Microsoft rullar ut "hemliga" uppdateringar till Windows 10

Permalänk
Medlem

Trodde Windows 10 skulle vara så bra. vist det startar snabbt osv men att man inte får välja bort tex "bloatware" från hp/dell mfl som tex på min bärbara från HP där blir jag på tvingad en massa skit som jag inte vill ha eller behöver som man får avinstallera varför microsoft varför?! ser inget fel i säkerhetsuppdateringar/buggfixar men detta är rätt patetiskt faktiskt ge oss tillbaka möjligheterna att välja vilka uppdateringar vi vill ha.

Det är lite love/hate relationship mycket jag verkligen gillar men sen är det MASSOR av saker som får en att fundera skall iaf installera TrueCrypt på datorn eftersom licensavtalet säger att MS kan gå in och läsa av filer mm.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Detta är väl ingen nyhet, det vart ju likadant i Windows 7 samt Windows 8.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrester:

och vad har man av vikt att dölja då

Fast det där är det sämsta argumentet som finns. Du vet mycket väl om att det inte handlar om att dölja något, utan snarare att man värnar om sin integritet. Det är en skrämmande utveckling.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Elakekocken:

Men bosätt dig på en ö då för guds skull så övervakningssamhället inte når dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha, tack för dagens utan tvekan skönaste garv

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vodka:

Fast det där är det sämsta argumentet som finns. Du vet mycket väl om att det inte handlar om att dölja något, utan snarare att man värnar om sin integritet. Det är en skrämmande utveckling.

Är vi inte redan övervakade så det räcker och blir över flera gånger om av vårat samhälle, kommun, staten you name it? Vill de ta sig en titt in i min burk och kolla på mina semesterbilder eller mina surfvanor så kör bare.
Ska man värna om sin integritet ska man nog leva som men mussla och det orkar i alla fall inte jag. Ge upp din moderna mobil och allt sådant också om man nu ska värna om integriteten.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Detta är väl ingen nyhet, det vart ju likadant i Windows 7 samt Windows 8.

Och alla andra innan det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Påminner mig om filmen Kingsman!
It´s a trap!

Permalänk
Medlem

De vill väl undvika "bad press" kanske, men det måste vara jobbigt (eller lätt, beror på hur man ser det) för dom som håller på med patchhantering, de får jobba i blindo.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Problemet dom flesta av er som säger att detta är en icke nyhet total missar är att detta påverkar sysadmins väldigt negativt.

Hur är det tänkt att du ska kunna kontrollera om uppdateringar förstör hur applikationer i produktion fungerar om du inte ens kan se vad dom påverkar.

Eller tror ni att alla företag har möjlighet att köra en separat testmiljö för att testa vad uppdateringarna gör innan dom körs?

I så fall har ni en väldigt naiv bild av hur verkligheten ser ut.

Permalänk
Skrivet av lonewolfshade:

Problemet dom flesta av er som säger att detta är en icke nyhet total missar är att detta påverkar sysadmins väldigt negativt.

Hur är det tänkt att du ska kunna kontrollera om uppdateringar förstör hur applikationer i produktion fungerar om du inte ens kan se vad dom påverkar.

Eller tror ni att alla företag har möjlighet att köra en separat testmiljö för att testa vad uppdateringarna gör innan dom körs?

I så fall har ni en väldigt naiv bild av hur verkligheten ser ut.

Windows i produktionsmiljö?!

Skämt åsido, absolut ett problem för ITOPS, men är skillnaden så stor jämfört med tidigare versioner av Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Windows i produktionsmiljö?!

Skämt åsido, absolut ett problem för ITOPS, men är skillnaden så stor jämfört med tidigare versioner av Windows?

Om de inte skriver vad dom ändrat, ja.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Windows i produktionsmiljö?!

Skämt åsido, absolut ett problem för ITOPS, men är skillnaden så stor jämfört med tidigare versioner av Windows?

Även om jag helst ser Linux i servermiljö så är är det fortfarande en hel del windows server där ute

Problemet mot tidigare versioner av windows är att du inte längre kommer ha en aning om vad som ändrats. Så direkt till test eller så avinstallerar du uppdateringar tills det fungerar igen. Om det nu inte skulle visa sig att det ställt till med så mycket problem att den lösningen inte fungerar.

Permalänk

alltså är windows 10 gratis av en anledning. För att pentagon/vitryska kgb/nsa och nationella polismyndigheter ska ha enkel åtkomst till ditt hårddiskinnehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Windows i produktionsmiljö?!

Skämt åsido, absolut ett problem för ITOPS, men är skillnaden så stor jämfört med tidigare versioner av Windows?

Det finns en hel del mjukvara för industriproduktion som körs i Windows-miljö.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrester:

Är vi inte redan övervakade så det räcker och blir över flera gånger om av vårat samhälle, kommun, staten you name it? Vill de ta sig en titt in i min burk och kolla på mina semesterbilder eller mina surfvanor så kör bare.
Ska man värna om sin integritet ska man nog leva som men mussla och det orkar i alla fall inte jag. Ge upp din moderna mobil och allt sådant också om man nu ska värna om integriteten.

Vad gör du när framtida regering, t.ex., beslutar att semester bilder där det förekommer nakna barn (händer rätt enkelt på en fullsmockad strand) är pedofili och spärrar in dig på 20 år för att det är sådana bilder du har? Eller när staten beslutar (som Sverige redan försökte få igenom) att all kritik av staten är terrorism? Eller när staten beslutar att just den sortens sång som du lyssnade för 20 år sedan är terrorism? Du vet aldrig vilka galna lagar kommer i framtiden. Vi vet redan från historien hur enkelt allt kan gå åt helvete på helt lagligt och demokratiskt vis. Ända skyddet är att befolkningen faktiskt vågar prata och tänka för sig själva utan att oroa sig om vad staten tycker om deras tankar varenda sekund. Självcensur är något jävligt farligt som du är förmodligen bara för ung eller obildad för att fatta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Vad gör du när framtida regering, t.ex., beslutar att semester bilder där det förekommer nakna barn (händer rätt enkelt på en fullsmockad strand) är pedofili och spärrar in dig på 20 år för att det är sådana bilder du har? Eller när staten beslutar (som Sverige redan försökte få igenom) att all kritik av staten är terrorism? Eller när staten beslutar att just den sortens sång som du lyssnade för 20 år sedan är terrorism? Du vet aldrig vilka galna lagar kommer i framtiden. Vi vet redan från historien hur enkelt allt kan gå åt helvete på helt lagligt och demokratiskt vis. Ända skyddet är att befolkningen faktiskt vågar prata och tänka för sig själva utan att oroa sig om vad staten tycker om deras tankar varenda sekund. Självcensur är något jävligt farligt som du är förmodligen bara för ung eller obildad för att fatta!

Är du kvar här än? Vi kan vara övervakade i detta nu.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riktigninja:

alltså är windows 10 gratis av en anledning. För att pentagon/vitryska kgb/nsa och nationella polismyndigheter ska ha enkel åtkomst till ditt hårddiskinnehåll.

Windows 10 är inte gratis. Men det är en vanlig missuppfattning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Vad gör du när framtida regering, t.ex., beslutar att semester bilder där det förekommer nakna barn (händer rätt enkelt på en fullsmockad strand) är pedofili och spärrar in dig på 20 år för att det är sådana bilder du har? Eller när staten beslutar (som Sverige redan försökte få igenom) att all kritik av staten är terrorism? Eller när staten beslutar att just den sortens sång som du lyssnade för 20 år sedan är terrorism? Du vet aldrig vilka galna lagar kommer i framtiden. Vi vet redan från historien hur enkelt allt kan gå åt helvete på helt lagligt och demokratiskt vis. Ända skyddet är att befolkningen faktiskt vågar prata och tänka för sig själva utan att oroa sig om vad staten tycker om deras tankar varenda sekund. Självcensur är något jävligt farligt som du är förmodligen bara för ung eller obildad för att fatta!

Det scenariot verkar inte vara så långt borta med tanke på hur många förvirrade individer vi har i vårt land som tycker att SD är en bra kandidat för att styra landet. Med SD får vi ju hela paketet: religiös dårskap, fascism, moralhysteri, häxjakt, angiveri, och övervakningsmani.
Undergången är närmare än det verkar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrester:

Är du kvar här än? Vi kan vara övervakade i detta nu.

Bättre anledning att dra skulle vara alla extremt intelligenta svar man får här i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrester:

Är du kvar här än? Vi kan vara övervakade i detta nu.

Det skämtet kan dock bli allvar inte för avlägsen framtid (lämnar då mer besk eftersmak, än som roligt skämt).

Blir det riktigt illa (att vissa folkgrupper rensas/ såna som har fel åsikt osv), lär jag försöka ta mig till mer avlägsen plats (tyvärr är inte jorden så stor).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det skämtet kan dock bli allvar inte för avlägsen framtid (lämnar då mer besk eftersmak, än som roligt skämt).

Blir det riktigt illa (att vissa folkgrupper rensas/ såna som har fel åsikt osv), lär jag försöka ta mig till mer avlägsen plats (tyvärr är inte jorden så stor).

Det är verkligen en nattsvart framtid du målar upp. Har du ingen framtidstro?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrester:

Det är verkligen en nattsvart framtid du målar upp. Har du ingen framtidstro?

Nä, inte idag när värden är mer orolig än någonsin och vi tar in mer folk än som vi kan/har råd med och enda parti som lyssnar är SD.

Känns inte bra idag nej, även jobb vet man inte hur länge till det håller. Så har svårt att se ljuset i mörkret, ekonomin är ju på väg till botten (är ju bra långsiktigt dock), men inte för hos som måste leva i kärva tider.

Så vad är det som går bra idag, förutom för VD som tar större vinster?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrester:

Är vi inte redan övervakade så det räcker och blir över flera gånger om av vårat samhälle, kommun, staten you name it? Vill de ta sig en titt in i min burk och kolla på mina semesterbilder eller mina surfvanor så kör bare.
Ska man värna om sin integritet ska man nog leva som men mussla och det orkar i alla fall inte jag. Ge upp din moderna mobil och allt sådant också om man nu ska värna om integriteten.

Jag vet att apple kollar vart jag går. Jag väljer ändå att ha iPhonen med mej. Det är ett val jag gör. Jag ser även fördelar med att vara övervakad. (Om det går att visa på vart jag var, kan jag ju inte varit någon annanstans och gjort nått dumt!)
Jag är ganska säker på att jag och mina surfvanor knappast hamnar på någons radar. Men är man stor delare av film osv, kanske att dölja sej bakom en VPN inte längre räcker, då din egen dator avslöjar dej. det står i WinX användar avtal att de förbehåller sej rätten att gå till polisen. Scenarierna är oändliga, både varför man skall vara, eller inte vill vara övervakad.

Man behöver inte sitta o få en stroke över detta. Men man bör ta sej en funderare på vad man vill, vad man accepterar och vad inte!
Varför skriver man inte öppet brev på facebook, utan väljer att skriva privat epost till någon? För att man vill hålla det privat kanske?
Så vad sägs om att Cortana sparar och skickar var enda tangentbords tryckning till Microsoft? Är det privata emailet privat då?
Den som inte vill bry sej, gör lämpligen som strutsen, kör huvedet i sanden, blundar och allt är bra! Rock & Roll !

Själv ser jag mej någonstans mitt emellan. Jag är ingen stor delare av film. Men jag gillar inte heller tanken, att samma redskap jag använder för att sköta min privat ekonomi, blir avlysnad. Vad hindrar att en hacker i framtiden kommer åt uppgifterna?
Fråga Sony och Adobe. Eller varför inte Sweclockers? Det var inte många dagar sedan jag blev uppmanad att byta lösen här.
Här spelar det inte så stor roll, jag kan skapa en ny login och köra på. Men om hackers kommer åt en databas på MS där våra bank upgifter finns?
Hyresvärden, OCH banken skiter högaktningsfullt i vem som tog mina pengar, de vill ha in hyra, lån och andra räkningar ändå.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Just nu tycker jag dock att foliehattarna får för mycket plats i media. Det är skrämmande vad mycket som överdrivs om Windows 10 när det finns andra, mycket större integritetsproblem som ignoreras.

Hur vet du att det finns "andra, mycket större integritetsproblem"? Hur jämför du?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Det är verkligen en nattsvart framtid som målas upp i den här tråden Jag själv orkar inte oroa mig så värst utan fortsätter obekymrat att använda mig av w10 och leva livet

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Hur vet du att det finns "andra, mycket större integritetsproblem"? Hur jämför du?

Kolla den här artikeln till exempel.

http://www.computerworld.com/article/2975004/microsoft-window...

Jämför med:

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.635152/du-overvakas-vid...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Grattis till ett lyckat "gratis" OS. På köpet får du en inbyggd trojan! Visst du kan blockera den, stänga av tjänster o.s.v. Men du kan inte ta bort den permanent. Och MS har alltid tillgång till den. Bra va?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrester:

Det är verkligen en nattsvart framtid som målas upp i den här tråden Jag själv orkar inte oroa mig så värst utan fortsätter obekymrat att använda mig av w10 och leva livet

Jag antar att du är en av dom som också tror att NASA har landat på månen, att 9/11 gjordes av Al-Qaida terrorister, att chemtrails inte finns, och bara fortsätter leva livet även fast lögnerna och ondskan bara växer, och det byggs en totalitär polisstat omkring dig utan att du ser det.

Personligen stannar jag kvar i XP.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Inaktiv

Om du dödar någon betyder det inte att jag får gå runt och spöa skiten ur folk för att jag är ändå så mycket bättre än du som dödade.
Det finns andra problem ja. Men OS är det centrala på din dator där du har de viktigaste saker. Rätt så större risk än att företagen loggar wifi (vilket går komma runt genom att stänga av WiFi, genom att WiFi ansluter bara till kända nätverk, genom att byta MAC adressen varje gång man frågar efter nya nät, och så vidare. Knappast något man kan göra med ett OS speciellt då MS är kända att "förbättra" upplevelsen genom att ställa om diverse inställningar och aktivt samarbetar med NSA och co.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Jag antar att du är en av dom som också tror att NASA har landat på månen, att 9/11 gjordes av Al-Qaida terrorister, att chemtrails inte finns, och bara fortsätter leva livet även fast lögnerna och ondskan bara växer, och det byggs en totalitär polisstat omkring dig utan att du ser det.

Personligen stannar jag kvar i XP.

Du gömde att jorden är platt också 😉

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300