Microsoft rullar ut "hemliga" uppdateringar till Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft rullar ut "hemliga" uppdateringar till Windows 10

Av någon anledning vill Microsoft inte avslöja exakt vad det är för förändringar i uppdateringar till Windows 10 utan väljer nu att enbart beskriva de viktigaste nyheterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om varan kostar så är den produkten, men om varan är gratis så är du själv produkten.

Det kommer nog att ta ett tag tills jag uppgraderar till Windows 10.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Är det dags att ta på sig foliehatten?

Permalänk

De vill inte säga för att de övervakar oss alla!
#FoliehattEnabled

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Funderade först vad nyhetsvärdet var (när man vet redan att Home tvingas på uppdateringar).

Var vist något annat, fick uppdatering i går, kan det vara denna tro?

Förresten märkt av en sak i win 10 och det är visst lagg i netflix appen (blir vist eftersläpp i halv sek/stannar upp och sen blir det snabbspolning framåt det man tappat). Kan bero på HD kvalitén (har 100Mbit), men enklare att veta om flera har problem. Blir oftast 20/30 minuter in och i filmer även två gånger.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Jag tänkte uppdatera efter 1 år. Men nu kommer jag nog inte göra det alls.

Permalänk
Entusiast

Har det inte varit såhär tidigare också dock?
Har sett den där beskrivningen på flertalet uppdateringar till Windows 7.

Men då kanske man kunde ta reda på exakt vad som gjordes om man ville gräva lite, eller?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

På med foliehattarna!
Helt onödig ickenyhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Om varan kostar så är den produkten, men om varan är gratis så är du själv produkten.

Det kommer nog att ta ett tag tills jag uppgraderar till Windows 10.

Om så vore, men varan är ju trots allt inte gratis, Win 10 Home Sve OEM kostar ju minst 999:- och Win 10 Pro Sve OEM 1565:-.

När man bygger ny dator så kommer man att få betala och man kommer fortfarande vara produkten.

Permalänk
Medlem

Skrämmande det här med avsaknad av information och insyn.

Rent generellt känns det som att det är under detta årtioende som folk gav bort rätten till personlig integritet och i stället får folk som har integritet och stolthet frågan om de har något att dölja medan det i själva verket handlar om rätten till ett privatliv.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Kom igen, mer spel och utveckling till linux!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Förresten märkt av en sak i win 10 och det är visst lagg i netflix appen (blir vist eftersläpp i halv sek/stannar upp och sen blir det snabbspolning framåt det man tappat). Kan bero på HD kvalitén (har 100Mbit), men enklare att veta om flera har problem. Blir oftast 20/30 minuter in och i filmer även två gånger.

Jag har inte märkt något ännu iaf.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig med windows 7 på spelriggen och windows 8 på surface. Behöver inget nytt OS.
Tycker hela den här trenden med smygeri är skrämmande.
Ni skojar om foliehatt, men det är snart nödvändigt skulle jag vilja påstå. VPN-leverantörer lär ha en trygg framtid.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Avstängd

Jag önskar att Microsoft vore jättetydliga i sina KB-artiklar och beskrev alla förbättringar i detalj. I det här avseendet var Windows 8 mycket bättre då Microsoft verkligen argumenterade för och visade upp varenda detalj som ändrats i en blogg. Jag tror och hoppas att det här kommer förändras i framtiden.

Just nu tycker jag dock att foliehattarna får för mycket plats i media. Det är skrämmande vad mycket som överdrivs om Windows 10 när det finns andra, mycket större integritetsproblem som ignoreras.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Har det inte varit såhär tidigare också dock?
Har sett den där beskrivningen på flertalet uppdateringar till Windows 7.

Men då kanske man kunde ta reda på exakt vad som gjordes om man ville gräva lite, eller?

Microsoft har ju också lyckats släppa ett malware-OS (aka Windows 10) sen dess, så inte så konstigt att man inte längre litar på dem när de släpper uppdateringar utan att ange vad de exakt gör, uppdateringar som alla måste installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Funderade först vad nyhetsvärdet var (när man vet redan att Home tvingas på uppdateringar).

Var vist något annat, fick uppdatering i går, kan det vara denna tro?

Förresten märkt av en sak i win 10 och det är visst lagg i netflix appen (blir vist eftersläpp i halv sek/stannar upp och sen blir det snabbspolning framåt det man tappat). Kan bero på HD kvalitén (har 100Mbit), men enklare att veta om flera har problem. Blir oftast 20/30 minuter in och i filmer även två gånger.

Känner igen det där. Inge kul alls

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Funderade först vad nyhetsvärdet var (när man vet redan att Home tvingas på uppdateringar).

Var vist något annat, fick uppdatering i går, kan det vara denna tro?

Förresten märkt av en sak i win 10 och det är visst lagg i netflix appen (blir vist eftersläpp i halv sek/stannar upp och sen blir det snabbspolning framåt det man tappat). Kan bero på HD kvalitén (har 100Mbit), men enklare att veta om flera har problem. Blir oftast 20/30 minuter in och i filmer även två gånger.

Sker inte med netflix på någon av de fyra datorer jag använder. Jag kör alltid HD men det är så liten procent av 100 Mbit ändå så det har inte med bandbredden att göra. Uppdatera grafikdriver, prova annan browser och se till att plugin är uppdaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Om så vore, men varan är ju trots allt inte gratis, Win 10 Home Sve OEM kostar ju minst 999:- och Win 10 Pro Sve OEM 1565:-.

När man bygger ny dator så kommer man att få betala och man kommer fortfarande vara produkten.

Absolut! Men för de flesta är ändå uppgraderingen (diskutabelt) helt gratis, något som historiskt sett alltid har kostat runt 800-1200 kronor. Jag känner att man ger upp sina rättigheter för att få mjukvaran helt enkelt, så gratis är det inte alls i min åsikt.

Hur som helst anser jag att transparensen har försvunnit helt och hållet i och med Windows 10, och jag hoppas att Microsoft ändrar sin syn på det hela.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Ny backdoor till NSA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

Om varan kostar så är den produkten, men om varan är gratis så är du själv produkten.

Det kommer nog att ta ett tag tills jag uppgraderar till Windows 10.

Windows 10 är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli gratis. En "gratis uppdatering" till Windows 10 kräver att du har köpt en licens av Windows 7 eller 8.1 eller att det följer med datorn.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag önskar att Microsoft vore jättetydliga i sina KB-artiklar och beskrev alla förbättringar i detalj. I det här avseendet var Windows 8 mycket bättre då Microsoft verkligen argumenterade för och visade upp varenda detalj som ändrats i en blogg. Jag tror och hoppas att det här kommer förändras.

Just nu tycker jag dock att foliehattarna får för mycket plats i media. Det är skrämmande vad mycket som överdrivs om Windows 10 när det finns andra, mycket större integritetsproblem som ignoreras.

Vad är det för större problem du tänker på?

Det som finns i Windows 10 går ju åtgärda till viss del själv. https://fix10.isleaked.com/ Men jag tycker det är bra att det uppmärksammas ändå. Oavsett ämne så har jag aldrig förstått mig på argumentet "det här borde vi inte bry oss i för det finns viktigare saker". Det kommer alltid finnas viktigare saker oavsett vad man sysslar med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Antagligen är det bakdörrar och spyware som installeras genom Windows Update, inte fixar av systemfunktionalitet. Dags att gå tillbaka till Windows 98 för jag, precis som ni, har alltid läst KB-artiklarna för uppdateringar och att inte kunna se något i denna gör mig väldigt upprörd.

Åter igen en klickfiskande ickenyhet av Sweclockers, vilket blev sista strået för min del.

Permalänk
Medlem

Med tanke på följande text i supportartikeln, "If you install a language pack after you install this security update", så är det en säkerhetsuppdatering.

Eftersom det inte står något mer ingående så kanske det handlar om ett säkerhetshål som de upptäckt själva och inte vill sprida någon detaljerad information om till potentiella malwaretroll?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Först tvingar de på en uppdateringar och nu vägrar de avslöja vad dessa innehåller.

Back to win 3.1

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Windows 10 is Genesis. Genesis is Skynet!

Permalänk
Inaktiv

Satan vad shady win10 verkar. Tror jag avvaktar ytterligare

Permalänk
Medlem

Varför gör dom bara inte tre versioner.
1. Free(dom) edition - give up your freedom for a free operating system.
Gratis version där de öppet samlar in data om användaren.

2. Tin foil edition - don't you want to help find terrorist's, then pay up!
Betalversion som inte samlar in data.

3. NSA edition - OK, you can get a "premium" version if our OS if you really want to.
Företagversion med mer funktionalitet.

Tycker jag är en bra ide.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Vad är det för större problem du tänker på?

Det som finns i Windows 10 går ju åtgärda till viss del själv. https://fix10.isleaked.com/ Men jag tycker det är bra att det uppmärksammas ändå. Oavsett ämne så har jag aldrig förstått mig på argumentet "det här borde vi inte bry oss i för det finns viktigare saker". Det kommer alltid finnas viktigare saker oavsett vad man sysslar med.

NSA/PRISM och FRA till exempel. Avlyssnade presidenters telefonsamtal. Eller smartphones som spårar varenda steg du tar. Facebook som tar över rättigheterna för bilder du lägger upp och samlar in enorma mängder personlig data, personnummer, telefonnummer m.m.

Men att släppa ett OS som ger dig mängder av möjligheter att själv kontrollera integritetsinställningar... Cortana har till och med en anteckningsbok du kan kolla i och ändra.... jag förstår faktiskt inte hur MS hade kunnat göra det bättre.

Och folk som är med i Facebook, har smartphones och köper saker med kreditkort har mage att klaga på Windows 10?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Luriga Microsoft, undra vad det är för nåt de lägger in?

Visa signatur