket av dessa problem försvinna,
då har kunden en chans att kunna visa på att det inte har levererats rätt eller att paketet var skadat/tomt.
tycker posten det är för omständligt får dom väl sälja tjänsten till privatpersoner som tilläggstjänst typ "posta säkert" som man får betala en slant om året för om man vill vara säker på att få sin post.
Något måste sjutton ändras, senaste årtionden har det blivit sjukt osäkert att skicka saker via brev med posten.
tänk bara räkningarna, hur ofta får man inte en påminnelse som första faktura för man aldrig fått den första fakturan. sker ju var varannan månad, jäkligast är det alltid under sommaren. (har dock börjat lägga alla fakturera digitalt för att slippa detta problemet)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

möjligt du talar om två olika saker för mig som konsument är det sak samma, kom paketet i brevlådan NEJ står det som levererat JA, kommer jag få mitt paket eller pengarna tillbaka NEJ.

Paket delas inte ut i brevlådan.

Många paket lämnas ut på ett utlämningsställe. I så fall får mottagaren visa legitimation och så registreras det vem som hämtat ut det. Begär i så fall ett registerutdrag enligt GDPR-förordningen från Postnord, så bör du kunna se personnumret på den som hämtat ut paketet.

Paket som inte lämnas ut på ett utlämningsställe lämnas ut vid mottagarens ytterdörr, och då finns det väl en namnteckning? Den borde finnas med i registerutdraget. Dessutom brukar Postnords spårningssida ange namnet på den som tagit emot paketet och om du inte känner någon med det namnet torde saken vara biff.

Endast brev delas ut i brevlådan och då går det inte att veta vem försändelsen levererats till. Då är det upp till säljaren att visa att det är till just dig som brevet levererats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Paket delas inte ut i brevlådan.

Många paket lämnas ut på ett utlämningsställe. I så fall får mottagaren visa legitimation och så registreras det vem som hämtat ut det. Begär i så fall ett registerutdrag enligt GDPR-förordningen från Postnord, så bör du kunna se personnumret på den som hämtat ut paketet.

Paket som inte lämnas ut på ett utlämningsställe lämnas ut vid mottagarens ytterdörr, och då finns det väl en namnteckning? Den borde finnas med i registerutdraget. Dessutom brukar Postnords spårningssida ange namnet på den som tagit emot paketet och om du inte känner någon med det namnet torde saken vara biff.

Endast brev delas ut i brevlådan och då går det inte att veta vem försändelsen levererats till. Då är det upp till säljaren att visa att det är till just dig som brevet levererats.

omg, säger jag paket talar jag om en sak som kommer inslagen i en påse eller kartong som innehåller en artikel man har beställt, dvs jag talar inte om postens retorik gällande olika sätt att skicka saker. om du nu inte hänger med på detta.

Fast så funkar det tyvärr inte, står det att saken är avlämnad, dvs posten har lämnat paketet/brevet eller vad du nu vill kalla det i brevlådan
då är du som konsument rätt körd. lycka till att få säljaren att stå för postens miss.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

möjligt du talar om två olika saker för mig som konsument är det sak samma, kom paketet i brevlådan NEJ står det som levererat JA, kommer jag få mitt paket eller pengarna tillbaka NEJ.

Det kom ett tomt paket i brevlådan, kommer jag få sakerna eller pengarna tillbaka NEJ.

skulle man inför att det tas ett foto på brev/paket när det lämnas skulle väldigt mycket av dessa problem försvinna,
då har kunden en chans att kunna visa på att det inte har levererats rätt eller att paketet var skadat/tomt.
tycker posten det är för omständligt får dom väl sälja tjänsten till privatpersoner som tilläggstjänst typ "posta säkert" som man får betala en slant om året för om man vill vara säker på att få sin post.
Något måste sjutton ändras, senaste årtionden har det blivit sjukt osäkert att skicka saker via brev med posten.
tänk bara räkningarna, hur ofta får man inte en påminnelse som första faktura för man aldrig fått den första fakturan. sker ju var varannan månad, jäkligast är det alltid under sommaren. (har dock börjat lägga alla fakturera digitalt för att slippa detta problemet)

Gällande fakturor händer det här också. Transportstyrelsen, energibolag osv. DOCK enligt min brevbärare så är det försändelser som inte PostNord kör utan dessa fakturor körs av konkurrenter. Däremot så skickas alltid påminnelsen med PostNord, så är det iallafall för mig från transportstyrelsen och en drös till fakturor.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

möjligt du talar om två olika saker för mig som konsument är det sak samma, kom paketet i brevlådan NEJ står det som levererat JA, kommer jag få mitt paket eller pengarna tillbaka NEJ.

Det kom ett tomt paket i brevlådan, kommer jag få sakerna eller pengarna tillbaka NEJ.

skulle man inför att det tas ett foto på brev/paket när det lämnas skulle väldigt mycket av dessa problem försvinna,
då har kunden en chans att kunna visa på att det inte har levererats rätt eller att paketet var skadat/tomt.
tycker posten det är för omständligt får dom väl sälja tjänsten till privatpersoner som tilläggstjänst typ "posta säkert" som man får betala en slant om året för om man vill vara säker på att få sin post.
Något måste sjutton ändras, senaste årtionden har det blivit sjukt osäkert att skicka saker via brev med posten.
tänk bara räkningarna, hur ofta får man inte en påminnelse som första faktura för man aldrig fått den första fakturan. sker ju var varannan månad, jäkligast är det alltid under sommaren. (har dock börjat lägga alla fakturera digitalt för att slippa detta problemet)

Problemet är säljaren inte speditören.

Det är säljaren som måste skicka med en spårbar tjänst med personlig utlämning, annars får de stå för allt när en konsument kommer med ett krav.

Brev som kommer i brevlådan kan inte ha personlig utlämning, brev som kommer till ombud, paket som kommer till ombud eller MyPack Home (hemleverans) har personlig utlämning.

Mottagaren kommer aldrig kunna försäkra någon annans försändelse och sen sitta och reklamera varenda en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Problemet är säljaren inte speditören.

Det är säljaren som måste skicka med en spårbar tjänst med personlig utlämning, annars får de stå för allt när en konsument kommer med ett krav.

Brev som kommer i brevlådan kan inte ha personlig utlämning, brev som kommer till ombud, paket som kommer till ombud eller MyPack Home (hemleverans) har personlig utlämning.

Mottagaren kommer aldrig kunna försäkra någon annans försändelse och sen sitta och reklamera varenda en.

vilket inte sker i dom flesta fall när man köper från väldigt många sidor, kunden kan inte välja leveranssätt, och där av behöver posten fixa sin helt värdelösa hantering på brev/paket som går till brevlåda. eller du menar att posten inte ska ha något ansvar för att klara av den grundläggande uppgiften att transportera post?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

vilket inte sker i dom flesta fall när man köper från väldigt många sidor, kunden kan inte välja leveranssätt, och där av behöver posten fixa sin helt värdelösa hantering på brev/paket som går till brevlåda. eller du menar att posten inte ska ha något ansvar för att klara av den grundläggande uppgiften att transportera post?

Det är något som aldrig kommer hända och är totalt orealistiskt. Det är säljaren som köper tjänsten ingen annan, om vi talar Postnord eller någon annan spelar ingen roll, säljaren har valt en helt oförsäkrad tjänst utan personlig utlämning och det är dessa som totalt skiter i dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Gällande fakturor händer det här också. Transportstyrelsen, energibolag osv. DOCK enligt min brevbärare så är det försändelser som inte PostNord kör utan dessa fakturor körs av konkurrenter. Däremot så skickas alltid påminnelsen med PostNord, så är det iallafall för mig från transportstyrelsen och en drös till fakturor.

så din brevbärare delar inte ut räkningar?
tja jag vet inte hur det ser ut hos dig men jag får alla mina brev av en postnord brevbärare.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är något som aldrig kommer hända och är totalt orealistiskt. Det är säljaren som köper tjänsten ingen annan, om vi talar Postnord eller någon annan spelar ingen roll, säljaren har valt en helt oförsäkrad tjänst utan personlig utlämning och det är dessa som totalt skiter i dig.

så det är orealistiskt att postnord ska klara den grundläggande saken att dela ut post utan att tappa bort den?
tänk om alla såg sina arbetsuppgifter på det sättet

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

så din brevbärare delar inte ut räkningar?
tja jag vet inte hur det ser ut hos dig men jag får alla mina brev av en postnord brevbärare.

Oj får ni räkningar i pappersform fortfarande? Jag kör allt på Auto eller E-faktura, med tanke på hur Postnord fungerar så känns det säkrast.
Måste dock ge Postnord lite credit då brevbäraren ringt på dörren det senaste 2 gångerna när paketet inte gick ner i lådan.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

så det är orealistiskt att postnord ska klara den grundläggande saken att dela ut post utan att tappa bort den?
tänk om alla såg sina arbetsuppgifter på det sättet

Vad är det du inte förstår?

Vill du ha en försäkring får du som betalar för tjänsten betala för den, när du skickar post som du vill försäkra får du ta rek, värde, mypack eller parcel. Det samma gäller de som skickar dig grejer.

Du kan inte få en försäkring utan att någon betalar för den, för de kan inte ta av pengar de inte har. Spelar ingen som helst roll vilken status bolaget har, alla speditörer kommer tappa bort, få saker stulna, få saker förstörda, få saker förstörda innan de kommer in i landet, få paket öppnade och tömda innan de kommer in i landet och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

så din brevbärare delar inte ut räkningar?
tja jag vet inte hur det ser ut hos dig men jag får alla mina brev av en postnord brevbärare.

Här har vi flera som kör brev. Vi har PostNord, Bring/Citymail, Prolog osv. Transportstyrelsen och energibolag samt vissa bankbrev går med Bring/Citymail. Men som jag sa går alltid påminnelsen med PostNord. Varför det är så får man fråga avsändaren på kuvertet.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit