Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Vad får dig att tro att du är säker bara för att du kör mobilt? Security by obscurity har aldrig varit en lyckad strategi för ökad säkerhet. Det är fortfarande krypteringen i http-sessionen som skyddar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

@Paddanx: Vad får dig att tro att du är säker bara för att du kör mobilt? Security by obscurity har aldrig varit en lyckad strategi för ökad säkerhet. Det är fortfarande krypteringen i http-sessionen som skyddar dig.

Är säker? Inget.

Vill någon hacka eller jävlas så kommer de göra det, oavsett kryptering. Handlar bara om hur långt de vill gå för att göra det.

Men att koppla upp sig på ett Wifi nät på stan eller andra okända ställen, vs "egen" 3G anslutning kan knappast anses vara mer säkert, men det kanske är jag som ansett mobilanslutningen för säker då, eller?

Permalänk
Inaktiv

Gnome

Kan varmt rekomendera Gnome UBUNTU. Det är otroligt bra och snyggt. Om man vill ha det bäst måste man uppdatera Gnome manuellt men det är väldigt simpelt och finns mycket på hur man gör på youtube!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon251937:

Kan varmt rekomendera Gnome UBUNTU. Det är otroligt bra och snyggt. Om man vill ha det bäst måste man uppdatera Gnome manuellt men det är väldigt simpelt och finns mycket på hur man gör på youtube!

Gnome Shell har jag också börjat uppskatta! Särskilt som Gnome Extensions med ett knapptryck fixar i princip allt som jag kunnat önska.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Vill någon hacka eller jävlas så kommer de göra det, oavsett kryptering. Handlar bara om hur långt de vill gå för att göra det.

Det handlar generellt om att bedöma storleksordningar: en anslutning över HTTPS måste kunna räknas som "säker" för allmänt bruk, i alla användbara hänseenden av begreppet. I annat fall så skulle det inte kunna finnas en enda banktjänst på nätet, inga myndighetstjänster, ingen e-handel, etc. Det är detta som är det "riktiga" skyddet när du kopplar upp dig mot din bank, vare sig det är över en okänd trådlös hotellanslutning i Singapore, inifrån Säpos bunkrar eller i ditt eget hem.

De krypteringstekniker (KASUMI, SNOW) som används över nyare mobildataanslutningar må ge ett visst avlyssningsskydd mellan telefon och basstation, men alla data passerar därefter likväl förr eller senare nätets "vanliga" routrar och annat på vägen till banken och skulle kunna fiskas upp på flera ställen av för dig okända aktörer. Internet är fantastiskt på många sätt, men någon inneboende klientsäkerhet i transportlagret är inte en del av dess ursprungliga design.

Säkerheten mellan din telefon och din bank beror på TLS (som trots sin expansion jobbar i sessions- och presentationslagren, om man nu gillar OSI-modellen), vilket är aktivt så länge anslutningen sker över HTTPS.

Skrivet av Paddanx:

Men att koppla upp sig på ett Wifi nät på stan eller andra okända ställen, vs "egen" 3G anslutning kan knappast anses vara mer säkert, men det kanske är jag som ansett mobilanslutningen för säker då, eller?

Det man bör ta med sig är att säkerheten i "last mile"-anslutningen inte på egen hand är speciellt relevant för säkerheten i kommunikationen med din bank.

Hade du haft en direkt 3G-anslutning in i bankens system så hade anslutningssäkerheten över denna länk kunnat vara relevant, men eftersom den i praktiken bara utgör en del i en lång kedja av överföringskanaler som du inte har kontroll över så är det likväl TLS som räddar anslutningens säkerhet.

Att däremot ansluta över HTTP (till skillnad från HTTPS) kan definitivt inte kallas "säkert", men det gäller oavsett om man ansluter över trådat, wifi eller telefonnätverk.

Större problem ifall dina grannar kommer in på ditt trådlösa hemnätverk är att de kan komma åt öppet konfigurerade nätverksdelningar (som i sig kan ge ut känslig information) och använda din anslutning för att göra dumheter som då pekar tillbaka på dig.

Då eventuella kopplingar till trådens ämne nog bara är en slump vid det här laget så rundar jag av lite snabbt .

Ordval.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

har tänkt gå över till linux på min hemserver. Framförallt för att lära mig lite linux. Det som kommer göras är kodi och filförvaring mellan datorerna hemma + lite annat smått å gott. Vilken linux dist är bäst för mig att börja med. Vad jag läst i tråden skriver många om ubuntu , mint och gnome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

har tänkt gå över till linux på min hemserver. Framförallt för att lära mig lite linux. Det som kommer göras är kodi och filförvaring mellan datorerna hemma + lite annat smått å gott. Vilken linux dist är bäst för mig att börja med. Vad jag läst i tråden skriver många om ubuntu , mint och gnome.

Ska du köra Kodi på servern, så kör på Kodibuntu. Annars om du enbart tänkt köra server, så kör på Ubuntu server för att det är lättast att hitta guider.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hade tänkt köra htpc och fil lagring nått torrent program och sql databas ska kolla på kodibuntu antar den inte bara kör kodi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

hade tänkt köra htpc och fil lagring nått torrent program och sql databas ska kolla på kodibuntu antar den inte bara kör kodi.

Det bör gå fint, kodibuntu kör en nerbantad version av ubuntu i grund och botten. Körde själv så för ett par år sen innan jag skaffade separat server/htpc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Själv förstår jag inte varför Linux inte är större. Jag sitter själv på Linux, och tycker det är skitbra. Tycker jag inte om något i OS:et så är det bara att ändra på det man inte gillar. Finns ju mängder man kan pilla med.

Finns klart nackdelar också. Iaf som ny. Får man något problem så är det grymt svårt att fixa. Bara att installera om då typ. Har hänt mig mååååånga gånger.

Jag gillar't iaf.

Jag lever i illusionen att jag fortfarande har tid att spela datorspel, då duger inte Linux riktigt ännu. Har linux på resten av mina datorer men speldatorn får det vara Windows på tills SteamOS fungerar som det skall. Någon som testat det?

Permalänk
Medlem

Stationär:
Windows 10, används för spelande.

Bärbar:
Ubuntu, används för utveckling

Jobbdator:
Mac

Jag tycker tycker att varje OS fyller sin egen funktion och är bra på olika saker.
Med det sagt föredrar jag linux över Windows men när det kommer till spel känns det som att jag inte har något alternativ.

Förhoppningsvis blir SteamOS en trevlig upplevelse i framtiden.

/emeens

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter lite googling funderar jag på debian då ja kan köra open media vault på det och även kodi. Funkar detta? Behöver en spark i rätt riktning så man kan sätta igång.

Permalänk
Medlem

@Eawo

Debian är ett bra alternativ också, kör själv det på både desktop och server. Dock blir det lite mer jobb än Kodibuntu som har det mesta förinstallerat, det enda du behöver lägga till är väl torrentklienten i stort sätt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edvin-89:

Ubuntu provade jag i helgen men förstår inte vad som har hänt med den disten, hur kan dom integrera en massa reklam och annat bös i Dash´en när man söker. Valde bort allt skit i filtret men förgäves kom det tillbaka vid nästa sökning.
NEJ tyvärr, kan inte rekommendera Ubuntu, för några år sedan inga problem, men nu... Ett reklam OS

Man slipper reklamen om man avaktiverar internet-sökningen:
Systeminställningar - Säkerhet & sekretess - Sök
http://www.unixmen.com/disable-unity-online-search-feature-ub...

Permalänk
Medlem

Har kört Linux Mint länge nu och även lagt in det på föräldrarnas och vänners surf maskiner och visst några klagomål har det blivit men överlag fungerar det klockrent. Men jag använder flera OS tex Win7 Win10 OS X och Linux Mint.
Använde dual booting för men nu switchar jag mellan 3 olika SSD,
en för Win en för Linux och en för experiment just nu OS X 10.10.5

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur krångligt är det att lära sig Linux då?

Ungefär lika krångligt som att lära sig Windows.
Största problemet för egen del är spelstödet, flera av de spel jag spelar går att få igång med emulering men jag vill gärna ha fullt native stöd om jag ska gå över till 100%.

Skrivet av anon159643:

Vem har inte en server hemma?

Majoriteten av alla datoranvändare?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Började dualboota 2004 xp/mandrake. När jag installerade Ubuntu 2007 tog jag bort Windows partitionen och på den vägen är det.
Efter att ha läst igenom tråden har jag några kommentarer.

Fört och vanligast, som alltid när man talar Linux, är detta eviga tjat om att win apps inte fungerar under Linux. Nej naturligtvis inte! Man ser sällan någon som försvarar sitt bilval med "mina gamla vinterhjul måste passa". Den som har detta krav byter aldrig bilmärke.
Om man kör Linux då kör man också Gimp, Libre Office etc. Det finns nästan alltid alternativ även för den som vill köra kvalificerade CAD program. Själv nöjer jag mig med Open Scad för mitt 3-D skrivande.

Uppfattningen att Linux är en nisch produkt kan nog ifrågasättas. Sett över hela spektrat från inbäddat till superdatorer så är det ju helt dominerande. Om man håller sig till desktop så är det i snabb tillväxt - Såg igår att över 40% av alla Dell datorer som säljs i Kina kör Linux. Det skulle vara intressant att få en korrekt siffra på antalet Linux burkar i världen. En sak som måste vara fel är den ständiga 1% siffran som publicerats sedan millennieskiftet (misstänker nästan MS-fudd här).
Det finns enligt mig ingen anledning att utifrån nisch argumentet tveka att gå över.

Beträffande SSD så stöds de utan handpåläggning i senaste versionerna av Ubuntu. I det sammanhanget finns det en del fllgropar att varna för för den som funderar på en dual bott installation med Widows. Det har med UEFI Bios och GPT partitionstabeller att göra. Googla och informera dig innan installation för att undvika Boot problem.

För nybörjaren rekommenderar jag Ubuntu som jag tror har framtiden för sig. Prova först med en Live installation om du sen vill gå vidare men ha kvar Windows varför inte då installera Linux virtuellt

Visa signatur

Motsatsen till anpassning är inte missanpassning utan skapande förändring

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonblund:

Började dualboota 2004 xp/mandrake. När jag installerade Ubuntu 2007 tog jag bort Windows partitionen och på den vägen är det.
Efter att ha läst igenom tråden har jag några kommentarer.

Fört och vanligast, som alltid när man talar Linux, är detta eviga tjat om att win apps inte fungerar under Linux. Nej naturligtvis inte! Man ser sällan någon som försvarar sitt bilval med "mina gamla vinterhjul måste passa". Den som har detta krav byter aldrig bilmärke.
Om man kör Linux då kör man också Gimp, Libre Office etc. Det finns nästan alltid alternativ även för den som vill köra kvalificerade CAD program. Själv nöjer jag mig med Open Scad för mitt 3-D skrivande.

Uppfattningen att Linux är en nisch produkt kan nog ifrågasättas. Sett över hela spektrat från inbäddat till superdatorer så är det ju helt dominerande. Om man håller sig till desktop så är det i snabb tillväxt - Såg igår att över 40% av alla Dell datorer som säljs i Kina kör Linux. Det skulle vara intressant att få en korrekt siffra på antalet Linux burkar i världen. En sak som måste vara fel är den ständiga 1% siffran som publicerats sedan millennieskiftet (misstänker nästan MS-fudd här).
Det finns enligt mig ingen anledning att utifrån nisch argumentet tveka att gå över.

Beträffande SSD så stöds de utan handpåläggning i senaste versionerna av Ubuntu. I det sammanhanget finns det en del fllgropar att varna för för den som funderar på en dual bott installation med Widows. Det har med UEFI Bios och GPT partitionstabeller att göra. Googla och informera dig innan installation för att undvika Boot problem.

För nybörjaren rekommenderar jag Ubuntu som jag tror har framtiden för sig. Prova först med en Live installation om du sen vill gå vidare men ha kvar Windows varför inte då installera Linux virtuellt

Att installera Linux virtuellt är både misförstått och underskattat. Friheten att kunna göra vad man vill utan att riskera sitt riktiga OS är ett ovärderligt verktyg. Samtidigt så tänker inte många att köra ett annat OS virtuellt kräver en del av datorn, och tycker att det virtuella OS'et är skit när det ev. laggar lite.

Till den som funderar på att pröva: Ta Chansen! Motsvarigheter till nästan alla Windows program finns gratis till Linux.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Heh, jag själv gillar hellre en PC än mobilen också. Använder fortfarande bankdosan till det mesta, men det är bra att ha alternativ och det är smidigt att kunna föra över några 100Kr direkt i SEB appen i mobilen, mellan sina konton.

Wifi är generellt mer utsatt för intrång än din 3G anslutning. Det krävs inte så mycket för att knäcka en del WPS routrar på 10 sekunder, eller ännu värre WEP eller ingen kryptering. Sen kan de avlyssna allt, inkl ev trafik mellan dig och bank.

3G signalen går ju att hacka också, men då måste de ändå specifikt gå efter dig och din telefons ID. Det är (vad jag vet) inte lika enkelt att göra denna upplåsning eller för den delen göra det lika generellt för flera personer, som det är med Wifi.

Använder själv Droid Wall för att stänga av internet till de appar jag inte vill ska ha det, och stänga av Wifi för tex Swich/BankID mm eller stänga av 3G för de som envisas med att försöka uppdatera och äta min dataplan.

NSA lär ju lyssna av din 3G ändå, men vf... de kan säkert redan alla dina koder

Aa du menar så. Mjo, fast sålänge din trafik mot banken är vettigt krypterat (vilket det VERKLIGEN borde vara) så spelar det ju ingen roll om nån lyssnar in på de packet som skickas över nätverket, oavsett om det är via wifi eller 3G eller vad man gör. Krypterad trafik ska ju inte säga nånting sålänge du inte har krypteringsnyckeln.

Men det är lite såna saker jag är orolig för med app-lösningar. Är det ordentligt krypterat? Är datan sparad lokalt? Är den isåfall hashad eller ligger allt öppet i en fil som man tror att ingen hittar?
På den tiden jag hade iphone (i3g, hemsk historia!) och körde jailbreak hittade man mycket dålig hantering av filer i bakgrunden. Eftersom att det inte gick att komma åt filsystemet utan att jailbreaka så var det i princip standard att program la saker som påstods vara lösenordsskyddade och hej och hå helt öppet i en mapp. En vanlig användare hade ju aldrig märkt nått, men installerade man en filhanterare via cydia (är det fortfarande en grej btw, jailbreak och cydia?) och kollade runt i filstrukturen hittade man mycket tvivelaktigheter.
Android är nog bättre (eftersom det är lättare att upptäcka dumheter), och utvecklare är säkert seriösare nu, men jag är fortfarande väldigt skeptisk till om mobilappar skrivs på ordentliga sätt.
Jag hade hoppats att Ubuntu phone skulle bli en grej och fixa mycket sånt, men det projektet verkar ha kommit av sig lite?

FRA vet nog en del de med...
Men det är också en fördel med Linux! Matten bakom kryptering är fortfarande solid, så NSA/FRA/vem-det-nu-är-nästa-gång kan bara lyssna av dig genom bakdörrar och keyloggers osv, vilket trots allt är ett betydligt större problem på Windows. Så nu när vi har lagat Heartbleed och Shellchock kanske vi kan freda oss ett tag
Dags att byta alla lösenord..?

Permalänk

Jag började med SUSE.. sen gick över till Mandrake.. sen till Debian för att stanna där. Det blev aldrig *buntu då jag tyckte den alltid var instabil. Men ni som tycker om Mint och har använt Ubuntu.. vad säger ni angående stabilitet?

Om någon bara vill testa Linux.. förslår jag Knoppix på CD... kan testa Linux utan installation.

Permalänk
Medlem

Jag valde Linux Mint till min nya dator efter att ha läst om det här på SweClockers. Var alldeles för snål för att köpa Windows, och inte tillräckligt spelintresserad för att köpa spel med kopieringsskydd, så många av de populäraste PC-spelen går bort redan på det stadiet. Tror jag klarar mig med spel som Satellite Reign och Wastelands 2 och liknande.

Jag är lat också, så det finns några störande moment i Linux Mint som jag inte riktigt orkat ta itu med. Största problemet hade varit enkelt att lösa in Windows, men i Linux vet jag inte vad jag behöver ladda hem. Saken är den att rullningslisten har nästan samma gråa färg som 'skytteln', vilket gör att jag ofta kan få svårt att se var jag ska klicka för att dra en sida upp eller ner. Jag antar att människan som valde de färgerna tycker att rullningslister är gammalt skräp som inte behövs och därför helst inte ska synas, men jag tycker det är jobbigt att sitta och rulla flera varv på mushjulet för att komma dit jag vill.

Ett annat problem är att skrivmarkören är tre pixlar bred, vilket gör att jag ofta får problem att veta exakt var jag ska klicka för att markera på rätt sida av ett tecken innan jag drar åt ena sidan eller andra för att markera ett eller flera ord. Sanslöst. Har Microsoft patent på markörer som är en pixel breda, eller vad är det frågan om?

Och mitt sista problem, som egentligen är det första, är det minsta: Jag har ett gammalt Saitek Eclipse II tangentbord, och för att byta färgen på belysningen måste jag trycka på en knapp, och tydligen tolkar Linux det som ett musklick som jag aldrig släpper. Så för att få musen att fungera normalt efter att jag loggat in måste jag logga ut mig och sedan logga in igen så att Linux glömmer bort att jag tryckte på den där knappen.

Jag förstår inte ens varför tangentbordet skickar en signal till datorn när det handlar om en signal som bara ska läsas av tangentbordet. När jag sökte på nätet efter information hittade jag någon som lyckats lösa problemet, med de sedvanliga Linux-raderna fyllda med ord som jag inte förstår. Orkade inte sätta mig in i det hela, och ville inte riskera att göra något jobbigt fel som skulle ta mycket längre tid att fixa till än det kommer att ta mig att logga in en extra gång varje gång jag startar upp datorn.

Jag får vara glad över att allt annat fungerar som det ska. Okej, det är lite irriterande att det inte verkar gå att få varje folder att lista filer enligt en egen modell, som det gick att göra i Windows. Lite jobbigt att ständigt behöva byta mellan alfabetisk ordning eller tidsordning beroende på vilken folder det handlar om. Också irriterande att jag måste välja "Rename..." i en meny istället för att bara klicka en gång på ett fil/folder-namn för att direkt kunna ändra namnet... Det är de små grejerna...

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Gillsing:

Jag valde Linux Mint till min nya dator efter att ha läst om det här på SweClockers. Var alldeles för snål för att köpa Windows, och inte tillräckligt spelintresserad för att köpa spel med kopieringsskydd, så många av de populäraste PC-spelen går bort redan på det stadiet. Tror jag klarar mig med spel som Satellite Reign och Wastelands 2 och liknande.

Jag är lat också, så det finns några störande moment i Linux Mint som jag inte riktigt orkat ta itu med. Största problemet hade varit enkelt att lösa in Windows, men i Linux vet jag inte vad jag behöver ladda hem. Saken är den att rullningslisten har nästan samma gråa färg som 'skytteln', vilket gör att jag ofta kan få svårt att se var jag ska klicka för att dra en sida upp eller ner. Jag antar att människan som valde de färgerna tycker att rullningslister är gammalt skräp som inte behövs och därför helst inte ska synas, men jag tycker det är jobbigt att sitta och rulla flera varv på mushjulet för att komma dit jag vill.

Ett annat problem är att skrivmarkören är tre pixlar bred, vilket gör att jag ofta får problem att veta exakt var jag ska klicka för att markera på rätt sida av ett tecken innan jag drar åt ena sidan eller andra för att markera ett eller flera ord. Sanslöst. Har Microsoft patent på markörer som är en pixel breda, eller vad är det frågan om?

Och mitt sista problem, som egentligen är det första, är det minsta: Jag har ett gammalt Saitek Eclipse II tangentbord, och för att byta färgen på belysningen måste jag trycka på en knapp, och tydligen tolkar Linux det som ett musklick som jag aldrig släpper. Så för att få musen att fungera normalt efter att jag loggat in måste jag logga ut mig och sedan logga in igen så att Linux glömmer bort att jag tryckte på den där knappen.

Jag förstår inte ens varför tangentbordet skickar en signal till datorn när det handlar om en signal som bara ska läsas av tangentbordet. När jag sökte på nätet efter information hittade jag någon som lyckats lösa problemet, med de sedvanliga Linux-raderna fyllda med ord som jag inte förstår. Orkade inte sätta mig in i det hela, och ville inte riskera att göra något jobbigt fel som skulle ta mycket längre tid att fixa till än det kommer att ta mig att logga in en extra gång varje gång jag startar upp datorn.

Jag får vara glad över att allt annat fungerar som det ska. Okej, det är lite irriterande att det inte verkar gå att få varje folder att lista filer enligt en egen modell, som det gick att göra i Windows. Lite jobbigt att ständigt behöva byta mellan alfabetisk ordning eller tidsordning beroende på vilken folder det handlar om. Också irriterande att jag måste välja "Rename..." i en meny istället för att bara klicka en gång på ett fil/folder-namn för att direkt kunna ändra namnet... Det är de små grejerna...

Har själv haft ett Saitek Eclipse II, och eftersom jag gillade det så mycket och saknar det ska jag försöka hjälpa dig med just det problemet
Tills jag, du eller någon annan hittat en bättre lösning så kan du prova att trycka ner höger, vänster och mittersta ("mushjulet") knapparna på musen. Hoppas det fungerar så länge

EDIT...
Någon har lagt en buggrapport om just detta problemet för det här tangentbordet, och det sur ut som att någon försöker fixa det. Så nu är det bara att vänta och hålla tummarna för en fix
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xorg/+bug/1352374

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har kört linux sedan 1998 och Redhat 5.2 vilket var den första releasen som fungerade på min udda maskin. 2004 bytte jag till Gentoo och idag kör jag Arch, FreeBSD, OSX och Windows om varandra.

Kör Ubuntu tills du kan det som din egen ficka. Jag råkade rekommendera Lubuntu till en kompis som ville testa, men där saknades så basala saker som en fungerande volymkontroll och inställningsmöjligheter för att välja ljudkort. Om man kör med en av de stora distrona så slippar man att vara tvungen att felsöka sådana saker.

Alla datorer sedan 2005 borde kunna köra Ubuntu i standardutförande. Låt inte deras bajsbruna tema skrämma dig. Det är enklare att byta utseende på Ubuntu än det är att få din skrivare att fungera i Arch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Har själv haft ett Saitek Eclipse II, och eftersom jag gillade det så mycket och saknar det ska jag försöka hjälpa dig med just det problemet
Tills jag, du eller någon annan hittat en bättre lösning så kan du prova att trycka ner höger, vänster och mittersta ("mushjulet") knapparna på musen. Hoppas det fungerar så länge

Ahh, du menar samtidigt som jag trycker på knappen för att ändra ljuset? Så att när jag släpper musknapparna uppfattar Linux detta? Det låter som en bra idé.

Skrivet av Edvin-89:

EDIT...
Någon har lagt en buggrapport om just detta problemet för det här tangentbordet, och det sur ut som att någon försöker fixa det. Så nu är det bara att vänta och hålla tummarna för en fix
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xorg/+bug/1352374

Den länk jag hittade för några månader sedan var den här, där samme Martin G Miller skrev den näst sista kommentaren:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xserver-xorg-input-...

Skumt att jag inte hittade hans egen bug-rapport eftersom jag sökte efter just Saitek Eclipse II. Men visst, i rubriken använder han siffran 2 istället för "ii", så det var väl därför.

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Medlem

Testat det mesta, favoriten är fortfarande gnome-ubuntu
Men synd att speltillverkarna fortfarande ratar linux så man måste duelboota

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Gillsing:

Ahh, du menar samtidigt som jag trycker på knappen för att ändra ljuset? Så att när jag släpper musknapparna uppfattar Linux detta? Det låter som en bra idé.

Testa efter att du bytt färg och musen inte fungerar som den ska. Återkom gärna om det fungerar!

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

För min del är Linux lite krångligt än. Mycket fungerar inte som man är van vid.

Som att installera program direkt från nätet går inte, utan får hålla sig till terminal eller inbyggda store.

Kanske finns någon special sida, men t.ex ccleaner eller antivirusprogram går ju inte ta direkt från deras officiella hemsida alltid eller vill kolla sin SSD/HDD. Med t.ex HDDtune eller CrystalDiskMark . Nu är det exempel på program

Enligt mig har Linux långt kvar innan det blir lika självklart som bland servers.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Som att installera program direkt från nätet går inte, utan får hålla sig till terminal eller inbyggda store.

Jo, känns lite omständigt, men som tur är behöver man inte längre kompilera allt själv (om man håller sig till x86).

Själv kör jag enbart Linux i form av OpenELEC på en gammal Apple TV. Kör Windows och OS X på övriga maskiner.

Brukar använda AlternativeTo ( http://alternativeto.net/ ) för att hitta program för alla plattformar. Däremot saknar Linux fortfarande seriösa alternativ till Photoshop och Lightroom/Capture One. Samt att de alternativ som finns, ofta fungerar lika bra (eller bättre) under Windows/OS X.

Permalänk
Medlem

Tackat för utförligt svar @phz
Jag konstaterar att jag lärt mig något nytt

Den största faran mot säkerhet är väl fortfarande användaren som trycker "next" på varje ruta, utan att titta, eller "accept" på vf som helst i appstoren.

Permalänk
Medlem

Dualboot med Win7* Pro 64 och Linux Mint.
Win7 för spel och musikskapande, Mint 64bit MATE, för allt annat.

(*allt win10 trams och nags bortrensat.
När supporten helt försvinner för Win7, går jag över helt till Linux. Blir då Debian eller *buntu dist.
Om inte M$ gör en ny win10 dist utan spyware och keyloggers.)

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?