Spel i Steam OS presterar avsevärt sämre än med Microsoft Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag är inte förvånad. Prestandan i Windows/DirectX har optimerats och under många år tillsammans med speltillverkare. Samtidigt är det endast 1% eller liknande som spelar på Linux med Steam, inte lätt att optimera drivrutiner m.m. då.

Lägg på det faktum att DX12 kommer med en massa prestandaförbättringar så är SteamOS stendött.

Ja, det skulle väl du älska. Ge MS monopol på allt.

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Tråkigt att det är sämre prestanda men som backfeed sa så är det kanske inte det bästa testet.

Något som är positivt dock är att prestandan fortfarande är bättre än konsolerna

som fortfarande kostar betydligt mindre

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingKiwibird:

som fortfarande kostar betydligt mindre

Inte i längden, även efter en kortare tid vill jag påstå.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Jag är inte förvånad. Prestandan i Windows/DirectX har optimerats och under många år tillsammans med speltillverkare. Samtidigt är det endast 1% eller liknande som spelar på Linux med Steam, inte lätt att optimera drivrutiner m.m. då.

Lägg på det faktum att DX12 kommer med en massa prestandaförbättringar så är SteamOS stendött.

*** raderat ***

Vi får se vad Vulkan för med sig. Men inte heller jag är optimistisk såvida inte AMD eller Nvidia tar tag i Linux utvecklingen.

§ 1.2 - onödigt
Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Att detta inte skulle realistisk, varför inte? Du har begränsningar som slås i taket när man inte anpassar spelmotorn för ett gränsnitt.

Vad menar du med gränssnitt? Det lager som brukar sitta ovanför APIt? För det är ju i princip ingen som anpassar motorn för ett specifikt API (ja, förutom Valve verkar det som nu). Både Unreal, Torque, IDTech och Unity gör likadant och det är att man skriver ett lager ovanför grafik-APIt så denna är lätt byta ut mot ett annat API utan att man behöver göra några ändringar i koden som anropar lagret. Men det kanske var det du syftade på.

Hur som helst så tycker jag det låter märkligt med 25% försämrad framerate för att man använder en wrapper. Det är ju inte idioter som jobbar på Valve och Wine använder ju precis som du säger också en wrapper men utan samma prestandaproblem. Det är inte raketforskning direkt och det går ju inte att göra på så otroligt många olika sätt. Och kunde Dynamix göra det på 90-talet med ytterst begränsade resurser så borde fasen Valve kunna det också. Nä, luktar beta-release lång väg.

Tack för länkarna!

Permalänk

Tycker det är mer intressant att dom bara visar resultat från obskyra upplösningar.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Vi kan ju tacka AMD för att Mantle förmodligen gett oss DIrectX12, och Vulkan.

Har du källa på att MS inte hade börjat med utveckla DX12 innan Mantel fanns? (Tvivlar starkt på det)
Om du inte har det så är det nog bättre att du tackar Microsoft som skapade DX12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Har du källa på att MS inte hade börjat med utveckla DX12 innan Mantel fanns? (Tvivlar starkt på det)
Om du inte har det så är det nog bättre att du tackar Microsoft som skapade DX12.

Vad trodde större delen av Swec när DX12 visade sig vara ett stort försök att minska overhead och risken för att processorer flaskhalsar, efter att mantle hade gjort samma sak ett bra tag innan?
Det var därför jag sade "förmodligen". Jag var inte ensam om att 'förmoda' det då som sagt.
Nåväl, låt oss säga att det inte var tack vare mantle, överhuvudtaget. Jag kan tänka mig det också, även om det inte verkar vara ett sammanträffande.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Flopp! Spelmaskin som presterar dåligt i spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Vad trodde större delen av Swec när DX12 visade sig vara ett stort försök att minska overhead och risken för att processorer flaskhalsar, efter att mantle hade gjort samma sak ett bra tag innan?
Det var därför jag sade "förmodligen". Jag var inte ensam om att 'förmoda' det då som sagt.
Nåväl, låt oss säga att det inte var tack vare mantle, överhuvudtaget. Jag kan tänka mig det också, även om det inte verkar vara ett sammanträffande.

Jag säger inte att du har fel, jag bara frågade om du visst något mer om det. Jag har bara svårt att tro att MS inte hade en susning om att man borde jobba på att minska overhead. Det är fullt möjligt att Mantle påskyndade processen men det skulle kommit för eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Reborn har ju varit en riktig fail dock. Ända sedan Reborn kom så har jag fått sämre ping, slumpmässigt stutter och betydligt fler buggar. T.ex måste jag starta med launchoption "-DX11" för att spelet ska starta överhuvudtaget, om jag är inne i inställningar och sedan ska gå tillbaka till menyn eller "home" så att säga så kraschar spelet. Om jag är inne i en match/spectatear och trycker på pilen i vänstra hörnet för att komma till menyn så fryser spelet i några sekunder. Buggar som gör att ibland när jag trycker på en ability så händer ingenting alls, många gånger så stannar heroen även om jag klickat att jag ska gå någonstans, ibland vänder sig heroen om helt utav sig självt (nej jag råkar inte trycka på minimappen). Att det är aningen sämre fps nu i Linux är inte konstigt med tanke på alla andra problem som finns nu. Innan Reborn så fick man ungefär samma fps i Linux som i Windows. Notera även att alla felen som jag nämnt händer för andra jag spelar med också.

Underligt, kan inte säga att reborn fungerar bättre än gamla klienten för mig heller, men tror inte att jag stött på något av de problem du beskriver (med undantag för prestanda/stutter osv, som jag inte kan bedöma då jag tills alldeles nyligen kört på intel hd. Och dx11 då jag ej bytt till w10 på main-burken).

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag säger inte att du har fel, jag bara frågade om du visst något mer om det. Jag har bara svårt att tro att MS inte hade en susning om att man borde jobba på att minska overhead. Det är fullt möjligt att Mantle påskyndade processen men det skulle kommit för eller senare.

Han har rätt, det är AMD's förtjänst (med hjälp av Mantle) att Microsoft skapat DX12. För bara två och ett halvt år sen ryktades det ju att DirectX inte skulle utvecklas vidare (kolla http://www.sweclockers.com/nyhet/16811-amd-det-blir-inget-dir... t.ex.).

Vill även minnas att AMD själva sagt att dom såg Mantle mest som en spark i arslet på Microsoft för att få dom att sätta igång och göra ett ordentligt API. Skulle gärna länka det med men det var väldigt länge sen jag läste det så det kan nog bli svårt att hitta.

edit: Hittat denna, verkar vara något i den stilen: http://www.fudzilla.com/news/graphics/37160-amd-says-the-futu...

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Inte i längden, även efter en kortare tid vill jag påstå.

Vad skulle bli dyrare i längden?

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingKiwibird:

Vad skulle bli dyrare i längden?

Inte dyrare, men konsolernas priser stagnerar ofta under långa perioder till skillnad från PC-hårdvara som ständigt sjunker i pris och därmed blir mer prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Den kritik jag sett rörande detta är att de borde ha testat med senaste generationens hårdvara också. Chansen finns t.ex. att Linuxdrivarna är bättre optimerade för modern hårdvara. Men det är bara spekulation.

Hur som helst så är det ett alldeles för begränsat test för att dra några större slutsatser.

Om du på fullt allvar tror att kraftfullare hårdvara bryggar detta gapet och verkligen tycker att man inte kan dra slutsatser av detta test så förstår inte jag hur du resonerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag säger inte att du har fel, jag bara frågade om du visst något mer om det. Jag har bara svårt att tro att MS inte hade en susning om att man borde jobba på att minska overhead. Det är fullt möjligt att Mantle påskyndade processen men det skulle kommit för eller senare.

Du har rätt som frågar, mitt inlägg var meningslöst bortsett från att jag faktiskt tror att mantle "gav microsoft en spark".
Hursomhelst, trevligt att det händer någonting.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Inte dyrare, men konsolernas priser stagnerar ofta under långa perioder till skillnad från PC-hårdvara som ständigt sjunker i pris och därmed blir mer prisvärt.

Så hur lång tid innan man kan bygga en dator med reparationsgaranti från försäljaren för samma pris som ett ps4? Det går inte idag i alla fall

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingKiwibird:

Så hur lång tid innan man kan bygga en dator med reparationsgaranti från försäljaren för samma pris som ett ps4? Det går inte idag i alla fall

Om man ska bygga en dator är det väl klart man inte får reparationsgaranti från försäljaren, du får garanti på de enskilda komponenterna (vilket i min åsikt är mycket bättre för då slipper man vara utan dator i de månader de lätt kan ta när man lämnar in en dator för reparation, går mycket snabbare att byta en komponent).
Det är ingen tidsfråga, så har det alltid varit och jag tror det kommer förbli så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingKiwibird:

Vad skulle bli dyrare i längden?

Spelen är markant dyrare. Sedan kostar väl online funktionen på Xbox och även PS4 om jag inte missminner mig?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Source-motorn/spelen kör inte Wine utan har ett eget D3D>OGL-översättningslager.

https://github.com/ValveSoftware/ToGL

Togl är bara en presentation inte vad exakt de kör. Inte sagt heller att de kör Wine men de gör samma sak, en wrapper som hämtar upp D3D calls och gör om dessa till OpenGL. Shaders kompilerar de vid startup och ibland vid runtime dock är detta ganska prestandakrävande i OpenGL då det skapar stalls.

Detta gör att du har ett extra lager av overhead, inte tal om kod som egentligen inte är anpassad för OpenGL vilket ger ganska dålig spelupplevelse.

Skrivet av Curik:

Vad menar du med gränssnitt? Det lager som brukar sitta ovanför APIt? För det är ju i princip ingen som anpassar motorn för ett specifikt API (ja, förutom Valve verkar det som nu). Både Unreal, Torque, IDTech och Unity gör likadant och det är att man skriver ett lager ovanför grafik-APIt så denna är lätt byta ut mot ett annat API utan att man behöver göra några ändringar i koden som anropar lagret. Men det kanske var det du syftade på.

Hur som helst så tycker jag det låter märkligt med 25% försämrad framerate för att man använder en wrapper. Det är ju inte idioter som jobbar på Valve och Wine använder ju precis som du säger också en wrapper men utan samma prestandaproblem. Det är inte raketforskning direkt och det går ju inte att göra på så otroligt många olika sätt. Och kunde Dynamix göra det på 90-talet med ytterst begränsade resurser så borde fasen Valve kunna det också. Nä, luktar beta-release lång väg.

Tack för länkarna!

Detta händer bara på pappret. Sedan har du specifika calls för olika D3D versioner, olika OS samt olika hårdvara för att exempelvis gå runt problem i drivrutiner eller optimera för hårdvara. IDTech kör OpenGL rakt av vad jag kan minnas även på Windows.

Wrapper gör att den väntar på ett call för D3D och försöker sedan göra något liknande för OpenGL. Problemet är att du inte får direkt anpassad kod för hur OpenGL vill ha det. D3D hanterar och följer sin väg och OpenGL sin egen. Det kräver olika shaders samt hanterar dessa på olika sätt. Sedan har du också att företag kör en target på OpenGL 3.0 istället för senare då det är ett säkert kort för att fungera både på Linux men också Mac.

Exempelvis D3D tycker om att kompilera shaders on the run, gör du något liknande i OpenGL så kommer du få stalls och stuttering. Det är nu när Linux fått lite slag på axeln där det kommer mer platformagnostiska grafikmotorer allt tidigare har varit hårt knutet mot D3D. Unity har fortfarande uselt stöd för OpenGL och är också orsaken till den dåliga prestanda man ser på alla Unity spel på Linux. Unreal Tournament 4 kör på senaste Unreal motorn men fortfarande är exempelvis bara OpenGL 3.x som standard istället för 4 samt mycket efter D3D versionen när det kommer till prestanda.

Sedan kan du lägga på grafikdrivrutiner där alla senaste spel som kommit till Linux (Alien Isolation, Shadow of mordor, mm) kommit med disclaimers att de inte har stöd för AMD drivrutiner utan bara Nvidia, vilket är också resultatet varför alla Steam Machines är Nvidia baserade för inte nog att OpenGL är lite annorlunda mot D3D så har du också problemet att OpenGL skiljer sig mellan AMD, Intel, Nvidia. Skriver du kod så kan den funka på Nvidia men inte på tidigare och tvärtom.

Sedan för att ta upp igen, Wine har extrema prestandaproblem. Wine har fortfarande bara stöd för D3D9 (10an borde bli klar mot slutet av året). Wine är väldigt CPU tungt och har ingen trådning alls när det kommer till OpenGL, CSMT (Commandstream multithreading) var ett steg men stannade av då de behövde skriva om ganska mycket för D3D10+ lär komma efter. Hjälper inte heller att det är bara ca 2 personer som sitter på D3D programmeringen, vilket också är svaret varför de är så efter.

http://boilingsteam.com/codeweavers-on-dx11-in-wine-steam-mac...

Skrivet av anon5930:

Jag är överlag positiv till det mesta som gynnar Linux-distros spelmässigt så Valves Linux-satsning har jag inget emot, även om jag personligen föredrar GOG tack vare DRM-fria stödet. De som hyllar Valve för att de "räddar" Linux gör det på lite osäkra grunder i mitt tycke, ett öppet system borde inte räddas av en låst mjukvarulösning.

Min kritik gäller främst SteamOS och speciellt Steam Machine. Steam Link tycker jag är vettig då det istället är en extender för befintlig dator som kör Steam. Relativt riskfri produkt.

När vi ser till Linux-distributioner där användaren väljer att köra Steam och vill spela så är inte ansvaret helt Valves längre. Men då de troligen kommer gynnas mest av att fler börjar använda Linux så har de fortfarande ett stort ansvar att se till att allt fungerar som förväntat. Jag tycker ändå att tre år borde vara tillräckligt för att ha fått bättre stöd bland spelföretag och hårdvaruutvecklare men detta lämnar ändå en hel del att önska. Samtidigt kan det väl bara bli bättre med förstås.

Valve har haft en vana att låta andra göra jobbet. De marknadsför inte Steam speciellt mycket utan det får spelföretag som publicerar sina spel på tjänsten istället göra. Valve skapar nya sätt att tjäna pengar men jobbet utförs oftast av andra medans Valve drar in pengarna. Spelutvecklingen har mer eller mindre avtagit helt. Vill de ha något spel låter de någon extern studio göra jobbet. En del projekt är lovande, Linux-satsningen är jag egentligen för även om jag inte gillar låsta system vilket Steam trots allt är. VR-satsningen är också lovande. Steam Link känns vettig om man ser den som en extender till befintlig speldator.

SDL har inget med Valve att göra vad jag kan se, förutom att den som varit med och skapat det senare började jobba för Valve.
Vad gäller Vulkan ligger nog AMD bakom mycket av arbetet då det grundar sig på Mantle. Men Valve har garanterat varit delaktiga i någon mån med såklart.

Min kritik står kvar och fyllt ut lite ovan då det var lite otydligt kanske exakt vad jag kritiserade. Men jag tycker ändå att man kan förvänta sig mer av Valve då tre år ändå är ganska lång tid och att de borde ha insett redan från början att spelföretagen och hårdvarutillverkarna kommer bli svåra att få med sig när det inte finns någon marknad. Resultatet ser vi idag, även om det finns lite mer AAA-titlar än jag räknade med när SteamOS / Steam Machine presenterades.

Jag körde för övrigt Linux (främst Ubuntu/Kubuntu) primärt från 2004 till 2008 då jag tillslut gav upp och återvände till Windows. "Year of Linux"-snacket under alla år och insikten om att inget händer fick mig att ledsna, dual-bootade ett tag och blev helt Windows sen. Vill gärna ha tillgång till spel.
Nu ser det lite bättre ut nu men inte en chans att jag byter tills den dag vi får ett bredare spelstöd i Linux-distros och då också spel utanför Steam. Men vem vet vart vi är tre år framåt förvisso.

Problemet ligger så som jag ser det att spelutvecklare väljer Linux väldigt sent i utvecklingen. Dying Light portades av _2_ personer några månader innan lansering och WB tyckte att det bra nog och släppte klossen på Steam. (spelet startar inte sen launch för mig). Alla spel vi ser på Steam för Linux är i princip Unity där utvecklaren allt behöver göra är "press x to release for Linux". Resterande spel är Witcher 2 (som är princip wine) och sedan Feral Interactive som fick upp ögonen för Linux pga Valves satsning och börjat göra ports, även om med bara Nvidia stöd men också kanske inte bästa prestandan.

Utvecklare gör spel för Windows som är D3D baserade, 70% in i utveckling hör sedan chefen Linux buzzwords och tydligen väldigt lätt att porta för. Här står de inför 3 val. Snabb portning inhouse, Dyr portning inhouse eller bara låta någon annan göra jobbet. Vi vet själva vilket händer.

Kort som jag ser problemet på Linux;
Drivrutiner som hamnar efter (speciellt AMD som hinner knappt efter på D3D i Windows).
Företag ser svårt att utveckla för Linux då distros är förvirrande.
Linux inte lönsamt att porta till.

Hur dåliga är drivrutinerna?
Nvidia; har ingen SLI support, deras Optimus stöd har bara börjat (kräver in/ut loggning för att aktivera kortet). Överclockning fanns inte fram till något år sedan. Kontrollpanelen för Nvidia saknar allt som Windows varianten kommer med. De tar även bort stöd för fler än 3 skärmar för att Windows versionen inte klarade av detta. Tearing är något Nvidia ger upp då deras hårdvara är "annorlunda" och går inte fixa.

AMD; Klarar knappt av att lansera drivrutiner för att ha support för Ubuntu (som släpps vart 6e månad), Crossfire är att glömma, OpenGL support finns bara på pappret då det knappt klarar av att köra desktop utan att hänga sig och hela systemet i infinite loops. Mouse corruption som vi hörde så många år sedan på Windows var kvar för något år sedan jag senaste testade multiskärm med AMD.

Körde du en OpenGL kodsnutt på Nvidia och sedan körde samma på AMD så hängde sig datorn plötsligt.

Artiklar om AMD drivrutiner:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTg1MzM
https://www.gamingonlinux.com/articles/looks-like-shadow-of-m...
http://news.softpedia.com/news/alien-isolation-to-land-on-lin...

Vad har hänt de senaste 3 åren sen första Linux satsningen från Valve.

  • Valve börjar satsa på Linux, första de gör är skapa Steam Runtime som kommer med programvara tillsammans som alla spel kan använda, detta gör att speltillverkare siktar mot Steam istället för att bry sig om olika distar.

  • Valve samt flera ser att OpenGL har sina problem som dras efter begynnelse och behöver kapa sin bakåtkompatibilitet och börja färskt. AMD lär aldrig få igång deras OpenGL prestanda lika bra börja från nytt där drivrutinerna inte spelar så stor roll längre. Mantle goes Vulkan.

  • Valve går med Khronos group samt börjar sponsra OpenSource projekt (LunarG) för att förbättra situatuionen för mesa.

  • AMD lägger fram Mantle i Khronos group som blir starten för Vulkan, som riktar sig mot prestanda medans OpenGL blir för utvecklare som inte vill skriva 700 rader kod för att visa ett simpelt fönster.

  • Valve ser att det finns stora problem när det kommer till utvecklarverktyg för OpenGL mot exempelvis D3D och börjar samarbeta med Rad Games för att implementera först program för OpenGL men nu senare verktyg som följer med Vulkan SDK.

  • Valve lanserar en "spelkonsol" vilket får upp ögonen för andra spelföretag om att kanske ta upp Linux i mötesrummet ännu en gång.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Tack Commander för en bra genomgång. Jag hoppas ni andra läser och begrundar (kräver dock att man tar ut huvudet från r*ven )

Största problemet är inte drivrutiner, inte i nvidias fall åtminstone, det har snarare att göra med att OpenGL != direct3d. Grafik är svårt, det kräver mycket kunskap för att göras bra och det hade säkerligen underlättat om direct3d och opengl fungerade likadant...

Vill vi ha öppna standarder och spel som fungerar på alla plattformar? Om svaret är ja så kommer det kanske kosta något i början men det är det enda rätta och den enda hållbara vägen framåt! Ta ställning!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Togl är bara en presentation inte vad exakt de kör. Inte sagt heller att de kör Wine men de gör samma sak, en wrapper som hämtar upp D3D calls och gör om dessa till OpenGL. Shaders kompilerar de vid startup och ibland vid runtime dock är detta ganska prestandakrävande i OpenGL då det skapar stalls.

Detta gör att du har ett extra lager av overhead, inte tal om kod som egentligen inte är anpassad för OpenGL vilket ger ganska dålig spelupplevelse.

Hade de kört Wine eller Winelib så hade du sett det på binärerna. Aka betyder also known as. ToGL utvecklade de under flera år och skrev/gjorde också flera presentationer. De sitter inte och utvecklar något i 4 år på 3 plattformar bara för att köra som demo. Git-dumpen är i princip vad de använder i DOTA2 (innan reborn) och TF2. Source 2 är helt enkelt en annan motor och den kör ingen wrapper.

Hade någon väntat sig något annat än att prestandan skulle lida? Grejerna är inte utvecklade för plattformen i åtanke, OGL är en eftertanke för de flesta spel, spelmotorerna som har stöd har inte lagt ner något massivt arbete, grafikkortsdrivrutinerna är inte bra och Valves arbete har inte räckt hela vägen och har inte producerat tillräckliga resultat än, har inte nått fram. Men att gnälla på att OGL4.X inte stöds blir larvigt när varken Mesa eller OS X har stöd för det. Att peka på Lokiportar gör ingen nytta heller, hela det upplägget har sådana brister. Låt utvecklarna och spelmotorleverantörerna porta själva. Hela upplägget med SteamOS gör det också svårt, det blir bara en distro som sen ska köras på vanliga standardkomponenter i alla möjliga konfigurationer där ingen kommer ta ansvar för regressioner vid nya releaser. De kunde gott ha väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hade de kört Wine eller Winelib så hade du sett det på binärerna. Aka betyder also known as. ToGL utvecklade de under flera år och skrev/gjorde också flera presentationer. De sitter inte och utvecklar något i 4 år på 3 plattformar bara för att köra som demo. Git-dumpen är i princip vad de använder i DOTA2 (innan reborn) och TF2. Source 2 är helt enkelt en annan motor och den kör ingen wrapper.

Hade någon väntat sig något annat än att prestandan skulle lida? Grejerna är inte utvecklade för plattformen i åtanke, OGL är en eftertanke för de flesta spel, spelmotorerna som har stöd har inte lagt ner något massivt arbete, grafikkortsdrivrutinerna är inte bra och Valves arbete har inte räckt hela vägen och har inte producerat tillräckliga resultat än, har inte nått fram. Men att gnälla på att OGL4.X inte stöds blir larvigt när varken Mesa eller OS X har stöd för det. Att peka på Lokiportar gör ingen nytta heller, hela det upplägget har sådana brister. Låt utvecklarna och spelmotorleverantörerna porta själva. Hela upplägget med SteamOS gör det också svårt, det blir bara en distro som sen ska köras på vanliga standardkomponenter i alla möjliga konfigurationer där ingen kommer ta ansvar för regressioner vid nya releaser. De kunde gott ha väntat.

Igen förstår inte vad du försöker komma med Wine i denna diskussion då inget jag sagt säger att de kör Wine, samt att jag redan har skrivit att Source 2 inte kör detta och är deras ända motor med native OpenGL.

ToGL
This most likely won't build by itself and is provided as-is and completely unsupported. Feel free to use it for your reference, incorporate it into your projects or send us modifications.
Sista commit Mar 11, 2014

Angående gnället på att OGL 4.x inte stöds är för att bland annat Nvidia varit ganska snabba med att implementera flera optimiseringar i OpenGL för att förbättra prestandan som både AMD, Nvidia och Valve har pratat om på olika konferenser redan.
http://blogs.nvidia.com/blog/2014/03/20/opengl-gdc2014/

Meningen med SteamOS är bara att Valve får kontroll över sin distro, i största mening stängda drivrutiner för Nvidia och AMD. Ubuntu har planerat ett tag nu (kanske även implementerat det) att kunna få ner senaste Nvidia drivrutin via deras standard repo. Men det är inget folk får out of the box. Andra saker var också att de skeppar en patchad version av XPAD kernel modul för bättre support av X360 kontrollern.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Ja, det skulle väl du älska. Ge MS monopol på allt.

Det är inte så konstigt om de som presterar bäst mjukvara också får monopol. Det är verkligheten, många lever dock i en drömvärld här "nu rör det på sig, Linux som spelplattform är på stark uppgång!". Fel.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pAcKiE:

Spelen är markant dyrare. Sedan kostar väl online funktionen på Xbox och även PS4 om jag inte missminner mig?

Du glömmer det som kan göra PC-spel dyrare, konsollspelen som köps i retail/boxat format går faktiskt att sälja vidare vilket gör att du kan få tillbaks pengar på ditt köp. Eller byta, låna ut eller vad du nu vill göra med spelet.
Med Steam är spelet låst till ditt konto och du kan inte sälja, byta bort eller låna ut spelet till någon annan. Pengarna du betalat är bortkastade.

Skrivet av Commander:

Problemet ligger så som jag ser det att spelutvecklare väljer Linux väldigt sent i utvecklingen. Dying Light portades av _2_ personer några månader innan lansering och WB tyckte att det bra nog och släppte klossen på Steam. (spelet startar inte sen launch för mig). Alla spel vi ser på Steam för Linux är i princip Unity där utvecklaren allt behöver göra är "press x to release for Linux". Resterande spel är Witcher 2 (som är princip wine) och sedan Feral Interactive som fick upp ögonen för Linux pga Valves satsning och börjat göra ports, även om med bara Nvidia stöd men också kanske inte bästa prestandan.

Utvecklare gör spel för Windows som är D3D baserade, 70% in i utveckling hör sedan chefen Linux buzzwords och tydligen väldigt lätt att porta för. Här står de inför 3 val. Snabb portning inhouse, Dyr portning inhouse eller bara låta någon annan göra jobbet. Vi vet själva vilket händer.

Kort som jag ser problemet på Linux;
Drivrutiner som hamnar efter (speciellt AMD som hinner knappt efter på D3D i Windows).
Företag ser svårt att utveckla för Linux då distros är förvirrande.
Linux inte lönsamt att porta till.

Hur dåliga är drivrutinerna?
Nvidia; har ingen SLI support, deras Optimus stöd har bara börjat (kräver in/ut loggning för att aktivera kortet). Överclockning fanns inte fram till något år sedan. Kontrollpanelen för Nvidia saknar allt som Windows varianten kommer med. De tar även bort stöd för fler än 3 skärmar för att Windows versionen inte klarade av detta. Tearing är något Nvidia ger upp då deras hårdvara är "annorlunda" och går inte fixa.

AMD; Klarar knappt av att lansera drivrutiner för att ha support för Ubuntu (som släpps vart 6e månad), Crossfire är att glömma, OpenGL support finns bara på pappret då det knappt klarar av att köra desktop utan att hänga sig och hela systemet i infinite loops. Mouse corruption som vi hörde så många år sedan på Windows var kvar för något år sedan jag senaste testade multiskärm med AMD.

Körde du en OpenGL kodsnutt på Nvidia och sedan körde samma på AMD så hängde sig datorn plötsligt.

Artiklar om AMD drivrutiner:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTg1MzM
https://www.gamingonlinux.com/articles/looks-like-shadow-of-m...
http://news.softpedia.com/news/alien-isolation-to-land-on-lin...

Vad har hänt de senaste 3 åren sen första Linux satsningen från Valve.

  • Valve börjar satsa på Linux, första de gör är skapa Steam Runtime som kommer med programvara tillsammans som alla spel kan använda, detta gör att speltillverkare siktar mot Steam istället för att bry sig om olika distar.

  • Valve samt flera ser att OpenGL har sina problem som dras efter begynnelse och behöver kapa sin bakåtkompatibilitet och börja färskt. AMD lär aldrig få igång deras OpenGL prestanda lika bra börja från nytt där drivrutinerna inte spelar så stor roll längre. Mantle goes Vulkan.

  • Valve går med Khronos group samt börjar sponsra OpenSource projekt (LunarG) för att förbättra situatuionen för mesa.

  • AMD lägger fram Mantle i Khronos group som blir starten för Vulkan, som riktar sig mot prestanda medans OpenGL blir för utvecklare som inte vill skriva 700 rader kod för att visa ett simpelt fönster.

  • Valve ser att det finns stora problem när det kommer till utvecklarverktyg för OpenGL mot exempelvis D3D och börjar samarbeta med Rad Games för att implementera först program för OpenGL men nu senare verktyg som följer med Vulkan SDK.

  • Valve lanserar en "spelkonsol" vilket får upp ögonen för andra spelföretag om att kanske ta upp Linux i mötesrummet ännu en gång.

Så länge inte Valve eller någon annan större aktör som vill satsa på Linux för spel själva gör grovjobbet med att få bättre stöd för såväl mjuk- som hårdvara kommer det nog gå trögt. Går det inte att tjäna pengar kommer inte andra företag vilja lägga ner resurser på detta. En lösning vore kanske att Valve lockar med att sänka sin andel på Steam i något år om utgivaren också släpper en tillräckligt bra Linux-port samtidigt som Windows-utgåvan släpps.
Hårdvaruföretagen måste Valve arbeta bättre med också. Nog kan Valve locka dessa att lägga ner mer jobb för att få fram bättre drivrutiner och stöd för deras hårdvara? Valve borde kunna pumpa in resurser för att drivrutinsteamen kan få det de behöver.

Att OpenGL suger har varit känt länge, får hoppas att Vulkan faktiskt ger en bättre utgångspunkt där. Nog för att Microsoft förändrats en del sedan VD-bytet men sannorlikheten att MS skulle supporta DirectX för Linux lär fortfarande vara rätt liten antar jag. Det hade nog varit en smidigare lösning annars, även om lösningen är stängd.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Hoppas att folk är medvetna om detta är det första seriösa försöket att slåss om tronen där MS har dominerat. Sinom tid kommer linux kunna ge konsekvent samma prestanda om MS men barnsjukdomar är ju knappast ovanligt vid stora releaser. (Inte okej bara för att det är vanligt).

Har mer en känsla av att folk kommer skrika och gapa en massa utan att testa kommande uppföljare. Lite som folk gjorde med när de såg Win 8 och inte testade varken Win 8 eller Win 8.1 utan bara snackade utan egna upplevelser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Det kan ligga något i det, även om jag bara kan ta FTL som exempel. FTL är löjligt krävande för ett spel som egentligen är 2D och sprites. Laggar som FAN på linux. Kan vara pga overhead.

Konstigt, jag kör FTL på en AMD A8-5545M i Ubuntu 14.04 utan problem? I 1080p på 144 Hz monitor borde tilläggas (säkerligen inte över 100 FPS, men ändå).

Edit:
För övrigt lite oroande att vi har diskuterat grafikdrivare till AMD utan an någonsin nämna AMDGPU (drivrutin med öppen källkod och Catalyst blir som en "plugin" till denna). Ses i allmänhet som ett stort steg frammåt för högprestandakort i Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

AMDGPU
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Det är inte så konstigt om de som presterar bäst mjukvara också får monopol. Det är verkligheten, många lever dock i en drömvärld här "nu rör det på sig, Linux som spelplattform är på stark uppgång!". Fel.

Inlägget du svarade på höll låg nivå, så jag kan delvis förstå hur du skrev ditt svar. Om vi tar frågan seriöst är det dock inte riktigt så, eller hur? MS har visserligen inte monopol på någon marknad, än om de dominerar PC marknaden, men den positionen har ju mindre med att vara "bäst på mjukvara" att göra och mer med affärsstrategi att göra. Visserligen är det enligt dagens regler olagligt att vinna marknadsdaler på det sätt MS gjorde det, men vi får utgå ifrån hur det var när det hände. Efter att ha innehaft positionen att kunna diktera villkoren i över 20 år är det väl inte så konstigt att MS har ett försprång? Kanske är en väl fungerande PC marknad en drömvärld, men det är lika mycket en drömvärld att påstå det du gjorde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Inlägget du svarade på höll låg nivå, så jag kan delvis förstå hur du skrev ditt svar. Om vi tar frågan seriöst är det dock inte riktigt så, eller hur? MS har visserligen inte monopol på någon marknad, än om de dominerar PC marknaden, men den positionen har ju mindre med att vara "bäst på mjukvara" att göra och mer med affärsstrategi att göra. Visserligen är det enligt dagens regler olagligt att vinna marknadsdaler på det sätt MS gjorde det, men vi får utgå ifrån hur det var när det hände. Efter att ha innehaft positionen att kunna diktera villkoren i över 20 år är det väl inte så konstigt att MS har ett försprång? Kanske är en väl fungerande PC marknad en drömvärld, men det är lika mycket en drömvärld att påstå det du gjorde.

Det fungerar inte så att man kan vinna marknadsandelar på ett oschysst sätt för 20 år sen och sen växa och dominera utan att forstätta att leverera bra produkter de efterföljande 20 åren.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Konstigt, jag kör FTL på en AMD A8-5545M i Ubuntu 14.04 utan problem? I 1080p på 144 Hz monitor borde tilläggas (säkerligen inte över 100 FPS, men ändå).

Edit:
För övrigt lite oroande att vi har diskuterat grafikdrivare till AMD utan an någonsin nämna AMDGPU (drivrutin med öppen källkod och Catalyst blir som en "plugin" till denna). Ses i allmänhet som ett stort steg frammåt för högprestandakort i Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaaa.... Ehm, jag ska tillägga att jag inte körde FTL den gången på min pc i signaturen, utan en laptop med en i5-2450m med hyperthreading i och ett geforce gt 525m.
Så visst är det inte den starkaste hästen precis, men nog fasen tycker jag att ett spel som FTL inte borde vara så cpuintensivt, med tanke på att det i stora drag är turbaserat (och ett 2D spel).

Det är ju procedural generation i det, men när och var den sker vet jag inte och frågan är om det kan ursäkta hur tungt det spelet är (för ett indiespel).
Det går ju alltid att göra bättre exempel med andra spel men jag tror att FTL inte var lika trögt i windows på den laptopen.

Jag ska göra ett test igen. Även om det inte är intressant för sweclockarna. Mest jag som är nyfiken på hur lata indiedevs är på att optimera ibland.

Vad det gäller open source drivare och catalyst har jag inte hört något, men det du säger låter rätt GRYMT.
Plugin innebär väl att vissa kommer kunna avstå den biten, vilket är bra med.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself