Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem

[quote postid="18648021" userid="301470" name="Xeonist"]
Var handlar du där man inte kan välja leveranssätt?

Hur skulle det gå till menar du? Brevbäraren skulle ta en selfie med alla han levererar till? Bära en bodycam? Hur vet du att han inte har en kompis som han säger till som går efter honom och plockar alla försändelser han hänger på dörren och filmar när han gör det?
Hur vet du att det inte är din granne som gör det?

Som sagts, det finns redan rutiner för det där, du fraktar saker på ett sätt där du måste skriva under och/eller legitimerar dig när du hämtar ut det.

finns massor av ställen som inte har val av leverans sätt, både när man beställer från sverige eller från andra delar av världen.

finns flera bolag som just tar ett foto när dom ställer paket utanför, är inget problem.
Det är ju därför man har kameror som övervakar området som paketet lämnas på.
jag använder detta själv idag, funkar kanon.

att det finns rutiner spelar mindre roll om dom är dåliga

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Var handlar du där man inte kan välja leveranssätt?

Amazon t.ex. Där bestämmer Amazon leveranssätt. Nu när de ska etablera sig i Sverige kanske de börjar med en massa konstiga leveranssätt också, inte bara Postnord, DHL, Schenker, UPS och de andra vanliga.

Skrivet av mrqaffe:

Det är lite lustigt att som Dansk klaga på PN för det är ju till stor del Danskarna som skapat situationen när de utnyttjade att Maud var så lättledd och Danskarna har ju definitivt vunnit på de försämringar som PN inneburit för Sverige. Sverige subventionerar idag Dansk post genom PN.

Postnord funkar dåligt även i Danmark. Tidigare i år skulle jag skicka ett vykort med Postnord. Det tog en vecka för vykortet att ta sig från brevlådan i Nordjylland till mottagaren i Midtjylland.

Kostnaderna med Postnord är för övrigt inget folk i allmänhet ser mer än att det står om det i tidningen. Det är staten som får betala men folk i allmänhet tittar inte på statens kontoutdrag och ser därför inte minusposterna. Det är endast de få gångerna man ska skicka ett brev som man ser hur högt portot är. Däremot ser man att försändelser tar lång tid och kommer bort.

Permalänk
Medlem

Så har man råkat ut för postnord igen.. klassikern med hemleverans som inte levereras hem.

Väntar på ett paket, information om man spårar säger att det ska levereras till dörren imorgon. Så får jag plötsligt ett sms dörr det står att paketet finns att hämta på mitt utlämningsställe. Ringer kundtjänst för att fråga vad som händer, och om jag kan räkna med att få mitt paket imorgon eller inte.

Tydligen så är tjänsten med hemleverans bara till företag, och medans jag pratar med henne så uppdateras deras tracking sida och informationen om att det ska levereras till dörren försvinner. Tydligen för att de sett att paketet ska till en privat person.

Hur j*vla svårt ska det vara att ge rätt information från början istället för att plötsligt ändra sig till att inte leverera paketet alls? Och nu när alla jobbar hemifrån, hur i bestämmer man sig för om det är en paketleverans till en privatperson eller till ett företag? Ska man starta en enskildfirma och regga på samma address bara för att kunna ta emot paketen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Så har man råkat ut för postnord igen.. klassikern med hemleverans som inte levereras hem.

Väntar på ett paket, information om man spårar säger att det ska levereras till dörren imorgon. Så får jag plötsligt ett sms dörr det står att paketet finns att hämta på mitt utlämningsställe. Ringer kundtjänst för att fråga vad som händer, och om jag kan räkna med att få mitt paket imorgon eller inte.

Tydligen så är tjänsten med hemleverans bara till företag, och medans jag pratar med henne så uppdateras deras tracking sida och informationen om att det ska levereras till dörren försvinner. Tydligen för att de sett att paketet ska till en privat person.

Hur j*vla svårt ska det vara att ge rätt information från början istället för att plötsligt ändra sig till att inte leverera paketet alls? Och nu när alla jobbar hemifrån, hur i bestämmer man sig för om det är en paketleverans till en privatperson eller till ett företag? Ska man starta en enskildfirma och regga på samma address bara för att kunna ta emot paketen?

Vilket företag har du beställt från och vad är det du beställt?

Vanliga återförsäljare erbjuder ju hemleverans till privatpersoner. Måste vara ett företagspaket som du fått dessa måste sorteras om och förvandlas till vanliga Mypacks som sedan skickas till ombud. Finns vissa företag som i sin administration bara kan skicka med en tjänst anpassad för företag och då blir det så här.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ajn:

Så har man råkat ut för postnord igen.. klassikern med hemleverans som inte levereras hem.

Väntar på ett paket, information om man spårar säger att det ska levereras till dörren imorgon. Så får jag plötsligt ett sms dörr det står att paketet finns att hämta på mitt utlämningsställe. Ringer kundtjänst för att fråga vad som händer, och om jag kan räkna med att få mitt paket imorgon eller inte.

Tydligen så är tjänsten med hemleverans bara till företag, och medans jag pratar med henne så uppdateras deras tracking sida och informationen om att det ska levereras till dörren försvinner. Tydligen för att de sett att paketet ska till en privat person.

Hur j*vla svårt ska det vara att ge rätt information från början istället för att plötsligt ändra sig till att inte leverera paketet alls? Och nu när alla jobbar hemifrån, hur i bestämmer man sig för om det är en paketleverans till en privatperson eller till ett företag? Ska man starta en enskildfirma och regga på samma address bara för att kunna ta emot paketen?

Du klagar på fel instans just nu för avsändaren har valt fel tjänst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej, jag klagar på att postnord inte kan ge korrekt information om hur det tänker leverera paketet.

Sedan inträffar detta ofta med paket från utlandet, eftersom de där inte gör skillnad på privat/företag och det helt enkelt bara finns en hemleveranstjänst, och sen omvandlar posten det till företag när det kommer till sverige för att slippa köra ut det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajn:

Så har man råkat ut för postnord igen.. klassikern med hemleverans som inte levereras hem.

Väntar på ett paket, information om man spårar säger att det ska levereras till dörren imorgon. Så får jag plötsligt ett sms dörr det står att paketet finns att hämta på mitt utlämningsställe. Ringer kundtjänst för att fråga vad som händer, och om jag kan räkna med att få mitt paket imorgon eller inte.

Tydligen så är tjänsten med hemleverans bara till företag, och medans jag pratar med henne så uppdateras deras tracking sida och informationen om att det ska levereras till dörren försvinner. Tydligen för att de sett att paketet ska till en privat person.

Hur j*vla svårt ska det vara att ge rätt information från början istället för att plötsligt ändra sig till att inte leverera paketet alls? Och nu när alla jobbar hemifrån, hur i bestämmer man sig för om det är en paketleverans till en privatperson eller till ett företag? Ska man starta en enskildfirma och regga på samma address bara för att kunna ta emot paketen?

Uppenbarligen har postnord hemleveranser..

Ring och klaga på återförsäljaren som inte kan skicka paket ordentligt.

Undrar hur många av klagomålen riktade till postnord egentligen är någon annans fel, de flesta?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Sen min andra fråga, vad ska jag göra för att få företagspaketet levererade till mig? Jag kan ju starta enskiladfirma på samma address, under mitt namn, då får ju posten köra ut paketen likväl... eller ska de gissa på varje paket om det var till mig som företagsansvarig eller till mig som privatperson?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Uppenbarligen har postnord hemleveranser..

Ring och klaga på återförsäljaren som inte kan skicka paket ordentligt.

Undrar hur många av klagomålen riktade till postnord egentligen är någon annans fel, de flesta?

Jag klagade på att postnord först skriver i sin info att det ska levereras till dörren, och sen plötsligt uppdaterar informationen till att jag är tvungen att hämta ut det. Varken min address eller paketet har ändrats sen det kom in i deras system.. så inte så att det var en överraskning för dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajn:

Jag klagade på att postnord först skriver i sin info att det ska levereras till dörren, och sen plötsligt uppdaterar informationen till att jag är tvungen att hämta ut det. Varken min address eller paketet har ändrats sen det kom in i deras system.. så inte så att det var en överraskning för dem.

Du svarar ju på din egen fråga?

"De såg att det skulle till en privatperson"

Varför ringar du inte återförsäljaren och frågar vilken tjänst de skickade paketet med och frågar varför de uppenbarligen har skickat det med fel?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du svarar ju på din egen fråga?

"De såg att det skulle till en privatperson"

Varför ringar du inte återförsäljaren och frågar vilken tjänst de skickade paketet med och frågar varför de uppenbarligen har skickat det med fel?

För att det jag är arg på är att posten inte klarar av att ge korrekt information? Deras egen tracking-tjänst säger att de ska leverera paketet till dörren, tills de plötsligt ändrar sig. Jag har inte plötsligt gått från att vara privatperson till företag eller vice-versa, de borde ha korrekt information från början. Paketet i fråga hade befunnit sig i Sverige och i postens system i ett dygn när de plötsligt ändrade leveransformen.

För övrigt i trackingen var det aldrig listat som företagspaket, detta är en "bug" som jag råkat ut för tidigare också, hemleveranstjänster från utlandet omvandlas i det tysta till företagspaket i Sverige och posten låter blir att köra hem dem. Det är alltså en "bug" i deras samarbetsavtal med utländskas speditionsföretag, i detta fallet DPD. (där DPD inte har något tjänst som skiljer på privatperson/företag, så paketen har skickats korrekt utifrån deras perspektiv)

Att de har en kass tjänst som gör på det här sättet är en sak, men det minsta man kan förvänta sig är att man i postnords egen tracking tjänst får korrekt och konsekvent information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

För att det jag är arg på är att posten inte klarar av att ge korrekt information? Deras egen tracking-tjänst säger att de ska leverera paketet till dörren, tills de plötsligt ändrar sig. Jag har inte plötsligt gått från att vara privatperson till företag eller vice-versa, de borde ha korrekt information från början. Paketet i fråga hade befunnit sig i Sverige och i postens system i ett dygn när de plötsligt ändrade leveransformen.

För övrigt i trackingen var det aldrig listat som företagspaket, detta är en "bug" som jag råkat ut för tidigare också, hemleveranstjänster från utlandet omvandlas i det tysta till företagspaket i Sverige och posten låter blir att köra hem dem. Det är alltså en "bug" i deras samarbetsavtal med utländskas speditionsföretag, i detta fallet DPD. (där DPD inte har något tjänst som skiljer på privatperson/företag, så paketen har skickats korrekt utifrån deras perspektiv)

Att de har en kass tjänst som gör på det här sättet är en sak, men det minsta man kan förvänta sig är att man i postnords egen tracking tjänst får korrekt och konsekvent information.

100% återförsäljarens fel som har dålig koll på leveransalternativen. Dom här situationerna uppstår ofta när man beställer från utlandet, gäller en drös andra speditörer, DHL, Fedex, UPS osv också, litet lotteri när det landar i Sverige vem som eventuellt kör ut det och på vilka villkor/tider. Detta varierar även lokalt i sverige där olika firmor har "förmedlingen". UPS kan jag t,ex enbart få utkört 07-16 eller hämta på ett enda ställe i hela stan oavsett vad återförsäljaren har sagt.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Deras egen tracking-tjänst säger att de ska leverera paketet till dörren, tills de plötsligt ändrar sig. Jag har inte plötsligt gått från att vara privatperson till företag eller vice-versa, de borde ha korrekt information från början.

Dom "ändrar" sig såklart när chauffören får paketet och ser att det är fel produkt till fel mottagare.

Du förstår väl att det inte är människor som sitter och granskar fraktsedlarna? Hur ska dom veta att du inte är ett företag innan chauffören som ska köra ut paketet ser det?

Du har då dessutom ökat på PostNords arbetsbörda, vilket leder till att dom får ännu mer att göra och svårare att hålla leveranstider o.dyl.

Det är lite som att du plockar clementiner på Willys och väger dom som morötter, sen blir du arg på hon i kassan för att det tar längre tid när du ska betala.

Nästa gång gör personen som står före dig i kassan samma sak, och då blir du igen arg på hon i kassan för att det tar längre tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Dom "ändrar" sig såklart när chauffören får paketet och ser att det är fel produkt till fel mottagare.

Du förstår väl att det inte är människor som sitter och granskar fraktsedlarna?

Du har då dessutom ökat på PostNords arbetsbörda, vilket leder till att dom får ännu mer att göra och svårare att hålla leveranstider o.dyl.

Nej han vägrar förstå och allt är postnords fel

Jag släppte det direkt, pallar inte med människor som bara ska skylla på fel instans.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

För att det jag är arg på är att posten inte klarar av att ge korrekt information? Deras egen tracking-tjänst säger att de ska leverera paketet till dörren, tills de plötsligt ändrar sig. Jag har inte plötsligt gått från att vara privatperson till företag eller vice-versa, de borde ha korrekt information från början. Paketet i fråga hade befunnit sig i Sverige och i postens system i ett dygn när de plötsligt ändrade leveransformen.

För övrigt i trackingen var det aldrig listat som företagspaket, detta är en "bug" som jag råkat ut för tidigare också, hemleveranstjänster från utlandet omvandlas i det tysta till företagspaket i Sverige och posten låter blir att köra hem dem. Det är alltså en "bug" i deras samarbetsavtal med utländskas speditionsföretag, i detta fallet DPD. (där DPD inte har något tjänst som skiljer på privatperson/företag, så paketen har skickats korrekt utifrån deras perspektiv)

Att de har en kass tjänst som gör på det här sättet är en sak, men det minsta man kan förvänta sig är att man i postnords egen tracking tjänst får korrekt och konsekvent information.

Det kan inte vara så enkelt att det skickats med postnords så kallade "varubrev" men att det var för stort för brevlådan och därför levererades till ombud?
Har hänt mig ett par gånger.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

Åter igen, mitt klagomål är i första hand att postnord ger inkonsekvent information. jag är irriterat på att de först säger det ska leveras till dörren, för att sen plötsligt ändra sig. Det kan ju omöjligt vara så att det är den enskilda chauffören som ska titta på paketet och gissa om det är till en privatperson eller enskild firma på samma adress. Någon som vet hur detta funkar?

För er som hakat upp er på det faktiska utförande av leveransen kan jag dela med mig ett citat från säljaren
"We're really sorry about this. This isn't the service we pay DPD to carry out so we will definitely raise this with them.

I'm more than happy to refund your delivery charge for the delay this has caused if you'd like?"

Permalänk
Skrivet av ajn:

Sen min andra fråga, vad ska jag göra för att få företagspaketet levererade till mig?

Vad händer om försändelsen adresseras till "Anders Anderssons AB c/o Anders Andersson"? Då ser det ut som att mottagaren är ett företag. Behöver företaget ens existera?

Skrivet av Lagerlöf:

Varför ringar du inte återförsäljaren och frågar vilken tjänst de skickade paketet med och frågar varför de uppenbarligen har skickat det med fel?

Avsändarens fel ursäktar dock inte Postnords fel. Om de kan se att mottagaren är en privatperson, borde de kunna se detta direkt när avsändaren lämnar in förhandsinformation och därmed se att försändelsen inte ska gå till dörren utan till ombudet så att det står rätt på spårningssidan från första början. Dessutom borde de kunna göra om det från ett företagspaket till ett privatpersonspaket direkt utan att paketet försenas en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Det kan ju omöjligt vara så att det är den enskilda chauffören som ska titta på paketet och gissa om det är till en privatperson eller enskild firma på samma adress. Någon som vet hur detta funkar?

Jag berättade ju för dig att det är så det funkar. Hur skulle det annars kunna funka?

Det kommer säkerligen bli så framöver att vissa tjänster kräver att mottagaren registrerar sig hos PostNord för att dom ska kunna leverera, så man måste registrera sig hos PostNord som mottagare av företagspaket för att det överhuvudtaget ska gå att skicka företagspaket. Sen kan ni fundera lite på vad det faktiskt innebär.

Men eftersom det inte är så, och frågan är om det ens är önskvärt, hur menar du att det skulle gå till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om de kan se att mottagaren är en privatperson, borde de kunna se detta direkt när avsändaren lämnar in förhandsinformation och därmed se att försändelsen inte ska gå till dörren utan till ombudet så att det står rätt på spårningssidan från första början.

Hur ska det gå till? Tänk gärna efter innan du svarar. Hur ska dom se att mottagaren är en privatperson?

Skrivet av Kommenterande 2:

Dessutom borde de kunna göra om det från ett företagspaket till ett privatpersonspaket direkt utan att paketet försenas en dag.

Ni är ju arga på att dom gör just det, ändrar tjänster.

Dessutom, du beställer en tjänst från Amazon, Amazon kan inte leverera den tjänsten så dom bestämmer sig för att leverera en annan tjänst, skulle du vara nöjd då...?

Dessutom, vem ska betala en person som sitter och gör alla dom här ändringarna? Jag som faktiskt kan beställa rätt tjänster vill helst inte göra det.
(tillbaka till punkt 1, PostNord kan dels inte göra det automatiskt, det är omöjligt, och till punkt 2, dom kan inte göra det godtyckligt utan att kontakta åtminstone avsändaren som är betalande kundnummer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag berättade ju för dig att det är så det funkar. Hur skulle det annars kunna funka?

För att det uppenbarligen inte funkar särkilt bra? Men om du har insikt i att det verkligen är så de gör så förklarar det mycket, och bekräftar mitt klagomål att deras system och fullständigt utdaterade och pinsamma för att vara 2020.

Permalänk
Medlem

Alltså, hela iden med att separera leveranser om det är en privatperson eller företag som mottagare är ju egentligen befängd, på samma adress spelar det ju ingen roll? Om man hade två tjänster, en som är leverans dagtid (företag) och en leverans kvällstid (privatperson) så hade jag förstått det. Så hade man sluppit sådana här problem att de inte själva vet om de tänker leverera eller inte, och först skickar en uppgift och sedan ändrar på den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Alltså, hela iden med att separera leveranser om det är en privatperson eller företag som mottagare är ju egentligen befängd, på samma adress spelar det ju ingen roll?

Det spelar väl en j*vla roll. Företag är generellt alltid på plats, privatpersoner är generellt sett aldrig hemma på dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Så hade man sluppit sådana här problem att de inte själva vet om de tänker leverera eller inte, och först skickar en uppgift och sedan ändrar på den...

Då är det ju så att "företagspaket" (det heter Parcel nu för tiden) är dyrare. Och ska det levereras kvällstid så blir det ännu dyrare eftersom dom som levererar då ska ha OB-tillägg. Och ni vill ju inte betala mer...(för isf. finns ju redan alternativ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det spelar väl en j*vla roll. Företag är generellt alltid på plats, privatpersoner är generellt sett aldrig hemma på dagarna.

Därav att paketet borde heta dagtid vs kvällstid, och inte företag vs privatperson... hade löst hela problemet, och inga chaufförer behöver gissa vad mottagaren räknas som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Då är det ju så att "företagspaket" (det heter Parcel nu för tiden) är dyrare. Och ska det levereras kvällstid så blir det ännu dyrare eftersom dom som levererar då ska ha OB-tillägg. Och ni vill ju inte betala mer...(för isf. finns ju redan alternativ)

Så du menar att de hade betalt för den dyrare tjänsten, och därför valde postnord att inte leverera?

Permalänk
Medlem

För mig är det uppenbart att hela grundanledningen till sånt här strul med paket från andra länder är att i de länderna så gör man inte skillnad på privatperson/företag utan går på typ av leverans och address enbart och när postnord tar över det lokala ansvaret för leveransen mappar de allting till "företagspaket" och skiter i ett leverera till de som chauffören gissar är privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

För mig är det uppenbart att hela grundanledningen till sånt här strul med paket från andra länder är att i de länderna så gör man inte skillnad på privatperson/företag utan går på typ av leverans och address enbart ...

Vet du att det är så eller gissar du bara?

(fyi, jag har facit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Vet du att det är så eller gissar du bara?

(fyi, jag har facit)

Av vad jag har sett är det min slutsats, vad jag vill är att paket från utlandet som är skickade med hemleverans faktiskt levereras så inom Sverige också, och om det inte går att lösa av någon outgrundligt anledning så vill jag att postnord lämnar korrekt och konsekvent information till mottagaren om hur paketet kommer att levereras.

Oftast så har jag som mottagare ingen aning om vilken tjänst ett paket är skickat med, så om jag för information av postnord att det ska levereras till dörren så förväntar jag mig att det görs, inte att man i sista stund ändrar sig och vill att jag ska åka till ett utlämningsställe istället. Hur man löser det intern skiter jag, det inte inte mitt problem som (indirekt) kund att lösa, men för alla utanför företaget så är det uppenbart att korrekt information är A och O i relationen med kunderna.

Och för att svara på din tidigare fråga, ja, jag hade gärna betalt mer för att få det levererat med ett annat företag, men det är inte alltid den möjligheten ges, speciellt när det passerar genom flera länder och den ursprungliga leverantören inte är samma som den lokala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Sen min andra fråga, vad ska jag göra för att få företagspaketet levererade till mig? Jag kan ju starta enskiladfirma på samma address, under mitt namn, då får ju posten köra ut paketen likväl... eller ska de gissa på varje paket om det var till mig som företagsansvarig eller till mig som privatperson?

Jag får alltid en notis i PostNord appen om jag har paket. Mina Mypack åker direkt till ombud och de paket som kommer från utlandet får jag i princip alltid val att boka utkörning dagtid (med valet att de kan ställa av det vid dörren) eller att hämta själv.

På den andra frågan så antar jag att PN ser:

Kalle Kallesson - Som privatperson
och
Små godis fabriken - Som företag.

Mycket möjligt att de också ser:
Egen företagare Kalle Kallesson - Som företag.

Men det är bara hur jag hade tänkt.

Hade jag sett paket till Kalle Kallesson hade jag inte antagit att det var ett företag, snarare en privatperson.
Håller med om att du gnäller på fel instans

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Hur ska det gå till? Tänk gärna efter innan du svarar. Hur ska dom se att mottagaren är en privatperson?

Förslagsvis slår datorn automatiskt upp mottagaren i folkbokföringen och bolagsregistret för att se om det är en privatperson eller ett företag.

Skrivet av Xeonist:

Det spelar väl en j*vla roll. Företag är generellt alltid på plats, privatpersoner är generellt sett aldrig hemma på dagarna.

Vissa privatpersoner, t.ex. pensionärer, kan dock vilja ha leveranser dagtid och då är det dumt att kräva att mottagaren ska behöva starta ett företag för att få det.

Skrivet av ajn:

För mig är det uppenbart att hela grundanledningen till sånt här strul med paket från andra länder är att i de länderna så gör man inte skillnad på privatperson/företag utan går på typ av leverans och address enbart och när postnord tar över det lokala ansvaret för leveransen mappar de allting till "företagspaket" och skiter i ett leverera till de som chauffören gissar är privatpersoner.

Försändelser som enligt utländska posten skickas som "postpaket utrikes" kan bli till lite vad som helst i Sverige. Jag har fått "MyPack Home", "Import-UPU" och en del annat. UPU = Union Postale Universelle, d.v.s. Världspostföreningen på franska.

Skrivet av Nollan:

Mina Mypack åker direkt till ombud och de paket som kommer från utlandet får jag i princip alltid val att boka utkörning dagtid (med valet att de kan ställa av det vid dörren) eller att hämta själv.

Huruvida mina "postpaket utrikes" kommer till dörren eller till ombudet beror på vad Postnord väljer att mappa "postpaket utrikes". Av någon anledning verkar "postpaket utrikes" aldrig mappas till just "postpaket utrikes". Blir det MyPack Home, kommer det till dörren (med eller utan fejkat leveransförsök). Blir det Import-UPU kommer det till ombudet. Om Postnord väljer att leverera paketet direkt till dörren utan att man ges möjligheten att välja ombud, brukar paketet bli en dag försenad eftersom Postnord först måste konstatera att ingen är hemma.