Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Bottom
- Vent openings in bottom To be tested

Bra att ni tänker testa detta. I och med att ni använder tjockare material tror jag inte det är några problem med strukturintegriteten för chassit om ni gör strategiska hål i botten. Detta kan man naturligtvis testa om man har tillgång till rätt simuleringsmjukvara.

En annan sak jag tänkte på var hålet på moderkortsplåten. Om det är öppet mellan grafikkortet och moderkortet så kommer kanske en M.2 SSD på baksidan av moderkortet inte må så bra av värmen som genereras från baksidan av grafikkortet. Extra korta standoff:s kanske förvärrar problemet. Vad jag minns så blir det rätt varmt på baksidan av ett grafikkort. T.ex på A4 chassit så gick nätaggs-fläkten extra mycket eftersom grafikkortet låg så nära baksidan av nätagget. En del har lagt till lite isolering mellan dom, och då blev nätaggets fläkt mycket lugnare.

Spontant vill man nog behålla hålet i moderkortslåten/spine. Men det kan vara ytterligare ett argument för att det kan behövas hål i botten för att hjälpa till med luftcirkulationen. Sådana här små chassin kan lätt bli som en ugn om man inte hjälper till lite. Nu har vi ju möjligeten att montera utsugande fläktar via TopHats, vilket är bra.

En del monterar extra heatsinks på sina M.2 SSD:s för att hålla dom kalla, eller lägger till "thermalpads" mellan den och t.ex moderkortsplåten.

Den ser rejäl och fin ut. Bra att ni verkar ha tänkt på det här med att små hål lätt skapar turbulens och oljud med närliggande fläktar. I princip tror jag en fläkt behöver ca 2-3cm avstånd till hinder för att inte påverkas i prestanda eller oljud.

Finns det någon anledning till att behålla "gallret"? Jag förstår att ni vill öppna upp för lite kreativa möjligheter här. Montering av t.ex hårddiskar i toppen tror jag dock inte blir så bra, eftersom dom då nog blir lite "ångkokta". Personligen letar jag lite möjligheter till placering av liten reservoar och pump någonstans, men jag antar att det bara finns plats för det framför en kort GPU. Alternativt i stackade TopHats.

Något ni skulle kunna tänka på är ju så kallade BottomHats, hehe. Alltså möjlighet till att expandera både uppåt och nedåt i chassit. Det kan öppna upp lite intressanta möjligheter.

Angående turbulens och oljud så finns det lite artiklar på nätet om detta, vilka typer av mönster som genererar olika typer av "oljud". Tänkte t.ex på denna som jag läste för några år sedan:

Grill Patterns and fan noise

Skrivet av PaChalski:

Skåran mellan modulerna är avsiktligt gjord, 1mm på djupet och höjden är bortfräst i nederkant på hattarna för att ge denna effekt. Designteamets tanke med denna är att det behöver hända något - ett rent designdrag. Vill man ha olika färger eller blanktal mellan modulerna skapas även en skugga som gifter ihop dem.

@All, är det fler som tycker vi ska tänka en gång till här?

Förstår att det var ett designdrag. Tycker det verkar logiskt och ser bra ut. Bara det inte påverkar integriteten av strukturen för bärande vikt eller liknande. Men det antar jag att det inte gör.

Generellt angående skruvar

Bra att tänka på materialvalet för skruvar och chassi så att skruvgängor inte slits ut så lätt. Har haft ett Ncase ganska länge, och det blir ju lite isärmontering och experimentande då och då, varpå jag upptäckte att bracketen för SFX aggregatet inte alignar skruvhålen perfekt med hålen i chassit, och därmed skapar onödig spänning/slitning på skruvarna man skruvar in, som bara är M3. Tycker mig se att gängorna är påverkade litegrann. Räcker med att gängorna i ett skruvhål ger med sig så känns ju chassit "förstört". Gott om andra varnande exempel på det på nätet när det gäller aluminiumchassin. Nu använder ni ju tjockare material och antagligen större skruvar, så det minimerar nog problemet.

Permalänk
Medlem

Ett tips. Ni borde göra hålen i panelerna sexkantiga och ej runda. Sexkantiga hål är mycket mer vänliga mot luftflödet och gör mindre ljud vilket är något dans sfx-a4 lider av. sfx-a4 har fått mkt kritik pga av ljudnivån/tjutet som uppstår när cpu-fläkten kommer nära inpå panelen/hålen
(exempelvis när man monterar en cryorig C7 som har 1mm mellanrum)

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Jag tror det här chassiet kan bli en hit! Tagga mig när du lägger upp det på kickstarter!

Permalänk
LOUQE

Magiskt bra feedback!

Skrivet av NaturMackan:

En del monterar extra heatsinks på sina M.2 SSD:s för att hålla dom kalla, eller lägger till "thermalpads" mellan den och t.ex moderkortsplåten.

Vårt Asus Z270I Gaming har 2 st m.2-platser, där den ena sitter på ovansidan med inbyggd kylare. Disken på baksidan har (med 6mm stand-offs) 11mm från närmsta punkt till grafikkortet. Ventilerad botten ska testas, dä även mäta hur temperaturen av hårddisken på baksidan påverkas.

Skrivet av NaturMackan:

Creative platform
Den ser rejäl och fin ut. Bra att ni verkar ha tänkt på det här med att små hål lätt skapar turbulens och oljud med närliggande fläktar. I princip tror jag en fläkt behöver ca 2-3cm avstånd till hinder för att inte påverkas i prestanda eller oljud.

Finns det någon anledning till att behålla "gallret"? Jag förstår att ni vill öppna upp för lite kreativa möjligheter här. Montering av t.ex hårddiskar i toppen tror jag dock inte blir så bra, eftersom dom då nog blir lite "ångkokta". Personligen letar jag lite möjligheter till placering av liten reservoar och pump någonstans, men jag antar att det bara finns plats för det framför en kort GPU. Alternativt i stackade TopHats.

Enligt våra simuleringar presterar denna lösning bra ihop med Topp-grillen. materialet är förskjutet 1,5mm nedåt, tillsammans med gummibussningar under fläktarna når vi 3mm distans mellan fläkt och galler.

Det finns flera syften med att inte öppna upp det här planet mer än nödvändigt, de tre primära:
- Låta ägaren plocka av skalet och ändå ha en komplett låda som omsluter komponenterna tillsammans med sidofilter. Tänk Box-in-box, där creative platform då blir toppen av lådan
- Med ett plan i toppen och en enkelt avtagbar topp skapas här många creativa möjligheter som du nämner. En av många varianter som vi arbetar på är en platform för intern USB-anslutning som monteras i det stora hålet i platformen och har USB-kontakterna pekande bakåt.
- Med riser och andra kablar/slangar som trängs under eventuella fläktar så skapar detta plan en barriär som förhindrar att kablar hamnar i fläktarna

Skrivet av NaturMackan:

Något ni skulle kunna tänka på är ju så kallade BottomHats, hehe. Alltså möjlighet till att expandera både uppåt och nedåt i chassit. Det kan öppna upp lite intressanta möjligheter.

Detta var tidigt med i designen men togs bort från denna modell-serie. Låt oss överväga detta igen. I patentet för hattarna är båda riktningarna inkluderade.

Skrivet av NaturMackan:

Angående turbulens och oljud så finns det lite artiklar på nätet om detta, vilka typer av mönster som genererar olika typer av "oljud". Tänkte t.ex på denna som jag läste för några år sedan:

Grill Patterns and fan noise

Tack!

Skrivet av NaturMackan:

Generellt angående skruvar

Bra att tänka på materialvalet för skruvar och chassi så att skruvgängor inte slits ut så lätt. Har haft ett Ncase ganska länge, och det blir ju lite isärmontering och experimentande då och då, varpå jag upptäckte att bracketen för SFX aggregatet inte alignar skruvhålen perfekt med hålen i chassit, och därmed skapar onödig spänning/slitning på skruvarna man skruvar in, som bara är M3. Tycker mig se att gängorna är påverkade litegrann. Räcker med att gängorna i ett skruvhål ger med sig så känns ju chassit "förstört". Gott om andra varnande exempel på det på nätet när det gäller aluminiumchassin. Nu använder ni ju tjockare material och antagligen större skruvar, så det minimerar nog problemet.

Detta ska vi ta med oss in i det sista detaljarbetet!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av breakwin:

Ett tips. Ni borde göra hålen i panelerna sexkantiga och ej runda. Sexkantiga hål är mycket mer vänliga mot luftflödet och gör mindre ljud vilket är något dans sfx-a4 lider av. sfx-a4 har fått mkt kritik pga av ljudnivån/tjutet som uppstår när cpu-fläkten kommer nära inpå panelen/hålen
(exempelvis när man monterar en cryorig C7 som har 1mm mellanrum)

Enligt våra tester presterar inte "honeycomb" lika bra, möjligen om de fasas av men då skulle vi behöva byta tillverkningsmetod för att inte dra iväg i kostnad.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av biorrith:

Jag tror det här chassiet kan bli en hit! Tagga mig när du lägger upp det på kickstarter!

Subscribea till news-letter så kommer ni få informationen om släppet först!

http://louqe.com/#firstPage

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Enligt våra tester presterar inte "honeycomb" lika bra, möjligen om de fasas av men då skulle vi behöva byta tillverkningsmetod för att inte dra iväg i kostnad.

Hur har ni jämfört? Inte självklart hur det görs..
Sedan tycker iaf jag att hexagonala hål kan se rätt bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Det vi skulle kunna göra är att anodisera lådan som tänkt men inte färga den på något sätt, lådan får då en något mattare och ljusare färg än vanlig aluminium. Anodiseringen ger skalet en skyddande yta. se bild nedan:

http://www.coastlinemetalfinishing.com/images/site/Clear_Anodize_Type_ll.JPG

Anodiseringen är helt klart ett säkert kort.

Övriga saker som diskuteras för närvarande är inget jag kan bidra med eller är intresserad av. Det blir rätt sparsmakat för min del, ett kort grafikkort och en eller två m.2-enheter duger gott för mig. Vilket gallermönster som bidrar med bäst flöde och ljudnivå har jag ingen inblick i, men för min del är ljudnivå viktigare och att det inte blir några konstiga missljud.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av lorgix:

Hur har ni jämfört? Inte självklart hur det görs..
Sedan tycker iaf jag att hexagonala hål kan se rätt bra ut.

Vi har testat en rad olika mönster genom att skapa som fläktskydd och antagit sämsta fallet där fläktarna ligger närmast skalet och testat med 120mm fläktar av olika slag.

Det vi mätt är luftgenomströmning, RPM-förändringar samt ljudnivåer. Ovanpå detta har en subjektiv (skandinaviskt) estetisk bedömning lagts.

När tiden tillåter ska vi sammanställa och presentera resultaten från dessa tester.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Qn1f3:

Anodiseringen är helt klart ett säkert kort.

Övriga saker som diskuteras för närvarande är inget jag kan bidra med eller är intresserad av. Det blir rätt sparsmakat för min del, ett kort grafikkort och en eller två m.2-enheter duger gott för mig. Vilket gallermönster som bidrar med bäst flöde och ljudnivå har jag ingen inblick i, men för min del är ljudnivå viktigare och att det inte blir några konstiga missljud.

Taken är att denna låda ska kunna stå i vardagsrummet därför är ljudnivåer något vi lägger mycket energi på, vi kommer presentera ljudnivåer i olika konfigurationer, under olika laster längre fram.

// P

Permalänk
Medlem

Hej,
Min åsikt är att ta bort Ghost-texten och flytta ner Loque-texten där Ghost står.
Blir mer diskret och snyggare så.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Angående färgen... Svart fanns ju visserligen, men lägger ändå ett förslag på någon högblank svart (pianolack tror jag det heter). Många tv apparater har ju det och får man för sig att placera datorn i anslutning till till den så tror jag det skulle matcha fint.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hawke67:

Angående färgen... Svart fanns ju visserligen, men lägger ändå ett förslag på någon högblank svart (pianolack tror jag det heter). Många tv apparater har ju det och får man för sig att placera datorn i anslutning till till den så tror jag det skulle matcha fint.

Ushh. Matt is the shit just nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hugligan:

Ushh. Matt is the shit just nu

Alltid bra med alternativ dock. Iofs blir det dyrare för varje ny färg/SKU men har man med populärare val och har färgvalet som ett tillval borde det nog inte vara något större problem.

Personligen är jag mest för matt-svart men beror ju mycket på övrig utrustning med förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant men låter dyr. Hade gärna sett en billig barebones-variant i stål med lite pulverlack på. Kommer väga 3x mer men en sån liten sak väger ändå ingenting.

edit: tror det är ett stort misstag att inte ha plats för en eller två 2.5"-enheter

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
LOUQE
Skrivet av anon5930:

Alltid bra med alternativ dock. Iofs blir det dyrare för varje ny färg/SKU men har man med populärare val och har färgvalet som ett tillval borde det nog inte vara något större problem.

Personligen är jag mest för matt-svart men beror ju mycket på övrig utrustning med förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt så, få SKUer nu initialt.

Permalänk
Medlem

@PaChalski:

Ser bra ut.
Skulle kunna tänka mig att köpa den när det är dags att uppgradera.

Tog en titt på er site också, ren och fin, men såg en del stavfel som borde åtgärdas.
T ex står det challanging istf challenging på http://www.louqe.com/about.html, står också Propeling istf Propelling.

Lycka till.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av DanTheManSwe:

@PaChalski:

Ser bra ut.
Skulle kunna tänka mig att köpa den när det är dags att uppgradera.

Tog en titt på er site också, ren och fin, men såg en del stavfel som borde åtgärdas.
T ex står det challanging istf challenging på http://www.louqe.com/about.html, står också Propeling istf Propelling.

Lycka till.

Tack! Alla polleringtips av hemsidan uppskattas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Amen shit *kliar hjässan*
Ser ut som om det blir en mITX uppgradering för min del.
När det gäller färger finner jag denna sida användbar: http://www.color-hex.com
Kan du se bl.a. vad som är populärt enligt sidanvändare. Fina paletter

Kanske ta kontakt med Dmitry på hardware canucks lite senare under utvecklingsperioden så kanske han slänger in ett gott ord

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
LOUQE
Skrivet av 165Hz:

Amen shit *kliar hjässan*
Ser ut som om det blir en mITX uppgradering för min del.
När det gäller färger finner jag denna sida användbar: http://www.color-hex.com
Kan du se bl.a. vad som är populärt enligt sidanvändare. Fina paletter

Kanske ta kontakt med Dmitry på hardware canucks lite senare under utvecklingsperioden så kanske han slänger in ett gott ord

Det kommer vi sannolikt att göra, först ska våra backers få sina lådor bara.

Permalänk
LOUQE

Slänger in några bilder på tidiga byggen för att visa hur hyllan på ovansidan kan nyttjas. den uppmärksamme ser att denna prototyp inte har den nya cable management-lösningen:

Air cooled

Corsair hydro h100i v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Slänger in några bilder på tidiga byggen för att visa hur hyllan på ovansidan kan nyttjas. den uppmärksamme ser att denna prototyp inte har den nya cable management-lösningen:

Air cooled
http://www.louqe.com/img/img/ext/builds/air.png

Corsair hydro h100i v2
http://www.louqe.com/img/img/ext/builds/wc.png

Vad är storleken på nätagget på bilderna, sfx-l?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Fork:

Vad är storleken på nätagget på bilderna, sfx-l?

Ser ut att vara ett vanligt SFX agg. (Corsair?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Roger W:

Ser ut att vara ett vanligt SFX agg. (Corsair?)

Stämmer, CP-9020105-NA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ser ut att vara ett vanligt SFX agg. (Corsair?)

Skrivet av PaChalski:

Stämmer, CP-9020105-NA

Tack för svar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

galet fint! gillar ghost loggan i fronten, clean design! Hade varit grymt och bygga/modda in en custom loop med extern radiator o lite sånt! Bra jobbat! längtar till det släpps!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Shut up and take my money! Snyggt är det. Jag vill ha, nu. Sälj mig Alpha-exemplaret

Permalänk
LOUQE
Skrivet av senz:

Shut up and take my money! Snyggt är det. Jag vill ha, nu. Sälj mig Alpha-exemplaret

@senz: Haha, härlig kommentar.

Vi kommer inte att sälja prototyperna, de kostar galet mycket att ta fram och har ett stort affektionsvärde för oss allihop. De hör hemma på muséum Alpha-prototypen kom igår och nu kör vi en rad tester, temp, ljudnivå, 3DMark-score etc. kommer publicera resultaten inom kort. Det bästa än så länge är att datorn inte hörs alls (bara med vattenkylning).

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt, gillar't. Började försöka bygga min egna 7.7 liter-låda för några år sedan men det rann ut i sanden.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

@senz: Haha, härlig kommentar.

Vi kommer inte att sälja prototyperna, de kostar galet mycket att ta fram och har ett stort affektionsvärde för oss allihop. De hör hemma på muséum Alpha-prototypen kom igår och nu kör vi en rad tester, temp, ljudnivå, 3DMark-score etc. kommer publicera resultaten inom kort. Det bästa än så länge är att datorn inte hörs alls (bara med vattenkylning).

Låter lovande. Signar mig på nyhetsbrevet sålänge så får jag sitta redo när kickstarter drar igång. Tar nog inte lång tid innan ngn stor tillverkare lägger bud på erat företag. Om möjligt skulle man vilja investera, men ni kanske har tillräcklig finansiell backning för närvarande.

Skickades från m.sweclockers.com