Black Friday 2016

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Tullverket får nog prata med Skatteverket om detta. Säljande företag är skyldiga att betala korrekt moms till i detta fallet Sverige om de säljer för över ett visst belopp per år till kunder i Sverige. Jag har svårt att se att företaget inte vill lämpa över denna kostnaden på kunden. Amazon.co.uk gör det definitivt.

Som privat person betalar man inte moms,tull mm.
Hur vida företag tar ut sina kostnader är oväsentligt , vi pratar om det tillkommer moms på t.ex priset på en vara du köper på Amazon UK eller DE och svaret är nej om varan skickas från som i nämnda fall England eller Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DWDW:

Lättast är ju att läsa vad tullverket skriver om ämnet!
http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandel/internet....

"Beställa varor från ett annat EU-land

När du beställer en vara från ett annat EU-land behöver du inte betala tull, moms eller några andra skatter för varan.

Det finns geografiska områden som ingår i EU:s tullområde men inte i EU:s skatteområde, till exempel Åland och de engelska kanalöarna Jersey och Guernsey. Om du beställer en vara från något av de här områdena behöver du inte betala tull för varan. Däremot behöver du betala moms och eventuellt andra skatter i Sverige"

Fast nu talar Tullen om just dubbel beskattning. När du handlar från en handlare i ett annat EU land som säljer till Sverige för över 320Kkr / år, så ska denna handlaren debitera dig svensk moms, i stället för "sin egen", och de ska sen momsredovisa i Sverige, för den försäljningen. Någonting Tullen inte har med att göra överhuvudtaget, och inte bryr sig om att kommentera.

Skrivet av joakim99:

Tullverket får nog prata med Skatteverket om detta.

Tullverket behöver inte bry sig om det här överhuvudtaget, det är helt enkelt inte deras verksamhet. Tullen håller på med dubbel beskattning, straffskatter osv, där det inte finns annan separat lagstiftning som styr moms, osv. Det gör det inom EU, varför de skriver som de gör. Handlaren ska följa gällande lagstiftning, och påföra rätt moms, om de säljer för så pass mycket att det är aktuellt, och utöver det tillkommer inget.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

GMG har startat sin rea, fina priser på GTA V och det nya Deus EX. Är man medlem bör man ha fått en voucher som ger ytterliggare 10% rabatt: https://www.greenmangaming.com/black-friday/

Permalänk
Medlem

Media Markt i Borås har iaf börjat:

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Skönt att allt är som vanligt i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Drygt att BF är innan löning.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Så jävla skamligt!
Skäms @MediaMarkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Med tanke på dollarpriset är det frågan om det blir någon rea.

Blir det G5an som blir årets billigaste flaggskepp på rean, LGs Flex 2 vann förra året.
Hur dålig är G5?

Haft min G5a i drygt 6 månader och är helnöjd, enligt mig en mycket trevlig telefon med utbytbart batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Så jävla skamligt!
Skäms @MediaMarkt

Skickades från m.sweclockers.com

"Den digitala prisskylten visar aktuellt Black Friday pris"

EDIT:
Sedan verkar 11000:- vara ett stört överpris ändå, för en dator som Lenovo inte har i sitt sortiment längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

"Den digitala prisskylten visar aktuellt Black Friday pris"

Haha, ett sätt för att rädda sig själva. Tror knappast att det är BF priset som står där. Lär ju vara ordinarie pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Har redan börjat lite. Köpte mig en dammsugare. Jättekul inköp överlag, men sparade några hundralappar på det.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Drygt att BF är innan löning.

När får du lön då?
I vanliga fall får jag min lön den 27e men det är på en söndag så lönen kommer den 25e

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Fan vad nice med lönefredag och blackfriday.
Jag hoppas på någon schysst ssd 512gb vore lagom. Min 128gb duger inte lägre då den ständigt är full till smärtgränsen.

Annars skulle det vara gött men en till datorskärm, ny mus, ev nytt grafikkort och lite annat smått och gått.

En mick och kamera vore också bra men jag har inte koll på vad som är bra inom den genren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

När får du lön då?
I vanliga fall får jag min lön den 27e men det är på en söndag så lönen kommer den 25e

Måndag.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Drygt att BF är innan löning.

Spelar stor b*lle. Välj faktura (Klarna/Qliro/Resurs etc) och betala efter max. två veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DWDW:

Som privat person betalar man inte moms,tull mm.
Hur vida företag tar ut sina kostnader är oväsentligt , vi pratar om det tillkommer moms på t.ex priset på en vara du köper på Amazon UK eller DE och svaret är nej om varan skickas från som i nämnda fall England eller Tyskland.

Svaret är ja. Testa gärna att handla från amazon.co.uk och återkom med vilken momssats du betalar.

Permalänk
Avstängd

Mr B skrev:
"Fast nu talar Tullen om just dubbel beskattning. När du handlar från en handlare i ett annat EU land som säljer till Sverige för över 320Kkr / år, så ska denna handlaren debitera dig svensk moms, i stället för "sin egen", och de ska sen momsredovisa i Sverige, för den försäljningen. Någonting Tullen inte har med att göra överhuvudtaget, och inte bryr sig om att kommentera."

Vad Tullen menar i sin guide och vad jag med mitt inlägg ville poängtera är att man inte betalar någon moms, tull och andra avgifter på en vara när produkten kommer till Sverige ,som man kan skall göra med en vara från ett icke EU-land.

Permalänk
Medlem

Som en våt filt kommer denna moralpredikan

Själv använder jag "Blackfriday" att köpa det jag i förhand planerat köpa. Har man tur så finns exakt den varan man är ute efter och kanske kan man spara en slant. Jag menar, man köper ju inget som man inte behöver och inte heller köper man något bara-för-att.

Sen löning eller inte, vad har det för betydelse? Inget skulle jag vilja säga. Låt er inte lockas in i frestelsen bara för att alla andra snortat Blackfriday toppat med löning.

Tänk på det här när det rycker i köpknappen/brinner i plånkan eller allmänt känner ett rus av hysterin i fikarummet:

  • Behöver du den här varan?

  • Har du sedan tidigare planerat att köpa varan?

  • Är detta en julklapp? (snart kommer julklappsmånad)

  • Hade du råd att köpa varan redan torsdag 24'e?

  • Är det här verkligen en bra deal?

Om du svarat nej på flera av ovanstående frågor gör du nog bäst affär i att avstå från köpet.

Om du svarat ja på någon/några av ovanstående frågor, tänk på det här:

  • Kommer det här påverka din ekonomi den närmaste tiden?

  • Har du redan en dylik vara, men vill byta upp dig?

Om du svarat ja på någon av ovanstående frågor, tänk efter igen. Ska du verkligen köpa varan?

Om du kommit ända hit så kan det bli aktuellt för köp. Men tänkt på:

  • Hur ser prishistoriken ut för de senaste månaderna?

  • Är det en utgående vara?

  • Finns det samma/lägre pris någon annanstans?

Man kan dra det här hur långt som helst, med risk/chans att man aldrig handlar något. Men det ska också vägas upp mot dem som handlar över sin ekonomiska förmåga. Värt att tänka på är att det här inte bara gäller Blackfriday, utan gäller ALLT som har med reklam och "erbjudanden" att göra.

Som så många räknat ut och bevisat, lurar säljarna dig med att smyghöja priserna pö om pö veckorna före rean, för att plötsligt dra till med en herrejösses-rea, som i själva verket är deras normalpris.

En av de bättre råden plockar jag direkt från listan: "- Hade du råd att köpa varan redan torsdag 24'e? (alt i mitten av månaden)". Med "råd" menar jag att köpet inte påverkar din ekonomi och du kan leva som vanligt och handla allt annat utan att snåla.
Om du tex är sugen att förlänga ditt abonnemang och plocka en iPhone 7 Plus, ska du ställa dig frågan: "- Kan jag tänka mig att köpa den här telefonen kontant för 9.000kr istället?". Om inte det känns bra, bör du sikta på en iPhone 6 istället, eller motsvarande Andriod-telefon.

Slutligen:
Blackfriday är INTE till för dig som konsument, utan det är till för dem som vill åt dina pengar!

Med det sagt så önskar jag er all lycka i jakten. Själv kommer jag att hålla utkik efter RAM-minne, surfplatta och WiiU-spel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Svaret är ja. Testa gärna att handla från amazon.co.uk och återkom med vilken momssats du betalar.

Svaret är nja , Priset du får på t.ex Amazon är ju givetvis med moms ,men du betalar ju ingen moms för varan när den sedan anländer till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Haha, ett sätt för att rädda sig själva. Tror knappast att det är BF priset som står där. Lär ju vara ordinarie pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller för att den digitala skylten och kassan synkar priset mot samma databas? Då blir det svårt att inte ändra båda samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Drygt att BF är innan löning.

Inte för att vara dryg, men hur kan man leva utan buffert?
Jag hade mått skit, jag vet inte när lönen betalas ut för det är helt jävla ointressant gör varken till eller från.
Ursäkta..

Skrivet av Storage Jar:

När får du lön då?
I vanliga fall får jag min lön den 27e men det är på en söndag så lönen kommer den 25e

Rean börjar Torsdagnatt, Uppesittarkväll..

Permalänk
Medlem

Kommer Inet ha någon Black Friday? Ganska tyst om det från deras sida... Någon som tror dessa skärmar kommer reas ut?: Acer 27" Predator XF270H & Acer 24" Predator XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av fozzan:

Kommer Inet ha någon Black Friday? Ganska tyst om det från deras sida... Någon som tror dessa skärmar kommer reas ut?: Acer 27" Predator XF270H & Acer 24" Predator XF240H

Ja det är väl tysta så att man inte väntar o sparar pengar Men de borde ha black friday , de hade väl det förra året

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Haha, ett sätt för att rädda sig själva. Tror knappast att det är BF priset som står där. Lär ju vara ordinarie pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle inte den digitala skylten synkas med kassa-priset, som är BF-priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Komplett har ju startat smakrean på några produkter. här e länken för den intresserade
https://www.komplett.se/kampanj/1781/superweekend

Kollade lite på det där Zotac GTX 1070 som är märkt "Black Friday", det har aldrig varit dyrare enligt prisjakts historik, lätt att bli lurad som kund.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Haha, ett sätt för att rädda sig själva. Tror knappast att det är BF priset som står där. Lär ju vara ordinarie pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Den digitala skylten visar ju det varan går in för i kassan. Det måste ju rimligtvis vara BF-priset och inte vad varan kostade innan BF?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Kollade lite på det där Zotac GTX 1070 som är märkt "Black Friday", det har aldrig varit dyrare enligt prisjakts historik, lätt att bli lurad som kund.

Något spökar på den länken. Jag ser den dels inte på vanliga sidan om jag går in där själv. Plus att jag vet att alla de produkterna hade bättre priser i måndags.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lothbrok:

Drygt att BF är innan löning.

Faktura 14 dagar?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Får lön 24, är redo!

Permalänk

Hoppas på ett riktigt bra pris för en SONY Xperia Compact X )
MediaMarkt säljer en sådant som BF pris för 3490 ... Undrar hur många som ska luras av ett sånt "rea"? Det kostade lika mycket föra veckan på Elgiganten.
Jag menar man förväntar sig Black Friday att vara något speciell.