Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Ryktas om ett F-Zero i någon form ska visas så hoppas du får rätt.

Jag hade inte haft något emot en remaster av GX med online multiplayer.

En GX remaster hade varit maffigt med förstås.

Skrivet av Squallie:

Ryktet är väl att det är "F-Zero 99" som ska släppas?

Hörde lite om dessa rykten med. Tetris 99 älskar jag mycket men lite fundersam på hur 99 konceptet fungerat här, lap times för utslagning kanske?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

men lite fundersam på hur 99 konceptet fungerat här, lap times för utslagning kanske?

Ja antingen att man efter varje varv slår ut dom med sämst tid det just det varvet, eller att man kör på placering på hela racet och isåfall kan man ju var 10e sekund eller liknande bara kicka ut dom som ligger sist.

Skulle ju kunna bli kul! Men gärna i F-Zero GX isåfall och inte F-Zero. xD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Vore ett sånt "monkey paw curls moment" om det är det enda f zero som kommer efter 20 år.

Alexa, spela despacito.

Permalänk

Hur barn"vänligt" är Mario RPG tro? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

I F-Zero X till N64 så fanns ju Death race där man skulle köra ihjäl alla andra och bli ensam kvar. Lite lagom kaos och rätt skoj med 60 skepp där, så jag tror nog F-Zero 99 kan bli kul på samma vis.

Själv hade jag hoppats på typ F-Zero GX HD eller nåt.. kanske nytt F-Zero till nya konsolen?

Stavfel
Permalänk
Medlem

Blev att skaffa ett år Nintendo Online igen, var något år sedan senast. F-Zero 99 fick mig att minnas hur kul Tetris 99 faktiskt var.

En del uppdaterade för att få igång mina Switchar, har två (eller egentligen 3) som ska cloudsynkas och uppdateras. Firmware 13.x till 16.x.

Inser att min launch Switch både fått stick drift samt kletiga styrspakar. Sånt är fortfarande bara att ta med Nintendo/Bergsala? Första gången jag upplevt det på en kontroll och då är det ju något som förekommer med alla konsolltillverkare. Förstår varför folk stör sig på det.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Hur barn"vänligt" är Mario RPG tro? 🤔

Beror på hur gammalt barnet är? Det är ju ett JRPG, ganska mycket dialog att ta sig igenom och sen turbaserad strid där man behöver vara en smula taktisk och gärna tajma attackerna.

Sen är det såklart bland det enklaste och snällaste JRPG man kan spela.
Ska jag dra till med något skulle jag säga att de klarar av det ensamma någon gång vid 8-10, beroende på barn. Bra engelska blir ju ett måste.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Ska till Japan och Tokyo nästa vecka. Ska besöka Nintendo world, några andra Nintendo eller ja Sony relaterade tips att se eller köpa?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Ska till Japan och Tokyo nästa vecka. Ska besöka Nintendo world, några andra Nintendo eller ja Sony relaterade tips att se eller köpa?

Ghibli World om du gillar deras filmer. Lite osäker på om det är något man bara kan ta sig till eller om man måste boka in sig i förväg: https://ghibli-park.jp/en/

Akihabara men det säger väl sig självt antar jag. Låter som en kul resa!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Ska till Japan och Tokyo nästa vecka. Ska besöka Nintendo world, några andra Nintendo eller ja Sony relaterade tips att se eller köpa?

I samma hus som Nintendo store (Shibuya Parco) finns även Capcom store, Jump store (One Piece mm), Pokemon store och ibland lite andra tillfälliga affärer. Capcom store tyckte jag var lite av en besvikelse som Resident Evil fan dock (rätt liten affär och mer Monster Hunter etc.).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av boogey:

Beror på hur gammalt barnet är? Det är ju ett JRPG, ganska mycket dialog att ta sig igenom och sen turbaserad strid där man behöver vara en smula taktisk och gärna tajma attackerna.

Sen är det såklart bland det enklaste och snällaste JRPG man kan spela.
Ska jag dra till med något skulle jag säga att de klarar av det ensamma någon gång vid 8-10, beroende på barn. Bra engelska blir ju ett måste.

Ja hon har ju precis börjat läsa svenska såå... Men tack för svar, va väl det jag befarade.

Permalänk
Skrivet av anders190:

Blev att skaffa ett år Nintendo Online igen, var något år sedan senast. F-Zero 99 fick mig att minnas hur kul Tetris 99 faktiskt var.

En del uppdaterade för att få igång mina Switchar, har två (eller egentligen 3) som ska cloudsynkas och uppdateras. Firmware 13.x till 16.x.

Inser att min launch Switch både fått stick drift samt kletiga styrspakar. Sånt är fortfarande bara att ta med Nintendo/Bergsala? Första gången jag upplevt det på en kontroll och då är det ju något som förekommer med alla konsolltillverkare. Förstår varför folk stör sig på det.

Om du är villig att göra det själv samtidigt som du ger den en uppgradering https://amzn.eu/d/3Wc1UHt

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av StuntmanMike:

Om du är villig att göra det själv samtidigt som du ger den en uppgradering https://amzn.eu/d/3Wc1UHt

Har du egna erfarenheter av dessa spakar?
Läser lite oroväckande recensioner om att de har problem med att spakarna ballar ur efter en kort tids användning.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Har du egna erfarenheter av dessa spakar?
Läser lite oroväckande recensioner om att de har problem med att spakarna ballar ur efter en kort tids användning.

Jag har en uppsättning hemma som inväntar installation, men jag köpte dem då jag blev rekommenderad av någon jag "litar på". Men precis som originalen så kan ju dessa bli dåliga. 🤷

Permalänk
Medlem

November

Känns helt klart som att release av "Switch 2" är max 1 år bort och reveal max 6-7 månader bort nu.
Man kan alltid hoppas på November reveal och launch april. Men tror vi får vänta ett par månader till ännu på reveal.

Permalänk
Skrivet av Belgaar:

November

Känns helt klart som att release av "Switch 2" är max 1 år bort och reveal max 6-7 månader bort nu.
Man kan alltid hoppas på November reveal och launch april. Men tror vi får vänta ett par månader till ännu på reveal.

Ja, änns som det alltid brukar läcka ut ett kodnamn och bekräftelse om att nästa konsol är påväg, innan de revealar den. Tidigast möjliga är väl reveal i kanske februari och release efter april, just iom att de sagt till sina investerare att de inte kommer släppa något under nuvarande fiscal year (som är fram tills tror det är antingen första eller sista mars nästa år).

Permalänk
Medlem

Känns fel att Super Mario Wonder inte ens har nämnts här.

Spelet är riktigt bra och rekommenderar det starkt!

Permalänk

Brukar inte konsoler släppas så de finns tillgängliga till julhandeln? 🤔

Permalänk
Medlem

Hej
Kommer att införskaffa mig ett switch till familjen och är osäker på vilken typ av Switch man ska köpa. Kommer 99% av tiden att användas kopplad till tv.
Vad är det för egentlig skillnad på v1, v2 och oled? Alla siffror mm säger mig inget om hur prestandan upplevs i spel.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hej
Kommer att införskaffa mig ett switch till familjen och är osäker på vilken typ av Switch man ska köpa. Kommer 99% av tiden att användas kopplad till tv.
Vad är det för egentlig skillnad på v1, v2 och oled? Alla siffror mm säger mig inget om hur prestandan upplevs i spel.
Mvh

2019-modellen (v2) har en uppdaterat systemkrets med lägre energiförbrukning och har därför ~50% bättre batteritid, och sen finns det även en 2021-modell där den enda nyheten är en ny förpackning. OLED använder samma systemkrets men med en bättre skärm. Sen finns även Lite som endast går att använda portabelt. Samtliga modeller har samma prestanda, så skillnaderna i spel är minimala.

Om du ska köpa en ny i butik och bara kommer använda den kopplad till TV så är det därför v2 som gäller, eftersom v1 inte längre säljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

2019-modellen (v2) har en uppdaterat systemkrets med lägre energiförbrukning och har därför ~50% bättre batteritid, och sen finns det även en 2021-modell där den enda nyheten är en ny förpackning. OLED använder samma systemkrets men med en bättre skärm. Sen finns även Lite som endast går att använda portabelt. Samtliga modeller har samma prestanda, så skillnaderna i spel är minimala.

Om du ska köpa en ny i butik och bara kommer använda den kopplad till TV så är det därför v2 som gäller, eftersom v1 inte längre säljs.

Tack då vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Har du egna erfarenheter av dessa spakar?
Läser lite oroväckande recensioner om att de har problem med att spakarna ballar ur efter en kort tids användning.

Trist om de inte funkar... Det är ju hall effect, så har varit sugen på att köpa själv.

Annars har jag bytt till såna här: https://japanspelshop.se/index.php?route=product/product&prod...

Ingen hall effect eller några godsaker alls, bara vanliga spakar. Men har fungerat utmärkt sen jag bytte och lite lägre pris.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hej
Kommer att införskaffa mig ett switch till familjen och är osäker på vilken typ av Switch man ska köpa. Kommer 99% av tiden att användas kopplad till tv.
Vad är det för egentlig skillnad på v1, v2 och oled? Alla siffror mm säger mig inget om hur prestandan upplevs i spel.
Mvh

- Om det ska spelas mest vid TVn så kör på V2 helt klart. Eftersom konsolen är snart 7 år gammal så kan jag föreslå att invänta Black Friday på 2.5 vecka. Detta blir sista stora julhandeln för Nintendo Switch, misstänker att den kommer rabatteras ut, speciellt med tanke på att kommande spel inte blir AAA titlar, utan man får nöja sig med dom spelen flesta spel som redan är ute.

Mycket tyder dock på att dom spel som ni köper kommer gå att spela på Nintendos kommande konsol nästa år, ifall det är något som ligger på agendan längre fram.

Permalänk
Skrivet av boogey:

Trist om de inte funkar... Det är ju hall effect, så har varit sugen på att köpa själv.

Annars har jag bytt till såna här: https://japanspelshop.se/index.php?route=product/product&prod...

Ingen hall effect eller några godsaker alls, bara vanliga spakar. Men har fungerat utmärkt sen jag bytte och lite lägre pris.

Denna är ju ett alternativ som jag blev sugen på efter att ha sett RFP ta upp den i en video.
https://crkd.gg/

https://youtu.be/8we6TRsgJVQ?si=3zxHvdvj6JUdEeTM

Permalänk
Medlem

Lyckas inte få något surround ur min Switch OLED. Konsolens inställning TV Sound har alltid varit Automatic och har fungerat tidigare, men oklart om den då faktiskt levererade surround eller föll tillbaka på färre kanaler. Nu kommer inget ljud alls med Automatic/Surround men ger ljud vid byte till Stereo/Mono.

Konsolen är köpt för ett år sedan men har använts förhållandevis lite och då oftast som handheld. Övrig hårdvara har inte ändrats alls senaste året, men löpande firmwareuppdateringar har installerats vilket förstås kan ha ställt till något.

Har en LG C2 65" med en Sonos Arc ansluten via eARC. HDMI Input Audio Format är satt till Bitstream, Digital Sound Output till Pass Through. De andra inställningarna (PCM respektive PCM eller Auto) verkar inte göra någon skillnad.

Gissar att det måste finnas många andra här som har Switch, modernare LG TV och ljud ut via ARC. Fungerar 5.1 PCM för er? Ganska säker på att det har fungerat tidigare från PS5, men tappade ofta centerkanalen av någon anledning så bytte till Dolby Digital som aldrig strulat. Tyvärr stödjer inte Switch någon annan codec…

Korspostat i Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Medföljer det något spel när man köper en Nintendo Switch?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Medföljer det något spel när man köper en Nintendo Switch?

Köper du en bundle, ja. Köper du bara konsolen, nej.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Medföljer det något spel när man köper en Nintendo Switch?

Inga spel medföljer normalt, men det finns ett gäng gratisspel på eShop:
https://www.dekudeals.com/games?filter%5Bprice_range%5D%5Bmin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bovinejoni:

Tjena!

Äntligen gjort slag i saken och köpt en nintendo switch oled för att spela metroid, zelda och mario. Aldrig spelat det tidigare och blev lite förvånad av hur "laggigt" spelen går när man kör idockad mot TV. Är det normalt att spelen går i vad som upplevs som 20-30fps, med ganska mycket input-lag?

Har en LG OLED TV där jag kör "gaming"-mode, men testat olika inställningar med samma resultat. Vet att konsollen är gammal och ganska klen, men är väldigt märkbar input-lag.

Alla tips välkomna!

Se till att ha Game Mode på. Annars blir det extremt mycket inputlagg.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.