Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas ni når målet. Jag önskar mig råsa färgval!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Entusiast

Står det någonstans om kompatibilitet för vattenkylare? Kunde inte hitta detta på Kickstarter eller här, men kan ha missat. Skulle vara intressant hur stödet för de vanligare 240 & 280 mm AiO-kylarna ser ut, antar att man behöver en top hat, blir det M eller L som gäller?

Det står även att gränsen för luftkylares tjocklek ligger på 63 mm. Är det med noll marginal? Hur hade en sån här fungerat, exempelvis? http://noctua.at/en/products/cpu-cooler-retail/nh-l9x65/speci...

Var tillverkas chassit, förövrigt? Man brukar ju anta att de tillverkas i Kina men fick intrycket av att så kanske inte var fallet. Tillverkning i Europa är väl långt mer miljövänligt om inte annat, så det kan vara kul att veta.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Står det någonstans om kompatibilitet för vattenkylare? Kunde inte hitta detta på Kickstarter eller här, men kan ha missat. Skulle vara intressant hur stödet för de vanligare 240 & 280 mm AiO-kylarna ser ut, antar att man behöver en top hat, blir det M eller L som gäller?

På deras hemsida så hittar du detaljerad spec om chassit och TopHats. T.ex är chassit 128mm brett för "the core", vilket innebär att bara 240mm radiatorer får plats, som ju är ca 120mm breda. Maxhöjden för L TopHat är 56mm. Eftersom en radiator är ca 30mm tjock i vanliga fall, och fläktar normalt är ca 25mm tjocka, så innebär det att TopHat L krävs för en AIO kylare, eller custom loop. Sedan kan man också stacka TopHats för att få mera plats, vad jag förstår.

Skrivet av MrAdde:

Det står även att gränsen för luftkylares tjocklek ligger på 63 mm. Är det med noll marginal? Hur hade en sån här fungerat, exempelvis? http://noctua.at/en/products/cpu-cooler-retail/nh-l9x65/speci...

Denna har kommit upp på tal ett flertal gånger, och den passar nog bara om du byter standoffs på moderkortet till t.ex 4mm. Men jag tror det finns flera andra kylare som ryms inom 63mm, så det bör inte vara något större problem.

Skrivet av MrAdde:

Var tillverkas chassit, förövrigt? Man brukar ju anta att de tillverkas i Kina men fick intrycket av att så kanske inte var fallet. Tillverkning i Europa är väl långt mer miljövänligt om inte annat, så det kan vara kul att veta.

Chassit tillverkas någonstans i Europa has PaChalski sagt i något annat inlägg, eller forum.

Permalänk
Medlem

You're backer 321.
Hoppas det nu går igenom. Tänker köpa ett helt nytt system typ nu men får väl ändra mobo mm om man får en S1 framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Gällande utvecklingen på kampanjen. Vi är inte jätteoroliga (än). Vi har ett antal åtgärder uppradade, kalla dem nödraketer, som vi kan börja trycka igång. En av dessa raketer är just att ta fram ytterligare en prototyp att skicka till reviewers. Raketerna kostar en del, och den nämnda är en av de dyrare. Men vi kommer göra vad som krävs.

Antalet backare verkar följa en vanlig kickstarter kurva - dvs anstormning i början för att ganska snabbt plana ut vilket jag tycker man märker redan nu. Över 300 backare är dock inte fy skam, tvärtom. Men jag skulle inte ödsla tid, utan se till att få iväg en prototyp till väl valda ställen så snabbt som möjligt. Det är nog det enda som snabbt exponerar chassit för en större publik. Plus några detaljerade byggexempel i chassit. Det kan vara bra att bekräfta och visa att lite olika konfigurationer fungerar, t.ex custom GPU block med anslutningar för vattenkylning som någon nämnde.

Dondan med sitt A4 chassi sa för ett tag sedan att han hade över 20000 subscribers på sin lista. Fick man några av dom att börja känna till Ghost S1 så borde saken vara biff. Det ni har gjort med detta chassi, och planerna framöver, är helt enkelt för bra för att tillåtas misslyckas tycker jag. Det är ju på en helt annan nivå än vad andra kan erbjuda.

Permalänk

Vad finns det för högkvalitativa nätaggregat att välja emellan i den storleken? Med fokus på effektivitetsgrad, kvalité och låg ljudnivå? Priset är mindre relevant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Vad finns det för högkvalitativa nätaggregat att välja emellan i den storleken? Med fokus på effektivitetsgrad, kvalité och låg ljudnivå? Priset är mindre relevant.

Corsair SF450 eller SF600 är två bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Gällande utvecklingen på kampanjen. Vi är inte jätteoroliga (än). Vi har ett antal åtgärder uppradade, kalla dem nödraketer, som vi kan börja trycka igång. En av dessa raketer är just att ta fram ytterligare en prototyp att skicka till reviewers. Raketerna kostar en del, och den nämnda är en av de dyrare. Men vi kommer göra vad som krävs.

Om ni har tänkt skicka en prototyp och få effekt av det innan kampanjen är slut så är det bråttom, för även om en recensent skulle få chassit redan idag så kan det ta tid innan de ens har möjlighet att titta på det (jag tänker då på någon av de stora, som Linus Tech Tips eller Hardware Canucks).

Som en referens för hur crowdfunding ofta går, så såg det ut så här för Dan A4:

https://www.kicktraq.com/projects/33753221/dan-cases-a4-sfx-t...

Kraftig initial rusning, sedan mer eller mindre dött (förutom att det brukar kunna bli en mindre topp mot slutet också).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Vad finns det för högkvalitativa nätaggregat att välja emellan i den storleken? Med fokus på effektivitetsgrad, kvalité och låg ljudnivå? Priset är mindre relevant.

Ett exempel är Silverstones högeffektiva (80 Plus Titanium) SFX-L-nätagg: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4105890

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
LOUQE
Skrivet av NaturMackan:

På deras hemsida så hittar du detaljerad spec om chassit och TopHats. T.ex är chassit 128mm brett för "the core", vilket innebär att bara 240mm radiatorer får plats, som ju är ca 120mm breda. Maxhöjden för L TopHat är 56mm. Eftersom en radiator är ca 30mm tjock i vanliga fall, och fläktar normalt är ca 25mm tjocka, så innebär det att TopHat L krävs för en AIO kylare, eller custom loop. Sedan kan man också stacka TopHats för att få mera plats, vad jag förstår.

Denna har kommit upp på tal ett flertal gånger, och den passar nog bara om du byter standoffs på moderkortet till t.ex 4mm. Men jag tror det finns flera andra kylare som ryms inom 63mm, så det bör inte vara något större problem.

Chassit tillverkas någonstans i Europa has PaChalski sagt i något annat inlägg, eller forum.

Tack @NaturMackan, du har hållit ordning på diskussionerna en längre tid när vi haft annat för oss

Permalänk
LOUQE
Skrivet av NaturMackan:

Antalet backare verkar följa en vanlig kickstarter kurva - dvs anstormning i början för att ganska snabbt plana ut vilket jag tycker man märker redan nu. Över 300 backare är dock inte fy skam, tvärtom. Men jag skulle inte ödsla tid, utan se till att få iväg en prototyp till väl valda ställen så snabbt som möjligt. Det är nog det enda som snabbt exponerar chassit för en större publik. Plus några detaljerade byggexempel i chassit. Det kan vara bra att bekräfta och visa att lite olika konfigurationer fungerar, t.ex custom GPU block med anslutningar för vattenkylning som någon nämnde.

Dondan med sitt A4 chassi sa för ett tag sedan att han hade över 20000 subscribers på sin lista. Fick man några av dom att börja känna till Ghost S1 så borde saken vara biff. Det ni har gjort med detta chassi, och planerna framöver, är helt enkelt för bra för att tillåtas misslyckas tycker jag. Det är ju på en helt annan nivå än vad andra kan erbjuda.

Vi är i dialog med Sweclockers redaktion om att pipa över till dem en fredag innan kampanjen är över.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av backfeed:

Om ni har tänkt skicka en prototyp och få effekt av det innan kampanjen är slut så är det bråttom, för även om en recensent skulle få chassit redan idag så kan det ta tid innan de ens har möjlighet att titta på det (jag tänker då på någon av de stora, som Linus Tech Tips eller Hardware Canucks).

Som en referens för hur crowdfunding ofta går, så såg det ut så här för Dan A4:

https://www.kicktraq.com/projects/33753221/dan-cases-a4-sfx-t...

Kraftig initial rusning, sedan mer eller mindre dött (förutom att det brukar kunna bli en mindre topp mot slutet också).

Varje kampanj än unik, att prata om typiska tillströmningskurvor är svårt. Våra nära vänner på Pugz hade en helt annan resa än till exempel Dan och Ncase. Fredrik (VD på Pugz) och jag har träffats och diskuterat just kampanjstrategier. En del är överförbart annat inte. Den typiska kampanjen lyfter när den väl nått 100% och formar en S-kurva. Vår produkt tror vi tilltalar en bredare publik än både Dan och Ncase men inte i närheten lika bred som Pugz.

Permalänk

Backade just som Early Bird #211. Blev plötsligt sjukt sugen på denna lilla låda. Hoppas på att få kränga lite ATX-prylar i höst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 7700k - ASUS Z270H - ASUS Strix GTX1060 - 2X8 Corsair Vengeance 3000MHz - Fractal Design Define C - EVGA Supernova G3 - Samsung 850 EVO 500Gb

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett MSI 1060 Gaming X idag och är lite nyfiken på det här chassit. Problemet är att det här kortet är lite udda designat, det är inte speciellt långt men istället väldigt högt. Det får plats i mitt ML08 (samma som rvz02), om man skruvar bort ett stabilitetsbracket, men inte i t.ex. Sentry av ZZ Saber som jag var väldigt sugen på. Finns det någon info på om Gaming X kort passar i det här chassit?

Permalänk
Medlem
Permalänk
LOUQE
Skrivet av ZawX:

Jag sitter med ett MSI 1060 Gaming X idag och är lite nyfiken på det här chassit. Problemet är att det här kortet är lite udda designat, det är inte speciellt långt men istället väldigt högt. Det får plats i mitt ML08 (samma som rvz02), om man skruvar bort ett stabilitetsbracket, men inte i t.ex. Sentry av ZZ Saber som jag var väldigt sugen på. Finns det någon info på om Gaming X kort passar i det här chassit?

4mm till godo på höjden.

Permalänk
Administrativ avgift

Det är sån otur att jag redan har ett NCASE

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Det är sån otur att jag redan har ett NCASE

Jag har också redan köpt (Dan A4), men valde ändå att back Ghost!

Tycker man skall stödja bra projekt som detta!

(Går säkert att sälja såväl Dan A4 som Ncase).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Det är sån otur att jag redan har ett NCASE

Skrivet av martinot:

Jag har också redan köpt (Dan A4), men valde ändå att back Ghost!

Tycker man skall stödja bra projekt som detta!

(Går säkert att sälja såväl Dan A4 som Ncase).

Även jag har ett A4-SFX, men det hindrade inte mig heller från att backa Ghost S1

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Roligt, önskar er lycka till även om jag själv inte är i behov just nu

Permalänk

Har inte läst hela tråden, men hur mycket kommer denna skönhet att kosta?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det står även att gränsen för luftkylares tjocklek ligger på 63 mm. Är det med noll marginal? Hur hade en sån här fungerat, exempelvis? http://noctua.at/en/products/cpu-cooler-retail/nh-l9x65/speci...

Tycker själv att detta är en stor miss då dom flesta ligger på 65 mm som är lite bättre.

2 mm bredare hade inte gjort hela världen och skulle vara ett stort argument mot Dan A4SFX som en annan valde.

Även Silver chassin är enormt populärt i Sverige så detta är en rekommendation att fixa.

Tror många som mig också saknar montering för 2.5" SSD utan Tophats så om man vill köra vattenkylning så behöver ej lagring vara ivägen för detta.

Annars bra genomtänkt chassi väldigt likt Dan A4SFX fast med mer val med Tophats konstruktionen

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Har inte läst hela tråden, men hur mycket kommer denna skönhet att kosta?

1950 kr (inkl frakt) om du är snabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tycker själv att detta är en stor miss då dom flesta ligger på 65 mm som är lite bättre.

2 mm bredare hade inte gjort hela världen och skulle vara ett stort argument mot Dan A4SFX som en annan valde.

Även Silver chassin är enormt populärt i Sverige så detta är en rekommendation att fixa.

Tror många som mig också saknar montering för 2.5" SSD utan Tophats så om man vill köra vattenkylning så behöver ej lagring vara ivägen för detta.

Annars bra genomtänkt chassi väldigt likt Dan A4SFX fast med mer val med Tophats konstruktionen

Storage compatibility 3 x 2.5" SSD/HDD + M.2 står det på Louqe's hemsida. Detta för Ghost S1 (XS) vilket är chassit utan top-hats... Så nog går det in 2.5" diskar alltid...

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Varje kampanj än unik, att prata om typiska tillströmningskurvor är svårt. Våra nära vänner på Pugz hade en helt annan resa än till exempel Dan och Ncase. Fredrik (VD på Pugz) och jag har träffats och diskuterat just kampanjstrategier. En del är överförbart annat inte. Den typiska kampanjen lyfter när den väl nått 100% och formar en S-kurva. Vår produkt tror vi tilltalar en bredare publik än både Dan och Ncase men inte i närheten lika bred som Pugz.

Varje kampanj är unik och det är omöjligt att veta säkert hur den kommer att gå, men än så länge följer denna kampanj det typiska mönstret och det ser jag som en varningssignal. Jag hoppas på minst en ytterligare rusning, men tvivlar på att det sker av sig självt, så vore jag ni skulle jag avfyra en raket (som tidigare nämnts i någon tråd/forum) redan nu. Ju tidigare ni når 100% desto bättre, särskilt med tanke på den potentiella S-kurvan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Backade Early Bird.

Hoppas att det tar mera fart nu.. smäll av lite raketer!

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Kenta42:

Backade Early Bird.

Hoppas att det tar mera fart nu.. smäll av lite raketer!

Haha, underbar kommentar! Vi har ett beslutsmöte senare idag där vi väljer vilka raketer att smälla av! Vi bör kunna kommunicera imorgon

Permalänk
Medlem

Jag har också backat, Early Bird. Bra att ni funderar på att göra nånting mer för att nå ut till fler, annars blir det nog svårt att nå målet. Håller tummarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av H_A_N_72:

Jag har också backat, Early Bird. Bra att ni funderar på att göra nånting mer för att nå ut till fler, annars blir det nog svårt att nå målet. Håller tummarna

Skickades från m.sweclockers.com

Jag lyckades få en vän intresserad så nu har jag ändrat min backning till en duo. Vill så gärna att det här blir av!

Visa signatur

i7 7700k - ASUS Z270H - ASUS Strix GTX1060 - 2X8 Corsair Vengeance 3000MHz - Fractal Design Define C - EVGA Supernova G3 - Samsung 850 EVO 500Gb

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Köörmit:

Jag lyckades få en vän intresserad så nu har jag ändrat min backning till en duo. Vill så gärna att det här blir av!

Magiskt!@Köörmit du kommer få dem! På ett eller annat sätt, du har mitt ord!