Nollställa intunad laptop, hur?

Permalänk
Medlem

Nollställa intunad laptop, hur?

Jag räddade en HP laptop från en skrotbinge på ett företag då den hade ett rätt obetydligt hårdvarufel.
Jag vill blåsa den helt och göra en fräsch W10 installation och ha som extradator.

Problemet är att den är intunad och rätt låst, med t ex BIOS password. Jag känner en på företaget så jag bad hen plocka bort datorn från Intune och ge mig BIOS-lösen. Fick även bitlockernyckeln in case of. Då gick det bra att komma in i BIOS.
Efter hen hade gjort det så kommer bara en användares inloggning upp vid start, går inte använda något annat (lokalt) konto.
Jag körde då den inbyggda F11-recovery funktionen via nätet, då laddade den hem en image och körde in den. Tog ett bra tag. Tänkte att det är HP:s fabriks-ISO som laddas hem och körs så den då blir som från fabrik precis som jag vill.
Men...när den startar om så kommer man mycket riktigt till en vanlig Windowsinstallation där man ska ange språk osv men när man har gått igenom den menyn så kommer lik förbaskat inloggningen upp till den första, intunade användaren och inget annat kan väljas. What?
Sen verkar BIOS-lösen ha ändrats, nu tar jag mig inte in där längre.
Försöker jag ta mig in via återställningsverktyget och kommandoprompt så vill den ha lösen till användaren "defaultuser0", inget annat finns att välja på.

Har inte riktigt koll på intune så varför händer detta om den nu tankade hem en image via nätet?
Och varför har BIOS-lösen ändrats?

Hur nollar man den? Kan säkert få lite mer tips från min källa på företaget men det är inte dom som har intunat den utan datorerna beställs och kommer färdigkonfade från en leverantör och dom verkar inte känna till några fler inloggningar.

Vad gör man nu - ja förutom att byta disk? Om ens det hjälper?
Försökte också att BOOT:a på Hirens via USB men det köpte den inte.

Permalänk
Medlem

Har du bioslösenord så resettar du lösenordet. Sen installerar du om Windows från Image du laddar hem från Microsoft, plocka bort alla partitioner i installationen och låt installationen lägga upp dem igen. Inget mer behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Har du bioslösenord så resettar du lösenordet. Sen installerar du om Windows från Image du laddar hem från Microsoft, plocka bort alla partitioner i installationen och låt installationen lägga upp dem igen. Inget mer behövs.

Tyvärr räcker inte det i alla situationer om den har varit konfigurerad med Microsoft autopilot.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag resetade lösenordet och sparade detta men den struntade i det. Det var medan jag fortfarande kom in i maskinens BIOS.

Visst, ladda hem en image från M$ kan man ju alltid göra men den är inte aktiverad. Det är den däremot om man använder den HP-boundlade image som följer med maskinen och jag trodde att det var den jag laddade hem med F11->Recovery.

Men det här är alltså en intunad enhet och då måste man tydligen göra annorlunda (samma sak gäller mobiler) så: vad är det som missats? För viss fasen måste det väl gå att få den i fabriksläge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoombo:

Jag resetade lösenordet och sparade detta men den struntade i det. Det var medan jag fortfarande kom in i maskinens BIOS.

Visst, ladda hem en image från M$ kan man ju alltid göra men den är inte aktiverad. Det är den däremot om man använder den HP-boundlade image som följer med maskinen och jag trodde att det var den jag laddade hem med F11->Recovery.

Men det här är alltså en intunad enhet och då måste man tydligen göra annorlunda (samma sak gäller mobiler) så: vad är det som missats? För viss fasen måste det väl gå att få den i fabriksläge?

Den behöver nog tas bort via serienummer annars kommer den automatiskt hamna i "rätt" miljö så fort den får internetanslutning.

Antar Linux fungerar i värsta fall.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Tyvärr räcker inte det i alla situationer om den har varit konfigurerad med Microsoft autopilot.

Nä, tydligen inte. Men visst måste det gå att få ur den därifrån på nåt sätt och nollställa den som den var från fabrik? Företag som köper upp datorer och återställer dem måste ju använda den metoden så hur gör dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Den behöver nog tas bort via serienummer annars kommer den automatiskt hamna i "rätt" miljö så fort den får internetanslutning.

Antar Linux fungerar i värsta fall.

Men den ska ju vara bortplockad från företagets Intune-portal så vad är det som fortfarande knyter den till sin gamla miljö?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoombo:

Men den ska ju vara bortplockad från företagets Intune-portal så vad är det som fortfarande knyter den till sin gamla miljö?

Den är inte bortplockad helt enkelt.

Hittade på reddit:

"Autopilot is for enrolling and configuring a machine at OOBE stage, it doesn’t come into play when the device is already setup.

Wipe the machine with a standard windows 10 iso, during the initial setup disconnect from the internet, once you’re at the desktop reconnect the network.

At this point it’s a fresh windows install with no connection to the previous company."

Kan nog fungera i kombination med https://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/all/set-up-...

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Tyvärr räcker inte det i alla situationer om den har varit konfigurerad med Microsoft autopilot.

Helt rätt, kör den autopilot så behöver autopilot bort först. Noll ord om autopilot så inget jag tänkte på. Vi kör Intune men ej autopilot så inget jag själv tänker på normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Den är inte bortplockad helt enkelt.

Hittade på reddit:

"Autopilot is for enrolling and configuring a machine at OOBE stage, it doesn’t come into play when the device is already setup.

Wipe the machine with a standard windows 10 iso, during the initial setup disconnect from the internet, once you’re at the desktop reconnect the network.

At this point it’s a fresh windows install with no connection to the previous company."

Kan nog fungera i kombination med https://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/all/set-up-...

Tja, det verkade funka. Trodde först det skulle bli nåt trams med att Windows inte var aktiverat korrekt och det krävdes en OEM-version från HP för att lira men den aktiverade den och gav den en digital licens direkt.
Körde sen in W11 utan problem.
Tack för detta!

Men BIOS kommer jag inte in i, trots att jag har tillgång till deras initiala PW. Säger bara att jag har fel PW och sen låser den sig. Plockade ut CMOS-batteriet men det gjorde givetvis ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Den är inte bortplockad helt enkelt.

Hittade på reddit:

"Autopilot is for enrolling and configuring a machine at OOBE stage, it doesn’t come into play when the device is already setup.

Wipe the machine with a standard windows 10 iso, during the initial setup disconnect from the internet, once you’re at the desktop reconnect the network.

At this point it’s a fresh windows install with no connection to the previous company."

Kan nog fungera i kombination med https://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/all/set-up-...

Ja, det bör fungera att installera helt utan internetåtkomst.
Det är möjligt att datorn är bortplockad från Intune, men blir re-enrollad till Defender vid ominstallation då det är två separata grejor.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME