Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

...
Ett tips till dual-bootande. Jag har två olika hårddiskar som Windows och Linux ligger på vardera. Först installerade jag Windows 7, sedan kopplade jag fysiskt ur den och kopplade in den disk som Ubuntu Gnome skulle vara på. Nu auto-bootar datorn i Windows 7 som vanligt, men känner jag för att leka med Linux trycker jag bara in mig i boot-menyn när UEFI laddas och väljer boot-override. Mindre risk för problem den vägen och OSen "trasslar" inte in sig i varandra.
...

Detta är ett väldigt bra tips! Ska testas med en disk jag har liggandes

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Adobe-paketet + Lightroom
CAD-mjukvara
Renderingsmjukvara
MS Office (nej, jag vill inte in i OpenOffice eller liknande)
Spelstöd
Diverse program som t.ex. SVP, madVR, spelemulatorer osv.

En del av ovanstående går väl kanske att köra i någon VirtualBox, men varför besvära sig med sånt när man kan slippa?
Som sagt, jag skulle gärna köra Linux, men det är för bristande stöd i nuläget.

Finns alternativ till dessa:

Adobe-paket + Lightroom: GIMP + LightZone
CAD-mjukvara: http://www.linuxcad.com/
Renderingsmjukvara: Typ Blender
MS-Office: LibreOffice, WPS Office e.t.c.
Spelstöd: Steam?

Finns ju nästan alltid alternativ. Men jaja, det är väl det som är problemet i de flesta fall, oviljan att lära sig de nya alternativen.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Finns alternativ till dessa:

Adobe-paket + Lightroom: GIMP + LightZone
CAD-mjukvara: http://www.linuxcad.com/
Renderingsmjukvara: Typ Blender
MS-Office: LibreOffice, WPS Office e.t.c.
Spelstöd: Steam?

Finns ju nästan alltid alternativ. Men jaja, det är väl det som är problemet i de flesta fall, oviljan att lära sig de nya alternativen.

Problemet är snarare oviljan att använda sämre versioner/kopior av program som i många fall även är industristandarder.
Du måste ju skämta om du påstår att LinuxCAD kan jämföras med t.ex. Inventor eller SolidWorks.
Blender kommer inte heller i närheten av t.ex. KeyShot och liknande program.
Nu är det säkert 6 månader sen jag kollade utbudet för Linux på Steam, men nog var det rejält knapert.

Det är endast office-programmen som eventuellt skulle kunna ersätta det som finns på Windowsplattformen, och även där lär det vara kompatibilitetsproblem om man ska skicka över ett dokument till någon annan som sitter på MS Office.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Finns alternativ till dessa:

Adobe-paket + Lightroom: GIMP + LightZone
Finns ju nästan alltid alternativ. Men jaja, det är väl det som är problemet i de flesta fall, oviljan att lära sig de nya alternativen.

När man har >50000 råbilder i sin Lightroom-databas och alla justeringar ligger i just databasen är man kanske inte jättesugen på att börja om med ett nytt verktyg. Den dag LZ kan importera en LR-databas och fortsätta som om inget hänt så byter jag gärna.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

preface: Jag har kört windows sedan 3.0 och kör Linux av och till och parallellt sedan slutet på 90-talet.

En sak jag blir GALEN på i Windows är den extremt dåliga terminalen/kommandotolken.
Visst, powershell är mycket bättre, men har man som jag redan lärt sig mycket i ex bash och inte vill lära sig ytterliggare en avancerad shell så vill man kanske få in sh/bash i Windows.

Många installerar då Cygwin och även om det funkar fint så rekommenderar jag starkt Babun. Det bygger på Cygwin men är mycket trevligare att handha. Har du redan Cygwin så krockar inte Babun med det heller så det är bara att köra.

http://babun.github.io/

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag sitter på min laptop med Linux mint älskar linux som nätverks tekniker allt är så lät att ssh in i du behöver inget tredjepart program som putty du trycker bara på CTRL + ALT + T och så har du en terminal ruta och du bara skriver ssh user@127.0.0.1 men det är några få programr jag saknar det är

Photoshop och lightroom (Kommer inte överns med GIMP då jag är van med photoshop shortcut och hur lager fungerar)
MS office (Ja det finns open office och libre office men jag kommer inte riktigt överens med dom.)
Space Engineers (Ska testa att köra Wine när jag orkar hämta min spel dator.)

Program som jag använder flitigt är
Notepadd++ (Finns inte till linux men det finns en kopia som heter Notepadqq som fungerar suveränt)
Men det flesta andra spel som jag spelar funkar stort sätt på linux utan krångel och mina 500 spel på steam börjar bli fler som stödjer just linux. Men jag köper inga fler spel som inte har stöd till linux längre då jag börjar tröttna på windows efter som varje ny windows version så blir det altid ett steg längre till olika inställningarna. Som jag känner det har testat windows 10 i skolan och jag tycker inte om det riktigt förutom att det har lagt till Virtual desktop det är trevligt men att ställa om nätverks inställningarna blir bara ett mer klick varje windows version.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Inte så krångligt alls, min sambos farmor gick från Windows till Mint och hon ringer mig mindre nu än innan om problem ^^
Men det beror ju såklart på hur man sätter nivån själv

Testade vanliga Linux på en dator för snart 20 år sedan. Man kunde flytta runt lite fönster osv men vad jag minns var alla systeminställningar helt baserade på kommandon i terminalen (vad jag minns, var som sagt var längesedan).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag kände jag ville gå över till Linux när Windows Vista hade lanserats. Kände att nu går det utför med Windows. Var väl runt 2008. Var ganska trögt i början men 2-3 år senare körde jag Linux i huvudsak och gör fortfarande det även om jag inte helt övergett Windows. Kan väl inte påstå det gick så mycket utför med Windows som jag trodde då men är ändå glad jag hittat alternativ så att jag inte behöver Windows längre (men tycker ändå det är kul att windows också finns).

Började med ubuntu som många andra och hoppade runt en del mellan olika distar. Har även testat Opensolaris och FreeBSD. Men så småningom fastnade jag för Arch Linux då det funkar bra och ger mig bra kontroll över min installation.

Har två skrivbordmiljöer jag gillar och det är KDE Plasma samt XFCE. Kör XFCE på klenare hårdvara eller på laptops som jag vill boota snabbt. Kör även Arch på min hemmaserver och där har jag ingen grafisk miljö alls installerad.

Jag är inte någon Microsoft-hatare utan kör Linux för att det funkar bättre för mig och att jag gillar filosofin bakom. Men har nu även testat Windows 10 och tycker inte det är så himla illa som en del verkar tycka. Men Arch Linux är fortfarande min favorit. Kör Plasma 5 på skrivbordet och tycker inte jag saknar något jämfört med Windows 10.

Kan väl tillägga att jag inte är överdrivet intresserad av att spela spel på datorn. Är väl Stunt Rally som jag spelar lite någon stund ibland. Jag gillar att pyssla med digital video. kommit fram till att ffmpeg är ett underbart verktyg som funkar perfekt i Linuxmiljö. Visst det finns även i Windows men jag började inte använda det förrn jag körde Linux. Ser man till lite större videoredigeringsprogram tycker jag att KDEnlive funkar bra för husbehov.

Om jag ska ge råd till nybörjare så är det att låta det ta sin tid. Blir mycket frustration i början innan man lär sig nya sätt att arbeta och tänka. Kör gärna dual boot eller virtuell Windows så att du inte blir helt ställd om det är något du inte snabbt kan lösa i Linux, men testa sedan i lugn och ro hur man kan göra samma saker i Linux.

Något jag lärt mig mycket på är att använda terminalen så mycket som möjligt. När jag installerade en server på en Linksys NSLU2 (dessa är för klena egentligen men funkade hyfsat för enkla grejer) så tvingades jag göra allt i teminalen. Nu för tiden finns ju Raspberry Pi som man kan leka med i Linux utan att det kostar för mycket investering i hårdvara.

Arch Linux kanske man kan vänta med som nybörjare men när tiden blir mogen så är det ett roligt sätt att lära sig mer om hur ett Linux-system är uppbyggt. Man får ju installera och konfigurera allt från grunden men tack vare bra guider i wiki så är det inte jättesvårt bara man har lite tålamod.

Efter ett tag när man hittat sina favoritprogram i Linux och nya sätt att jobba så känner man sig handikappad med Windows. Man får känslan av att för minsta enkla lilla grej man ska göra i Windows tvingas man installera något stort programvarupaket som kostar pengar eller är översållat med reklam. Visst funkar många opensource-alternativ även i Windows men man hittar inte dessa förrän man kört dem i Linux. Man upptäcker att Libre Office är tillräckligt bra och då lägger man in det i windows-maskinerna också. Likadant med många andra program.

En annan sak jag tycker är skoj är att programmera. Som programmerare inser man snart att Linux är en underbar miljö att jobba i och man lär sig också att IDE är överskattat. Ofta klarar man sig med enkel texteditor och terminalen. .NET är väl inte jättepopulärt men mono finns ändå. Själv kör jag mest C och har börjat tittat på C++. Finns de flesta programmeringsspråken. Python t.ex. har bra stöd liksom java och diverse scriptspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Har kört Raspbian ett tag och vet inte om jag är så imponerad, har personligen mest stött på problem.
Är förmodligen så att jag inte är van.

Är dock påväg att bygga mig en server, hade Windows 2012 och någon Linux variant i dual boot eller virtuell maskin i åtanke, hur står sig Linux mot Windows Server för server-syfte?

Edit:
Blir att fortsätta med Windows på min maindator då varken Adobe eller Office-sviterna verkar fungera i linux.
Xsplit som jag också använder flitigt fungerar inte heller, men OBS verkar komma ut med Linux-stöd hyffsat snart!
Det kan göra att en dedikerad streaming-maskin som kör Linux kan vara ett alternativ.

Allt beror ju på vad du ska ha servern till. Precis som på klientsidan finns ju inte all servermjukvara till linux. Stabiliteten samt säkerheten sägs ju vara bättre på linux vilket stämmer med min erfarenhet också. Jag skulle nog säga att går det köra Linux ska man nog göra det. Är ju i princip underhållsfritt(uppdateringar är ju bra att sköta).

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Testade vanliga Linux på en dator för snart 20 år sedan. Man kunde flytta runt lite fönster osv men vad jag minns var alla systeminställningar helt baserade på kommandon i terminalen (vad jag minns, var som sagt var längesedan).

Och du tror inte att utvecklingen gått framåt? Jag menar, vi sitter väl alla på Windows 3.11 än idag?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nu saknar jag att AMD och Nivida slutar låtsas om att Linux är en nisch-plattform och släpper exakt samma drivrutiner till Windows och Linux.

Bara för att vara den som är den ... Linux är (tyvärr) idag en starkt nischad plattform. Det luckras så sakteliga upp, men det går inte att komma ifrån att så fortfarande är fallet. Givetvis skulle motsvarande drivrutiner som du nämner hjälpa uppluckringen, men det är ändock en lång väg att gå och många hinder som ska passeras på vägen dit (Youtuba: Bryan Lundukes "Why Linux Sucks" för en god sammanfattning av några).
Själv är jag heller inte helt säker på att det är ditåt jag vill att GNU/Linux i sin helhet ska gå, men det är en annan historia. Jag skulle vilja vända på ditt påstående och säga att det är dags att sluta låtsas att Linux är annat än en nischad plattform. Linux är inte Windows, och förhoppningsvis blir det aldrig det heller.

Skrivet av NodCommander:

Jag kan inte mycket alls om Arch, vad är det som lockar där? Tycker det mest verkar vara för riktigt advancerade användare som har lite mera specifika behov än att bara ha som en vardagsdator.

För min del lockade det minimalistiska: att ha ett system som består av de vanilla-komponenter jag vill ha, varken fler eller färre. Väl inne i det måste jag även säga att jag älskar dess repo-system.
Arch är inte för alla, men det är inte nödvändigtvis för "avancerade användare" - vare sig med eller utan specifika behov. Är man fullkomligt ointresserad av att allting ska fungera precis som man själv önskar eller om någon annan dist redan fungerar precis som man önskar, ja då finns ingen anledning att byta till Arch. Det har en av de bästa communities som finns, men de förutsätter att du vet vad du pysslat med och att du försökt lösa eventuella problem innan du gråter. Vill man inte göra det, då finns Ubuntu ... eller Windows ... eller ... ja, du hajjar.

[quote postid="15669211" userid="159485" name="NodCommander"]
Jag håller delvis med. Jag inser att Terminalen är ett mycket kraftfullt verktyg som kan användas till så väldigt mycket, men datorer var aldrig för den outbildade innan GUI:t kom till. Majoriteten vill göra två saker på sin dator, surfa på nätet och skriva dokument/kalkylblad. Firefox och LibreOffice kommer med de vanligaste distarna, så det behövs knappast fipplande med Terminalen där.
[quote]
Mjo då, tro det eller ej, men textradskommandon var mellanmjölk en gång i tiden. DOS exempelvis överlevde många outbildade användare. Visst, de var tvungna att lära sig textkommandon, men det var inte märkligare än att lära sig <insert random mysko program som återfinns på de flesta företag här>. Samma sak gäller "familjedatorer" såsom C64, ABC80 etc ... bara för att de är kult bland nördar idag betyder inte att de inte var "normalt" för användarna på sin tid. Den stora skillnaden ligger i antalet användare, och antalet användare är inte direkt beroende utav fönsterhanteringens inträde på marknaden. Inträdet har möjliggjort mycket som i sin tur lockat användare, men det betyder inte att textradskommandon är arkaiska. Men ja, det är ett sidospår dom nog hör bäst hemma i en separat tråd.

Skrivet av Mocka:

Hur krångligt är det att lära sig Linux då?

Beror på var man drar gränsen där man anser att man "lärt sig Linux".
Själv anser jag inte att jag lärt mig Linux än. Jag kan mitt system, jag är bekant med de vanligaste distarna och så vidare, men jag lär mig något nytt både nu och då.
Att lära sig hur man surfar, använder en ny kontorssvit, öppnar filer och loggar in/ut, det kan man i regel under loppet av en kaffepaus.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Diskutera gärna också om det finns något som saknas hos Linux som gör att ni inte vill byta (än).

Om du har bytt eller börjat dual-boota eller funderar på det, så skriv gärna varför (eller varför inte) och hur!

Dom gånger jag utvärderat Linux som alternativ till Windows har problemet alltid varit att Linux måste ha ett konkurrenskraftigt alternativ till samtliga applikationer/spel.

För om jag måste dual-boota för att få igång ett specifikt spel el. dyl. så spelar det inte någon roll hur gratis eller enkelt det är - det blir inte billigare eller enklare ändå.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade gärna återvänt till (K)ubuntu om mjukvarustödet hade förbättrats. Visst, någon enstaka titel stöds nu (Civ V och Metro) men på tok för mycket som fattas. Går sakta framåt men så länge Valve inte får med sig större utgivare, speciellt EA, kommer det nog gå trögt. Ser rätt bra ut vad gäller indietitlar för de som intresseras av dessa samtidigt.

Får se om jag prövar dual boot vid nästa ominstallation. Försökt förut men lagringsenherna blir inte tillgängliga vid installation dessvärre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder själv W10 på jobb/fritidsdatorn hemma, mestadels pga mjukvarustödet gällande Adobe, Autodesk och diverse spel.

Min Pi2 kör Raspbian, och dubblar som mumble-server och webserver för webbutveckling, vanligast i .PHP, ASP.NET och MVC.

Sedan har jag även en laptop för lite roligare utveckling, som kör Debian.

Jag skulle gärna byta till Linux på min primära dator, om mjukvarustödet utökades för att stödja mina behov. Skulle faktiskt inte ens tveka en sekund.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Kör Windows 7 på speldatorn och Mint på laptopen. För det allra mesta fungerar det bra, men ibland är det irriterande när saker inte fungerar och är enbart kompatibla med Windows. Jag gillar att pilla, men ibland vill man bara att det fungerar så man kan få något gjort och då kan Linux vara ett helvete ibland.

Permalänk
Inaktiv

Hej,

Jag kör Fedora och Arch Linux.

Dock när jag skulle start Steam så ger det mig lidGL error. I Arch Linux tog jag bort vissa filer och fick steam att starta, men menyn var hel konstig så inget, fungerade dock i big picture mode, så jag undrar är det någon av er som har testa steam på någon annan distribution? och hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Beror på var man drar gränsen där man anser att man "lärt sig Linux".
Själv anser jag inte att jag lärt mig Linux än. Jag kan mitt system, jag är bekant med de vanligaste distarna och så vidare, men jag lär mig något nytt både nu och då.
Att lära sig hur man surfar, använder en ny kontorssvit, öppnar filer och loggar in/ut, det kan man i regel under loppet av en kaffepaus.

Det var ett bra svar, tack.

Skrivet av zarkov:

Och du tror inte att utvecklingen gått framåt? Jag menar, vi sitter väl alla på Windows 3.11 än idag?

Tredje gången idag som folk snäser åt en, vad är det med folk idag?. Allt jag menade var att den upplevelsen jag hade av Linux var då och att jag inte hade koll på om det var lättare att använda idag. Helt legitim fråga tycker jag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon198025:

Hej,

Jag kör Fedora och Arch Linux.

Dock när jag skulle start Steam så ger det mig lidGL error. I Arch Linux tog jag bort vissa filer och fick steam att starta, men menyn var hel konstig så inget, fungerade dock i big picture mode, så jag undrar är det någon av er som har testa steam på någon annan distribution? och hur funkar det?

Steam har inget officiellt stöd i Arch, kan vara därför det strular lite.
https://wiki.archlinux.org/index.php/Steam

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tredje gången idag som folk snäser åt en, vad är det med folk idag?. Allt jag menade var att den upplevelsen jag hade av Linux var då och att jag inte hade koll på om det var lättare att använda idag. Helt legitim fråga tycker jag.

Jag tycker det var en helt legitim snäsning om man ens förmodar att det kanske inte kan ha hänt någonting på 20 år

Skämt åsido, och för att svara på din fråga så går det det inte ens att jämföra, om man ser det från ett desktop-perspektiv. För de flesta desktopvänliga distributioner tankar du hem disten och för över på USB/DVD. Boota upp den och välj på vilken hårddisk du vill installera. Vänta en kort stund. Klart. Starta systemet och alla browsers och ljud och videocodecs finns där. Att installera ytterligare program görs fördelaktigen från den medföljande software managern med ett enkelt musklick på "install" knappen.

Linux kommer nog tyvärr aldrig kunna skaka av sig bilden av att man måste vara född med terminalen inbränd i hjärnbarken för att ens börja använda det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bardbard:

Steam har inget officiellt stöd i Arch, kan vara därför det strular lite.
https://wiki.archlinux.org/index.php/Steam

Okej, vad synd.

Tack för länken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Jag tycker det var en helt legitim snäsning om man ens förmodar att det kanske inte kan ha hänt någonting på 20 år

Skämt åsido, och för att svara på din fråga så går det det inte ens att jämföra, om man ser det från ett desktop-perspektiv. För de flesta desktopvänliga distributioner tankar du hem disten och för över på USB/DVD. Boota upp den och välj på vilken hårddisk du vill installera. Vänta en kort stund. Klart. Starta systemet och alla browsers och ljud och videocodecs finns där. Att installera ytterligare program görs fördelaktigen från den medföljande software managern med ett enkelt musklick på "install" knappen.

Linux kommer nog tyvärr aldrig kunna skaka av sig bilden av att man måste vara född med terminalen inbränd i hjärnbarken för att ens börja använda det.

Nej logiskt sett antar jag att du har rätt att det borde ha hänt något på 20år men SÅ självklart är det inte

Tack för förklaringen, det låter helt klart bättre när du lägger upp det så

Nej men precis, det är väl så folk som inte har en susning om Linux antar att det ligger till.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det enda som hindrar mig från att installera Linux är det kassa spelstödet/DirectX. Den dagen när man kan spela Battlefield eller GTA på releasedagen är den dagen som jag kör Linux som OS.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mocka:

Hur krångligt är det att lära sig Linux då?

Inte alls.
Kan du installera Windows? ... i så fall kan du installera valfri Linux-distribution. Svårare än så är det inte.
Och jag vill passa på att meddela alla Sweclockers-medlemmar här att terminalen är *INTE* ett krav. Det är ett tillval. Den finns där, men behövs inte. Det är en seglivad myt att man måste använda terminalen. Allt kan enkelt skötas från diverse inställnings-GUIn som ingår i de flesta distributionerna.

Att de flesta guiderna på nätet är skrivna på ett sätt för terminalen beror på att det är enklare att rada upp ett gäng kommandon än att försöka beskriva hur man skall navigera och klicka sig runt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

"Steam har inget officiellt stöd i Arch, kan vara därför det strular lite.
https://wiki.archlinux.org/index.php/Steam"

Jag kör manjaro och det bygger på Arch, inga problem med Steam, flyter på minst lika bra som det gjorde på den gamla tiden när man körde windows. (Vilket jag lämnade för 11 år sen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Linux är inte större för att man måste "jump through hoops" för att få mycket att fungera. Finns en del saker som inte fungerar "out of the box".

Majoriteten av befolkningen vill helst inte sitta och leka med terminalen.

Skrivet av Baxtex:

Kör Windows 7 på speldatorn och Mint på laptopen. För det allra mesta fungerar det bra, men ibland är det irriterande när saker inte fungerar och är enbart kompatibla med Windows. Jag gillar att pilla, men ibland vill man bara att det fungerar så man kan få något gjort och då kan Linux vara ett helvete ibland.

Skriver under detta.

När det fungerar utan problem så fungerar det också kanon. Men det blir mycket forum letande, tråd läsande och terminal pillande för att kunna fixa saker som inte gör det.
Dock ska man säga att det verkar på de flesta distros bli bättre och bättre. Och jag förstår att det är svårt att få vissa saker som Nvidia/AMD kort att ibland fungera 100% då Linux inte direkt har optimerade drivrutiner för det (pga tillverkarna är bara jobbiga...)

Har själv börjat experimentera på några gamla laptops och har fått pilla lite för att få temp styrning att fungera på ena (som dock har en bugg från energisparläge), men det verkar vara perfekt för den lilla surf maskinen som inte behöver vissa specifika Windows funktioner.

Ursprungliga tanken var att denna maskin jag nu har Win 10 på skulle bli linux maskin som jag kunde lära mig på och även testa steam OS på, men jag föll för gratis Win 10... (körde TP och denna har nu aktiverat och registrerat Win 10). Så jag får väl bygga ihop nån annan maskin till det

Om jag nu fråga lite snällt, hur är det med AMD 7000-serie kort i Linux (7950/7970 mer specifikt). Fungerar det bra i tex Ubuntu eller Mint?

Skrivet av Mocka:

Tredje gången idag som folk snäser åt en, vad är det med folk idag?.

Det är måndag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Inte alls.
Kan du installera Windows? ... i så fall kan du installera valfri Linux-distribution. Svårare än så är det inte.

Jag skulle tillochmed gå så långt som att säga att det är lättare att installera exempelvis Ubuntu än Windows. Var tvungen att installera W8.1 på jobbdatorn häromveckan, och det var fler frågor, krävde omstarter, och tog längre tid än Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om jag nu fråga lite snällt, hur är det med AMD 7000-serie kort i Linux (7950/7970 mer specifikt). Fungerar det bra i tex Ubuntu eller Mint?

Jag har använt ett 280x (vilket väl i princip är ett 7970?) under Ubuntu, och det gick hur bra som helst! Det är många som har klagat på AMD's linuxdrivare, men det kanske lever kvar i folks minnen sen gammalt. Tear-free desktop fanns som inställning utan att behöva ha en compositor (något som Nvidia inte har), och man kan smidigt färgkalibrera bilden med en slider för färgtemperatur. Mycket bättre än separata RGB sliders tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Dom gånger jag utvärderat Linux som alternativ till Windows har problemet alltid varit att Linux måste ha ett konkurrenskraftigt alternativ till samtliga applikationer/spel.

Jag hoppas att du ser ditt systematiska fel här ... om inte, låt mig förklara.

Vi stryker först och främst orden "Linux" och "Windows" ur ekvationen.

Vi har då en produkt, en produkt som är måttstocken, med den enda kvantifikationen att all mjukvara ska vara minst lika kompatibel till ett eventuellt alternativ. Om vi då har två, tre eller hundra alternativ som är utvecklade med olika målsättningar och samtidigt en mjukvarumarknad där majoriteten av all mjukvara inom en vis genre (låt oss ta spel som exempel) endast utvecklas för den första plattformen, då kommer det aldrig att finnas ett alternativ värt att utvärdera som alternativ.

Att utvärdera något som alternativ till något annat förutsätter att det avser att vara ett alternativ alls. Så är inte fallet. Ingen skulle någonsin komma på tanken att jämföra en traktor med en personbil i avseende att hitta en traktor som gör ett bättre jobb som taxi. Varför skulle man göra detsamma med operativsystem?

GNU/Linux kan användas som desktop-OS, så länge man inte har specifika krav på kompatibel mjukvara. Exempel på sådan mjukvara är spel. Vill man bara ha något spel att spela, ja då finns det gott om dem. Vill man ha ett specifikt spel, ja då är oddsen låga att man blir missnöjd.

På samma sätt kan vi vända på steken och säga att exempelvis Windows 10 kan fungera som server-OS, men då kommer frågan vilka krav man har på funktionaliteten för det området.

Vi tar det en gång till, bara för säkerhets skull: Linux är inte Windows, Windows är inte Linux och OSX är som de är. Sluta jämföra päron, oljefartyg och friggebodar om det inte är färgen vi talar om.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv

Ytterst få klarar sig med ett enda OS. Det är framförallt personer som inte gör något vettigt vid datorn eller personer som är väldigt fokuserade på en viss tillämplig.

För min egen del privat bruk kör jag Linux från grunden (VMware ESX) och hostar nästan 10 st virtuella windows maskiner från denna. När jag ska inte och surfa så kan jag ibland ta en linuxmaskin, detta borde jag göra oftare problemet är att jag är så trött så jag orkar inte anstränga mig.

Jag tycker fler borde pröva på linux och det är inte antagligen eller som gäller. Vissa program kräver windows, ja kör då windows för dessa program. Slösurfing etc, ja kör med ett säkert och snabbt os som linux.

Permalänk
Medlem

Ända anledningen jag inte gör linux på hel tid är Adobes Creative Cloud, älskar digital design så "tvingas" att köra hackintosh/windows.

Linux är också skönt att använda till en dek saker, blir dock väldigt trött på halv gjorda program och att alla ska streta åt varsitt håll. Segar ner utvecklingen framåt väldigt..

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.