Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Ni som har installerat Windows 10, är det möjligt att installera Windows 10 utan att göra en formatering? Så att alla mina filer är kvar utan att jag behöver göra en backup eller liknande.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Avstängd

Känns ju som att det finns en klar anledning till varför min installation inte vill starta. Vågar mig ej på att påtvinga processer och dylikt, hatar när det strular. Jag kan nog tänka mig att vänta någon månad eller 2.

Kul att det fungerar för många andra!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om en MSDNA key blir giltig för alltid med windows 10? Eller gäller samma restriktioner som innan?

Permalänk
Medlem

@Feeku: aha! tack

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MadAlex:

Fan När jag försöker installera win 10 via windows update står det att den har hämtat hem uppdateringen Uppgradera till windows 10 home står det att den misslyckas och jag får fel kod 80240020 kan tillägga att jag kör en helt legit win 7.
Är det någon som vet vad felet kan bero på?

Ja, de rullar ut W10 i flera vågor.. Vi med 80240020 vår vänta lite..

Såvida du ej vågar dig på att testa denna lösning:

Följ dessa steg:
1. Go into "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download" and delete everything in that folder.
2. Now, run the command prompt as an administrator. Type in "wuauclt.exe /updatenow".
3. Go to your Control Panel > Windows Update and your Windows 10 should start re-downloading from scratch, hopefully without flaws this time.

Permalänk

Kan man uppdatera till windows 10 via deras ISO fil och slippa vänta på windows uppdate? Alltså inte en clean install.

Permalänk
Skrivet av matte-elite:

Ditt moderkort ska tydligen vara din nyckel i framtiden. Så skippa bara att skriva in den.

Vad händer om man byter moderkort i framtiden då? Kan man använda sig av sin köpta licens sen Windows 8?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Silver | ASRock P67 Extreme6 REV B3 | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB | Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Ja, de rullar ut W10 i flera vågor.. Vi med 80240020 vår vänta lite..

Såvida du ej vågar dig på att testa denna lösning:

Följ dessa steg:
1. Go into "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download" and delete everything in that folder.
2. Now, run the command prompt as an administrator. Type in "wuauclt.exe /updatenow".
3. Go to your Control Panel > Windows Update and your Windows 10 should start re-downloading from scratch, hopefully without flaws this time.

Okej då slipper man vara orolig iallafall tack för hjälpen

Visa signatur

Laptop : Lenovo ideapad gaming 3i CPU:I5 10300h GPU:GTX1650ti RAM:16GB SSD:512GB

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte fått någon sån där reservations-flagga i min Windows 8.1-burk. Har fått det på (åtminstone en av) mina Windows 7. Vet någon ifall man kan kicka igång det manuellt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kommer det vara möjligt att gå tillbaka till sin gamla version av windows efter uppgraderingen, om man ångrar sig?

Dvs, kommer nyckeln vara giltig för både Windows 10 och ursprungsversionen, tex Win7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainJohanus:

Kan man uppdatera till windows 10 via deras ISO fil och slippa vänta på windows uppdate? Alltså inte en clean install.

välj uppgradera nuvarande OS så ska det funka.
gjorde det själv och Windows 10 är aktiverat.

http://winsupersite.com/windows-10/windows-10-clean-install-u...

The other way to clean install from a valid Windows 7 or 8.1 system is to use the same media creation tool but instead of creating a USB drive to boot from just select the option to Upgrade this PC now. That will download the Windows 10 ISO and begin the upgrade directly in the current OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Kommer det vara möjligt att gå tillbaka till sin gamla version av windows efter uppgraderingen, om man ångrar sig?

Dvs, kommer nyckeln vara giltig för både Windows 10 och ursprungsversionen, tex Win7?

Japp i 1 månad tror jag det var!

Vill du ha Win 7 så får du ändra tillbaka innan dess

Permalänk
Medlem

Kommer från 8.1 Pro som jag tycker varit den bästa Windows-versionen hittills. Windows 10 skiljer sig inte så värst mot 8.1, tvärtemot vad oinsatta tror. Och nu när jag listat ut hur man stänger av automatiska uppdateringar och kan gömma driver-uppdateringar så är jag nöjd. Hade kunnat stanna på 8.1 men det känns ändå bra att köra 10 då MS kommer lägga större delen av sina resurser på utveckling av det.

Jag gillar utseendet skarpt, får 3.1-vibbar av ikonerna.

All legacy-mjukvara jag använder, primärt äldre 32-bit musikprogram + VST plug-ins, fungerar utan problem.

Uppdaterings-processen har dock varit allt annat än smärtfri. 3 gånger fick jag köra uppdaterings-verktyget där alla installationsfiler laddades ner på nytt för varje försök innan jag fick det att köra in engelsk version som jag vill ha. Trots att min 8-installation skett från UK iso så vart jag tvungen att ändra alla tänkbara region- och språkinställningar till English och United States/United Kingdom för att det skulle bli rätt. Riktigt illa med tanke på hur belastat internet blivit idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Kommer från 8.1 Pro som jag tycker varit den bästa Windows-versionen hittills. Windows 10 skiljer sig inte så värst mot 8.1, tvärtemot vad oinsatta tror. Och nu när jag listat ut hur man stänger av automatiska uppdateringar och kan gömma driver-uppdateringar så är jag nöjd. Hade kunnat stanna på 8.1 men det känns ändå bra att köra 10 då MS kommer lägga större delen av sina resurser på utveckling av det.

Jag gillar utseendet skarpt, får 3.1-vibbar av ikonerna.

All legacy-mjukvara jag använder, primärt äldre 32-bit musikprogram + VST plug-ins, fungerar utan problem.

Uppdaterings-processen har dock varit allt annat än smärtfri. 3 gånger fick jag köra uppdaterings-verktyget där alla installationsfiler laddades ner på nytt för varje försök innan jag fick det att köra in engelsk version som jag vill ha. Trots att min 8-installation skett från UK iso så vart jag tvungen att ändra alla tänkbara region- och språkinställningar till English och United States/United Kingdom för att det skulle bli rätt. Riktigt illa med tanke på hur belastat internet blivit idag.

Win 8 är ej som Win 10.

Win 8 var en flopp och Win 10 är en success

Permalänk
Jubileumsmästare

Från reserverat till färdiginstallerat på 25 minuter, det måste anses som godkänt. Det verkar vara snabbare än Windows 8.1.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Behöver man antivirus på Windows 10? Använder just nu "AVAST Free Antivirus" på min Windows 7

Ja. Det ska man alltid ha. Win 8 och 10 har ett inbyggt. Men det hamnar alltid en bra bit bakom riktiga anti virus som Avast när det testas.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hjälpsam

Kunde ni hållt den här tråden fri från frågor om installation och nedladdning? det finns två trådar som handlar om detta redan.
Den här tråden skall handla om vad vi tycker om vårt Windows 10, inte om hur vi skaffar det.
Första intrycket är att Edge känns väldigt rapp.
Letade efter Windows 12 benchmark men hittade inget 3Dmark 12, antar att det heter något annat, jag söker vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är det någon med Dreamspark licens som lyckats aktivera Windows 10?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Win 8 är ej som Win 10.

Win 8 var en flopp och Win 10 är en success

Det han menar att windows 10 är mycket mer likt win 8.1 och vi som gillade det ser massa saker som redan fanns i windows 8 men saknades i 7an
Så för oss som kört windows 8.1 är faktiskt inte windows 10 så stor skillnad..Visst en startmeny som jag fortfarande högerklickar på lool

Ser likadant ut fyrkantigt och tråkigt som alla sa om windows 8.1 men bara för att det finns en startmeny så glömmer folk bort allt annat hahaha

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kunde ni hållt den här tråden fri från frågor om installation och nedladdning? det finns två trådar som handlar om detta redan.
Den här tråden skall handla om vad vi tycker om vårt Windows 10, inte om hur vi skaffar det.
Första intrycket är att Edge känns väldigt rapp.
Letade efter Windows 12 benchmark men hittade inget 3Dmark 12, antar att det heter något annat, jag söker vidare.

Letar du efter Windows 12 benchmark hittar du nog inget

Men letar du efter Windows 10 Directx 12 benchmark så hittar du nog

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Basic information is data that is vital to the operation of Windows. This data helps keep Windows and apps running properly by letting Microsoft know the capabilities of your device, what is installed, and whether Windows is operating correctly. This option also turns on basic error reporting back to Microsoft. If you select this option, we’ll be able to provide updates to Windows (through Windows Update, including malicious software protection by the Malicious Software Removal Tool), but some apps and features may not work correctly or at all.

Who sees the diagnostic and usage information that’s collected through feedback and diagnostics? Microsoft employees, contractors, vendors, and partners might be provided access to relevant portions of the information collected, but they’re only permitted to use the information to repair or improve Microsoft products and services, or third-party software and hardware designed for use with Microsoft products and services.

Citat:

We must stress that the feedback being collected in the Windows Technical Preview will only occur within the Technical Preview period. Once Windows 10 launches to the public as RTM, the data Microsoft collects will be removed from the operating system. This isn't a permanent feature within Windows 10, and therefore should not be a concern to your average Joe.

tl;dr så kommer allt du skriver, gör och ser etc spelas in ^_^

att det finns människor som vill att andra ska spionera på en är märkligt det med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Kanske en dum fråga... men har du startar om datorn någon gång efter att uppdatering gick igenom? (Det har du säkerligen men jag frågar för säkerhets skull för jag kör också SLI på 3 skärmar och det såg helt kaiko ut när uppdatering var klar. Men efter en, eller om det var två omstarter så fungerade allt, till synes perfekt)

Tack för svaret. Japp har gjort flertalet omstarter och även installerat om drivrutinerna för att få dom för w10. Men trots detta så när jag aktiverar sli så börjar sidorskärmarna att greja. Tänkte först att det kunde bero på att primär displayen kör 144hz och sidorna 120 o 60 hz men eftersom det fungerar utan sli så borde de ju också fungera med sli.
Ska ta o vänta någon vecka o se om det blir någon ordning på det. Spelar inga spel förtillfället där sli behövs/går att använda.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Gillar det. Missnöjd med att det saknas plugins i Edge, för adblocks är lika nödvändigt som vatten nuförtiden. Ska ge Bing en ärlig chans, se om det äntligen går att ersätta Google.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför min Windows 8 nyckel inte går att använda vid en clean Windows 10 installation och varför min installation ändå aktiverades utan att skriva in en nyckel?

Uppgraderade först så att min nyckel skulle konverteras och sedan gjorde jag en clean install. Men den accepterade inte min nyckel och till min förvåning när installationen var klar så var den aktiverad utan att jag skrivit in någon nyckel alls. Enda förklaringen jag kan tänka mig är att den på något sätt lagt till den då man skapat installationsmediet, men verkar väldigt konstigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av altair4:

Någon som vet varför min Windows 8 nyckel inte går att använda vid en clean Windows 10 installation och varför min installation ändå aktiverades utan att skriva in en nyckel?

Uppgraderade först så att min nyckel skulle konverteras och sedan gjorde jag en clean install. Men den accepterade inte min nyckel och till min förvåning när installationen var klar så var den aktiverad utan att jag skrivit in någon nyckel alls. Enda förklaringen jag kan tänka mig är att den på något sätt lagt till den då man skapat installationsmediet, men verkar väldigt konstigt.

windows 10 låser nyckeln till hårdvaran automatiskt när man uppgraderar från sitt gamla os.
dvs nyckeln är sen automatiskt aktiverad ifall du installerar om Windows 10 på samma hårdvara.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Ingen som kan hålla tråden fri från frågor om installationen. Tråden handlar om Vad vi tycker om Win 10 inte hur installerar jag Win 10 det finns flertal trådar om det

Permalänk
Avstängd

Enkelt, snabbt och dx12.
gott

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?

If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.

If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.

If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.

Full version (Retail):

- Includes transfer rights to another computer.

- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.

- Expensive

Upgrade version (Retail):

- Includes transfer rights to another computer.

- require a previous qualifying version of Windows.

- Expensive, but cheaper than full version

OEM :

- OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:

- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel

- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on

- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard

- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

What happens if I change my motherboard?

As it pertains to the OEM licenses this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it.

From the Windows 10 end user license agreement:

b. Stand-alone software. If you acquired the software as stand-alone software (and also if you upgraded from software you acquired as stand-alone software), you may transfer the software to another device that belongs to you. You may also transfer the software to a device owned by someone else if (i) you are the first licensed user of the software and (ii) the new user agrees to the terms of this agreement. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Every time you transfer the software to a new device, you must remove the software from the prior device. You may not transfer the software to share licenses between devices.

Källa: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Permalänk

@Bazisten: Tack, Ska uppdatera tre datorer nu då Köpte hem en alldeles ny igår som kom med windows 8 också

Permalänk
Medlem

Jag har testat w10 sedan länge och det är "bra skit" . Bästa OSet hittills, naturligtvis.

Visa signatur

Nätverksnörd