Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Tack, ser intressant ut. Ska göra en liten lista med program och spel jag använder för att jämföra kompatibilitet och se om nästa dator kanske blir linux eller dualboot.

Inga problem, därför tråden finns!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Terminalen

Tänkte att det kunde vara av nytta just i den här tråden att dela några länkar som tar upp grunderna i terminalen (mer specifikt bash, alltså Bourne Again SHell, vilket är standard i de flesta linuxdistar vad jag vet).

1) Verkligen superbasic, med bilder. För den som verkligen är livrädd för terminalen Dock kan är jag förvånad över att dom tar upp kommandot för att installera paket det första dom gör.. Inte så pedagogiskt kanske. Resten är *väldigt* lättsmält.
http://www.howtogeek.com/140679/beginner-geek-how-to-start-us...

2) En serie kortare videos:
https://www.youtube.com/watch?v=AO0jzD1hpXc

3) Utförligt om grunderna:
https://help.ubuntu.com/community/UsingTheTerminal

4) Grunderna + lite mer avancerat:
http://www.ee.surrey.ac.uk/Teaching/Unix/

Det här är resultatet av en snabb sållning kring de översta sökresultaten, så det finns säkerligen bättre material, men dom verkar helt ok. Kanske kan länkarna hjälpa som ett startskott för den som inte orkat kolla upp terminalen tidigare.

Jag skulle tro att 2) och 3) är bäst för de flesta. Nu kan ni gå loss!

Permalänk
Medlem

@SweSG: Skulle jättegärna köra Linux på heltid så länge man slapp emulera Windows.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillsing:

cat /etc/fstab säger:
# "file system" "mount point" "type" "options" "dump" "pass"
#swap was on /dev/sdb2 during installation
#UUID= (siffror och bokstäver) none swap sw 0 0
/dev/mapper/cryptswap1 none swap sw 0 0

Verkar som om min swap inte har någon "mount point" då, eftersom det är under den kategorin som det står "none". Men en snabb gooling säger å andra sidan att Swap is not mounted, d v s att det nog är så det ska vara? Jag kunde inte kopiera innehållet i terminalen med Ctrl+C, men jag hoppas att det där räcker.

Och det här gäller förstås efter att jag varit inne i GParted och ändrat från Swapoff till Swapon. Ändrar jag tillbaka till Swapoff så står det... samma saker. Så det säger mig att fstab inte verkar bry sig om min swap är on eller off.

Swap ska inte ha en mountpoint. lsblk (litet L först) är bra om du vill få en överblick över partitioner och så. UUID bör inte användas för saker i /dev/mapper, programmet som mappar dit är ansvarigt för att det blir rätt namn. Om du vill klistra in saker från terminalen kan du köra:
Kommando > textfil så hamnar output i filen du anger och så kan du kopiera från den istället.
Posta gärna innehållet i /etc/crypttab också om du har krypterat disken.

För generell information har Archlinux wiki https://wiki.archlinux.org/ rätt mycket. Mycket där fungerar även för andra sorters linux.

EDIT: Värt att säga att kommando > fil skapar en ny fil och skriver över eventuell fil med samma namn som fanns tidigare. Vill du skriva till slutet av en fil utan att ta bort den innan kan du använda >> istället.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Bytte igår över till Linux mint och har idag fastnat på hur man konfigurerar eyefinity att fungera ordentligt.

Jag får dom utan problem att köras som 3x1 men vill ha dom som 1x3 för WoW.

Så ser dom ut atm. Vädligt tacksamm för hjälp.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge: Menar du att du vill ha dom i ordningen 1 - 2 - 3 eller att du vill ha dom i höjd i stället? Svårt att tolka. men prova även bildskärmsegenskaperna i mints egna kontrollpanel, vet att man kan flytta på skärmarna där. Även fliken flera bildskärmar hanterar det. I AMD:s kontrollpanel vet jag att man måste "låsa upp" skärmarna för att kunna flytta på dom, som antingen är pilen i högerkanten på skärm 1 eller någon av knapparna / pilen bredvid förstoringsglaset. Tyvärr använder jag inte den kontrollpanelen själv på den här datorn så kan inte kolla.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Bytte igår över till Linux mint och har idag fastnat på hur man konfigurerar eyefinity att fungera ordentligt.

Jag får dom utan problem att köras som 3x1 men vill ha dom som 1x3 för WoW.

http://i.imgur.com/tumfeTG.jpg

Så ser dom ut atm. Vädligt tacksamm för hjälp.

Kan du inte bara köra WOW i fönsterläge och dra ut den över alla 3 skärmar?
Sedan är det bara att ta bort border för att få den se ut någolunda bra.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Gillsing: I din output står UUID med #, vilket är en kommentar. Om det stämmer så är den raden inte korrekt. En korrekt fstab ser ut så här:

# /etc/fstab: static file system information. # # Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a # device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices # that works even if disks are added and removed. See fstab(5). # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> # / was on /dev/sda5 during installation UUID=54ae46b2-6988-48e3-a839-ce5f3424d7b7 / btrfs defaults,subvol=@ 0 1 # /boot was on /dev/sda2 during installation UUID=6c2bb26e-a6d6-4d8d-834d-e66cff0a508c /boot ext4 defaults 0 2 # /home was on /dev/sdb1 during installation UUID=b806939f-aa60-4248-a41a-a659e6940d48 /home btrfs defaults,subvol=@home 0 2 # /root was on /dev/sda7 during installation UUID=3a041ad5-ce0a-498a-b007-7470a9779d87 /root btrfs defaults 0 2 # /usr was on /dev/sda6 during installation UUID=ef007b53-01d9-4cbf-92d7-be6d459da8af /usr btrfs defaults 0 2 # /var was on /dev/sda4 during installation UUID=214a2c8f-cde5-4fc9-8372-5f4676f57bc9 /var btrfs defaults 0 2 # swap was on /dev/sda3 during installation UUID=86c1a8fd-0135-434b-ab12-7da8d446ff21 none swap sw 0 0

din swap-rad skall därför se ut så här

UUID= (siffror och bokstäver) none swap sw 0 0

Om du vill göra filen mera lättläst så kan du bunta raderna med hash och sedan göra tabbuleringar mellan delarna så att det blir mer lättläst så här typ:

# /etc/fstab: static file system information. # # Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a # device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices # that works even if disks are added and removed. See fstab(5). # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> # / was on /dev/sda5 during installation # /boot was on /dev/sda2 during installation # UUID=54ae46b2-6988-48e3-a839-ce5f3424d7b7 / btrfs defaults,subvol=@ 0 1 UUID=6c2bb26e-a6d6-4d8d-834d-e66cff0a508c /boot ext4 defaults 0 2 ...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@mini-ryttge: Menar du att du vill ha dom i ordningen 1 - 2 - 3 eller att du vill ha dom i höjd i stället? Svårt att tolka. men prova även bildskärmsegenskaperna i mints egna kontrollpanel, vet att man kan flytta på skärmarna där. Även fliken flera bildskärmar hanterar det. I AMD:s kontrollpanel vet jag att man måste "låsa upp" skärmarna för att kunna flytta på dom, som antingen är pilen i högerkanten på skärm 1 eller någon av knapparna / pilen bredvid förstoringsglaset. Tyvärr använder jag inte den kontrollpanelen själv på den här datorn så kan inte kolla.

Jag vill köra alla 3 skärmarna som en skärm, eyefinity med andra ord. Just nu körs dom som 3 separata skärmar. Flytta dom kan jag göra hur jag vill.

Skrivet av Commander:

Kan du inte bara köra WOW i fönsterläge och dra ut den över alla 3 skärmar?
Sedan är det bara att ta bort border för att få den se ut någolunda bra.

Fungerar inte, då upplösning fortfarande blir 1920x1080. Behöver 5760x1080.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Jag vill köra alla 3 skärmarna som en skärm, eyefinity med andra ord. Just nu körs dom som 3 separata skärmar. Flytta dom kan jag göra hur jag vill.

Fungerar inte, då upplösning fortfarande blir 1920x1080. Behöver 5760x1080.

Nej, Kör du det som 3 separata skärmar så skulle du ha problem att flytta muspekaren från en skärm till en annan, likaså fönster. Du har redan en virtuell desktop som täcker alla 3 skärmar, fönsterhanteraren förstår sedan att det är 3 skärmar och lägger till borders, primary etc på rätt plats.

Problemet är snarare Wine som skapar ett 1920x1080 fönster för ditt spel, hur startar du spelet btw, testat att ändra i WOWs inifiler för att manuellt lägga in en upplösning?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Nej, Kör du det som 3 separata skärmar så skulle du ha problem att flytta muspekaren från en skärm till en annan, likaså fönster. Du har redan en virtuell desktop som täcker alla 3 skärmar, fönsterhanteraren förstår sedan att det är 3 skärmar och lägger till borders, primary etc på rätt plats.

Problemet är snarare Wine som skapar ett 1920x1080 fönster för ditt spel, hur startar du spelet btw, testat att ändra i WOWs inifiler för att manuellt lägga in en upplösning?

Nu har iofs battle.net ballat ut helt på linux och fungerar inte alls. I windows så upptäcker wow automatiskt vilka upplösningar som finns tillgängliga.

Så om jag förstår dig rätt så tror du att det har med wine att göra?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

vill verkligen byta när blizzard spelen finns native i Linux om de någonsin kommer hända.. finns ju till OS-X så man kan ju hoppas

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Provade att köra bärbara mot huvudskärmen och där får man stora bakgrundsbilder korrekt utsmetade när man väljer sista alternativet utsträckt. Vet inte om det påverkar spel, men prova. Annars borde det vara en inställning i spelet eftersom du ändå har 5760x1080 i din skärmdump. Prova kontrollpanelen och hur listen med program ställs in för att ta flera eller en skärm, kan finnas något där också.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Provade att köra bärbara mot huvudskärmen och där får man stora bakgrundsbilder korrekt utsmetade när man väljer sista alternativet utsträckt. Vet inte om det påverkar spel, men prova. Annars borde det vara en inställning i spelet eftersom du ändå har 5760x1080 i din skärmdump. Prova kontrollpanelen och hur listen med program ställs in för att ta flera eller en skärm, kan finnas något där också.

Nuvarande config ger 3 bakgrundsbilder en för varje skärm.

Funderar på att installera om systemet och se om det löser battle.net problemen playonlinux skapade.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Det där Bank ID alltså... Just typiskt av dom att göra sig själva till åtlöje så där genom att först stödja Linux och sen droppa det helt. Jag som har Handelsbanken kan inte heller använda Mobilt Bank ID för att logga in på banken heller vilket är rätt irriterande. Men som jag sa tidigare så finns ju VirtualBox just för sådant här och fungerar väldigt bra då.

Det måste ju vara enklare och vettigare att byta till en bank som stödjer mobilt Bank-ID. Jag skulle aldrig ha mina pengar hos en bank som inte gör det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Linux-distron behöver bli mer användarvänliga. Ubuntu är på god väg.
Dock blir Ubuntu i princip ratat av Linux Communityn, eftersom det inte är lika "geekigt" som Arch/Gentoo eller andra distros. Lite synd då Ubuntu gör ett bra jobb för att få "vanligt" folk att installera Linux på skrivbordet; ett vettigt alternativ till Windows och OSX

Permalänk
Medlem
Skrivet av winunix:

Linux-distron behöver bli mer användarvänliga. Ubuntu är på god väg.
Dock blir Ubuntu i princip ratat av Linux Communityn, eftersom det inte är lika "geekigt" som Arch/Gentoo eller andra distros. Lite synd då Ubuntu gör ett bra jobb för att få "vanligt" folk att installera Linux på skrivbordet; ett vettigt alternativ till Windows och OSX

Eftersom det går att göra Arch Linux att se ut och fungera precis som Ubuntu så är väl den enda större skillnaden att jag använder pacman istället för sudo-apt. Installationen är det bara lite grundkunskap i partitionering som krävs annars är det mesta helt automatiserat via exempelvis Architect installer om man nu inte orkar jiddra.
Eller menar du det finns saker som lirar i Ubuntu som inte skulle lira i Arch med Unity/Gnome skrivbordsmiljö?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Eftersom det går att göra Arch Linux att se ut och fungera precis som Ubuntu så är väl den enda större skillnaden att jag använder pacman istället för sudo-apt. Installationen är det bara lite grundkunskap i partitionering som krävs annars är det mesta helt automatiserat via exempelvis Architect installer om man nu inte orkar jiddra.
Eller menar du det finns saker som lirar i Ubuntu som inte skulle lira i Arch med Unity/Gnome skrivbordsmiljö?

Nej, jag menar att det ska vara simpelt. Bara att installera och köra, ingen partitionering, ingen terminalanvändning eller temaändringar ska behöva göras. Det är ju det som krävs för Linux ska lyckas på skrivbordet. Farmor Agda ska kunna använda det.

Men för en poweruser är Arch säkert jättebra. Jag pratar om "vardagliga användare" som Linux Communityn oftast glömmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av winunix:

Nej, jag menar att det ska vara simpelt. Bara att installera och köra, ingen partitionering, ingen terminalanvändning eller temaändringar ska behöva göras. Det är ju det som krävs för Linux ska lyckas på skrivbordet. Farmor Agda ska kunna använda det.

Men för en poweruser är Arch säkert jättebra. Jag pratar om "vardagliga användare" som Linux Communityn oftast glömmer.

Skickades från m.sweclockers.com

För vardagligt användande spelar val av OS eller distro mindre roll. Det jag frågasätter är uttrycken "bättre", "sämre", "krångligare".
Det är en fråga om tycke och smak. Inte vilket som är "bäst", utan vilket som bäst passar mig och mina behov.

Hur länge körde du Arch och vilken DM hade du?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av winunix:

Linux-distron behöver bli mer användarvänliga. Ubuntu är på god väg.
Dock blir Ubuntu i princip ratat av Linux Communityn, eftersom det inte är lika "geekigt" som Arch/Gentoo eller andra distros. Lite synd då Ubuntu gör ett bra jobb för att få "vanligt" folk att installera Linux på skrivbordet; ett vettigt alternativ till Windows och OSX

Jag håller med. Körde Linux fullt ut i några år (allt från Fedora, Arch, centos osv) och gillade det men den ibland spretiga utvecklingen på gott och ont gjorde att jag till slut gav upp och gick tillbaka till Windows.

Till slut kändes det som att jag höll på att mecka med systemet mer än att använda den.

Jag kanske är trög men jag fattade t ex inte hur jag skulle migrera till systemd och få det att fungera med olika daemons osv. Fick obotliga system failures och till slut gav jag upp.
Detta är en stor nackdel som jag ser det med Linux-communityn/utvecklarna - att de ändrar på saker som alltid har fungerat bara för att det går att ändra. Iaf kändes det så när jag var som mest frustrerad. Systemd, som de flesta stora distros har hoppat på, är väl exemplet som visar detta tydligast.

Finns det något trevligt GUI till systemd-inställningar numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av winunix:

Linux-distron behöver bli mer användarvänliga. Ubuntu är på god väg.
Dock blir Ubuntu i princip ratat av Linux Communityn, eftersom det inte är lika "geekigt" som Arch/Gentoo eller andra distros. Lite synd då Ubuntu gör ett bra jobb för att få "vanligt" folk att installera Linux på skrivbordet; ett vettigt alternativ till Windows och OSX

Jag håller med till 100%. Det här ett problem med Linux, dom som lär sig systemet hoppar på mer och mer advancerade distrubutioner och pekar sedan finger och skrattar åt lättare versioner som Ubuntu Unity, och dom som använder dessa.

Att sluta slåss inbördes hade gett OSet ett stort lyft i hur lätt det är för nybörjare att komma in. Vi som kommer från Windows är intresserade av att hoppa till öppen källkod av olika anledningar, vi (eller i alla fall jag) är inte ett dugg intresserade om Arch vs Fedora vs Ubuntu vs whatever; med andra ord, är du en Arch användare så borde du hurra för varje ny Ubuntu användare som kommer från Windows eller OSX; dom är ju nu med i samma "rörelse" som du själv är med i.

Är inte en stor poäng med öppen källkod att kunna kombinera det bästa från alla världar och anpassa det efter egna behov?

Jag kan säga på en gång att jag uppskattade Unity en hel del när jag först prövade Linux (Första disten jag provade var just Ubuntu) just på grund av att det var gjort för att se modernt och snyggt ut, en välkommen känsla om du är van vid "glas" teman så som i Windows 7s Aero. Jag förstår att Terminalen är ett otroligt kraftfullt verktyg, men om man på allvar tror att icke-nördar kommer att sätta sig in i hur den fungerar får man tänka om. Det är helt OK att tycka om flashiga GUIer!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Jag håller med till 100%. Det här ett problem med Linux, dom som lär sig systemet hoppar på mer och mer advancerade distrubutioner och pekar sedan finger och skrattar åt lättare versioner som Ubuntu Unity, och dom som använder dessa.

Att sluta slåss inbördes hade gett OSet ett stort lyft i hur lätt det är för nybörjare att komma in. Vi som kommer från Windows är intresserade av att hoppa till öppen källkod av olika anledningar, vi (eller i alla fall jag) är inte ett dugg intresserade om Arch vs Fedora vs Ubuntu vs whatever; med andra ord, är du en Arch användare så borde du hurra för varje ny Ubuntu användare som kommer från Windows eller OSX; dom är ju nu med i samma "rörelse" som du själv är med i.

Är inte en stor poäng med öppen källkod att kunna kombinera det bästa från alla världar och anpassa det efter egna behov?

Jag kan säga på en gång att jag uppskattade Unity en hel del när jag först prövade Linux (Första disten jag provade var just Ubuntu) just på grund av att det var gjort för att se modernt och snyggt ut, en välkommen känsla om du är van vid "glas" teman så som i Windows 7s Aero. Jag förstår att Terminalen är ett otroligt kraftfullt verktyg, men om man på allvar tror att icke-nördar kommer att sätta sig in i hur den fungerar får man tänka om. Det är helt OK att tycka om flashiga GUIer!

Bra skrivet. Den inbördes low level krig som pågår mellan olika linux communities är tråkig.

Sen lämnar en del community/forum en hel del att önska. Hos de lite mer avancerade linuxdistro-forumen finns gärna en noterbar elitism och besswerwisser-mentalitet fastän de samtidigt inte är speciellt intresserade av att hjälpa den som frågar, de svarar ofta på newbie frågor med ett otrevligt : "Googla". "Stick till Ubuntu".

Det som är intressant i sammanhanget är att de officiellt hävdar att deras linux-distro är skapad för de själva dvs avancerade användare, inte för den breda massan. Varför de då har sub-forum med "Newbie questions" är en gåta om de inte vill locka nybörjare över huvudtaget.

Permalänk

Har Ubuntu blivit tyngre med de senaste versionerna?

Kör det på min bärbara och den går ofta tungt och den känns stundtals riktigt trött vilket jag inte haft med Ubuntu tidigare. Kan det hjälpa om man installerar grafikdrivrutiner?

Eller borde man pröva en annan skrivbordsmiljö och i så fall vilken?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Har Ubuntu blivit tyngre med de senaste versionerna?

Kör det på min bärbara och den går ofta tungt och den känns stundtals riktigt trött vilket jag inte haft med Ubuntu tidigare. Kan det hjälpa om man installerar grafikdrivrutiner?

Eller borde man pröva en annan skrivbordsmiljö och i så fall vilken?

Ja.
RAM-slukare.

Ubuntu 9.04 (2009)
HD/SSD 6GB
1GHz P4
512 MB RAM

Ubuntu 15.04 (2015)
HD/SSD 7GB
1GHz Celeron or better
1,5 GB RAM

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

För vardagligt användande spelar val av OS eller distro mindre roll. Det jag frågasätter är uttrycken "bättre", "sämre", "krångligare".
Det är en fråga om tycke och smak. Inte vilket som är "bäst", utan vilket som bäst passar mig och mina behov.

Hur länge körde du Arch och vilken DM hade du?

Körde Manjaro ett litet tag. Fint OS, men ej för totala nybörjare. Bättre med Ubuntu.

Jag håller med dig att orden "bättre", "sämre", "krångligare" är tvetydiga. Men låt oss tänka på saken realistiskt.
Faktum är att det är lättare för en ovan, ointresserad IT-användare att använda Windows/OSX framför Arch.
Inga kommandon att greja med, inget småpill, ingen .conf konfiguration.
Min poäng är att om Linux vill växa på skrivbordet så måste allt pillande och grejande försvinna. Annars kommer det förbli geekarnas OS.

Gillar att Ubuntu går sin egen väg. Ser fram emot Snappy Core; alla beroenden är inne i ett enda paket; bara att klicka och installera, precis som .exe och .dmg filer.

Skrivet av NodCommander:

Jag håller med till 100%. Det här ett problem med Linux, dom som lär sig systemet hoppar på mer och mer advancerade distrubutioner och pekar sedan finger och skrattar åt lättare versioner som Ubuntu Unity, och dom som använder dessa.

Att sluta slåss inbördes hade gett OSet ett stort lyft i hur lätt det är för nybörjare att komma in. Vi som kommer från Windows är intresserade av att hoppa till öppen källkod av olika anledningar, vi (eller i alla fall jag) är inte ett dugg intresserade om Arch vs Fedora vs Ubuntu vs whatever; med andra ord, är du en Arch användare så borde du hurra för varje ny Ubuntu användare som kommer från Windows eller OSX; dom är ju nu med i samma "rörelse" som du själv är med i.

"... men om man på allvar tror att icke-nördar kommer att sätta sig in i hur den fungerar får man tänka om. Det är helt OK att tycka om flashiga GUIer!"

Bra inlägg! Kunde nog inte sagt det bättre själv.

Skrivet av newtoninja:

Bra skrivet. Den inbördes low level krig som pågår mellan olika linux communities är tråkig.

Sen lämnar en del community/forum en hel del att önska. Hos de lite mer avancerade linuxdistro-forumen finns gärna en noterbar elitism och besswerwisser-mentalitet fastän de samtidigt inte är speciellt intresserade av att hjälpa den som frågar, de svarar ofta på newbie frågor med ett otrevligt : "Googla". "Stick till Ubuntu".

Det som är intressant i sammanhanget är att de officiellt hävdar att deras linux-distro är skapad för de själva dvs avancerade användare, inte för den breda massan. Varför de då har sub-forum med "Newbie questions" är en gåta om de inte vill locka nybörjare över huvudtaget.

Tyvärr existerar den mentaliteten där. Blir lite som en sektmentalitet. Man bli så hemmablind och tror att alla ska kunna "bara för att jag kan det".
AskUbuntu gillar jag mycket; alltid välkomnande och hjälpsamma, och lägger verkligen energi på att hjälpa en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winunix:

Min poäng är att om Linux vill växa på skrivbordet så måste allt pillande och grejande försvinna. Annars kommer det förbli geekarnas OS.

Bort behöver det ju inte, då kommer alla geekar att få flipp. Men att göra pillande och terminaler 100% frivilligt hade gjot gott. Se Windows och CMD; visst, den är inte lika kraftfull som Terminalen, men poängen är att den finns där till de som vill använda den och de som inte vill behöver aldrig ens se den.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det måste ju vara enklare och vettigare att byta till en bank som stödjer mobilt Bank-ID. Jag skulle aldrig ha mina pengar hos en bank som inte gör det.

Att byta bank som man litar med alla finanser bara för att en funktion för tillfället saknas tycker jag inte är rimligt. Däremot drog jag av ett mejl till dom och fick till svar:

"Hej!

Mobilt BankID
Efter att vi nu infört inloggning med Mobilt BankID i vår Mobiltjänst, kommer vi att titta på hur det kan se ut för internettjänsten.

Att vi inte redan har Mobilt BankID som inloggning i Internettjänsten är att Inloggningskortet med kortläsaren sedan länge bedömts uppfylla våra säkerhetskrav och har under flera år fungerat väldigt väl för många av våra kunder.

Nu när många av våra kunder blir mer och mer mobila så ökar efterfrågan på att även våra lösningar ska bli mer mobila. Av denna anledning så planerar vi för att införa även Mobilt BankID som inloggning i Internettjänsten snart.

Någon tidsplan för detta kan dock inte lämnas idag."

Mobilt BankID är alltså på väg till Handelsbankens webbsida.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Mobilt BankID är alltså på väg till Handelsbankens webbsida.

Wooohoo! Äntligen. Funderat över detta en längre tid och det känns lite smådrygt att behöva köra en virtuell maskin med Windows för att logga in på deras hemsida.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Har Ubuntu blivit tyngre med de senaste versionerna?

Kör det på min bärbara och den går ofta tungt och den känns stundtals riktigt trött vilket jag inte haft med Ubuntu tidigare. Kan det hjälpa om man installerar grafikdrivrutiner?

Eller borde man pröva en annan skrivbordsmiljö och i så fall vilken?

Jag skulle rekommendera Mate eller XFCE som du kan installera via pakethanteraren.

Skrivet av NodCommander:

Att byta bank som man litar med alla finanser bara för att en funktion för tillfället saknas tycker jag inte är rimligt. Däremot drog jag av ett mejl till dom och fick till svar:

"Hej!

Mobilt BankID
Efter att vi nu infört inloggning med Mobilt BankID i vår Mobiltjänst, kommer vi att titta på hur det kan se ut för internettjänsten.

Att vi inte redan har Mobilt BankID som inloggning i Internettjänsten är att Inloggningskortet med kortläsaren sedan länge bedömts uppfylla våra säkerhetskrav och har under flera år fungerat väldigt väl för många av våra kunder.

Nu när många av våra kunder blir mer och mer mobila så ökar efterfrågan på att även våra lösningar ska bli mer mobila. Av denna anledning så planerar vi för att införa även Mobilt BankID som inloggning i Internettjänsten snart.

Någon tidsplan för detta kan dock inte lämnas idag."

Mobilt BankID är alltså på väg till Handelsbankens webbsida.

Men kontanthanteringen slopas...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Hej har stött på ett litet problem i xbindkeys

Koden ser ut så här

#Top Vänster Workspace "xdotool key --clearmodifiers ctrl+alt+Left" b:11 #Top Höger Workspace "xdotool key --clearmodifiers ctrl+alt+Right" b:12 #Top Mitt Workspace Översikt "xdotool key --clearmodifiers ctrl+alt+Down" b:10

Första två bindsen fungerar utmärkt och jag kan byta mellan workspaces som jag vill.

Tredje som ger en "översikt" vägrar fungera. Left och Right fungerar utmärkt Up och Down fungerar inte alls.

xbindkeys -k ger namnen "Up" och "Down" på knapparna vilket ger mig lite huvudbry.

Ignorera kommentarerna det är bara för att jag ska veta vilka knappar som jag bindat.

Edit

För att klargöra den tredje binden fungerar utmärkt om jag byter Up till Right och de två övre pajar helt om jag byter Right/Left mot Up/Down

Edit igen, Hittade förmodligen problemet och även en "ok" lösning. Inte 100% men funkar hyffsat.

Gissar att problemet är att expo inte är en Keyboard Shortcut här.

Här är i alla fall lösningen.

"xte 'keydown Alt_L' 'keydown Control_L' 'key Down' 'keyup Alt_L' 'keyup Control_L'" b:10 + release

Kräver XTE

sudo apt-get install xautomation

Problemet med denna lösning är att jag inte kan återgå genom att klicka igen. Ctrl+Alt+Up går in i Expo och sedan tillbaka ut om det klickas igen. Denna bind går inte tillbaka ut om jag klickar igen.

Cred för lösningen ska gå till denna tråd

http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=208&t=114674

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA