Permalänk
Medlem

Sitter också och balanserar om man ska inhandla för ett par hundra papp till, men känns lite som man borde vänta ett par dagar och se vart det hamnar. Gör ju inget om det skulle gå upp ett par % när det ändå ligger så pass lågt, och ligger det lägre då så har man ju inte tappat lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Inte bara anmärkningsvärt utan stänger Stockholmsbörsen under - 9,15% så är det rekordsämst för indexet! Rekordet på - 9,15% sattes 19 oktober 1987 på svarta måndagen.

Tut i luren! 🥳

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Wow, rekordslagning minsann! Då blir det till att handla champangne och fira ikväll!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Har haft 300k i aktier/fonder tills idag köpte på mig 100k i Ericsson/SEB/Investor idag och 100k i Swedbankfonder.

Har planerat att bygga en attefallare på tomten men är sugen på att satsa dom 500k på börsen istället frågan är bara när

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Wow, rekordslagning minsann! Då blir det till att handla champangne och fira ikväll!

Ingen vanlig rekordslagning utan man gör det med 0% styrränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Har haft 300k i aktier/fonder tills idag köpte på mig 100k i Ericsson/SEB/Investor idag och 100k i Swedbankfonder.

Har planerat att bygga en attefallare på tomten men är sugen på att satsa dom 500k på börsen istället frågan är bara när

Jag sitter också likvid då jag sålde av allt jag hade på Lysa en veckan innan raset började.
Jag vet att jag inte kan pricka botten så jag min plan är att från april lägga en veckovis automatiskt överföring till Lysa som sedan investerar pengarna i 100% aktier, dvs min plan är att köpa i både nedgång och uppgång (när det väl vänder vilket kan vara lååååååångt bort). Vad tror du om det?

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Flygbolag skulle jag nog inte satsa på ännu. De har ett gäng riktigt tuffa månader framför sig med tomma flyg och noll bokningar.
Jag tror faktiskt vi kommer få se en och annan flygbolagskonkurs i år.

I övrigt vet jag inte riktigt. Har sett så många röda dagar i rad. Marknaden börjar bli ganska neggad. Det behövs något större som vänder världsmarknaderna. Har svårt att se vad det skulle vara just nu faktiskt. Vi står inför ett gäng trista nyheter kring virusspridningen kommande månaden. Mycket mer kommer stänga och många företag i många länder kommer gå sämre närmsta 2-3 månaderna.
Själv tror jag att vi kommer se mer nedgångar ett tag till.
Jag kommer själv inte köpa in mig igen förrän det verkligen börjat göra ont. Konkurser, avslutade projekt och sådant.
Inte att det ser trist ut i aktieportföljen för småspar. Det är för tidigt.
Möjligt att jag är för negativ här och missar att det nu kommer vända.
Men så kommer jag göra iaf.

Det enda man kan vara säker på är att börsen alltid överreagerar. Det kommer den göra när det kommer positiva nyheter också, men tills det kommer såna lär det nog vara fladdrigt i kurvorna. Keep calm and månadsspara.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Glad att man inte inhandlade något idag, inga tecken på att det håller på att plana ut.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Uzanar:

Inte bara anmärkningsvärt utan stänger Stockholmsbörsen under - 9,16% så är det rekordsämst för indexet! Rekordet på - 9,16% sattes 29 oktober 1987.

Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6rsras

Då var det officiellt; Vi upplevde precis den historiskt sämsta enskilda börsdagen på Stockholmsbörsen (OMXSPI) i och med en nedgång på -11,1%. Sitter fortfarande still i båten men nog är det dystert och psyket ställs på prov! Det gäller att älta sina långsiktiga mål i huvudet och komma ihåg sin investeringsfilosofi!

https://omni.se/just-nu-storsta-borskraschen-i-modern-tid-sto...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

NYSE har rekylerat upp lite och är nu bara ner 4,5% mot nästan det dubbla strax efter öppning. Om det är tillräckligt för en rekyl i Stockholm imorgon är tveksamt...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Inte bara anmärkningsvärt utan stänger Stockholmsbörsen under - 9,16% så är det rekordsämst för indexet! Rekordet på - 9,16% sattes 29 oktober 1987.

Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6rsras

Jag har lite flyt, mina har gått u p p idag. 3,4% bara men ändå.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Nu kommer räntorna aldrig kunna höjas, känns det som. Och då lär inte belåningen gå ner.

Jag tycker dock att det skulle vara bra att passa på att göra åtgärder som att höja räntan. Konsumtionen kommer ändå drabbas. Vi behöver inte blåsa upp ekonomin i 10 år till.
Förmodligen har börsen bara sjunkit till en realistisk nivå.

Med det sagt så har jag suttit still i båten. Tråkigt i efterhand såklart. Och fick jag nu välja mellan att slippa lunginflammation och bullmarknad så blir det trots allt det första.
Framförallt hoppas jag på en stabilisering av läget.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nu kommer räntorna aldrig kunna höjas, känns det som. Och då lär inte belåningen gå ner.

Jag tycker dock att det skulle vara bra att passa på att göra åtgärder som att höja räntan. Konsumtionen kommer ändå drabbas. Vi behöver inte blåsa upp ekonomin i 10 år till.
Förmodligen har börsen bara sjunkit till en realistisk nivå.

Med det sagt så har jag suttit still i båten. Tråkigt i efterhand såklart. Och fick jag nu välja mellan att slippa lunginflammation och bullmarknad så blir det trots allt det första.
Framförallt hoppas jag på en stabilisering av läget.

Klart det vänder, kanske snabbt, kanske om 5-7 år. Vänder gör det. Alltid. Köp nu, denna tid om du kan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ojoj, är så sugen på att föra över några tiotusen till mitt svenska konto nu när Euron är stark och sen investera det i fonder.
Tyvärr är jag så usel på hur allt fungerar så jag vet knappt hur man går till väga.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Ta det lugnt. Börsen går upp och den går ner, that's life. Över tid mer upp än ner. Jag sitter i samma båt, fortsätter pytsa in det som blir över.

Någon säger att det kommer bli 1929 igen då allt rasade 90%.

Permalänk

Scandic hotels nere på nivåer som backar fler år, runt 50% mot för ett par veckor sedan! 😁

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Hur mycket tror ni att det skulle hjälpa med ammorteringskrav på äldre lån? Typ 2-5% per år till ca 50% av lånet, i ett försök att få ner belåningsgraden för att sedan gradvis öka styrräntan.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon säger att det kommer bli 1929 igen då allt rasade 90%.

Denne någon har dock ingen som helst aning, precis som alla andra.

Självklart är det synd om dom som behöver sina pengar inom 5-10 år men ärligt talat borde inte dom pengarna legat på börsen överhuvudtaget. Samtidigt är jag glad, äntligen på 90-talister chansen att köpa in sig på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon säger att det kommer bli 1929 igen då allt rasade 90%.

Tog ju dock 3 år att ta sig ner, genom hela depressionen. De lärda tvistar väl fortfarande om ifall depressionen berodde på kraschen, eller tvärt om.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Då var det officiellt; Vi upplevde precis den historiskt sämsta enskilda börsdagen på Stockholmsbörsen (OMXSPI) i och med en nedgång på -11,1%. Sitter fortfarande still i båten men nog är det dystert och psyket ställs på prov! Det gäller att älta sina långsiktiga mål i huvudet och komma ihåg sin investeringsfilosofi!

https://omni.se/just-nu-storsta-borskraschen-i-modern-tid-sto...

Undrar hur de känns att sitta i båten när man förlorat mer pengar än vad man gått in med.

Jag tror -11,1% för majoriteten betyder att deras enorma vinst på aktiemarknaden vart något mindre bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Undrar hur de känns att sitta i båten när man förlorat mer pengar än vad man gått in med.

Lite det jag själv grubblar över. Trots att jag bara spekulerat på börsen en ganska kort tid så ligger jag fortfarande plus vilket är en stor tröst. Men men, det känns som att jag snart hamnar en del back.

Magkänslan sa att jag skulle sälja av det mesta i ~december vilket förstås hade varit trevligt. Men men, det är väldigt lätt att vara efterklok.

Permalänk
Medlem

@gabriel15:
Jag började med aktier/fonder november 2019.
I skrivande stund har jag förlorat all vinst och dessutom ca 15% av egna pengar. Svider lite.
Värst av allt är att jag inte vet hur jag bör agera framöver.
Vill köpa, men vet inte vad och vet inte när.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Undrar hur de känns att sitta i båten när man förlorat mer pengar än vad man gått in med.

Hur skulle man förlora mer än man satt in? Eller tänker du på att vinsten raderats? Ja det känns sådär Gissar att min totala vinst är raderad innan helgen. Men vem vet?

In other news; mitt senaste köp i kryssningsbranchen har inte gått kanonbra hittills kan jag meddela. Är back typ 61% på de pengarna.

Det kommer förmodligen fortsätta vara jäkligt skakigt på börsen tills kvartalsrapporterna för q1 börjar rulla in. Då får vi ett kvitto på hur illa det faktiskt går där ute. Ett hyggligt jack i inkomsterna lär vara inprisade vid det här laget, men det kan ju bli värre än väntat.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@gabriel15:
Jag började med aktier/fonder november 2019.
I skrivande stund har jag förlorat all vinst och dessutom ca 15% av egna pengar. Svider lite.
Värst av allt är att jag inte vet hur jag bör agera framöver.
Vill köpa, men vet inte vad och vet inte när.

Tips på bra ställe att i alla fall starta sin resa: https://rikatillsammans.se/

Permalänk
Medlem

@Woaini: Jo, tack, har lyssnat på ett antal avsnitt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

Kan bli intressant framöver att läsa snyfthistorier framöver från ljushuvuden som belånat sina aktier och nu får dem tvångssålda.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Hur mycket tror ni att det skulle hjälpa med ammorteringskrav på äldre lån? Typ 2-5% per år till ca 50% av lånet, i ett försök att få ner belåningsgraden för att sedan gradvis öka styrräntan.

Skulle det riskera att slå hårt mot den övriga konsumtionen med recession som följd? Många hushåll är högt belånade.

Permalänk
Medlem

Satte in X tkr idag. Att man förlorat pengar kan man inte riktigt säga eftersom jag har inte sålt några aktier. Min investeringshorisont ligger på 35 år. Jag kommer att avvakta USA, Ryssland, OPEC och EU beslut veckan som återstår samt kommande veckor innan jag sätter in ytterligare X tkr i omgångar upp till X tkr.

Annars ligger jag på minus 15 % på aktier eftersom jag började med det år 2019. Fonderna ligger massivt på plussidan fortfarande då jag haft dessa sen 10 år tillbaka.

I överlag så har mängden pengar jag har på börsen backat med 1/6 sen grafen tippade över för ett par veckor sen.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Kan bli intressant framöver att läsa snyfthistorier framöver från ljushuvuden som belånat sina aktier och nu får dem tvångssålda.

Hävstångseffekt kan uppnås på olika sätt. Låna är ett sätt.
Det handlar om lånegrad, ränta och risk. Det är förstås ingen bra idé att låna 900% av vad man själv går in med, och satsa allt på en bubblare.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

NYSE har rekylerat upp lite och är nu bara ner 4,5% mot nästan det dubbla strax efter öppning. Om det är tillräckligt för en rekyl i Stockholm imorgon är tveksamt...

Så fel man kan ha (igen). NYSE stängde på -9,6% efter att ha studsat lite halvhjärtat på ett tafatt försök till stimulans från Fed. Jag satsar ett kantstött äpple på fortsatt nedgång i Stockholm imorgon. Någon som vill syna?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.