Spotify summerar året med "Year in music"

Permalänk
Melding Plague

Spotify summerar året med "Year in music"

Med 75 miljoner användare världen över sitter Spotify på rejäl statistik runt musiklyssnande. Nu sammanställer tjänsten användarnas vanor i personliga, interaktiva, montage.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde inte frågan vara en flervals fråga? Lyssnar själv på flera olika tjänster.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Ninja-ändrade det!

Permalänk
Medlem

61K lyssnade minuter i år

Permalänk
Medlem

80,000 minuter, var lite mer än jag trodde det skulle bli, men får åtminstone ut värdet av premium dock

Permalänk
Medlem

Får vi en marknad där man behöver 4-5 olika streamingtjänster för att konsumenterna ska kunna få en full bredd av musik/film tror jag att piratkopieringen kommer att gå upp igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror jag gillar metal

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

Med 52.000 minuter ligger jag i lä va.

#Indietronica

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

Tror jag gillar metal

Är det spotify? Finns det nått vettigt att lyssna på där? var flera år sen jag testade spotify för det var ju bara fjortispop där.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

83.000 minuter, känns ganska lagom det är typ 4h per dag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att se statistik över vad som har lyssnats på. Blev dock inte förvånad över vilka artister och låtar som spelats mest, däremot hur mycket jag lyssnat totalt på Spotify i år, 65.000 minuter! Hade jag inte förväntat mig! Kanske är lite jämfört med andra men personligen så gör dessa 65.000 minuter värt sina 99kr/mån.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Den där siten kändes värre än en flash-site från tidigt 2000-tal, jag klarade inte mer än två scrollningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Är det spotify? Finns det nått vettigt att lyssna på där? var flera år sen jag testade spotify för det var ju bara fjortispop där.

Ja det är spotify, finns massor av metal musik. Kört spotify för rock och metal i ca 5 år, hittar ständigt nya artister

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Minst sagt intressanta siffror som kom fram. Kanske man faller inom någon sorts form av musikberoende med 141 000 minuter

Permalänk

Tidal all the way. Lossless är enda alternativet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Tror jag gillar metal

Haha jag fick typ samma resultat Lite andra subgenrer men annars var det bara metal för mig med

Skrivet av kaya:

Är det spotify? Finns det nått vettigt att lyssna på där? var flera år sen jag testade spotify för det var ju bara fjortispop där.

Det finns väldigt mycket där. Dom har även fått in en del större band inom metal och rock nu. Såsom Rammstein och AC/DC.
Men sen finns det massor med mindre band. Har hittat bandtips på olika sidor, sedan kollat om dessa band fanns på spotify och de flesta finns faktiskt.

Dock finns ju inte allt.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Haha jag fick typ samma resultat Lite andra subgenrer men annars var det bara metal för mig med

Det finns väldigt mycket där. Dom har även fått in en del större band inom metal och rock nu. Såsom Rammstein och AC/DC.
Men sen finns det massor med mindre band. Har hittat bandtips på olika sidor, sedan kollat om dessa band fanns på spotify och de flesta finns faktiskt.

Dock finns ju inte allt.

kan typ 2 sub-genres till metal, efter att ha sett min lista så fick jag ett "jaha det är sån musik jag gillar" moment haha

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Kul att se vad man lyssnar på. Lite spännande att de fem låtar jag lyssnat på mest i år inte kommer från något av de album jag lyssnat på mest, och inte heller av någon av de artister jag lyssnat på mest.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

Ja det är spotify, finns massor av metal musik. Kört spotify för rock och metal i ca 5 år, hittar ständigt nya artister

Skrivet av Xyze:

Haha jag fick typ samma resultat Lite andra subgenrer men annars var det bara metal för mig med

Det finns väldigt mycket där. Dom har även fått in en del större band inom metal och rock nu. Såsom Rammstein och AC/DC.
Men sen finns det massor med mindre band. Har hittat bandtips på olika sidor, sedan kollat om dessa band fanns på spotify och de flesta finns faktiskt.

Dock finns ju inte allt.

Drog ner det igen och kollade och det fanns ju faktiskt riktigt mycket som är bra

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur Spotify kategoriserar musiken. Jag började mitt år med Major Parkinson, Triakel och Fiddler's Green. Major Parkinson är även mitt mest spelade band för året följt av Triakel och Korpiklaani. Sedan kommer Ultima Thule och Tommys.
När jag sedan ser min lista över mest spelade genrer ser den ut så här:
1. Hatecore
2. Dansband
3. Nashville Sound
4. Viking Metal
5. Classic Swedish Pop

Aldrig hört talas om Hatecore, googlesökning ger wiki-artiklar om White Power Music och Nazi Punk. Möjligtvis att Ultima Thule felaktigt har märkts som Hatecore, men det borde inte göra så att hatecore är min mest spelade genre.
Vad kategoriseras Major Parkinson som på spotify om deras genre(experimentell/progressiv rock) inte ens finns med på listan över mina mest spelade genrer?
Triakel är folkmusik, vilket jag lyssnar på rätt ofta. Ändå är folkmusik inte ens med i listan över genrer heller.

Detta förklarar dock inte varför min "veckans tips"-lista alltid är full av norsk country, raggarrock och generellt oseriös musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AgentDinozzo:

83.000 minuter, känns ganska lagom det är typ 4h per dag

Skickades från m.sweclockers.com

Då vann du över mina 81 000 minuter

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Då vann du över mina 81 000 minuter

Nja, det är ganska lika, det är bara en låt mer per dag som jag lyssnat på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Orka byta när man ändå har allt på Spotify liksom...

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

Kanske borde dra ner på mitt spotifylyssnande. Hade visst 110 000 min. Aja det är ju valuta för pengarna iallafall

Visa signatur

System:
Fractal Design Define R5 || Asus Z97-A || Intel Core i7 4790k || Asus strix GeForce GTX 970 || Ballistix sport 2x8 GB || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 850 EVO 250 GB

Permalänk
Medlem

Tror att de där 99 riksdalerna man spenderar per månad är rätt värda ändå

EDIT: Råkade skriva fel adress till bilden

Permalänk
Medlem

13 tusen minuter
895 olika artister
1626 olika låtar

Ligger garanterat i lä jämfört med alla andra på SweC

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Lyckades skrapa ihop hela 163 000 minuter iår eller 113 dagar

Permalänk
Medlem

Varvar med musikappen i telefonen och kör bara foobar hemma, så detta säger väl inte så mycket.

24k minuter
931 olika artister
4213 olika låtar

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

jag stängde mitt spotify konto i år.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

Spotify gratis duger för mig bara kolla in ny musik. Sen laddar jag ner den i hög kvalité.
Tycker programmet ser gräsligt ut. Föredrar mer ett clean interface som foobar2000 - på datorn sim är kopplad till en stereo för 40k.